صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

داود محمدی/ پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگيان تبريز

دانشگاه فرهنگيان در ترازوي نقد : این دانشگاه به کدامین سو می رود ؟

تعداد قابل توجهي از نيروهاي آموزشي به خصوص اداري و ستادي از طريق شيوه هاي رانتي و صرفا از طريق ارتباط با مراكز و افراد ذي نفوذ وارد اين دانشگاه شدند/ امكان جابه جايي بين نيروهاي آموزشي به خصوص اداري در اين دانشگاه وجود نداشته كه همين امر سبب انعطاف ناپذيري در مسئولين اين دانشگاه در جذب نيروهاي كارآمد و نخبه آموزش و پرورش گرديده است/ دانشگاه فرهنگيان از نظر توجه به زيرساخت هاي فرهنگي با مشكلات متعددي روبه رو مي باشد/ سطح رضايت دانشجويان و حتي مدرسان در اين ارتباط در سطح رضايت بخش نمي باشد/ انجام برنامه هاي شاد و مفرح در اين دانشگاه همواره همراه با اعتراض هاي گسترده برخي جريان ها بوده و اين در حالي است انجام برنامه هاي موسيقي و طنز در ساير دانشگاه ها يك امر عادي تلقي مي شود/ دانشجويان اين دانشگاه از چنين برنامه هايي بي نصيب هستند و حتي محيط اين دانشگاه در مقايسه با ساير دانشگاه ها از لحاظ فضاي سياسي نتوانسته وارد يك فضاي مناسب شود كه نمود آن در انتخابات اخير رياست جمهوري ديده شد كه يكه تاز ميدان انتخاباتي عمدتا يك جريان سياسي خاص بود/ توجه به شرايط حاكم بر دانشگاه فرهنگيان نشان از غالب بودن يك تشكل خاص مي باشد كه گوياي حاكم بودن يك صداي خاص بوده و تشكل هاي ديگر دانشجويي مجالي براي طرح و رشد خود نيافته اند/ با توجه به سنت و روال تاريخي حاكم بر مراكز تربيت معلم، مساله تفكيك جنستي در دانشگاه فرهنگيان نيز غالب مي باشد؛ اين در حالي است كه تقريبا در تمام دانشگاه هاي كشور چنين رويه اي حاكم نيست

نقد عملکرد دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگيان كه درسال 1390 با تجميع مراكز تربيت معلم كشور تشكيل شد؛ مراحل مختلفي را از حيث تبديل شدن به يك محيط و مركز دانشگاهي طي كرده است كه چالش هاي مختلفي در اين راستا همواره متوجه اين دانشگاه بوده است. در شرايط كنوني، وجود شخصيت شاخص و برجسته علمي و تربيتي همچون دكتر محمود مهر محمدي براي اين دانشگاه مغتنم است كه اقدامات خوبي مانند جذب اعضاي هيات علمي، تشكيل گروه و دپارتمان هاي علمي، اختصاص اتاق براي اساتيد، تغيير در محتواي دروس،‌ پويا نمودن درس كارورزي با وارد كردن درس هايي مانند پژوهش روايي،‌درس پژوهي و كنش پژوهي و .... انجام يافته است؛ هر چند كه چالش هاي مختلف همچنان در فرآيند تبديل شده اين دانشگاه به يك دانشگاه معتبر همراه با شاخص هاي درون دادي، فرآيندي و برون دادي وجود دارد كه در ادامه به چند مورد از اين چالش ها توجه مي گردد.

1. شرايط حاكم در تشكيل دانشگاه فرهنگيان:

تاملي بر شرايط اوليه در شكل گيري اين دانشگاه روشن مي سازد كه تعداد قابل توجهي از نيروهاي آموزشي به خصوص اداري و ستادي از طريق شيوه هاي رانتي و صرفا از طريق ارتباط با مراكز و افراد ذي نفوذ وارد اين دانشگاه شدند. دانشگاهي كه مي توانست با بهره گيري از نيروهاي متخصص و نخبه آموزش و پرورش وارد فاز اجرايي مطلوب قرار گيرد از طريق چنين شيوه نامطلوب، شرايط نامناسبي را از نظر چابكي سازماني، كيفيت زندگي كاري و بهره وري تجربه كرده و مي كند و چنين امر نامناسبي همواره مورد نظر و اعتراف مسئولين اين دانشگاه نيز بوده است.

 

2. عدم امكان جابه جايي نيروهاي آموزشي به خصوص اداري اين دانشگاه با نيروهاي آموزش و پرورش:

دانشگاه فرهنگيان در هر حال از لحاظ تشكيلاتي به نحوي با آموزش و پرورش ارتباط دارد و نيروهاي عمده اين دانشگاه از آموزش و پرورش جذب اين محيط آموزشي شده اند. بنابراين مي توان گفت كه شاكله دانشگاه فرهنگيان، همان فرهنگيان مي باشند. متاسفانه روند اجرايي و قانوني باعث گرديده كه امكان جابه جايي بين نيروهاي آموزشي به خصوص اداري در اين دانشگاه وجود نداشته كه همين امر سبب انعطاف ناپذيري در مسئولين اين دانشگاه در جذب نيروهاي كارآمد و نخبه آموزش و پرورش گرديده است؛ چرا كه بدنه آموزش و پرورش سرشار از نيروهاي متخصص، متعهد و كارآمد مي باشد كه وجود آن ها براي هر سيستمي مبارك و مغتنم مي باشند.

 

3. شاخص هاي كالبدي و فيزيكي دانشگاه فرهنگيان:

از عومل موثر در كيفيت آموزشي مراكز آموزشي به خصوص دانشگاه ها، وجود شاخص هاي كالبدي و فيزيكي مناسب مانند كلاس ها، آزمايشگاه ها و كارگاه ها، كتابخانه ها، مراكز تفريحي و رفاهي، سالن هاي ورزشي،‌ محوطه و فضاي سبز، خوابگاه ها، سرويس هاي غذاخوري و ..... مي باشد كه وضعيت كمي و كيفي هر كدام از اين مولفه ها در كيفيت بخشي بر فرآيندهاي آموزشي و پرورشي موثر مي باشند. تاملي كوتاه و ساده مشخص مي سازد كه وضعيت اين دانشگاه از نظر شاخص هاي فوق  زياد فرق نكرده و  همان شرايط قبلي از نظر شاخص هاي كالبدي و فيزيكي بر اين دانشگاه حاكم است و اين امر عمدتا ناشي از عدم تخصيص بودجه هاي ناكافي بوده كه دست مسئولان اين دانشگاه را در بهبود شاخص هاي فوق بسته است.

نقد عملکرد دانشگاه فرهنگیان

4. فضاي فرهنگي حاكم بر دانشگاه فرهنگيان:

برنامه هاي فرهنگي دانشگاه ها عمدتا در راستاي تحقق اهدافي چون تعميق باورهاي ديني و ملي، رشد اخلاقي و اجتماعي دانشجويان، فراهم كردن كرسي هاي آزادانديشي، مرتبط ساختن برنامه ها با استعدادها و علائق مختلف دانشجويان، توجه به رشد سياسي دانشجويان، توسعه انجمن ها و كانون هاي علمي، هنري و فرهنگي، برگزري اردوهاي علمي،‌گردشي و زيارتي، شاداب نمودن محيط دانشگاه و ... با مشاركت دانشجويان مي باشد. نگاهي تحليلي همراه با نظرسنجي از دانشجويان مويد اين امر است كه دانشگاه فرهنگيان از نظر توجه به زيرساخت هاي فرهنگي با مشكلات متعددي روبه رو مي باشد كه آسيب شناسي خود را مي طلبد، به طوري كه تنوع ديدگاه هاي مختلف در اجراي برنامه ها مورد توجه واقع نمي گردد و عمدتا ديدگاه جريان هاي خاص در اجراي برنامه ها مورد عمل واقع مي شود.

نگاهي بر وضعيت شادابي دانشجويان و محيط دانشگاه در برگيرنده اين واقعيت است كه سطح رضايت دانشجويان و حتي مدرسان در اين ارتباط در سطح رضايت بخش نمي باشد و شايد توجه به اين امر در اين ارتباط كافي باشد كه انجام برنامه هاي شاد و مفرح در اين دانشگاه همواره همراه با اعتراض هاي گسترده برخي جريان ها بوده و اين در حالي است انجام برنامه هاي موسيقي و طنز در ساير دانشگاه ها يك امر عادي تلقي مي شود؛ اما دانشجويان اين دانشگاه از چنين برنامه هايي بي نصيب هستند و حتي محيط اين دانشگاه در مقايسه با ساير دانشگاه ها از لحاظ فضاي سياسي نتوانسته وارد يك فضاي مناسب شود كه نمود آن در انتخابات اخير رياست جمهوري ديده شد كه يكه تاز ميدان انتخاباتي عمدتا يك جريان سياسي خاص بود؛ هر چند كه اقدامات مختلفي توسط مسئولين اين دانشگاه در تلطيف و تعديل چنين فضايي انجام گرفته است.

 

5. ضعيف بودن تشكل هاي دانشجويي با ديدگاه هاي مختلف:

يكي از شاخص هاي مهم در افزايش مشاركت دانشجويان در برنامه هاي مختلف فرهنگي، علمي، سياسي و اجتماعي، ‌وجود تشكل هاي دانشجويي با ديدگاه ها و سليقه هاي مختلف مي باشد. توجه به شرايط حاكم بر دانشگاه فرهنگيان نشان از غالب بودن يك تشكل خاص مي باشد كه گوياي حاكم بودن يك صداي خاص بوده و تشكل هاي ديگر دانشجويي مجالي براي طرح و رشد خود نيافته اند؛ هر چند كه اقدامات اوليه اي در تشكيل و تاسيس برخي تشكل ها مانند انجمن اسلامي دانشجويان در برخي پرديس ها انجام يافته كه خود امر مباركي مي باشد.

 

6. تفكيك جنسيتي حاكم بر دانشگاه فرهنگيان:

با توجه به سنت و روال تاريخي حاكم بر مراكز تربيت معلم، مساله تفكيك جنستي در دانشگاه فرهنگيان نيز غالب مي باشد؛ اين در حالي است كه تقريبا در تمام دانشگاه هاي كشور چنين رويه اي حاكم نيست و حتي همان دانشجو معلمان پس از فارغ التحصيلي بلافاصله در دوره هاي آموزش ضمن خدمت و يا در صورت ادامه تحصيل در دانشگاه هاي ديگر در كلاس هاي به دور از تفكيك جنسيتي قرار خواهند گرفت كه اين مساله خود قابل تامل بوده كه لازم است در بحث ها، بررسي ها و حتي در پژوهش ها مورد توجه قرار گيرد.

البته نگاه تحليلي فوق فقط از چند منظر به شرايط حاكم بر دانشگاه فرهنگيان پرداخته كه لازم است نگاه نقادي توسط همكاران گرامي از زواياي مختلف نيز بر وضعيت اين دانشگاه انجام پذيرد تا شاهد بالنده شدن اين دانشگاه باشيم.

آنچه از مطالب فوق حاصل مي شود؛ توجه به اين واقعيت مي باشد كه توجه به چابكي سازماني ( آموزش مداوم نيروهاي آموزشي و ستادي، بهره گيري از ظرفيت عظيم آموزش و پرورش در تامين نيروي انساني متخصص دانشگاه فرهنگيان و پرهيز از عوامل رانتي در به كارگيري نيروهاي آموزشي و اداري)، بهبود شاخص هاي فيزيكي و كالبدي (مناسب و شاداب نمودن محيط هاي فيزيكي، آموزشي و رفاهي)، تعديل و تلطيف فضاي فرهنگي (پذيرش ديدگاه ها و سليقه هاي مختلف و مفرح نمودن برنامه هاي فرهنگي)، فعال نمودن تشكل هاي دانشجويي و حتي مدرسي و تقويت، ‌فعال و به روز كردن امكانات كتابخانه اي و اطلاع رساني مي تواند در تبديل اين دانشگاه به يك دانشگاه معتبر موثر باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 13 خرداد 1396 15:05 خوانده شده: 2791 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 -2 --
معلم امیدوار 1396/03/13 - 20:16
این دانشگاه در دولت12 باید تغیر رویه دهد با مدیریت جدید و از کارهای اولش امکان ادامه تحصیل دبیران لیسانسه در مقطع ارشد در این دانشگاه بخصوص در علوم پایه باشه انشاا...
پاسخ + 0 0 --
یزدان پناه 1396/03/14 - 10:10
اگه بشه عالیه. من خودم لیسانس هستم و در آرزوی فوق لیسانس.
پاسخ + +1 -2 --
محمد باقر 1396/03/13 - 21:19
یکی از شکیات مطرح این است که با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و مکتبی و ایدئولوژیکی و روحیات و اخلاقیات جامعه ای مثل ایران ،نمی توان با این شرائط ،معلمین و دبیرانی را تربیت کرد که تحول ساز باشند .برای همین است که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان ،همان روشهای 30 سال قبل را که ما یاد گرفته ایم ،همانها را یاد گرفته اند و اوضاع تدریس و آموزش و زندگی و اجتماع معلمین و مدارس و به تبع ان کل جامعه چندان فرقی نکرده است.هنوز دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است نیرویی تربیت کند که انها شیوهء زندگی و کسب و کار را به دانش اموز بیاموزانند.اگر وضع ما به لحاظ دیدگاهی، در شاخصهای مطرح شده که در اول این بیان، گفته شد متناسب با جهان و به روز شود ،انوقت به لحاظ عملکردی، کار آموزش و پرورش شروع خواهد شد.آ.پ باید رو به سوی بازنگری و بازسازی نهد .با احترام
پاسخ + 0 0 --
یزدان پناه 1396/03/14 - 10:12
عالی بود.
پاسخ + +1 0 --
موسالو 1396/03/14 - 07:33
نكاتي خوبي در ارتباط با دانشگاه فرهنگيان اشاره شده است و اين دانشگاه واقعا تا دانشگاه شدن واقعي زمان ميخواهد.
پاسخ + 0 0 --
یزدان پناه 1396/03/14 - 10:13
نیروی متخصص باید جذب کنند تا در کوتاهترین مدت تبدیل به یه دانشگاه ایده آل شود. نیروهایی که تا حالا جذب کردند طبق روابط و باند بازی بوده.
پاسخ + +2 0 --
حسن.م 1396/03/14 - 07:34
متاسفانه وقتي اين دانشگاه شكل گرفت رانت بازي در جذب نيرو حاكم شد.
پاسخ + 0 0 --
یزدان پناه 1396/03/14 - 10:14
چوبش رو ملت میخورند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/03/03 - 07:10
معمولا استادانش بی سواد و به تبع آن دانشجويان!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور