گروه اخبار/
در تصویر زیر ، لیست نهایی شده اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم به تفکیک جریان سیاسی و سازمان ( محل ) خدمت دیده می شود .
اسامی 23 عضو کمیسیون آموزش که در جلسه دیروز انتخاب شدند به ترتیب زیر است :
محمدرضا عارف، محمدمهدی زاهدی، سیدمحمد جوادابطحی، کارن خانلری، قاسم احمدیلاشکی، اسفندیاری اختیاری، اسدالله عباسی، محمود نگهبان سلامی، فریده اولادقباد، محمدباقر عبادی، فاطمه سعیدی، جواد ساداتینژاد، میرحمایت میرزاده، محمدی بیرانوندی، آزادیخواه، داوود محمدی، محمود صادقی، جبار کوچکینژاد، فرهاد فلاحتی، علیرضا سلیمی، محمدجواد فتحی، محمدباسط درازهی.
رمضان که یکی از اسماء الهی است ماهی با برکت و اکرام و شرافت است و به گفته ی حضرت ختمی مرتبت همه ی مومنان و روزه داران در چنان ضیافتی دعوت شده اند. خداوند کریم و منان متضمن و متعهد شده است که اجر و پاداش صائمین را خود اعطا نماید. این ماه آن چنان که پیامبر(ص) فرموده، ماه رحمت و رضوان و مغفرت می باشد.
شب های آن بهترین شب ها و روزهایش بهترین روزهاست. از منظر قرآن کریم یکی از آثار و نتایج مبرهن روزه در ماه مبارک رمضان، ملکه ی تقوی و پرهیزگاری است. در چنین ماهی آن گونه که در روایات اسلامی و کلام نورانی امامان معصوم(ع) وارد شده درهای برکت آسمان و عرش الهی به روی بندگان خدا مفتوح بوده و شیاطین در غل و زنجیر می باشند. همچنین رمضان را به کوره ی تفدیده ی آتش تشبیه نموده اند که ناخالصی ها را از میان می برد و آدمی خالص و مخلص الهی می گردد.
در ماه مبارک رمضان، روزه داران به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می افتند و از این نظر نوعی خودسازی و استقامت در انسان پدیدار گشته و اتصال مبداء و معاد در نگاه انسان عیان می شود.
انسان صائم پس از یک ماه امساک از اطعمه و اشربه ی حلال، آن چنان متقی و خودساخته می شود که به راحتی می تواند تا آخر عمر از حرام چشم بپوشد و بدین طریق بنده ی حقیقی و راستین حضرت حق گشته و لایق و شایسته ی مقام خلیفة الهی گردد.
ماه مبارک رمضان، مقتصد بودن را نیز به انسان می آموزد و پیراستگی از علائق دنیوی و مادی را نصب العین او قرار می دهد. همچنین در این ماه عزیز و با برکت به میزان قابل توجهی روزه داران متمکن به یاد فقرا و محرومان افتاده و زمینه و بستر مناسب جهت کم شدن فاصله طبقاتی و رسیدگی و دستگیری از گرسنگان فراهم می شود.
در این ماه همچنین، فرصت مناسبی برای قرائت و غور و تفحص در قرآن کریم به وجود آمده و روزه داران هر چه بیشتر و گسترده تر با کلام نورانی الهی آشنا و واقف می شوند و این گونه است که دریچه های نور و معرفت و معانی والای الهی و ملکوتی و عوالم جبروت و قدسی به روی مومنان باز گشته و بر درجات و علو روحانی و معنوی و الهی بندگان خدا افزون می گردد.
لیالی قدر در این ماه پر برکت و معنوی از جلوه های خاصی برخوردار بوده و نزول کتاب خدا قرآن، در شب های قدر و نزول ملائکه الهی و سلام خاص آنان به ویژه به بقیة الله الاعظم روحی له الفداء در رقم خوردن تقدیر آدمیان تا سال دیگر و چه بسا تا آخر عمر مومنان و مومنات، شکوه معنوی و ملکوتی خاصی به ماه مبارک رمضان می بخشد.
امید است که حقیقتا لایق و بایسته ی این ضیافت رحمانی گردیم و جزو صائمین مخلص ربوبی قرار بگیریم.
گروه اخبار/
محمدحسین سلیمی جهرمی درباره وضعیت تامین نیروی انسانی در شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش با توجه به سه ساله شدن این شاخه از امسال اظهار کرد: مشکلی از نظر نیروی انسانی نداریم و استانها از یک ماه گذشته به تفکیک، برنامههای خود را تهیه و تنظیم کردهاند.
وی افزود: استانها برنامههای خود را به تهران میآورند و بررسیهای لازم بر روی آن انجام میشود و در نهایت میزان کسری موظف آنها که از طریق حق التدریس قابل جبران است، مشخص و به آنها ابلاغ میشود.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این روند همه ساله اجرا میشود، گفت: نیروهای موظفی ما کفاف همه نیاز ما را نمیدهد و بخشی از نیازمان را از طریق اضافه کار معلمان رسمی موجود جبران میکنیم. امسال نیز همینگونه خواهد بود.
سلیمی جهرمی به جذب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی که در حال طی دوره صلاحیت حرفهای هستند، اشاره کرد و گفت: از 5000 پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال گذشته، 2000 نفر به هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش و 3000 نفر به شاخه نظری خواهند رفت و از مهرماه جذب سیستم میشوند.
وی افزود: علاوه بر این، تعدای از ورودیهای سال 88 دانشگاه تربیت دبیر که باید طبق مصوبه مجلس استخدام میشدند نیز جذب شدند و از اول مهرماه وارد مدارس میشوند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حذف یک پایه از متوسطه در سال گذشته، گفت: از آنجاکه در متوسطه دوم در سال گذشته یک پایه کم شده بود، نیروی مازاد در این بخش داشتیم که از آنها هم استفاده میشود و در حال رسیدن به یک تعادل هستیم.( ایسنا )
انتهای پیام
گروه اخبار/
نعمتالله موسیپور (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان) درباره امکان ادامه تحصیل دانشجومعلمانی که در شهریور ماه فارغالتحصیل میشوند، توضیح داد و گفت: این موضوع وابسته به قانون متعهدین به خدمت است و این قانون تعیین میکند که این افراد امکان ادامه تحصیل دارد یا خیر. در این قانون اعلام شده که همه اشخاص متعهد به خدمت موظف هستند، بلافاصله بعد از اتمام تحصیل به محل تعهدی خودشان مراجعه کنند و براساس مقررات مربوطه به خدمت در آن مجموعه اقدام کنند.
آیا امکان ادامه تحصیل دانشجومعلمان وجود دارد؟
وی با اشاره به اینکه این قانون مصوب سال ۶۸ است و بیشتر از ۲۰ سال سابقه دارد، ادامه داد: براساس این قانون دانشگاههای محل تحصیل اجازه ندارند، مدارک و گواهی و هر نوع تاییدیه تحصیلی را به فارغالتحصیلان بدهند، و وظیفه دارند؛ این مدارک را به اداره محل خدمتشان تحویل دهند. این موضوع برای ما سوال بود که آیا میتوانیم؛ دانشجومعلمان را به دانشگاههایی که میخواهند، تحصیل کنند؛ معرفی کنیم یا خیر؟ تصور داشتیم؛ حتما این افراد را میتوانیم به سایر دانشگاهها معرفی کنیم، چون فکر میکردیم؛ براساس آنچه که در آییننامه دانشگاه فرهنگیان آمده این موضوع امکان پذیر است در حالی که این طور نیست.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در این رابطه از مرکز برنامهریزی آموزش و پرورش استعلام کردیم و آنها اعلام کردند که اینها نمیتوانند؛ ادامه تحصیل دهند و ما هم مجاز نیستیم؛ گواهی برای ادامه تحصیل این افراد صادر کنیم.
بنابراین ادامه تحصیل دانشجومعلمان فعلی بدون مراجعه به محل خدمتشان وجود ندارد و به عبارت دیگر همه دانشجویان متعهد خدمت باید به محل خدمتی خود مراجعه کنند و براساس آن چیزی که آموزش و پرورش و ادارات ذی ربط تعیین میکنند، عمل کنند.
تقاضای ۲۰۰ ردیف استخدامی از سازمان برنامه
وی درباره جذب اعضای هیات علمی جدید در این دانشگاه نیز توضیح داد و گفت: ما مطابق نیازهایمان هر سال در فراخوانهای جذب وزارت علوم شرکت میکنیم و آخرین فراخوانی که شرکت کردیم، در بهمن گذشته بود و به تعدادی که وزارت علوم اجازه داده، اعلام نیاز کردیم و ما پس از بررسی پرونده افراد متقاضی مطابق ضوابط وزارت علوم، کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، پرونده آنها را بررسی میکنیم.
موسیپور ادامه داد: بررسی پروندهها دو مرحله اساسی دارد؛ مرحله نخست در دانشگاه است که هیات اجرایی جذب آن را بررسی میکند و مرحله دوم در وزارت علوم است که این پروندهها را هیات مرکزی جذب بررسی میکند. در صورت که کسی امتیاز لازم را بیاورد به مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم معرفی میشود تا ردیف استخدامی دریافت کند.
وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۴ وزارت علوم دانشگاه فرهنگیان را به سازمان برنامه معرفی کرد تا مستقیما ردیفهای استخدامی را دریافت کند، افزود: با مسئولان سازمان برنامه تاکنون چندین جلسه داشتیم که دو شب گذشته آخرین جلسه برگزار شد. ما تقاضا داریم که ۲۰۰ ردیف استخدامی از سازمان برنامه دریافت کنیم؛ چرا که براساس شاخص و زمان بندیهایی که پیشبینی کردیم، تا سال ۱۴۰۴ باید تا حدی به شاخصهای وزارت علوم نزدیک شویم و ما باید بیش از ۲ هزار نفر هیات علمی داشته باشیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: ما در حال حاضر برای رسیدن به شاخص پیشبینی شده، باید سالانه حدود ۲۰۰ نفر جذب کنیم و پیشبینی ما این است که اگر سازمان برنامه توجه مثبتی کند، امسال حداقل ۲۰۰ ردیف استخدامی اختصاص دهد و با این شرایط امیدوار هستیم به شاخص پیش بینی شده برسیم.
تقاضای ۲۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد
وی همچنین درباره گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش رشتههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان، گفت: اساسنامه دانشگاه به نوعی مجوز اقدام به گسترش تحصیلات تکمیلی را به ما داده است و البته مشروط کرده که این گسترش براساس مقررات وزارت علوم انجام شود. یکی از این مقررات این است که ایجاد مقطع کارشناسی ارشد و گسترش آن فقط برای کارکنان آموزش و پرورش باشد و در حوزه بهسازی منابع نیروی انسانی پیشبینی شده است.
موسیپور با اشاره به اینکه سال گذشته طی توافق با وزارت علوم مجوز تاسیس ۱۵ رشته محل را گرفتیم، خاطرنشان کرد: امسال تقاضای ۲۰ رشته محل را به وزارت علوم دادیم و در حال حاضر این رشته محلها در حال بررسی است و امیدواریم همه آنها مجوز بگیرند، چرا که هم فرهنگیان تقاضا دارند و هم وزارت آموزش و پرورش به فراوانی پیگیر موضوع است و مایل است؛ ارتقا کیفیت کارکنان را داشته باشد و از این طریق به انگیزه کاری کارکنان کمک کند.
وزارت علوم با تقاضای رشتههای جدید ارشد موافقت کند
وی ادامه داد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بارها حساسیت خود را نسبت به این دانشگاه مطرح کردند و از کندی کار دانشگاه گلایه کردند و از نهادهای مختلف درخواست کردند، این موضوع رونق بگیرد و البته فرمایش رهبری در مراسم روز معلم سال جاری که فرمودند، همه به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان کمک کنند، زمینههایی است که باعث میشود؛ تقاضا داشته باشیم، وزارت علوم به این دانشگاه به عنوان دانشگاه ویژه حاکمیتی کمک کند و امیدواریم در این راستا با راهاندازی رشتههای جدید در مقطع ارشد در این دانشگاه موافقت به عمل آید.
ابلنا
هنوز وزیر آموزش و پرورش به دو پرسش صدای معلم پاسخ نداده است/ پس از گذشت نزدیک به دو ماه از درخواست حضوری مدیر گروه صدای معلم برای برگزاری نشست با ایشان تاکنون هیچ پاسخی به این درخواست داده نشده است/ اين امكان پذير نيست؛ مگر به معلم حرفه اي التزام داشته باشيم و منزلت اجتماعي معلم را بالا ببريم و نسبت به تامين معيشت و زندگي معلم همت گماريم/تجارب نشان مي دهد معلمان موفق كساني هستند كه اكسير معلمي را داشته باشند/ در صورت اجرای طرح، اختیاراتی که هم اکنون بخش دولتی در تایید صلاحیت معلمان دارد به نظام معلمی سپرده شود/ سازمان نظام معلمی هیچ گاه از صحبت ها و وعده های مسئولان فراتر نرفت و حتی پیش نویس آن نیز در اختیارعموم و رسانه ها قرار نگرفت/ چرا در جامعه ما فرد و یا مسئولی به خاطر انجام ندادن تعهد و یا گفته خود بازخواست نمی شود/ چرا مجلس به عنوان یک نهاد مستقل که قاعدتا باید کارکرد مردمی داشته باشد به وظایف نظارتی خود درست عمل نمی کند/ حاجی بابایی هیچ گاه به پرسش های اساسی و راهبردی گروه صدای معلم پاسخ نداد و با کشاندن بحث به حاشیه و به برخی مسائل نامربوط از پاسخ گویی فرار کرد/ اگر تشکیلاتی مانند " سازمان نظام معلمی " وجود داشت قطعا در مقابل برخی مسائل و موضوعات مانند ورود بی ضابطه نیروها و استخدام های فله ای و خارج از چارچوب می ایستاد و مقاومت می کرد/ مخالفان دیگر راه اندازی چنین تشکیلاتی برخی از معلمان و نیز فعالان تشکل های صنفی هستند/برخی از معلمان که البته در خط " پوپولیسم " حرکت می کنند به بهانه " وضعیت معیشتی و اقتصاد نابه سامان " هر گونه تغییر و نوآوری را در نظام آموزشی تقبیح و محکوم می کنند و از ابتدا آن را محکوم به شکست می دانند/ مخالفان آخر سازمان نظام معلمی برخی از فعالان تشکل های صنفی به ویژه کانون های صنفی معلمان هستند/ صمد بهرنگی در بخش آخر کتاب " کند و کاو در مسائل تربیتی ایران " به طور کامل ویژگی های این معلمان را در بخش " زیر میکروسکوپ " بر شمرده است