وزرای آموزش و پرورش دولت های نهم و دهم از بیخ و بن تشکل ها را قبول نداشتند و حتی جایگاه " مشاور وزیر در امور تشکل ها " را تعطیل کرده و یا عملا آن را بی خاصیت کردند/ درست مانند نشست قبلی هیچ اثری از نظرات نمایندگان تشکل ها نبود و این گونه به نظر می رسید که تشکل ها همه جمع شده اند تا فانی برای آنان سخنرانی کند و انتظاراتش را از تشکل ها بیان کند/تاکنون هیچ یک از تشکل های معلمان شرکت کننده در این نشست ، به صورت رسمی و حتی تلویحی به این نوع انعکاس و پوشش رسانه ای اعتراض و یا گلایه ای نکرده اند/ فرهنگیان و معلمان می خواهند بدانند که چه مسائل و موضوعاتی از سوی طرفین در این نشست ها مطرح شده است تا بتوانند با مقایسه و سنجش دست به ارزشیابی و نهایتا قضاوت بزنند / آیا فانی بر اساس " نگرش ابزاری " به تشکل و کارکردهای آن می اندیشد/ آیا مصاحبه و یا گفت و گوی دائمی و هر روزه مسئولان مختلف این وزارتخانه و در رده های مختلف با انواع خبرگزاری ها و... برای بیان عملکرد مسئولان این دستگاه کافی نیست/ پس این همه دوایر روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش و در سراسر کشور با یک هزار پرسنل و حدود 4 میلیارد تومان هزینه به چه کاری مشغول هستند
توسعه فضاي مجازي باعث افزايش خودآگاهي بين دانشآموزان شده است/ ما مسئولان و مديران آموزش و پرورش بايد از خود بپرسيم آيا بهراستي نسل جديد را با ويژگيهاي منحصر به خودشان ميشناسيم؟ كه البته پاسخ اين پرسش از نظر من منفي است/ دولت و خانوادهها پول زيادي را براي نسليكه بهدرستي آنها را نميشناسيم هزينه ميكنند در حاليكه همواره مطابق انتظار خروجي درستي هم نداريم/ بهدليل فقدان دروننگري فرهنگي ما بهدرستي قادر نيستيم از هوش نسل جديد بهرهبرداري كنيم/ براي افزايش كيفيت اداره آموزش و پرورش رقم ( بودجه آموزش و پرورش ) بايد به 45هزار ميلياردتومان برسد/ بايد به استفاده از ظرفيتهاي دروني آموزش و پرورش روي آوريم كه من نام آن را دروننگري ميگذارم
اتخاذ چنین سیاستی با روح مسئولیت پذیری و پاسخ گویی دولت فعلی منافات دارد و این دولت نیز باید در حد وسع وتوان خود درقبال چنین مسائلی پاسخ گو باشد/ در اواخر دولت خاتمی نیز شاهد بودیم که کانون صنفی معلمان که با استفاده از فضای باز سیاسی ایجاد شده، تشکل یافته بود، با تشویق معلمین به برگزاری اجتماعات و تحصن ها، ناخواسته زمینه را برای پیروزی اصول گرایان فراهم نمود/ احمدی نژاد نیز با شعار دولت هفتاد میلیونی و مبارزه با فساد پیروز انتخابات گردید ولی در دورۀ وی بالاترین میزان فسادهای اقتصادی رقم خورد. ولی باز نمی تواند توجیه کنندۀ لاپوشانی تخلفات صورت گرفته در زمان دولت فعلی و سکوت در مقابل آنها باشد/ برای رفع اختلاس ها و تحقق توسعۀ اقتصادی بهتر است دولت زمینه را برای رشد اقتصاد آزاد و توسعۀ شرکت های خصوصی و عملیاتی شدن اصل 44 فراهم کند/ باید مطبوعات نیز از آزادی لازم برای بیان تخلفات برخوردار باشند/ باید امکان انتقاد مطبوعات از دولت های اصول گرا نیز فراهم باشد و آنها نیز به هنگام دست یابی به قدرت در مقابل افکار عمومی پاسخ گو باشند/ یکی از دلایل فساد گستردۀ اقتصادی در کشور به ویژه در دورۀ دولت آقای احمدی نژاد، عدم پاسخ گویی دولت وی به نمایندگان مجلس بود/میزان پاسخ گویی و مسئولیت پذیری این دولت به مراتب بیشتر از دولت قبلی است و با وجود اینکه نفت به یک سوم قیمت دورۀ احمدی نژاد به فروش می رسد، سطح رفاه فرهنگیان بهتر شده است/ جامعۀ فرهنگی از دولت انتظار بیشتری دارد و خواستار اجرای صحیح نظام رتبه بندی معلمان است/ باید با این قشر فرهیخته صادقانه برخورد نماییم
هر چه سرمايه اجتماعي ملتي بيشتر باشد، آن ملت، خوشبخت تر و ثروتمندتر خواهد بود/ سرمايه اجتماعي در اغلب موارد با موفقيت دموکراسي و مشارکت سياسي ارتباط داده مي شود و سرمايه اجتماعي عنصري کليدي در بنا و برقراري دموکراسي است/ سطح پايين سرمايه اجتماعي منجر به نظام هاي سياسي غير منعطف و غير مسؤول و همچنين سطح بالايي از فساد در نظام سياسي مي شود/ حضور دولت متمرکز در تمامي حوزه ها و نهادها مي تواند باعث کاهش سرمايه اجتماعي گردد/ جامعه معلمان ايران به علت تبعيض ها، نابرابري های موجود و عدم رضايت شغلي داراي عناصري از اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعي نيست/ سرمايه اجتماعي معلمان ناشي از مشارکت آنها در گروه هايي است که براي منفعت خاصي سازماندهي شدهاند/ مديران مي بايستي سعي بيشتري در بر انگيختن معلمان از طريق توجه بيشتر به وضعيت روحي آنان براي بهتر انجام دادن وظايف و اثر بخش تر بودن آن ها در سازمان داشته باشند/ جامعه معلمان هنوز نيازمند رشد و توسعه اجتماعي در جامعه است و معلمان هنوز راهي طولاني براي ايجاد سرمايه اجتماعي نيرومند در پيش دارند
گروه اخبار/
اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در انعکاس نشست رسانه ای تشکل های معلمان از آنان به عنوان « مسئولان تشکل های دانش آموزی » نام برده است .
مشروح این گزارش را می توانید در ( این جا ) بخوانید .
پایان پیام /
از تابستان سال گذشته در یک حرکت هیجانی ، همه مشاوران از متوسطه دوم به متوسطه اول فراخوانده شدند تا بار هدایت تحصیلی پایه نهم را به دوش بکشند بی هیچ نقشه ی راهی ؛بی هیچ انگیزش و علاقه ای چرا که هیچ وقت از مشاوران برای این عزیمت اجباری اجازه و مشورتی خواسته نشده بود/ چهار بند مدیرکل شهر تهران در نطقی جنجالی در سالن فرهنگ در حضور مشاوران مدارس شهر تهران ، همه آشفتگی های آموزش و پرورش را به گردن مدیران 15 سال پیش انداخت/ کجای آموزش و پرورش کشورما شبیه کشورهای پیشرفته است که این یکی هم مثل آن باشد/ هیچ بخشنامه مشخصی در خصوص هدایت تحصیلی به مدارس صادر نشده که بشود به دانش آموزان و اولیای آنها توضیح داد که فرزندشان برای سال بعد چه بلایی سرشان خواهد آمد/ آیا بهتر نبود که نام انتخاب رشته را به اجبار رشته تغییر می دادیم/ همیشه ، این دانش آموزان هستند که نتیجه سوء مدیریت کسانی را می دهند که بدون هیچ تدبیری در زندگی آنها تغییرات ایجاد می کنند و این جای تامل بسیار دارد
گروه رسانه/
مطالبق نظرسنجی که پرتال صندوق ذخیره فرهنگیان انجام داده است تاکنون 56 درصد فرهنگیان با طرح استمرار عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان، پس از بازنشستگی مخالفند .
در این نظرسنجی تاکنون 12734 نفر شرکت کرده اند .
نتایج این نظرسنجی با آن چه مسئولان این صندوق در مورد رضایت فرهنگیان از خدمات این صندوق عنوان می کنند همخوانی ندارد .
« صندوق ذخیره فرهنگیان » در جوابیه ای که برای روزنامه قانون ارسال نموده بود چنین عنوان کرده بود :
" براساس يك نظرسنجي ملي كه از بيش از 6000 نفر از فرهنگيان سراسر كشور در اسفند 1393 انجام شد، حدود 60 درصد از فرهنگيان از فعاليت هاي مؤسسه ابراز رضايت كرده و حدود 90 درصد از فرهنگيان شركت كننده در نظرسنجي نيز گفتهاند كه نسبت به مديران مؤسسه و فعاليتهاي آن اعتماد دارند." ( این جا )
بر اساس نظرسنجی که قبلا در صدای معلم صورت گرفته است ؛ از مجموع 1611 رای ، 1 / 89 درصد شرکت کنندگان عملکرد را « ضعیف » ارزیابی کرده بودند . ( این جا )
پایان پیام /