جمهوری اسلامی ایران، نام با مسمایی است که مردم در سال 1357 بر انقلاب خود نهادند و به تبع آن انتظار دارند تا اعمال غیر اسلامی و انسانی نیز در این نظام یا رخ ندهد و یا در صورت رخداد این اعمال ، حاکمیت به واسطه ی وظیفه ی ذاتی خود، به شدت با آن برخورد کند ؛ اما مشخص نیست چرا در چنین حکومتی، اختلاس های آن چنانی، خلف وعده های فراوان، رشوه ، ربا و .... رخ می دهد.
البته ذکر این نکته مفید است که قوه قضائیه در این چندسال اخیر، به واسطه ی برخورد با افراد سرشناس متخلف، چهره ی مثبتی از خود در اذهان برجا گذاشته است.
یکی از این اعمال غیر اخلاقی و غیر اسلامی، وعده های دروغین پاره ای از مسئولین است که غالبا برای حفظ میزها داده می شود و مردم نمی دانند در صورت عدم تحقق این وعده های تکلیف شان چیست، به واسطه ی جمهوری بودن نظام هر یک از مسئولین که وعده هایی بر خلاف توان شخصی، سازمانی و حاکمیتی دهند باید بازخواست شوند اما متولیان کشور فارغ از این مسائل به سادگی دست به کتمان واقعیت ها و یا انکار آن زده و گاهی هم وعده هایی می دهند که از همان ابتدا عدم توانایی آنها در انجام آن هویداست.
در همین هفته ی گذشته دو خبر از طریق وزیر محترم و معاون ایشان به خبرگزاری ها داده شد:
فانی : معوقات معلمان به زودي پرداخت مي شود/ توزيع شير دانش آموزان ادامه دارد و هيچ گونه كاهش سهميه اي در اين زمينه وجود ندارد/هنوز حدود 33 درصد مدارس ناايمن در كشور وجود دارد.
منبع : سایت صدای معلم
در مورد پرداخت معوقات، باید به جناب وزیر عرض نمود که آیا ایشان به خاطر دارند که در یک سال گذشته چند بار این جمله را تکرار کرده اند؟
توزیع شیر دانش اموزان هم بعد از عید متوقف شده است و معلوم نیست ایشان بر چه مبنایی این خبر را اعلام نموده اند ؟
پبرامون ایمنی مدارس فقط می توان به فروریختن دیوار مدرسه ای در جنوب شرق کشور و به دنبال آن فوت همکار فرهنگی "گنگوزهی" اشاره کرد و به ایشان یادآور شده که هنوز هم در کشور مدارسی هستند که کلاس هایشان در انبارها، آغل گوسفندان و در بستر طبیعت برگزار می شود.
• معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد
"در این هفته به میزان چهار ماه از معوقات حقالتدریسی معلمان و مربیان پیش دبستانی پرداخت می شود/ برای اولین بار دولت در لایحه بودجه 95، اعتباری را در ردیف مستقلی جهت پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی قرارداده است"
منبع: سایت صدای معلم
به جناب بطحایی باید گوشزد نمود که همکار عزیز، امروز نهم اردیبهشت است و هیچ معوقه ای پرداخت شده است و بر اساس اخلاق شما یک بدهکاری بزرگ به فرهنگیان بدهکارید ، اگر هم از ابتدا نی دانستید که قرار به پرداخت نیست یک استعفا.
اما در این خبرها دو نکته ی غامض نهفته است:
نکته ی اول اینکه ، چهارماه حق التدریس معلمان و مربیان پیش دبستانی، آن هم پس از 8 ماه تاخیر، ارزش رسانه ای شدن دارد؟
و دوم اینکه: چه ارتباطی بین این این خبر و آغاز هفته ی معلم وجود دارد؟
چرا متولیان آموزش و پرورش در روزهای نزدیک انتخابات و روز معلم نطق شان باز شده و وعده های آن چنانی می دهند؟
در تعطیلات نوروز 1395، وزارت آموزش و پرورش به دو خبر بسیار بی ارزش عکس العمل نشان داد که اصولا در اصل خبر شک فراوان بود و معلوم نیست که اصل خبر از کجا آمده است که وزارت عالیه مجبور به واکنش به آن بوده است!
یکی : باز بودن مدارس در چهاردهم فروردین 95 بود که معلوم نبود چرا چنین واکنشی از وزارت سرزده است !
دوم هم، تکذیب خبر استعفای وزیر به خاطر فروریختن دیوار یک مدرسه و فوت معلم آن مدرسه بود که اگر در هر کشور دیگری چنین اتفاقی رخ داده بود حتما وزیر و بسیاری از متولیان از کار خود استعفا می کردند.
در آن تاریخ نویسنده از وزارت آموزش و پرورش در خواست نمود که نسبت به اخبار زیر واکنش نشان دهند:
1- عدم پرداخت حق التدریس 94-1393 در برخی از استان های کشور ( استان خوزستان را من اطلاع دارم که یک ماه را پرداخت نکرده اند)
2- عدم پرداخت سرانه ی مدارس به مدت چندین سال
3- عدم تحقق دو در هزار مناطق نفت خیز و شرکت های بزرگ و نامعلوم بودن بندهای هزینه ای مبالغ دریافت شده
4- عدم پرداخت پاداش بازنشستگان پس از سال ها بازنشستگی
5- عدم صدور حکم ارتقاء رتبه بندی همکارن واجد شرایط از دوم مهر 1394 به بعد به بهانه اجرای نظام رتبه بندی
6- عدم پرداخت حق التدریس همکاران در ابتدای مهر 1394 به بعد
7- وصول درصد آموزش و پرورش از شهرداری ها و اینکه مبالغ دریافت شده کجاها هزینه شده است؟
8- پی گیری کسر ساعات اضافه کاری همکاران اداری
9- پی گیری مشکلات همکاران سرایدار و مستخدمین مدارس
10- پی گیری نحوه ی هزینه شدن درآمد ناشی از اسکان فرهنگیان
11- واگذاری وام های کلان از صندوق ذخیره فرهنگیان به افراد خاص به نام های مختلف مانند " واگذاری خودرو"
12- اعطای وام کم بهره از صندوق ذخیره ی فرهنگیان
13- لحاظ نمودن "تدریس" به عنوان مشاغل سخت و زیان آور در دولت
14- شان از دست رفته ی فرهنگیان به دلیل ضعف وزرای سابق
15- تثبیت نظام رتبه بندی معلمان
16- بند 5 ماده 38 نظام هماهنگ پرداخت
17- مشکلات دفتر تالیف کتب درسی، با اینکه کمتر از شش ماه به آغاز سال تحصیلی جدید، هنوز کتاب های سال دهم تالیف نشده است .
18- بررسی اهداف نظام جدید آموزشی و گزارش در مورد دسترسی به اهداف آن
19- برنامه ریزی جهت استفاده ی بهینه از زمان تعطیلات تابستان جهت بهره وری بهتر (متاسفانه پس از شروع تعطیلات شعارها شروع می شود)
20- بررسی بودجه وزارتخانه و اقناع افکار عمومی جهت بالابردن سهم بودجه ی آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی، به قصد ارائه ی خدمات تفریحی و آموزشی به دانش آموزان و خانواده های آنها
21- قول های جناب وزیر در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس
22- عدم پرداخت کمک هزینه فوت و ازدواج از سال 90
23- پولی شدن ضمن خدمت
24- گواهی نامه نوع دوم
25- عدم پرداخت حق الزحمه امتحانات نهایی از خرداد ماه 94
26- عدم اجرایی شدن رتبه بندی اصلی
27- وعده های های وزیر در افزایش 300 تا 800 هزار تومانی در رتبه بندی ابتکاری فانی
28- عدم تحقق لایحه ی بودجه 1394 و عدم تحقق 1700 میلیارد حاصل از صرفه جویی بانک ها و شرکت های خصوصی
با این اتفاقات در وزارتخانه است که باید به جناب فانی عرض نمود، جناب وزیر، وزارتخانه شما راه را اشتباه می رود، راه صحیح بازگشت به قبول واقعیت و تلاش برای رفع کمبودها و بر طرف نمودن تبعیض ها در پرداخت حقوق فرهنگیان با سایر ارگان هاست.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
حرف های مبهم و دو پهلو و غیر شفاف وزیر و همکارانش در خصوص نحوه اجرای فاز دوم رتبه بندی در سال 95 و 96 نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست و یا عدم آمادگی وزارت خانه و دولت جهت اجرای شفاف و بدون قید و شرط فاز دوم برای 800 هزار پرسنل آموزش و پرورش است/ اخیرا 35 درصد بدون شرط و شروطی به کارکنان اداری و ستادی پرداخت شده و حال در جهت تامین آن از 3 هزار میلیارد طرح رتبه بندی احتمالا استفاده شده است /چرا تا کنون بخشنامه اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی با جزییات کامل به ادارات ارسال نشده و یا در سایت اموزش و پرورش جهت اطلاع ثبت نشده است
گروه اخبار/
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام علی اصغرفانی به شرح زیر است .
بسم الله الرحمن الرحیم
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
خبر فقدان استاد فرزانه مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و پدر تعلیم و تربیت کشور موجب تاثر و تاسف عمیق و اندوه فراوان گردید.
زنده یاد دکتر شکوهی عاشق معلمی و معلمی عاشق و وزیری از جنس آموزش و استادی مسلم در تعلیم و تربیت بود . او اندیشه ای ژرف ،باوری عمیق و ایمانی راسخ به اثرات آموزش و پرورش در تعالی جوامع داشت و با این اندیشه و باوروایمان ، عمر با برکت خود را مصروف تربیت معلمان توانمند و مطالعه و تحقیق و نظریه پردازی در تعلیم و تربیت نمود.
زنده یاد دکتر شکوهی باوری راسخ داشت که جهان جز با اهتمام به امر تعلیم و تربیت و توجه ویژه به آموزش و پرورش درست نخواهد شد .بدون تردید منش و روش مرحوم استاد شکوهی و اثرات گرانقدر عمر با برکت او در همه ارکان آموزش و پرورش بویژه دوره پیش دبستانی و دبستان جاری و ساری خواهد ماند.
ابنجانب فقدان این عاشق معلمی و نظریه پردازاول کشور در زمیینه تعلیم و تربیت را به جامعه فرهبخته فرهنگیان ،اساتید و دانشجویان علوم تربیتی و خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات وبخشش بی پایان را مسالت دارم.
غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب / خاطره دکتر شکوهی از کلاس درس ژان پیاژه / شکوهی سال 41 رئیس اداره تحقیق و ارزشیابی آموزش و پرورش شد / شکوهی : گفتم وزیر دولت موقت نمی شوم!/ می گفتند شاه را بیرون كردیم، شما را هم بیرون می كنیم / شعار می دادند طراح این سئوالات اعدام باید گردد / خیلی به حرف وزیر گوش نمی دادند / با ظن و گمان نمی شود در مورد آدم ها قضاوت کرد/ بسیاری از کسانی که در گزینش ها رد می شوند،چیزی در پرونده شان نیست/ ما بچه هایمان را نفله می کنیم / معلمی امروزه چنگی به دل نمی زند/ معلم گفت: چرا خندیدی،گفتم همه خندیدند،گوش مرا گرفت و از کلاس بیرون کرد
گروه احبار/
رضا محدث معاون اسبق برنامهریزی، توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مشکلات و معیشت معلمان، اظهار داشت: مشکلات و معیشت معلمان نکته مهمی بوده است که مورد گلایه معلمان قرار دارد.
وی ادامه داد: موضوع معیشت معلمان، مشکل چند سالهای است که مربوط به این دولت نیز نیست و در دولتهای گذشته هم مطرح بوده است،همه دولتها سعی میکردند گامی در این خصوص بردارند؛ برای نمونه در دولتها بحث تشکیل بیمه طلایی و تکمیلی یا ارتقای حقوق معلمان، حل مشکلات مسکن، تشکیل صندوق ذخیره فرهنگیان و کمک به حل مشکلات معیشتی معلمان گامهایی در این خصوص بوده که صورت گرفته است.
محدث یادآور شد: نکتهای که وجود دارد این است که از سال 92 شاهد وضعیت جدیدی در مدیران ارشد نظام هستیم؛ در گذشته برای اینکه پرداخت ناعادلانه حقوق و مزایای معلمان نسبت به پرداختیهای دستگاههای دیگر ثابت شود، باید تلاشهای زیادی در مجلس و دولت انجام میگرفت تا ثابت کنیم چنین مشکلاتی برای معلمان وجود دارد.
معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، افزود: سال 92 رهبر معظم انقلاب ابلاغیهای با عنوان «سیاست کلی تحول در نظام آموزش و پرورش» داشتند و دو نکته مهم بیان شد و فصل جدیدی ایجاد کرد، شاید اگر مدیران دولت و آموزش و پرورش تلاش بیشتری را انجام میدادند، قدمهای بلندی برای رفع تبعیضهایی که معلمان احساس میکنند، برداشته میشد.
وی اضافه کرد: در بند (2ـ الف) ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، ایشان ابلاغ میکنند که اولاً آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است، یعنی در قانون مدیریت خدمات کشوری سازمانها و وزارتخانهها دو قسم است؛ یکی سازمانها و وزارتخانههایی که حاکمیتی هستند و بخشی از آنها که غیرحاکمیتی است.
محدث تصریح کرد: سازمانهای حاکمیتی یعنی قوای نظام، وزارت امور خارجه و دستگاههایی که به نوعی حاکمیت ملی کشور تحت قیمومیت آنهاست و دولت مؤظف است در برنامهریزی، بودجه آنها را به صورت تمام و کمال آماده کند و در اجرا نیز مؤظف است خود مسئولیت را برعهده گیرد؛ یعنی هیچگاه مسئولیتهایی که برای نمونه در ارتش یا وزارت امور خارجه داریم به بخش خصوصی واگذار نمیشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اسبق وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در اینجا با صراحت اعلام کردند که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است،افزود: این به این معناست که نمیتوانیم نه در برنامهریزی و نه در اجرا، امور آن را به غیر واگذار کنیم بلکه دولت موظف است به طور کامل مسئله آموزش و پرورش را برعهده گیرد.
وی افزود: ماده 13 ـ 8 قانون مدیریت خدمات کشوری، دولت را موظف میکند همه مسائل نهاد حاکمیتی را برعهده گیرد؛ در همین ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و در بند 3ـ3 آن به صراحت بحث میشود که تأمین امکانات رفاهی و ایجاد انگیزه و رفع مشکلات معیشتی معلمان در سرلوحه کار قرار گیرد.
محدث ادامه داد: این تأکیدات از سال 92 دست دولت را باز کرد تا با کمک دو قوه دیگر نظام، این مشکلات را حل کند و معلمان نیز منتظرند تا ببینند دولت بعد از 3 سال چه کاری در این خصوص کرده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گاهی به نمایندگان مجلس اعتراض میکنیم و الان نیز اعتراض داریم که شما در مقابل این ابلاغیه رهبر معظم انقلاب چه کردید، گفت: نمایندگان مجلس نیز اعلام میکنند طی سالهای گذشته، سال 94 و امسال اقداماتی را در این خصوص انجام دادهایم و بودجههایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفتهایم، بودجههای بین دستگاهی وجوددارد که باید آموزش و پرورش دریافت آن را پیگیری کند؛ مانند اختصاص 2 درصد از سود بانکها یا بخشی از مالیات دستگاههایی که تا به حال مالیات پرداخت نمیکنند، به آموزش و پرورش است.
وی در خصوص ادعای افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان، افزود: این افزایش میانگین حقوقی که اعلام میشود، میانگین حقوق نیروهای ستادی است؛ تا آنجا که بنده خبر دارم افزایش 35 درصدی حقوق در سال گذشته و 35 درصد امسال برای کارکنان ستادی آموزش و پرورش انجام شده است.
محدث تأکید کرد: کارکنان ستادی درصد جزئی هستند، یعنی در کل کشور شاید 50 هزارنفر کارکنان ستادی در مقابل یک میلیون معلم است؛ میانگین افزایش حقوق معلمان با همان درصدهای جزئی که مثلاً 16 درصد برای امسال تصویب شده است، وجود داشته است؛ یعنی همان مقداری که برای کارمندان دیگر وزارتخانهها صورت گرفته است.
معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: کارمندان دیگر وزارتخانهها فوقالعاده شغلهای دیگری دارند؛ مانند فوقالعاده مسکن که معلمان آن را ندارند، ضمن اینکه این ابلاغیه مربوط به 3 سال قبل است و باید امروز دغدغه انجام آن برطرف شود.
وی با اشاره به رتبهبندی معلمان گفت: رتبهبندی به شکل ناقصی که مجلس نیز در اجرای آن اعتراض دارد، عملیاتی شده است؛ ضمن اینکه اگر مصاحبه شخص وزیر آموزش و پرورش و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان را ببینید، در آنجا اعلام میشود، میخواهیم صندوق ذخیره فرهنگیان را با امکانات بیش از 6 هزار میلیارد تومان به سمت تأمین رفاه معلمان حرکت دهیم.
محدث افزود: یکی از مؤسسات صندوق ذخیره فرهنگیان بیمه معلم است؛ مسئولان آموزش و پرورش میتوانستند بیمه تکمیلی معلمان را به جای شرکتی که حتی بیمه مرکزی آن را قبول ندارد و بیمه ضعیفی است، به بیمه معلم واگذار کنند.
معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: بانک سرمایه که از سهام معلمان ایجاد شده است، به جای اینکه وامهای سنگینی را به چند نفر بدهد و آنها نیز توانایی پرداخت وامها را نداشته باشند، میتوانست وام را به خود معلمان پرداخت کرده و ماهانه از حقوق آنها کم کند، کاری که در سال 85 انجام شد و به حدود 20 هزار معلم وام پرداخت شد.
انتهای پیام/
گروه اخبار /
« دکتر غلامحسین شکوهی » چهره ماندگار و پدر تعلیم و تربیت ایران و اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز جمعه در سن 90 سالگی درگذشت .
« گروه صدای معلم » درگذشت این معلم و ذخیره ارزشمند تعلیم و تربیت ایران را به خانواده مجترم ایشان و جامعه فرهنگی کشور تسلیت می گوید .
پایان پیام/