صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مجید غلامی/ تهران

وحدت و کار گروهی تنها راه چاره !

تشکل یابی فرهنگیان و معلمان برای ایجاد جایگاه

سلام همکاران گرامی امروز وحدت تشکل های صنفی معلمان تنها راه چاره و دست کم تنها مسکن ما معلمان ایران است . با توجه به اینکه معلمان هیچ ملجا و پناهگاهی ندارند و در این زمینه حتا از کارگران محترم و عزیز نیز عقب تریم - برداشت بنده دست کم چنین است - باید فکر تازه ای داشت با وساطتت بزرگانِ تشکل های مختلف و جمع شدن دور یک میز و با توافق روی مشترکات آراء و نظرها و اصرار بر روی آنها و پیگیری آنها و پرهیز از مسایل متفرقه و غیر ضروری و غیر فوری توان بیشتری برای حل مشکلات فرهنگیان داشته باشند .

مشکلاتی کمر شکن مثل تبعیض در حقوق و دریافتی و نداشتن هیچ گونه مزایا در دریافتی معلمان مانند : کارانه ، بهره وری ، اضافه کاری ، بن ، خدمات رفاهی و مسافرتی و وام های مناسب با بهره های متعادل و معقول می توان یک هم صدایی و و هم افزایی در بین فرهنگیان ایجاد کرد و این فشار افکار عمومی ایجاد کرده و با هزینه کم تری برای فعالین صنفی ،مسئولین را وادار به تلاش و عمل و پاسخ گویی به کاستی ها می کند !

ما - تشکل ها و سایت های مربوط به معلمان - چقدر تلاش کرده ایم تا بی عدالتی و تبعیض و ظلم به دانش آموزان را در پی تجزیه و تفکیک مدارس به مردم بگوییم ؟

به آنها بگوییم که هرکس پول دارد باید درس بخواند ! و بقیه مردم و فرزندانشان سرکارند !!؟

به آنها بگوییم که با نداشتن و جذب نکردن نیروهای باسواد و متخصص در روان شناسی آموزشی و مشاوره تحصیلیِ حرفه ای، این فرزندان مملکت بدون آگاهی و بدون چشم اندازی از نیازهای امروز و آینده کشور و جهان و مهم تر از آن بدون انگیزه، به روزمرگی و بی رغبتی به درس دچار شده و سرنوشتی درخشان ،دست کم از بعد علمی و تحصیلی در انتظارشان نیست ؟!

به مردم بگوییم که دولت با تفکیک مدارس و تقویت و تشویق مدارس خصوصی در پی بازکردن مشکلات و مردم از سرخود است  و مهم ترین وظیفه خود را و شاید تنها وظیفه خود را به گردن مردم انداخته و خود مشغول تجارت ، و کارهای پرسود شده و با رقیب شدن برای بخش خصوصی در صنعت و واردات و صادرات ! از آن سمت نیز به مردم فشار وارد کرده ! که این جنبه طنز نیز دارد !! مثل صنایع خودرو سازی ! بانک های دولتی و خصوصی و شرکت های پردرآمد دولتی که به هیچ وجه حاضر به ترک حضور خود در آن حیطه نیست - در حالی که باید چنین کند - هر گاه مردم از کیفیت پایین محصولات شرکت های دولتی مثل خودروهای داخلی می نالند ! می گویند این شرکت ها خصوصی شده اند ! پس چرا هیات مدیره و روسای آنها توسط دولت تعیین می شوند ؟ چرا اجازه واردات با تعرفه معقول مثل سایر کشورهای دنیا نمی دهید ؟ چرا اجازه می دهید خودروسازان از نیاز مردم سوءاستفاده کنند ؟

در این حیطه دولت علیرغم ناکارآمادی به شدت پای کار است و حاضر به عقب نشینی نیست ؛ ولی از طرفی در حالی که همه دولت ها ، به ویژه دولت های مدرن در کشورهای پیشرفته خود را موظف به تربیت جامعه ( آموزش و پرورش ) و تهیه امکانات سلامت و بهداشت مردم و حمل و نقل به عنوان سه پایه رشد و پیشرفت هر کشور دارند ، در اینجا از وظایف ذاتی خود طفره رفته ، با زبان صریح می گوید باید از بخش خصوصی در این زمینه ها حمایت کرد ! ولی حاضر به واگذاری امور در بنگاه های سود ده به نفع بخش خصوصی که باعث ایجاد رقابت و در نتیجه ایجاد کیفیت و مزیت در تولید شده و بیکاری را مهار می کند نیست ! و این طنز ماجراست که البته عواقب سویی برای مملکت داشته و دارد ! مسایل و مشکلات بسیار است و ما به آن نپرداخته ایم و این کوتاهی ماست !

چرا صنعت نفت ما که می گویند سابقه بیش از صد سال دارد ! نتوانسته نیازهای خود و کشور را در این همه مدت برطرف کند ؟ نیاز به تحقیق و پژوهش صنعتی در بحث استخراج و تصفیه و تولید بنزین و سایر محصولات ؟ تقریبا همه چیز را از خارج وارد می کنند ! حتا دانشکده نفت نیز سال هاست که ساخته شده و و نیروی به اصطلاح متخصص برایشان تولید کرده ! ولی واقعا چه گلی به سر مملکت ما زده اند ؟

صدسال تلاش و بعد وابستگی کامل به تکنولوژی اکتشاف و استخراج و تولید و ... ولی کارکنان همان بخش گل سریبد کارکنان دولتند و ما معلمان سربار و زیاد و زیادی ! امروز نگاه به مقوله آموزش و پرورش در یک مقال این است : ارزش تولید لاستیک ، از ارزش تولید انسان کارآمد و متفکر و کارآفرین بیشتر است! و این مایه تاسف است . همه ما دوستان و اقوام و آشنایانی داریم که در سایر موسسات و شرکت های دولتی و و سایر ارگان های دولتی کار می کنند و من دیده ام که کارگر دیپلمه شاغل در یک کارخانه لاستیک سازی که لاستیک های بی کیفیت تولید می کند و لاستیک های خود را با رانت به تولید کنندگان خودروی داخلی می فروشد ! بسیار بیشتر از من معلم که کارم ساختن انسان های شایسته برای پیشرفت و آینده مملکت است حقوق و مزایا دارد و این را به چشم خود می بینم و لمس می کنم !

به امید روزهای بهتر


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 12 آبان 1395 21:27 خوانده شده: 1040 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
عادل بازنشسته 1395/08/13 - 12:28
متاسفانه مافرهنگیان خودمان مقصریم که باهرسختی می سازیم ومی سوزیم اگر کارکنان سایر وزارتخانه ها نصف مشکلات مارا داشتند دولت راوادار به تسلیم دربرابر خواسته هاشون می کردند جماعت فرهنگی با این حجم وگستردگی درسراسر کشور وبا گذشت نزدیک به چهل سال ازانقلاب هنوز یک بیمارستان اختصاصی یا یک بانک درست وحسابی یایک مرکز تفریحی یا ... ندارند درحالی که سایر ارگانها باجمعیت اندک ازهمه این مزایا برخوردار بوده واز زندگی لذت می برند وماراتحقیر هم می کنند . نمی دونم ما تاکی می خواهیم اینگونه بسوزیم وبسازیم چند نسل مافدا شد اگر خودمان اقدامی نکنیم هیچ تغییری دروضعمان حاصل نخواهد شد .
پاسخ + +1 0 --
صداق 1395/08/14 - 01:50
سلام وخسته نباشید به ام الععل یاعلت العلل رجوع کردیدودست گذاشتید احسنت بر شما با این مطلب زیبا وبیان درد واقعی معلمان که خودشان هم بی تقصیر نیستند.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناجی 1395/08/14 - 13:57
دلیل اصلی فلاکت ما این است که دهها تشکل بانام های مختلف ایجاد شده که همه بدنبال سهم خواهی برای خود هستند وتااین تفرقه باشد راه به جایی نخواهیم برد ا پ برای همه یه شکل ویک جوراست وتشکلها اگه راستگو هستند ورفاه معلمان را میخواهند ازنامها باید بگذرند ویکی بایک نام شوند تتا قدرتمند شوند مثلا کانون صنفی که در تمام استانها و شهرستانها هیت مدیره داشته ودرپایتخت هم یک هسته مرکزی برای تعامل و پیگیری خواسته ها تااختلاف باشد ونام های گوناگون با چند پست و مقام دادن به روسای تشکل ها آبی برای همکاران گرم نمی شود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور