گروه اخبار/
رییس فراکسیون فرهنگیان در مجلس نهم، از تشکیل فراکسیونی به همین نام در این دوره از مجلس خبر داد و با اشاره به عضویت ۱۱۰ نفر در آن، توضیح داد: فراکسیون فرهنگیان، نقش مهمی در تعامل مجلس شورای اسامی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایفا می کند.
سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت موضوع آموزش و پرورش و نقش مهم فرهنگیان در تربیت نسل های آینده ساز کشور، گفت: بر این اساس بیش از 110 نماینده خانه ملت در مجلس دهم، فرم عضویت در فراکسیون فرهنگیان را تکمیل کردند تا بتوانند مسائل مربوط به حوزه آموزش و پرورش با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین مجمع عمومی فراکسیون فرهنگیان دوشنبه هفته آینده ( 31 خردادماه ) با حضور تمامی اعضاء برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این جلسه اعضاء هیئت رئیسه نیز با برگزاری انتخابات مشخص خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با مشکلات زیادی روبه رو است، ادامه داد: برای رفع برخی از مسائل حوزه آموزشی کشورمان نیاز به تعامل مجلس شورای اسلامی با دولت مردان خصوصا مسئولان وزارت آموزش و پرورش است از این رو فراکسیون فرهنگیان می تواند نقش به سزایی در این زمینه ایفا کند.
نقوی حسینی ضمن بیان اینکه موضوعاتی مانند توجه به محتوای آموزشی دانش آموزان، منابع انسانی، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و غیره از جمله مواردی خواهد بود که در جلسات فراکسیون فرهنگیان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، افزود: در این راستا توجه به امور بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان و غیره نیز توسط اعضاء فراکسیون بررسی خواهد شد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس نهم خاطرنشان کرد: باید با همکاری و تعامل همه مسئولان، مشکلات و مسائل مربوط به حوزه فرهنگیان کشور را رفع کرد.
مطابق قانون ؛ رعایت محدوده جغرافیایی تعیین شده از طرف ستاد ثبت نام برای مدارس دولتی - عادی و هیات امنایی – الزامی می باشد .( ثبت نام خارج از محدوده جغرافیایی و منطقه – به استثنای مدارس خاص و هنرستان ها و غیردولتی – اکیدا ممنوع می باشد/ بسیار دیده شده است که این قاعده تقریبا توسط بسیاری از افراد و حتی افراد مسئول در وزارت آموزش و پرورش نقض می شود/ در این مراجعات برخی و شاید بسیاری از آن ها موفق می شوند و نامه هایی تحت عناوین " نامه سر به مهر و... " از ادارات و مراجع دریافت و به مدرسه مورد نظر خود ارائه می دهند/ در مدارس به اصطلاح " برند " به علت شلوغ بودن آموزش و حتی تربیت تعطیل می شود و در مدارس معمولی و به قول همکاران " تبعیدگاه " نیز انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند/ در این زمینه فرهنگ سازی صحیح صورت نگرفته و مسئولان و برنامه ریزان به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند/ ما در وزارت آموزش و پرورش اساسا چیزی به نام« مدیریت بحران » نداریم/ مسئولان بیشتر به دنبال " سرهم کردن مشکل ( بحران ) " و پاس دادن آن هابه آینده هستند / وقتی که قانون توسط واضعان و مجریان قانون دور زده می شود دیگر تکلیف سایرین مشخص است و دیگر وعظ و خطابه و... ره به جایی نخواهد برد
گروه اخبار/
محمدحسین سلیمی جهرمی در مورد ساماندهی نیروها اظهاركرد: دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی با کمک همه معاونت های حوزه ستادي و با نظر وزیرآموزش و پرورش بعد از طی کردن یک پروسه 6 تا 7 ماهه تهیه و تنظیم شد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: این دستورالعمل زیر نظر وزیر آموزش و پرورش تدوین و به همه استان ها ابلاغ شده و کارهایش در حال انجام است.
وي خاطرنشان كرد: سند تحول بنیادین 2 تکلیف را برای ساماندهی نیروی انسانی پیش روی ما قرار داده که یکی از آنها به کار گیری بهینه منابع انسانی و دیگری توزیع عادلانه نیروی انسانی در کشور است که پیام جدی هر دوی آن ها کیفیت بخشی به آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی و پرورشی است.
سليمي جهرمي تصریح کرد: در سال های قبل که ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش آغاز شده توانسته ایم میزان تحت پوشش دانش آموزان را به ویژه در مناطق محروم و مرزی افزایش دهیم.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: یکی از پیامدهای ساماندهی نیروی انسانی، مدیریت بهینه منابع مالی در آموزش و پرورش است.همان طور که می دانید در آموزش و پرورش 99 درصد بودجه صرف حقوق و دستمزد پرسنل می شود.
وی یادآور شد : با ساماندهی نیروی انسانی علاوه بر اینکه به برقراری اقتصاد مقاومتی کمک می شود و یک تکلیف برای همیشه آموزش و پرورش است و می توانیم منابع مالی را به درستی مدیریت کنیم و سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان از این طریق صرفه جویی کردیم.
سلیمی جهرمی افزود: به خاطر این صرفه جویی یک هزار میلیاردی، توانستیم برخی از فعالیت ها مانند تخصص افزایی نیروی انسانی، ساماندهی کانون ها و اردوگاه ها، برقراری فوق العاده شغل مناطق محروم را اجرا و احیا کنیم.
همین موضوع فوق العاده شغل مناطق محروم حدود 6 سال قبل تکلیف شده بود اما امکان اجرای آن نبود. این مدیریت بهینه منابع مالی علاوه بر اینکه از هدر رفت منابع مالی جلوگیری می کند می تواند باعث افزایش انگیزه در معلمان باشد تا آنها توجه ویژه ای در امر تربیت داشته باشند.
پانا
گروه اخبار/
شهاب الدين غندالي در خصوص چگونگي شكل گيري صندوق ذخيره فرهنگيان ، اظهار كرد : در تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه وزارت آموزش و پرورش مكلف به تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان شد و فرهنگيان شاغل علاقه مند به عضويت موسسه درآمده و ماهانه تا 5 درصد از حقوق و مزاياي آنان كسر شده و به موسسه واريز شود . دولت نيز مكلف شد معادل اين مبلغ را در بودجه ساليانه خود منظور و به حساب موسسه واريز كند .
وي تصريح كرد: قانون پرداخت سهم دولت در برنامه سوم و چهارم توسعه نيز به صورت تكليف تكرارشد، با اين حال زماني كه قانون برنامه پنجم توسعه كشور تدوين مي شد برخي تشخيص دادند كه ديگر نيازي به تكرار آن نيست و احتمالا تصور مي كردند كه نيازي به سهم دولت نيست لذا از اين امر دفاع نكردند ، نتيجه اين شد كه دولت عنوان مي دارد كه از ابتداي سال 1390 هيچ تكليفي در زمينه پرداخت سهم خود ندارد.
غندالي با بيان اين كه سهم دولت، يك تكليف است، ادامه داد: دراين ميان 5 سال سهم دولت بلا تكليف مانده بود كه اين امر به اطلاع دكتر جهانگيري معاول اول رياست جمهوري رسيد و استدلال شد كه اين موضوع نيازمند تكرار قانون نيست و ازآنجايي كه در برنامه دوم توسعه تكليف شده است، همچنين مطرح شد كه اگر دولت اقدام به پرداخت سهم خود دراين فاصله 5 ساله نكند به ناچار موسسه درديوان عدالت طرح شكايت مي كند تا اين سهم احيا شود. در نهايت مقرر شد طي نامه اي از دفترحقوقي نهاد رياست جمهوري تعيين تكليف شود و منتظر نتيجه موضوع در ديوان عدالت اداري هستيم .
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص مشاركت فرهنگيان استان در موسسه صندوق ذخيره، خاطرنشان كرد: استان هاي ايلام، كهگيلويه وكرمان داراي عضويت 97 درصدي و دركل عضويت 18 استان بيش از 90 درصد است و كمترين عضويت نيز متعلق به استان كردستان با 77 درصد است كه ميزان عضويت فرهنگيان در موسسه در سال 1392 كمتر از 75 درصد بود كه با توجه به سودآوري چشمگير موسسه در سه سال اخير و همچنين گسترش خدمات حين خدمت و مهمتر از همه اطلاع رساني و شفاف سازي، اين ميزان عضويت به بالاترين رقم خود در طول حيات موسسه و حدود 90 درصد رسيد .
وي از توزيع 22 ميليارد و 700 ميليون ريالي سود صندوق در سه سال اخير خبرداد وگفت: از ابتداي تاسيس موسسه تا سال مالي منتهي به سي و يكم شهريور 94 بيش از 38 ميلياردو 203 ميليون ريالي سود بين اعضاي موسسه توزيع شده كه 516/22 ميليارد ريال مربوط به سه سال گذشته و 687/15 ميليارد ريال آن مربوط به 17 سال قبل از آن است .
غندالي با بيان اين كه موسسه در سه سال گذشته 5/1 برابر 17 سال قبل از آن براي فرهنگيان عضو سود آوري ايجاد كرده است، اظهار كرد : فرهنگيان بازنشسته به طور متوسط 70 روز پس از بازنشستگي سهم الشركه خود را دريافت مي كنند و در اين راستا از مهر 94 تا فروردين 95 بيش از 617/2 ميليارد ريال به حساب بازنشستگان عضو واريز شده است كه درصورت استمرار عضويت مبالغ مذكور به عنوان وام بدون بهره براي آنها در نظر گرفته مي شود .
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان تصريح كرد: همچنين از مهر 1392 تا فروردين 1395 بيش از 90 هزارنفر از فرهنگيان عضو موسسه بازنشسته شده و سهم الشركه خود را دريافت كرده اند كه اين رقم بالغ بر 5 هزار ميليارد ريال بوده است .
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
گروه اخبار/
وزارت آموزش وپرورش فوق العاده ایثارگری جانبازان و آزادگان این وزارت خانه را از اول خرداد ماه پرداخت کرده است اما فوق العاده ایثارگری فرزندان شاهد واریز نشده است.
تعداد ۱۴ هزار فرزند شهید در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند که برخی از آنان نسبت به عدم واریز فوقالعاده ایثارگری توسط این وزارتخانه اعتراض هایی دارند.
طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کلیه دستگاه های اجرائی مشمول این قانون موظفند به جانبازان و ایثارگران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر سال توسط دولت تعیین میشود، بهعنوان فوقالعاده ایثارگری بهطور ماهانه پرداخت نماید .
تبصره۱ـ به افراد موضوع ماده مذکور که در استخدام دولت نیستند مبلغ یاد شده توسط بنیاد تأمین و پرداخت میگردد .
تبصره۲ـ این فوقالعاده ایثارگری به جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی که از حقوق حالت اشتغال مطابق مواد (۳۸) و (۳۹) این قانون برخوردار گردیدهاند تعلق نخواهد گرفت. طبق ماده ۲ وزارت آموزش وپرورش نیز مشمول اجرای این قانون می شود. به استناد بند «الف» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب دیماه ۱۳۸۹ فرزندان شهدا هم به استثناء سه مورد تسهیلات خودرو، حقپرستاری و کاهش ساعت کاری که تصریح و قیدشده، از تمام مزایا و امتیازات مقرر برای جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر در قوانین و مقررات مختلف برخوردار میشوند.
شورای حقوقی دیوان محاسبات هم در شصت و پنجمین نظریه خود در تاریخ ۱۳۹۴.۳.۳ براساس بند فوقالذکر با توجه به حکم ذیل ماده ۷۶ قانون جامع خدماترسانی پرداخت دو فوقالعاده ایثارگری قانون خدمات کشوری و ماده ۵۱ را قابل پرداخت دانست و همچنین عطف به نامه شماره ۲۰۱۰۰.۱۶۴- ۱۳۹۴.۳.۵ شورای حقوقی دیوان محاسبات که مبنی بر قابل تسری بودن ماده ۵۱ به فرزندان شاهد است و همچنین عطف به نامه معاونت حقوقی رئیس جمهور به تاریخ ۱۳۹۵.۰۲.۰۱ به شماره ۹۵.۳۳۶۱ م . ۲۶۸۶۶ مبنی بر ذینفع بودن فرزندان معظم شهدا، ماده ۵۱ بدون نیاز به آییننامه اجرایی برای ذینفعان توسط بسیاری از وزارتخانهها و سازمانها از جمله بنیاد شهید به دلیل معلوم بودن دایره شمول ذینفعان از سالهای گذشته، اجرا شده است.
به اعتبار حکم مجمع تشخیص مصلحت درباره اعتبار قوانین مصوب سال ۱۳۸۶ به این طرف، فرزندان شهدا هم مشمول فوقالعاده ایثارگری موضوع ماده ۵۱ قانون هستند و با تأیید مجمع تشخیص به تاریخ ۱۳۹۱.۱۰.۲ و قید ابقای قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱.۱۰.۲ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است برای اجرای آزمایشی به مدت چهار سال از تاریخ تأیید مجمع تشخیص، ابلاغ شده است که البته رو به اتمام است.
این در حالیست که معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه اعلام کرد: متاسفانه مزایای ذکر شده به فرزندان شهدا تعلق نمی گیرد و نظر کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید هم همین است ولی قرار است از مراجع دیگر نیز استعلام شود.
گرچه در قانون جامع خدمات کشوری به صراحت فرزندان شاهد را مشمول چنین قانونی می داند باید دید کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید از چه رو، این افراد را مشمول دریافت فوق العاده ایثارگری نمی داند.
مهر
گروه اخبار/
نشست تخصصی با عنوان "الگوی توزیع عادلانه منابع مالی آموزش و پرورش ایران" با سخنرانی « دکتر صمد برزوئیان » روز دوشنبه 31 / 3 / 95 ساعت 12 - 10 در اتاق شورای دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران واقع در پل نصر ( گیشا ) ، خیابان مرحوم کاردان برگزار می شود .
از همه صاحب نظران ، کارشناسان و فرهنگیان علاقه مند برای حضور در این نشست دعوت می گردد .
پایان پیام /