گروه اخبار/
اعمال رتبه بندی معلمان در حقوق بازنشستگی
اخیرا صندوق بازنشستگی کشوری ( مدیریت استان خراسان رضوی ) نامه ای با شماره 5065 / د / 220 مورخ 12 / 5 / 1395 با موضوع اعمال رتبه بندی معلمان در حقوق بازنشستگی صادر نموده است .
این نامه شمول مصوبه مذکور را فقط شامل آموزگاران و دبیرانی که مشمول موضوع تبصره 3 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند دانسته و سایر کارکنان رسته آموزشی و فرهنگی که در مشاغل اداری سایر رسته ها مامور به خدمت شده اند را مستثنی کرده است .
همچنین اجرای آن را منوط به وصول کامل مقرری ماه اول و کسور بازنشستگی متعلقه دانسته است .
« صدای معلم » قبلا از عدم محاسبه رتبه بندی در احکام بازنشستگی سال 95 انتقاد کرده بود . ( این جا )
پایان پیام/
گروه اخبار/
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز ؛ مهندس محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیر كانون تربیت اسلامی پیرامون اجراییشدن طرح ۳-۳-۶ در مدارس و مشكلات آموزش و پرورش به مجری برنامه گفت: علاوه بر قشر فرهنگی نظام ۳-۳-۶ از طرف والدین، مردم عادی و كارشناسان مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و نظرات مخالف و موافق خود را دارند؛ برخی معتقدند تضادی با نظام قبلی نداشته، برداشت سطحی از طرح صورت گرفته و تحول بنیادینی دیده نمیشود. البته باید گفت كه تحولها هم از لحاظ روان شناسی آفات خود را دارد. بنده معتقدم فعالیتهای بسیاری در این زمینه وجود داشت كه در مرحله اول باید به آنها توجه میشد و سند تحول به عنوان گام نهایی این فعالیتها مطرح میشد.
وی ادامه داد: یكی از اساسیترین مشكلات آموزش و پرورش جایگاه آن در ساختار حكومتی است. آموزش و پرورش یك وزارتخانه نیست، بلكه نهادی حكومتی است. بهطور مثال دستگاههایی مانند قوه قضائیه و صداوسیما وابسته به حكومت هستند و تغییرات آنها وسیع است اما وزارتخانهها تغییرات شان ۴ ساله است و باید در ۴ سال چه نمایندهی مجلس و چه وزیر به مردم نمایش دهند كه كاری را انجام دادهاند، تا بتواند رأی كسب كند. بنابراین آموزش و پرورش نیز باید طرح ارائه دهد تا فعالیتی انجام داده باشد. لذا اكثریت وزراء كه روی كار آمدهاند سعی داشتهاند ساختار را در قسمت اداری و سیستم آموزشی كه بسیار پیچیدهتر است تغییر دهند.
وزیر اسبق آموزش و پروش درخصوص اینكه چرا آموزش و پرورش حكومتی است، توضیح داد: از این جهت كه وزارتخانههای دیگر تعریف و هدفشان ارائه خدمات و تولید كالا برای مردم میباشد ولی آموزش و پرورش خود انسان را تولید میكند اما دیربازده میباشد، تأثیرات آن نامحسوس است. به عنوان مثال دو انسان كه شباهت به هم دارند، وقتی كنار یكدیگر قرار میگیرند به لحاظ ظاهری تفاوتی با هم ندارند اما در باطن ممكن است یكی تربیت شده باشد و دیگری افكار متفاوتی داشته باشد. لذا ظاهر موضوع مهم نیست، باید به باطن توجه داشت.
وی در ادامه به موضوع نفوذ در مهدكودكها پرداخت و اظهار كرد: مسئله نفوذ در مهدكودكها در كشور مطرح است و بعضاً قردادهایی با یونیسف بسته شده و افراد بهایی در مناطق محروم حضور پیدا میكنند و با دادن پول به والدین نیازمند كودكان قصد انجام فعالیتهایی را دارند. هدف آنها تحریف الگوی ایرانی و ترویج الگوی مونتسوری كه یك الگوی سكولار است در ایران میباشد و اخیراً مطرح میشود كه نهادهای بینالمللی با سازمانهای بهزیستی در رابطه با این موضوع قرارداد بستهاند. البته ردپایهای دیگری در زمینه نفوذ دیده میشود كه باید بسیار دقیقتر از قبل مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.
دبیر كانون تربیت اسلامی عنوان كرد: تعلیم و تربیت با اینكه در قانون اساسی و سیاستهای تحول بنیادین كه رهبر انقلاب طی ۱۳ ماده عنوان كردند، رسماً تصریح شد كه سیاستگذاری در حوزه آموزش از ابتدا تا انتها با آموزش و پرورش است اما مشاهده میشود در مهدكودكها و بهزیستی كه هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و تنها به خاطر مسائل اقتصادی با افراد مختلف قرارداد میبندد، نفوذ داشتهاند و متأسفانه مجلس هم ورودی نداشته است. لذا مجلس باید در این زمینه ورود پیدا كند و اختیار مجوز دادنِ به مهدكودكها را به آموزش و پرورش واگذار كند.
محمود فرشیدی در پایان به اقدامات انجام شدهی دوران وزارت خود اشاره كرد و افزود: در دوران ما چند كار اساسی صورت گرفت. یكی از آنها بحث احیای معاونت پرورشی بود كه پیگیری شد و مجلس هم تصویب كرد، موضوع احیای مراكز تربیت معلمها چراكه تقریباً منحل شده بودند و تبدیل به باشگاه فرهنگیان شده بودند. نظام تربیت معلم احیاء شد و سپس منجر به دانشگاه تربیت معلم شد. مبحث بعدی برنامه درسی ملی كه در راستای سند تحول بنیادین و تغییر محتوای كتابها و درنهایت تخصیص ۴ میلیارد دلار بودجه به آموزش و پرورش برای نوسازی و احیای مدارس بود و از مهمتر اینكه مباحثی را باور داشیتم كه راهگشا است، به مرحله اجرا رساندیم.
انتهای پیام/
شاه کلید فرمان مشروطیت، تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه و محدود کردن قدرت شاه و دولت ، قانون مداری ، ایجاد پارلمان و … بود/ به خاطر کم توجهی دولت قاجار و نبود بودجه کافی و مخالفت برخی از دانشمندان و بی اطلاعی افراد ، تغییر اساسی و فراگیری تا دوران مشروطه در آموزش و پرورش به وجود نیامد و هیچ گونه قانون زیر بنایی در این زمینه تا این زمان تصویب نشد/ زین العابدین مراغه ای ، نظام کهن و ناکارآمد تعلیم و تربیت را سخت مورد انتقاد قرار داد/ می توان مشروطه ی ایرانی را زمینه ساز اصلی آموزش عمومی ، دولتی و فراگیر دانست/ از همان سال های اولیه تاکید شد که تنبیه بدنی ممنوع است /آموزش و پرورش در مشروطه دست کم این فکر را به وجود آورد که آموزش باید خوشایند کودک باشد /مشروطیت از جنبه نظری امکان تحصیل برای زن و مرد را فراهم کرد و آن را حق اساسی هر فرد ایرانی دانست
در بسیاری از موارد مشاهده می شود در این مدارس آموزش هایی به دانش آموزان ارائه می شود به خصوص در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی که به هیچ عنوان از نظر علمی و توانایی یادگیری متناسب با سن دانش آموزان نیست/ کودکان از نظر سطح هوشی با یکدیگر متفاوت هستند و محیط غنی نهایتا تا 15درصد نمره هوشی می تواند کودک را ارتقا دهد/ در مدارس غیردولتی با هزینه سرسام آور معمولا دانش آموزان ساعت های طولانی را در مدرسه می گذرانند و کلاس های آموزشی،فوق برنامه آموزشی،کلاس های تمرین طولانی مدت و.... برای آنها تدارک دیده می شود که همین امر موجب رکود تحصیلی دانش آموزان می شود/ نوجوانان نیاز به اوقات فراغت دارند و در نهایت می بایست ساعاتی را در کنار خانواده سپری کنند در حالی که دیده می شود در این مدت در مدرسه حضور دارند و تحت فشارهای آموزشی قرار می گیرند این روند باعث می شود تا روابط خانوادگی و همچنین شادابی و روحیه پرنشاط آنها تضعیف شود/ گاهی اوقات فرزندان در این قبیل مدارس به دلیل حمایت های زیادی که از سوی اولیای مدرسه صورت می گیرد نسبت به سایر هم نوعان خود احساس برتری و در نهایت خودشیفتگی می کنند/ والدین با وجود آنکه هزینه بسیاری را متحمل می شوند و انتظار بالایی را تصور می کنند اما به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمی کنند
جمعیت زنان شرکت کننده به هیچ وجه قابل مقایسه با مردان نبود/ 2 / 81 درصد از مراجعه کنندگان به صدای معلم " مردان " و تنها 8 / 18 درصد را زنان تشکیل می دهند/ روز آزمون نیز به نظر می رسید که بیش از 80 درصد شرکت کنندگان ، همکاران خانم بودند/ پس از توزیع دفترچه سوالات و برگه پاسخ گویی ؛ صحبت ها و پچ پچ های بین همکاران برای یافتن پاسخ صحیح ( و البته به قول خودشان مشورت ! ) شروع شد / اصلا مشاهده نشد که این افراد حتی تذکری ساده مبنی بر رعایت « سکوت » به معلمان شرکت کننده در آزمون بدهند/ در این زمان کوتاه ، حداقل سه عکاس از جلسه آزمون عکس گرفتند/ یکی از افرادی که اتفاقا خانم بود و از جلسه عکس می گرفت از همکاران تقاضا کرد تا موقع گرفتن عکس با هم صحبت نکنند ؛ حتی پیشنهاد داد تا 10 دقیقه نخست را صحبت نکنند و پس از آن می توانند ادامه دهند/ شخصا و به کرات دیده بودم که در مدارس فردی به نمایندگی از معلمان وظیفه پیدا می کرد تا با ورود به پنل هر یک از همکاران و به نمایندگی از آنان به سوالات پاسخ دهد/ چگونه ممکن است معلمان که باید الگوی « اخلاق و صداقت » باشند این گونه جلسه آزمون را به ابتذال می کشانند/ چگونه است که همین معلمان در مدرسه در برابر کوچک ترین تخلف دانش آموزان در جلسه امتحان برآشفته می شوند و حتی کار به خشونت فیریکی می کشد ؛ نظیر آن چه اخیرا در یکی از مدارس منطقه 5 تهران رخ داد ( این جا ) و موارد را صورت جلسه می کنند اما خودشان به راحتی همان کار دانش آموزان را که " تقلب " نامیده می شود در جای دیگر بازتولید می کنند/ وقتی که هم انتقاد می کنی ؛ برخی که عادت به فرافکنی و جابه جایی کرده اند سعی می کنند با کوچک و نیز عادی نشان دادن این گونه موضوعات و اتفاقات ، بحث اصلی را " معیشت " معرفی کنند / بارها گفته شده است که محتوای آموزش ضمن خدمت معلمان اکثرا با حوزه کار و تخصص معلمان هم خوانی ندارد/ چگونه و با چه ابزاری می توان به مدیران و مسئولانی که اکثرا جز به حفط وضع موجود و ابقای پست و صندلی خویش نمی اندیشند ، شمایی از یک آموزش و پرورش حرفه ای ، خلاق و پرسش گر را ترسیم کرد/به نظر می رسد به مرور این گونه موضوعات به یک « فرهنگ سازمانی » تبدیل شده است/ به کجا می رویم
گروه اخبار/
نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از اعزام تعدادی از دانش آموزان حادثه دیده شین آبادی به اروپا خبر داد.
رسول خضری درباره ی آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه دیده شین آبادی گفت: هنگام سفر استانی رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی، دکتر هاشمی وزیر بهداشت از نزدیک دانش آموزان حادثه دیده شین آباد را دیدند و معاینه کردند.
وی افزود: پس از سفر استانی رئیس جمهور با وزیر بهداشت یک نشست گذاشتیم و قرار شد دانش آموزانی که وضعیت درمانی آنان دشوار است را هماهنگ کنند تا برای درمان به یکی از کشورهای اروپایی بروند.
نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تیم پزشکی دانش آموزان حادثه دیده شین آباد انصافا یک تیم قوی و جزو بهترین پزشک ها هستند اما ممکن این سفر اروپایی یک اغنای روحی برای دانش آموزان باشد و تاثیر مثبت داشته باشد.
خضری بیان کرد: سفر به یکی از کشور های اروپایی برای درمان یک مقایسه را نیز به وجود می آورد و متوجه خواهیم شد که پزشک های ایرانی در داخل کشور نیز جزو بهترین ها هستند.
آتشسوزی در مدرسه دخترانه روستای شینآباد (از توابع پیرانشهر) به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ اتفاق افتاد که در این حادثه ۲۹ دانشآموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات واردە فوت کردند.
مهر
لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور روز یکشنبه دهم مرداد از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
در متن لایحه برنامه ششم که پیش از این منتشر شده بود ، احکامی در مورد بازنشستگان دیده می شد که مایه نگرانی و اعتراض کارکنان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش شده بود. از جمله این احکام بند 8 تبصره 24 بود که بر اساس پیشنهاد دولت قرار بود که : " مبنای حقوق بازنشستگی به جای میانگین دو سال آخر ، ۵ سال آخر شود ."
در متن لایحه ششم توسعه که توسط خبرگزاری خانه ملت در تاریخ 13 مرداد منتشر شده ، احکام محدود کننده مربوط به بازنشستگان که پیش بینی می شد توسط نمایندگان حذف شود از لایحه دولت حذف شده است.
البته از دولت مردمی تدبیر و امید هم همین انتظار بود تا به نگرانی فرهنگیان و بازنشستگان خاتمه دهد.
« صدای معلم » که این خبر را با حساسیت پی گیری کرده بود ، ضمن تشکر و قدردانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جهت توجه به نظرات فرهنگیان و نیز اصحاب رسانه ، همچنان از این نهاد برنامه ریز کشور انتظار دارد که اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان که مبالغ آن در بودجه 95 پیش بینی شده است هرچه زودتر به وزارت آموزش و پرورش تخصیص یابد .
علاوه بر این دولت در جهت اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی به منظور ارائه خدمات برتر و بهتر به ذی نفعان سریعا اقدام نماید. همچنین انتظار می رود تا دولت نسبت به پرداخت سهم ( 13 درصدی ) خویش به صندوق های بازنشستگی اهتمام جدی ورزد و از سوی دیگر با ایجاد اصلاحات ساختاری و مدیریتی این صندوق ها را از ورشکستگی و زیان دهی خارج نماید .
پایان پیام/
در یکی از روزهای اسفند سال 1382 یعنی تقریبا 13 سال پیش و در زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بود؛ مطلبی با عنوان سه شغل و سه ملیت در روزنامه همشهری کار کردم...
بررسی شغل معلمی در ایران و آلمان و سوئد و سوالاتی از این سه معلم که در سه نقطه جغرافیایی روزگار می گذراندند!
معلمی فوق لیسانس از ایران ؛ معلمی از آلمان و معلمی از سوئد.
همان گونه که در ابتدا بیان شد 13 سال از چاپ این مطلب می گذرد و مظفر، فرشیدی ،علی احمدی ، حاجی بابایی و فانی ؛ وزیران اصول گرا و اصلاح طلب آموزش و پرورش بودند .
اینان آمدند و رفتند و گفتند و وعده دادند و از تحول گفتند ؛ ولی اتفاق شایسته و بایسته ای برای خروج از وضیعت اسفبار معیشت و منزلت آموزگاران و فرهنگیان نیفتاده است .
به راستی چرا عزمی برای حل مشکلات فرهنگیان وجود ندارد؟
چرا پس از 13 سال نه تنها وضیعت بهتر نشده است ،بلکه بسیار بدتر شد؟
چرا حتی همان گام های حداقلی و یک گام به جلو که توسط یک وزیر برداشته می شود توسط دیگران خنثی می شود ؟
لطفا سوالات و پاسخ های سه آموزگار در سال 1382 را بخوانید.
|