صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دانش‌آموزان در معرض آسيب‌هاي اجتماعي و مشکلات مشاوره در آموزش و پرورش  گروه اخبار/

ما‌در با صداي گرفته و دستان لرزان وارد اتاق مشاور در مدرسه مي‌شود، وقتي توسط مشاور به آرامش دعوت مي‌شود و با خوردن يك ليوان آب روي صندلي آرام مي‌گيرد آهسته‌آهسته و نفس زنان شروع به حرف زدن مي‌كند: «پسرم خيلي خوب بود، در تمام دوره ابتدايي و راهنمايي شاگرد ممتاز بود نمي‌دانم چي شده از پارسال كه وارد دبيرستان شده يك دفعه به هم ريخته. ديگه از كتاب ودفتر و مدرسه و كلاس بدش مياد دايم ميره داخل اتاقش و در را هم به روي خودش مي‌بنده، روز به روز هم لاغرتر ميشه، نمي‌شه باهاش حرف زد، بلافاصله عصباني ميشه و پرخاشگري مي‌كنه»
مشاور كه اين حالت‌ها و حرف‌ها برايش تازگي نداشت نگاهي به مادر دانش‌آموز مي‌كند و با لحني آرام به او اميد مي‌دهد و مي‌گويد «نگران نباش دوره نوجواني است و بحران‌ها و مشكلات خاص اين دوره و اين حالات هم گذرا هستند و مسائل آن را هم مي‌شود به راحتي حل كرد»
اما او به خوبي مي‌داند كه به اين راحتي مسائل نوجوانان قابل حل نيست، وقتي اين حرف‌ها را مي‌زند فهرستي از دانش‌آموزان با انواع و اقسام مشكلات از جلوي چشمش رد مي‌شود و خاطره دانش‌آموزاني كه خودكشي كرده‌اند و يا ترك تحصيل كردند يا با خوردن قرص در وسط كلاس بر زمين افتادند برايش تداعي مي‌شود، به شدت احساس نگراني مي‌كند اما تجربه ٢٥ ساله مشاوره به او مي‌گويد بايد با آرامش كار را دنبال كند. او پس از اين سال‌ها دريافته است كه هيولاي چند سرآسيب‌هاي اجتماعي بي‌رحمانه كودكان و نوجوانان را مي‌بلعد؛ هيولايي كه با بلعيدن سرمايه‌هاي جامعه روز به روز قوي‌تر و خطرناك‌تر مي‌شود. آسيب‌هاي اجتماعي چنان نامحسوس در رگ و خون جامعه رسوخ كرده‌اند كه گويي همزاد آدم‌ها هستند؛ آسيب‌هايي كه هشداري جدي براي امروز و فردا هستند. گزارش ما را بخوانيد :


آموزش و پرورش ؛ فرصتي براي آموزش مهارت‌ها
بدون شك ناآشنايي كافي كودكان و نوجوانان با مهارت‌هاي اجتماعي ريشه اغلب آسيب‌پذيري‌هاي اجتماعي آنهاست؛ از اين رو بررسي نقش آموزش مهارت‌هاي اجتماعي در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد. آموزش و پرورش، ۱۲ سال با افراد ارتباط دارد ضمن آنكه مدرسه يكي از مورد وثوق‌ترين محيط‌هاي اجتماعي است. از سوي ديگر مردم و خانواده‌ها نيز در زمان حضور فرزندان‌شان در مدرسه، با اين محيط در ارتباط هستند. بنابراين دانش‌آموزان در سني قرار دارند كه اگر اطلاعات كافي به آنها داده شود، به ندرت در سنين بالاتر درگير آسيب‌هاي گوناگون از جمله آسيب‌هاي ناشي از مواد مخدر مي‌شوند. آموزش و پرورش بهترين فرصت براي آموزش و ارايه اطلاعات به دانش‌آموزان است اين وزارتخانه مي‌تواند به دو شيوه مستقيم و غيرمستقيم براي افزايش سواد اجتماعي دانش‌آموزان گام بردارد. بسته‌هاي آموزشي با موضوعاتي از قبيل «كنترل خشم»، «تصميم‌گيري» و«روابط فردي»مي تواند مفيد و موثر باشد. آموزش و پرورش بايد در برنامه‌هاي پيشگيرانه و آموزش مهارت‌هاي خود بازنگري داشته باشد.

 

آسيب‌هاي اجتماعي ؛ ريشه‌هاي روان شناختي و پيامدهاي ناگوار
افسردگي، تند خويي و تحريك‌پذيري، از دست دادن علايق، احساس بي‌ارزش بودن، تمركز نداشتن در فعاليت‌ها، بي‌انگيزه بودن براي ادامه زندگي، خودشيفتگي، اجتماعي نبودن، خودنمايي كردن، پايين بودن عزت نفس و انتظار تاييد از ديگران به دليل نبودن عزت نفس از جمله آسيب‌هاي روان شناختي است كه متاثر از آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان را رنج مي‌دهد.  خشونت، تبعيض، محدوديت مطلق، آزادي مطلق، روحيه عدم درك منطقي شرايط و عدم درك متقابل در خانواده‌ها از مهم‌ترين مواردي است كه هم ريشه و علل ايجاد كننده آسيب‌هاي اجتماعي و هم معلول آن در خانواده‌ها است.

 

سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعي از دانش‌آموزان
شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي، در جلسه مورخ ١٦ آذر ١٣٩٤، سندي را با عنوان «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعي دانش‌آموزان» به عنوان ميثاق همكاري‌هاي چندجانبه بين وزارت آموزش و پرورش، قوه قضاييه، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، كميته امداد حضرت امام خميني (ره)، ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني(ره)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي كل كشور، تصويب كرد. اين سند كه براي هم‌افزايي و يكپارچه‌سازي ظرفيت‌ها و گسترش همكاري‌ها براي استقرار نظام مراقبت اجتماعي دانش‌آموزان تدوين شده است، در شرايطي كه مخاطرات تهديدكننده كودكان و نوجوانان، يكي از دغدغه‌هاي كارشناسان، برنامه‌ريزان و خانواده‌هاست، پرسش اين است كه آيا اين سند مي‌تواند زمينه‌اي اميدبخش براي آموزش، توانمندسازي و مداخلات به موقع پيشگيرانه در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي و رفتارهاي پرخطر تهديد كننده كودكان و نوجوانان باشد.

 

شناسايي، آموزش و مداخله
چارچوب اين ائتلاف، با تاكيد بر سه محور شناسايي، آموزش و مداخله طراحي شده است. البته فعاليت‌هاي ترويجي و مكمل هم موردنظر ائتلاف خواهد بود. دكتر نادرمنصور كيايي، مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش در توضيح سند ائتلاف گفته سه محوري كه مطرح شده، هر يك شامل فعاليت‌هاي به اين شرح است:
١- شناسايي و غربال گري در مدارس از طريق شواهد ميداني، از آزمون‌هاي استاندارد رواني، آزمون‌هاي خطرپذيري، شواهد كلينيكي و چك‌ليست‌ها نيز استفاده خواهد شد.
٢- آموزش‌هاي رشدمدار؛ شامل آموزش و توانمندسازي معلمان و والدين، توليد برنامه درسي پيشگيري مربوط به هر دوره تحصيلي و منابع كمك‌آموزشي آن، برگزاري و اجراي دوره‌هاي آموزشي رشد مدار پيشگيري، اجراي فعاليت‌هاي مكمل و ترويجي
 ٣- مداخلات وضعي و رواني - اجتماعي؛ شامل اقدامات مداخله‌اي براي كاهش عوامل مخاطره‌آميز (از جمله اقدامات انتظامي و مناسب‌سازي فضاها)، برگزاري جلسات و دوره‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها (به ويژه موارد لازم‌التوجه)، خدمات و حمايت‌هاي رواني - اجتماعي، خدمات مددكاري به خانواده‌ها، معاضدت‌هاي حقوقي و مالي مورد نياز، مشاوره‌هاي خانوادگي و فردي، معاضدت‌هاي تحصيلي، درمان و بازتواني.

 

آموزش وپرورش دير به فكر افتاده است
يكي از اعضاي پژوهشگاه تعليم و تربيت نيز با بيان اينكه آموزش وپرورش بخش كوچكي از جامعه بزرگ ما است، مي‌گويد: نهاد خانواده، آموزش و پرورش، اقتصاد، سياست و نهاد اعتقادي پنج نهادي هستند كه نقش بسيار بارزي در خصوص مسائل مختلف اجتماعي در سطح كشور دارند و به همين دليل آسيب‌هاي اجتماعي كه در سطح جامعه ديده مي‌شود نسل نو ما را در آموزش و پرورش تهديد مي‌كند. شريفي خاطرنشان مي‌كند: متاسفانه آموزش و پرورش دير به فكر تدوين چنين سندي افتاده است. اگر پذيرفته‌ايم كه آموزش و پرورش يكي از نهادهاي اجتماعي است خيلي پيش از اين بايد سندي براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي تنظيم مي‌شد. وي با بيان اينكه بخش زيادي از آسيب‌هاي اجتماعي در بين كودكان و نوجوانان فراگيري دارند، مي‌گويد: البته فراموش نكنيم كه در آموزش و پرورش حتي اگر يك مورد آسيب داشته باشيم باز هم زياد است و باز هم آموزش و پرورش بايد براي مقابله با آن برنامه و سند داشته باشد، چرا كه با رها كردن اين افراد در جامعه و چرخه فساد، باز هم توليد فساد مي‌شود و افراد ديگري نيز درگير مي‌شوند.

 

انتشار كتاب  «پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي»
مديركل دفتر مراقبت در برابرآسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش وپرورش از انتشار كتاب راهنماي برنامه‌ها و عملكرد آموزش و پرورش در زمينه «پيشگيري از اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي» خبرداده بود. او گفته بود: براي آشنايي مديران، كارشناسان و پژوهشگران با چارچوب، اهداف، ماموريت‌ها، راهبردها، برنامه‌ها و عملكرد دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي، كتاب «پيشگيري از اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي» در مدارس، منتشر شد.
وي با بيان اينكه كتاب توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است، گفته كه اين كتاب در چهار بخش كليات، اهداف و ماموريت‌ها، ‌گزارش برنامه‌ها و اقدامات و نيز استلزامات تنظيم شده است. منصوركيايي همچنين گفته بود: در فصل اول كتاب، به تحليل وضع موجود، ‌راهكارها و نيز چارچوب مفهومي برنامه‌ريزي در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، در فصل دوم به تبيين اهداف، ماموريت‌ها و استراتژي‌ها، در فصل سوم، برنامه‌ها و اقدامات و در فصل چهارم، استلزامات افزايش كارايي و اثربخشي برنامه‌ها و اقدامات پيشگيري از اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي در بين كودكان و نوجوانان، تحليل و تبيين شده است.


كمبود مشاور و استمرار مشكلات
مسووليت برخورد حرفه‌اي با مشكلات دانش‌آموزان در مدرسه با مشاور و مربي مربوطه است؛ كساني كه براي اين منظور آموزش ديده‌اند و تربيت شده‌اند، در غير اين‌صورت برخورد‌ها سليقه‌اي و غير حرفه‌اي خواهد شد.
اما متاسفانه كمبود مربي و مشاور در مدارس موجب شده تا برخي مدارس مشاور نداشته باشند و برخي هم به دليل تراكم دانش‌آموزان از نرم متناسبي برخوردار نباشند. آمارهاي متفاوتي هم از ميزان كمبود مشاور در مدارس اعلام شده است كه در هر صورت نشان‌دهنده اين است كه در ارايه خدمات مشاوره‌اي به دانش‌آموزان و اوليا نه تنها با مشكلات كيفي روبه‌رو هستيم بلكه هنوز با كميت‌هاي مورد نظر هم بسيار فاصله داريم.

 

فرهنگ ارجاع و مراجعه به مشاور
متاسفانه يكي از موانع پيش روي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي ضعف فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌اي است. يكي از مديران مدارس مناطق حاشيه‌اي تهران در همين زمينه مي‌گويد: وقتي از اوليا دعوت مي‌كنيم در جلسه‌اي كه براي مباحث مشاوره‌اي تشكيل مي‌شود حضور يابند خيلي كم استقبال مي‌شود چراكه به دليل محسوس نبودن مسائل و مشكلات ناشي از آسيب‌هاي اجتماعي اهميتي براي آن قايل نيستند.
يك مشاور شاغل در مدارس متوسطه تهران هم در همين زمينه مي‌گويد: صدا و سيما وظيفه دارد دراين زمينه فرهنگ‌سازي كند به جاي اين همه برنامه‌هايي كه توجبه چنداني ندارد تلاش كند والدين را با اهميت كار مشاوره و ضرورت آن آشنا سازد.

 

خانواده‌هاي آسيب‌ديده و دانش‌آموزان در معرض آسيب
«م. د» مشاور يكي از مدارس تهران به «اعتماد» مي‌گويد: وقتي مشكلات دانش‌آموزان را بررسي مي‌كنيم با خانواده‌هايي مواجه مي‌شويم كه نمي‌دانيم از كجا شروع كنيم و چگونه مشكلات و مسائل را حل كنيم چرا كه همزمان مي‌بينيم يك خانواده با چند آسيب اجتماعي روبه‌رو است، شما تصور كنيد چگونه مي‌شود يك دانش‌آموزي را كه هم از فقر و هم از اعتياد پدر رنج مي‌برد را از خطر اين آسيب نجات داد يا چگونه به دانش‌آموزي كه هم والدينش از هم جدا شده‌اند و هم مشكلات مالي دارد مي‌توان كمك كرد؟! لذا به نظر مي‌رسد مسوولان بايد پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي را در دستوركار جدي‌تري قرار دهند چرا كه خانواده‌هاي آسيب ديده همچون باتلاقي سرمايه‌هاي جامعه را مي‌بلعند.

روزنامه اعتماد

منتشرشده در دانش آموز
پنج شنبه, 26 فروردين 1395 08:44

دوره ی ابتدائی ؛ امّا و اگرها

دوره ابتدایی در آموزش و پرورش و اهمیت و چالش ها

در مجموعه ی آموزش و پرورش با توجه به تغییرات ساختاری که شکل گرفته ؛ دوره ی ابتدائی با توجه به اساس بودنش و نقش محوری در مقاطع دیگر تحصیلی با نگاه فرابخشی و نگرشی نو لااقل در روی کاغذ به آن نگریسته شده است . در روند پرشتاب و عجولانه تغییرات دوره های آموزشی که متولیّان آن ، این تغییرات را سند موفقیّت دوران مدیریتی خود تلقی می کنند ! نکاتی قابل تامل است که اکنون پس از چهار سال نه تنها این معضلات رفع نگردیده بلکه بر شکل ساختار این مشکلات نیز افزوده شده است .

از مجموع 12 میلیون و 242 هزار نفر دانش آموز که بر اساس مقاطع تحصیلی شش میلیون و 850 هزار نفر از آنان در مقطع ابتدایی، در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل بوده و تعداد 358 هزار معلم در این مقطع کار آموزش و تعلیم و تربیت این جمعیت دانش آموزی را بر عهده داشته اند ، اکنون که سال تحصیلی رو به پایان می رود نکاتی در این مقطع دیده می شود که اگر در جهت رفع این مشکلات اقدام اساسی صورت نگیرد آثار زیان بار تربیتی و آموزشی آن دیر زمانی به تمام مجموعه ی تعلیم و تربیت تسّری پیدا خواهد کرد :


1- شرط لازم و کافی برای هر گونه تغییر و تحولی که آن را بنیادین تلقی کنیم ، وجود زیر ساخت های مناسب و در اختیار داشتن لوازم مفید برای اجرای طرح هاست . بر پاية سند چشم انداز 1404 ، مدرسه (جلو ه اي است از تحقق مراتب حيات طيبه، کانون عرضة خدمات و فرصت های تعلیم و تربيتي، زمينه ساز درک و اصلاح موقعيت توسط دانش آموزان و تکوين وتعالي پیوسته ی هويّت آنان بر اساس نظام معيار اسلامي،در چارچوب فلسفه و رهنامة نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي).

این تعریف اگر چه الزاماتی در خود دارد تا اهدافش به شکل رفتاری در دانش آموز ظاهر شود ، امّا طی این چند سال که از عمر تحوّل نظام آموزشی می گذرد آیا ارزیابی صورت گرفته است که لااقل مدرسه ی ابتدائی به تعریف این چشم انداز نزدیک شود ؟

مدارسی که با تراکم بیش از حد دانش آموز روبرو بوده و در بسیاری از مکان ها حتی کتابخانه و زیر زمین را به کلاس آموزشی اختصاص داده اند چگونه می توان با این تراکم جمعیت دانش آموزی فرصت های تعلیم و تربیتی را ایجاد نمود ؟

در دوره ی آموزشی قبل مزیتی که وجود داشت این بود که مدارس ابتدائی لااقل تا کلاس پنجم از یک جمعیت متعادل آموزشی و متناسب برخودار بودند و این کار معلم را در جهت اهداف آموزشی (نه تربیتی ) بسیار آسان می نمود .


2- معلم در کنار طرح های آموزشی لازم و ملزوم یکدیگرند در سال تحصیلی جاری به دلیل نیاز مقطع ابتدائی به معلم و کمبود نیرو بسیاری از دبیران دوره ی متوسطه به دلیل مازاد شدن ، با طی نمودن دوره ای هر چند کوتاه و زود گذر در تابستان وارد مقطع ابتدائی شده اند ، در پایان این سال تحصیلی اگر ارزیابی از روند فعالِیت آموزشی این دبیران صورت بگیرد عدم رغبت به فعالّیت و پذیرش تدریس در این دوره بر اثر ناچاری ، نتایج تعلیم و تربیت را خواه ناخواه تحت تاثیر قرار داده و آن اهدافی که متولیان چشم انداز تحول در آموزش و پرورش در صدد نیل به آن بوده اند نه تنها تحقق نمی یابد بلکه اهداف تعلیم و تربیت را از مجموعه ی آموزشی دور می سازد .

آیا بهتر نبود قبل از اجرای این تحول ساختاری نیروی نیازمند آموزشی را تربیت نموده آنگاه اقدام به تاسیس دوره ی 6ساله ی ابتدایی بکنیم ؟

این نکته را نبایست فراموش کنیم که بسیاری از طرح های موفق و مناسب آموزشی و تربیتی به دلیل عدم وجود مجریان مناسب علاوه بر اینکه فرصت اجرا ی مطلوب و شایسته پیدا نمی کنند از اهداف کلی طرح نیز مجموعه را دور می سازند .


3- کتاب های آموزشی دوره ی ابتدائی از روند شتاب آلود تغیرات و تحولات بی نصیب نبوده اند ، کتاب های آموزشی این دوره با باز نگری های متعددی که در هر سال روی آنها صورت گرفته با در نظر گرفتن دوره های متعدد آموزش ضمن خدمت برای معلمان ، سعی نموده تا روند آموزش را برای معلم و دانش آموز تسهیل نماید امّا این روند آن گونه که می بایست نتیجه بخش نبوده زیرا ساختار کتاب های آموزشی با آنچه اهداف تعلیم و تربیت در سند تحول دنبال می نماید متفاوت است و این تفاوت در نحوه ی اجرا است ، زیرا تعادل آموزشی آن گونه که می بایست در جهت رشد محتوای آموزشی باشد وجود ندارد و این کار معلم را در تدریس سخت و مشکل می سازد . شاید تنها درسی که در این دوره موفق بوده زنگ ورزش باشد آن هم دو ساعتی که در بسیاری از مدارس دانش آموز آزاد بوده که هر گونه که می خواهد ورزش کند !


در نهایت اگر در جوامعی می بینیم که اکنون در جهت توسعه ی علمی و آموزشی گام های بلندی برداشته اند این مرهون توجه و اهتمام آنها به دوره ی ابتدائی است . هر فعالیت مطلوبی که در این دوره شکل بگیرد نتایجش در آینده ای نزدیک تمام ارزش ها و نمودهای رفتاری جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد اگر به این باور برسیم که دوره ی ابتدائی دوره ی اساس و بنیان آموزشی در نظام تعلیم و تربیت است با بها دادن به این دوره و دقت نظر در مجموعه فعالیت های آن در هر سال تحصیلی نقاط قوت آن را شناخته و تقویت نموده و معایب آن را رفع می نماییم ؛  چنین ساختاری می تواند مدرسه ی 1404 را برای جامعه و فردای ما شکل دهد تصوری که اکنون با آن بسیار فاصله داریم .

دوره ابتدایی در آموزش و پرورش و اهمیت و چالش ها


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ وضعیت مراکز درمانی فرهنگیان نیاز به بررسی و تامل بیشتر دارد . « صدای معلم » قبلا گزارشی از درمانگاه مرکزی فرهنگیان تهران منتشر کرد اما متاسفانه پاسخی از سوی مسئولان دریافت نشد .( این جا )

آقای فاطمی از فرهنگیان بازنشسته تهران در نامه ای به « گروه صدای معلم » از « عدم پاسخ گویی و رسیدگی کادر پزشکی درمانگاه فرهنگیان منطقه 2 اشرفی اصفهانی » انتقاد کرده است .

امید است که مسئولان نظارت بیشتری بر این گونه مراکز داشته باشند .

گروه اخبار/ مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش سالانه 20 درصد از بخشنامه‌ها در مقطع دبستان کاهش می‌یابد.

سخنان اخیر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تیتر شبکه خبر واکنش های متفاوتی را برانگیخته است . تعدادی بر این این باورند که این آمار نادرست بوده است .

« رضا نهضت » از همکاران فرهنگی تهران در یادداشتی این سخنان را به نقد کشیده است .

« صدای معلم « در راستای « تاسیس و تثبیت " تفکر انتقادی " و " گفت و گو " » از همه فرهنگیان و معلمان برای مشارکت موثر و مستدل در این موضوع دعوت می کند .

« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

وضعیت بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان و معلمان دارای بیماری صعب العلاج  گروه اخبار/

«بازنشستگی پیش از موعد» برای آن دسته از شاغلان که بنا به عللی چون ابتلا به بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج توان ادامه خدمت را ندارند یک ضرورت است این در حالیست گفته می‌شود در حال حاضر بیش از 2500 متقاضی بازنشستگی پیش از موعد در وزارت آموزش و پرورش در انتظار تامین منابع و موافقت با اجرای این حکم هستند.

هرچند در ماه‌های گذشته بعضا مسئولان آموزش و پرورش از صندوق بازنشستگی کشوری برای تاخیر در اجرای این قانون گلایه داشتند اما در پاییز سال گذشته مصوبه هیئت وزیران ابلاغ و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت آموزش و پرورش مکلف شدند تا حقوق مشمول کسورات میزان سنوات باقی مانده از خدمت متقاضیان را بپردازند.

محمدعلی ابراهیم‌زاده، معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در همین زمینه اظهار کرد: بعضا شنیده می‌شود که اختلاف نظری با وزارت آموزش و پرورش درخصوص بازنشستگی پیش از موعد داریم اما این گونه نیست و ما با آموزش و پرورش هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: در سال گذشته مصوبه هیئت وزیران درباره بازنشستگی پیش از موعد ابلاغ شد که در آن مصوب شده است به ازای هر نفر از سوی دستگاه متبوع چه هزینه‌ای باید پرداخت شود. مهلتی نیز برای پرداخت این هزینه‌ها تعیین شده بود و ما در صورتی که این هزینه از سوی دستگاه پرداخت شود بازنشستگی را اجرا می‌کنیم؛ البته دستگاه‌های دیگر هم متقاضی دارند ولی تعداد در آموزش پرورش بیشتر است.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به اینکه قبلا آموزش و پرورش متعهد به پرداخت مابه‌التفاوت و کسورات سنوات ارفاقی نبود و این مصوبات بار مالی برای این وزارتخانه ایجاد کرده است گفت: آموزش و پرورش تصمیم گرفته تعدادی از پرسنلش را زودتر از موعد بازنشسته کند، ولی از کجا و چگونه؟ آموزش و پرورش باید مبالغ مابه‌التفاوتی را بپردازد تا بتوانیم قانون را برای متقاضیان اجرا کنیم.

اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در همین زمینه گفت: قبلا تصمیماتی برای صندوق بازنشستگی گرفته می‌شد و تعهداتی برای ما ایجاد می‌کرد. ما مخالف این تصمیمات نیستیم اما از این پس هر تصمیمی که اتخاذ شود باید مطابق با محاسبات اکچوئری باشد و سپس به اجرا در بیاید.

وی افزود: بازنشستگی پیش از موعد نیز همین‌گونه است. وقتی دستگاهی در آموزش و پرورش در این زمینه تصمیم می‌گیرد ما باید محاسبات لازم را انجام و هزینه آن را اعلام کنیم تا در صورت تامین آن یک تعهد به اجرا در بیاید. نمی‌توانیم به صندوقی که آسیب‌پذیر است بیش از این صدمه وارد کنیم.

این در حالی است که چندی پیش مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش به بار مالی 2000 میلیاردتومانی اجرای بازنشستگی پیش از موعد 2500 متقاضی بازنشستگی پیش از موعد اشاره کرده و گفته بود که ما اعتباری برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها نداریم و قادر به پرداخت این مبالغ نیستیم و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.( ایسنا )

گروه اخبار/ رییس آموزش و پرورش شهرستان درود از واژگونی مین بوس حامل دانش آموزان و فرهنگیان خبر داد و گفت: در این حادثه متاسفانه یک نفر از همکاران فرهنگی ما که مدیر هنرستان عصمت شهرستان ازنا بوده و حدود 40 سال سن داشته، جان خود را از دست می‌دهد.

گروه اخبار/ « جمعبت فرهنگیان ایران » در اطلاعیه ای که برای « صدای معلم » ارسال نموده است خواهان کمک فرهنگیان و مردم برای عمل پیوند کلیه یک معلم شده است .

« گروه صدای معلم » در این راستا از همه فرهنگیان و کسانی که این اطلاعیه را می خوانند دعوت می کند تا در این کار اخلاقی و انسان دوستانه سهیم شوند .

اطلاعیه برگزاری سومین نشست کتاب خوانی برای معلمان و مدیران مدارس استان تهران‎  گروه رسانه و تشکل /

به نظر می­‌رسد کارکرد مدرسه، یادگیری‌ است ؛ یادگیری مطالب درسی که دانستن شان را فرض دانسته­‌اند و نیز مهارت‌هایی مثل حل مسئله و تفکر خلاق یا همدلی.

معلم موظف است در طول سال تحصیلی، کتابی از پیش تعیین شده و مشخص را که غالباً ارتباط چندانی با نیازهای دانش آموز ندارد، آموزش دهد.

به یاد داشته­‌باشیم که کتاب­ های درسی در کشور ما برای سراسر کشور یکسانند و همۀ دانش‌­آموزان کلاس یک کتاب واحد دارند و فرقی نمی­‌کند که کودک در چه سطح آموزشی یا انگیزشی قراردارد.

اگر فرزندی دارید، به خوبی می­‌توانید ببینید، در مدرسه­‌های ما بخش قابل توجهی از خلاقیت و انگیزه­‌های فرزندتان روزبه­‌روز تحلیل می­‌رود. راست این است که دلم می­‌خواهد بنویسم:

دود می­‌شود و می­‌رود به هوا!

حتی اگر فرزند ندارید و خودتان هم دست اندرکار مدرسه و نظام آموزشی نیستید، دست کم دوران تحصیل خودتان را به یاد دارید. قبول دارم که در مدارس امروز ما وضع به شکل قابل توجهی بهبود یافته، اما هنوز هم در بیشتر مدارس این کشور از بین رفتن خلاقیت­‌ها و انگیزۀ یادگیری نخستین و پررنگ­ ترین دستاورد کلاس­‌های ما ست.

عوامل متعددی بر این روند تأثیر دارد. شاید اضلاع اصلی نظام آموزشی کشور در اختیار من و شما نیست و تغییر و بهبود آن به برنامه­‌ریزی­‌های کلان کشوری نیاز دارد. سازوکار دانشگاه­‌های تربیت معلم، سازمان تألیف کتاب­‌های درسی، برنامه­‌ریزی­‌ها و روال کار وزارتخانۀ آموزش و پرورش در زمینه­‌های مختلفی مثل آموزش معلمان یا موضوعات ریز و درشت دیگر. اما هر تغییری در میزان آگاهی، سطح سواد و ذائقۀ معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و والدین می­‌تواند به تدریج بر این نظام آموزشی تأثیر بگذارد. ما فکر می­‌کنیم فرآیند خواندن اگر به عادت روزانه تبدیل شود و اگر همراه با تأمل و تفکر باشد، می­‌تواند به تغییر رفتار بیانجامد.

طراحی نشست­‌های کتاب خوانی جهک برای معلمان، والدین، کتابداران و مدیران مدارس با همین هدف طراحی شده است. قرار نیست در این نشست­‌ها معجزه­‌ای رخ دهد. تنها می­‌خواهیم در هر نشست کنار هم یک داستان یا یک مقاله را بخوانیم و درباره­‌اش گفت و گو و هم فکری کنیم تا:

1. همراه هم از خواندن بیشتر لذت ببریم.

2. گفت و گو کردن را بر اساس کتابی که خوانده­‌ایم، تمرین کنیم.

3. انگیزه­‌های خواندن را در خود تقویت کنیم.

4. گروهی را پایه­‌ریزی کنیم که کتاب خوانی را منسجم و هماهنگ در فعالیت­‌های کلاسی بگنجانند.

5. معلمان و والدین را با آثار برجسته آشنا کنیم.

 

سومین نشست کتاب خوانی جهک برای معلمان و والدین و کتابداران و مدیران در 26 فروردین ماه 1395 برگزار می‌شود. هنوز هیچ مدیر یا کتابداری به این جمع نپیوسته. ما هنوز امیدواریم در این جمع شرکت کنندگانی داشته­‌باشیم از هر چهار گروهی که گفته شد.

پنج شنبه 26 فروردین ساعت 9:30 صبح در بوستان گفت و گو، ساختمان نگارستان شهر چشم به راه تان هستیم.

آدرس بوستان گفت و گو : تهران، گیشا (خیابان نصر )، خیابان پیروزی

جهت ثبت نام با شماره 09124370562 تماس حاصل فرمایید.

فریبا اقدامی

گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از رفع دو فساد مالی در صندوق با کمک دستگاه قضایی خبرداد و گفت: از سه تخلف بزرگی که انجام شده بود توانستیم دو فساد را رفع و دو زمین را به اموال صندوق بازگردانیم.

منتشرشده در بازنشستگان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور