گروه رسانه و تشکل/
به گزارش صدای معلم ؛ نشست تخصصی با سخنرانی دکتر علیرضا کمره ای ؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با عنوان "رسالت آموزش و پرورش و تشکل های مدنی "و به میزبانی انجمن اسلامی معلمان منطقه 5 تهران برگزار می گردد .
این نشست روز دوشنبه 25 / 11/ 95 از ساعت 30 / 17 تا 19 در دبیرستان غیردولتی اندیشه جاوید واقع در خیایان آیت الله کاشانی - بعد از مسجد نظام مافی - کوچه والفجر برگزار می گردد .
از فرهنگیان و معلمان برای حضور در این نشست دعوت می گردد .
پایان پیام/
ممکن است این وضعیت و یا نظایر آن در سایر واحدهای آموزشی نیز جریان داشته باشد اما به دلایل مختلف به حوزه رسانه راه پیدا نمی کند و در بیشتر موارد از سطح مدرسه و یا حداکثر اداره بالاتر نمی رود/ به کرات مشاهده کرده ایم برخی از کارمندان بدون توجه به حقوق دیگران و حس وظیفه شناسی با موبایل خود مشغول بوده اند/ حتی زمانی که مساله را به مقام بالاتر گزارش کرده ایم بعضا با بی تفاوتی و عدم بازخورد مناسب آن مقام مواجه شده ایم ؛ چرا که این بیماری احتمالا در آن فرد هم وجود دارد/ مدرسه نیز یک واحد سازمانی است و دانش آموزان حقوقی دارند/ طبیعی است که دانش آموزان این وضعیت ها را به خانواده و اولیا منتقل می کنند و این در مجموع تصویر ذهنی مثبت و قابل دفاعی از معلم برای خانواده نمی سازد/ این که معلمان موظف باشند مانند نهادهای قضایی ، پادگان ها ، مراکز انتظامی و... وسیله شخصی خود را تحویل دهند نوعی توهین به شعور عمومی معلمان و نادیده گرفتن خرد و فهم آنان است/ اگر معلمان این مدرسه نسبت به این موضوع معترض و یا منتقد بوده اند چرا از طریق شورای معلمان و یا نماینده خود پی گیر نبوده اند/ واقعیت آن است که شورای معلمان در بیشتر مدارس حال و روز خوبی ندارد/ باید به این واقعیت تلخ اعتراف کرد که نهادهایی مانند شورای معلمان توسط خود معلمان به ابتذال کشانده شده و کارآمدی خود را از دست داده است/ آیا اگر حتی یک معلم نسبت به این تصمیم معترض بوده است چرا به عنوان دستور جلسه در شورای معلمان مطرح نشده است/ مسئولیت این کار بیش از آن بر عهده مدیر آن مدرسه باشد بیشتر بر عهده تک تک معلمان این مدرسه است/اگر مسئولان این اداره در این شهرستان از موضوع اطلاعی نداشته اند پس باید به این پرسش پاسخ دهند که در اداره اساسا به چه کاری مشغولند/ آیا در آموزش و پرورش ملاک و معیار باید قانون باشد و یا سلیقه مدیران/ پرسش اساسی تر این است که علی رغم انتشار خبر این موضوع در یک رسانه رسمی مانند صدای معلم ؛ چرا مسئولان آموزش و پرورش در این مورد پاسخ گو نبوده اند/غیر از انتشار این خبر هیچ گونه تحرک و یا کنش گری دیگری را در این زمینه شاهد نبودیم .هیچ معلمی در این زمینه تحلیل و یا یادداشت ننوشت .هیچ تشکل معلمی در این موضوع موضعی اتخاذ نکرد / متاسفانه این مورد قابل تعمیم به سایر موارد حتی مهم تر و راهبردی تر نیز بوده و فرهنگیان و معلمان در این زمینه نقاط ضعف جدی و اساسی دارند / « تفکر و سواد رسانه ای » قبل از آن که برای دانش آموزان تدریس شود ابتدا باید برای معلمان برنامه ریزی گردد/ معلمان چاره ای جز فاصله گرفتن از فرهنگ شفاهی غالب و روزمرگی غالب ندارند...
به یاد کُندحافظهگی بسیاری از مردمی افتادهام که چقدر زود، بیشتر وقایع تاثیرگذار فرهنگی و نیز زحمات کسانی را که موجد شکوفایی و بالندگی در زمینههای گوناگون هنری و ادبی در دیارشان شده و خود آنان را نیز در همین سالهای پیش به چشم خویش دیده از یاد بردهاند/ ما مردمی هستیم که معمولاً تا کسی درنگذرد اولاً به یاد نیکیها و خوبیهایش نمیافتیم و بعد هم همه نیکیها را هم به یاد نمیآوریم/ در عین آن که زمینۀ فعالیت و زندگی بیدردسر (در بعد از فارغالتحیصلی) از هر نظر در تهران برایش مهیا بود به تاکستان برگشت و در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای تاکستان به تدریس هنر پرداخت/ جناب سفیر به احترام شخصیت فرهنگی و آثار سیدحسینی (که مترجم آثار فرانسوی به فارسی بود) در این مجلس با نهایت تواضع حاضر شده بود و تا آخر مجلس هم حضور داشت. سفیر فرانسه متوجه بود که نباید از حضور در مراسم بزرگداشت چنین مترجمی غفلت کند/ تردیدم از این بود که چه کسانی این جملات را خواهند خواند....
ایده « تغییر بانک عامل فرهنگیان » شاید برای نخستین بار بود که به صورت مقدماتی در صدای معلم مطرح گردید/ به اذعان فرهنگیان و معلمان ؛ با وجود آن که پرداخت حقوق بر عهده بانک ملی ایران است و رقم مورد اشاره مبلغ قابل توجهی را تشکیل می دهد اما متاسفانه خدمات این بانک به فرهنگیان رضایت بخش نیست/ پیشنهاد صدای معلم این بود که هر بانکی ( از جمله بانک ملی ایران ) که در قبال این گردش بزرگ مالی خدمات بهتر و بیشتری را ارائه می دهد به عنوان بانک عامل فرهنگیان منظور گردد/ احاله این وظایف و سازوکار بر عهده موسسه ای که هنوز تعریف دقیق و روشنی از وظایف و کارکردهای خود و سازوکارهای نظارتی آن ندارد و هنوز معلمان اعتماد کافی و وافی به آن پیدا نکرده اند موجب نارضایتی بیشتر فرهنگیان و معلمان از روند کار خواهد گردید/ « صدای معلم » بر این باور است که در حال حاضر و با توجه به ابهامات متعدد و مختلفی که در مورد پرونده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز بانک سرمایه وجود دارد این امر به هیچ وجه منطقی نبوده و مورد تایید فرهنگیان و معلمان به عنوان صاحبان و مالکان اصلی این موسسه بزرگ اقتصادی نیست/ مطابق نظرسنجی صورت گرفته در یکی از شبکه های اجتماعی نزدیک به 80 درصد از شرکت کنندگان با انتقال حساب ها از بانک ملی به بانک سرمایه مخالفند/ پیشنهاد « صدای معلم » در این مورد آن است که مدیر عامل بانک سرمایه دقیقا و به صورت شفاف توضیح دهد که قرار است در برابر این انتقال چه تمهیداتی را به فرهنگیان و معلمان ارائه کند تا آنان مشکل حاد مالی پیدا نکنند/ « صدای معلم » از مسئولان می خواهد تا در یک شرایط رقابتی و شفاف این پیشنهاد به همه بانک های کشور اعلام شود تا آنان خدمات و پیشنهادات خود را به کارگروه مربوطه ارسال فرمایند...
میل طبیعی من این بود که خودم باشم علیرغم اینکه این خود، همرنگ و شبیه جماعت هست یا نه و به مرور فهمیدم که متعهد بودن به این نوع زندگی چه هزینه و دشواریهایی میتواند به همراه داشته باشد/ اول بار در مدرسه بود که فشار سهمگین یک سیستم همرنگساز را بر وجود خود احساس کردم. بعدها فهمیدم که مدرسه یک سیستم شبیهسازی انسانی بیش نیست/ مدرسه در شکل مدرن آن در آغاز عصر صنعتی و به دنبال نیاز به نیروی انسانی بامهارت و متخصص شکل گرفت/ قبایل با اینکه به باورها و میثاقهایی متعهد بودند اما همواره «فردیت» در میان آنها مورد احترام بود/ برخی قبایل برای عدم تحمیل هرگونه هویت به کودک، حتی او را نامگذاری نمیکردند/ در مدرسه قابلیتها و قرایح فردی با قرار گرفتن در یک سیستم آموزش همگانی و انبوه که مبتنی بر روش و محتوایی یکسان برای همگان است، سرکوب و نابود میشوند/ سرکوب این قابلیتها به طور سیستماتیک از مدرسه شروع شده، در دانشگاه تداوم یافته و با معیارهای تثبیت شدۀ اجتماعی تداوم مییابد/ با معیار مدرسه، دانشآموزان زرنگ در واقع کسانی هستند که قابلیت بالایی در همرنگی با جماعت و سیستم دارند اما در عرصۀ زندگی واقعی و کسب و کار کمترین ابتکار و ارزشآفرینی را از آنان میبینیم/ دانشآموزان ممتاز برای دانشآموزان تنبل کار میکنند و دانشآموزان متوسط برای دولت کار میکنند/ صاحبان اکثر شرکتها و کسب و کارهای بزرگ، کمترین میزان تحصیلات را دارند ولی ممتازترین تحصیلکردهها در استخدام آنها هستند/ علاوه بر سیستم آموزشی، سایر نهادها نیز به شیوههای مختلف رسالت همرنگسازی و شبیهسازی عمومی را بر عهده دارند/ تلویزیون ملی ما، از طرفی در پی آموزش و تربیت ما در جهت همرنگی با جماعت است و از طرف دیگر با تبلیغات رنگارنگ انواع کالا، میل سرکوب شدۀ ما به فردیت را به بازی میگیرد/ مضحکترین وجه رسانه ملی، تبدیل شدن آن به مرکزی تبلیغاتی برای موسسات کنکور است. کنکوری که خود انحرافی بزرگ از رسالت حقیقی سیستم آموزشی در جهت کشف و شکوفایی قابلیتها و ارزشهای متعالی انسانی است/ وقتی که قرار است در افکار و باورها، که عمیقترین وجه فردیت اصیل ما را تشکیل میدهد، متمایز باشیم با طرد و منع مواجه میگردیم/ بارزترین منع ناهمرنگی با جماعت در برابر «تفکر» اتفاق میافتد/ جماعت دوست ندارد که شما «فکر» کنید و «تفکر مستقل» خودتان را داشته باشید/ در هیچ مقطع آموزشی در مورد تفکر، اهمیت آن و مهارت به کارگیری آن چیزی آموخته نمیشود/ این وجه از آموزههای دینی همیشه نادیده گرفته میشود زیرا انجام دادن فرایض و اعمال شرعی خیلی راحتتر از فکر کردن است/ بزرگترین قدیسین و عرفای ادیان همواره اهل تساهل، تسامح و از تعصب بری بودهاند/ همیشه این مذهبیون مقلد و سطحینگر بودهاند که بیشترین تعصب کور را داشتهاند که خود نشان خامی و ناپختگی آنان است/ فرد اصیل قدرتی دارد که میلیونها انسانِ همرنگ با جماعت، فاقد آن است/ آیا بهتر نیست که نسخۀ اصل خودمان باشیم تا نسخۀ دست دوم کسی دیگر/ به دنبال گله رفتن فقط راه خوبی برای گوسفند شدن است...
برخی بچه های دبستانی خیلی زود بالغ و نوجوان می شوند و دیگر کودک نیستند/ این اتفاق بیشتر در پایه های پنجم و ششم دبستان رخ می دهد و گاه حتی به پایه های سوم و چهارم ابتدایی هم سرایت کرده است/ این مسائل آفت تربیت و دکان و بازاری برای کسب سود بعضی افراد است/ آن کسانی که در سن زیر 14 سالگی به دانشگاه رفته اند کجایند و کجا را گرفته اند؟ به جرات می توان گفت هیچ جای خاصی نیستند چون انسان های خلاق عموماً در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند/ کلام، چهره و بیان معلم نباید از کلاس حذف شود/ نباید ابزار محور شد و در اسارت ابزار قرار گرفت/ پدر و مادر باید تحت هر شرایطی از معلم در خانه تعریف کنند و اگر انتقادی از او دارند با خودش صحبت کنند زیرا گله و انتقاد پشت سر معلم و در حضور فرزند به آن فرزند لطمه می زند/ خیلی از پدران و مادران تربیت را با نظام و برقراری نظم اشتباه می گیرند در حالی که کار تربیتی مثل کار باغبانی است/ کم رویی، پرخاشگری، منفعل و خجالتی بودن، اضطراب، کمال زدگی، دیکتاتورمنشی و سخت گیری معضلاتی است که اگر در خانواده حل نشده باشد باید در مدرسه حل شود/ حقوق معلمان دبستان نباید از حقوق استادان دانشگاه کمتر باشد/ فرزند اگر پدر و مادر صبور و مهرورزی ندیده باشد فکر می کند که معلمش نیز همین طور است لذا با اضطراب با معلم مواجه می شود
به کتاب و اهمیت آن در زندگیِ این روزهای مان فکر کردم/ دلم هر روز برای کتاب بیشتر و بیشتر می سوزد. به تدریج مانند مرده ای شده است که فقط عکسی از او باقی مانده/ کاغذ دیواری چیزی را به ما نشان می دهد که خودش ندارد/ از آنجایی که واقعیت این پدیده ها روز به روز فراموش می شوند و البته دست نیافتنی، به تصویر یا کاغذ دیواری آنها متوسل شده ایم/ ما دیگر در خانه هایمان قفسه کتاب واقعی نداریم و طرح کاغذ دیواری آنرا به دیوارهایمان زده ایم/ حتما طی ماه های آینده دستمال توالتِ طرح کتاب هم به بازار خواهد آمد/ . این کاغذ های دیواری طرح کتاب، این پارچه های مبلی طرح کتاب، همه و همه دارند از یک سقوط خبر می هند....