صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ظاهرا این مشکل وقتی به شهرها سرایت کرد صدای اعتراض ها از هر سو برخاست . انتخاب رشته جای خود دارد ، معلمان و دانش آموزان در مدارس روستایی حتی امنیت جانی نداشته اند/ حوادثی که کشته یا مصدوم کمتری داشته اند در مطبوعات بازتاب چندانی نیافته اند/ در خیلی از روستاها اصلا مدرسه متوسطه دوره دوم  وجود ندارد اگر هم باشد برای چند روستا، یک مدرسه ساخته اند که در آن آزادی انتخاب رشته تحصیلی یا به شدت محدود شده است یا اصلا وجود ندارد / در این اجبار  نه به واقعیت های اقتصادی و بازار کار توجه می شود و نه به علایق محصلان/ چرا فقر آموزشی در مدارس روستایی مضاعف است/ در  بعضی روستاها  دانش آموزان اصلا به اینترنت دسترسی ندارند و از منابع علمی اینترنتی و کتابخانه های مجازی بی خبر اند

منتشرشده در یادداشت

طنز معلمی در مورد عجایب آموزش و پرورش ایران  مورخان و کاشفان آثار تاریخی ، آورده اند که در سرزمینی به نام ایران باستان از لابه لای تاریخ و متون کهن و کتیبه های مکشوفه در بیستون و باستون و زیر خاکی های این بلاد اسنادی به دست آورده اند که دریچه تازه ای از تعلیم وتربیت و آموزش و پرورش از دوران وزیرالوزرایی مظفرخان تا حاجی بابایی و اعظم وزراء جناب وزیر فانی روی چشم متخصصان گشوده است .
آنچه از این کتیبه ها و آثار کهن مانده در سرزمین قدیم پارس به دست آمده باعث گردیده دانشمندان جهان انگشت تعجب بردهان گزیده و از این همه رونق و شکوفایی علمی در آن زمان متعجب و حیران باشند ؛ حتی سنگ نبشته هایی یافته اند که نشان می دهد الگوی آموزشی بیشتر کشورهای جهان از ایران برگرفته شده و چه وزرایی بوده اند این اعظم الوزراء؟!
با تلاش فراوان توانستیم گوشه ایی از یافته های پژوهشگران را پیدا نموده و جهت اطلاع معلمان امروزی و سکانداران علم، آنها را در زیر بیاوریم :


1- آورده اند که حاجی بابایی و فانی هم و غمی نداشته اند جز برگزاری آزمون های استخدامی و جذب نیرو (فرقی نمی کند که نیاز باشد یا نه ، جذب شده ها فنون معلمی بدانند یا ندانند، کلاس داری بلد باشند یا نباشند و ملاک گزینش چه باشد و...) تا بعد از مدتی برخی از مازاد و برخی از کمبود نیرو سخن برانند و معلوم نشده که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان دراین میان چه کاره اند.


2- از عجایب آن روزگاران اینکه دستور داده شد تمامی خدمتگزاران و سرایداران و آبدارچی ها و.... در آموزگاری جذب و آنان روانه ی حساس ترین مقطع آموزش یعنی ابتدایی شوند که نتایج آن چندین سال بعد حادث گردید که اخبار آن منتشر نگردیده است .


3- آموزش و پرورش آن زمان نقش مهمی در کاهش تورم درجامعه داشته که مدیران مدارس با عناوینی چون ظرفیت ثبت نام تمام شده، ملاک معدل ندارید، محدوده جغرافیایی شما به این مدرسه نمی خورد و قس علیهذا ؛ پول هایی از اولیاء جهت ثبت نام اخذ نموده و با کاهش نقدینگی در دست مردم به کاهش تورم کمک نموده اند. (در قانون اساسی آن زمان آموزش وپرورش رایگان بوده است !) تا جایی که این اخذ اجباری پول جزئی از سنت ثبت نام شد و بازرسی و شکایت و... نمایشی بیش نبود.


4- هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی در آن زمان توسط فرم هایی صورت می گرفته که هدایت تحصیلی نامیده می شده و بدین طریق فرزندان مردم را هدایت می کرده اند که چه بکنند و چه بخوانند که مکشوفات نشان می دهد ؛ هم وزیر در این فرم ها درماند و هم اولیاء و هم شاگردان ، گاهی ملاک معدل بود و گاه ملاک فرم هدایت تحصیلی و گاهی هم علائق دانش آموزان و تاکنون نیز مکشوف نگردیده که این غائله چگونه خاتمه یافته است.


5- از زمان وزیر مظفرخان درصد قبولی رواج پیدا کرده و به هرطریق ممکن کمیت را فدای کیفیت نموده اند و با تقدیر ازمعلمان و حذف امتحانات نهایی پایه پنجم و سوم راهنمایی آن زمان ،درصد قبولی را افزایش داده اند تا دنیا بداند که در کلاس های درسی ایران نه دانش آموز کم توان ذهنی وجود دارد و نه کسی بهره هوشی پایینی دارد و هیچ کودنی هم در بین آنها نیست و در الواح به دست آمده در دانشگاه های آن زمان نیز ثابت گردیده که آنانی که باید تا پنجم ادامه تحصیل می دادند و بهره هوشی پایینی داشته اند به مدد پول تا دکتری ادامه داده اند والقصه ....


6- گویا در تاریخ آن زمان نظام آموزشی چندین بار تغییر یافته ،نظام قدیم رفته و جدید آمده ، ترمی رفته و سالی آمده و سپس همگی به یک شب رفته و فردا 6-3-3 آمده که دراین همه آمد و رفت ها معلمان کشک آش خاله بوده اند ، نه نظری از آنها خواسته شده و نه قدرت اظهار نظر داشته اند بلکه این وزراء و معاونانشان بوده اند که احسن تصمیم گیرندگان بوده اند و شعار تغییرات : معلم کیلویی چند؟!


7- از مدارک به دست آمده از عمارت مرکزی تعلیم و تربیت معلوم شد که معلمان آن دوران صندوقی داشته اند به نام ذخیره که معلوم نیست این صندوق چوبی بوده یا فلزی و یا همانند گاوصندوق های امروزی و چرا نامش ذخیره بوده معلوم نیست. شاید هم تکه آب و نانی برای روز مبادا ذخیره می کردند.
ولی هرچه بوده جمع دوستان در آن فعالیت داشته و برای اقوام اشتغال ایجاد نموده بودند و اوراقی هم از بورس بازار درآن پیدا شده که تماما" ورشکسته بوده اند و هیچ نقشی هم در تولید و کارآفرینی و صنعت آن زمان نداشته که اکثر علما معتقدند یک صندوق دار اعظم هم از این صندق نگهداری می کرده و چندین برابر معلم حقوق می گرفته و مورخان در به در دنبال فیش های پاداش هیات اعظم صندوق « به اصطلاح امروزی هیات مدیره می باشند که فعلا" مکشوف نشده است.


8- باتوجه به رونق بیمه ها در آن روزگاران، مسئولان وقت بیمه معلم تاسیس نموده سپس به دلایلی نامعلوم با شرکت های دیگر بیمه ای قرادداد امضاء نموده اند که از عجایب تاریخی است و نیز چنین است حکایت بانک سرمایه که نامش مال معلم بود و سهام دارانش کارمندان دیگر بانک ها و خدماتش به معلم چه بوده معلوم نیست و جالب تر اینکه حقوق معلم از بانکی دیگر پرداخت می گردیده و چه خوش می زیسته است معلم آن دوران.
و نیز بیمه داشته اند طلائی که از معادن طلا به معلمان سهمی داده بودند و به مدد این بیمه حتی اگر مریض می شدند ریالی هزینه نمی کردند و سر در داروخانه ها و مطب پزشکان باعث آبرو ریزی معلمان شده بود و اسناد نشان می دهد که این نوشته بر هر مرکز درمانی نقش بسته بود: بیمه طلائی فرهنگیان پذیرفته می شود (چون آنها هم می دانستند این بیمه یک صدم درصد تاثیر دارد ومابقی را از حلقوم معلم در می آوردند )


9- یافته ها نشان می دهد در آن بلاد هر کس نماینده مجلس می شده زورش به تغییر روسای آموزش و پرورش و مسئولین آن می رسیده و سیاست بازی بیداد می کرده و ملاک گزینش روسا ء، حزب ها و حمایت نماینده ها بوده و شایسته سالاری و.... در صندوق های دیگری گذاشته می شده است !


10- مدارک نشان می دهد بازنشستگان متنعم ترین افراد جامعه بوده اند و بالذت و سرخوشی بیش از حدی روزگار می گذراندند و چندان حقوق می گرفتند که حتی به اقوام و همسایگان وام می دانند و دغدغه بیماری و کمبود نداشتند و وزراء چنان به آنها می رسیدند که آرزوی هر تازه استخدامی بازنشستگی بود ، حتی بلیط سفر و گشت و گذارشان رایگان بود و پادش بازنشستگی آنها در همان ماه اول تمام و کامل پرداخت می شد و تنها قشری بود که نظام هماهنگ در مورد آنها اجرا می شد .


11- کتیبه های میخی نشان می دهد معلمان آن زمان تعطیلات 3 ماهه تابستان داشته اند ( اصطلاحا" 3 ماهه بوده چون برگزاری کلاس جبرانی و امتحانات شهریور و...هم وقت آنها را گرفته بود ) که این باعث گردیده از همه امکاناتی که کارمندان دیگر ادارات از جمله بانک ها ( وام مسکن هر چند سال یکبار، وام خودرو، هزینه ایاب و ذهاب ، حق مسکن ، مسافرت و اسکان در هتل های رایگان ، خدمات پزشکی تمام رایگان و...) داشتند محروم باشند و حتی در دوره ای هم شبهه افتاده که آیا حقوق معلمان در تابستان حلال است یا حرام و در به در دنبال مراجع تقلید بوده اند که سندی دال برحرام بودن بیابند و حقوق معلم را قطع نمایند درصورتی که خودشان چند تا چند تا غیرانتفاعی تاسیس کردند و به ریش معلم خندیدند.
البته این یافته ها گوشه ای از آموزش و پرورش دوران کهن است که امید است کاوشگران آثار باستانی یافته های ارزشمند دیگری نیز بیابند .
خدا رحمت کند همه رفتگان مان را و آنانی را که از جان و دل در راه تعلیم و تربیت تلاش نمودند و بهترین ها را برای فرزندان مان خواستند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اعمال رتبه بندی در حقوق معلمانی که پس از مهر ماه 94 بازنشسته شده اند  گروه اخبار/

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش از احتساب افزایش حقوق ناشی از اجرای رتبه‌بندی معلمان در حقوق بازنشستگی و وظیفه خبر داد.

سید حسن حسینی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان از ابتدای مهرماه 1394 به اجرا در آمد اما صندوق بازنشستگی کشوری آن را اعمال نمی‌کرد.

وی افزود: پس از پیگیری انجام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش احتساب این افزایش از سوی صندوق بازنشستگی کشوری پذیرفته و به ادارات تابعه بخشنامه شد.

حسینی گفت: میزان افزایش حقوق دوران بازنشستگی بستگی به رتبه افراد و مدت برخورداری آنها از این رتبه دارد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بار مالی مربوط قبلا پرداخت شده است اظهار کرد: کسور بازنشستگی از مقرری ماه اول پس از رتبه‌بندی به حساب صندوق بازنشستگی واریز شده بود که از 1350 میلیارد تومان اعتبار رتبه بندی حدود 230 میلیارد تومان می‌شود. 

حسینی افزود: این افزایش برای معلمان مشمولی که پس از اجرای رتبه بندی از تاریخ اول مهرماه 94 بازنشسته شده‌اند اعمال می‌شود.( ایسنا )

انتهای پیام

منتشرشده در بازنشستگان

بخشنامه اداره آموزش و پرورش شهرستان شاهرود در مورد حضور هر روزه مدیران مدارس در تابستان برای هدایت تحصیلی   اخیرا ، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود طی ابلاغیه ای کلیه مدیران مدارس متوسطه اول و دوم سطح شهر را به خاطر انجام امور هدایت تحصیلی سلیقه ای ملزم به حضور هر روزه در مدارس تا تاریخ 25 / 5 / 96 نموده است و هر مدیری که از این ابلاغیه تخطی نماید برابر با قانون سلیقه ای خودشان با وی برخورد می گردد.

حال سوال این است که چرا ندانم کاری و خسارت هدایت تحصیلی سلیقه ای و کاذب مسئولینی که نتواستند این فرآیند را به نحو احسن مدیریت کنند مدیران مظلوم واحدهای آموزشی هستند که باید آن را به دوش بکشند ؟

اگرچه مدیران واحدهای آموزشی همیشه در خدمت خانواده های گرانقدر بوده و مشتاقانه سعی در ایجاد آرامش روحی و روانی برای آنها بوده و هستند.

چرا مسئولین آموزش و پرورش این شهر حاضر به پذیرش انتقادات سازنده مدیران واحدهای آموزشی نیستند ؟

آیا این مسئولان حاضرند در قبال وقت و زحمتی که این مدیران بابت این مهم غیر کارشناسی (هدایت تحصیلی ) متحمل می شوند اضافه کار پرداخت نمایند ؟

قانون تعطیلات تابستانی مدیران را با هم بخوانیم :

« به موجب ماده 96 آیین نامه اجرایی مدارس ، تعطیلات ضمن سال تحصیلی مدارس برابر با تعطیلات رسمی کشور و تعطیلات نوروزی ( لغایت 13 فروردین ) و تعطیلات فصلی (تیر و مرداد ) خواهدبود و مدارس در ایام تعطیلات فصلی روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای انجام کارهای اداری بازخواهندبود. »


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

کلاس ضمن خدمت

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

همواره فردی به عنوان مشاور مدرسه مقصر قلمداد می شود/ در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی که چند روز پیش پخش گردید بحث هدایت تحصیلی با حضور معاون وزیر جناب زرافشان و جناب سحرخیز (معاون سابق وزیر) مطرح که نظرات غیر کارشناسانه ای مطرح و هر کدام از شاهکارهای خود سخن می گفتند/ از تنها کسی که به قول آنها مسئولیت مستقیم هدایت تحصیلی برعهده وی می باشد خبری نبود/ جناب وزیر و همراهان وی در وزارتخانه چه موقع ابلاغ اعضاء کمیته مرکزی را صادر و کلید کار را استارت زدند/ آیا جواب این بی برنامگی غیر کارشناسی را باید مشاور مدرسه جوابگو باشد/ مسئولینی که در مقام سخن خوب حرف بر زبان می رانند و در مصاحبه های تلویزیونی مشاوران را مقصر قلمداد می نمایند آیا بهتر نیست اشتباهات فاحش خود را تصحیح نمایند/ چرا دانش آموزی با کسب نمره زیر ده از درس ریاضی در فرم هدایت تحصیلی برای وی اولویت اول رشته علوم تجربی اعلام می شود/ آیا مشاوران زحمتکش باید تاوان خطاهای نرم افزاری شرکت ها که شما پول های هنگفتی را صرف هزینه می کنید باید بدهند/ مشاوران را چهارده روز در مدارس، بیکار روی صندلی نشاندند ؛ هفته سوم و چهارم را نیز به اجبار به مدارس کشاندید و هنوز هم این روند ادامه دارد بدون اینکه حق الزحمه ای برای این مهم منظور شود / آیا شما و تیم همراه تان در امر هدایت تحصیلی یک ساعت بدون حق الزحمه فعالیت می نمایید/ مسئولیت مستقیم این ناهماهنگی ها و بی برنامگی ها برعهده شخص وزیر، معاونین غیر مرتبط وی و شرکت طراح فرم هدایت تحصیلی بوده و مشاوران مدارس همچون گذشته رسالتی که برعهده دارند به نحو احسن انجام خواهند داد

لرستان- انتقاد از اداره آموزش و پرورش دلفان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور