به جای آموزش صرفِ ایده ها و قوانین کهنه و تلنبار کردن محفوظات در مخیله مخاطب خود، روش فکر کردن را بیاموزد/ معلم جهانی کسی است که کلاس داریش دوطرفه، مشارکتی و به قولی دیالوگ - محور است/ معلم عقل کل و محور آموزش نیست، محور آموزش مدرسه محوری است/ معلمی است که خود همواره در حال مطالعه و آموزش ضمن خدمت است (البته نه ضمن ذلت !)/ البته بگذریم از خزعبلاتی که در خصوص معلمان رد و بدل می شود مثلا این که در فلان کشور اروپایی دو گروه در پشت چراغ قرمز متوقف نیستند: پلیس و معلم !/ در این کشورها عموما نگرش به آموزش و پرورش ایدئولوژیک بوده و در استخدام معلمان به تنها چیزی که توجه نمی شود مهارتهای حرفه ای است؛ معلمان عموما چند شغله، بی انگیزه و فاقد سواد روز بوده و به خاطر چند شخصیتی بودن خودشان مشابهین خود را تربیت می کنند/ محتوای کتب درسی کهنه و غیرکاربردی بوده و سیستم آموزش و پرورش معمولا سانترالیستی و مرکز گراست، بر عکس کشورهای توسعه یافته (فدرالیسم فرهنگی)/ یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون وسطی
گروه اخبار/
پس از » مرتضی حاجی » و « علی اصغر فانی » شاید « سید محمد بطحایی » از معدود وزیران آموزش و پرورش پس از انقلاب است که به " روز جهانی معلم " اهمیت می دهد .
مهم ترین نکته در پیام وزیر آموزش و پرورش ، ساده بودن و عدم حاشیه روی در آن است .
« صدای معلم » از توجه آقای بطحایی به این مطالبه معلمان تشکر و قدردانی می کند .
گروه رسانه/ در روزهای اخیر اهالی شهر شاهدیه در یزد با تجمع در مقابل مدرسه ابتدایی جهاد با اختصاص مدرسهای به دانشآموزان افغان مخالفت کرده و این مدرسه را در آغاز سال تحصیلی به تعطیلی کشاندند .
این امر با واکنش های بسیاری رو به رو شد .
« شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران » ضمن تقبیح این واکنش ، " حق تحصیل " را از حقوق انسانی همه انسان ها فارغ از ملیت و نژاد برشمرده و بیانیه ای صادر کرده است
« روز جهانی معلم » در ایران پنجم اکتبر روز جهانی معلم است . این روز در تقویم رسمی ایران یاحتی در تقویم وزارت آموزش و پرورش هرگز ثبت نشده و جایگاهی رسمی ندارد/ دولت راست گرایان اقتدارگرا هیچ گاه این روز را در حد تشریفات یا شعار هم نپذیرفتند و اصولا بینش غرب ستیز آنان و پرده ی آهنینی که برای خود ترسیم کرده اند مانع از پذیرش مناسبت های جهانی همراه با سایر ملل می شود/ با تاکید قاطع می گویم هیچ کدام از معلمان در طول یک سال حتی یک بار یک نسخه روزنامه 300 تومانی (درشهرستان ها ) 500 تومانی (در تهران ) را نمی خرند و نمی خوانند . هیچ یک با مجله و نشریات ارتباطی ندارند و تحت هیچ شرایطی هم تن به کتاب خواندن یا هزینه ای برای خرید آن نمی دهند . با کتابخانه و کتابفروشی کاملا بیگانه اند/ اینک معلمان ، نه سودای تغییر جهان [فارغ از درستی یا نادرستی آن ] و نه ایران را ، که سودای تغییر محیط زندگی و شغلی و صنفی خود را نیز ندارند و " روزمرگی " برای آنان ، هم آرمان شده است هم برنامه ی زندگی/ بسیار معلمان ایرانی روز جهانی معلم را نه می شناسند و نه انگیزه ای برای دانستن آن دارند/ فرهنگ در حاشیه ی دولت ها قرار دارد/ تنها از این طریق است که می توان به استمرار دولت اصلاح و اعتدال در سال 1400 امیدوار بود...
در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی که بزرگترین رتبهبندی جهانی مدارس (Global School Ranking) از سوی OECD منتشر شد، دانشآموزان ایرانی در میان ۷۶ کشور، از نظر آموزههای علوم و ریاضیات در رتبه ۵۱ جهان قرار گرفتند.
رتبههای نخست این فهرست در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور، هنگکنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایوان بود. فنلاند که سالهاست نام خود را در صدر بهترین نظامهای آموزشی جهان به ثبت رسانده در رتبه ششم قرار گرفت. مقام بیستم به انگلستان رسید و هشت پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده میشد. کشورهای آفریقای جنوبی و غنا هم دو رتبه آخر فهرست را به نام خود کردند.
پژوهشگران دلیل موفقیت کشورهای آسیای شرقی در این ارزیابی را بهسادگی تبیین کردهاند:
اگر شما به یک کلاس درس آسیایی وارد شوید آموزگارانی را میبینید که انتظار دارند همه دانشآموزانشان موفق شوند. نظام آموزشی، سخت گیر، متمرکز و منسجم است.
این کشورها همچنین در جذب معلمان باهوش و مستعد برای تدریس در کلاسهای پرچالش بسیار موفق هستند، بنابراین دانشآموزان زیر نظر آموزگاران فوقالعادهای آموزش میبینند.
نویسندگان این رتبهبندی که دو تن از استادان دانشگاههای استنفورد و مونیخ هستند میگویند:
«کیفیت آموزش» پیشبینیکننده قدرتمند میزان «ثروتی» است که کشورها در بلندمدت تولید خواهند کرد.
اقتصاد برتر
1- رهبر معظم انقلاب در فتوایی تولید، نگهداری و کاربرد سلاحهای اتمی را حرام خواندند و بهارستانیها ابعاد فقهی این مسئله را تشریح کردند.( 1 )
2- سخني با برخي ايرانياني که همزمان با سخنراني روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل در خيابان هاي اطرف اعتراض نمودند و يا چشم اميد به خارج دارند :
مردم ليبي و ... که براي ورود نيروهاي خارجي جهت توسعه و دموکراسي جشن و پايکوبي نمودند؛ امروز پشيمان هستند !
تجربه بشري ثابت کرده است که تأمين دموکراسي و توسعه پايدار فرآيندي درون زا مي باشد .
روحاني در مراسم تحليف دولت دوازدهم ( 2 ) گفت :
" یکصد و یازده سال پیش در چنین روزی، ایران ̗ تازهای از میان آشفتگی های فراوان سر برآورد و حماسهای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود."
از آن روزگار تا به امروز دقیقا یکصد و یازده سال میگذرد.
چه خوب ، چه بد ، هرچه را کاشته ايم ! همان را درو مي کنيم !
اگر با توسعه پايدار ، فاصله زياد يا کم داريم ؛ ما مقصريم !
ما بايد در سايه عزم ملي ، اصلاح ساختار هاي اقتصادي – اجتماعي –سياسي را سر لوحه ي فعاليت هاي اقتصادي -اجتماعي – سياسي خود قرار دهيم که در ياداشت هاي قبلي به آن پرداخته ام و ازحوصله اين ياداشت خارج است .
محاسبات غلط تندروها ، نتايج فعاليت ِ اعتدال گراها را تخريب مي کند :
در تارنماي ِخبر گزاري دانشگاه ِ آزاد اسلامي آنا روز دوشنبه 13 شهريور 1396 ( 3 ) آمده است :
طي کش و قوس هاي فراوان از فوريه 1956 تا دسامبر 1985 ( حدود سه دهه ) در سايه خرد جمعي جهاني ، کرهشمالی در دسامبر سال 1985 معاهده عدم گسترش سلاح هستهای (ان.پی.تی.) را امضا کرد و در ازای این تصمیم شوروی با ساخت 4 راکتور آب سبک برای کرهشمالی موافقت کرد.
در سپتامبر 1991 اتفاق مهمی در مسیر عاری سازی شبهجزیره کره از سلاح هستهای رخ داد و جرج بوش (پدر) رئیس جمهور وقت آمریکا تسلیحات هستهای کشورش را از خاک کرهجنوبی خارج کرد.
این تصمیم آمریکا زمینه ساز امضای بیانیه هستهای زدایی میان دو کره شد و دو کشور تعهد کردند از هر گونه فعالیت برای آزمایش، ساخت، تولید، و ذخیره و استفاده از سلاح اتمی خودداری کنند.
در ژوئن 1994 این بحران با سفر جیمی کارتر به پیونگیانگ و توافق وی با کیم ایل سونگ رهبر وقت کرهشمالی فروکش کرد و توافق جامعی بین دو طرف امضا شد.
مطابق این توافق کرهشمالی تعهد کرد که عمده فعالیت هستهای خود را متوقف کند، ضمن همکاری کامل با آژانس و به بیانیه هستهای زدایی در شبه جزیره کره پایب ند بماند. آمریکا هم بر اساس این توافق متعهد شد برای تشکیل یک کنسرسیوم بینالمللی جهت ساخت دو راکتور آب سبک در کرهشمالی پیش قدم شود، تا سال 2003 هر ساله 500 هزار تن نفت در اختیار کرهشمالی قرار دهد و تضمین دهد که اقدام به تهدید و یا استفاده از سلاح هسته ای علیه کره شمالی نخواهد کرد.
تأمين دموکراسي و توسعه پايدار فرآيندي درون زا مي باشد در سال 2001، جرج بوش (پسر) نگاه سخت گیرانهتری را در قبال کرهشمالی در پیش گرفت و به بهانه فعالیتهای هستهای مخفی کرهشمالی ، این کشور را به عنوان محور شرارت معرفی کرد.
در تابستان سال 2002 مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که کرهشمالی به ازای انتقال فنآوری ساخت موشک بالستیک به پاکستان، فنآوری غنیسازی بالای اورانیوم را از این کشور دریافت کرده است.
متعاقب آن آمریکا صدور سالیانه 500 هزار تن نفت به کرهشمالی را متوقف کرد و پیونگیانگ در اقدامی متقابل به توقف فعالیتهای هستهای پایان داد، بازرسان آژانس را اخراج کرد و از ان پی تی خارج شد.
در تابستان سال 2003 کرهشمالی تایید کرد که مواد لازم برای ساخت چهار تا شش بمب هستهای را تولید کرده است.
و ....
اعتدال گرايي تنها راه حل ِ مبارزه با بروز و ظهور معجزات هزاره سوم ( از نوع ايراني و آمريکايي و... ) مي باشد !
جهان طي چند روز ، شاهد سخنراني روساي جمهور ِ کشور هاي مختلف در مجمع عمومي سازمان ملل متعد بود که به انعکاس ِ سخنراني دو رئيس جمهور ِ آمريکا و ايران در مطبوعات ايران مي پردازيم !
عناوین روزنامه های ۳۰ شهریور ۹۶ + تصویر ( 4 )
همان طور که ملاحظه مي فرماييد 15 روزنامه صبح روز پنجشنبه 30 شهريور ( موافق يا مخالف دولت روحاني ) از سخنراني اعتدال گراي روحاني در مقابل بيانات پرخاشگرانه معجزه هزاره سوم آمريکايي حمايت کردند که اين همدلي و همزباني در نوع خود مبارک و ميمون مي باشد .
به نظر حقير چند تيتر ذيل جالب تر از بقيه تيتر ها مي باشد :
روزنامه آرمان : صداي عدالت در برابر فرياد خشونت
روزنامه ابتکار : نداي ايراني صلح
روزنامه آفتاب : سعدي روحاني در برابر بمب ترامپ
روزنامه دنياي اقتصاد : بي محلي بازارها به ترامپ
ولي از همه تيترها جالب تير ِ روزنامه ي جوان است .
روزنامه جوان : ترامپ جهان را با ايران همراه کرد ؛ ترامپ نه تنها جهان را با ايران همراه کرد بلکه ايران را با هم متحد کرد !
حال زمان آن فرا رسيده است که همه ارکان حاکميت ( مجلس ، قوه قضاييه ، نهاد هاي نظامي و ... ) با دولت دوازدهم همکاري نمايند تا در سايه اتحاد و همبستگي داخلي و تعامل با دنيا اجازه ندهند ، با ظهور و بروز معجزه هاي هزاره سوم در آمريکا و...راه حل هاي اعتداگرايان و خرد ورزان جهان به بن بست برسد !
حال زمان آن فرا رسيده است که همه ارکان حاکميت ( مجلس ، قوه قضاييه ، نهاد هاي نظامي و ... ) با دولت دوازدهم همکاري نمايند تا در سايه اتحاد و همبستگي داخلي و تعامل با دنيا اجازه ندهند ، با ظهور و بروز معجزه هاي هزاره سوم در آمريکا و...عزم ملي براي رفع شش ابر چالش پيش روي اقتصاد ايران را مختل شود !
حال زمان آن فرا رسيده است که همه ارکان حاکميت ( مجلس ، قوه قضاييه ، نهاد هاي نظامي و ... ) با دولت دوازدهم همکاري نمايند تا در سايه اتحاد و همبستگي داخلي و تعامل با دنيا اجازه ندهند ، با ظهور و بروز معجزه هاي هزاره سوم در آمريکا و...جمهوري اسلامي ايران را از دستيابي به اهداف سند چشم انداز دور بماند !
حال زمان آن فرا رسيده است که همه ارکان حاکميت ( مجلس ، قوه قضاييه ، نهاد هاي نظامي و ... ) با دولت دوازدهم همکاري نمايند تا در سايه اتحاد و همبستگي داخلي و تعامل با دنيا اجازه ندهند ، با ظهور و بروز معجزه هاي هزاره سوم در آمريکا و...رقص شمشير بر اعتدال ، هم افزايي و هم انديشي غلبه کند!
حال زمان آن فرا رسيده است که همه ارکان حاکميت ( مجلس ، قوه قضاييه ، نهاد هاي نظامي و ... ) با دولت دوازدهم همکاري نمايند تا در سايه اتحاد و همبستگي داخلي و تعامل با دنيا اجازه ندهند ، با ظهور و بروز معجزه هاي هزاره سوم در آمريکا و...بمب ِ ترامپ بر سعدي ِ روحاني فائق آيد !
منابع :
( 1 ) فقه شیعه و حرام بودن بهکارگیری سلاح اتمی تار نماي تابناک 29 فرودين 1391
http://www.tabnak.ir/fa/news/238711/
(2 ) مراسم تحليف رياست جمهوري دوازدهم
https://www.irinn.ir/fa/news/512851/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85( 3 ) تار نماي خبر گزاري دانشگاه آزاد اسلامي آنا روز دوشنبه 13 شهريور 1396http://www.ana.ir/news/271351
( 4 ) عناوین روزنامه های ۳۰ شهریور ۹۶ + تصویر
http://gahar.ir/newspaper-2/
وقتی به امر حقوق معلمین در کشورهای مختلف ، نگریسته می شود شاهد این واقعیت می شویم که حقوق معلمین در کشور ایران از ساختار استاندارهای جهانی تبعیت نمی یابد. یعنی نه مدرک تحصیلی و نه سابقه خدمت در میزان حقوق دریافتی معلمان تأثیری ندارد. در آیات قرآنی داریم که آیا آنانی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟ یعنی معلم با تجربه با سابقه ، با معلم صفر کیلومتر تفاوتی ندارد؟ یا معلم با مدرک لیسانس و بالاتر با معلم دیپلم ، تفاوتی ندارد؟
یعنی در تمامی کشورها چه با رتبه آموزش و پرورش برتر و چه با قرار گرفتن در سطح پایین وضعیت آموزشی، حقوق معلمین یک پایه آغاز فعالیت و یک پایه بعد 15 سال فعالیت را دارد .
"وزیر اسبق آموزش و پرورش (آقای فانی) گفتند: حداقل حقوق معلمان حدود یک میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر آن حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان است. متوسط حقوق فرهنگیان، 1.5 میلیون تومان است".
یعنی معلمی که اولین روز تدریس خود را آغاز می کند با معلمی که با 25 سال بازنشسته شده است با مدرک لیسانس یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت می کند ، تفاوتی با یکدیگر ندارند.
"امروز، بیش از هر زمانی ما نیاز به معلم داریم ، باید همیشه به یاد داشته باشیم که معلم ها مهم هستند." در کشور ما چون به عدالت و برابری خیلی اهمیت می دهند لذا نه مدرک تحصیلی و نه سابقه خدمت معلم تأثیری در حقوق دریافتی معلم ندارد! پس معلمان با کدام انگیزه و امید در وزارت آموزش و پرورش بمانند.؟
در علم روانشناسی هم اصل پاداش نسبت به عمل برای ادامه ی فعالیت وجود دارد. وقتی حقوق امروز بنده همان حقوق آغاز خدمتم است چگونه از فعالیتم راضی باشم؟ چگونه دیگران و دانش آموزان به بنده احترام بگذارند؟ چگونه تفاوت کسب تجربه 15 تا 30 سال خدمتم را با اول خدمتم حس کنم ؟
هر چند فعالیت معلمان از سایر کارمندان کمتر است و تعطیلات بیشتری نسبت به آنها دارند اما در عوض ما هم مرخصی استحقاقی سالیانه سایر کارمندان را نداریم. (کشور بریتانیا همانند ایران ، بیشترین تعطیلات را برای معلمین دارد.)
مقایسه سالانه در آمد معلمین در کشورهای مختلف :
( نام کشور - معلم تازه کار - معلم با سابقه 15 سال و بیشتر )
( لوکزامبورگ 80 هزار دلار و 110 تا 150 هزار دلار)
(فنلاند 29 هزار دلار و 45 هزار دلار)
(کره جنوبی 26 هزار دلار و 74 هزار دلار)
( بریتانیا 21 هزار دلار و 56 هزار دلار)
( امریکا 36 هزار دلار و 50 هزار دلار)
( ترکیه 23 هزار دلار و 27 هزار دلار)
(قطر 28 هزار دلار و 44 هزار دلار )
(فرانسه 38 هزار دلار و 40 هزار دلار)
و در ایران حقوق معلم ها سالانه کمتر از 10 هزار دلار است !
آری!
درونمان خودمان را سوزانید و بیرونمان دیگران را.
اگر تعطیلات تابستانی یا عید را در نظر می گیرید بدانید که نبود این تعطیلات به ضعف اعصاب و خستگی بی امان ما معلمان ودانش آموزان منجر خواهد شد، آن هم در جامعه ای که نمود عینی و تعریفی برای نشاط و شادمانی در آن وجود ندارد.
کری کوپر (استاد روانشناسی سازمان و سلامت دانشگاه منچستر) ؛ در بررسی های خود نشان داد که تدریس یکی از سه شغل پُر استرس جهان است و یا استفان هاوکینگ از بزرگترین دانشمندان جهان گفته است :
"امروز، بیش از هر زمانی ما نیاز به معلم داریم ، باید همیشه به یاد داشته باشیم که معلم ها مهم هستند."
امید که زمان عمل رسیده باشد و وزیر محترم آموزش و پرورش ،معلمین را از چاله های آتشفشانی قرنی نجات دهند.
(منبع استفاده شده برای آمار: در گوگل قید فرمایید :درآمد سالانه معلمان در کشورهای مختلف)
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تربیت بدنی یکی از مظلوم ترین واحد های درسی است که هرچه از کلان شهر ها فاصله بگیریم این مظلومیت بیشتر نمایان می شود/ با تمام کم مهری هایی که نسبت به تربیت بدنی مدارس و تیم های ورزشی دانش آموزی می شود ؛ بی تردید کسب این پیروزی که موجب شادی و افتخار دانش آموزان سراسر کشور شد/ از کلیه مسئولین و دست اندرکاران ورزش دانش آموزی خصوصا از وزیر و معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پروش می خواهیم که نگاهی به وسعت اهمیت ورزش به تربیت بدنی مدارس داشته باشند
آنچه امروز به عنوان خروجي در آموزش و پرورش ديده ميشود، دانشآموزان ديپلمه سرگرداني است که به ريسمان کنکور چنگ ميزنند تا شايد از اين طريق بتوانند مهارت عملي کسب کنند/ فراد جامعه در شرايطي به سن قانوني کار ميرسند که هنوز در سيستم آموزش و پرورش در حال تحصيل هستند/ آموزش و پرورش اين روزها نقش پنهان و البته تأثيرگذاري در افزايش آمار بيکاري جوانان دارد/ جمع کثيري به اميد آموزش مهارتهاي تخصصي، راهي آموزش عالي ميشوند/ مهمترين سالهاي شکلگيري مهارتها، دقيقا زماني است که فرد در مدرسه به تحصيل ميپردازد/ بيش از ٥٧ درصد دانشآموزان در دوره نظري هستند و البته مهارتهاي آموزشي ارائهشده از سوی مراکز فني و حرفهاي هم چندان متناسب با نيازهاي روز بازار نيست/ تقاضاي اجتماعي براي دانشآموز کلاس اول اين است که چه مدرسهاي برود که دانشگاه يا رشته بهتري قبول شود/ يکي از شاخصهاي توسعهيافتگي کشورها مقدار هزينههايي است که صرف آموزش و پرورش ميکنند/ كشورهايي كه اهميت زيادي به آموزش و پرورش ميدهند، رقمي بالاتر از پنج درصد از توليد ناخالص داخليشان را به آموزش و پرورش اختصاص ميدهند/ گزارشهاي بانک جهاني نشان ميدهد در سال ٢٠١١ اين سهم در ايران، معادل ٤,١ درصد، در سالهاي ٢٠١٢ و ٢٠١٣ اين سهم رقمي برابر با ٣.٣ درصد و در سال ٢٠١٤ اين رقم معادل ٣.١ درصد بوده است/ برخي از اقتصاددانان بزرگ دنيا معتقدند از منظر اقتصادي، بهازاي هر يک واحد سرمايهگذاري در آموزش، چهاربرابر ارزش افزوده توليد ميشود که اين رقم در دوره آموزش ابتدايي گاهي تا هشتبرابر نيز قابل افزايش است
" حقيقت اين است که بي سوادي از بين نرفته است ، فقط اين روز ها بي سوادها خواندن و نوشتن را فرا گرفته اند "/ توليد انبوه " باسواد نا آگاه " تقصير يک نهاد يا شخص نيست/ چرا نظام سنتي آموزش در کشور ما به نظام کميت گرا و مدرک محور تبديل شده است/ آيا همه گير شدن تحصيل ( افزايش کميت ) به معني ( افزايش کيفيت ) گسترش آگاهي و آموزش است/ براي حل اين بحران بايد " دانش آموز ان " ، "مدرسه " ، " معلمان "،" نهاد هاي مدني " ، "رسانه ها " ، " آحاد ملت به عنوان اولياي دانش آموز " و سياستگذاران " هماهنگ عمل کنند/ چرا طبق پژوهش ها يکي از عوامل مهم بيکاري در کشور نبود نيروي متخصص است/ متأسفانه به رغم تلاش هاي بسيار ، تحصيل در بسياري از کشورها (از جمله ايران ) منجر به آموزش نشده و نتيجه آن ، ايجاد بحران آموزشي است/ آموزش نهتنها یک بار مالی نیست بلکه بزرگترین فرصت بازسازی نیروی انسانی کشور، ارتقای کیفیت زندگی و از همه مهمتر تنها دریچه کشف ارزشمندترین ذخیره و گنجینه استعدادهای نهفته در نسل جوان است/ پیام این نوشته به سیاستمدار آن است که ما تافته جدا بافتهای نیستیم/ حکم عقل آن است که در حوزه مسائل مشترک، با چشم و گوش باز و هاضمه بالا، یادگیرنده باشیم تا عبرت دیگران نشویم/ راهحلهای جهانی نه برای ما و نه هیچ کشوری نهایی نیستند