صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمد دانش/ دبیر آموزش و پرورش تهران

نگاهی بر عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران : بانگ تغییرات در شهر تهران کی آعاز می گردد ؟

گروه گزارش/به تدریج وارد چهارمین سال وزارت فانی و زیرمحموعه مدیریتی ایشان می شویم . گذشت این مدت نیاز به نقد عملکرد مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش دارد .

« محمد دانش » از دبیران آموزش و پرورش در یادداشتی که برای « صدای معلم » ارسال نموده است انتقاداتی به مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران وارد نموده است .

« صدای معلم » بر اساس دکترین خود یعنی تاسیس و تثبیت " تفکر نقادی " و " گفت و  گو " آمادگی خود را برای دریافت پاسخ مسئولان اعلام می دارد .

نقد عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و اسفندیار چهاربند   اثر گذاری شهر تهران بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی بر اهل فن پوشیده نیست . آموزش و پرورش هم با در نطرگرفتن یک اداره کل و عضویت مدیرکل شهر تهران در شورای معاونان وزرای ساختمان شهید رجایی این اثرگذاری را به خوبی درک کرده است .

تجربه نشان داده تعاملات ، برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش شهر تهران علاوه بر افزایش یا کاهش پایگاه اجتماعی دولت و محبوبیت و مقبولیت وزیر بلافاصله از سوی مدیران استانی گرته برداری و اقتباس می شود و از این حیث شهر تهران می تواند به همگرایی و اعتمادسازی ملی به دولت و تصمیماتش به ویژه در بین جامعه چندین میلیونی معلمان دانش آموزان و خانوادها هم کمک نماید یا به کاهش مقبولیت و محبوبیت و همراهی و حمایت از دولت کمک نماید.

در دولت تدبیر و امید به نظر می رسد اسفندیار چهاربند و مجموعه تحت مدیریتش نتوانسته اند به انتظارات معلمانی که با نیت بسط اندیشه های تحولی و افزایش روحیه نشاط و امید و تحقق وعده های روحانی با امید به تغییربه او رای دادند پاسخ قانع کننده دهد و اقداماتی رضایت بخش که به افزایش پایگاه اجتماعی دولت و محبوبیت وزیر منجر شود انجام دهد .

منصفانه آن است که گفته شود چهاربند و تیمش نه تنها گامی کوچک در راستای اراده معلمانی که به پای صندوق های رای آمدند برنداشته اند بلکه با طرح های عجیب و غریبی مانند خرداد طلایی و اجبار آموزگاران به حضور بی دلیل و بدون برنامه برای حضور در ایام تابستان در مدارس بیش از آن که وکیل مدافعان شجاعی برای مردم و معلمان و مجریانی وفادار به اصول اعتدال باشند حافظ منافعان خوبی برای جناح ها و نمایندگان مخالف و منتقد دولت بوده اند .

علاوه بر انتصابات عجیب و غریب مدیران شهر تهران گواه و شاهد این مدعا را در مخالفت آشکار با برگزاری جشن شادی سپاس از توافق هسته ای و اعلام مخالفت رییس اداره اطلاع رسانی این اداره کل برخلاف تصمیم وزارت با هر گونه جشن در صبح گاه مدازس بعد از آخرین شام مذاکرات هسته ای یافت .

بخش عمده ای از این کاهش پایگاه اجتماعی دولت در بین معلمان شهر تهران ناشی از شیوه اطلاع رسانی و عملکرد ناامید کننده ی روابط عمومی این اداره کل است به گونه ای که داستان روابط عمومی این اداره کل را شاید از نوادر تاریخ اطلاع رسانی کشورمان به شمار آورد.

در حالی که در ساختار رسمی و تشکیلات آموزش و پروزش و صدها پست تعریف و ابلاغ شده ی اداری پستی به نام" سخنگو" وجود ندارد ؛ مسعود ثقفی به عنوان رسمی رییس اداره روابط عمومی و عنوان غیر رسمی مشاور مدیرکل اکتفا نکرده و خود را به عنوان سخنگوی آموزش و پروزش تهران معرفی می کند ؛ عنوانی خبرنگار پسند که کم کم به سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و اظهار نظر و مصاحبه در خصوص برنامه ها و مسایل کلان و ملی و حتی اعلام موضع به جای وزیر منجر و اسباب شگفتی مخاطبان و خبرنگاران را موجب می گردد و کاسه صبر علیرضا جدایی دل آزرده از دخالت ها را لبریز نموده تا به گفته برخی خبرنگاران او به صورت رسمی از مدیران بنگاهای خبرپراکنی خواهان به کار نبردن عنوان سخنگو برای مدیر خود در شهر تهران می گردد.

داستان سوتی های آقای سخنگو و حراج اعتماد عمومی معلمان به آموزش و پروزش قلب تپنده ایران تهران به همین جا ختم نمی شود ...

اعلام نادرست و غیر حرفه ای ممنوعیت ثبت نام دانش آموزان در رشته علوم انسانی و ماست مالی های بعدی آن از طرف آقای سخنگو در کمترین زمان ممکن به خوراک تبلیغاتی رسانه های خارجی و معاند علیه کشور تبدیل می شود تا فشار رسانه ای سنگین ناشی از این اظهارات نسنجیده از سر آموزش و پروزش تنها به مدد سال ها تجربه و تخصص رئیس مرکز اطلاع رسانی و ورود اجباری او به موضوع برداشته شود.

با آمدن فصل سرما ، اطلاع رسانی دیرهنگام و بی فایده و بعد از حضور دانش آموزان در مدارس در یک روز برفی و عدم هماهنگی بین مدیرکل و سخنگو موجب می گردد تا همزمان یکی خبر تعطیلی مدارس و دیگری خبر عدم تعطیلی را به رسانه ها اعلام نمایند و اسباب عصبانیت و به هم ریختگی نظم شهر و انتقاد رسانه ها و بی اعتمادی عمومی به آموزش و پرورش تدبیر و امید فراهم گردد و پای جدایی و ستاد به یک امر ساده برای مدیریت افکار عمومی بازهم گشوده و به یاری تهران بیاید.

هنوز اطلاع رسانه ای عجیب و غریب آقای سخنگو در خصوص بارش برف به فراموشی سپرده نشده بود که آقای سخنگو در ایام آلودگی هوای پایتخت به اعلام وضعیت هوای تهران پرداخته و این اعلام وصعیت هوای متضاد با پیش بینی سازمان هواشناسی باعث انتقاد مدیران این سازمان و دست مایه طنز رسانه ها می شود!

اوج ناهماهنگی و تافته جدا بافته بودن آموزش و پرورش شهر تهران از برنامه های وزارت و شاید نماد عدم تعلق بدنه مدیریتی و سخنگو به دولت تدبیر و امید و نشانه وفاداری به جریان منتقد دولت را می توان در اعلام خبر عدم برگزاری هرگونه جشن در اولین صبحگاه مدارس بعد از اعلام توافق هسته ای دانست خبری که با تاخیر از طرف چهاربند تکذیب شد تا تهران فقط در یک مدرسه شاهد جشن هسته ای باشد .

جست وجویی ساده در فضای رسانه نشان می دهد اطلاع رسانی یک طرفه بی تفاوتی به اصل صحت خبر و نادیده گرفتن حق دسترسی به خبر درست و سریال سوتی های آقای سخنگو به مخالفت با جشن برجام منتهی نشده و در جریان برگزاری امتحانات خردادماه تهران در حالی که تمام شواهد نشان می دهد سوالات امتحان دفاعی لو رفته است ؛ آقای سخنگو با نادیده گرفتن شعور مردم و معلمان و دانش آموزان اصرار به تکذیب خبر داشته و درد آورترین بخش این عملکرد ضعیف و عدم شفافیت و قلب واقعیت ها و سکوت به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی ؛ عدم اطلاع رسانی به مردم درباره چرایی و چگونگی خودکشی یک دختر دانش آموز در یکی از مدارس شهر تهران و رها نمودن خبرنگاران در بلاتکلیفی و اجبار مدیران به عدم مصاحبه با رسانه ها است .

اکنون با توجه به آن چه که از اهمیت شهر تهران و توجه ویژه به لزوم جلب اعتماد مردم گفته شد پرسش نهایی و مهم این است که بانگ تغییرات در شهر تهران کی آعاز می گردد و مماشات و سکوت در برابر سوتی ها و زدن چوب حراج به این سرمایه دولت تاکی ادامه و استمرار خواهد داشت .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 21 خرداد 1395 21:46 خوانده شده: 1558 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
فرهنگی 1395/03/21 - 23:33
واقعا موج تغییرات مدیریتی به خصوص تغییر مدیران بازنشسته, چه وقت آغاز میشود?!

بی صبرانه منتظر تغییرات مدیریتی و سپردن مسئولیت ها به افراد شایسته هستیم..
پاسخ + +2 -2 --
مدیر منطقه ....تهران 1395/03/22 - 00:44
آقای چاربند با نمایندگان ان مجلس چه باید می کرد؟؟درست است که بی خیال دولت و امید معلمان به روحانی بود ااما با آن نمایندگان چاره ای جز تن دادن به چاربند و ثقفی نبود . انشالله دکتر فانی به زودی با توجه به منع حصور بازنشسته ها از نظر مجلس نیرویی جوان و خوش فکر و همراه با دولت معرفی خواهند کرد. از اقای پورسلیمان و نوشته خوبشان متشکرم
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/03/22 - 11:10
از یک بازنشسته خانه نشین که ناگهان همای سعادت بر شانه اش نشست و مدیر کل شهر تهران شد چه انتظاری می توان داشت ؟
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/03/22 - 15:08
سوی رئیس جمهوری؛
قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/2/1395 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
متن این قانون به شرح زیر است:

تبصره1ـ مقامات مذکور در ماده(71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/03/22 - 15:10
تبصره1ـ مقامات مذکور در ماده(71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.
تبصره2ـ دستگاههای موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است وحق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/03/22 - 15:11
تبصره3ـ دستگاههای مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کارگرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
تبصره4ـ کارکنان و اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری‌ ـ صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند.
تبصره5 ـ از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 15/8/1384، ماده (91) قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/1345، ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 نسخ می‌شود.
قانون فوق مشتمل بر ماده‌واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت‌ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 29/2/1395 به تأیید شورای نگهبان رسید.
پاسخ + +4 0 --
ز ف 1395/03/22 - 22:21
به نظر میرسد مانیاز به یک تغییر اساسی در این حوزه داریم :تغییر در نگرش الزام همیشگی تغییر اشخاص در آموزش وپرورش!!
به نظر میرسد که آنچه باید تغییر کند نگرش وتفکر معیوب وبی کفایت نسبت به آموزش وپرورش است !!نه افراد بی کفایت به تنهایی!!!
پاسخ + +2 -1 --
معلم 1395/03/23 - 12:31
واقعا جدایی حقشه بیاد میر تهران بشه
پاسخ + +2 -1 --
حمیدی 1395/03/23 - 17:59
آز آقای چهار بند که معاون کردان بوده بیش از این انتطار نیست
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1395/03/27 - 07:51
با سلام اقای چاربند مدیری لایق و کارامد است که باکارنامه درخشان خود از معلمی در تربیت معلم از مناطق جنوبی تهران شروع تا خدمت در کردستان مسولیت متوسطه تهران ریس منطقه 3 مدیر کل کاردانش وزارت اموزش وپرورش بوده اند که در مدت حضورشان خدمات ارزشمند اساسی در توسعه فنی و حرفه ای در کشور داشته اند یکی از بهترین انتصابات اقای فانی ایشان میباشد به عنوان یک مدیر مدرسه اذعان میکنم شایستگی ایشان را خداوند سلامتشان بدارد
پاسخ + 0 0 --
احمدی 1395/04/07 - 16:20
محمدی عزیز ، فامیل جار بند که نیستی ؟
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/04/04 - 09:42
اقای چاربند متاسفانه در برابر نیروهای تحمیلی شجاعانه عمل نمی کند خانمی از منطقه 11به دلیل ناکارامدی کنار گذاشته می شود و بعداز مدتی ریاست منطقه 3 را عهده دارمی شود .چرا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و بسیاری از مناطق با همان نیرو و سکان قبلی می چرخد و تغییری به وجود نیاورده است!!بسیاری از مدیران ایشان اصلا اعتقادی به همراهی با این دولت ندارند !
پاسخ + 0 0 --
متفکر 1395/04/07 - 09:29
با کمی دقت در متن یادداشت می توان متوجه شد که نویسنده با قصد تخریب واحتمالا با برنامه ریزی و لابی گری که در دولت دارد و دائم دم از اعتماد سازی بین معلمان و دولت و ایجاد محبوبیت و مقبولیت میزند با شرین کردن خود سعی بر اشغال پست مهم وکلیدی مدیر کلی آموزش وپرورش تهران را برای خود یا دوستان خود دارد .عمده مشکلات آموزش وپرورش مربوط به عدم تحقق واجرا نشدن قول های انتخاباتی رییس جمهور محترم و وزیر منفعل ایشان آقای فانی میباشد. در ضمن آقای چهاربند در بحث تخلفات مالی و اداری مدارس ومناطق شهر تهران به خوبی عمل کرده و برای پیش گیری از تضییع حق مردم در بحث شهریه ها با درج وتوزیع پوستر شهریه مصوب مدارس غیر انتفاعی و پوستر هزینه های مربوط به کلاس های فوق برنامه وکنکور مدارس دولتی ونمونه دولتی وهیت امنایی بسیار خوب عمل نموده است
پاسخ + 0 0 --
متفکر 1395/04/07 - 09:30
آقای اسفندیار چهاربند یکی از مدیرانی است که با دادن وقت ملاقات حضوری به ارباب رجوع ر سخنان انها را گوش میکند واگر مستدل ومستند باشد به عوامل اجرایی وذیربط اداره کل دستور پی گیری میدهد شاید ایراد وارد بر ایشان در بحث برخورد عملی ویا باز پس گیری شهریه که به ناحق از اولیا گرفته شده ویا عدم پرداخت حق حقوق مغلمان حق التدریس توسط بعضی مدیران وموسس ها مدارس باشد که آن هم کو تاهی از جانب زیر دستان رخ داده است ودلیل انهم میتواند رابطه دوستی ویا خویشاوندی بعضی از این مدیران وموسسین با اشخاص ذینفوذ وقدرت مند در ارکان نظام ودولت باشد. که این موضوع در تمام نهادها و سازما نها وجامعه به عیان قابل مشاهده است ومختص آموزش وپرورش شهر تهران نیست

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور