صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و ماجرای وام ها در بانک سرمایه  گروه اخبار/

حجت الاسلام ناصری زنجانی؛ معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش درباره تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان به خبرنگار ایلنا، گفت: تحقیق و تفحص از جمله ابزارهای مجلس است. بر همین اساس و طبق آیین‌نامه، برخی نمایندگان، تحقیق و تفحص درمورد صندوق ذخیره فرهنگیان را مطرح کردند که این طرح به کمیسیون مربوطه رفته است.

وی افزود: در این مرحله کمیسیون، طرح ارائه شده را مورد بررسی قرار می‌دهد، اگر تحقیق و تفحص‌کننده قانع شد که منتفی می‌شود، در غیر این صورت تحقیق باید انجام شود، لذا اگر قرار بر انجام تحقیق و تفحص باشد که به صحن مجلس می‌آید و اگر مجلس رای دهد، هیات مستقر شده و کار را آغاز می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این قضیه در مرحله بررسی در کمیسیون است؛ یعنی تعدادی از نمایندگان تحقیق و تفحص را مطرح کرده و به کمیسیون فرستاده‌اند، در کمیسیون 2 جلسه برگزار شد، هیاتی مرکب از بعضی از اعضای کمیسیون و همکاران ما در صندوق ذخیره فرهنگیان آموزش و پرورش تشکیل شده و قرار است که آنها موضوع را بررسی کنند.

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ظرف بیست و چند روزی که مجلس تعطیل است؛ چنانچه مطالبی ارائه شد و آقایان را قانع کرد که تحقیق و تفحص لازم نیست که موضوع تمام می‌شود، در غیر این صورت به مجلس می‌رود.

وی درباره خبرهایی مبنی بر فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تاکید می‌کنم که در حال حاضر هیچ چیز ثابت نشده و حرف هایی که زده می‌شود در هیچ مرجع و محکمه‌ای به اثبات نرسیده است.

حجت الاسلام ناصری زنجانی اظهار داشت: بعضی‌ها اتهاماتی را مطرح کردند که بر پایه آن بازداشت‌هایی صورت گرفته و برخی هم برای ادای توضیحات احضار شده و به سوالات پاسخ گفته و بازگشتند. به هر صورت بر فرض اگر بازداشتی هم صورت گرفته باشد؛ موجب اثبات جرم نمی‌شود. باز هم تاکید می‌کنم که هیچ چیز به عنوان تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان ثابت نشده است.

وی در مورد تایید تخلف صورت گرفته از سوی بانک سرمایه در ارتباط با همین موضوع گفت: بانک سرمایه قبل از سال 92 وام‌های کلانی را  به 5 نفر داده که از اعضای صندوق نبوده، اما مرتبط با آنها بودند و آنها وام‌ها را پرداخت نکرده‌اند.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: گروهی هم که بعد از سال 92 اداره امور صندوق را برعهده گرفته‌اند، تنها موفق به باز پس‌گیری بخشی از این مبالغ شده‌اند و از آنجا که تلاش‌شان برای گرفتن مابقی این وام‌ها بی‌نتیجه ماند، با مراجعه به محاکم قضایی، از این افراد طرح دعوا و شکایت کرده‌اند و پیگیر ماجرا هستند.

وی افزود: آنچه که برای من یقین شده، این است که بعضی از مربوطین، منصوبین و منسوبین اعضای صندوق ذخیره احضار شده‌اند و توضیحاتی ارائه کرده‌اند و در این میان برخی وثیقه گذاشته‌اند و از برخی دیگر حتی  وثیقه هم گرفته نشده و آزاد شده‌اند. افرادی که احضار شدند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

شنبه, 12 شهریور 1395 19:06

7 پرسش از مرتضی نظری

چندی پیش ،  یاداشتی از مرتضی نظری مطلبی با عنوان « 6 پرسش از معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش » در صدای معلم منتشر شد . ( این جا )

در راستای تاسیس و تثبیت " فرهنگ گفت و گو » و « تفکر نقادی » مطلب زیر که توسط محمد احمدی برای صدای معلم ارسال گردیده است منتشر می گردد .

به عنوان یکی از نزدیکان و تاثیرگذاران بر آقای مهر محمدی چند بار ایشان را به بخشیدن عطای مدیریت به لقایش به خاطر تقویت و اصلاح امور این دانشگاه شده اید و پاسخ ایشان به این حصور متزلزل و اثرات منفی آن چه بوده است/ چرا پست های خالی ادازی را از طریق سایت در معرص دید عموم قرار نمی دهید و از طریق فراخوان و اعلام شرایط علمی و تخصصی به جذب نیرو اقدام نمی کنید تا پیشرو نوسازی در تقسیم مناصب و پست ها باشید و با تسهیل ورود شایستگان زمیننه کسادی بازار دلالان پست و متصب چون خود باشید/ ایجاد فضای نقد یکی از دستاوردهای خوب دولت دکتر روحانی است/ یک باداشت انتقادی از خود درباره عملکرد دولت احمدی نژادی و نظام آموزشی و وضعیت توسعه در کشور پیش از چهار ماه پایانی احمدی نژاد باز نشر نمایید/ آن روزها به عنوان یک کارشناس چند یاداشت چند مقاله و کدام پرسش های مشفقانه را در اعتراص به شیوه ها ی مدیریتی و عملکردی و حیف و میل بیت المال نوشتید و منتشر نمودید/ سهم معلمان پژوهش گر را در سهیم شدن در خوان پروژه های علمی و تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید/ گاهی نقد خود بیشتر از نقد دیگران بستر ساز فرهنگ گفت و گو می گردد و سریع تر و بهتر به فصل چیدن میوه ی شیرین اصلاح ما را می رساند

منتشرشده در یادداشت

اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور   گروه اخبار - سعاد موسوی شرقی

جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور به افزایش 18 درصدی شهریه ثابت دانشگاه اعتراض کردند.
این دانشجویان که در میان آنها تعدادی از معلمان در حال تحصیل نیز هستند، از افزایش شهریه ثابت که قاعدتا باید در طول یک دوره تحصیلی یکسان باشد ، ابراز ناخشنودی کردند.
به گفته این دانشجویان در حالی که شهریه ثابت کارشناسی ارشد پیام نور در سال تحصیلی 95-94 برای کلیه ورودی ها و کلیه رشته ها 714 هزارتومان تعیین شده بود ، اکنون با افزایش 128700 تومان به 842700 تومان افزایش یافته است .

گرانی شهریه ثابت دانشگاه پیام نور ،دانشجویان ارشد این دانشگاه دولتی را ناراضی و معترض نموده است .

برخی مسئولین پیام نور با مقایسه این دانشگاه  دولتی با دانشگاه آزاد اسلامی افزایش شهریه ثابت را توجیه می کنند و این درحالیست که حتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه ی دانشگاهی گروه علمی پزشکی طاها اظهار داشتند درسال 95 شهریه ثابت دانشجویان مشغول به تحصیل این دانشگاه تغییر نخواهد کرد.
دانشجویان ارشد دانشگاه پیام نور انتظار دارند شهریه ثابت آنان با توجه با سال ورودشان ثابت باقی بماند و آنچه تغییر می یابد افزایش درصدی و قانونی در شهریه متغیر باشد.

پایان پیام/

کانال فانوس

گروه استان ها و شهرستان ها/ متاسفانه برخی از واحدهای آموزشی در سراسر کشور متروکه بوده و به حال خود رها شده اند .

از فرهنگیان و معلمان گرامی تقاضا می شود نام و مشخصات این گونه مدارس را همراه با گزارش تصویری برای صدای معلم ارسال کنند .

جطور کسی که حتی سابقه یک مدرسه پنج کلاسه را ندارد می تواند بدون طی هیچ مرحله و تجربه ای امروز کارشناس مسئول یک استان و یا معاون یک ناحیه یا منطقه شود/ به کارگیری نیروهای متوسطه در ابتدایی بدون جلب نظر اقناعی همکاران ، بالا بردن نرم کلاس ها مدارس دولتی حتی تا چهل و چند دانش آموز ، استفاده از دبیران غیر تخصصی و گاها بیکار ماندن دبیر تخصصی و دادن اضافه کار به کسانی که با ادارات یا مدیران ایشان رابطه خاص داشتند ؛ اوج نابه سامانی آموزشی و افت کیفیت آموزشی و نارضایتی معلمان را به دنبال داشت/ در انتخابات مجلس ، مشهد جزء شهرهایی باشد که دولت تدبیر و امید هیچ سهمی در انتخاب نماینده های مدافع و حامی این دولت در مشهد نداشتند/ یکی از اتهامات دولت قبل آمارسازی بود اما این آمارسازی صوری در حوزه مدیریت جناب مدیر کل ما به کرات در حوزه های مختلف جاری و ساری بود/ همواره در جلسات و مذاکرات مدعی بودند که ایشان قوی ترین مدیر کل وزارت آموزش و پرورش است که اگر چنین است وای به حال استانی که ضعیف ترین مدیر سکان آموزش وپرورش استان را بر عهده دارد/ معلمان مشهدی و خراسانی گاها تا نه ماه از دریافت حق التدریس خود بازماندند و سرباز معلمان و معلمان حق التدریس گاها تا هفت ماه حقوق نگرفتند/ معلمان این استان از شما و دوران مدیریت تان خاطره ای تلخ در ذهن دارند که اگر نماینده ای مورد وثوق به میان توده فرهنگیان استان بفرستید اوج این نارضایتی را خواهید دید/ در تجمعات سال قبل ، معلمان مشهد حزو فعال ترین معلمان کشور بودند

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

فساد و عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان

این روزها اخبار مربوط به فساد و اختلاس مالی، خبری عجیب و دور از ذهن نیست؛ خبری که از یک سازمان و نهاد به سازمان و نهاد دیگر سرایت می‌کند؛ و حالا نوبت به صندوق ذخیره فرهنگیان رسیده تا نامش در میان تایید و تکذیب فساد 80 هزار میلیاردی یا خبر بازداشت همسر و فرزند مدیر عامل صندوق، تکرار شود. 

به نظر می‌رسد آن‌چه در این میان مغفول مانده خواست معلمانی است که عضو این صندوق هستند و چشم به راه مزایایی که قولش را داده‌اند. نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، حجم عظیم نقدینگی انبار شده در صندوق است؛ پولی که از حقوق معلم‌ها کم شده و حالا هم برچسب فساد به آن خورده است.


فساد 80 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان
سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته که «نزدیک به 80هزار میلیارد ریال فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است.»
حسین مقصودی در گفت‌وگو با بصیر سبزوار با بیان این خبر اظهارداشته: شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش وپروش بود که طی تحقیقات به عمل آمده در حدود هشتاد هزار میلیارد ریال فساد مالی در این صندوق گزارش شده است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفته «شخص مدیر عامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول داشته و مبلغ آن را 3هزار و 500 میلیارد تومان عنوان می‌کند.»
او همچنین به در خصوص استیضاح وزیرآموزش و پرورش اعلام کرد: بحث استیضاح همچنان به قوت خود باقی است و پس از مشخص شدن این فساد با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.
مقصودی در ادامه با بیان اینکه هر دو طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و استیضاح در دستور کار است تاکید کرد: نمایندگان متفق‌القول از پاسخ های وزیر در کمیسیون قانع نشده‌اند و ادامه بررسی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است.
اما زمانی‌که این خبر در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن تکذیب خبر بازداشتش، گفت: برای پاره‌ای از توضیحات درباره وام‌های بانکی بانک سرمایه به عنوان مطلع احضار شدم.
براساس آخرین آمار تعداد ۸۸۹ هزار و ۳۰۲ نفر از فرهنگیان کشور عضو موسسه هستند که با توجه به تعداد کل فرهنگیان ۸۸ درصد آنان در موسسه عضویت دارند.


معلمان، رئیس صندوق را نمی‌شناسند
از معلمان اگر بپرسید تا چه حد صندوقی را که به نام آن‌ها و هم‌صنفی‌هایشان نام‌گذاری شده است، می‌شناسند؟ اولین جوابی که آن‌ها می‌دهند، این است؛ «در واقع هیچ». با این‌که معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند اما باز هم اطلاعات دقیقی از آن ندارند. رضا سیدی‌پور یکی از معلمانی است که از دهه هفتاد مانند سایر معلمان به عضویت این صندوق درآمد اما به علت این‌که احساس می‌کرد صندوق تاثیری در رفاه زندگی او و خانواده‌اش ندارد، از صندوق بیرون آمد. می‌گوید همان موقع پولی را که در صندوق گذاشته بود همراه با سودش دریافت کرد. اما بعد از دو سال به میل شخصی و از سر ناچاری و ترس از آینده، بار دیگر به عضویت آن درمی‌آید و تا کنون در عضویت باقی مانده است. قابل ذکر است که ماهانه چیزی حدود پنجاه هزار تومان از حقوق معلمانی که در این صندوق، حساب باز کرده‌اند، کسر می‌شود.
او به عنوان یکی از اعضاء نه رئیس صندوق را می‌شناسد و نه می‌داند پولی که ماهانه از حقوق او و سایر فرهنگیان عضو، کسر و به حساب صندوق ریخته می‌شود، در کجا هزینه می‌شود و چه استفاده‌هایی از این حجم بالای پول می‌شود؟
در کنار صحبت‌های معلمان اما باید به این نکته هم توجه کرد پولی را که صندوق هنگام بازنشسته‌شدن فرهنگیان به آن‌ها می‌دهد - که شامل یک برابر پول شخص و به اضافه سود معمول آن می‌شود- در مقایسه با سودی که دارندگان صندوق در این همه مدت تا زمان بازنشستگی تک تک فرهنگیان در دست آن‌ها قرار می‌گیرد، بسیار ناچیز و در واقع هیچ است.


آیا معلمان صندوق را ترک می‌کنند؟
اما واکنش معلمان به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ به نظر می‌رسد اکثر معلمان بر این باورند که اگر خواستی عمومی برای بیرون آمدن همه فرهنگیان از صندوق وجود داشته باشد، آن‌ها این صندوق را ترک خواهند کرد.
سیدی‌پور اما که حدود چهار سال دیگر، بازنشسته می‌شود، می گوید که برای دریافت سود پولی که این همه مدت در صندوق گذاشته، مقرون به صرفه نیست که با این شرایط بیرون بیاید. چرا که اگر یک ماه هم قبل از بازنشستگی از صندوق بیرون بیاید فقط پول خودش را به او می‌دهند.
او می‌گوید چیزی که به ما گفتند و ما هم بر آن اساس عضو صندوق شدیم، ذخیره‌ای بود برای زمانی که بازنشسته می‌شویم چراکه زمان بازنشستگی بدترین زمان از نظر مالی برای فرهنگیان است؛ به نظر می‌رسد، مسئولان از همین نیاز معلمان استفاده کرده‌اند و با گوشزد نیازهایشان، آن‌ها را ترغیب به ثبت‌نام در این صندوق کرده‌اند.


این همه پول کجا خرج شده؟
سوال این‌جاست که در طی این همه سالی که از عمر این صندوق می‌گذرد، مبلغ نهفته در صندوق بسیار زیاد شده و معلمان می‌خواهند بدانند پولی که به آن‌ها تعلق دارد، کجا رفته و در کجا سرمایه‌گذاری می‌شود؟
سیدی‌پور به شرکت‌های تابعه‌ای اشاره می‌کند که در سایت صندوق هم موجود است و شامل انواع شرکت‌های بیمه و بانک و... هم می‌شود و معتقد است که معلمان می‌خواهند بدانند این پول کجا می‌رود؟ به بیان او، معلمان فکر می‌کنند که سهم‌شان خیلی بیشتر از چیزی است که صندوق به آن‌ها قول داده که بعد از بازنشستگی بدهد.


صندوق، مجمع عمومی تشکیل دهد
معلمان می‌گویند که صندوق، قبل از بازنشستگی به فرهنگیان خدماتی مثل وام بلاعوض یا با بهره پایین بدهد با توجه به این‌که بیمه معلم و بانک سرمایه از این صندوق تغذیه می‌شود، این خدمات چندان دشوار نیست. اما خواست عمومی معلم‌ها این است که این صندوق، سالیانه، مجمع عمومی برگزار کند و این مجمع از میان خودشان هیات مدیره انتخاب کنند. سیدی‌پور می‌گوید: اگر مجمع عمومی برگزار شود و این مجمع، سالیانه تکرار شود، خود به خود، بحث نظارتی هم که گفتیم، ‌ممکن شود. به این ترتیب، همه‌ساله شاهد دادن بیلان کاری صندوق خواهیم بود و خود به خود فساد هم کمتر می‌شود.


شفاف‌سازی در هاله‌ای از ابهام
اما چه ظرفیت‌هایی در صندوق به وجود آمد که سبب شد راه‌های فساد و اختلاس احتمالی در صندوق باز شود؟ با نظر کارشناسان مسائل اقتصادی حجم بالای نقدینگی بالای صندوق است و علت آن را هم می‌توان به نبود نظارت شفاف، نسبت داد؛ از سوی دیگر هرجا که پول انبار شود، بدون شک مسائلی که بعدها نام فساد را به خود می‌گیرند هم به دنبال آن روانه می‌‌شوند.
قرار است که معلم‌ها گروه تلگرامی کشوری‌ تحت عنوان صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل دهند که البته هنوز به سرانجام نرسیده و هدفش دنبال‌کردن اخبار مربوط به بحث صندوق و پیگیری آن است.


پیگیری معلمان بلای جان صندوق شد
اما این‌که چرا پس از این همه مدت، بحث‌هایی نظیر فساد ملی در صندوق ذخیره فرهنگیان رو می‌شود؛ سیدی‌پور این قضیه را به فضای مجازی و مشارکت و پیگیری معلمان در مورد این صندوق، نسبت می‌دهد. او می‌گوید در میان خواسته‌های معلمان که از یکی دو سال قبل شدت بیشتری گرفته، یکی هم بحث‌، تعیین تکلیف صندوق ذخیره بوده است.
به عقیده کارشناسان مسائل آموزشی چناچه این صندوق از آغاز به طور اصولی و منطقی و شفاف فعالیت می‌کرد، این امکان وجود داشت که بخش اعظمی از نیازها و خواسته‌های‌شان که در لیست اعتراضات‌شان گنجانده می‌شود، مرتفع شود.

روزنامه همدلی

چقدر عجیب است که به هر کجای این چرخه نگاه می‌کردیم، ردپایی از همه می‌دیدیم؛ ردپایی از دیگران، ردپایی از خودمان در هر نقشی، ردپایی از آدم‌های مختلف جامعه که هر کدام در قالب یک شخصیت در کتاب نقش‌ خود را نشان می‌دادند؛ یکی با هیچ وقت بلند نشدن برای حقش، یکی با نگفتن نظرات و کارهای درستی که انجام‌داده و یکی که فقط از اوضاع خشمگین است و تلاشی نمی‌کند برای اصلاح، فقط به همه چیز معترض است/ اینها دست‌به‌دست هم زنجیری می‌سازند که افتاده بر دست و پای نظام آموزشی و بلکه همۀ نظام‌ها و نهادهای جامعه و مجبورشان کرده سینه‌خیز جلو بروند، با سری خمیده و سرعتی کم/ گاهی بالاسری خودشان را به قدر کافی هوشمند نمی‌دانند تا برایش احترام قائل باشند و همکاری و مشارکت لازم را با او داشته‌باشند و این آفت خطرناکی ست برای جامعه/ کسی هم برنمی‌خیزد برای برداشتن زنجیر، چراکه پاها به زنجیرِ ابهتِ پوشالی سیستم گیر است... تفکری که میراث هزاران سالۀ جامعه‌ای پدرسالار است/ و به بهای حفظ این ابهت ساختگی، رنج‌های بسیاری متحمل می‌شوند و در سایۀ این ابهت و جایگاه و احترام، صدایی به نقد و سنجش درنمی‌آید/ به جای اعتراض منطقی به کاری که از پایه نادرست است و تلاش برای تغییرش، با سنگ‌اندازی‌های کوچک یا دور زدن، از کنارشان رد می‌شویم و در دلمان هم خوشحالیم، درحالی‌که آن کار نادرست می‌ماند و ریشه می‌دواند بیشتر و بیشتر و تغییرش کاری می‌شود سخت‌تر و سخت‌تر/ در داستان کتاب نمی‌شد مقصر شخصی پیدا کرد و همۀ تقصیرها را انداخت گردن او/ هر رابطه‌ای تبدیل شده به جنگی تمام‌عیار که دیگری را نه یک همراه، بل یک مبارز در جبهۀ روبه رو می‌بیند، چه گیری ست در میان همۀ این رابطه‌ها/ گروهی عجیب شده‌ایم در حال ساخت یک ساختمان/ آیا مشکل این نیست که هر کس فقط از چشمی دوربین شخصی‌ش و منافع خودش دنیا را می‌بیند/ وقتی کل ساختمان را از دور ببینی

منتشرشده در معرفی کتاب

گروه رسانه/

بخشنامه اعمال نمره ارزشیابی سالانه در رتبه بندی حرفه ای معلمان

بخشنامه اعمال نمره ارزشیابی سالانه در رتبه بندی حرفه ای معلمان

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور