صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رسالت آموزش و پرورش و تشکل های مدنی در منطقه 5 تهران به میزبانی انجمن اسلامی معلمان منطقه 5 تهران  گروه رسانه و تشکل/

به گزارش صدای معلم ؛ نشست تخصصی با سخنرانی دکتر علیرضا کمره ای ؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با عنوان "رسالت آموزش و پرورش و تشکل های مدنی "و  به میزبانی انجمن اسلامی معلمان منطقه 5 تهران برگزار می گردد .

این نشست روز دوشنبه 25 / 11/ 95 از ساعت 30 / 17 تا 19 در دبیرستان غیردولتی اندیشه جاوید واقع در خیایان آیت الله کاشانی - بعد از مسجد نظام مافی - کوچه والفجر برگزار می گردد .

از فرهنگیان و معلمان برای حضور در این نشست دعوت می گردد .

پایان پیام/
 


ممکن است این وضعیت و یا نظایر آن در سایر واحدهای آموزشی نیز جریان داشته باشد اما به دلایل مختلف به حوزه رسانه راه پیدا نمی کند و در بیشتر موارد از سطح مدرسه و یا حداکثر اداره بالاتر نمی رود/ به کرات مشاهده کرده ایم برخی از کارمندان بدون توجه به حقوق دیگران و حس وظیفه شناسی با موبایل خود مشغول بوده اند/ حتی زمانی که مساله را به مقام بالاتر گزارش کرده ایم بعضا با بی تفاوتی و عدم بازخورد مناسب آن مقام مواجه شده ایم ؛ چرا که این بیماری احتمالا در آن فرد هم وجود دارد/ مدرسه نیز یک واحد سازمانی است و دانش آموزان حقوقی دارند/ طبیعی است که دانش آموزان این وضعیت ها را به خانواده و اولیا منتقل می کنند و این در مجموع تصویر ذهنی مثبت و قابل دفاعی از معلم برای خانواده نمی سازد/ این که معلمان موظف باشند مانند نهادهای قضایی ، پادگان ها ، مراکز انتظامی و... وسیله شخصی خود را تحویل دهند نوعی توهین به شعور عمومی معلمان و نادیده گرفتن خرد و فهم آنان است/ اگر معلمان این مدرسه نسبت به این موضوع معترض و یا منتقد بوده اند چرا از طریق شورای معلمان و یا نماینده خود پی گیر نبوده اند/ واقعیت آن است که شورای معلمان در بیشتر مدارس حال و روز خوبی ندارد/ باید به این واقعیت تلخ اعتراف کرد که نهادهایی مانند شورای معلمان توسط خود معلمان به ابتذال کشانده شده و کارآمدی خود را از دست داده است/ آیا اگر حتی یک معلم نسبت به این تصمیم معترض بوده است چرا به عنوان دستور جلسه در شورای معلمان مطرح نشده است/ مسئولیت این کار بیش از آن بر عهده مدیر آن مدرسه باشد بیشتر بر عهده تک تک معلمان این مدرسه است/اگر مسئولان این اداره در این شهرستان از موضوع اطلاعی نداشته اند پس باید به این پرسش پاسخ دهند که در اداره اساسا به چه کاری مشغولند/  آیا در آموزش و پرورش ملاک و معیار باید قانون باشد و یا سلیقه مدیران/ پرسش اساسی تر این است که علی رغم انتشار خبر این موضوع در یک رسانه رسمی مانند صدای معلم ؛ چرا مسئولان آموزش و پرورش در این مورد پاسخ گو نبوده اند/غیر از انتشار این خبر هیچ گونه تحرک و یا کنش گری دیگری را در این زمینه شاهد نبودیم .هیچ معلمی در این زمینه تحلیل و یا یادداشت ننوشت .هیچ تشکل معلمی در این موضوع موضعی اتخاذ نکرد / متاسفانه این مورد قابل تعمیم به سایر موارد حتی مهم تر و راهبردی تر نیز بوده و فرهنگیان و معلمان در این زمینه نقاط ضعف جدی و اساسی دارند / « تفکر و سواد رسانه ای » قبل از آن که برای دانش آموزان تدریس شود ابتدا باید برای معلمان برنامه ریزی گردد/ معلمان چاره ای جز فاصله گرفتن از فرهنگ شفاهی غالب  و روزمرگی غالب ندارند...

منتشرشده در یادداشت

به یاد کُندحافظه‌گی بسیاری از مردمی افتاده‌ام که چقدر زود، بیشتر وقایع تاثیرگذار فرهنگی و نیز زحمات کسانی را که موجد شکوفایی و بالندگی در زمینه‌های گوناگون هنری و ادبی در دیارشان شده و خود آنان را نیز در همین سال‌های پیش به چشم خویش دیده از یاد برده‌اند/ ما مردمی هستیم که معمولاً تا کسی درنگذرد اولاً به یاد نیکی‌ها و خوبی‌هایش نمی‌افتیم و بعد هم همه نیکی‌ها را هم به یاد نمی‌آوریم/ در عین آن ‌که زمینۀ فعالیت و زندگی بی‌دردسر (در بعد از فارغ‌التحیصلی) از هر نظر در تهران برایش مهیا بود به تاکستان برگشت و در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های تاکستان به تدریس هنر پرداخت/ جناب سفیر به احترام شخصیت فرهنگی و آثار سیدحسینی (که مترجم آثار فرانسوی به فارسی بود) در این مجلس با نهایت تواضع حاضر شده بود و تا آخر مجلس هم حضور داشت. سفیر فرانسه متوجه بود که نباید از حضور در مراسم بزرگداشت چنین مترجمی غفلت کند/ تردیدم از این بود که چه کسانی این جملات را خواهند خواند....

منتشرشده در یادداشت

ایده  « تغییر بانک عامل فرهنگیان » شاید برای نخستین بار بود که به صورت مقدماتی در صدای معلم مطرح گردید/ به اذعان فرهنگیان و معلمان ؛ با وجود آن که پرداخت حقوق بر عهده بانک ملی ایران است و رقم مورد اشاره مبلغ قابل توجهی را تشکیل می دهد اما متاسفانه خدمات این بانک به فرهنگیان رضایت بخش نیست/ پیشنهاد صدای معلم این بود که هر بانکی ( از جمله بانک ملی ایران ) که در قبال این گردش بزرگ مالی خدمات بهتر و بیشتری را ارائه می دهد به عنوان بانک عامل فرهنگیان منظور گردد/ احاله این وظایف و سازوکار بر عهده موسسه ای که هنوز تعریف دقیق و روشنی از وظایف و کارکردهای خود و سازوکارهای نظارتی آن ندارد و هنوز معلمان اعتماد کافی و وافی به آن پیدا نکرده اند موجب نارضایتی بیشتر فرهنگیان و معلمان از روند کار خواهد گردید/ « صدای معلم » بر این باور است که در حال حاضر و با توجه به ابهامات متعدد و مختلفی که در مورد  پرونده  تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز بانک سرمایه وجود دارد این امر به هیچ وجه منطقی نبوده و مورد تایید فرهنگیان و معلمان به عنوان صاحبان و مالکان اصلی این موسسه بزرگ اقتصادی نیست/ مطابق نظرسنجی صورت گرفته در یکی از شبکه های اجتماعی نزدیک به 80 درصد از شرکت کنندگان با انتقال حساب ها از بانک ملی به بانک سرمایه مخالفند/ پیشنهاد « صدای معلم » در این مورد آن است که مدیر عامل بانک سرمایه دقیقا و به صورت شفاف توضیح دهد  که قرار است در برابر این انتقال چه تمهیداتی را به فرهنگیان و معلمان ارائه کند تا آنان مشکل حاد مالی پیدا نکنند/ « صدای معلم » از مسئولان می خواهد تا در یک شرایط رقابتی و شفاف این پیشنهاد به همه بانک های کشور اعلام شود تا آنان خدمات و پیشنهادات خود را به کارگروه مربوطه ارسال فرمایند...

منتشرشده در گفت و شنود

میل طبیعی من این بود که خودم باشم علیرغم اینکه این خود، همرنگ و شبیه جماعت هست یا نه و به مرور فهمیدم که متعهد بودن به این نوع زندگی چه هزینه و دشواری‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد/ اول بار در مدرسه بود که فشار سهمگین یک سیستم همرنگ‌ساز را بر وجود خود احساس کردم. بعدها فهمیدم که مدرسه یک سیستم شبیه‌سازی انسانی بیش نیست/ مدرسه در شکل مدرن آن در آغاز عصر صنعتی و به دنبال نیاز به نیروی انسانی بامهارت و متخصص شکل گرفت/ قبایل با اینکه به باورها و میثاق‌هایی متعهد بودند اما همواره «فردیت» در میان آنها مورد احترام بود/ برخی قبایل برای عدم تحمیل هرگونه هویت به کودک، حتی او را نامگذاری نمی‌کردند/ در مدرسه قابلیت‌ها و قرایح فردی با قرار گرفتن در یک سیستم آموزش همگانی و انبوه که مبتنی بر روش و محتوایی یکسان برای همگان است، سرکوب و نابود می‌شوند/ سرکوب این قابلیت‌ها به طور سیستماتیک از مدرسه شروع شده، در دانشگاه تداوم یافته و با معیارهای تثبیت شدۀ اجتماعی تداوم می‌یابد/ با معیار مدرسه، دانش‌آموزان زرنگ در واقع کسانی هستند که قابلیت بالایی در همرنگی با جماعت و سیستم دارند اما در عرصۀ زندگی واقعی و کسب و کار کمترین ابتکار و ارزش‌آفرینی را از آنان می‌بینیم/ دانش‌آموزان ممتاز برای دانش‌آموزان تنبل کار می‌کنند و دانش‌آموزان متوسط برای دولت کار می‌کنند/ صاحبان اکثر شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ، کمترین میزان تحصیلات را دارند ولی ممتازترین تحصیلکرده‌ها در استخدام آنها هستند/ علاوه بر سیستم آموزشی، سایر نهادها نیز به شیوه‌های مختلف رسالت همرنگ‌سازی و شبیه‌سازی عمومی را بر عهده دارند/ تلویزیون ملی ما، از طرفی در پی آموزش و تربیت ما در جهت همرنگی با جماعت است و از طرف دیگر با تبلیغات رنگارنگ انواع کالا، میل سرکوب شدۀ ما به فردیت را به بازی می‌گیرد/ مضحک‌ترین وجه رسانه ملی، تبدیل شدن آن به مرکزی تبلیغاتی برای موسسات کنکور است. کنکوری که خود انحرافی بزرگ از رسالت حقیقی سیستم آموزشی در جهت کشف و شکوفایی قابلیت‌ها و ارزش‌های متعالی انسانی است/ وقتی که قرار است در افکار و باورها، که عمیق‌ترین وجه فردیت اصیل ما را تشکیل می‌دهد، متمایز باشیم با طرد و منع مواجه می‌گردیم/ بارزترین منع ناهمرنگی با جماعت در برابر «تفکر» اتفاق می‌افتد/ جماعت دوست ندارد که شما «فکر» کنید و «تفکر مستقل» خودتان را داشته باشید/ در هیچ مقطع آموزشی در مورد تفکر، اهمیت آن و مهارت به کارگیری آن چیزی آموخته نمی‌شود/ این وجه از آموزه‌های دینی همیشه نادیده گرفته می‌شود زیرا انجام دادن فرایض و اعمال شرعی خیلی راحت‌تر از فکر کردن است/ بزرگترین قدیسین و عرفای ادیان همواره اهل تساهل،  تسامح و از تعصب بری بوده‌اند/ همیشه این مذهبیون مقلد و سطحی‌نگر بود‌ه‌اند که بیشترین تعصب کور را داشته‌اند که خود نشان خامی و ناپختگی‌ آنان است/ فرد اصیل قدرتی دارد که میلیون‌ها انسانِ همرنگ با جماعت، فاقد آن است/ آیا بهتر نیست که نسخۀ اصل خودمان باشیم تا نسخۀ دست دوم کسی دیگر/ به دنبال گله رفتن فقط راه خوبی برای گوسفند شدن است...

منتشرشده در آموزش نوین

برخی بچه های دبستانی خیلی زود بالغ و نوجوان می شوند و دیگر کودک نیستند/ این اتفاق بیشتر در پایه های پنجم و ششم دبستان رخ می دهد و گاه حتی به پایه های سوم و چهارم ابتدایی هم سرایت کرده است/ این مسائل آفت تربیت و دکان و بازاری برای کسب سود بعضی افراد است/ آن کسانی که در سن زیر 14 سالگی به دانشگاه رفته اند کجایند و کجا را گرفته اند؟ به جرات می توان گفت هیچ جای خاصی نیستند چون انسان های خلاق عموماً در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند/ کلام، چهره و بیان معلم نباید از کلاس حذف شود/ نباید ابزار محور شد و در اسارت ابزار قرار گرفت/ پدر و مادر باید تحت هر شرایطی از معلم در خانه تعریف کنند و اگر انتقادی از او دارند با خودش صحبت کنند زیرا گله و انتقاد پشت سر معلم و در حضور فرزند به آن فرزند لطمه می زند/ خیلی از پدران و مادران تربیت را با نظام و برقراری نظم اشتباه می گیرند در حالی که کار تربیتی مثل کار باغبانی است/ کم رویی، پرخاشگری، منفعل و خجالتی بودن، اضطراب، کمال زدگی، دیکتاتورمنشی و سخت گیری معضلاتی است که اگر در خانواده حل نشده باشد باید در مدرسه حل شود/ حقوق معلمان دبستان نباید از حقوق استادان دانشگاه کمتر باشد/ فرزند اگر پدر و مادر صبور و مهرورزی ندیده باشد فکر می کند که معلمش نیز همین طور است لذا با اضطراب با معلم مواجه می شود

منتشرشده در دانش آموز

به کتاب و اهمیت آن در زندگیِ این روزهای مان فکر کردم/ دلم هر روز برای کتاب بیشتر و بیشتر می سوزد. به تدریج مانند مرده ای شده است که فقط عکسی از او باقی مانده/ کاغذ دیواری چیزی را به ما نشان می دهد که خودش ندارد/ از آنجایی که واقعیت این پدیده ها روز به روز فراموش می شوند و البته دست نیافتنی، به تصویر یا کاغذ دیواری آنها متوسل شده ایم/ ما دیگر در خانه هایمان قفسه کتاب واقعی نداریم و طرح کاغذ دیواری آنرا به دیوارهایمان زده ایم/ حتما طی ماه های آینده دستمال توالتِ  طرح کتاب هم به بازار خواهد آمد/ . این کاغذ های دیواری طرح کتاب، این پارچه های مبلی طرح کتاب، همه و همه دارند از یک سقوط خبر می هند....

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

استخدام

زنجان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور