خبرنگاری حرفه ای مقدس ، خطیر و پر خطر است . مقدس است برای این که دغدغه آگاه کردن مردم و جامعه را در سر دارد. خطیر است چرا که همواره مسوولان را در مقابل مردم ، به پاسخ گویی وا می دارد/ بسیاری از منابع قدرت خبرنگار را موی دماغ دانسته و نمی خواهند او در کارشان دخالت کرده و آنها را در پیشگاه ملت به پاسخ وادارد/ خبرنگار نماینده ملتی است که دوست دارند سوالات شان از مسؤولان بدون هماهنگی ها و با شهامت کامل بیان شود/ خبرنگار اگر وظایف چشم را به خوبی ایفا نکند؛ آدمی شاید به چاهی بیافتد که سال ها نتواند از آن بیرون بیاید/ . من به آنها می گویم شما وطیفه مشاور مسؤولان و دستگاه های نظارتی را انجام می دهید نه خبرنگاری که باید آینه ی صادق و امین مردم باشند/ مردم حق دارند بدون ویرایش و آرایش شده خدمتگزاران شان را در بوته نقد و مشاهده قرار دهند/ ما در اطراف مان خبرنگار خوب کم داریم/ اگر جامعه ما خبرنگار حرفه ای – متعهد ، کاربلد و برخوردار از وضعیت نسبتا مناسب معیشتی – داشت ؛ ما به لحاظ توسعه و پیشرفت ، این قدر درجا نمی زدیم. این قدر آزمون خطا کار نمی کردیم و این همه پرونده فساد مالی روی دست قوی قضائیه باد نمی کرد/ احیای رکن چهارم دمکراسی یعنی پاسخگو تر کردن مسؤولان و حرکت در راستای شفافیت سازی و مبارزه با مفاسدی که در لایه های پنهان نظارتی صورت می گیرند
هر دانش آموزی که فارغ التحصیل میشود یک کار بلد باشد/ متأسفانه پيکر جامعه ، عضو پيوندي مورد نيازش را پس زده است/ محافظه کاري آموزش و پرورش که در لاک سنتي خود خزيده ، عدم مشارکت نهادهاي مدني و رسانه ها براي رفع چالش هاي عميق اين سيستم پيچيده و پر تنش را به همراه دارد/ بهتر بود که مسئولين ( سازمان بازرسي کل کشور ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مسئولين آموزش و پرورش حتي مقام محترم رياست جمهور ) به جاي پاک کردن صورت و سر به زير برف فرو بردن ، با نگاهي عميق و ژرف ،علت عدم پذيرش جامعه از يک طرح ضروري و مورد نياز ( همچون پس زدن عضو پيوندي ) را تشريح مي نمودند/ هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه تلاش نمايد ، خود را عامل ˏ حذف ˏاجبار از هدايت تحصيلي معرفي کند؛ فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد
يكي از علل مهم مشكلات آموزش و پرورش در نوع نگرش نادرست به آن است/ سيستم مديريت و برنامهريزي آموزش و پرورش امروز جامعهي ما، سيستمي عموماً بيمار و ناتوان هست، علاوه بر بيماري، کم هوشي و ضعف قدرت تحليل در برنامهريزي را هم بايد به صفاتش اضافه کرد/ « مديريت سيستمي و علمي » بايد جايگزين «مديريت فرد محور» گردد/ متاسفانه انتصابات سياسي و رابطه اي در سطوح مختلف و به خصوص در سطوح مديران ستادي و مياني آموزش و پرورش بزرگترين آفت و تهديد براي نظام آموزشي و آينده كشور است/ مديران آموزش و پرورش پس از کسب تجربه و بيشتر مواقع بر اساس رابطه نه توانمندي بدون طي کردن سلسله مراتب اداري در سيستم مديريتي رشد کرده و به عنوان مدير بکار گمارده مي شوند/ بيشتر مواقع روابط جايگزين ضوابط مي شود/ آموزش و پرورش به دليل ماهيت انساني و پيچيده آن، جاي آزمايش و خطا نيست/ ي گويي، آمارهاي غير واقعي و تعريف و تمجيد از اقدامات انجام شده جاي اطلاع رساني دقيق و مشروح از موضوعات اساسي و طرح هاي آتي يا در حال اجراي آموزش و پرورش را پرکرده است/ مجموعه آموزش و پرورش پژوهش محور نيست، تفكر خلاق و پرسش گرانه را نيز در دانش آموز ايجاد نمي كند/ .بهره گيري صحيح از سياست هاي اصلاحي به دور از هر گونه افراط و تفريط و اقدامات عجولانه و شتاب زده مي تواند دگرگوني هاي مثبتي را در سيستم آموزشي ايجاد کند
شرط توسعه پایدار در هر نظام اجتماعی، سرمایه انسانی است، که به کمک جسم و اندیشه میتواند فرآیند توسعه را، حتی در کشورهایی که از منابع طبیعی غنی محروم هستند به مرحله اجرا رساند.
نیروی انسانیای که محصول نظام آموزشی آن جامعه باشد (محوریت مهارتآموزی) سبب پویایی و تسهیل رسیدن به توسعه میشود. سوق دادن سیستم آموزشی رسمی کشور به سمت و سوی آموزشهای فنیو حرفهای و کارودانش یکی از راهکارهایی است که مسئولان در چند سال اخیر در برنامه کاری خود قرار داده و افقی را در ایران 1404 برای خود ترسیم کردهاند.
هر طرح مراحلی چون برنامهریزی، اجرا و درنهایت ارزیابی را میگذراند و تقریبا در مدل اولیه، پیشبینیهایی برای هر سه مرحله صورت گرفته است. گویا طرح هدایت تحصیلی در گام نخست یعنی برنامهریزی، کارشناسی نشده، پا به مرحله اجرا گذاشت. اگر برنامهریزی دقیق و حسابشدهای وجود داشت این همه اعتراض در کارنامه سال اول هدایت تحصیلی ثبت نمیشد و همگان آن را طرحی مردود شده در نگاه انسانی ارزیابی نمیکردند.
این طرح اگر چه از زوایایی مختلفی مورد نقد است اما ذکر سه نکته در باب ضعف هدایت تحصیلی پایه دهم ضروری است.
در اولین نگاه میتوان بیان داشت که هدایت اجباری دانشآموزان به سمت هنرستانها بدون بررسی علل و عوامل نداشتن گرایش به این رشتهها، خود، مسیر دادن بدونآگاهی به دانشآموزان است. اگر در نظام آموزشی تصمیم به هدایت دانشآموزان به سمت رشتهای خاص گرفته شده چرا قبل از آن زمینهسازی مطلوبی برای این تصمیم نشده است؟
اگر مشاوران و مسئولان مرتبط، بهای لازم را به هفته مشاغل و نحوه صحیح آشنایی دانشآموزان با مهارتهایی که زمینه ورودشان به بازار کار، توسط انتخاب رشتههای فنیوحرفهای و کارودانش میدادند امروز صدای اعتراض کمتر بود و اگر هم وجود داشت اعتراضی به همراه آگاهی بود.
دومین مسالهای که میتواند ورود به هنرستانها را با سدی بزرگ در دوران تحصیل متوقف کند، مجهز نبودن هنرستان به امکانات آموزشی مرتبط با رشتهها است.
اما نقطه سیاه این طرح که دامن زدن به ادامه ناعدالتیهای آموزشی است، این است که هیچ فرد آشنا با مسائل آموزش و پرورش مخالف برون داد آموزش و پرورش به صورت دانشآموز صاحب حرفه و آشنا با صنعت و کشاورزی نیست؛ زیرا همگان به خوبی میدانند تحول در نظام آموزش و پرورش، تحول و رشد جامعه را دربر دارد.
اگر امروز قلم به دستانی دلسوزانه به نقد و بررسی این طرح میپردازند، به دلیل مشکلاتی است که این طرح به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ایجاد میکند. از جمله این مشکلات هدایت اجباری دانشآموزان اقشار کمدرآمد جامعه به سمت رشتههای فنیوحرفهای و کارودانش است. این خود اشکال بزرگی برای طرحی است که در ابتدای ورود به سیستم آموزشی، هدفش از بین بردن نابرابری اجتماعی و جلوگیری از محرومان تحصیلی در مقاطع بالاتر عنوان شده بود. این نوع هدایت و گذاشتن روزنهای به نام مدارس غیرانتفاعی برای فرار از آن، تقابل دوباره سیستم آموزشی با افراد کمبضاعت است. این طرح میتواند پایانی باشد بر رویاهای کودکانه دانشآموزانی که با تمام نداشتههایشان تصوری شیرین از آینده به واسطه ادامه تحصیل در رشتههای نظری برای خود متصور شدهاند.
اگر رویکرد نظام آموزشی ما تحول در آموزش و پرورش به واسطه تغییر نگرش نسبت به شاخه کارودانش و فنیوحرفهای است نباید به واسطه آن علاقه، امکانات و عدالت را نادیده گرفت. همیشه در ترسیم افقهای پیش روی دیدی انسانیتر را برگزینیم تا نگاهی ماشینی.
روزنامه فرهیختگان
بیش از دو ماه از قضیه لو رفتن سوالات امتحان نهایی گذشت .
مدیر کل حراست وزارت آموزش و پرورش در خرداد ماه به شبکه خبر گفت :
" در مورد تخلف در برخی از حوزه های امتحانی ، به جد دنبال بررسی و نهایی شدن این تخلف هستیم که به محض محرز شدن اطلاعات ما، با متخلفان احتمالی برخورد مقتضی خواهد شد.
محسن موحد افزود: در دو درس زبان و ادبیات فارسی و فیزیک سوم تجربی خطای انسانی رخ داده و سوالات واقعی دقایقی قبل از امتحان منتشر شده است اما اطلاعات ما نشان می دهد در درس عربی رشته تجربی سوالات جعلی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: برخی سوالات امتحان نهایی به صورت جعلی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و برخی واقعی بوده است اما در مورد آنچه دیشب در خبر 20:30 پخش شد تیمی را مشخص کرده ایم که در حال بررسی و رسیدگی به موضوع تخلف هستند.
موحد از شناسایی ده نفر از کلاهبرداران و شیادان فروش سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان خبر داد و افزود: از طریق شماره حسابهای منتشر شده در کانالهای تلگرامی این افراد را شناسایی و در آینده نزدیک خبر برخورد با این افراد متخلف و شیاد را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون آموزش و پرورش سه جلسه با پلیس فتای کشور برگزار کرده است و در شناسایی شبکه های کلاهبرداری و جعل و افراد متخلف در آموزش و پرورش به موفقیت های خوبی رسیده ایم گفت: با متخلفانی که فضای روانی و ناامنی را در خانواده ها ایجاد کرده اند با اشد مجازات برخورد خواهیم کرد . "
« صدای معلم » در چهاردهم تیرماه سال جاری خطاب به مدیر کل وقت آموزش و پرورش تهران چنین نوشت : ( این جا )
" انتظار مردم این است که حتی در امتحانات داخلی نیز مسوولیت اصلی با آموزش و پرورش و مدیر آموزش و پرورش شهر تهران است. مگر نه این است که مدیران مدارس بر اساس حکم مدیر آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب می شوند و اگر تخلفی صورت گرفته ؛چرا برخوردی انجام نمی شود ؟
چرا اسامی متخلفان اعلام نشده و برخورد شایسته با متخلفان صورت نگرفته است؟ "
حال پرسش ما از وزارت آموزش و پرورش این است که پرونده این تخلفات به کجا رسیده است ؟
چرا اسامی متخلفان اعلام نمی شود ؟
این نخستین آزمون برای علیرضا کمرئی مدیر کل جدید آموزش و پرورش تهران است .
پایان پیام /