صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در سال های اخیر بیکاری ویرانگری کشور را فرا گرفته‌ است؛ طوری‌که سن اشتغال جوانان از ۳۰ هم فراتر رفته‌ است/ در این اوضاع، وزارت آموزش و پرورش از همین جوانان مسن تحصیل کرده (که عده‌قابل توجهی از آنها تحصیلات عالیه دارند)، دعوت به کار می‌کند. یک آزمون کتبی سنگین عمومی و اختصاصی، یک مصاحبه مفصل چند بعدی و یک گزینش کامل (شامل مصاحبه مجدد، تحقیقات محلی و تست‌های سلامت)/ قسمت عجیب‌تر و البته تراژیک داستان اما اینجاست که از این انسان های شایسته و مظلوم، برای خدماتی نه‌چندان شایسته  پول اخذ می‌شود/ پیرجوانان شایسته ما در چنین فضاهایی دارند آموخته می‌شوند؛ با تفکراتی این‌چنین متعالی...

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

زمان تسویه پاداش فرهنگیان بازنشسته سال 95

فاطمه سعيدي، عضو هيئت رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: با پيگيري هاي به عمل آمده امروز از وزير آموزش و پرورش قول گرفتيم كه پاداش خدمت بازنشستگان فرهنگيان كه سال ٩٥ به افتخار بازنشستگي نائل آمده اند تا پايان ارديبهشت پرداخت شود.
وي افزود: طي روزهاي گذشته اين موضوع موجب بروز نارضايتي بر حق بازنشستگان عزيز بود كه با تدبير دولت حل شد.

کانال فاطمه سعیدی

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

کهگیلویه و بویراحمد

منتشرشده در نامه های دریافتی

برخي مشكلات داخلي آموزش و پرورش ارتباطي به بودجه عمومي ندارد و جاي بسي تعجب كه هيچ اراده اي براي رفع اين مشكلات وجود ندارد/ چرا وزارت آموزش و پرورش به اين گستردگي و كاركنان فراوان ستادي ،هيچ اقدامي نمي نمايد تا در بستر سامانه سناد اقدام به پذيرش نوآموزان گردد و مديران و معاونان مدارس مجبور نباشند يك بار در سناد و يكبار در سامانه سنجش نوآموزان، اطلاعات را وارد نمايند/ چرا كادر مدرسه بايد وقت خود را صرف درج اطلاعات در دو سامانه جداگانه نمايند كه اطلاعات هر دو مشترك مي باشد/ چرا تاوان مشكلات ناشي از كوتاهي و كج سليقگي همكاران سازمان استثنايي كشور و فناوري وزارت را بايد كادر آموزشگاه ها و بعضا فرهنگيان بپردازند/ چرا طرح سنجش نوآموزان براي همه كاركنان ستادي اين طرح و همچنين اعضاي استاني و نواحي طرح داراي حق الزحمه مي باشد اما براي كادراجرايي مدرسه با سكوتي به عمق تاريخ فاقد هر گونه سيستم جبران زحمت مي باشد

منتشرشده در دانش آموز

گروه اخبار/ سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در صحن علنی مجلس پس از پایان بررسی‌ها ارائه می‌شود، گفت: بخشی از مطالبات معلمان در هفته معلم پرداخت می‌شود.

من دانشجویانی را دیده‌ام که  نمی‌دانستند نهضت ملی نفت در زمان رضا شاه بود یا پسرش/ اگر از آنان بپرسند که استبداد صغیر مربوط به چه دوره‌ای است و چرا آن را «صغیر» می‌نامند، مات و مبهوت به پرسش‌گر نگاه می‌کنند/ او کسی بود که با نوشتن «رسالۀ یوسفی» و «یک کلمه»، می‌خواست قانون را جایگزین سلطنت مطلقۀ ناصری کند و به همین جرم ماه‌ها در سیاه چال قجری، کتک خورد/ از این روضه‌های جانسوز در تاریخ ما کم نیست/ کسی که دربارۀ حکمرانان کشورش در دورۀ معاصر، مهم‌ترین اطلاعات را نداشته باشد، چه درکی از «تحول» و «تغییر» و «آینده» دارد/ آيا كسي مي‌داند چرا ناصر الدين شاه مخالف تدريس جغرافياي بين الملل در دارالفنون بود/ مدرسه به معنای امروزین آن، به همت میرزا حسن رشدیه و کسانی همچون میرزا نصر الله ملک المتکلمین در ایران پا به عرصۀ وجود گذاشت/ کتاب‌های درسی و رسانه‌ها به‌ویژه‌ صداوسیما سهم بسیاری در گسترش این بیماری خطرناک داشته‌اند

منتشرشده در یادداشت
امروزه هم ، مخصوصا در جوامع مدرن هر گاه از یک ناهنجاری اجتماعی سخن به میان می آید تعلیم و تربیت را هم به عنوان یکی از علل آن ناهنجاری و هم یکی از راه های حل آن مطرح می کنند/ متاسفانه در جامعه امروز ما کمتر درباره معلمی به نحو دقیق و هدف مند سخن گفته و یا تحقیق کرده ایم/ نه به این معنی که درباره معلمی حرفی زده نمی شود برعکس ،مباحث معیشتی ،حقوق و مزایای معلمی نقل تمام محافل است/ سال هاست این فعالیت ها در آموزش و پرورش انجام می شود و کیفیت آموزش به جای سیر صعودی به شدت نزول کرده است/ خود معلمان که با تمام نیروی عشق در سخت ترین شرایط خدمت می کنند گاها در حاشیه جلسات هم به چشم نمی آیند
 
بزرگ داشت مقام معلم و روز معلم و دیده شدن معلمان  با گرامی داشت یاد و خاطره ی استاد شهید مرتضی مطهری ،تکریم معلمان در سراسر کشور در قالب هفته معلم شروع می شود .هر کدام از ما چنانچه به ضمیر ناخود آگاه خود مراجعه کنیم لایه هایی از شخصیت مان را می توانیم در وجود معلمان مان جست و جو کنیم .
امروزه هم ، مخصوصا در جوامع مدرن هر گاه از یک ناهنجاری اجتماعی سخن به میان می آید تعلیم و تربیت را هم به عنوان یکی از علل آن ناهنجاری و هم یکی از راه های حل آن مطرح می کنند و در تمام موارد معلم و معلمی یکی از ارکان مهم جامعه  است ولی متاسفانه در جامعه امروز ما کمتر درباره معلمی به نحو دقیق و هدف مند سخن گفته و یا تحقیق کرده ایم ؛ نه  به این معنی که درباره معلمی حرفی زده نمی شود برعکس ،مباحث معیشتی ،حقوق و مزایای معلمی نقل تمام محافل است و به قول حافظ:
 
" نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفل ها "
 
اما تحلیل گرامی داشت هفته معلم در ایران به این نتیجه ختم می شود که در طول سال در مدارس ما ،نقش معلم به بحث های مربوط به روش تدریس،راهبرد های تدریس یا فناوری های آموزشی آن هم در حد تئوری ختم می شود ،در طول سال به صورت نمادین چندین مدرسه به فناوری های جدید آموزشی مجهز می شوند و از جیب معلمان مان جهت برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت هزینه های زیادی می شود ، به معلمان آموزش می دهیم چگونه تدریس کنند ! چگونه حرف بزنند !! چگونه از تجهیزات نداشته استفاده کنند !! با این پندار که کیفیت آموزش را بالا برده ایم !
اما سال هاست این فعالیت ها در آموزش و پرورش انجام می شود و کیفیت آموزش به جای سیر صعودی به شدت نزول کرده است ؛ بحران های آموزش و پرورش کمتر نشد که هیچ!بیشتر هم شد و به تبع آن فرودستی معلمان روز به روز بیشتر شد و در نتیجه ی واکنش به این فرودستی و سر پوشانی آن ،شهادت علامه شهید را بهانه ایی می کنیم برای گرامی داشت روز و هفته معلم !!!!
در این هفته ادارات آموزش و پرورش مثل سایر ایام سال دیگر سوت و کور نیست !
بنرها،پارچه ها ،دست نوشته ها جملگی فضای سور و شادی را در اذهان متبادر می سازد ؛ علاوه براین معلمان با نیشخندی تلخ هفته معلم را به هم تبریک می گویند ،فکر می کنی حال همه معلمان خوب است!
به نظر می رسد بیشتر از همیشه این ایام روز معلم است !..
معادله آنجا پیچیده تر می شود که ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور علارغم وضعیت معیشت ناگوار معلمان و سرانه نداشته مدارس شان ،در این ایام جلسات و برنامه های گرامی داشت با هزینه های گزاف برگزار می کنند ،در تمام این برنامه ها مسئولان و روسای سایر ادارات و ارگان ها دولتی و حتی نظامی در صفوف اول با لباس های شیک و اتو کشیده حضور و به عنوان مهمان های عالیقدر از آنها تقدیر می شود و خود معلمان که با تمام نیروی عشق در سخت ترین شرایط خدمت می کنند گاها در حاشیه جلسات هم به چشم نمی آیند!
اگر چه شاخه گل های بچه های معصوم ابتدایی از تمام هدایای زندگی ات به عنوان یک معلم می تواند با ارزش ترین هدیه  باشد اما این موهبت دیگر نصیب همکاران شاغل در مقاطع بالاتر نمی شود چرا که دانش آموزان هم به این درک رسیده اند که تبریک بی پشتوانه به معلمان ،نشان از توهین است تا تقدیر ! ! 
 
پایان کلام اینکه :
خداوند « در سوره علق آیات 1-5 » خود را معلم می خواند و جالب اینکه معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت ،یعنی انسان آورده است ؛ به بیان دیگر هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است از سویی دیگر سرنوشت جوامع بشری مرهون سعی و تلاش آموزگاران و معلمان است .
در قدرت و توان هیچ کس نیست که مقام و ارزش معلم را کامل و تمام بیان کند چنان که هیچ کس را یارای آن نیست که فعل ایزد را برشمرد یا نقش عظیم رسولان الهی را برکاغذ بنشاند اما واقعیت این است که تکریم های امروزی معلمان در کشور ما به هیچ عنوان شایسته شان و جایگاه معلمان و معلمی نیست و امیدواریم با اعتماد به دانسته ها ،باورها و گفته های معلمان شاهد تجدید نظر در تکریم و گرامیداشت هفته معلم باشیم  .

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور