صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

پرداخت حقوق های کلان و نجومی و وضعیت فرهنگیان و معلمان و بازنشستگان  اگرچه پرداخت های چند ده میلیونی به مدیران و کارمندان ارشد و نیمه ارشد دولتی و غیر دولتی از بودجه عمومی کشور موضوع تازه ای نیست و به صورت غیر رسمی بارها به آن پرداخته شده است اولین بار در فضای مجازی در خصوص فیش حقوقی یکی از مسوولین اداره بازنشستگی با حقوق 13 میلیون تومان شنیده شده است و بعد از آن از حقوق های 27 تا سی میلیون تومانی و در ادامه از پرداخت های ماهانه 50 میلیونی به بالا شایعاتی به وجود آمده بود حتی بسیاری از همکاران این موضوعات را به یکدیگر انتقال داده بودند ؛ اما هیچ گاه از سوی مسئولین کشور عکس العملی در این مورد دیده نشد .

اخیرا در یکی دو مورد برخی از مسئولین کشور از تفاوت و فاصله حقوقی میان فرهنگیان شاغل و بازنشسته با سایر کارمندان نهادهای دولتی سخن گفتند و اعتراف کردند که این موضوع که که فرهنگیان بسیار کمتر از سایر کارمندان در شرایط مساوی دریافتی ماهانه دارند صحت دارد اما هیچ گونه فعالیتی در خصوص رفع این تبیعض انجام نداده اند که ناگهان از سوی دیوان محاسبات کشور موضوع دریافت حقوق های کلان ماهانه مدیران بیمه مرکزی رسانه ای شد که البته در بررسی آن نهایتا تکذیب شد و این فیش های کلان ماهانه به مطالبات قبلی افراد مذکور احاله شد که صد البته عذر بدتر از گناه است و همگان جسته و گریخته از این حقوق های کلان ماهانه و وام های سنگین دراز مدت 400 میلیون تومانی و بیشتر به مدیران ارشد و ... خبر داشته اند .

در حالی که مردم برای دریافت یک وام 5 میلیونی باید ماه ها دوندگی کنند و در صورت دریافت آن سود زیادی بابت آن باید به بانک بپردازند در حالی که فرهنگیان شاغل با مدارک لیسانس فوق لیسانس و دکترا و کار سخت و طاقت فرسا در کلاس های شلوغ و مدارس فرسوده حداکثر دو میلیون تومان حقوق می گیرند اما برخی از همکاران آنها در شرایط مساوی با استفاده از وابستگی ها به مدیران ارشد و دریافت پست و مقام بالاتر بین 50 تا صد برابر حقوق ماهانه دریافت می کنند .

وضع فرهنگیان بازنشسته که روشن است با حقوق هایی که کفاف ده روز زندگی در ماه را نمی دهد گذران می کنند تا مدیران ارشد حقوق های چند ده میلیون تومانی بگیرند و سازمان برنامه و بودجه هم دائما می گوید شرمنده ایم و برای فرهنگیان اعتبار نداریم !

حال که سازمان حسابرسی این موارد را بررسی می کند بهتر است سری به سازمان ورزش و فوتبال حرفه ای بزند و دریافتی های چندین میلیارد تومانی مربیان و بازیکنان و دلال های مربوطه و مدیران آنها را نیز رصد کند چون تمام این پرداخت های نجومی از بودجه عمومی دولتی پرداخت می شود که به طور مداوم از کمبود اعتبار برای پرداخت حق و حقوق ناچیز فرهنگیان و کابوس پرداخت یارانه 45 هزار تومانی صحبت می کند .

اگرچه ممکن است برخی بگویند طرح چنین موضوعاتی جنبه سیاسی هم داشته و گروه سیاسی رقیب قصد زیر سوال بردن دولت فعلی را داشته باشد اما مسوولیت دولت در قبال مردم و کارمندان عادی و فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایجاب می کند ضمن برقراری عدالت در توزیع اعتبارات بودجه سالانه اجازه ندهد که یک مدیر به اندازه صد کارمند یا فرهنگی حقوق در یافت کند و قانون را درست اجرا کند .

شاید یکی از دلایل وضع وخیم اقتصادی آموزش و پرورش و فرهنگیان و عدم وصول حق و حقوق قانونی دستگاه تعلیم و تربیت کشور به علت همین پرداخت های نجومی باشد که بسیاری از مدیران ارشد و نیمه ارشد در دستگاه های مختلف کشور دریافت می کنند .

امید اینکه دیگر شاهد این گونه تبعیض ها در کشور اسلامی نباشیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مدارس غیرمقاوم و مخروبه و چند پیشنهاد برای بازسازی آن ها

حادثه­ ی ریزش دیوار مدرسه در اثر وزش باد به علت سست بودن پایه­ های دیوار در اثر جاری شدن سیل که منجر به شهید شدن یک معلم شد جزء حوادثی است که در سال ­های اخیر تکرار آن باعث شده به یک روند عادی تبدیل شود . روزی آتش گرفتن بخاری و روز دیگر زلزله و دیگر روز واژگونی خودرو جمعی حادثه ­ای می­ آفریند که به کشته و یا زخمی شدن تعدادی معلم و دانش­ آموز منجر می­ شود .

از میان این حوادث ، آنچه بیشترین سهم را آموزش و پرورش در آنها دارد حوادث مربوط به ساختمان­ های سستی است که باید پناه گاه معلم و دانش ­آموز در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی باشد ، ولی قاتل جان آنان شده است . مدارس غیر استاندارد و غیر بهداشتی که از ساختمان­ های لرزان برخوردارند مربوط به دولت فعلی نیستند و از سال­ های قبل به علت کمبود امکانات و بعضاً عدم توجه کافی در هنگام ساخت و ساز و دیدگاه ­های تنگ که توان نگاه کردن درست به مسائل و دورنماها را ندارند روی هم انبار شده و وضعیت فعلی را رقم زده است .

واقعیت مطلب این است که اگر در طول 8 سال دوران طلایی درآمدهای نفتی ، عقل و درایت در سطح عالی وزارت حاکم بود و شعارگونه این وزارت عظیم را اداره نمی­ کردند و مسئولین تصمیم ­گیر در رده­ ی بالای دولت نسبت به شناخت کمبودها و اختصاص بودجه مناسب برای رفع آن­ها اقدام می­ کردند امروز کمتر شاهد چنین حوادثی بودیم .

در سال­ های اخیر با کمک خیرین مدرسه ­ساز و بودجه­ های دولتی تعدادی مدارس با فضای آموزشی مناسب ساخته شده که عمدتاً در کلان­ شهرها احداث گردیده است و در شهرهای کوچک و روستاها اقدامات مناسبی صورت نگرفته که اگر گرفته بود شاهد حوادثی از این دست نبودیم .

دولت فعلی میراث­ دار خرابی­ های دولت قبل خصوصاً تغییر ساختار نظام آموزشی است که باعث شده وقت و انرژی زیادی به حل این مشکل و سازمان­ دهی معلمان اختصاص یابد که مطالبات صنفی انباشته شده معلمان از سال ­های گذشته را نیز باید به آن اضافه کرد .

اما این شرایط مجوزی برای غفلت از این مشکل که اساسی­ ترین معضل آموزش و پرورش است ، نمی­ باشد و انتظار می ­رود بودجه بیشتری برای غلبه بر این مشکل اختصاص یابد .

در پایان این بحث چند نکته را متذکر می­ شویم :

1- بهتر است خیرین مدرسه ساز را برای سرمایه­ گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تشویق کرد . تا وقتی حتی یک مدرسه غیر استاندارد وجود دارد تصمیم­ گیری برای تعیین محل­ های ساخت مدرسه ( که البته باید در جوار آن­ها منازل مختص معلمان نیز ساخته شود ) به مجمع خیرین مدرسه ساز کشوری واگذار شود تا به جای بخشی­ نگری ، کلی­ نگری صورت گیرد . ( همه­ ی ایران سرای من است )

2- سازمان اوقاف قسمتی از درآمد موقوفات را به ساختن مدرسه در نقاط مختلف کشور به نام واقفان اختصاص دهد و واقفان در قید حیات را تشویق کند که ساختن و تجهیز مدارس را در اولویت قرار دهند.

3- گرچه نوسازی اماکن متبرکه و گسترش فضای آن­ها فی­ نفسه امر مطلوبی است که باعث می­ شود فضاهای مناسبی برای گسترش فرهنگ و اخلاق دینی فراهم شود ولی بهتر است در کنار آن و با اولویت بیشتر توسعه و تجهیز مدارس از طریق سرمایه ­های کوچکی که با جمع شدن تبدیل به سرمایه بزرگی می شود مد نظر قرار گیرد تا هر روز شاهد شهادت ، سوخته و زخمی شدن معلمان و دانش ­آموزان نباشیم .

4- کمک به کشورهای محروم و در گیر مبارزه با استکبار جهانی جزء اهداف انقلاب است که باعث ایجاد اتحاد بین آن­ها و کشور ما می­ گردد و قدرت ایران و این کشورها را در مبارزه با استکبار تقویت می ­کند . اما این کار باید به گونه­ ای انجام شود که موجب محرومیت هرچه بیشتر قشرهای مستضف داخلی نگردد ؛ مسلماً هر کشوری بیشتر از آنکه نیازمند کمک و اتحاد کشورهای دیگر است نیازمند تکیه بر شهروندان خود است و همان طور که اغلب مسئولان نظام تاکید دارند قدرت حاکمیت ناشی از قدرت مردم است و حاکمیت بر دوش مردمانش قد می­ کشد و مقابل استکبار می ­ایستد که این پایگاه نباید ضعیف شود .

 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۹۵ بودجه آموزش و پرورش ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: برای رسیدن به یک آموزش و پرورش مطلوب نیاز است که این بودجه ۴۰ درصد افزایش یابد.

مدیریت در آموزش و پرورش و توجه به اصل شایسته سالاری و پرهیز از باندبازی و جناح بازی

با کمال تاسف یکی از مشکلات فعلی فرا روی موجود آموزش وپرورش استفاده از آموزش وپرورش در مسایل سیاسی کاری و یا نماینده بازاری شده است به طوری که افرادی که وابسته به یک نماینده مجلس و یا ریس جمهور باشند انتصاب مدیریت های اداری و نیز حتی مدارس به آنها محول شده است و اصل شایسته سالاری و مردم سالاری دینی از یاد رفته است ؛ به طور مثال در شهرستان هریس خود ما در آذربایجان شرقی  80 درصد مدیریت ها به نحوی از انحا وابسته به طیف جناح بندی شده به خاطر اینکه همکاران از این قافله عقب نمانند حتی در انتخاب نماینده جدید اهر و هریس به مجلس اخیرا سرها شکسته می شد تا نوبه هم باشه نوبه آنها باشد !

نمی دانم آیا این رسم غلط در آموزش وپرورش برای تعالی اهداف آموزش وپرورش خوب است و یا چرا اصل اهداف آموزش و پرورش که صنفی بوده و با حیطه شایسته سالاری کارکنان دارد در ریل این مسیر این واگن خطرناک واقع شده است ؟

به نظر نگارنده که چندین دهه در جراید سابقه روزنامه نگاری داشته و درد آشنای مسایل اجتماعی بوده ام ؛ آیا کسی پیدا خواهد شد که آموزش و پرورش ما را از باند بازی ، نماینده بازاری و یا وابسته به جناح مختلف و ... نجات دهد ؟

به طور مثال من پوشیده عرض می نمایم ، افرادی هستند که به دلیل عضویت در شوراهای شهر به آنها هم تعریف مدیریت مدارس و...شده است و یا اینکه چون ایشان وابسته و هوادار جناح اصلاح طلب است دو برادر آنها از آموزش و پرورش ترزیق مدیریت شده اند و یا اینکه به دلیل اینکه فامیل گرا هستند افراد مختلف به مدیریت ها رسیده اند و در قبال این مسایل افراد شایسته سالار و نیز برجسته که عمری با استعداد های متعالی بوده اند به صورت محجور و متروک سی سال باید در پای کلاس گچ بخورند و ...

آیا اصل عدالت محوری این است ؟

آیا کسی در آموزش و پرورش پیدا می شود که ستادی را برای زدودن این موضوع و معضل واقعی راه اندازی کند ؟

ایا کسی است که این مسایل را جزو تخلفات اداری محسوب کند و با متخلفین بر خورد نماید و ...

به خدا دود این قضایا به ساختار خود تشکیلات آموزش وپرورش می رود و به جای اینکه بهره وری مناسب در اهداف آموزش و پرورش به وجود آید سنتی گرایی در عصر انفجار اتم رواج پیدا می کند .

از مسولین تشکیلات آموزش وپرورش درخواست می شود که فکری را به خاطر سالم سازی هر گونه ترفیعات در آموزش وپرورش بر اساس اصل شایسته سالاری و نیز نخبگی در مدیریت ها صورت گیرد و انتصاب ها در سطح آموزش وپرورش بر اساس اصل برجستگی کارکنان باشد .

ان شالله که موضوع مربوطه در سیستم امور اداری و برنامه ریزی ها به صورتی باشد که آموزش و پرورش از این منجلاب نجات پیدا کند و نماینده برود برای قوانین مریض در کشور اقدام و حلاجی کار کند و در آموزش وپرورش نظارت بیشتر داشته باشد تا اینکه اصل اهداف اموزش وپرورش زیر سوال برود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

فن گفت و گو در کتاب های درسی و میزان دانش آموزان پاسخ دهنده به پرسش مهر  گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: به دنبال تأکیدات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور محترم، به دنبال تقویت کتاب خوانی هستیم و بر همین اساس سه موضوع تقویت گفت و گو میان دانش‌آموزان، تقویت فرهنگ کتابخوانی و احیای برنامه درسی انشاء در مدارس را مورد تاکید قرار داده‌ایم.

 «علی‌اصغر فانی» ظهر امروز پنجشنبه (23 اردیبهشت)در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه گفت: در طول دولت یازدهم تلاش زیادی کردیم تا کتابخانه‌های کلاسی با همکاری وزارت ارشاد احیا شوند. همچنین سال گذشته 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه برپا شد و جدای از آن تلاش شد تا کتاب‌های درسی به گونه‌ای تألیف شوند که دانش‌آموزان بتوانند در آنها بر اساس آنچه که می‌خوانند به سایر دوستان‌شان مطالبی را ارائه کنند.

فانی گفت: ما فن گفت و گو را در کتاب‌های درسی ترویج داده‌ایم، همچنین در آخر کتاب‌های درسی منابعی متناسب با آنچه در کتاب مطرح شده برای دانش‌آموزان معرفی کرده‌ایم تا با استفاده از آنها معلمان بتوانند پیشنهادات مطالعه به دانش‌آموزان داشته باشند.

او اظهار کرد: آموزش و پرورش فراتر از محتوای آموزشی، سعی کرده با توجه به اقتضائات سنی دانش‌آموزان، امکانات ویژه‌ای را برای کتاب خوانی آنها تهیه کند و امیدواریم با تقویت بخش پژوهشی در کنار بخش آموزشی و پرورشی در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان تحولی ویژه را در عرصه کتاب و کتاب خوانی پشت‌سر بگذراند.

وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه تقویت فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: سال گذشته به مانند هر سال رئیس‌جمهور در ابتدای سال تحصیلی پرسش مهر را درباره موضوع برجام مطرح کردند که ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در این زمینه به پاسخ گویی پرداختند.

سال قبل از آن نیز پرسش مهر در زمینه حفظ منابع آب در کشور بود که ۳ میلیون دانش‌آموز به آن پاسخ دادند.

ما امیدواریم در کنار چنین برنامه‌هایی و توسعه رویکرد پژوهش‌محور در قالب مسابقات تحقیق و کتابخوانی، بتوانیم بستر مناسب‌تری را برای رونق کتابخوانی در آموزش و پرورش مهیا کنیم. ( ایسنا )

انتهای پیام

سهم آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه و مشکلات و مطالبات معلمان  گروه اخبار/

رضا نهضت؛ کار‌شناس آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از کم رنگ بودن سهم آموزش و پرورش در برنامهٔ ششم توسعه کشور، گفت: متاسفانه آنچه که به عنوان لایحه دولت برای برنامه ششم توسعه ارائه شد، بسیار دور از انتظار و بر خلاف پیش بینی تشکل‌های صنفی معلمان بود.

وی ادامه داد: به واسطهٔ رابطهٔ نسبتا خوب دولت با تشکل‌های صنفی، که البته کم سابقه است و از محاسن این دولت است، جلسات متعددی با حضور نمایندگان تشکل‌ها، با محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برگزار شد و نمایندگان تشکل‌ها، پیشنهادات خوبی برای برنامه ششم به ایشان ارائه دادند. انتظار آن بود که حداقل برخی از این پیشنهادات، در برنامه لحاظ می‌شد، اما متاسفانه خروجی، واقعا نا‌امیدکننده بود و هیچ کدام از پیشنهادات تشکل‌ها، در برنامه لحاظ نشده بود.

نهضت با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش در برنامه ششم، فقط طرحِ خریدِ خدمات آموزشی از بخش خصوصی بوده است، گفت: این طرح دو سال است که اجرا می‌شود و هنوز محاسن و معایب طرح، به طور کامل مشخص نیست. آنچه به گوش می‌رسد؛ این است که این طرح، نه تنها نتوانسته به کیفیت آموزش و پرورش بیافزاید که چه بسا از کیفیت آن کاسته باشد؛ ضمن اینکه معلوم نیست، آیا این طرح باعث صرفه‌جویی شده است و یا اینکه اتلاف منابع دولتی، برای پر کردن صندلی‌های خالیِ مدارس غیردولتی ضعیف بوده است.

وی اضافه کرد: برای تدوین برنامه ششم، باید به اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و نیز سند تحول توجه داشت. در نقشه جامعه علمی کشور آمده است که سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی کشور، باید به ۷ درصد برسد و این درحالی است که بنا بر برخی گزارش‌ها، این سهم در سال جاری به کمتر از ۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در چشم انداز علمی کشور، لزوم توجه هر چه بیشتر به مهدکودک‌ها و پیش دبستانی آورده شده است. حل مشکلات معیشتی و اجتماعی معلمان نیز، از دیگر موارد این چشم انداز است، با این وجود واقعا جای تعجب است که این موارد اصلا در برنامه ششم مد نظر نبوده‌اند.

نهضت با انتقاد از حذف پرداختی سهم دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان، در برنامه پنجم ابراز داشت: متاسفانه در دولت قبل، پرداختی سهم دولت به صندوق ذخیره را حذف کردند. امید بود که در دولت جدید و در برنامه ششم این سهم دوباره دیده شود که متاسفانه این گونه نشد. بدون سهم دولت، صندوق ذخیره فرهنگیان، چندان توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در زمان دولت آیت الله هاشمی، با وجود بدهی‌های فراوان دولت و نیز برنامه‌های سازندگی، این سهم پرداخت می‌شد، اما با وجود درآمدهای نفتی بالا در دولت قبل، این سهم در برنامه پنجم حذف شد.

نهضت در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که چه اقداماتی  برای حقوق و دستمزد معلمان، در برنامه ششم پیش‌بینی شده است، ابراز داشت: متاسفانه در این مورد مطلبی نیامده است؛ این در حالی است که هم چشم‌انداز علمی کشور و هم سند تحول، به رفع مشکلات مادی و معیشتی معلمان تاکید داشته‌اند. ضمن اینکه تقریبا همهٔ مسئولان کشور، متفق القول‌اند که دریافتی معلمان، پایین‌تر از دریافتی سایر کارمندان دولت است.

نهضت با بیان اینکه تغییر بانک عامل، یکی از مواردی است که می‌تواند به معیشت معلمان کمک کند، گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد بودجه آموزش و پرورش است که نزدیک ۲۸ هزار میلیارد آن، مربوط به دستمزد و حقوق کارمندان است و توسط بانک ملی پرداخت می‌شود. اگر بانک، به این ۲۸ هزار میلیارد تومان، سود روز شمار بدهد، احتمالا مبلغ قابل توجهی مثلا حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد، که می‌تواند هم در بیمه تکمیلی و هم در پرداخت رفاهی به معلمان، آن گونه که به سایر سازمان‌ها دولتی پرداخت می‌شود، کمک کند.

وی اضافه کرد: از دولت می‌خواهیم به آموزش و پروش این اختیار را بدهد که از طریق یک بانک خصوصی، حقوق و دستمزد‌هایش را پرداخت کند.

نهضت با انتقاد از بانک ملی گفت: به رغم مبلغ بالایی که به واسطه آموزش و پرورش، در حساب بانک ملی می‌رود، این بانک نه تنها سودی بابت این مبلغ پرداخت نمی‌کند، بلکه تسهیلات حداقلی با سودهای معمولی و مانند سایر بانک‌ها را، برای تعداد محدودی از معلمان در نظر می‌گیرد.

نهضت گفت: امیدواریم که دولت با بازنگری در برنامه ششم توسعه، توجه بیشتری به آموزش و پرورش داشته باشد و نظر کار‌شناسان آموزش و پرورش و تشکل‌های صنفی را مدنظر قرار دهد.

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

همکاری در تالیف کتاب

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور