صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سازمان نظام معلمی و رابطه آن با آموزش و پرورش دولتی  ایجاد هر نهاد در نظام اجتماعی به خودی خود واجد اهمیت نیست و چه بسا اگر این کار بدون دلیل و تبیین ضرورت صورت پذیرد به ناکارآمدی خرده نظامی که جهت تقویت آن ایجاد شده است منجر گردد.
از این رو پیش از دست به کار شدن برای ساخت یک نهاد بایستی ضرورت آن به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت ایجاد باعث افزایش کارآمدی و برطرف سازی مشکلاتی که برای رفع آنها ایجاد شده است گردد.

از سال ها قبل معلمان و فعالان صنفی حوزه آموزش و پرورش خواستار نوعی نظام حقوقی شبیه نظام پزشکی، نظام مهندسی و کانون وکلا برای معلمان تحت عنوان " نظام معلمی " شده اند. اما این عده کمتر به ضرورت و چرایی موضوع به طور صحیح پرداخته اند. اگرچه در این باره صحبت های زیادی در قالب گفت و گو و نوشتار بیان شده اما در بیشتر آنها پس از اشاره به ضعف ها و اشکالات نظام آموزش و مطالبات معلمان بدون دلیل کافی نتیجه گرفته شده است که درصورت تشکیل "نظام معلمی" این مشکلات رفع یا دست کم زمینه رفع آنها فراهم خواهد شد. یا اینکه صرفا با الگو برداری از نهادهای مشابه به کارکردها و فواید احتمالی تشکیل چنین نهادی پرداخته شده است.

اگرچه استفاده از تجارب سایر سازمان های در اصلاحات و کارآمد سازی سازمانی امری است معقول اما مشروط به آنکه این روش درست و دقیق به کار گرفته شود. به عبارت دیگر اگر این مقایسه و الگو برداری بدون شناخت تفاوت های ساختاری، کارکردی و ویژگی های نهادی صورت پذیرد به احتمال زیاد نتایج نادرستی به بار خواهد آورد که بر فرض ایجاد چنین نهادی دست یابی به اهداف از پیش تعریف شده و تعیین شده را به دنبال نخواهد داشت. 
در این نوشتار بدون قصد مخالفت با تشکیل این نهاد صرفا به مهمترین کارکرد این نوع نهادها و پاره ای از تفاوت های بین آنها و همتای آن در آموزش و پرورش  و اشکالات ناشی از آن اشاره شده است.


کارکردهای اصلی نظام های صنفی
1- اعتبار بخشی :
یکی از کارکردهای نظام مهندسی و سایر نهادهای مشابه اعتبار بخشی به مدرک تحصیلی و اعطای مجوز جهت انجام کارهای اجرایی است.یعنی کسی که از دانشگاه مدرک مهندسی، پزشکی،حقوق و نظایر آنها را داراست بدون داشتن تایید و مجوز از سوی نظام های شغلی مربوطه نمی تواند در حوزه خصوصی همراه با اختیارات و مسئولیت های فردی به عنوان مهندس، پزشک و وکیل فعالیت اجرایی داشته باشد و از امضای و مهر رسمی دارای اعتبار شغلی برخوردار گردد. اما همین عده در صورتی که بخواهند صرفا در حوزه دولتی فعالیت داشته باشند و یا صرفا در حوزه تخصصی خود در دانشگاه به تدریس مشغول باشند و نخواهند فعالیت تخصصی و حرفه ای به صورت خصوصی داشته باشند لزومی به داشتن مجوز تایید صلاحیت حرفه ای از سوی آن سازمان ها ندارند ؛ یعنی در این شرایط آن سازمان ها کارکرد اعتبار بخشی که شاید مهمترین کارکرد این نوع نهاد ها است را از دست می دهند.باتوجه به اینکه در آموزش و پرورش برخلاف این مشاغل اکثریت قریب به اتفاق شاغلین در استخدام دولت می باشند و عده بسیار کمی در بخش خصوصی و بدون استخدام دولتی مشغول فعالیت هستند به نظر می رسد نیاز چندانی به این اعتبار بخشی و اعطای مجوز از سوی معلمان وجود ندارد.


2- نظارت:
دومین کارکرد این نوع سازمان ها نظارت بر عملکرد اعضا براساس قوانین و آیین نامه های تخصصی در حوزه های مربوطه است.هر شاغل با توجه به اینکه برای ادامه فعالیت و ارتقای سطح آن به تایید این سازمان ها نیاز دارد از این رو علاوه بر تایید توان مندی و مهارت های آغاز کار بایستی عملکردش در طول دوره فعالیت به گونه ای باشد که از سوی سازمان مورد تایید قرار گیرد. بنابراین کارکرد نظارتی این سازمان ها ضروری و غیرقابل اجتناب است.درحالیکه چنین کارکردی بر عملکرد معلمین از سوی یک نهاد غیردولتی غیرمنطقی به نظر می رسد(مگر در قالب نقش پیمانکاری که قطعا مورد نظر موافقان ایجاد چنین نهادی نیست) زیرا همان طور که پیش از این اشاره شد معلمان نیازی به تایید این سازمان ندارند و وقتی نیازی به تایید نیست دلیلی برای نظارت نیز وجود ندارد و به قول منطقیون مسئله سالبه به انتفاء موضوع پیش می آید.


3-آموزش
سومین کارکرد این نوع سازمان ها فراهم ساختن امکان ارتقای سطح مهارت،دانش و توانمندی های تخصصی اعضا است که غالبا با هزینه شخصی اعضا برگزار می گردد.حضور در این کلاس ها و موفقیت در آزمون های پایانی یکی از شرایط کسب امتیاز جهت افزایش رتبه و به دست آوردن مزایای حرفه ای است. با توجه به دولتی بودن آموزش و پرورش وقتی معلمین خود را مستخدم دولت می دانند درنتیجه فراهم آوردن امکانات افزایش دانش و مهارت خود را نیز وظیفه دولت می دانند. اگرچه می تواند این اختیار از سوی دولت به نظام معلمی واگذار شود اما اگر قرار به پرداخت هزینه از سوی معلمان باشد اگرچه غیرمنطقی نیست اما عملی شدن آن دور از انتظار است.به عبارت دیگر در ساختار کنونی آموزش و پرورش این کارکرد نیز از نظام معلمی سلب می گردد.


4-حمایت
یکی دیگر از کارکردهای مهم این نوع سازمان ها کارکرد حمایت صنفی از اعضا است. عدم صدور مجوز فعالیت شغلی برای کسانی که عضو سازمان نیستند و جلوگیری از انجام کار آنها مهمترین نقش حمایتی این نوع سازمان ها است.دفاع از سایر حقوق و مزایای مادی و غیرمادی شغلی نیز در ذیل همین کارکرد قرار می گیرد. شاید مهمترین کارکرد این نهاد در نظر معلمان همین کارکرد باشد.در حالی که این نوع حمایت ها در وهله نخست و در اصل از حقوق اعضا در برابر غیر عضو و در وهله بعد با توجه به قدرت سازمان از حقوق اعضا در مقابل دولت صورت می گیرد.

البته با توجه به غیردولتی بودن مشاغل مورد اشاره و دریافت نکردن دستمزد از دولت در این زمینه رویارویی چندانی ندارند.اما وضعیت معلمان کاملا برعکس است یعنی بیشترین حمایت این سازمان ها از اعضا در شرایط و ساختار کنونی حمایت در برابر دولت خواهد بود و نه در بار غیر عضو. یعنی خواسته یا ناخواسته سازمان مجبور به رویارویی با دولت خواهد شد.با این استدلال واگذاری بخشی از وظایف و اختیارات از سوی دولت به معلمان وقتی می تواند قدرت معلمان را در برابر دولت افزایش دهد با منطق نظام دولتی ناسازگار است.یعنی این کارکرد اگرچه به ظاهر بیش از سایر کارکردها می تواند مورد پسند و اقبال معلمان قرار گیرد اما قطعا مهمترین عامل نگرانی دولتی ها برای شکل گیری چنین نهادی خواهد بود.
موارد بیشتری برای وارد ساختن ایراد و اشکال به ایجاد این نهاد در ساختار کنونی وجود دارد که در صورت نیاز در مجال دیگر به آن خواهم پرداخت.
اگرچه شخصا منتقد جدی آموزش و پرورش دولتی هستم و احتمالا نظام معلمی می تواند یکی از نهادهای ضروری در ساختار آموزش و پرورش غیردولتی باشد اما وجود چنین نهادی را برای آموزش و پرورش کنونی چندان مفید و اثرگذار که بتواند منتهی به بهبود وضعیت شغلی معلمان از نظر مادی و غیرمادی گردد نمی دانم.

امید که نقد،گفت و گو و اظهار نظر کارشناسان، فعالان صنفی و مسئولان مربوطه باعث رفع اشکالات و ابهامات در این زمینه گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

  سوالات امتحانی و تصحیح برگه های امتحانی و چند پیشنهادبنده چندین سال است که مصحح برگه های امتحان نهایی سال سوم و پیش دانشگاهی در درس ریاضی هستم .
سه سال به خاطر دفاع از معلمان و دستمزد کم و دیر پرداخت کردن آن نرفتم ولی به افرادی که من را دعوت می کردند می گفتم به خاطر حقوق معلمان نمی آیم ؛ به من می گفتند : افراد سر و دست می شکنند ، آن وقت شما می گویید نمی آیم!
امسال با دعوت یک حوزه رفتم .
سوالات درس هندسه و جبر و احتمال و حسابان و ریاضی 3 را دیدم ، مشکلی نداشت ؛ در اندازه کتاب بود و خارج از کتاب نبود .
البته من با دانش آموزانم گروهی در تلگرام داریم که قبل و بعد از امتحان درس را نقد می کنیم ، بعد از امتحان آنها می گفتند مشکلی نبود.
در حوزه تصحیح 2 نفر دبیر مربوطه برگه ای را تصحیح می کنند ؛ اگر برگه ای نمره اش اختلاف داشت نفر سوم آن را صحیح می کند و نمره در کارنامه درج می شود و به دانش آموز داده می شود . اگر اعتراض داشته باشد برگه اش به نفر چهارمی که غیر از آن سه نفر است داده می شود و ایشان هر نمره ای داد برای ایشان نوشته می شود.


بنده به عنوان یک دبیر باسابقه نظری دارم که خدمت مسئولین در این جا درج می کنم:
1- سعی کنید حق الزحمه را در نزدیک ترین فاصله زمانی پرداخت کنید تا همکاران بیشتر میل به تصحیح برگه ها داشته باشند.
2- اگر در درس ریاضی هر برگه جای فقط دو سوال باشد هم برای دانش آموز و هم برای مصحح بسیار از نظر روانی مفید است.
3- دستمزد بازنشستگانی که برگه تصحیح می کنند به نام خودشان واریز گردد .
4- برای هر نفر سقفی تعیین شود که آن را تصحیح کند چون یکی می گفت :من سال گذشته 6700 برگه زده ام این خوب نیست .
5- از نظربعضی از همکاران افرادی که برگه تصحیح می کنند معلمان ضعیفی به شمار می آیند و این دیدگاه متاسفانه در آموزش و پرورش آزار دهنده است  ؛ اگر مسایل بالا به خوبی اجرا شود این دیدگاه منتفی می شود.
6- به همکارانی که برگه ها را تصحیح می کنند از طرف ادارات تشویق نامه صادر شود تا بیشتر دلگرم شوند.
7- در بازرسی ها سعی شود برای کمک به همکاران باشد نه مچ گیری باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اسکان فرهنگیان و میزان رضایت معلمان  گروه اخبار/

فرشید سیاری  اظهار داشت: با توجه به آماده سازی مراکز اسکان که از سال های قبل در استان ها صورت گرفته در تابستان سال 95 نیز آماده پذیرایی از همکاران فرهنگی در استان های کشور هستیم .
وی افزود : پیش بینی می کنیم تابستان امسال تعداد بیشتری از فرهنگیان را بتوانیم در استان های مختلف اسکان دهیم .
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت : امسال علاوه بر اقداماتی که برای اسکان فرهنگیان پیش بینی شده است یکی از اهداف جدی ما بهسازی و تجهیز مراکز اسکان فرهنگیان است .
وی تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا به استقبال فرهنگیان در استان های سراسر کشور برویم تا آنها اسکان خوبی در اقصی نقاط کشور داشته باشند و سفر های خود بهره کافی را ببرند .
سیاری اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی هایی که توسط اداره کل تعاون و پشتیبانی صورت گرفته، اسکان نوروزی فرهنگیان در سال 95 بسیار متفاوت تر از سال های گذشته بوده و فرهنگیان رضایت نسبی از تجهیزات، خدمات، پذیرش و محل های اسکان داشته اند .
وی یادآورشد : علاوه بر این نظر سنجی ها ناظرینی به صورت محسوس و نامحسوس در مراکز اسکان وجود داشته اند که فرآیند اسکان را بررسی کرده اند که بر اساس این بررسی ها به لطف خدا رضایت مندی نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده است .
سیاری خاطر نشان کرد:به طور معمول پس از ایام امتحانات و فراغت مدارس به شکل کامل به استقبال اسکان فرهنگیان در سراسر کشور می رویم .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 15 روز از اول تابستان در مقارن با ایام ماه مبارک رمضان است مراکز رفاهی و اردوگاه ها در سطح استان های کشور کفاف اسکان فرهنگیان را می دهد و به طور رسمی پس از ایام ماه مبارک رمضان سفر های تابستانی و عملیات اسکان در سراسر کشور آغاز می شود .

پانا

گروه بازنشستگان/

تجمع بازنشستگان به دیوان عدالت اداری در مورد عدم اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری

روز چهارشنبه 19/ 3/ 95 حدود دویست نفر از فرهنگیان بازنشسته برای اعتراض به عملکرد هیات عمومی دیوان عدالت اداری که با پایمال کردن حقوق قانونی این قشر دردمند و بی پناه 12000 آرای صادره از طرف شعبات مختلف دیوان مبنی بر اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت مطالبات آنان از سال 86 تا 93 را به نفع سازمان بازنشستگی و دولت ابطال نموده است مدت پنج ساعت در مقابل دیوان تجمع کرده و خواهان اجرای عدالت و بازستاندن حق خود گردیدند .

بر اساس ماده 125 ، حقوق شاغلین و بازنشستگان دولت باید هر سال حداقل به نرخ تورم افزایش یابد .

متاسفانه از سال 86 تا 93 صندوق بازنشستگی و دولت با عدم اجرای این قانون باعث کاهش شدید قدرت خرید بازنشستگان آموزش و پرورش به یک هفتم گردیده است .
در این تجمع چند تن از حاضرین با قاضی القضات ملاقات کردند و ایشان قول رسیدگی دادند .

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

کجا بودند مسئولین محترم که اجازه ندهند نوجوانان ایرانی به مرز بی انتهای غم و اندوه برسند/ اگر در ساختمان های وزارت آموزش و پرورش اندکی گشت بزنیم بیشترین  سخنی که از مسئولین خواهید شنید بودجه و کسر بودجه است/ مرگ یک دانش آموز مرگ آموزش  و پرورش است و آیا جز این نیست که مرگ آموزش و پرورش باید ضروری ترین محور آن باشد / نرخ رشد خودکشی خیلی سریع بالا آمده و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند با یک بحران تمام عیار روبه رو خواهیم بود/ چه کسی باید پاسخگوی این سئوال باشد / بخش زیادی از نیروی مشاوره صرف تکمیل پرونده های مشاوره ای و تحصیلی می شود/ حرف مدیرکل دفتر وزارتی صرف یک توجیه ساده انگارانه است/ چنین پاسخ سطحی از یک مدیر ارشد وزارت خانه نشان از آن دارد که مرگ آموزش و پرورش فرا رسیده است

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/به تدریج وارد چهارمین سال وزارت فانی و زیرمحموعه مدیریتی ایشان می شویم . گذشت این مدت نیاز به نقد عملکرد مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش دارد .

« محمد دانش » از دبیران آموزش و پرورش در یادداشتی که برای « صدای معلم » ارسال نموده است انتقاداتی به مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران وارد نموده است .

« صدای معلم » بر اساس دکترین خود یعنی تاسیس و تثبیت " تفکر نقادی " و " گفت و  گو " آمادگی خود را برای دریافت پاسخ مسئولان اعلام می دارد .

منتشرشده در یادداشت

اوضاع از آنچه در ذهن مردم و مسئولان می‌گذرد وخیم‌تر است/ این روزها مشاوران در مدارس نه تنها صوری که به افرادی غیرقابل اعتماد برای دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند/ مشاوره در مدارس ما صرفا تحصیلی است/ در دهه‌های پیش هر دانش آموز در مدرسه یک پرونده بهداشتی داشت؛ چه از بعد جسمی چه از بعد روانی/ ما رو به عقب گرد هستیم/ این روزها پرونده درسی از همه چیز مهم‌تر شده است/ متاسفانه در مدارس ما مشاوران صرفاً صوری و نمایشی هستند

منتشرشده در دانش آموز

سی آفت در روش فکر کردن بعضی افراد

۱- نظر خود را نسبت به یک شخص یا موضوع، صحیح و نهایی می دانند؛

۲- اگر با کسی اختلاف فکری پیدا کنند، بر او القاب می گذارند؛

۳- اندیشه انسان ها را به خوب و بد تقسیم می کنند؛

۴-اندیشه انسان ها را به درست و غلط تقسیم می کنند؛

۵- اختلاف ،در یک موضوع باقی نمی ماند؛ به تدریج حتی به صورت ساختگی به موضوعات دیگر تسرّی پیدا می کند؛

۶- اختلاف فکری به عنوان یک "حق انسانی" محسوب نمی شود؛

۷- اختلاف فکری به عنوان یک "امر طبیعی" محسوب نمی شود؛

۸- وقتی اختلاف فکری صورت می پذیرد، غیبت کردن مجاز می شود؛

۹- وقتی اختلاف فکری صورت می پذیرد، تحریف سخن طرف مقابل مجاز می شود؛

۱۰- وقتی اختلاف فکری صورت می پذیرد، وارونه جلوه دادن سخن طرف مقابل مجاز می شود؛

۱۱- وقتی اختلاف فکری صورت می پذیرد، دشنام دادن مجاز می شود؛

۱۲- افراد به گونه ای صحبت می کنند که گویی شناخت آنها از موضوعات، مطلق است؛

۱۳- این گونه آغاز کردن جملات بسیار کم است: حدس می زنم، احتمال می دهم، تا به امروز به این نتیجه رسیده ام، شاید این طور باشد؛

۱۴- مدرک داشتن دلیل بر این نیست شخص آداب اندیشیدن را می داند؛

۱۵- مدرک داشتن دلیل بر این نیست که شخص نحوه برخورد با اندیشه متفاوت و اندیشه متضاد را می داند؛

۱۶- وقتی با کسی اختلاف فکری پیدا می کنند با پیراهن و کفش و کیف او هم کار دارند؛

۱۷- کسانی سریع با دیگران اختلاف فکری پیدا می کنند، که بسیار کم مطالعه کرده اند و عمدتاَ افراد شفاهی هستند؛

۱۸- کسانی که شفاهی هستند، دقت بسیار کمی دارند؛

۱۹- کسانی که شفاهی هستند و مطالعه نمی کنند، کمتر به دیگران گوش می دهند : بیشتر می خواهند حرف خودشان را بزنند؛

۲۰- کسانی که متوجه هستند به یک نظر رسیدن چقدر زحمت دارد، کمتر حرف می زنند؛

۲۱- کسانی که شفاهی هستند، در بحث کردن زودتر عصبانی می شوند؛

۲۲- کسانی که شفاهی هستند، با کمترین داده، بیشترین قضاوت ها را می کنند؛

۲۳- کسانی که ذهن حقوقی و دقیقی ندارند، راحت تر سخنان نسنجیده را می پذیرند؛

۲۴- کسانی که بسیار مطالعه می کنند و سؤال می کنند تا به یک نظر و قضاوت برسند، انسان های اخلاقی تری هستند؛

۲۵- کسانی که بسیار مطالعه می کنند و سؤال می کنند، آرام سخن می گویند و فریاد نمی کشند؛

۲۶- کسانی که بسیار مطالعه می کنند و سؤال می کنند، جهل را راحت تر تحمل می کنند؛

۲۷- فکر کردن ، سخت ترین عادتی است که انسان می تواند به آن عادت کند؛

۲۸-نحوۀ برخورد یک جامعه با یک فکر و فکر متفاوت، سرنوشت آن را رقم می زند؛

۲۹- فرد و جامعه ای که در عادات فکری خود تحول ایجاد نمی کند، متوقف می شود؛

۳۰- تعامل بین المللی باعث می شود تا افراد، جوامع و نخبگان در معرض تفاوت ها قرار گرفته و شروع به فکر کردن بنمایند.

وب سایت شخصی

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

اگر نداری تحصیل نکن ...

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور