همه برنامههای پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برخاسته از سند تحول بنیادین است/ ر شرایطی که انتظار می رفت ردیف بودجه پیشنهادی به مبلغ هشت هزار و 200 میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال های 95 و 96 در بودجه اصلی آورده شود، ردیفی برای این مساله وجود ندارد/بحث اصلی در این وزارتخانه تفاوت «بودجه تخصیصی» و «بودجه مورد نیاز» است/ با یک رشد نسبتا مناسب برای سال 96، 45 هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده بودیم و در این صورت بسیاری از مشکلات این وزارتخانه رفع میشد/ بر اساس برآوردها برای سال 96، سه هزار و 400 میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه هستیم و اگر کسری بودجه سال 95 جبران نشود، این کسری نیز به این میزان اضافه خواهد شد/ اتفاق نامبارکی که در دو سه سال گذشته رخ داده، کاهش بیش از حد بودجه سایر فصول غیرپرسنلی آموزش و پرورش بوده است/ در بند «سایر» برای سال جاری 400 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده اند که از این مبلغ، باید 600 میلیارد تومان حقوق حقالتدریس شاغلان، 150 میلیارد تومان حقالتدریس آزاد، 200 میلیارد تومان حقوق نیروهای قراردادی، 75 میلیارد تومان حقوق سرباز معلمان و 300 میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی پرداخت شود/ 400 هزار دانش آموز شبانهروزی داریم که 70 میلیارد تومان برای آنها پیشبینی شده بود اما از این مبلغ تاکنون 29 میلیارد تومان تخصیص داده شده است/ تبصرهای پیشنهاد داده بودیم تا مدارس از پرداخت بهای سوخت تا 80 درصد معاف شوند که با آن موافقت نشد. یک پیشنهاد دیگر نیز حذف مالیات از حقوق حقالتدریسها و سرباز معلمها بود
از آن جا که در صدای معلم سعی ما بر نهادینه ساختن تفکر انتقادی و نیز برقراری یک جریان دو سویه در تعامل اجتماعی و گفت و گو است سعی کردیم که با این معلم رودباری در این زمینه گفت و گویی داشته باشیم/ چند بار سعی کردیم اما ایشان پاسخ نداد و سرانجام گوشی اش را خاموش کرد/ نخستین فرضیه همان فقدان سواد رسانه ای در میان اکثریت قریب به اتفاق فرهنگیان و معلمان است/ شاهد نوعی روزمرگی ، شعارگرایی و جزم اندیشی در فضاهای گفت و گوی مدارس و به ویژه شبکه های اجتماعی و در میان معلمان بوده و هستیم/ در این مدت چند یادداشت و یا مقاله تحلیلی از سوی معلمان در این مورد نوشته شد/ چند معلم به نقد اخبار و گزارش های رسانه ها و روزنامه ها در این مورد پرداختند/ این روحیه ترس و محافظه کاری بی مورد که متاسفانه یک صفت غالب در میان معلمان است موجب پسرفت و عقب ماندگی در فضای عمومی آموزش و پرورش ، عدم آگاهی جامعه از فضای واقعی مدارس و نگاه منفی نسبت به معلمان و کاهش مرجعیت اجتماعی آنان شده است/ دفاع از منزلت و جایگاه معلمی با شعار ، قهر کردن و جبهه گرفتن در برابر جامعه حاصل نمی شود/ خشونت در مدارس تابعی از جامعه و روابط و سیاست ها و برنامه های حاکم بر آن است/ کاریکاتوری که به این مناسبت منتشر گردید نوع نگاه جامعه و مردم را نسبت به آموزش و پرورش ، مدرسه و کارکرد آن نشان می دهد/ مدارس بعضا به دکان هایی برای سود جویی و کسب منافع برای عده ای و به ویژه موسسات آموزشی – تجاری تبدیل شده است/ نکته جالب این است که صدا و سیما که خود به عنوان نهاد فرهنگی که از بودجه عمومی ارتزاق می کند به جای پاسخ گویی در برابر عملکرد خود دائما سعی می کند توپ را به زمین آموزش و پرورش و معلمان پرتاب کند/ چیزی که الان به وضوح در جامعه ایران قابل مشاهده و رصد است تثبیت و نهادینه شدن خشونت (کلامی – غیرکلامی ) در ارتباطات اجتماعی و میل شدید اجتماع برای گریز از گفت و گو و تنفر از یکدیگر است/ بسیاری از موضوعات مربوط به پرونده های قضایی به " مظاهر خشونت " مانند توهین ، فحاشی ، هتک حرمت و... اختصاص یافته است و متاسفانه روز به روز در حال افزایش است/ برخی تحقیقات آماری از وجود 35 درصدی اختلالات روانی در تهران خبر میدهد، در مورد بعضی مناطق تهران وضعیت بسیار تکاندهنده است زیرا این میزان به حدود 80 میرسد که بسیار بحرانی توصیف میشود و نیاز به نشاط اجتماعی را خیلی جدیتر از گذشته مطرح میکند/ بر اساس اعلام قوه قضائیه، در کشور 80 میلیونی ما، در حال حاضر 15 میلیون پرونده قضایی جاری در دست رسیدگی قرار دارد که از منظر مدیریت اجتماعی، تاسفبرانگیز است/ یکی از مشکلاتی که من از آن رنج میبرم خودشیفتگی است که متأسفانه در همه ردهها وجود دارد و آنجایی که به مسئولان ختم میشود بسیار بیشتر است/ حدود یک چهارم جامعه دچار اختلالات روان پزشکی هستند/ در حالی که خشونت در مدارس موضوع روز مدارس و مساله بسیاری از معلمان است وزارت آموزش و پرورش برای موضوعاتی مانند هوشمندسازی و... که ارتباط چندانی با کار فعلی آن ها ندارد برنامه ریزی می کند/ برخی مدارس ما بیشتر شبیه پادگان ها و کلانتری ها اداره می شوند/ متاسفانه و در نگاه مسئولین نوعی بدبینی مفرط نسبت به تجارب سایر کشورها و اسناد بین المللی وجود دارد/ با این که در همه کشورهای توسعه یافته جایگاه " هنر و موسیقی " تثبیت شده است و آن ها به دنبال به روزآوری یافته های خویش و ارتقای روش های مورد استفاده هستند ما هنوز در مورد اصل موضوع توافق نداریم/ در این زمینه می توان به سخنان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران در روزهای اخیر اشاره کرد/ ایشان ضمن انکار خشونت در مدارس و در مخالفت با سند 2030 چنین می گوید/ " یكی از بندها در پیشنویس ارائه شده، ایجاد مدارس عاری از خشونت است كه كشورها در آن متهم به وجود خشونت و تبعیض جنسیتی شدند. آیا در مدارس ما خشونت وجود دارد كه مسئولان این بند را تأیید و امضاء كردهاند؟ "
در طرف ديگر اين موضوع معلمان قرار دارند. يكي از موضوعاتي كه سبب ميشود آنها هم آماده تن دادن به خشونت شوند اين است كه وضعيت حقوقي و اقتصادي بسياري از آنها مطلوب نيست/ نميشود كتمان كرد كه برخي فرهنگيان هم دچار مشكلات روحي و اخلاقي هستند. برخي از آنها بههيچ عنوان شرايط قرار گرفتن در جايگاه تدريس را ندارند و از بد روزگار يا بر اساس تصادف در اين مكان قرار گرفتهاند/ قوانين بايد آن قدر قوي باشند كه هم جايگاه رفتاري دانشآموز را مشخص كنند و هم معلم را، قوانين بايد مشخص كنند كه حوزه امكانات و اختيارات معلم در برخورد با رفتار خارج از استاندارد دانشآموز چه باشد اما ضعف ما در اين حوزه سبب شده تا همچنان شاهد وجود خشونت و تنبيه بدني در مدارس باشيم
در ایران 16 صندوق بازنشستگی وجود دارد و اطلاعات منتشر شده در مورد آنها نشان میدهد که فاصله تعداد مستمری بگیران و بیمهشدگان اصلی در حال کاهش است/ در وضعیت نرمال، باید تعداد افراد بیمهشده در هر مقطع زمانی حداقل پنج برابر مستمریبگیران باشد/ در صندوق بازنشستگی کشوری که دومین نهاد بزرگ بازنشستگی کشور محسوب میشود، یک میلیون و 191 هزار بیمهشده وجود دارد و یک میلیون و 200 هزار مستمریبگیر/ یکی از مشکلات مهم صندوقهای بازنشستگی، مطالبات سنگین و بالایی است که از دولت دارند/ در بسیاری مواقع به جای پرداخت بدهی، شرکتهای دولتی را به این صندوقها واگذارکرده و اسم این کار را نیز خصوصیسازی گذاشته است/ با واگذاری شرکتهای دولتی به صندوق های بازنشستگی، مشکلات و ناکارآمدیهای آنها نیز واگذار شده است/ جمعیت افراد بین 14 تا 64 سال از 54 درصد سال 1357 به 72 درصد در سال 1395 افزایش یافته است/ حق بیمه پرداختی که شاغلان برای دوران بازنشستگی میپردازند کمتر از مقدار تعهداتی است که صندوقهای بازنشستگی برای پرداخت به مستمری بگیران به آن متعهد شدهاند/ طلب صندوقها از دولت به گفته رئیس دولت یازدهم به رقم سنگین 60 هزار میلیارد تومان رسیده است
پدیده ی بیسوادی مسئله ای مغفول مانده در جامعه ماست که هر از گاهی زخم هایش سر باز می کند و بدون آنکه چاره ای اساسی برایش اندیشیده شود، با انجام چند مصاحبه و بیان چند جمله احساسی به فراموشی سپرده می شود/ بیسوادی در جهان امروز یکی از شاخص های اصلی توسعه نیافتگی کشورها محسوب می شود/ در هشتاد سال اخیر، در کنار آموزش و پرورش رسمی، چندین سازمان با عناوین مختلف متولی سوادآموزی و از بین بردن بیسوادی در کشورمان بوده اند، اما در محقق ساختن هدف مورد نظر موفق نبوده ایم/ بیش از 9 میلیون و هفتصد هزار بیسواد در گروه سنی بالای 6 سال شناسایی شده اند. حدود 10 میلیون نفر تحصیلات ابتدایی و 10 میلیون نفر تا سطح سیکل تحصیل کرده اند که با توجه به معیارها و استانداردهای امروز کم سواد محسوب می شوند/ یک شخص از لحاظ علمی بیسواد است اگر نتواند به تمام فعالیت هایی بپردازد که محتاج سواد است همچنین نتواند خواندن و نوشتن و محاسبه کردن را برای شکوفایی شخصی و جمعی اش انجام دهد/ این موفقیت اولیه از فضای آرمان گرایی انقلاب تأثیر پذیرفته بود اما سرشماری سال 1365 نشان داد که با وجود افزایش نرخ سواد، تعداد بی سوادان همچنان بالاست/ کشور کوبا 10 سال بعد از پیروزی انقلابش توانست تقریبا بیسوادی را ریشه کن کند و امروز جزء کشورهایی محسوب می شود که دارای آمار بالای 99 درصد باسواد به شمار می رود ؛ ایران با داشتن جایگاه نه چندان خوب 120 در بین 178 کشور، رتبه چندان مناسبی در لیست ندارد/ ساختار و کارکرد سازمان نهضت سواد آموزی به عنوان یکی از سازمان های اقماری وزارت آموزش و پرورش باید مورد مورد نقد جدی و بازبینی قرار گیرد
برخی از این علل ساختاری و برخی تابعی از سایر عوامل می باشند.می توان از فقر و شکاف طبقاتی موجود درجامعه در ایجاد و تکثیر خشونت گفت ، می توان از مجادلات و درگیری های سیاسی نیز گفت و تقدیس و تبلیغ خشونت رسانه ای که شبانه روز زیست کودکان و مردم را احاطه کرده است/ می توان از سیستم معیوب تربیت خانوادگی که نسل به نسل و به شکلی تاریخی در جامعه ی ما تولید وتکثیر شده است گفت و یا به نقص درساز و کار جذب و آموزش معلمان و یا تعریف روابط معلمی و دانش آموزی پرداخت/ اگر از این اختیار نسبی خود نیز نخواهیم بهره ببریم برای همیشه باید در جایگاه یک "نق زن و نالان ابدی " بمانیم بدون آن که کوچکترین گامی در راه تحقق توسعه پایدار در میهنمان برداشته باشیم/ در این زنگ کلیشه ای هنر، نه از سینما خبری هست ،نه از تئاتر و نمایش ،نه از موسیقی خبری هست و نه از ساز و آواز ، نه از انواع هنرهای تجسمی و حتی همین خط و نقاشی هم جز رفع تکلیف ثمر دیگری برای ما و بچه های امروزی نداشته است/ فقر هنری و فقر فرهنگ یا به عبارت بهتر گرسنگی فرهنگی و هنری در نظام آموزشی کشور تهدید هرگونه تحول و توسعه ای می باشد .یکی از نتایج این فقر فرهنگ و هنر بازتولید خشونت است/ مدارسی که در و دیوار آن سرد وبی روح و یا حتی فراتر از آن تعالیم یا آموزه های آن ترویج یا تحریک به نفرت و نفرت پراکنی باشد نمی تواند شهروند هنجارپذیر و سازگار با محیط زیست (اجتماعی و طبیعی) تربیت کند/ باید با صدایی بلند و گویا و صادق اعلام کرد که ما با انحطاط هنر و فرهنگ در نظام آموزشی و تعلیم و تربیت مواجه هستیم .فرهنگ و هنر هیچ گونه چشم اندازی در نظام تعلیم و تربیت کشور ندارد/ چرا سینما و موسیقی مبدل به تابو در تعلیم و تربیت شده است/ نمی توان هر روزه شاهد خشونت در مدارس یا در جامعه بود و تنها به آه و ناله ای اکتفاکرد و با چند تهدید و هشدار و برخورد موردی با فرد خاطی عجالتا حساسیت ها یا نگرانی ها را خواباند و سرپوش گذاشت/ باید از جایی همت تغییر آغاز شود و چه بهتر که این تغییر را از داخل نهاد آموزش و پرورش آغازکنیم نهادی که تحت حاکمیت متولیان آموزش و پرورش هست و عذر و بهانه ای برای فقدان قدرت و اختیار تغییر نیست/ باید که در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزش وپرورش بازنگری و بازتعریف نوینی صورت گیرد/ بحران مزمن و دردناک فقر معیشتی و گفتمان معیشت جویی (که البته خود زخم دیرینه ی نهاد آموزش و پرورش هست) نباید مارا از نقش ضروری و حیاتی فرهنگ و هنر و سلامتی روح و روان و تولید شادی و مهر و غذای روحی عزیزانمان غافل سازد
گروه اخبار/ مدیر آموزش و پرورش قاینات گفت: معلم دبستان رضوان نیمبلوک قاین علی رغم کسالت شدید به علت از دست دادن کلیه ها با حضور در کلاس درس به دانش آموزان درس عشق و ایثار داد.