صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

نقدی بر خانه معلم

کرمان

منتشرشده در نامه های دریافتی
یکشنبه, 22 خرداد 1395 17:11

جعل عنوان " صدای معلم "!

گروه رسانه و تشکل/

جعل و سوءاستفاده از نام صدای معلم در برخی شبکه های مجازی و گروه های تلگرامی

اخیرا برخی  از  شبکه های مجازی ، گروه های تلگرامی و...  ، اقدام به استفاده غیر مجاز  از نام " صدای معلم " کرده اند .

بدین وسیله به اطلاع می رساند  مواضع این گروه ها ، کانال ها و افراد هیچ ارتباطی با سایت "صدای معلم" ندارد.

سایت صدای معلم در مراجع قانونی به این نام ثبت شده است و استفاده از نام صدای معلم ، نوعی سوء استفاده تلقی می شود و پیگرد قانونی دارد ؛ اما چون  این گروه ها که از این نام استفاده می کنند ، موجودیت قانونی ندارند ؛ لذا موضوع به لحاظ حقوقی قابل پیگرد نیست ، اما اخلاق رسانه ای و اخلاق معلمی ایجاب می کند که گروه های تلگرامی و... از عناوین ثبت شده دیگران استفاده نکنند.

بنابر این توصیه ما به دوستان این این است که از  عنوان "صدای معلم" استفاده نکنند  ، اما چون احتمال می دهیم دوستان به این توصیه قانونی و مشفقانه عمل نکنند لذا اعلام می کنیم که مواضع این گروه ها ، کانال ها و افراد هیچ ارتباطی با سایت صدای معلم ندارد و مسئولیت مطالبی که تحت این عنوان منتشر می شود با سایت صدای معلم نیست.

پایان پیام/

سازمان نظام معلمی و نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان  معلمان به عنوان يکي از مهمترين ارکان نظام آموزش‌ و پرورش می توانند با آموزش خود چشم‌انداز روشنی برای آينده جامعه و رسيدن به شرايط مطلوب تر ترسيم نمايند. در واقع اصلاح يک مملکت منوط به اصلاح فرهنگ و آموزش‌ و پرورش است و معلمان می توانند هدايت گر اصلاح جامعه باشند. بي ترديد مشکلات معيشتي و تنزل منزلتي حرفه معلمي باعث آسيب جدي به جايگاه معلمان و نقش بسيار مهمي که در شکل‌گيري شخصيت افراد جامعه دارند شده است. جهت ارتقاء جايگاه معلمان ورفع ناعدالتي و تبعيض‌هايي که سبب ناراحتي معلمان شده است تأسيس « سازمان نظام معلمي » به عنوان يک نهاد مدني مرجع تشخيص صلاحيت معلمان ضروری می نمايد و سازمان نظام معلمي مي‌تواند نقش مهمي در تحول حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش بازي کند.

نگاه سياست گذاران دولتی کشور به مقوله آموزش‌ و پرورش نگاهي ابزاري، مصرفي و دست چندم است. در اين ميان، نقش معلمان به عنوان محور اصلي تعليم و تربيت ناديده گرفته شده و در برنامه ريزي‌هاي کلان آموزش‌ و پرورش جای خالی آنها به شدت احساس می شود.

بی ترديد ضعف در سيستم آموزش‌ و پرورش يک ملت، بر روي سيستم سياسي آن ملت نيز تاثيرگذار خواهد بود. اکنون آموزش‌ و پرورش بيش از هر زمان ديگري نيازمند دوري از سياست زدگي و محتاج نقادي عالمانه است.

در طی ساليان طولانی مشکلات عمده و ريشه‌اي در سيستم‌هاي آموزش‌ و پرورش به وجود آمده است، بنابراين کارشناسان حوزه آموزش‌ و پرورش، نخبگان فکر ساز، متخصصان و روشنفکران مستقل و سازمان های مردم نهاد بايد به ميدان بيايند و به نظام تصميم سازي و تصميم گيري آموزشي در کشور کمک کنند.

« سازمان نظام معلمي » به عنوان حلقه واسط بين معلمان و مسئولان مي تواند در پر کردن شکاف بين اهداف و کارکردهای نظام آموزش‌ و پرورش نقش آفريني کند. از اين منظر جهت حمايت از حقوق صنفي معلمان نيازمند سازمان نظام معلمي؛ سازماني مستقل، غيردولتي و داراي هويت حقوقي که به منظور تنظيم مناسبات معلمان و دولت در حوزه آموزش و پرورش ضمن دفاع از حيثيت و حقوق حرفه‌اي آحاد صنف، مشارکت در تصميم سازي براي اين حوزه و اشاعه آن به سطوح اجرايي به دور از مسائل حزبي و جناحي، با حضور حداکثري فرهنگيان جهت تصحيح مسير به سطوح سياست گذار و برنامه ريز هستيم.

سازمان نظام معلمي می تواند تعريف جديدي از مشارکت و فرآيند آن ارائه دهد و تحول در نگرش را در ميان معلمان و جامعه نهادينه نمايد.

ايجاد زمينه مناسب جهت مشارکت واقعي فرهنگيان در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي و سياسي آموزش‌ و پرورش که منجر به ارتقاء شان و منزلت معلمان در جامعه و دخالت مستقيم آنان در ايجاد آموزش‌ و پرورشي پويا و فعال گردد به عنوان يک فرصت مي بايست مورد توجه همگان قرار گيرد.چگونگی و چرائی تشکيل سازمان نظام  معلمی جاي بحث و تبادل نظر فراوان دارد.

براي اين امر مي توان از سازمان هاي مشابه در کشورهاي ديگر الگو برداري کرد. بسياري از پيشرفت‌هاي آموزشي که در يک کشور ايجاد مي‌شود در نتيجه اعمال موفقيت آميز راه کارهاي آزمايش شده در کشوري ديگر است که به سيستم آموزشي کشور وارد شده است و نيز بسياي از شکست‌ها در نتيجه ياد نگرفتن و مطالعه نکردن تمرينات و تجربيات موفقيت آميز در ديگر کشورها بوده است. پيشرفت‌هاي بسيار مهم در جهان مي‌تواند به وسيله مبادلات تجربيات آموزشي بين ملت‌ها اتفاق افتاد.

لازمه اين کار، تعامل دو سويه بين سياست‌گذاران دولتي حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش از يک سو و روشنفکران، نخبگان و نهادهاي مدني معلمان ازسوی ديگر است. انتظار اين است كه با استقبال فرهنگيان و اعتماد جامعه معلمان به سازمان نظام معلمي، برنامه‌ريزي‌هاي كلان و آموزش بنيان مبناي توسعه پايدار كشور قرار گيرد و خواسته‌هاي صنفي معلمان از راه قانونی و منطقی مورد پيگيري قرار گيرد.

جهت ارتقاي جايگاه آموزش‌ و پرورش،تشکيل «سازمان نظام معلمي» به عنوان يک فرصت مي بايست مورد توجه همگان قرار گيرد.

حال با توجه به نکات مزبور، براي حفظ و ارتقاء جايگاه و منزلت معلمان نياز به ايجاد تشکيلاتي منسجم، قانون مند و پويا که بتواند با برنامه‌ريزي صحيح و نظارت دقيق، زمينه مشارکت و حضور اجتماعي معلمان و فرهنگيان را فراهم سازد، احساس می شود. ساختار و وظايف سازمان نظام معلمي سئوالی است که معلمان بايد با مطالعه و بيان تجربيات خود به آن‌ جواب دهند.

سازمان نظام معلمي در چارچوب قانون اساسي می تواند با استفاده مطلوب و بهينه از انديشه‌ها و خلاقيت‌هاي فرهنگيان و معلمان عزيز، در جهت وصول به اهداف کلي و اصلي زير تلاش کند:

اهداف اصلي سازمان:

  •          کوشش در جهت برقراري، حفظ و حمايت از حقوق مادي، معنوي و صنفي معلمان.
  •          تلاش در جهت تحکيم و ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان.
  •          تلاش به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت و آموزش حين خدمت معلمان.
  •          آشناساختن جامعه نسبت به جايگاه واقعي تعليم و تربيت.
  •          کوشش به منظور اجراي صحيح و دقيق مقررات حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش.
  •          همکاري با سازمان‌ها و مؤسسات قانوني در کشور و در مجامع بين‌المللي.

وظايف و اختيارات:

  •          همكاري در تدوين مقررات براي تأمين حقوق حرفه ‏اي، حفظ و ارتقاء شئون اجتماعي معلمان.
  •          همکاري در تهيه و تعيين استانداردهاي آموزشي سطوح مختلف معلمان.
  •          همکاري در تعيين تعداد و نحوه پذيرش دانشجويان فرهنگي در دانشگاه‌هاي کشور.
  •          تلاش به منظور ارتقاء کيفي مهارت‌ها و دانش فارغ‌التحصيلان فرهنگي.
  •          کمک به ايجاد و گسترش زمينه‌هاي پژوهشي وتحقيقات علمي فرهنگيان در کشور و استفاده مفيد و کارآمد از دستاوردهاي اين تحقيقات.
  •          همکاری براي نظارت، کنترل و ارزشيابي نحوه ارايه خدمات درحوزه‌ي آموزش‌ و پرورش.
  •          همکاري در تعيين راه‌هاي تبادل علمي، تحقيقاتي و حرفه‌اي با سازمان‌هاي قانوني داخل کشور و نيز با ساير کشورها و مجامع علمي و حرفه‌اي بين‌المللي به منظور ارتقاء کيفيت آموزشي و خدماتي معلمان

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

با وجود این همه تغییرات و تحولات فراوان، چرا باز هم وضعیت تربیتی در مدارس نابه سامان است و فقط در حوزه ی آموزش کار و فعالیت صورت می گیرد/ رکنی از یاد رفته که نظرش به اندازه ی یک شهروند هم ارزش ندارد/ چه کسی دیگر از فعالیت های سازمان دانش آموزی به خوبی آگاه است/ خبرگزاری پانا (خبرگزاری سازمان دانش آموزی که دانش آموزان به اصطلاح در آن مشارکت دارند) چه فعالیت های اساسی در امر رساندن پیام دانش آموزان به مسئولین انجام داده است/ دانش آموزان هم در این امر مقصر هستند. آن ها با بی تفاوتی نسبت به این فعالیت ها، اشتباه بزرگ و نابخشودنی مرتکب شده اند / مقصر سوم ما کسانی جز معاونان پرورشی و مدیران مدارس نیستند/ بهترین راه، اهمیت دادن به نظر خود دانش آموزان است

منتشرشده در دانش آموز

بیشتر کشورها اشتغال کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرده اند/ طبق قانون کار ایران ، به کارگرفتن کودک زیر 15 سال جرم است/ کودکان کار مورد استثمار و اذیت و آزار قرار می گیرند/ کودک خیابانی ،فرد کمتر از 18 سال تمام که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد/ هر کودک کار ، به طور طبیعی یک کودک بازمانده از تحصیل است/ ساماندهی کودکان خیابانی به عهده 11 دستگاه دولتی از جمله آموزش و پرورش است/ تهیه آمار دقیق بازماندگان از تحصیل و حتی به دست آوردن آدرس تک تک آنها، با همکاری سازمان ثبت احوال و آموزش و پرورش کاملا امکان پذیر است/ مدیران آموزش و پرورش آمار بازماندگان از تحصیل را مانند آمار دیگر آسیب های اجتماعی، در حد صفر می دانند/ مخالفان سیاسی ، آمار کودکان بازمانده از تحصیل را بین 3 تا 7 میلیون اعلام می کنند/ بدون آگاهی از چگونگی تهیه آمار کودکان بازمانده از تحصیل نمی‌توان به صحت آمارهای دولتی و مخالفان دولت اطمینان کرد/ دقیق ترین روش، مقایسه تعداد موالید بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در یک مقطع سنی با تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در همان مقطع سنی است/ در ایران تحصیلات در دوره ابتدایی و دوره سه ساله متوسطه اول اجباری است/ با مقایسه آمار موالید 6 ساله و تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در پایه اول دبستان ، آمار 98 درصد پوشش تحصیلی اول ابتدایی پذیرفتنی است/ انجمن و  فعال مدنی و  سیاسی که بدون ارائه روش و منبع  آمار میلیونی کودکان بازمانده از تحصیل می دهد ، کار سیاسی می کند/ در سال تحصیلی 91-92 تحقیقی در این مورد انجام داده ام که خلاصه آن را در اینجا اعلام می کنم/ در مقطع سنی ۶ تا ۱۷ سال ، حداکثر یک میلیون کودک و نوجوان به دلایل متفاوت از تحصیل باز می‌مانند/ هر چه سن کودک پایین تر باشد ترک تحصیل او فاجعه بارتر است

منتشرشده در پژوهش
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

حقوق

چهارمحال و بختیاری

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

افزایش تعداد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ، تعداد  اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از 23 نفر به 28 نفر ارتقا پیدا کرد .

شاید این استقبال در هیچ  دوره ای مسبوق به سابقه نبوده است .

صدای معلم قبلا و در مواردی به استقبال کم نمایندگان مجلس دهم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود . ( این جا ) ؛ ( این جا ) ؛ ( این جا )

در حال حاضر دکتر محمدرضا عارف ، رئیس فراکسیون امید و دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس در این کمیسیون حضور دارند .

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در حال حاضر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می باشد .

پایان پیام /

گروه اخبار/ عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از تمدید چند باره اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری، گفت: در خود قانون برخی دستگاه ها مورد استثناء واقع شدند که باید در زمان بررسی لایحه دائمی شدن قانون، این استثناء ها مورد اصلاح قرار گیرند.

سازمان نظام معلمی و رابطه آن با آموزش و پرورش دولتی  ایجاد هر نهاد در نظام اجتماعی به خودی خود واجد اهمیت نیست و چه بسا اگر این کار بدون دلیل و تبیین ضرورت صورت پذیرد به ناکارآمدی خرده نظامی که جهت تقویت آن ایجاد شده است منجر گردد.
از این رو پیش از دست به کار شدن برای ساخت یک نهاد بایستی ضرورت آن به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت ایجاد باعث افزایش کارآمدی و برطرف سازی مشکلاتی که برای رفع آنها ایجاد شده است گردد.

از سال ها قبل معلمان و فعالان صنفی حوزه آموزش و پرورش خواستار نوعی نظام حقوقی شبیه نظام پزشکی، نظام مهندسی و کانون وکلا برای معلمان تحت عنوان " نظام معلمی " شده اند. اما این عده کمتر به ضرورت و چرایی موضوع به طور صحیح پرداخته اند. اگرچه در این باره صحبت های زیادی در قالب گفت و گو و نوشتار بیان شده اما در بیشتر آنها پس از اشاره به ضعف ها و اشکالات نظام آموزش و مطالبات معلمان بدون دلیل کافی نتیجه گرفته شده است که درصورت تشکیل "نظام معلمی" این مشکلات رفع یا دست کم زمینه رفع آنها فراهم خواهد شد. یا اینکه صرفا با الگو برداری از نهادهای مشابه به کارکردها و فواید احتمالی تشکیل چنین نهادی پرداخته شده است.

اگرچه استفاده از تجارب سایر سازمان های در اصلاحات و کارآمد سازی سازمانی امری است معقول اما مشروط به آنکه این روش درست و دقیق به کار گرفته شود. به عبارت دیگر اگر این مقایسه و الگو برداری بدون شناخت تفاوت های ساختاری، کارکردی و ویژگی های نهادی صورت پذیرد به احتمال زیاد نتایج نادرستی به بار خواهد آورد که بر فرض ایجاد چنین نهادی دست یابی به اهداف از پیش تعریف شده و تعیین شده را به دنبال نخواهد داشت. 
در این نوشتار بدون قصد مخالفت با تشکیل این نهاد صرفا به مهمترین کارکرد این نوع نهادها و پاره ای از تفاوت های بین آنها و همتای آن در آموزش و پرورش  و اشکالات ناشی از آن اشاره شده است.


کارکردهای اصلی نظام های صنفی
1- اعتبار بخشی :
یکی از کارکردهای نظام مهندسی و سایر نهادهای مشابه اعتبار بخشی به مدرک تحصیلی و اعطای مجوز جهت انجام کارهای اجرایی است.یعنی کسی که از دانشگاه مدرک مهندسی، پزشکی،حقوق و نظایر آنها را داراست بدون داشتن تایید و مجوز از سوی نظام های شغلی مربوطه نمی تواند در حوزه خصوصی همراه با اختیارات و مسئولیت های فردی به عنوان مهندس، پزشک و وکیل فعالیت اجرایی داشته باشد و از امضای و مهر رسمی دارای اعتبار شغلی برخوردار گردد. اما همین عده در صورتی که بخواهند صرفا در حوزه دولتی فعالیت داشته باشند و یا صرفا در حوزه تخصصی خود در دانشگاه به تدریس مشغول باشند و نخواهند فعالیت تخصصی و حرفه ای به صورت خصوصی داشته باشند لزومی به داشتن مجوز تایید صلاحیت حرفه ای از سوی آن سازمان ها ندارند ؛ یعنی در این شرایط آن سازمان ها کارکرد اعتبار بخشی که شاید مهمترین کارکرد این نوع نهاد ها است را از دست می دهند.باتوجه به اینکه در آموزش و پرورش برخلاف این مشاغل اکثریت قریب به اتفاق شاغلین در استخدام دولت می باشند و عده بسیار کمی در بخش خصوصی و بدون استخدام دولتی مشغول فعالیت هستند به نظر می رسد نیاز چندانی به این اعتبار بخشی و اعطای مجوز از سوی معلمان وجود ندارد.


2- نظارت:
دومین کارکرد این نوع سازمان ها نظارت بر عملکرد اعضا براساس قوانین و آیین نامه های تخصصی در حوزه های مربوطه است.هر شاغل با توجه به اینکه برای ادامه فعالیت و ارتقای سطح آن به تایید این سازمان ها نیاز دارد از این رو علاوه بر تایید توان مندی و مهارت های آغاز کار بایستی عملکردش در طول دوره فعالیت به گونه ای باشد که از سوی سازمان مورد تایید قرار گیرد. بنابراین کارکرد نظارتی این سازمان ها ضروری و غیرقابل اجتناب است.درحالیکه چنین کارکردی بر عملکرد معلمین از سوی یک نهاد غیردولتی غیرمنطقی به نظر می رسد(مگر در قالب نقش پیمانکاری که قطعا مورد نظر موافقان ایجاد چنین نهادی نیست) زیرا همان طور که پیش از این اشاره شد معلمان نیازی به تایید این سازمان ندارند و وقتی نیازی به تایید نیست دلیلی برای نظارت نیز وجود ندارد و به قول منطقیون مسئله سالبه به انتفاء موضوع پیش می آید.


3-آموزش
سومین کارکرد این نوع سازمان ها فراهم ساختن امکان ارتقای سطح مهارت،دانش و توانمندی های تخصصی اعضا است که غالبا با هزینه شخصی اعضا برگزار می گردد.حضور در این کلاس ها و موفقیت در آزمون های پایانی یکی از شرایط کسب امتیاز جهت افزایش رتبه و به دست آوردن مزایای حرفه ای است. با توجه به دولتی بودن آموزش و پرورش وقتی معلمین خود را مستخدم دولت می دانند درنتیجه فراهم آوردن امکانات افزایش دانش و مهارت خود را نیز وظیفه دولت می دانند. اگرچه می تواند این اختیار از سوی دولت به نظام معلمی واگذار شود اما اگر قرار به پرداخت هزینه از سوی معلمان باشد اگرچه غیرمنطقی نیست اما عملی شدن آن دور از انتظار است.به عبارت دیگر در ساختار کنونی آموزش و پرورش این کارکرد نیز از نظام معلمی سلب می گردد.


4-حمایت
یکی دیگر از کارکردهای مهم این نوع سازمان ها کارکرد حمایت صنفی از اعضا است. عدم صدور مجوز فعالیت شغلی برای کسانی که عضو سازمان نیستند و جلوگیری از انجام کار آنها مهمترین نقش حمایتی این نوع سازمان ها است.دفاع از سایر حقوق و مزایای مادی و غیرمادی شغلی نیز در ذیل همین کارکرد قرار می گیرد. شاید مهمترین کارکرد این نهاد در نظر معلمان همین کارکرد باشد.در حالی که این نوع حمایت ها در وهله نخست و در اصل از حقوق اعضا در برابر غیر عضو و در وهله بعد با توجه به قدرت سازمان از حقوق اعضا در مقابل دولت صورت می گیرد.

البته با توجه به غیردولتی بودن مشاغل مورد اشاره و دریافت نکردن دستمزد از دولت در این زمینه رویارویی چندانی ندارند.اما وضعیت معلمان کاملا برعکس است یعنی بیشترین حمایت این سازمان ها از اعضا در شرایط و ساختار کنونی حمایت در برابر دولت خواهد بود و نه در بار غیر عضو. یعنی خواسته یا ناخواسته سازمان مجبور به رویارویی با دولت خواهد شد.با این استدلال واگذاری بخشی از وظایف و اختیارات از سوی دولت به معلمان وقتی می تواند قدرت معلمان را در برابر دولت افزایش دهد با منطق نظام دولتی ناسازگار است.یعنی این کارکرد اگرچه به ظاهر بیش از سایر کارکردها می تواند مورد پسند و اقبال معلمان قرار گیرد اما قطعا مهمترین عامل نگرانی دولتی ها برای شکل گیری چنین نهادی خواهد بود.
موارد بیشتری برای وارد ساختن ایراد و اشکال به ایجاد این نهاد در ساختار کنونی وجود دارد که در صورت نیاز در مجال دیگر به آن خواهم پرداخت.
اگرچه شخصا منتقد جدی آموزش و پرورش دولتی هستم و احتمالا نظام معلمی می تواند یکی از نهادهای ضروری در ساختار آموزش و پرورش غیردولتی باشد اما وجود چنین نهادی را برای آموزش و پرورش کنونی چندان مفید و اثرگذار که بتواند منتهی به بهبود وضعیت شغلی معلمان از نظر مادی و غیرمادی گردد نمی دانم.

امید که نقد،گفت و گو و اظهار نظر کارشناسان، فعالان صنفی و مسئولان مربوطه باعث رفع اشکالات و ابهامات در این زمینه گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور