گروه اخبار/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش چند بار در مجلس مطرح شد و فرصت دادیم تا فانی، ضعفها و کمبودهای موجود را اصلاح کند.
آنها که عاشورا را رقم زدهاند، قصّهها دارند. از بچّهها پرسیدم کدام شخصیت و قصّهاش در روایت عاشورا آنها را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و چرا؟ یک به یک نظرشان را گفتند. امام حسین و مظلومیتش، عباس و شجاعتش، علی اکبر و جوانیاش، علی اصغر و خُردیاش، قاسم و رشادتش و عبدالله و معرفتش را یاد کردند.
امّا من در دشت نینوا آدمی را میشناسم که با سپاه هزار نفرهاش راه را بر کاروان حسین بست. به دستور مافوقش نه اجازه داد امام به حجاز بازگردد و نه گذاشت به کوفه نزدیک شوند. دستِ آخر کاروان حسین را در دشت نینوا متوقّف کرد.
او و سپاه هزار نفرهاش همانجا به نوهی رسول خدا اقتدا کردند و نمازشان را به جماعت خواندند. فرمانده از سرنوشت این اسکان اجباری بیخبر بود. وقتی روز دهم رسید و دو لشکر در برابر هم صفآرایی کردند و دانست که عمر بن سعد بر جنگ با پسر فاطمه مُصِر است، از کردهاش پشیمان شد.
گفتهاند بارها اسبش را میان لشکریان عمر بن سعد تازاند، شاید نظر امیر لشکر را تغییر دهد امّا نتوانست. دلش پر از آشوب شد.
آنها که از مدینه با کاروان حسین همراه شدند، دلشان به دعوت صدها کوفی گرم بود امّا حر باید میان سپاه چند هزار نفرهی اموی و لشکر هفتاد نفرهی علوی یکی را برمیگزید. پیشبینی نتیجهی این جنگ نابرابر چندان دشوار نبود. اگر در آنسو میماند دنیایش را داشت.
به قول اخوان :
« سه ره پيداست.
نخستين: راه نوش و راحت و شادي.
به ننگ آغشته، اما رو به شهر و باغ و آبادي.
دو ديگر: راه نيمش ننگ، نيمش نام،
اگر سر برکني غوغا، وگر دم درکشي، آرام.
سه دیگر: راه بيبرگشت، بيفرجام »
حر راه اوّل را پشت سر گذاشت، به راه دوم حتّی فکر هم نکرد و از جان و دل در راه سوم قدم نهاد. دل گُندهتر از آن بود که پایش بلغزد. تصمیمش را گرفت. از اسبش پیاده شده. پوتینهایش را درآورد، بندهای دو پوتین را به هم گره زد و آنها را به گردن آویخت. سرافکنده و پابرهنه آرام آرام به خیمهی امام نزدیک شد. در برابر امام زانو زد. چشمانش را از خجالت به زمین دوخت و زبانش الکن شد. او بود که راه کوفه را بر امام بسته و کاروان امام را در کربلا متوقّف کرده بود. جملهای از امام حالش را دگرگون ساخت. ارفع رأسکَ یا حُر. برخاست و اجازهی نبرد طلبید. به میدان رفت، کوفیان را موعظه کرد، رجز خواند و مردانه جنگید. میگویند او نخستین فردی بود که روز عاشورا در دفاع از امامش به شهادت رسید.
همانگونه که حسین خواسته بود:«إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فی دُنیاکُم.»
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه بازنشستگان /
« اتحادیه کانون های صنفی بازنشستگان فرهنگی استان خوزستان » در نامه ای که خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان مجلس نوشته اند خواهان رسیدگی به مطالبات و حقوق قانونی خود گردیده اند .
نسخه ای از این نامه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار/ اخیرا یک کلیپ ویدئویی در مورد شلاق زدن دانش آموزان یک مدرسه محروم در استان کرمان توسط مدیر مدرسه منتشر گردیده است .
« صدای معلم » در خبری که دیروز منتشر کرد چنین نوشت :
« صدای معلم » بر این باور است ؛ اگر دانش آموزان مدرسه مختار آباد رودبار به خاطر کمک نکردن به مدرسه شلاق خورده اند و اخراج شده اند آموزش و پرورش باید جبران کند و با مدیر متخلف برخورد قانونی نماید .
اگر هم خبر ساختگی و جعلی است ، باید به طور مستند به افکار عمومی توضیح بدهند." ( اصل خبر را این جا بخوانید . )
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای که امروز منتشر کرده است ؛ فیلم و مصاحبه تنبیه بدنی و اخراج دانش آموزان رودبار جنوب را ساختگی و مغرضانه خوانده است
مدرسان باید خودشان با سواد رسانهای و اطلاعاتی آشنایی داشته و توانایی دریافت و انتقال پیام را به دیگران داشته باشند/ كسانی كه از رشتههای ارتباطات یا علوم اجتماعی و جامعهشناسی فارغالتحصیل شدهاند، اولویت دارند كه باز مشخصاً، باید با فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی داشته باشند، اما لزوماً رشته به معنای توانایی نیست/ درخواست ما 40 ساعت آموزش بود که 32 ساعت تصویب شد/ در برخی مناطق، سر كلاسهای دانشآموزان درسها را تدریس میكنیم تا ببینیم بازخورد چیست/ حساسیت در مورد درسی که برای اولین بار وارد نظام آموزشی میشود، بیشتر است و دبیر مربوطه، مدیران مدارس و مسئولان ادارههای آموزش و پرورش در همه ردهها باید در این مورد مطالعه كنند تا بتوانند درس جدید را در كلاس درست عرضه كنند....
پرداخت هزینه های کمک به مدرسه در این مناطق به هیچ عنوان کاربرد ندارد/ این موضوع از اساس اشتباه است و مدیران مدارس این مناطق ۱۰۰ میلیون تومان پول کتاب به شرکت چاپ و نشر کتاب بدهکار هستند/ هیچ دانش آموزی در بدو آغاز سال تحصیلی بدون کتاب نمانده است/ بازرسان اداره کل آموزش و پرورش استان برای بررسی صحت خبر تنبیه دانش آموز به این مدرسه مراجعه کرده اند و این خبر بر اساس اطلاعات موجود تکذیب می شود/ مدیر کل آموزش و پرورش کرمان، از رسانه ها خواست در انتشار اخبار جانب انصاف را رعایت کنند و تا از صحت مطلبی مطمئن نشده اند اقدام به نشر آن نکنند
منطقه رودبار یکی از محروم ترین مناطق کشور است/ متاسفانه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش همچون سابق در این مورد سکوت کرده و حتی مدیر کل این بخش با برخی اظهارات غیررسمی و غیر مرتبط در برخی گروه های تلگرامی سعی در فرافکنی ، سیاسی جلوه دادن خبر و فرار از پاسخ گویی دارد/ اگر این خبر صحت ندارد ؛ وزارت آموزش و پرورش در مورد آن توضیح داده و به وظایف ذاتی و قانونی خویش عمل کند . اگر خبر مخدوش است وزارت آموزش و پرورش خبر را تصحیح کند و اگر خبر درست است آموزش و پرورش قول پیگیری و تنبیه متخلفان را بدهد/ رئیس جمهور دو سال پیش خطاب به دانش آموزان گفت : "دانش آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تاثیر نداشت، می توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش و پرورش دنبال کنند."/ دانش آموزان مدرسه چمران روستای مختار آباد نه تنها اعتراض می کنند بلکه با شناخت رسانه اعتراض خود را به گوش مسئولان و مردم می رسانند/ در چنین شرایطی هزینه اعمال غیر قانونی و خودسرانه بالا می رود/ این دانش آموزان پیام رئیس جمهور را شنیده و عملا از حق خود برای اعتراض استفاده کرده اند/ در عصر ارتباطات ، روابط عمومی ها هم باید متحول شوند. انحصار خبری و گزینش خبر نه تنها مفید نیست بلکه دیگر امکان ندارد/ اینکه سایت فردا نیوز مغرضانه این خبر را آب و تاب داده و یا قصدش کوبیدن دولت و آموزش و پرورش بوده و یا بودجه سایت از کجا تامین می شود و مدیر مسئول آن چه کسی است و با کدام مقام ارتباط دارد و گذشته اش چه بوده و.... حاشیه پردازی است .....
در صورتی كه اگر طی همين ساعت مشخص تعداد بيشتری مريض را ويزيت كند و درآمد بيشتری كسب نمايد جريمه میشود و با ابزار ماليات جلوی تخلفات و درآمدزايی پزشكان را از طريق اخذ ويزيت بيش از حد از بيمار میگيرند/ گاهی اوقات نیز مراجعان و مشتریان از خدمات ارایه شده رضایت چندانی نداشته یا بعضا از عدم کیفیت در خدمت نارضایتی شدیدی داشته باشند،اما نمی توانند پیگیر مطالبات خود باشند/ حدود یک سوم از 27 هزار و 600 استاندارد ملی در ایران مربوط به خدمات است ،اما با وجود تمرکز و فعالیت کشور درباره تدوین استاندارد برای کالاهای تولیدی، درباره استاندارد خدمات اجتماعی در کشور ضعف داریم/ باید به این باور برسیم که استاندارد فقط در حوزه کالاها نیست بلکه استاندارد در حوزه خدمات اجتماعی نیز مطالبه ملی و حقوق شهروندی است و در تحقق این حلقه ی مفقوده در رفتارهای اجتماعی و نظارتی تلاش نماییم....
نهضت و قیام امام حسین(ع) یک حرکت و پروسه جامع و کامل اصلاح گرانه (... طلب الاصلاح فی امة جدی و ابی) و نمادی از یک منشور و برنامه سازنده انسانی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی با شاخصه ها و محورهای عدالت خواهانه، کرامت، فضیلت و آزادی و جهاد و هجرت بود. اهمیت اقدام سید و سالار شهیدان تا بدان جاست که حدوث و ابتناء و مبداء اسلام را به نبی مکرم حضرت محمد(ص) و بقاء این دین مبین جهانی را متوجه و مربوط به امام حسین و کار تاریخی، حماسی او دانسته اند.
از منظری بایستی گفت دکترین و استراتژی آن حضرت ، فرهنگی و تمدن ساز بوده و هرگز ابتدا به جنگ و حرکت نظامی نکردند و بلکه قیام و نبرد آن رادمرد بزرگ عالم بشری و جهان عرفان و عشق و حریت و شرافت، یک عمل تدافعی به شمار می آید و اگر نبود هجرت و قیام و جهاد و شهادت آن مرد تاریخ ساز و آموزگار فداکاری و ایثار و جوانمردی، به جد می توان گفت بنی امیه و آن شجره ملعونه برای همیشه تاریخ امامت را به سلطنت مبدل ساخته و اسلام و قرآن و رسالت نبوی و امامت علوی را در زیرزمین دفن می کردند و امروزه ما شاهد اسلام انقلابی و آموزه های کربلایی عاشورایی نبودیم.
خود آن حضرت فرمودند: آیا نمی بینید که به حق و عدالت و میزان الهی و کتاب خدا عمل نمی شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی آید و آن جا که جامعه به رهبری چون یزید (فرهنگ و آداب یزیدی و مروانی و سفیانی) مبتلا گردد بایستی فاتحه اسلام را خواند!
و در جای دیگر در فرمایشات و خطبه های حسین (ع) می خوانیم که این نابه کار فرزند نابه کار (ابن زیاد) مرا میان دو امر یعنی ذلت و شمشیر (مرگ سرخ) مخیر ساخته است اما هیهات منا الذلة و ذلت و پستی و خواری و بردگی از ما خاندان به دور است!
این که امام حسین (ع) خطاب به سپاه کفر و جهل و ضلالت می فرماید ای آل سفیان اگر دین ندارید به روز رستاخیز اعتقاد ندارید ، پس آزاد مرد باشید و یا به پیمان شکنی اهل باطل و فاسدان و غارت بیت المال از ناحیه آنان اشاره کردند و مقولاتی همچون عدالت، آزادی، آزادگی، شرافت، پیمان، مهمان نوازی، مردانگی، جوانمردی و .... را مطرح نمودند حاکی از این حقیقت و واقعیت است که دکترین و استراتژی آن مرد بزرگ و شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، امری فرادینی، جهانی، غیر احساسی و جهان شمول بوده است.
این یک ظلم و جفای بزرگ به حسین بن علی (ع) است که تز و عمل او را تحریف نموده و یا ناقص و ابتر جلوه دهیم و آن قیام بی نظیر و تاریخ ساز را با برخی خرافات دون شان اهل بیت (ع) آغشته و عجین نموده و آن حرکت عظیم انسانی و جاوید را یک امر صرف احساسی، عاطفی، ضعیف، ترحم برانگیز و یا در چارچوب تنگ قبیله ای، خانوادگی و حتی یک حرکت محض و صرف دینی و مذهبی نمایش و جلوه بدهیم!
قیام و نهضت امام حسین (ع) حتی فراتر از امر دین و مقطع زمانی و مکانی بوده و جنبه "اولترا" دینی و فرامذهبی داشته است. آن امام حرکتی جامع الاطراف و انسان گرایانه و جهانی انجام داد. اگر چنین نباشد چگونه می توان کار حسینی و عاشورایی و کربلایی را الگو و مدل راستین و اسوه همیشگی خواند!؟ به همین جهت است که گاندی رهبر بزرگ هند و آن لیدر ضد استعماری قیام خویش را یک امر جدید و خلق الساعة ندانسته و بلکه آن را ملهم و منبعث از حرکت امام حسین و یاران وفادارش معرفی نموده است.
ضمنا در کنار جنبه رمزآلود و الهی و ملکوتی و معنوی قیام امام حسین ( ع ) بایستی توجه کرد که آن قیام می بایستی یک امر مکرر در تاریخ و حیات بشر تلقی گردد یعنی همیشه بایستی امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با جهل و پلشتی ها و بی عدالتی ها و جور و ستم و غارت گری و اصلاح طلبی و آزادگی در حریت و قانون و عدالت و فضیلت انسانی و شرافت و عزت ، تداوم و استمرار داشته باشد .
شاید ظلم بالاتر و لااقل هم ردیف جنایت و سبعیت قاتلان حسین ( ع ) ، تحریف قیام و هور قلیایی و افسانه ای جلوه دادن آن مرد و آن قیام و تخدیری جلوه دادن آن قیام و حرکت مقدس الهی ، انسانی و تراژدی غم بار ( حسین دارم ، چه غم دارم ) باشد ؟!
پاسداشت و سوگواری عاشورا و جهاد و شهادت حسین ( ع ) که در صورت انجام درست و اصولی آن ثواب و صواب و آثار گران بهایی را به همراه دارد هرگز با فساد ، تباهی ، تبعیض ، ظاهر سازی ، بی توجهی و بلکه خیانت به حق الناس و به فراموشی سپردن باطن و مغز و دین و مذهب سازگاری ندارد و اگر امام حسین ( ع ) فرمود : " انا قتیل العبرات ) ؛ غرض از عبرات تنها اشک و اشک و اشک نیست بلکه عبور از پستی به بلندی و از ظلمت به نور و جامه عمل پوشیدن کمال و رشد و انسانیت و عبرت گرفتن از حوادث می باشد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نه تنها دولت های ملی اروپایی برای ایجاد سلطه خود، به وجود آوردن آنچه "ملت" مینامیدندش و ابداع "حافظه تاریخی" و احساس "تعلق ملی" ناچار بودند زبان های میانجی یا رسمی را حاکم کنند بلکه باید نظام آموزشی همگانی و رایگانی را ایجاد کنند تا همه افراد جامعه را از خلال آن به فرهنگ ملی نسبتاً یکسانی برسانند/ هم از این رو دولت های یبرون آمده از انقلاب از همان ابتدا با کلیساها که پیش از آنها آموزش را در دست داشتند درگیر شدند و نزاع میان این دو قدرت هر چند در سطح دستگاه های دولتی توانست تا حدی به یک نظام همسازی و همکاری و تقسیم کار بینجامد اما در مدارس همچنان ادامه دارد/ نگاهی به برنامه درسی مدارس ابتدایی و متوسطه خود ما نشان میدهد که ما از برنامهای تبعیت میکنیم که تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد و خود بر اساس تفسیری اروپایی از یک گذشته یونانی در دوران انقلاب و پس از آن تبیین شده است/ در ایران، نظام آموزش رسمی و مدارس همزمان با شکلگیری دولت مدرن از ابتدای قرن بیستم به وجود آمد و گسترش یافت. اما همچون اغلب کشورهای در حال توسعه دیگر از ابتدا تا امروز نتوانسته است به شکل کارایی در بیاید زیرا هرگز از نیازهای محلی و موقعیت های فرهنگی و قابلیت های خود حرکت نکرد بلکه همواره چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی بر آن بود که به مدلی آرمانی برسد که خاص گروهی از فرهنگ هاست و حتی در آن فرهنگ ها دائماً در آن اصلاح میکنند تا بتوانند به کارایی برسند و این کارایی اغلب زیر سؤال است/ آموزش رسمی، از ابتدا اهداف سیاسی یعنی ساختن شهروندان مطیع و قانون مند را دنبال میکرده است که از متوسطی از سطح فرهنگی برخوردار باشند و از میان آنها نخبهترین افراد باز هم بر اساس یک سلسله مراتب سیاسی به سطوح بالاتر رفته و ارکان دولتی را در دست بگیرند/ ما سلطه اهداف ایدئولوژیک و هژمونیک را امروز در تمام نظام های رسمی آموزش میتوانیم به روشنی ببینیم/ نظام های آموزش رسمی به نظر من به صورت بسیار گستردهای غیر کارا و دچار خود شیفتگی ناشی از گفتمان های رسمی خود هستند/ نظام های آموزشی از کودکان و نوجوانان "اطاعت" و "سر به زیری" و "آموختن" آنچه به آنها آموزش داده میشود را میخواهند، کودکان نیز چنین کاری را به ظاهر انجام میدهند، اما در واقع هیچ یک از این موارد را در خود درونی نمیکنند/ این نظام باید دو شرط داشته باشد تا بتواند موفق شده و به موقعیتی آرمانی تر برسد. نخست آنکه الزامات و شرایط جدید جامعه شبکهای را بپذیرد و سپس آنکه ویژگی های محلی، ملی و جهانی را با یکدیگر در یک برنامه همگن و یکپارچه ترکیب کند/ ایدئولوژیک عمل کردن و نه لزوماً ایدئولوژیک بودن، شاید بدترین کاری است که میتوان انجام داد/ نظام آموزش رسمی مناسب از نظر من نظامی است که ابزارهای انتقادی و گزینشی را در افراد تا حداکثر ممکن تقویت کند تا آنان بتوانند با اتکا به عقلانیت و روششناسی هایی که آموختهاند راه مورد علاقه خود را در یک همگنی عمومی مبتنی بر قانون و قواعد و ضوابط تعیین شده بر اساس یک خرد جمعی بیابند....