گروه گزارش/
هنوز اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به آخرین گزارش صدای معلم پاسخی نداده است . ( این جا )
برای این وضعیت دو حالت می توان متصور شد :
1- روابط عمومی تعطیل است .
2- مسئولان این اداره گزارش ها و نقدها را مطالعه می کنند اما عامدا به آن پاسخ و یا واکنشی نشان نمی دهند .
چنان چه هر دوی این ها هم به واقعیت نزدیک باشد ؛ منطقی و در نتیجه ضروری است که وزیر آموزش و پرورش به نخستین قول و وعده خود مبنی بر " شنیدن انحرافات از زبان معلمان " توجه کافی و وافی مبذول دارد .
پرتال اداره کل آموزش و پرورش سمنان نوشت : ( این جا )
" مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه باید فرصت سازی و کادرسازی همواره در دستور کار باشد، افزود: شاخص ارزیابی علمی کشورها، سه آزمون بینالمللی است که خواندن و نوشتن، علوم و ریاضی و ارزیابی کلی از وضع دانشآموز را انجام میدهد.
دستورانی بیان کرد: فنلاند، نروژ، کره جنوبی و سنگاپور جزو ۱۰ کشور برتر جهان در آموزش هستند و آنها وقتی کار را شروع کردند، از ما در درجه پایینتری بودند؛ اما امروز همه مشکلاتشان رفع شده و آموزش و پرورش اولویت آنها قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: باید تجربه علمی دیگران را استفاده کنیم و آموزش و پرورش اولویت اول ما باشد تا در همه جهات رشد کنیم. "
« صدای معلم » 15 شهریور 1398 در گزارشی انتقادی نوشت : ( این جا )
" به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، محمد دستورانی در حاشیه جلسه کارگروه کودک، نوجوان و جوانِ هفته دفاع مقدس در مورد سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» گفت: این سند منسوخ شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نظر و منویات رهبر انقلاب را فصل الخطاب دانست و افزود: سند 2030 با فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال 96 برای همیشه منسوخ شد و در کشور و استان سمنان محلی از اعراب ندارد.
وی ادامه داد: بارها در مصاحبه ها و تریبون ها و در قول و عمل اعلام کرده ایم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که امضای نظام را دارد قانون اساسی نهاد تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است و تمام فعالیت ها و برنامه های ما فقط در این چارچوب و مطابق با آن تدوین و اجرا می شود.
محمد دستورانی، معلمان و محصلان را انقلابی ترین و نجیب ترین اقشار جامعه در صیانت از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: دامن زدن به سند 2030 وقت گذرانی است و هیچ مصداقی از اجرای آن در ایران اسلامی و استان دین مدار و دانش پژوه سمنان وجود ندارد. "
نخستین پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش سمنان آن است که آیا امسال و به مناسبت « روز جهانی معلم » پیامی صادر کرد و یا حداقل آن را به " معلمان " تبریک گفت ؟
کشورهایی که آقای دستورانی از آن ها نام می برد همه سند 2030 را پذیرفته اند .
آیا نمی توان حتی نگاهی انتقادی به سندهای بین المللی داشت ضمن آن که نگاه انتقادی لزوما نگاه " نفی " و " طرد " و " انکار " نیست !
بالاخره استفاده از تجارب جهانی و تعامل با آن ها خوب است یا نه ؟
پایان گزارش/
گروه اخبار/
بخش آموزش اتحادیه اروپا به وزارت های آموزش و پرورش کشورهای عضو خود پیشنهاد داده است که در مدارس زنگ گفت و گو را پیش بینی کنند. کودکان و نوجوانان مى بایست زمانی برای گفت و گو داشته باشند.
در عین حال این پیشنهاد داده شده است تا حتی شیوه نشستن دانش آموران به صورت حلقه های دور میز باشد تا بتوانند بهتر همدیگر را ببینند و با هم گفت و گو کنند.
اتحادیه اروپا معتقد است شهروندان اروپا نیاز دارند تا شیوه های گفت و گو برای حضور موثر در یک جامعه را بیاموزند .
کانال دکتر سعید صفایی موحد
پایان پیام/
گروه محیط زیست/
شهرداری کابل اخیرا در اقدامی برای کاستن از میزان آلودگی صوتی، عملیات جمعآوری بلندگوهای دستفروشان، مغازهها و رستورانها را به راه انداخته است.
هفته گذشته حدود صد بلندگو از منطقه کوته سنگی در غرب کابل جمعآوری شد. کاری که بدون دردسر نبود و شماری از دست فروشان در مقابل این عمل شهرداری مقاومت هم کردند.
حسن غلامی، مسئول امور محیط زیست در شهرداری کابل گفت قصد دارند در تمامی محلهای مزاحم شهر علیه آلایندههای صوتی اقدام کنند.
بیمارستان رابعه بلخی در مرکز شهر کابل در چند صد متری ارگ ریاست جمهوری قرار دارد. روزانه صدها بیمار به آن مراجعه میکنند. صدای آزاردهنده بلندگوهای دستفروشان و بوق خودروها در همه قسمتهای این بیمارستان شنیده میشود.
بلندگوهای دستفروشان
در بخشهای مزدحم شهر کابل صدها دست فروش بساط پهن کرده و تلاش میکنند با استفاده از بلندگوهایشان، مشتریان بیشتری را جلب کند.
رحم الدین، یکی از این دست فروشان میگوید هشتاد درصد فروشش بستگی به صدای بلندی دارد که از دستگاه او پخش میشود.
مراکز شهر تنها مناطق پرسروصدا نیستند، در کوچه پس کوچهها نیز دستفروشان دوره گرد، آرامش و سکوت را برهم میزنند.
این دورهگردان با رفتن به هرکوچه با صدای بلند، مشتریان را دعوت به خرید متاع خود میکنند.
آنها یا فروشنده آیسکریم (بستنی) اند یا میوه فروش و یا هم تعمیرکارانی که چرخ خیاطی ترمیم میکنند. بعضیهای شان نیز آهنپاره یا نان و سبوس از خانوادهها میخرند.
اما قیمت یک بلندگو حدود ۶۰۰ افغانی (معادل هفت دلار) است. ارزان بودن آن سبب شده که تهیهاش خیلی مشکل نباشد. حتی شماری از دستفروشان بعد از اینکه شهرداری بلندگوهایشان را برده دوباره یکی جدید خریدهاند.
شکایت از بلندگوهای مساجد
مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست کابل و نیز وزارت اوقاف و ارشاد، میگویند بلندگوهای اغلب مساجد که فراتر از اوقات شرعی به پخش صدا از جریان برگزاری مراسم میپردازند، آلایندگان صوتی دانسته میشوند.
محمد کاظم همایون، رئیس محیط زیست کابل میگوید مشکل آلودگی صوتی افزایش یافته و به یک تهدید جدی برای سلامت ساکنان پایتخت مبدل شده است.
مطالعات نشان داده که آلودگی صوتی تاثیر مستقیمی بر آرامش، کیفیت خواب و روند بهبود بیماریها دارد. چرا که چنین آلودگی میتواند سبب ناآرامی، تشدید درد و تغییر فشار خون شود.
سازمان بهداشت جهانی به این نظر است که آلودگی صوتی باعث ضعف شنوایی، اختلال در خواب، و تحریک هورمونها میشود که میتواند سیستم قلبی عروقی، سیستم ایمنی بدن، و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را تحت تاثیر قرار دهد.
در افغانستان نیز بر اساس "استاندارد ملی آلودگی صوتی" تا فاصله ۱۰۰ متری بیمارستانها، دادگاهها، مراکز آموزشی، باغ وحش و اماکن مقدسه به عنوان "مناطق حساس" یاد شده و در آن ایجاد آلودگی صوتی کاملاً ممنوع اعلام شده است.
ولی در نزدیک مراکز یاد شده هیج گونه علامتی مبنی بر ممنوعیت ایجاد آلودگی صوتی نمیتوان دید. به طور مثال در اطراف بیمارستان رابعه بلخی هزاران دستفروش به دنبال جلب مشتری هستند، بدون اینکه بدانند آلودگی صوتی که ایجاد میکنند، چقدر میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان میگوید میزان آلودگی صوتی در این کشور رو به افزایش است و تهدیدهای جدی را برای سلامت شهروندان ایجاد میکند.
امام جان، مردی که مجبور بوده شب و روزی در بیرون بیمارستان منتظر به دنیا آمدن نوزادش باشد، میگوید سروصدای اطراف زایشگاه به حدی بوده که او را دچار سردرد کرده است.
زهرا در نزدیکی شهرنو کابل زندگی میکند. او را درست زمانی مقابل خانهاش دیدم که صدای بلندگوی دو دوره گرد دسفروش شنیده میشد. زهرا گفت: "از پنج یا شش صبح که این صداها شروع میشود تا ساعت هفت و یا هشت شب ادامه مییابد. یکی بیمار دارد، یکی در خواب است و یا کودکش در خواب است چنین صداهایی برای همه اذیتکننده است."
رویترز
جایزه نوبل در رشته اقتصاد امسال به سه اقتصاددان از دانشگاههای امآیتی و هاروارد اعطا شد. معرفی روشهای جدید و تجربی برای تشخیص موثرترین سیاستگذاریها برای مبارزه با فقر که از طریق تحقیقات میدانی انجام شد علت اعطای جایزه به این سه تن است. کمیته نوبل اعلام کرد: «رویکرد آنها بهطور کامل ساختار اقتصاد توسعه را دگرگون کرده و نیز بر فقر اثرات روشن داشته است. این روش همچنین این ظرفیت را دارد که وضعیت زندگی فقرا در سراسر جهان را بهبود بخشد.»
مثالی که از سوی این کمیته به آن اشاره شده تحقیقات این سه نفر درباره بحران آموزش است. آنها به این نتیجه رسیدند که فراهم کردن متون آموزشی بدون استفاده از روش آموزشی بهتر به خودی خود به کودکان کمک نمیکند تا مطالب بیشتری در مدرسه بیاموزند.
آقای کریمر نخستین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحقیقات میدانی را در کنیا آغاز کرد تا ریشههای مشکلات را درک کند.
آقای بانرجی و خانم دوفلو نیز تحقیقات مشابهی را در دو شهر هند یعنی بمبئی و وادودارا انجام دادند. این تحقیقات میدانی اکنون به روش استاندارد در اقتصاد توسعه تبدیل شده است. رویکرد آنها شبیه رویکردهایی است که در آزمایشهای کلینیکی برای یک داروی جدید مورد استفاده قرار میگیرد اما آنها، هم در این باره که آیا یک سیاستگذاری خاص اثرگذار است یا نه، آزمایش انجام دادند و هم سعی کردند علت اثرگذاری را پیدا کنند.آنها برای این منظور از اقتصاد رفتاری و نظریه قرارداد استفاده کردند.
ورود اقتصاددانها به تحقیقات میدانی، سعی و خطا و یافتن روشهای عملی برای تغییر وضعیت زندگی میلیونها نفر از فقیرترین انسانها، یک تحول مثبت است و توجه آکادمی سلطنتی علوم سوئد به این رویکرد سبب خواهد شد تعداد بیشتری از اقتصاددانها در آینده بر یافتن راههای موثر برای درک و حل مشکلات بشر تمرکز کنند.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد: «کارهای این سه اقتصاددان نشان داد چطور میتوان با فقر از طریق تجزیه آن به سوالات کوچکتر و دقیقتر در حوزههایی نظیر آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی مبارزه کرد و این تلاشها حل مسائل را آسان کرده است.»
نتیجه تحقیقات این سه نفر گسترهای وسیع را پوشش میدهد: از کمک به کودک دبستانی در هند از طریق آموزش صحیح و کاربردی تا تشویق دولتها در سراسر جهان به افزایش بودجه برای مبارزه با بیماریها.
خانم دوفلو میگوید: «رویکرد ما این است که تلاش میکنیم مشکلات را به اجزای تشکیلدهنده آن تجزیه کنیم و با روشهای علمی به حل این اجزا بپردازیم.»
یکی از جنبههای مهم تحقیقاتی این سه اقتصاددان این است که اکنون مشخص شده راهحلهای کنونی و به ظاهر موثر، اثر مورد نظر را در بر ندارند. این به آن معناست که در روشهای درک مساله و حل آن باید تغییراتی به وجود آید. برای مثال این باور وجود داشته که ارائه رایگان متون درسی و غذا کمک بزرگی به دانشآموزان برای یادگیری خواهد بود، اما اکنون مشخص شده که تاثیر این اقدامات کم است.
در مقابل، کمک هدفمند به دانشآموزان ضعیف اثرات بزرگی در بالا بردن سطح کلی آموزش دارد. همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شد تدابیر اغلب نادیده گرفته شده نظیر تنظیم درجه حرارت محیط آموزش به یادگیری دانشآموزان کمک فراوانی میکند.
تحقیقات میدانی و آزمونهایی که انجام شده به ۶۰ میلیون کودک در هند و کنیا کمک کرده و تواناییهای خواندن و محاسبات ریاضی را در دبستانها بالا برده است.
نکته مهم دیگر این است که تحقیقات این اقتصاددانها نشان میدهد درباره اهمیت دو عامل در رفع فقر یعنی کمکهای خارجی و تجارت آزاد با کشورهای فقیر، اغراق شده است.
سازمان ملل تخمین زده از سال ۲۰۰۰ تا کنون فقر در جهان به کمتر از نصف کاهش یافته اما در کشورهای در حال توسعه از هر ۱۰ نفر یک نفر هنوز هم با کمتر از ۹/ ۱ دلار در روز زندگی میکند. در بخشهایی از آفریقا این نسبت به ۴۲ درصد افزایش مییابد. این آمارها به وضوح نشان میدهد تلاشهایی که تاکنون برای رفع فقر صورت گرفته کافی نبوده اما نکته مهمتر این است که بهنظر میرسد تلاشها در مسیر درست و موثر انجام نشده است.
تحقیقات میدانی و آزمونهای عملی یعنی روش اقتصاددانهایی که امسال جایزه نوبل را در رشته اقتصاد به دست آوردند، راه را برای درک بهتر مشکلات مختلف و حل آنها هموار میکند. این تحقیقات نهتنها ثابت میکند روشهای موثر برای غلبه بر فقر و بیماریها در اقتصادهای فقیر و در حال توسعه وجود دارد؛ بلکه نشان میدهد برخی تصورات درباره روشهای غلبه بر مشکلات یاد شده اشتباه بودهاند و باید کنار گذاشته شوند.
اصلاح دیدگاهها و مطرح شدن احتمال اشتباه بودن باورهای جاافتاده نتیجهای بسیار ارزشمند از تحقیقات میدانی اقتصاددانان یاد شده است.در واقع این پرسش مطرح است که آیا در حوزههای دیگر نیز چنین باورهای اشتباهی وجود دارد؟
شاید دلیل حل نشدن بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد جهان فقدان درک صحیح مشکل است.
یک جنبه مهم روش و رویکرد این سه اقتصاددان، طرح سوالات درست و شفاف کردن محتوای مشکلات است.
ضروری است در حوزههای دیگر دانش بشری بهویژه حوزههایی که راهحلهای کنونی به نتیجه نرسیدهاند از روشهای تجربی و تحقیقات میدانی همراه با نظریههای علمی بهره برده شود. به این ترتیب، معرفی رویکرد جدید به حل مساله یک جنبه مهم دیگر از تحقیقات سه اقتصاددان برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال جاری است.البته برای اثرگذار بودن رویکرد ارائه شده از سوی این سه نفر ضروری است دانشمندان دیگر حوزههای علمی از این رویکرد تجربهگرا و تحقیقات میدانی بهره ببرند.
در چند دهه اخیر برندگان جوایز نوبل به دستاوردهای بزرگی دست یافتهاند و آن را در اختیار همگان قرار دادهاند. حوزههایی نظیر اقتصاد رفتاری سالها است مورد توجه است و تحقیقات نظری درباره آن انجام میشود، اما میزان بهرهگیری از نتایج این تحقیقات در رفع مسائل جهان کافی نیست. دستاورد مهم سه اقتصاددانی که امسال جایزه نوبل را در رشته اقتصاد دریافت کردند اثبات اثرگذاری بالای روشهای مسالهمحور است.
دنیای اقتصاد