صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ممقانی/ آذربایجان شرقی

آیا با وزیر جدید مسیر آینده این مجموعه دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد ؟

چه عاملی باعث شده وزیری تا این حد غیرمقبول در بین فرهنگیان و حتی خانواده چند ده میلیونی آموزش و پرورش کشور ، برای بیش از سه سال اصرار بر حفظ مسند داشته باشد/ آیا فاکتورهایی که باعث عدم مقبولیت آقای فانی شد ، در وزیر بعد از ایشان مرتفع خواهد شد/ چرا آقای فانی ناکام بود / چرا وزیری از خود مجموعه آموزش و پرورش و تقریبا آشنا با اوضاع این وزارتخانه ، به زعم خیلی از کارشناسان و فرهنگیان ، به ضعیف ترین وزیر آموزش و پرورش کشور بدل می شود/ آیا با وزیر جدید مسیر آینده این مجموعه دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد یا آیا این وزیر نیز قربانی دیگری در گرداب مشکلات عدیده این مجموعه خواهد بود

 

انتخاب وزیر جدید برای آموزش و پرورش

زمانی که خبر استعفا ( شما بخوانید برکناری ) علی اصغرفانی از سمت وزارت آموزش و پرورش منتشر شد ، لبخند رضایت برلبان بسیاری از فرهنگیان نشست . بنده در بین صدها همکار فرهنگی که می شناسم و در میان ده ها گروه و کانال فضای مجازی حتی یک نفر را نیز سراغ ندارم که از این امر ناراضی و ناراحت باشد . شاید اگر آمار بی طرفانه ای از میزان محبوبیت ایشان در بین فرهنگیان گرفته می شد نتایج جالبی به دست می آمد در حدی که شاید تعجب خیلی ها را به دنبال داشته باشد که چه عاملی باعث شده وزیری تا این حد غیرمقبول در بین فرهنگیان و حتی خانواده چند ده میلیونی آموزش و پرورش کشور ، برای بیش از سه سال اصرار بر حفظ مسند داشته باشد ؟
این امر و کنکاش در چرایی اصرار بر خرج کردن از آبرو و اعتبار به هر قیمتی خود نیاز به تحقیق و بررسی جداگانه دارد که موضوع این نوشتار نیست . بررسی دقیق و همه جانبه و البته بی طرفانه با لحاظ کردن دیدگاه ها و نظرات مختلف به خصوص افراد مطلع و حتی خود آقای فانی شاید در آینده بیشتر دلایل این امر را آشکار سازد ولی موضوع این نوشتار غیر از این است : " آیا فاکتورهایی که باعث عدم مقبولیت آقای فانی شد ، در وزیر بعد از ایشان مرتفع خواهد شد ؟"
با اعلام خبرحضور احتمالی دکتر نجفی در رأس این وزارتخانه بسیاری از فرهنگیان از این خبر خوشحال شدند و به یاد دورانی که ایشان بر مسند وزارت بودند، برای خود آینده ای روشن را با تحقق برابری و عدالت و رسیدن به مطالبات و خواسته های به حق شان تصور کردند . بعد از اعلام انصراف ایشان ، دکتر دانش آشتیانی برای کسب کرسی وزارت به مجلس معرفی شد.

واقعیت این است که اگر بخواهیم صادق باشیم باید ایشان را غیر از بدنه آموزش و پرورش بدانیم . در سابقه ایشان نیز می بینیم که غیر از حضور کوتاه در این وزارتخانه تقریبا هیچ آشنایی قبلی با این وزارتخانه ندارند و به باور بخشی از کارشناسان و فرهنگیان شاید عدم آشنایی ایشان با واقعیات آموزش و پرورش باعث عدم توفیق ایشان شود ولی به اعتقاد بنده ، فارغ از اینکه چه کسی در نهایت بر صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه خواهد زد ، آنچه که امروز لازم است کمی آینده نگری به دور از احساسات زودگذر است .
به هیچ عنوان طرفدارآقای فانی نبوده و نیستم و دوره وزارت ایشان را خیلی ضعیف و پر از تصمیم گیری های غلط می دانم  ، ولی یک سوال بزرگ وجود دارد: آیا اکنون نباید از خود سوال کنیم که چرا آقای فانی ناکام بود ؟ چرا وزیری از خود مجموعه آموزش و پرورش و تقریبا آشنا با اوضاع این وزارتخانه ، به زعم خیلی از کارشناسان و فرهنگیان ، به ضعیف ترین وزیر آموزش و پرورش کشور بدل می شود ؟
به نظر حقیر بدون کنکاش در چند و چون این امر ، در آینده و با وزارت هرکسی که باشد چه نجفی چه دانش آشتیانی و چه هرکس دیگری ، باز هم در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید و چیزی عوض نخواهد شد .
برنامه های اعلامی آقای آشتیانی به نظر بنده چیز جدیدی ندارد جز یک سری وعده هایی که هیچ تضمینی برای تحقق آنها وجود ندارد و شاید بتوان به تحقق آن بخشی از برنامه ایشان امیدوار بود که اتفاقا محل اعتراض خیلی از فرهنگیان و دلسوزان است و با جسارت تمام در برنامه ایشان قید شده است : " خصوصی سازی هرچه بیشتر آموزش و پرورش و با گسترش مدارس غیردولتی ! " گرچه دولت اصرار دارد که این خصوصی سازی نیست .
به نظر بنده اگر آموزش و پرورش در اولویت واقعی نه شعاری دولت یازدهم بود حتی با آقای فانی نیز می توانست موفق باشد . برخی ها دلیل عدم مقبولیت آقای فانی را به روابط عمومی ضعیف ایشان نسبت می دهند .

به نظر بنده علی رغم اینکه علی اصغر فانی به عنوان یک کارشناس آموزش و پرورش معرفی شده بود در عمل نتوانست آن را ثابت کند و مسیری برعکس انتظار پیمود ، ولی به نظر حقیر اصلی ترین دلیل عدم مقبولیت ایشان این بود که به رغم آشنایی با آموزش و پرورش و مشکلات آن ، به جای اینکه مرهمی بر درد های فرهنگیان باشد نمک بر زخم آنها شد . فرهنگیان خسته از تبعیض و بی عدالتی و خسته از اقدامات بدون کارشناسی و برنامه چشم امید به وزیر جدید داشتد ولی ، ایشان نیز چشم بر خیلی از واقعیات ناگزیر این مجموعه بست و با فشار بر زیرمجموعه نحیف و خسته خود ، به زعم خود سعی در کاستن از بارمشکلات مالی این وزارتخانه داشت . امری که باعث شد که برخی از اقدامات مثبت ایشان از جمله اجرای مرحله اول رتبه بندی نیز به چشم نیاید .

سخن آخر اینکه :
جز در برخی موارد معدود در سال های گذشته ، دولت ها و از جمله دولت یازدهم و نمایندگان مجلس به جز شعارهای مقطعی با مصرف انتخاباتی ، تاکنون اقدام عملی صورت نداده اند که نشان دهد آموزش و پرورش دغدغه واقعی و اولویت اصلی آنهاست و هرگز نتوانسته اند فاصله سطح درآمد و زندگی فرهنگیان با دیگر کارمندان دولت را کاهش دهند . اینکه وزیر جدید برای قبول این پست چقدر با مطالعه واردشده است و چقدر شرایط پیش پای دولت مردان گذاشته است که حداقل الزامات لازم را برای موفقیت در اختیار ایشان قرار دهند امری است که باید منتظر بود و در آینده دید.

ولی به نظر بنده به نظر نمی رسد که با تغییر وزیر رونق چندانی در اوضاع آموزش و پرورش شاهد باشیم . اینکه تغییر وزیر و حتی تزریق مقطعی بودجه از سوی دولت با این هدف است که دولت سعی کند در این چند صباح باقی مانده تا انتخابات بهار 96 رضایت نسبی فرهنگیان و به تبع آن بخشی از جامعه را کسب کند امری محتمل است .

به نظر می رسد دولت با یک رویکرد تبلیغاتی با این تغییر و تحول اخیر سعی دارد ناخوشی احوال سال های اخیر آموزش و پرورش را به ناتوانی شخص وزیر مرتبط کند.
باید منتظر بود و دید آیا با وزیر جدید مسیر آینده این مجموعه دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد یا آیا این وزیر نیز قربانی دیگری در گرداب مشکلات عدیده این مجموعه خواهد بود ؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 08 آبان 1395 12:58 خوانده شده: 1337 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 -2 --
ناشناس 1395/08/08 - 13:50
خیر.با وزیر جدید هیچ تحولی نخواهیم داشت . آینده دور نیست.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/08/08 - 16:26
انشاا... این وزیر بتواند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/08 - 19:08
هر کسی دیگه به غیر از فانی بهتر نباشه, بدتر نخواهد بود.
فانی ....
مجبورم از اصطلاح....استفاده کنم, چون بار معنایی زیادی داره و همکاران فرهنگی منظور من رو به خوبی در این.... تجربه کرده و میکنند.
پاسخ + +5 -3 --
معلم 1395/08/08 - 14:47
هیچ اتفاقی نمیفته مطمئنم مگه این همه وزیر عوض شد برای معلمها کاری کردند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/08 - 19:09
فانی نباشه, خودش کلی خوبه.
فانی اوج دروغگویی, ریا و ...بود.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/08/08 - 21:37
احتمالا شما سابقه کمی داشته باشید . عملکرد وزرا متفاوت است .فانی عملکرد بدی در بین وزرا آ.پ تا حالا داشته است . انصاف آن است که دیگر در آ.پ حداقل به او سمتی ندهند .
پاسخ + +6 -2 --
شهاب 1395/08/08 - 14:51
برنامه ای ضعیف ارائه کرده وبه نظرم موفق نیست
پاسخ + +3 -1 --
معلم خسته 1395/08/08 - 14:53
lمن خسته ام اما ناامید نیستم امیدم را ازم نگیرید جلو فساد بگیریم نترسیم ایران به همه ایرانیان تعلق دارد قانون باید حاکم باشد نه افراد
پاسخ + +3 -1 --
معلم 1395/08/08 - 15:21
ممنون که حرف دل معلمان را زدی . با رفتن فانی ، شادی به دل معلمان آمد و امید .وزیر دولت تدبیر و امید ، باعث فضای یاس در بین همکاران شد .
پاسخ + 0 0 --
کاوه 1395/08/08 - 15:48
کلید روحانی برای آ.پ زنگ زده بود .آقای فانی ، آ.پ را دست کم نگیر .شما ادعای فرهنگی بودن دارید ، اما آ.پ را ویرانتر کردی از طریق فانی .
پاسخ + 0 0 --
کاوه - ادامه 1395/08/08 - 15:56
منظورم روحانی بود که آ.پ را دست کم گرفته و همه کشور را فقط برجام می بیند .
پاسخ + +4 -1 --
معلم با 29 سال سابقه 1395/08/08 - 15:44
زمانی وضعیت آ.پ مناسب خواهد شد که همه جوانب آ.پ قانونمند شود و دولت نظارت مستمر داشته باشد .تعداد معلمان بسیار زیاد است و اگر در این مجموعه فساد مالی وجود داشته باشد ؛ در سطح کشور مبلغ بسیار کلانی می شود .
مورد بسیار مهم دیگر ، قانونمند شدن استخدام در آ. پ است .تعداد کمی از معلمان قانونی وارد آ.پ شده اند و عده ی زیادی از طریق آشنا بودن با کارمندان و البته روسا و معاونین اداره ، بدون داشتن شرایط لازم ، معلم شده اند .این معلمان در مدارس احساس قدرت می کنند و گاها حرمت معلمی را حذف نمی کنند .
پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1395/08/08 - 16:05
صبر کن آرام جانم صبر کن
بعد ازین دنیا گلستان میشود
گوشتهای شیشک ارزان می شود
صبر کن ارام جانم صبر کن .
برای آیا و اما باید صبر کرد ،اگر به ثمر نشست ،ناز شست وعده دهنده، اگر به ثمر ننشست ، سی بالای خمسی .با احترام
پاسخ + +4 -1 --
معلم 1395/08/08 - 17:39
اگر تمام مدیران و معاونین ادارات اموزش و پرورش تمام شهرها را تغییر بدهند

انوقت ایجاد اصلاحات گسترده انجام خواهد شد

باید مدیران تنبل و دزد از ادارات اخراج گردند


این حرف دل همه معلمان ایران است
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1395/08/08 - 18:34
انتخاب فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از اول اشتباه بود و برکناری دیرهنگامش اشتباهی به مراتب بزرگتر/آیا تغییر وزیر هشت ماه مانده به پایان دولت، می تواند معجزه کند؟/ دانش آشتیانی ریشه در همه جا دارد غیر از وزارت آموزش و پرورش
پاسخ + +2 -2 --
جلیل 1395/08/08 - 20:54
دلایلی که موجب شد تا معلمین از فانی به عنوان وزیری بسیار ضعیف یاد کنند موارد زیر است
1- روی کار امدن فانی بعد از وزیری قدرتمند حاجی بابایی وزیری پر توان که همیشه از حقوق معلمین دفاع می کرد و قدرت سخنوری بسیار بالایی داشت در مقابل فانی نای حرف زدن نداشت مخصوصا اینکه حاجی بابایی معلمین را اماده رتبه بندی و داشتن گواهینامه نوع دوم کرده بود که مقدمات کار اماده شده بود که فانی رتبه بندی واقعی را حذف و گواهینامه نوع دوم را اجرا نکرد
2- کسری مقرری ماه اول
3- در همان روزهای اول ایشان سرانه ای شدن و گرفتن حقوق معلمین به دست مدیران داد که موجی از نگرانی در بین معلمین ایجاد شد
پاسخ + +2 -1 --
جلیل 1395/08/08 - 20:55
4- مطرح شدن خصوصی سازی و واگذاری مدارس به بخش دولتی موجب وحشت معلمین شد که دولت قصد دارد مدارس را واگذار و معلمین را از حقوق خود محروم سازد
5- از بین رفتن بیمه طلایی و حذف خدمات دندانپزشکی
6- دروغگوییهای فراوان از جمله وعده افزایش 800 هزار تومانی فرهنگیان که در عمل بین 60 تا 300 تومان افتاد
7- مقایسه فانی با وزیر بهداشت و پرسیدن این سوال که چرا فانی همانند هاشمی از حقوق معلمین دفاع نمی کند
8- قیافه سست و بی حال فانی
موارد فوق موجب شد تا فانی به عنوان چهره ای منفور در اذهان معلمان باقی بماند
پاسخ + 0 0 --
معلم ابتدایی 1395/08/08 - 21:16
9 - حذف حق التدریس ساعت تقلیل معلمان بالای بیست سال سابقه
10 - افزایش فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان
11- تبدیل مربیان پیش دبستانی به معلم حق التدریس بدون گذراندن دوره های لازم
12- کاهش ساعات و دوره های ضمن خدمت معلمان
13- حذف دوره های مجازی برای معلمان
خلاصه : فانی در سه سال تیشه بر ریشه آ.پ زد .اگر ما دروغ می گوییم ، فانی جواب بدهد .
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1395/08/08 - 22:23
14- مجبور کردن مدیران و معاونین مدارس برای تدریس به منظور حذف اضافه تدریس دبیران
15- افزایش 800 هزار تومانی حقوق کارمندان بانک و تشدید تبعیض فاحش بین حقوق معلمین با سایر کارمندان دولت و خشم روز افزون از داشتن چنین وزیری ضعیف و بی حال
16- تاخیر بسیار زیاد در پرداخت حق الزحمه امتحانات و اضافه تدریس که حتی از یکسال نیز تجاوز نمود
واقعا در این سه سال معلمین عمرشان تلف شد و بسیار سخت گذشت عمری که رفت و هر گز باز نخواهد گشت و با تغییر وزیر خشم معلمین از روحانی فروکش نخواهد کرد
پاسخ + 0 0 --
ممقانی 1395/08/08 - 23:31
جلیل جان نوشتن از ضعف های فانی تایید آقای حاجی بابایی نیست . یادمان باشد که افول شدید آموزش و پرورش حدودا از سال 90 و با شدت گرفتن تحریم ها شروع شد و بخشی از معوقات امروز ما مربوط به دو سه سال آخر آقای حاجی بابایی هست . پس بی خود بر موج احساسات سوار نشوید نوشتن قانون راحت است عمل به آن مهم است. آقای حاجی بابایی می دانست که هرچه در خصوص رتبه بندی بلوف بزند جا دارد چون کسی که اجرا خواهد کرد و زیر بار آثار مالی اش خواهد رفت خودش نیست و وزیر بعدی است که در صورت عدم اجرا به کم کاری متهم خواهد شد .
اگر حاجی بابایی واقعا مصمم به اجرای آن بود باید در دوران خودش اجرا می کرد .
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/08/09 - 07:48
با ممقانی موافقم .حاجی بابایی قدم های مثبتی برداشت اما ضعف هایی هم داشت که الان جای گفتن ندارد . از طرفی در نقد فانی نباید او را با وزرای قبل مقایسه کرد ، عملکرد خودش را باید نقد کرد که خیلی هم جای نقد دارد .من بشخصه هر چه فکر کردم ، در این سه سال ، هیچ نکته مثبتی از فانی پیدا نکردم ، اما خرایکاری فراوان که همکاران اشاره کردند .
روحانی کسی بهتر از فانی را پیدا نمی کرد که اینجور آ.پ را ویران کند . روحانی نشان داد که برای آ.پ ارزشی قائل نیست و الانم هم انگیزه ، جلب نظ معلمان برای جمع آوری رای خودش هست . آقای روحانی ! این کار زیرکی نیست ، فریبکاری است .
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1395/08/09 - 20:39
درسته که رتبه بندی دتوسط حاجی بابایی اجرا نشد و بزرگترین تاسف ایشان هم این بود که کاش یکسال زودتر این مصوبه را اجرا می کرد اما در زمان حاجی بابایی مثا الان نماینده ها با دولت همراه نبودند ان موقع با تمام کارهای وزیر و دولت مخالفت می کردند مهم اینکه حاجی بابایی تمام توان و تلاش خودش را به کار بست اما نماینده ها مانع شدند اما فانی چه ؟؟؟ ایا ذکوچکترین تلاشی براب بهبود معیشت معلمان کرد ؟؟ ایا همانند حاجی بابایی طرح رتبه بندی به مجلس ارائه کرد ؟؟؟
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/08/08 - 21:51
.:
.:
باسلام. بر اساس فاز دوم رتبه بندی قرار بود همه فرهنگیان شامل شوند ولی بخشنامه جدید فقط شامل افرادی میشود که مشمول دریافت رتبه در سال 95 هستند.!
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1395/08/08 - 22:48
دوست عزیز هنوز فاز دوم رتبه بندی اجرا نشده است بلکه مجوز دریافت ارتقای رتبه برای واجدین شرایط صادر شده است
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/08/08 - 22:53
کاش فانی نمی رفت. لا اقل فاز دوم را اجرایی میکرد.!!!
خخخخخخخ
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/08/09 - 17:41
شما حالت خوبه ؟ فانی را می شناسی ؟ فانی همونه که سه سال است معلمان را بدبخت کرده و آخرم فقط حلالیت خواهی کرده .
پاسخ + +2 0 --
معلم ناامید 1395/08/09 - 05:45
معیشت و منزلت کی درست بوده ک بخاد دوباره درست بشه؟؟!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور