به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا عارف عصر دوشنبه در آیین سی و سومین بزرگداشت مقام معلم در سالن امام علی(ع) آموزش و پرورش منطقه پنج تهران ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری و شهدای مدافع حرم و شهدای معلم با اشاره به مشکلات معیشیتی معلمان اظهار کرد: همه از این مشکلات آگاهیم و مطالبات به حق معلمان را همه قبول دارند، برای حل این مشکلات تلاش شده و اما حتما باید با هماهنگی بیشتر با همکاری بیشتر نهادهای ذیربط از جمله دولت و مجلس ما بتوانیم دغدغه معیشتی معلمان را کم کنیم تا به منزلت معلمان به عنوان مسئله اصلی بپزدازیم و امیدواریم دولت آینده جدی تر حل مشکلات معیشتی معلمان را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه هفته بزرگداشت معلم تجلیل از نقش معلمان در جامعه و رشد و توسعه کشور است، افزود: روز معلم روزی است که به چالش ها و مسایل و مشکلات معلمان بپردازیم.
عارف با بیان اینکه فساد یک واقعیت در جامعه است، گفت: قشر معلم از فساد مصون است، معلم اگر خدایی نکرده بخواهد فسادی کند، نمی تواند به ثمر بنشیند و این خیلی ارزشمند است و ما باید قدر این قشر را بدانیم و امیدواریم با برنامه ها و تلاش هایی که می شود منشا فساد در جامعه ریشه کن شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش در جامعه اظهار کرد: سهم نیروی انسانی در برنامه های توسعه غیرقابل انکار نبوده و باید بپذیریم در هر نظام با هر گونه رویکرد اصلی در توسعه و پیشرفت و دستیابی به مطالبات جوامع لازمه آن نیروی انسانی است.
وی افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی امروز به عنوان سیاست کلی جامعه، مبتنی بر منابع انسانی است، یکی از شاخص های اقتصاد دانش بنیان اقتصادی مبتنی بر دانش و آموزش است که حداقل باید تولید ناخالص داخلی را به خودش اختصاص دهد، جایگاه نیروی انسانی تحصیل کرده که تربیت این نیرو بر عهده معلم است، مورد توجه قرار می گیرد.
عارف با اشاره به مشکلات معیشت و منزلت معلمان اظهار کرد: منزلت معلم مهمترین مسئله ما است اما متاسفانه به دلایلی در سال های گذشته کمتر به موضوع منزلت پرداختیم، گفتمان غالب معلمان، معیشت محوری بوده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بحث منزلت معلم را در جامعه دنبال کنیم و ارتقای منزلت معلم به حد دغدغه معیشت معلم راهبردی است که در این زمینه می توانیم مطرح کرد و مسئولان، دولت، مجلس و نهادهای ذیربط باید جایگاه معلم و شغل معلم را طوری برنامه ریزی کنیم که بالاترین جایگاه را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناظره های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنر تمامی این نامزدها افزایش هزینه های ملی است و مطالبات مردم را بدون توجه به منابع بالا می برند و دیگر کاری ندارند که در این شرایط چه اتفاقی می افتد و یک طوری جمع اش می کنند. کدام نامزد آمده راهکار افزایش و منابع و درآمد ملی را بالا ببرد، حرف زدن و شعاردادن هنر نیست، هنر افزایش منابع و ثروت ملی است که به دنبال آن هزینه کنیم که متاسفانه چنین نگاهی وجود ندارد که در میان فرهنگیان باید این نوع نگاه را دنبال کنیم.
عارف با اشاره به برگزاری انتخابات در 29اردیبهشت ماه اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و تنها پشتوانه انقلاب بعد از خدا، مردم بودند و در این سال ها هر اتفاقی که در کشور رخ داد، به اتکای مردم بود و تعیین کننده راه مردم بودند، مردمی که مشکل داشتند، مردمی که ممکن بود با عملکردهای دولت ها مخالف بودند اما پشتیبان انقلاب بودند و حضور مردم در راهیپمایی 22بهمن و انتخابات تضمین کننده انقلاب و تضعیف کننده شیطنت ها و مخالفت های دشمنان است.
رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات سال 92 گفت: در این انتخابات و ایام قبل از خرداد92 و مسیری که کشور در آن قرار داشت، مردم در انتخابات حضور پیدا کردند و یک تغییری حاصل شد و به نظر می رسد قطار حرکت توسعه کشور روی ریل توسعه و پیشرفت یا به سمت آن در حرکت می کند.
وی با بیان اینکه براساس انتخاب 92 و مشارکت مردم در این انتخابات نگاه دنیا نسبت به کشور تغییر کرده، افزود: چرا قدرت های بزرگ حاضر شدند پای میز مذاکره با کشور بنشینند و یک طرف مذاکره قدرت های بزرگ 1+5 و اتحادیه اروپا و یک طرف کشور در حال توسعه ایران، این عظمت و قدرت مبتنی بر حضور مردم است و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید این حضور را حفظ کنیم.
عارف با بیان اهمیت انتخابات 29 اردیبهشت ماه اظهار کرد: غرب برای واکنش نسبت به کشور و اجرای تصمیم هایش منتظر حضور و عدم حضور ما در انتخابات است، کنگره آمریکا رسما اعلام کرده که ما صبر می کنیم تا بعد از انتخابات براساس تبلیغات و موضع گیری هایمان تصمیم گیری کنیم، در این میان بعضی از رسانه های تنگ نظر و گاها اختلال گرا توجهی به منافع ملی نداشتند، خواستند برچسب بزنند که یک جریانی گرایش به آمریکا دارد، دو سه روز تلاش بی ربطی کردند، نگرفت.
وی گفت: اگر مردم در انتخابات حضور نداشته باشند، دشمنان فشار خود را بر ایران وارد خواهند کرد، الان ما خوشبختانه افتخار می کنیم که در منطقه باثبات ترین کشور هستیم و تاثیرگذاری ما بالا است. نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای ارتقای تاثیرگذاری و نقش بیشتری در برادرکشی که متاسفانه در دنیای اسلام با عناوین مختلف وجود دارد، و کاهش تنش های بین جوامع اسلامی باید مردم در صحنه حضور داشته و در انتخابات شرکت کنند.
عارف افزود: من خواهشم به عنوان یک معلم کوچک از معلمان این است که نه تنها خود در انتخابات حضور داشته باشند بلکه با توجه به جایگاهی که در میان دانش آموزانشان دارند، دانش آموزان را برای مشارکت در انتخابات تشویق کنند، آنانی که می توانند رای داهند، دانش آموز در خانواده موثر است، برای اینکه بتوانیم اقتدار ملی و عزت ملی و امنیت ملی را حفظ کنیم و ارتقا دهیم یک حماسه دیگری خلق کنیم نیاز به مشارکت جدی مردم داریم.
ربیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم تشخیص می دهند که به چه کسی رای دهند، اظهار کرد: مردم خوشبختانه درک و شعور و تحلیل شان بسیار قوی است . بنابراین من خواهشم به عنوان یک معلم کوچک از شما معلمان حضور در پای صندوق های رای و تشویق دیگران برای مشارکت در انتخابات است.
آیین سی و سومین بزرگداشت مقام معلم عصر دوشنبه با حضور محمدرضا عارف عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، محمدرضا حافظی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز و جمعی دیگر از مسئولان آموزش و پرورش در سالن امام علی(ع) منطقه پنج آموزش و پرورش تهران برگزار شد.
پایان پیام/
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ صدای معلم گفت و گویی را با « محمد حسین کفراشی » رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش انجام داد .
این نخستین گفت و گوی یک رسانه با عالی ترین مقام حراست در وزارت آموزش و پرورش در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی است ؛ هر چند این میسر نبوده است مگر به خاطر سیاست های باز و مدارا گرایانه دولت تدبیر و امید .
« صدای معلم » از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش که دعوت این رسانه را برای گفت و گو پذیرفت تشکر و قدردانی می کند .
بخش پایانی این گفت و گو تقدیم شما می گردد
در پاسخ به نامه منتشر شده یک شهروند ( این جا ) خود را واجب بر آن دانستم پاسخی راه گشا و مفید برای این هموطن ارسال نماییم. امید است که این پاسخ نگاه ایشان وعده ی از افراد جامعه که همسو با این نوع طرز تفکر هستند را یکبار برای همیشه روشن نماید.
در بخش اول این نامه بحث تعطیلات تابستانی مدارس و تعطیلات رسمی عید نوروز مطرح شده است. در توضیح این مطلب باید عنوان کرد تا چه زمانی باید نگاهی تا این حد سطحی داشت.
نخست اینکه تعطیلات نظام آموزشی مختص به دانش آموزان است نه معلمان.
این مورد موضوعی کاملا کارشناسی شده و پذیرفته شده در تمامی کشورهای جهان حتی کشورهای که از نظر محرومیت هزار برابر از ما عقب تر هستند، است. دانش آموزان و خانواده ها نیازمند این تعطیلاتند اگر مبنا بر این بود که دانش آموزان تمام طول سال را در مدارس حضور یابند طی همان چند سال نخست تحصیل از درس و مدرسه برای همیشه دل زده می شدند و ضمنا خانواده نیز برای در کنار هم بودن و تجدید قوا روحی زمانی را در اختیار نداشتند و بنیان خانواده سست می شد.
اگر اطلاع ندارید جهت اطلاع شما و سایر عزیزان عرض می کنم ، کشور فنلاند رتبه نخست آموزش و پرورش را در جهان کسب کرده است. آیا می دانید معلمان فنلاند چند ساعت در روز را درس می دهند و دانش آموزان فنلاند چه میزان تعطیلات دارند ؟
معلمان فنلاند تنها 4 ساعت در روز را درس می دهند و 2 ساعت در اختیار معلم برای مطالعه کتاب های مختلف است و البته تعطیلات دانش آموزان فنلاند 2 ماه و 15 روز در سال است. معلمان در این کشور جزء اقشار برخوردار جامعه هستند. شما به ما بگویید پس چرا آموزش و پرورش فنلاند به این سطح رسیده و چگونه است که معلمان این کشور بالاترین رفاه اجتماعی و بالاترین منزلت اجتماعی را در این کشور دارند اما این همه در آموزش و پرورش پیشرفت دارند؟
در مورد تعطیلات تابستانی دانش آموزان اشاره و تاکید به این نکته ضروری است که معلمان ایران بارها اعلام کرده اند ما حاضریم تمام تابستان را سر کار برویم و حقوق برابربا دانشگاهیان و سایر ارگان های برخوردار را داشته باشیم. ؛ چرا که کارمندان سایر ارگان ها از مزایایی برخوردارند که هیچ کدام از آنها را معلمان ندارند و با احتساب آن مزایا برای سایر کارمندان دولت (مثلا بانکی، نفت ، دارایی و...) حقوق 18 تا 22 ماه را به ازای 12 ماه در سال دریافت می کنند( تحت عناوین اضافه کار، یک ماه مرخصی ،حق مسکن ، کارانه و..)که البته طبق آمار اعلامی زمان مفید کار یک کارمند ایرانی بسیار بسیار ناچیز است. معلمان از فقر نمی نالند بلکه از فرق می نالند.
در ادامه یادآوری این نکته اهمیت دارد که اکثر افراد صاحب نظر موضوع تربیت و آموزش را کلا از تمام مباحث مطرح شده بالا متفاوت می دانند و یک ساعت کار آموزشی را برابر با 8 ساعت کار اداری دانسته اند و معلمی را به هیچ عنوان قابل قیاس با سایر کارها نمی دانند ؛ معلم با روح و روان فرزندان این مملکت سروکار دارند و هر عمل آنها تاثیر عمیق بر آینده این خاک و بوم دارد.
البته فراموش نکنید اگر طبق حرفهای شما بود که اساتید دانشگاه ایران و اکثر جهان 5 ماه تعطیلات و ساعت آموزشی 8 ساعته دارند و البته دریافتی چندین برابر نسبت به معلمان !
( آمار تعطیلات روزانه دانش آموزان در کشورهای مختلف: کانادا 100 روز ، مالزی 90 روز ، انگلیس 100روز، ترکیه 125 روز، روسیه 120 روز ، آلمان 100 روز)
در بخش دوم بحث معلمان غیر انتفاعی را پیش کشیده اید و گفته اید از ترس اخراج خوب کار می کنند! آیا این روش تهدید و ارعاب به نظر شما درست است؟ آیا با واژه ی به نام امنیت شغلی آشنایی دارید؟ آیا از حقوق خود به عنوان یک انسان و شهروند مطلع هستید؟
البته که ما معلمان رسمی همیشه گفته ایم معلمان غیرانتفاعی مورد شدیدترین ظلم و بی مهری در سیستم آموزشی کشور قرار گرفته اند.
آیا شما در جامعه امروز ایران به عنوان نگارنده نامه مطلعید یک معلم غیر انتفاعی 400 نهایت 700 هزار تومان دریافتی دارد ؛ قطعا نمی دانید! و البته اگر می دانید و این رویه را درست می دانید بشدت راه ناصوابی در پیش گرفته اید.
آیا 400 تا نهایت 700 هزار تومان برای زندگی انسانی و در شان یک تربیت دهنده ، مربی و معلم فرزندان شما و این مملکت کافیست؟ به نظر شما اگر کل آموزش و پرورش این طور باشد مملکت گل و بلبل می شود؟
در بخش سوم به درستی گفته اید حقوق معلمان غیر انتفاعی نسبت به کارکردشان کم است سپس پرسیده اید پس چرا این همه جویا شغل معلمی هستند؟
در همین سوال شما نقض اساسی حقوق مدنی افراد جامعه عنوان شده است. آیا خود شما به این مطلب اعتقاد دارد؟ فرعون های مصر نیز اهرام با شکوهی ساخته اند اما به چه قیمتی به قیمت کشتار عده زیادی از مظلومان جامعه خود.
قسمت بعد می دانید چرا همه جویای این شغل هستند؟
گاهی باید رک بود هموطن ؛ چون که شاهد خیل عظیم تحصیل کردگان بیکار هستیم و هیچ شغل دیگری با این فضای سالم و امن محیطی به خصوص برای بانوان وجود ندارد و امید دارند شاید در آینده به استخدام رسمی در بیایند. از قدیم گفته اند کاچی بهتر از هیچی است. به نظر شما چرا فرزندان افرادی که به راحتی می توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند هیچ کدام حتی رو به سوی معلمی نمی کنند؟
بله ؛ چون که نان بهتر و چرب تری در جای دیگر دارند.
در پایان خانم سمیرا مطرح کرده اید چرا برخی از معلمان دلسوز نیستند و به آینده فرزندان این مملکت اهمیت نمی دهند؟
آیا شما مدرک و سندی برای اثبات اتهام و تهمت خود بر جامعه فرهنگیان کشور دارید؟
آیا می دانید معلمان تمامی دوره های صلاحیت حرفه ای را مانند پزشکان و مهندسان در شغل خود طی کرده اند و حتی گاه بیشتر از آنان درس خوانده اند؟
تخصص شما چیست که این گونه تمام ارگان های تربیت معلم و دانشگاهی کشور را زیر سوال می برید؟
در آخر بنده به قاطعیت می گویم اکثر معلمان در این بخش حتی بیشتر از توان خود نیرو می گذارند نمونه آن معلمان فداکار بسیاری است که از مال و جان و وقت خود برای فرزندان این مملکت و انقلاب مایه گذاشته اند و آن عده بسیار بسیار کم که اگر باشد را هم باید جویا شد چرا چنین هستند؟
پاسخی که آنها به شما خواهند داد ممکن است این باشد که :
آیا یک فرزند و همسر یک معلم حق حیات آبرومندانه را در جامعه ندارد؟
چرا یک معلم با 20 و حتی 25 سال شغل شریف معلمی هنوز نتوانسه یک آپارتمان نقلی از خود داشته باشد اما کارمندان سایر ارگان ها دوتا دوتا دارند؟ ارتباط داده و ستانده یک اصل است. مدارس در چه سطح از امکانات و تجهیزات علمی قرار دارند.
هموطن گرامی ؛ اگر به مدارس مراجعه نمایید به جز مناطق برخوردار اکثر کلاس های درس ما از کمترین میزان استاندارد کشوری برخوردارند.
در پایان تنها می گویم وظیفه معلمی من، من را برآن داشت که این متن را برای شما نگارش کنم چرا که حیطه آموزش و پرورش یک حیطه تخصصی است و تنها متخصصان امر می توانند در این حیطه نظرات و انتقادات صحیح و سازنده ارائه دهند.
امیدوارم چراغ روشنگری را در گوشه ی از ذهن شما و سایر افرادی که نگاهی بسیار سطحی به امر خطیر آموزش و پرورش دارند را روشن کرده باشم.
هموطن گرامی !
راه پیشرفت جامعه در نیروی نظامی و بهداشتی آن نیست که اگر بود خیلی از کشورهای جهان سال ها در این زمینه برتر بودند اما پیشرفتی نداشتند برعکس کشورهایی که در جنگ با خاک یکسان شدند با تکیه بر آموزش و پرورش خود اکنون جزء کشورهای با بیشترین تولید ناخالص ملی و رفاه اقتصادی و اجتماعی بالا هستند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فهم جامعه ایران هرروز دشوارتر میشود/ در کنار اینها، نشانههایی هم میبینیم که بیانگر نوعی آشفتگی اجتماعی در ارزشهای جامعه و بهنوعی بازگشت به گذشته است/ در جامعه ماقبل صنعتی منزلت عمدتاً از نوع محوّل یا انتسابی بود و فرد در به دست آوردن آن نقشی نداشت. منزلت از قبلیها به او تفویض و به ارث میرسید/ در جامعه جدید منزلت اجتماعی از نوع محقّق یا اکتسابی است. یعنی فرد با زحمات خودش منزلت اجتماعیاش را به دست می آورد/ متأسفانه آنچه درباره این دو کارمند گفتم در حال گسترش و تبدیلشدن به شاخص و نشانۀ منزلت اجتماعی است. گویی نوعی رقابت و چشم و همچشمی برای خدماترسانی به فرزندان شکل گرفته است/ بهراستی میتوان این والدین را دلسوز و وظیفهشناس دانست/ آیا فرزندان والدین هلی کوپتری طعم واقعی استقلال را خواهند کشید/ آینده جامعهای که شاهد « والدین دائمالبانک » و «کودکان مادامالعمر» است چه خواهد بود
گروه اخبار/
نامه زیر توسط یکی از معلمان شاغل در یک مدرسه غیردولتی در منطقه 12 تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است .
« صدای معلم » در صورت درخواست مسئولان نام و مشخصات واحد آموزشی را اعلام خواهد کرد .
گروه اخبار/ دکتر حمیدرضا حاجی بابایی اعلام کرد:
هرسند یا برنامه ای مغایر سند تحول بنیادین غیر قانونی است و باید با مجری آن برخورد قانونی صورت گیرد، سند ۲۰۳۰ قابلیت اجرایی ندارد، مجری آن متخلف است.