حل مشكلات و بهبود فرآيندها و نيز اصلاح ساختارها، مستلزم بهره مندي از مديران خلاق، جسور و راهبردي در فرآيندهاي تصميم گيري، اجرايي و نظارتي مي باشد/ متاسفانه وضعيت مورد نظر در طول زمان نه تنها بهتر نشده بلكه در مسير چرخه معيوب خود ادامه يافته و خسارت هاي مادي و معنوي فراواني را متوجه جامعه نموده است/ جمعيت عظيم معلمان فرهيخته، با تجربه و تحصيل كرده، هيچ نقشي را در انتخاب مديران نداشته و هميشه با يك حالت انفعالي، نظاره گر فعاليت روسا و مديران خود بوده و حتي تصور يك نقش نظارتي ناچيز نيز براي آن ها هرگز قابل تصور نبوده است/ وزير آموزش و پرورش بايد در ساختار حاكميتي دولت وزين، نافذ و صاحب كاريزما باشد/ وزير آموزش و پرورش بايد داراي قدرت لابيگري و رايزني گسترده و موثر با نهادهاي قدرتي و حاكميتي باشد/ وزير آموزش و پرورش بايد برنامه محور بوده و ضمن توصيف وضعيت موجود و ترسيم وضعيت مطلوب، مسئولانه عمل كرده و در هر زمان كه نسبت به حل مشكلات موجود و خلق شرايط مناسب، ناتوان باشد؛ بلافاصله ضمن تشريح شرايط و موانع از مسئوليت خود به صورت داوطلبانه كناره گيري نمايد/ وزير آموزش و پرورش بايد داراي تيم كاري موثر در آموزش و پرورش باشد/ نكته آخر و مهم در اين ارتباط، تمركز جامعه فرهنگيان بر انتخاب وزير شايسته و مديران توانمند ميباشد و ضرورت دارد اين حساسيتها به صورت نگارش نامه و مقاله و انعكاس آن به مسئولان ارشد نظام و شخص رئيسجمهور محترم و نيز طرح گسترده آن در فضاهاي مجازي مورد توجه جدي تصميمگيران اصلي جامعه قرار گيرد....
گروه بازنشستگان/
روز دوشنبه 26/ 7/ 95 ساعت 10 صبح چهارصد تن از بازنشستگان آموزش و پرورش در اعتراض به وضعیت بسیار نابه سامان حقوق و معیشت و بیمه درمان خود، به علت اینکه پس از گذشت بیش از دو سال درخواست های بی وقفه از آقای نوبخت برای رفع تبعیض عمیق و حقوق ازدست رفته اشان هیچ جوابی نگرفته و روز به روز شدیدتر در لابه لای چرخ دنده های بی رحم تورم و گرانی خرد می شوند با دادن شعارهایی در برابر سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند .
پس از چهار ساعت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آنان نشستی برگزارنمود.
ابتدا نوبخت صحبت هایی کردند که برای بازنشسته ها قانع کننده نبود، سپس آنها مشکلات و مسایل مورد اعتراض خود را بیان نمودند .
اهم موارد مطرح شده عبارت بود از :
1 ) حقوق ناچیز ، کاهش 9/ 67% قدرت خرید ، عدم برخورداری از توان تهیه تغذیه مناسب با استاندارد زندگی امروزه که برای سلامت و پیشگیری از بیماری ها ضروریست و عدم امکان درمان به علت حقوق نازل و بیمه ناکارآمد که برای خود دولت نیز موجب مشکلات اقتصادی مضاعف بابت رفع معضلات مذکور خواهد گردید چکیده ایست از آنچه مطرح شد .
2) پرداخت مطالبات از سال 84 تا کنون و پیش بینی آن در بودجه سال 96 که با وجود درخواست های چندین ساله بازنشستگان برا ی اجرا و پرداخت این حق قانونی نه تنها گوش شنوایی بر آن نبوده بلکه در بهمن ماه 94 دیوان عدالت با کمال عدالت 12000 آرای مثبت شعبات خود به نفع بازنشستگان را با تخطی از قانون ( ماده 127 ق.م.خ.ک.) برای رهایی دولت و صندوق بازنشستگی از پرداخت آن ابطال کرده است ؛ اخیرا" هم در اصلاحیه لایحه ق.م.خ.ک که دولت و مجلس بسیار شتاب زده در صدد قطعی و دائمی کردن این قانون می باشند ماده 125 حذف گردیده و در بودجه 96 نیز که درماه آبان تقدیم هیئت دولت می شود ردیفی برای آن تعیین نگردیده است .
3) در اصلاحیه لایحه ، فصل سیزدهم ق.م.خ.ک را که متضمن ایجاد تناسب و هماهنگی حقوق بازنششسته ها با شاغلین است حذف کرده اند و باید مجددا" گنجانیده شود .
4) جلوگیری از « طرح مجلس » برای افزایش حداکثر حقوق و مستمری ( دریافتی ) قوا و مدیران به 14 برابر حداقل حقوق که حتی در حال حاضر هم که طبق ماده ( 76 ) هفت برابر حد اقل حقوق است یسیار زیاد می باشد و برای ایجاد توازن بین حقوق اقشار مختلف کم درآمد و پردرآمد این اختلاف باید سال به سال کاهش یابد نه افزایش ؛ در ضمن در این طرح ذکر شده است ابتدا حق بیمه و بازنشستگی و ...... از حقوق قبلی ( یعنی قبل از افزایش 14 برابری ) کسر شود و سپس افزایش به عمل آید ( منبع روزنامه اطلاعات 14/ 7/ 95 ) که ناگفته پیداست به اختلاف طبقاتی بین اقشار پر درآمد و کم درآمد جگونه دامن می زند و اگر اجرا شود باید بیش از پیش منتظر دریافتی های غیر متعارف بود .
5) در برابر سخنان نوبخت که فرمودند بودجه محدودی در اختیار دارند و بازنشستگان درکشان کنند ، بازنشستگان هم از ایشان خواستند قدری هم ایشان بازنشستگان را با آن حقوق ناجیز درک کنند و اگر پول نیست به جای افزایش 50% حقوق ثابت و فوق العاده های مستمرطبق بند 10 ماده 68 برای عده ای ، فکری به حال آنها هم بکنند .
حاضران یاد آور شدند در حالی که حقوق بازنشستگان قدیمی هیئت علمی دانشگاه را که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هم می باشند می خواهند 2 – 3 میلیون افزایش دهند تا بین آنها و بازنشستگان جدید هیئت علمی که 6 – 7 میلیون حقوق می گیرند موازنه برقرار شود چرا برای بازنشستگان فرهنگی کوچکترین قدمی برداشته نشده است ،در حالی که چند سال است مدام مشکلات حاد معیشتی و بیمه خود را با ایشان درمیان گذاشته و حتی برای حل مشکل و همکاری و کمک ، بنا به خواست ایشان راهکار هم داده اند و چندین بار عنوان کردند که اگر بودجه نیست برای هیچ کس نباشد و اگر هست آنها نیز به عنوان یک معلم ، یک ایرانی و یک انسان که حق زندگی دارند باید از آن برخوردار باشند و تبعیض جایز نیست .
7) از جمله دیگر موارد مورد تاکید بازنشسته ها اصلاح بیمه بسیار ناکارآمد شان بود .
کلام آخر اینکه فرهنگیان بازنشسته بارها تاکید کردند که پی گیر رفع مشکلاتشان تا اقدام اساسی هستند و مسئولان باید در این زمینه پاسخ گو باشند .
پایان گزارش/
استعفای فانی مسالهای تاسفبار نه از جهت شخص او بلکه از جهت در نظر نگرفتن مصالح عمومی و اجتماعی توسط برخی از نمایندگان مجلس است/ در دو سال اخیر هرگاه فانی را میدیدم ذهنش مشغول و درگیر پاسخ گویی به مجلس بود/ چرا باید وزیر وزارتخانه را درگیر انتظاراتی کنند که بعضا این انتظارات در سطح پایین است و وزارتخانه را بیوزیر کنند آن هم وزیری که از دل آموزش و پرورش بیرون آمده و فرزند فرهیخته آموزش و پرورش است/ در حال حاضر خانوادهها وضع خوبی ندارند آن هم به این دلیل که اعضای خانواده دنیای روانی و فضای روحی یکدیگر را نمیشناسند/ ما واقعا به دورهای رسیدهایم که باید تعلیم و تربیت را در سکوت برگزار کنیم
حتی یک نفر هم با کج اندیشی در خیل معلمین زیاد است/ بین معلمی و درس آموزی، زمین تا آسمان فاصله وجود دارد/ گاهی برخی با طرح ˏموضوعاتی، خود را فریب داده و می خواهند با ایراداتی موهوم خود را ازموضوع دور سازند و به نوعی پاک کردن صورت مسئله است که این روش دور از شان و منزلت جامعه فرهیخته معلمی است/ معلم شخصیتِ زُبده ایست که جز صداقت و راستی نمی شناسد/ عدم توجه به این چنین جایگاهی سبب بروز شرایط نارضایی افراطي روز است/ موضوعات را با دقت ببینیم ، سپس قضاوت کنیم . بیهوده گویی روش درستی نیست/ چرا برخی به اخلاق پشت کرده اند و از جملات و عباراتی ناخوشایند استفاده می کنند/ ضرر و زیان بد اخلاقی اول معطوف شخص بد اخلاق است/ معلمی که خوش اخلاق است نتیجه کلاسش نیز موفقیت آمیزتر است/ متاسفانه در جامعه بداخلاقی بسیار شایع شده و اسباب تاثر است....
شیوع استرس نگرانکننده شده، پیمایش شیوع شناسی بیماریهای روانی در کشور که در سال 90 انجام شد، حکایت از افزایش موارد اختلالات روانی در بین ایرانیها دارد. ایرانیهایی که نه فقط استرس ،که اختلال افسردگی هم در میانشان حرف اول را میزند/ بر اساس گزارش وزارت بهداشت از وضعیت ابتلا به بیماریهای روانی، 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به یکی از انواع شدید بیماریهای روانی مبتلا هستند که از این میان افسردگی با 12.7 درصد شایعترین بیماری روانی است و البته درصد شیوع آن در زنان بیش از مردان است/ خروجی این بیماریها منجربه 95 درصد خودکشیها شده است/ مردم هر روز تحت تأثیر بخشی از شایعات مغرضانه هستند که روح و روان آنها را آزار میدهد.سلامت روان مردم را به هم نریزید/ میزان تابآوری جامعه در برابر مسائل روزمره زندگی و مسائل اجتماعی کاهش یافته و این یکی از مشکلات اساسی به ویژه برای سیاستمداران کشور در زمینه اداره جامعه است/ دولتها باید بتوانند مردم را برای حل مسائل، توانمند بار بیاورند/ این موضوعات نه در آموزش و پرورش و نه در آموزش عالی مورد توجه قرار نمیگیرد و به همین جهت شکنندگی در نسلهای جدید بیش از نسلهای گذشته است/ اضطراب و افسردگی که از عمدهترین اختلالات اعصاب و روان هستند از نبود آرامش ریشه میگیرد/ خداوند پدر رئیس جمهوری را بیامرزد که مردم به ایشان رأی دادند و اکنون آرامش نسبی دارند، اما امیدواریم این آرامش قبل از طوفان نباشد و دولتهای بعدی نیز این موضوع را رعایت کنند/ البته آمار ما نسبت به آمار جهان نگرانکننده نیست، اما چون در جامعه اسلامی زندگی میکنیم این آمار برایمان قابل قبول نیست/ خدا نکند که وکیل و وزیر و... دچار اختلالات روانپزشکی یا خلقی شوند .....
گروه اخبار/
اکبر رنجبر زاده عضو هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه روز سه شنبه هفته آینده ( 4 آبان) پارلمان خبر داد.
وی ادامه داد: روز گذشته با هماهنگی های که با وزیر آموزش و پرورش انجام شد مقرر شد فانی روز سه شنبه هفته آینده در مجلس حضور یابد.
بر اساس این گزارش، روز گذشته سه شنبه (27 مهر ) طرح استیضاح علی اصغر فانی از سوی هیئت رئیسه مجلس با 45 امضا اعلام وصول شد.
خبرگزاری تسنیم