گروه اخبار/ معاون سابق وزارت آموزشوپرورش گفت: نسبت سود تقسیمی صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۹۴ کاهش پیدا کرده است و انتظار میرود مدیران این صندوق نسبت به ابهامات مطرح شده شفاف سازی کنند.
آیا اصلا این طرح در شرایط کنونی مملکت امکان پذیر است/ این طرح نیز مانند طرح مهر آفرین دولت قبل اهداف سیاسی به دنبال دارد/ باید پرسید منابعی که باید طرح فوق را پوشش دهند از کجا تامین می شود/ در صورت ادغام دو وزارتخانه وزارت آموزش و پرورش از شمول قانون خدمات کشوری خارج می شود یا آموزش عالی باید مشمول قانون خدمات کشوری شود /در صورت ادغام دو وزارتخانه آیا سند تحول بنیادین از درجه ی اعتبار ساقط می شود/ در صورت ادغام دو وزارتخانه آیا باید مدیران کل و مدیران مناطق آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شوند/ نمایندگان محترم مجلس اراده ای جهت حل مشکلات ندارند و می خواهند مشکلی که در آموزش وپرورش وجود دارد به آموزش عالی هم تسری پیدا کند
گروه رسانه و تشکل/
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تشکلهای صنفی در دولت یازدهم نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصت تلقی میشوند، گفت: ظرفیت فکری تشکل های فرهنگی می تواند فرصتی برای پیشبرد اهداف کلان آموزش و پرورش باشد.
علی اصغر فانی در دیدار با نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: حضور در جمع تشکل های صنفی فرصت مغتنمی است که می تواند با برنامه ریزی منظم و هدفمند به صورت یک ظرفیت فکری برای سامان دهی امور مورداستفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با سازمان زندانها، تصریح کرد: در این تفاهمنامه مقرر شد به ازای آموزش زندانیان بیسواد و حمایت تحصیلی از خانوادههای آنان، آموزش و پرورش بتواند در جهت حلّ برخی مشکلات فرهنگیان استفاده کند.
عضو کابینه تدبیر وامید «رتبه بندی حرفهای معلمان» را گامی مؤثر و بزرگ در راستای کمک به ارتقای معیشت فرهنگیان عنوان کرد و افزود: در سال94، 1350 میلیارد تومان و در سال 95 ، 3500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح علی رغم مشکلات اعتباری دولت هزینه شده است، ولی متأسفانه برخی این دستاورد بزرگ آموزش و پرورش را نادیده میگیرند و فقط به ناامیدی در بین معلمان دامن می زنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش دولت یازدهم در مدت 2 سال گذشته بیش از 67 درصد افزایش حقوق برای فرهنگیان داشته است، خاطرنشان کرد: دولت در سال 93 و 94، حدود 32 درصد افزایش حقوق پیش بینی کرده بود و بقیه این افزایش حقوق از محل صرفه جویی در هزینهها و اجرای صحیح سامان دهی نیروی انسانی ایجاد شده است و قطعاً این کار در سال 95 نیز با قوّت بیشتری ادامه خواهد داشت.
وی تدوین آیین نامه هدایت تحصیلی را از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش در سال 95 خواند و گفت: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش چهارعامل اصلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان است که در بسیاری موارد این چهار عامل در یک راستا نیست و باید در این زمینه آموزش های لازم برای مشاورین مدارس و اولیای محترم درنظرگرفته شود.
فانی ادامه داد: برای اولین بار تست استعداد سنجش برای اجرای بهینه و علمی هدایت تحصیلی که ترکیبی از نظر معلم، دانش آموز، مشاور و هم چنین نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش تهیه شده است، برگزار می شود و در نظر داریم با انجام کلاس های توجیهی برای اولیاء و مشاورین مدارس بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.
عضو کابینه تدبیر وامید «تمرکززدایی» را از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کردو افزود: مشکلات ساختار اجرایی در کشور به گونه ای است که وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ گویی مسائل 105 هزار مدرسه در کشور باشد که بعضاً این مشکلات به شخص وزیر و نظام آموزشی بر نمیگردد ولی به هرحال باید پاسخ به افکار عمومی توسط وزیر آموزش و پرورش صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در سال 93 در حدود 720 بخشنامه از سوی حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش صادر شده و این کار در سال 94 ، به 400 بخشنامه تقلیل پیدا کرده است و هدف گذاری برای سال 95 کاهش 20 درصدی بخشنامهها می باشد و چنانچه این فرآیند در چند سال آینده ادامه پیدا کند به گونهای که به صدور 100 بخشنامه در سال برسیم قطعاً به نتایج خوبی در زمینه تمرکززدایی خواهد داشت.
وزیر آموزش وپرورش اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی را بسیار موفق توصیف کرد و افزود: توسعه مشارکت ها یکی از سیاستهای جدّی آموزش وپرورش دولت یازدهم است و باید بتوانیم از ظرفیت نهادهای مختلف در پیشبرد اهداف آموزش وپرورش استفاده کنیم و آموزش و پرورش با انعقاد بیست و چند تفاهم نامه توانسته است منابع خوبی را برای آموزش و پرورش جذب کند.
فانی خاطرنشان کرد: «طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی» با مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «خصوصی سازی» تعبیر شد در صورتی که آموزش و پرورش با اجرای این طرح توانست در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل را برای دانش آموزان این مناطق فراهم کند و دراین خصوص هیچ گونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس هم صورت نگرفت.
وی با بیان این که بیش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان می شود، تصریح کرد: در سال گذشته 108.1 درصد تخصیص در بودجه گرفتیم در صورتی که تقریباً بقیه دستگاه ها بین 78 تا81 درصد تخصیص بودجه داشته اند و این نشان می دهد دولت در صدد حمایت از آموزش و پرورش است.
عضو کابیته تدبیر وامید یادآور شد: در سال های 92 و93 هم تخصیص بودجه آموزش و پرورش به ترتیب 112 و 110 درصد بوده است و از سال 92 تا 94، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور رشد 7/2 درصدی و بودجه استانی آموزش و پرورش نیز 2 برابر شده است که این اتفاقات در مدت 2 سال و نیم فعالیت آموزش و پرورش دولت یازدهم گام های خوبی محسوب می شود و باید تداوم داشته باشد.
فانی با اشاره به بودجه 4 میلیارد دلاری دولت هشتم در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده آموزش و پرورش در سال 83 ، گفت: با این بودجه که 7/2 میلیارد آن تا پایان سال 87 به آموزش و پرورش تخصیص پیدا کرد ، توانستیم یک سوم بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و الان نیز برای نوسازی یک سوم باقی مانده فضاهای آموزشی نیازمند بودجه مستقل هستیم که امید است تا پایان برنامه ششم توسعه این بودجه به آموزش وپرورش اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: در نظر داریم بامصوبه هیئت وزیران و در راستای عملیاتی کردن این تفاهم نامه بتوانیم تجهیز و به روزرسانی امکانات هنرستانها را به این وزارت خانه محول کنیم و بتوانیم با اساس هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه جمعیت دانش آموزی هنرستانها را از 38 به 46 درصد برسانیم که با تربیت نیروی متخصص بازار کار بتوانیم بخشی از نیاز بازار کار را در آینده مرتفع کنیم.
عضو کابینه تدبیر وامید با بیان این که سامان دهی نیروی انسانی از سیاست های جدی آموزش و پرورش دولت یازدهم است، گفت: مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش کلاف سردرگمی است به گونه ای که به دلیل سیاست های گذشته مازاد نیرو در کلان شهرها و کمبود آن در مناطق محروم سبب شده که اجرای سیاست ها با مشکلات خاصی همراه باشد.
وزیر آموزش و پرورش اجرای سیاست «بوم برای بوم» در جذب نیرو را راهکار اساسی و زمان بر حلّ این کلاف سردرگم عنوان کرد و افزود: باید در جذب نیروی متخصص در بخشهای مختلف آموزش وپرورش سیاست «تنوع در روش» را اتخاذ کنیم تا بتوانیم نیاز امروز آموزش و پرورش را با توجه به پذیرش محدود دانشجو معلم در پردیس های دانشگاه فرهنگیان را مرتفع کنیم.
عضو کابیته تدبیر وامید با اشاره به رشد بی رویه مدارس خاص در سال های اخیر، تصریح کرد: در نظر داریم با شیب ملایم نسبت به کاهش مدارس خاص و تقویت مدارس دولتی حرکت کنیم که در اولین گام در سال گذشته اعتباری در حدود 150 میلیارد تومان را برای این مدارس هزینه کردیم.
گفتنی است؛ در این جلسه نمایندگان تشکلهای صنفی دیدگاههای خود را پیرامون موضوعات مختلف با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.
انتهای پیام
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی عسکری
سلام علیکم
با احترام، انتصاب جنابعالی به ریاست سازمان صدا و سیما که نشان از شایستگی شماست را تبریک عرض می نمایم.
جنابعالی از مدیران برجسته و خدوم جامعه مدیریتی و یکی از چهره های ارزشمند و فرهیخته عرصه علم و دانش بوده که همواره با تفکر علمی و فرهنگی، مخلصانه در جهت اعتلای ایران اسلامی ، گام برداشته و تلاش نموده اید.
به عنوان یک فرهنگی یک خواسته ساده اما بسیار مهم از شما دارم که در حقیقت به نظر بنده این خواستۀ اکثریت جامعه فرهنگیان کشور است.
جناب عسکری !
لطفا از رسانه ای شدن پرداخت ها و افزایش های ناچیز فرهنگیان در برنامه های خبری صدا و سیما جلوگیری بفرمایید.
اخباری که نه تنها باعث شادمانی ما نمی شود بلکه باعث می شود ما فرهنگیان این سوال در ذهن مان ایجاد شود که چرا حقوق و پرداخت های سایر کارمندان دولت در رسانه ملی اعلام نمی شود؟
هر چند در اغلب موارد این پرداخت ها حتی هنوز هم صورت نگرفته اند اما برای چندین بار در رسانه ملی اعلام شده اند.
برادر گرامی
جامعه فرهنگیان از بزرگ نمایی رسانه ای در تغییرات ناچیز انجام شده در حقوق و مزایا، یا تسهیلات رفاهی، بانکی و بیمه ای خود ناراضی اند. رسانه ای شدن هایی، که گویا بیشتر به قصد اقناع افکار عمومی و زیاده خواه جلوه دادن فرهنگیان انجام می گرفت.
هر چند فرهنگیان بر این باورند که دیگر کارکنان دولت هم زودتر و هم بیشتر از معلمان از این قبیل تسهیلات برخوردار بوده و هستند بدون اینکه در رسانه ملی چندین بار اعلام شده باشد؛ این رفتار های دوگانه ، برای معلمان بسیار آزار دهنده است.
در پایان برای شما در مسئولیت جدید از خداوند منان توفیق، سلامتی و بهروزی مسئلت می نمایم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ستایش دخترک ۶ساله افغان به طرز فجیعی قربانی هوای نفسانی جوان ۱۷ ساله ایرانی شد.خبر تلخی که بعد از چند روز از زمان وقوع رسانه ای شد. هر انسانی با حداقل وجدان با شنیدن این خبر متاثر شد .صدای اعتراض به این جنایت نه تنها رسانه های دیداری و شنیداری را به انعکاس این خبر واداشت بلکه رسانه های اجتماعی اینترنت هم به این موضوع پرداختند.
یقینا واکنش به این ماجرا از سوی هنرمندان و سیاست مداران ارزشمندست و هم مرهمی بر زخم مادر و پدرستایش می باشد.اما این اولین بارنیست بود که ذهن جامعه شاهد چنین واقعه ای شده است.. هر روز صبح صفحات حوادث روزنامه هامملو است از این گونه جنایات و حتی به شکل های فجیع تر ؛ به عنوان نمونه در همان روز وقوع جنایت ستایش دختر ۶ ساله افغان، دختری ۶ ساله ایرانی قربانی هوسرانی مردی ۴۵ ساله شد و بدنش داخل چاهی انداخته شده بود اما اقبال عمومی جامعه تحت تاثیر ماجرای دختر افغان قرار گرفته بود .
حال سوال این جاست که چه عواملی در این ماجرا وجود دارد که این گونه در صفحات روزنامه ها ،سایت ها و رسانه های اینترنتی از قبیل تلگرام و اینستاگرام احساس همدردی و مسئولیت و انسان دوستی ها غلیان می یابد؟
هنوز با گذشتن چند هفته رسانه ها ، روان شناسان و دیگر کارشناسان اجتماعی جامعه نسبت به این جنایت و تجزیه تحلیل آن صحبت می کنند ، چنین موضع گیری هایی که هم در در دنیای حقیقی و دنیای مجازی انتشار و پخش می شود معلول کدام بخش این جنایت است؟
چنین واکنش هایی قطعا از هر جامعه و فردی مقبول و معقول می باشد چراکه بر مبنای انسانیت و اخلاق می باشد ولی یقینا عکس العمل های متفاوت و واکنش های مختلف در مواجه شدن با چنین معضلاتی منجر به ایجاد و رشد تبعیض در باور عموم جامعه خواهد شد که اولین ثمره آن سستی باور مردم به تعهد متولیان امور خواهدبود و یا این گونه حرکات متناقض، بذر تفاسیر احساساتی شدن و جوزدگی نسبت به موضع گیری های متفاوت را در ذهن جامعه خواهد کاشت.
عزیزان هنرمند و سیاسیون محترم و مسئولان متولی که با شنیدن خبر این جنایت متاثر شدید گفتارها و نوشتارها و دیدارهایتان که مرتبط با این جنایت بود را باید ارج نهاد که بی شک کاهش آلام والدین را همراه دارد اما پرسشی که امروزه در اذهان خیلی ها ایجاد شده حکایت از تناقضاتی است که در موارد بسیار زیادی از این دست وقایع و حتی فجیع تر بوده که کمترین واکنش هم صورت نگرفته آن هم مواردی که برای اقشار موثر و فرهنگی جامعه اتفاق می افتاد:
۱- آیا اخبار فوت غم بار معلمان سرزمین مان در این چند سال، متاسف تان نساخت؟
۲- آیا چند روز مانده به روز معلم خبر عروج معلمی که برای نجات فرزندان این سرزمین برای همیشه زیر آوار دیوار مدرسه ماند غمگین تان نساخت؟
آیا می دانید با این فداکاری مرحوم « گنگو زهی » دو فرزند یتیمش که یکی به سندروم دان مبتلاست و دیگری از لکنت زبان رنج می برد چگونه روزگار را سپری می کنند ؟
۳- آیا وقتی معلمی که برای رسیدن به مدرسه در سرمای زمستان یخ زد و برای همیشه آرام گرفت ؛ کسی نا آرام نشد؟ چرا وقتی برگه های امتحانی دانش آموزان جنوب کشور در کنار جاده منتهی به پیکر بی جان خانم معلم جوانی شد که پیاده در مسیر مدرسه روستا می رفت توسط ۲ مرد اهل روستا مورد سوء قصد جنسی قرار گرفته بود و به قتل رسیده بود حتی یک حرف و کلمه ای در صفحات رسانه های مجازی به چشم نخورد؟
۴ - چرا وقتی خبر قتل معلمی در سر کلاس درس با چاقوی دانش آموزش جان سپرد کسی احساس درد نکرد؟ چرا خبر ایست قلبی معلم اهوازی را که یک روز مانده به روز معلم فوت کرد کسی متاثر نشد؟
۵ - چرا هیچ حنجره ای صدای معلمانی را که در شهر های مرزی کشور قربانی تروریست شدند را تکرار نکرد؟یا شاید این همه رسانه اینترنتی نگران ویروسی شدن به وسیله درج کلمه معلم هستند.
کاش همه می دانستند که همین کلماتی که امروزه ارتباطات آدمیان را گسترده کرده مدیون خون دل خوردن های همین معلمانی می باشد که امروزه این همه مظلومانه مغفول مانده اند.
کاش می دانستند که فرهیختگان فرهنگی جامعه امروزی ما چه دردها و رنج هایی را متحمل می شوند ولی باز هم همه را با لبخند یک دانش آموزان معامله می کنند.
دوگانگی موضع گیری های این چنینی بی شک اعتماد و باور عمومی جامعه را مخدوش خواهد ساخت.
چرا که مردم تفاوت شهرت طلبی و محبوبیت خواهی را خوب یاد گرفته اند و جایگاه حرف و عمل را خوب می فهمند. پس هر گونه تفسیر شخصی شان از این گونه تناقضات جای هیچ ملامتی را باقی نخواهد گذاشت .
امید اینکه در تلخی های حوادث ،هیچ کسی اخلاقیات را قربانی منافع شخصی خویش نکند و همیاری و همکاری و همدردی ،هم ردیف مطامع شخصی نگردد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید