علی رغم اینکه دولت تدبیر و توسعه پس از روی کار آمدن در سال 92 تا به حال قدم های موثری برای آموزش و پرورش برداشته است ،علی ایحال این دستگاه عظیم و پرطمطراق همچنان با سیاست های نادرست خود که بسیاری از آنها حاصل تمرکزگرایی شدید در این وزارتخانه است،دست پنجه نرم می کند. در این راستا و با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در کمسیون های مختلف مجلس دهم در حال کنکاش است و در شش ماهه دوم سال 95 به صحن علنی مجلس خواهد آمد ؛ نگارنده با نگاهی مختصر به این برنامه بندهایی که در مورد آموزش و پرورش مربوط بوده، پرداخته و سعی در نقد آنها کرده است.
کلیات برنامه ششم توسعه در یک ماده به طور مشخص و در دو ماده به صورت فرعی به بحث آموزش و پرورش پرداخته است.
ماده 14 که به طور مستقیم به آموزش و پروش می پردازد، اظهار می دارد : « به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان،افزایش بهره وری،تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال،گسترش همکاری و تعاملات فعال بین المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی کشور،وزارت آموزش و پرورش مجاز است در جهت ارتقا کیفیت،عدالت آموزشی و بهره وری نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کند. ارایه خدمات آموزشی در این گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی،تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی و یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی تعاونی براساس ضوابطی که به تصویب هیات وزیران می رسد، صورت می گیرد. آموزش عمومی دولتی در طول سال های برنامه ششم رایگان می باشد. »
این ماده هم اکنون نیز در آموزش و پرورش عملی می شود ؛ به عبارت دیگر وزارت آموزش و پرورش در برهه کنونی اقدام به خرید خدمات می کند و عده ای از نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده را بدون کوچکترین بیمه و بدون امنیت شغلی به کار می گیرد.
این وضعیت به نوعی استثمارگری به وسیله دولت است. از سوی دیگر این ماده خود به طور مستقیم راه را برای گسترش مدارس غیر انتفاعی باز می کند.جایی که خرید خدمات به طور رسمی به صورت مدرسه بخش خصوصی نمود پیدا می کند.
اگر چه این ماده در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند به اشتغال زایی منجر شود و شماری از نیروی انسانی کشور را به کار گیرد،اما با نگاهی به سیاست های گذشته وزارت آموزش و پرورش در این زمینه ،چشم انداز روشنی به چشم نمی خورد.
استخدام فله ای حاج بابایی در دوران وزارتش مثال بارزی در این زمینه می تواند باشد.در جایی که وزارت خود به صورت فله ای و سیاست های پوپولیستی اقدام به جذب نیروهایی می کند که هیچ گونه آموزشی در این زمینه ندیده اند،با این وضعیت استخدام نیرو در مدارس غیر انتفاعی می تواند فاجعه انگیز باشد.
نکته دیگری که در زمینه گسترش مدارس غیر انتفاعی قابل ذکر است اینست که هیچ گونه نظارت موثری برای این مدارس دیده نمی شود.
به نظر می رسد دولت ها در ایران با توجه به اینکه در برهه کنونی نزدیک به 12% دانش آموزان جذب این مدارس شده و بار مادی هنگفتی را از دوش دولت برداشته اند،با تساهل و تسامح برخورد کرده و انگیزه لازم برای برخورد با تخلف های آنها را ندارند.
اگر ماده 14 به صورت کنونی و بدون تعریف مکانیسم نظارتی تصویب و اجرا شود باید فاتحه آموزش در مدارس غیر انتفاعی خوانده شود ، زیرا در برهه کنونی که هیچ نظارتی بر این مدارس تعبیه نشده و برنامه ششم توسعه هم بر گسترش خرید خدمات از بخش خصوصی تاکید می کند،آموزش و پرورش می تواند نماد بارز تضاد طبقاتی و طبقاتی شدن آموزش در جامعه ما باشد.
(بند یک ماده 11 ) نیز مقرر می دارد: « در جهت اجرای مردمی شدن اقتصاد و گسترش بخش خصوصی و تعاونی در اقصاد به منظور افزایش بهره وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاه های اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی،فرهنگی و خدماتی هستند اجازه داده می شود در چارچوب استاندارهای کیفی خدمات که توسط دستگاه های ذیربط تعیین می گردد،نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی (به جای تولید خدمات)اقدام نماید.
( بند یک ماده 7) نیز مقرمی دارد: « کاهش حجم اندازه و ساختار مجموع دستگاه های اجرایی در طول برنامه،حداقل به میزان 15%نسبت به وضع موجود از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی،خرید خدمات و مشارکت با بخش های غیر دولتی،حذف واحدهای غیر ضروری، کاهش سطح مدیریت،کاهش پست های سازمانی،انحلال و ادغام سازمان ها و موسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاه های اجرایی به شهرداری ها و ده یاری ها با تصویب شورای اداری مجاز است.»
این دو ماده هم بر اقتصاد خصوصی مبتنی بر خرید خدمات و کاهش حجم دولت در زمینه آموزش تاکید می کند.با نگاهی به سیاست های خصوصی سازی در دولت های گذشته به نظر می رسد راحت ترین دستگاهی که می تواند در این زمینه بدون چالش های خاصی اهداف این برنامه را تامین کند آموزش و پرورش است.
چرا در برنامه خصوصی سازی تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال یا در قضییه خصوصی سازی مخابرات هم چالش های این نوع خصوصی سازی دیده شد ؛ اما نه تنها در گسترش مدارس غیر انتفاعی یا خرید خدمات توسط خود وزارت و یا استخدام فله ای در دوره حاج بابایی نه تنها چالش جدی دیده نشد بلکه دولت با این کار خود در رسانه ها عنوان کرد که اشتغال زایی کرده است.
نکته حایز اهمیت در ماده 7 این است که بر رقم 15%تاکید می کند. بر این اساس هم اکنون در حدود بیش از 10%از دانش آموزان کشور در مدارس غیر انتفاعی جذب شده اند و با تصویب برنامه ششم علاوه بر آن باید 15%از دانش آموزان به سمت مدارس غیر انتفاعی سوق داده شود که با این حساب باید بعد از تصویب این برنامه 25% دانش آموزان باید جذب مدارس غیر انتفاعی شوند ؛ به عبارت دیگر یک چهارم کل دانش آموزان بعد از تصویب برنامه ششم در مدارس غیر انتفاعی ادامه تحصیل دهند. اما این در حالیست که همچنان موانعی که در اجرای ماده 14 برشمردیم در این مواد نیز به قوت خود باقی هستند.
نتیجه گیری:
کاهش تصدی گری دولت و گسترش بخش خصوصی به خودی خود امر مهمی در جهت درگیر ساختن بخش خصوصی و پاسخ گو کردن دولت است.برنامه ششم نیز در این زمینه سمت گیری های خوبی داشته است.اما نکته ای که حایز اهمیت است نوع این خصوصی سازی و تعبیه مکانیسم های نظارتی است تا راه را برای سودجویان محتکر فرهنگی ببندد و آنها را بر مردم پاسخ گو کند ، همچنین این کاهش تصدی گری باید به گونه ای طراحی شود تا راه را برای طبقاتی شدن آموزش ببندد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ساعت 8 شب روز يک شنبه 9 خرداد 1395 لو رفتن سري اول سئوالات آمادگي دفاعي ( در فضاي مجازي تلگرام ) /ساعت 8 و 13 دقيقه صبح روز دوشنبه 10 خرداد 1395 لو رفتن سري دوم سئوالات آمادگي دفاعي ( در فضاي مجازي تلگرام ) / ساعت 10 صبح روز دوشنبه 10 خرداد 1395 سري سوم سئوالات آمادگي دفاعي از طريق سيستم اتوماسيون به مدارس ارسال مي شود .در بين مسئولين آموزش و پرورش در اين رابطه اختلاف نظر گوناگون وجود دارد /اولين گام تصحيح مديريت هاي نا کارآمد است/ در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، شاهد افزايش صدور بخشنامه ها هستيم/ اين واقعه که در سميناري با حضور رياست محترم جمهور ، خانمي به عنوان مادر دانش آموز اعلام کند بهتر است آموزش و پرورش تعطيل شود و عده زيادي از حضار در سالن وي را تشويق مي نمايند ، مناسب آموزش و پرورش نيست ! /اين مشکل از ناحيه کارشناسان بي لياقت ايجاد شده است /دانش آموزان در اين زمينه از نظام آموزش و پرورش پيشي گرفته اند
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان پیمانی اسخدام سال 1389 در نامه ای که خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان تبدیل وضعبت خود مطابق قانون شدند
گروه اخبار/ روز گذشته خبری با عنوان « مدیر یکی از دبیرستان های تهران از سوی مدیر کل آموزش و پرورش تهران برکنار شد » در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )
ضمن تشکر از پاسخ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران جوابیه منتشر می گردد
در طی نزدیک به دو دهه اخیر شاهد و ناظر بودیم که هر گاه فرهنگیان کشور برای اجرای عدالت در پرداخت ها و جبران عقب ماندگی خود از سایر کارکنان دولت، به مسئولان و مراجع مختلف دادخواهی کرده اند با بهانه های مختلف از رسیدگی به خواستۀ این قشر فرهیخته کوتاهی شد و تحت عناوین و بهانه های واهی از قبیل زیاد بودن فرهنگیان ، کمبود بودجه، بحرانی بودن وضعیت اقتصادی کشور ،کاهش قیمت نفت و... به این قشر زحمت کش و دردمند بی توجهی شد.
چگونه است که برخی از مدیران ارشد که تعداد آنها هم گویا از قرار معلوم کم نیست با یک جلسه خودمانی حقوق های آن چنانی برای خود و یاران خود تا پایان عمر تصویب می کنند؟
چگونه است که یک طرح به نام نظام هماهنگ پرداخت حقوق هم چنان بعد از نزدیک به ده سال آزمایشی مانده است؟
گویا اگر این حوادث چند روز اخیر و اختلافات درون حزبی نبود هیچ گاه این رقم های هنگفت که باعث سرخوردگی و افسردگی و دل مردگی بیشتر جامعه فرهنگیان کشور شده، افشاء نمی شد !
به راستی چرا فرهنگیان که همواره در تمامی سنگرهای انقلاب در خط مقدم بوده اند از این خان گسترده نعمت کمترین بهره را ندارند؟
جزء این است که فرهنگیان در سطوح بالای تصمیم گیری یار و یاوری ندارند.
پس از این کدام مدیر ارشد روی آن را دارد برای فرهنگیان در مناسبت های مختلف از قناعت و زندگی به شیوه پیامبران سخنوری کند؟ مسئولانی که بدون هیچ اقدام شگرفی خود به تنهایی در یک ماه، حقوق سه سال یک معلم را دریافت کرده است!
چرا در اسلام که تاکید بر ساده زیستی مسئولان شده این مهم کاملا توسط اغلب مدیران فراموش شده است؟
مگر نه آقایان ( مدیران) به قصد خدمت پست ها را تصدی کرده اند ؛ پس این چه خدمتی است که به جامعه اسلامی و انقلابی می کنند؟
خدمتی که تشابه زیادی به روایت موذن بد صدا که باعث روگردانی یک دختر نصرانی از اسلام شد را دارد با این تفاوت که او یک نفر را دلسرد کرد اما رفتار این مدیران باعث ایجاد موج ناامیدی گسترده در سطح گروه های مختلف جامعه شده است ، مدیرانی که به سبب دریافت مبالغ بسیار بالا نه تنها درکی از وضعیت نابه سامان جامعه فرهنگیان ندارند بلکه کمترین درکی از فشار اقتصادی موجود بر کل جامعه را نیز ندارند.
چرخه ای که اگر بر همین روند ادامه یابد هرگز امیدی به بهبود اوضاع معیشتی اقشار ضعیف جامعه نباید داشت و متاسفانه هر روز باید شاهد دلسرد شدن بیشتر این اقشار ، به خاطر رفتار سوء این مدیران باشیم.
به راستی ؛ اگر این مدیران تخلفی مرتکب شده اند نمی بایست همچون سایر اقشار جامعه محاکمه و به تناسب جرم خود اقدام تنبیهی بر علیه آنها صورت بگیرد؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
علی اصغر فانی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به انتخاب شعار "به سوی فهم قرآن" برای این دوره از نمایشگاه قرآن کریم و فعالیت های رسمی آموزش و پرورش اشاره و اظهارکرد: ما برنامههای درسی قرآنی را به این صورت طراحی کردیم که دانشآموزان در 3 سال نخست دوره ابتدایی روخوانی قرآن و در 3 ساله دوم این دوره روانخوانی قرآن را می آموزند. همچنین در دوره متوسطه اول فهم قرآن و طی 3 ساله دوم فهم و تفسیر قرآن آموزش داده میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینها هدف گذاری هایی است که ما در آموزش و پرورش داریم و برنامههای درسی و کتاب ها در همین راستا سامان پیدا میکند.
وی با اشاره به رسالت آموزش و پرورش در تربیت نسلی که هم نشینی با قرآن جزیی از زندگی روزمرهاش را تشکیل می دهد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم قرآن را به زندگی مردم بیاوریم کار بزرگی است و بی شک جلوی بسیاری انحرافات گرفته خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ فانی درخصوص نیروی انسانی توانمند برای فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش افزود: در ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینیهای لازم برای نیروی انسانی دارالقرآن ها صورت گرفته و ما هم با استفاده از ورودیهای دانشگاه فرهنگیان و چه استخدام از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها از طریق برگزاری آزمون استخدامی می توانیم این نیروها را دعوت به همکاری کنیم.
گفتنی است؛ بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم از 24 خرداد ماه تا 8 تیرماه 1395 در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.
انتهای پیام
گروه اخبار/
سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش قزوین فیش حقوقی خود را که مربوط به خردادماه سال 95 است، به صورت داوطلبانه منتشر کرد.
در پی انتشار فیش های حقوقی نجومی برخی مدیران و مسئولان در رسانه ها و فضای مجازی که منجر به جریان سازی گسترده ای در کشور شد، فیش حقوقی مسئولان از جانب دستگاه های مسئول مورد بررسی قرار می گیرد.
همچنین برخی مسئولان به صورت داوطلبانه نسبت به انتشار فیش حقوقی خود اقدام می کنند و در استان قزوین نیز سالار قاسمی نخستین مدیری است که این کار را انجام داده است.
مبلغ فیش حقوقی مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در خردادماه سال جاری 28 میلیون و 449 هزار و 570 ریال بوده است.
قاسمی از مدیران دستگاه های دولتی و حاکمیتی استان خواست تا فیش حقوقی خود را نزد افکار عمومی منتشر کنند.
اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با دارا بودن بیش از 17 هزار نفر نیروی انسانی و بیش از 217 هزار نفر دانش آموز بزرگ ترین دستگاه دولتی در استان است.
حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز به تازگی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، از آغاز بررسی فیش های حقوقی مسئولان در استان قزوین خبر داد.
هشدارنیوز
امام خمینی (ره) :
یکی از اموری که مطمح نظر آنهایی است که میخواهند این انقلاب را به شکست برسانند قضیه مجلس است. مجلس یک چیز سهلی نیست کارش. مجلس یک چیزی است که در رأس همه اموری که در کشور است واقع است. یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب میکند و مجلس بد همه چیز را بد میکند. صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۸۲.
مقام معظم رهبری :
شهید مطهّری خیلی خصوصیّات ممتازی داشت لکن به نظر من شاخصهی شخصیّت او معلّمی بود ؛ معلّم بود. (16 / 2 / 1394 )
با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو مرحله (مرحله اول 7 / 12 / 94 ) و (مرحله دوم 10 / 2 /1395 ) نمایندگان منتخب مردم ایران در حوزه های مختلف مشخص و از تاریخ 8 / 3 / 1395 رسماً کار خود را به مدت چهار سال شروع نمودند .
جامعه بزرگ فرهنگیان کشور برای تمامی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، آرزوی موفقیت در زندگی دینی و دنیوی را داشته و ضمن توفیق دانستن این فرصت خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی در منصب نمایندگی مردم عزیز ایران زمین ، انتظاراتی از آن بزرگواران داشته ، که ان شاالله با مصوب نمودن قوانین جدید و نظارت مکفی در بخش آموزش و پرورش کشور ، گام های بلندی در جهت کم نمودن دغدغه های این قشر زحمت کش بردارند .
از آنجا که جامعه فرهنگیان ، جامعه بزرگی است و مخاطب بسیار بزرگتری دارد (حدود یک میلیون فرهنگی و حدود 13 میلیون دانش آموز در کشور ) ، در تحقق پیشرفت ، الهام بخشی وآگاهی دهی جامعه ، بسیار مؤثر است . یکی از بارزترین این موضوع ها بحث انتخابات کشور است ؛ در همین انتخابات گذشته نمی توان نقش آموزش و پرورش را از کسی کتمان نمود :
- آگاهی سازی معلمین دانش آموزان و خانواده هایشان جهت پرشور سازی انتخابات
- استفاده از مدارس و امکانات آن جهت برگزاری انتخابات
- استفاده از فرهنگیان در هیئت های اجرایی و نظارت انتخابات ( از کلان تا شعبه)
همچنین است نظر ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به معلمین و سیستم آموزشی کشورو انتظاراتی که از این بخش دارد که در تراز آموزش و پروش انقلاب باشد و در خود مجلس نیز تشکیل کمسیون تخصصی آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان.
همه اینها شاهد بر اهمیت این بخش و نیاز توجه ویژه به بحث آموزش و پروش می باشد ، امید است که نمایندگان محترم لزوم توجه به این بخش را به عنوان بخش دارای اولویت مسائل کشور لحاظ نمایند .
دغدغه و انتظارات جامعه فرهنگیان را در 3 بخش ارائه می نماییم :
بخش اول : دغدغه های و انتظارات آموزشی و تربیتی
( آنچه مهم است این است که در باب این تحوّل بنیادین، اصل اینکه نظام آموزش و پرورش ما احتیاج به یک تحوّل دارد را همه پذیرفتهاند. این نظام قدیمی آموزش و پرورش در کشور، اگر هیچ عیب دیگری هم نمی داشت ، همین که با گذشت زمان هیچ نوآوری در آن بهوجود نیامده بود ، کافی بود که انسان آن را رد کند و معتقد باشد به تحوّل بنیادین.
این سند تحوّلی هم که خوشبختانه دو سه سال پیش فراهم شد و ابلاغ شد ( 10/ 2 / 1392 10/02/1392 ) و بر اساس آن برنامهریزی شد، از نظر کارشناسان زبده و برجستهی آموزش و پرورش، یک سند خوبی است، سند متینی است؛ آنهایی که اهل این کارند، خبرهی این کارند، این سند را تأیید می کنند؛ می گویند سند تحوّل بنیادین که با ساعت ها کار، با زمان های طولانی و با تلاش فراهم شده است، همه کمک کردهاند که این سند به حمدالله فراهم شد و ابلاغ شد، این را کارشناسها و خبرههای آموزش و پرورش تأیید می کنند و می گویند سند بسیار متقن و مهمّی است. پس این سند باید اعمال بشود. مقام معظم رهبری 16 / 2 / 94 در دیدار معلمان )
بخش دوم : دغدغه های و انتظارات مدیریتی
بخش سوم : دغدغه های و انتظارات اقتصادی
الف : معلم شاغل ؛ دغدغه دریافت مطالبات ، مسکن ، معیشت ، خودرو ، ازدواج فرزندان و ادامه تحصیل خود و فرزندان را دارد، امام حقوق او کافی نمی باشد و هیچ مزایایی ندارد .
ب: معلم بازنشسته ؛ دغدغه پرداخت مطالبات و دیون و پاداش بازنشستگی خود را دارد
ج :به علت عدم تأمین معیشت ، معلم رجوع به شغل دوم و گاهاً سوم می نماید و تأثیر سوء این کار بر جایگاه و منزلت معلم و سیستم آموزشی و پرورشی می گذارد .
لذا انتظار جامعه بزرگ فرهنگیان از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که روزی شاگردان این قشر زحمت کش بوده اند اینست که :
عزم خود را جزم و در راستای کاهش مشکلات نظام آموزشی کشور و معلمینی که شعل انبیا را دارند و نسل های کشور را تربیت ، رشد و تعالی می دهد قدم برداشته و خاطره خوبی از این دوره مجلس در ذهن قشر فرهنگی برجا گذارند .
ان شاالله
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
وبگاه شبکه «بی. بی .سی» در گزارشی به موضوع درز پرداختهای نجومی به برخی مدیران دولت «روحانی»، دستور اکید رهبری ایران به دولت در برخورد قاطعانه با این مسئله و انتقادهای مردمی پرداخت.
به گزارش فارس، وبگاه شبکه خبری «بی. بی .سی» در مطلبی با اشاره به ماجرای پرداختهای کلان و نجومی به برخی مدیران دستگاههای دولتی در ریاست جمهوری «حسن روحانی » نوشت: درز خبر پرداختهای کلان به برخی مسئولان دستگاههای دولتی ایران به موضوع روز شبکههای اجتماعی مبدل شده است .
در این ماجرا پاداشها، وامهای بدون بهره و پرداخت اضافه کاریهای قابل توجه به ویژه در یک مورد به مدیر یک بانک دولتی را نشان میدهد که در یک ماه برابر با 50 هزار پوند انگلیس حقوق دریافت کرده داشت. اما در نقطه مقابل پرستاران و دبیران و اصحاب رسانههای ایران با انتشار دریافت های ماهیانه خود نشان میدهند که حتی مبلغی پایینتر از 300 پوند انگلیس و حتی کمتر را در یک ماه دریافت میکنند.
بی. بی . سی نوشت: رسانههای حامی اصولگرایان ایران از این موضوع برای انتقاد از دولت میانه روی حسن روحانی استفاده میکنند هرچند که دولت کنونی ایران این موضوع را به اسلاف خود نسبت میدهد.
در ادامه این گزارش با اشاره به گسترش انتقادهای مردمی در این زمینه به دولت فعلی و حتی دولت قبلی آمده است: برخی در شبکههای اجتماعی به وجود این مسئله در دولت قبلی پرداختهاند. یک کاربر فضای مجازی با انتشار پستی عنوان میکند که از این موضع دلزده شده و امیدوار است دولت دلایل وقوع این مسئله را توضیح دهد.
بی. بی. سی در انتهای این گزارش با اشاره به سازوکارهای انتقادی با این پدیده و انتشار برخی فیشهای حقوقی به صورت خودآگاه از سوی مردم درفضای مجازی، از دستور رهبری ایران به دولت برای برخورد قاطعانه با این مسئله خبر داد.
گروه اخبار/ مطابق جوابیه ای که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش برای روزنامه وقابع اتفاقیه ارسال نموده است میزان مبالغ پرداختی توسط این وزارتخانه مشخص گردیده است .