
در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی در ژاپن، برای اخذ مدرک، باید 25 واحد درس «عذر خواهی» بگذراند.
فلسفه ی عذر خواهی، اصول و مبانی عذر خواهی، روش ها و شیوه های عذر خواهی، بازخوردهای عذر خواهی، نتایج و دستاورد های عذر خواهی و قص علیهذا.
پس از جست و جو فراوان، پی بردم که خبر درست است؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی پیرامون "عذر خواهی" برای امثال من خاورمیانه ای و ایرانی، آن هم پرورش یافته در فضای مملو از لجبازی عالم و آدم و حکیم و حاکم، گیج کننده و کسالت آور می نماید.
این در حالی است که در ژاپن پدیده آموزشی، عرفی، عادی و جا افتاده در جامعه و فَضای آکادمیک است. برای کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و نروژ، هدف، طرح، برنامه، روش ها، شیوه ها و تدارکات لازم برای پرورش ملت «صلح خواه» و نیز «کارآمد»، از پیشترها آماده شده است. چنان که در همین ژاپن، تا جایی که من دانسته ام، همه ی آموزگاران و مربیان«زن»، یا همان مونث هستند؛ چنین گزینشی از جمله می تواند بدان جهت باشد که کودک، نوجوان و جوان «مادرانه» برای«زمین، مادر ما» پرورش یابند. هرچند شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز در شکل گیری چنین ساختاری بی تاثیر نیست.
دوم آن که هدف آموزش و پرورش، القای مفاهیم انسانی و ساختن شخصیت بر همین پایه است؛ به همین دلیل تا سال پایانی مقدماتی، کودک و دانش آموز غیرمستقیم و از طریق درایت برنامه ریزی شده آموزگاری، می بایست اصول و مفاهیم همزیستی را آموخته و چگونگی تبدیل رقابت به رفاقت و همکاری را وجدان کنند.

در همه ی این دوره، فراگیری اصول اخلاقی مبتنی بر همزیستی آشتی جویانه، احترام متقابل، شیوه های همکاری، اهمیت صلح، صلح خواهی و عشق ورزی به خانواده، مرز وبوم و اهمیت سیاره زمین، در دستور کار است.
در عین حال علاقه مند کردن به ماجراجویی، پروراندن کنجکاوی و آموزش مهارت ها، به عنوان بخش موازی این پایه ها به کار گرفته می شود.
ولی از همه مهمتر این است که دولتمردان فرا می گیرند که در برابر مردم و شهروندان مسئول و پاسخگو بوده و هرگز خود را مبری از "قصور و تقصیر" نپندارند. به موقع در قبال ناکارآیی و نادرستی طرح و برنامه شان عذر خواهی کرده و بلکه خود را بازنشسته کنند.
پرسیکا - غزل های دموکراسی
گروه گزارش/
سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .
« صدای معلم » بخش دوم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد .
مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
گروه رسانه/

شمار کودکان ژاپنی که نمیخواهند مدرسه بروند رو به افزایش است. ژاپنیها این پدیده را "فوتوکو" مینامند.
یوتا ایتو یکی از این دانش آموزان است که ده سال دارد و در تعطیلات بهار سال گذشته به والدینش گفت دیگر نمیخواهد مدرسه برود. تا پیش از آن، او ماهها با بیمیلی به مدرسه ابتدایی رفته بود. در مدرسه همکلاسیها یوتا را آزار میدادند و با او درگیر میشدند.
مادر و پدر این کودک سه راه پیشرو داشتند؛ مشاوره با مدرسه به امید بهبود اوضاع، تدریس در خانه یا در نهایت ثبت نام در "مدرسه آزاد". آنها گزینه سوم را انتخاب کردند. اکنون یوتا در مدرسه هر کاری که دوست دارد انجام میدهد و خوشحالتر است.
یوتا یکی از بچههای فوتوکو است. وزارت آموزش ژاپن این کودکان را کسانی توصیف میکند که بدون دلیل مربوط به سلامتی یا مسئله مالی بیش از سی روز به مدرسه نمیروند.

فوتوکو به غیبت از مدرسه، مدرسهگریزی، مدرسههراسی و امتناع از مدرسه رفتن تعبیر و ترجمه شده است. نوع مواجهه با فوتوکو در دهههای گذشته تغییر کرده، برای مثال تا سال ۱۹۹۲ از آن با عنوان "مقاومت" و نوعی اختلال روانی یاد میشد اما در ۱۹۹۷ این تعبیر به "حضور نیافتن" تغییر کرد.
دولت ژاپن هفدهم اکتبر اعلام کرد که غیبت دانش آموزان دبستانی و شاگردان سالهای ابتدایی دبیرستان در سال ۲۰۱۸ رکورد شکسته است؛ ۱۶۴ هزار و ۵۲۸ دانشآموز سی روز یا بیشتر مدرسه نرفتند. یک سال پیش از آن، این رقم ۱۴۴ هزار و ۳۱ دانشآموز بود.
جنبش مدرسه آزاد از دهه هشتاد میلادی در ژاپن آغاز شد، در پاسخ به افزایش پدیده فوتوکو. مدارس آزاد بر اساس اصول آزادی و فردیت اداره میشوند. این گزینه، در کنار آموزش در خانه، به عنوان جایگزین تحصیل اجباری پذیرفته شده است.
شمار دانش آموزانی که به مدارس آزاد میروند بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ سیر صعودی داشته است. نظرسنجی وزارت آموزش ژاپن نشان میدهد شرایط خانوادگی، مشکلات با دوستان و آزار دیدن در مدرسه از جمله دلایل نرفتن به مدارس عادی است.
بسیاری از مدارس ژاپن، تمامی جنبههای رفتاری دانش آموزان را که شامل لباس و رنگ موها میشود را کنترل میکنند. در دهههای هفتاد و هشتاد میلادی قوانین سختگیرانهای برای خشونت و آزار در مدارس وضع شد. در دهه نود این قوانین کمی کاهش یافت اما اخیرا دوباره سختگیری میشود.

اکنون یوتا در توکیو به مدرسه آزاد میرود. در این مدرسه آنها مجبور نیستند تا لباس یکشکل بپوشند و آزادند که فعالیت خود را بر اساس توافق مدرسه، والدین و دانشآموز انتخاب کنند. در این مدارس دانشآموزان تشویق میشوند علایق و مهارتهای شخصی خود را پیگیری کنند. فضای این مدارس غیررسمی و مانند یک خانواده بزرگ است.
اگرچه مدارس آزاد بدیلی را ارائه کرده اما مشکلات نظام آموزشی ژاپن همچنان پابرجاست و اعتراض به قوانین سختگیرانه و محیط مدارس عادی در کل این کشور رو به افزایش است.
بی بی سی فارسی
گروه رسانه/

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه میگوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل میکنند.
در این تحقیق که زیر عنوان "بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالشها و فرصتها" امروز سه شنبه سوم جدی/دی منتشر شده، آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سالهای اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالشهای زیادی رو به رو است.
در این تحقیق آمده که ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را دختران تشکیل میدهد و درصدی دختران باسواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین تر است.
نتایج این تحقیق در نتیجه گفتوگو با ۱۳۷۳ دانش آموز، والدین، آموزگاران، مسئولین آموزش و پرورش، مسئولین وزارت حج و اوقاف، فعالین جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشردر ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار و بدخشان به دست آمده است.
آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمانهای بینالمللی نشان میدهد که اکنون ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

در تحقیق منتشر شده آمده که شمولیت دختران نسبت به پسران از دوره ابتدایی به دوره لیسه ده درصد کاهش مییابد.
مسئولین گفتهاند ۶۳ درصد و والدین گفتهاند ۵۹ درصد دختران از صنف/کلاس هفتم در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی مکتب را ترک میکنند و ۲۶ درصد دختران بعد از این سن ترک تحصیل میکنند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که برای ۶۴ درصد این دختران مردان خانواده تصمیم ترک تحصیل را میگیرند و تنها ۳۶ درصدشان به دلایل مختلف خودشان تصمیم به ترک تحصیل میگیرند.
۴۸ درصد جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد رسم و رواجهای ناپسند از جمله نبود آموزگار زن، خشونتهای خانوادگی، فاصله زیاد تا مکتب و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانوادهها و فقر را دلیل این مشکل خواندهاند.
ترتیب کنندگان این تحقیق از حکومت خواستهاند که برنامه ملی را برای منع ازدواج کودکان تطبیق کند و در فراهم سازی تسهیلات برای آموزش و پرورش دختران بیشتر بکوشد.
از پارلمان افغانستان نیز خواسته شده بودجه کافی را برای وزارت معارف/آموزش و پرورش اختصاص داده و تعلیم و تربیه دختران را در اولویتها قرار دهند.
برنامههای آگاهی دهی عمومی، دادخواهی برای رفع چالشها و برگزاری برنامههای سواد حیاتی برای زنان از دیگر خواستهای محققین این نظرسنجی است.
میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در مراسم نشر گزارش یاد شده، نتایج آن را تایید کرده و گفت آنها برای حل مشکلات مطرح شده کارهایی را انجام داده و خواهند داد.
او به عنوان نمونه از ترتیب پالیسی تعلیم دختران و زنان، ساخت مکاتب دخترانه بیشتر، استخدام معلمان زن بیشتر، اولویت دادن به زنان در برنامههای سواد آموزی و فراهم سازی امکانات بهداشتی لازم یاد کرد.
او گفت: "این کارها کم است و محدود است اما در استراتژی را که در حال تطبیق کردن هستیم، حرکت به سمت مثبت آغاز شده و به اساس امکانات پلان گذاری بهتر میشود تا موفق شویم."
حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان میداد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیریهای مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب میترسند. نتایج این نظرسنجی نشان میداد که این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست.
بی بی سی فارسی
گروه استان ها و شهرستان ها/
سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .
« صدای معلم » بخش اعظم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد .
مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .
سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .
مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .
« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « علیرضا محمدی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر می کند .
گروه دانش آموزی/

مجله تایم گرتا تونبرگ را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ انتخاب کرده است. گرتا تونبرگ جوان ترین شخصیتی است که توسط این مجله انتخاب شده است. گرتا تونبرگ، دختر ۱۶ ساله سوئدی است که به یکی فعالان محیط زیستی مطرح در جهان تبدیل شده است.
پیش تر ؛ گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت می کند در سخنانی پرحرارت در برابر رهبران جهان در سازمان ملل، آنها را به ناکامی در این زمینه متهم کرد . ( این جا )
او در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک گفت: "شما با کلمات توخالی مرا از رویاهایم و کودکی ام محروم کرده اید. تازه من جزو خوش شانس ها هستم."
گرتا تونبرگ گفت: "هیچ چیز سر جایش نیست. من نباید اینجا باشم. من باید آن طرف اقیانوس الان در مدرسه باشم. در مقابل شما به ما جوان ها چشم امید دوخته اید. چطور رویتان می شود؟"
او اضافه کرد: "مردم دارند جانشان را از دست می دهند. اکوسیستم ها یک جا در حال فروپاشی هستند. انقراض انبوه (گونه های زیستی) شروع شده. و شما فقط می توانید از پول و رشد بی وقفه اقتصادی حرف بزنید. چطور رویتان می شود؟"
"برای بیش از ۳۰ سال حرف علم در این باره هیچ ابهامی نداشته. چطور جرات می کنید به این موضوع پشت کنید، به اینجا بیایید تا بگویید به اندازه کافی تلاش می کنید، در حالی که هنوز هیچ اثری از سیاست ها و راه حل های لازم به چشم نمی خورد."
"شما می گویید صدای ما را می شنوید و از عجالت موضوع خبر دارید. اما صرف نظر از اندوه و خشمی که دچارش هستم نمی خواهم این موضوع را باور کنم، چون اگر واقعا اوضاع را درک می کنید و باز هم در اقدام کردن (برای حل این مشکل) ناکام می مانید، در آن صورت باید آدم های پلیدی باشید و من نمی خواهم این موضوع را باور کنم."
پایان پیام/
گروه اخبار/

با شروع اعتصاب گسترده اتحادیههای کارگری فرانسه در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی امانوئل مکرون، روز پنجشنبه ۱۴ آذر بخش گستردهای از فرانسه از حرکت باز ایستاد. اتحادیهها می گویند در نتیجه این تغییرات سن بازنشستگی افزایش و حقوق بازنشستگی کاهش خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر مدارس تعطیل و حرکت متروها، قطارها و اتوبوسها متوقف شد. در آستانه برگزاری دو راهپیمایی بزرگ هزاران نفر در شهر پاریس تظاهرات کردند.
رهبران اتحادیههای کارگری اعلام کرده اند که اگر طرح امانوئل مکرون لغو نشود اعتراضات ادامه خواهد یافت. تغییر نظام بازنشستگی کشور یکی از طرحهای اصلی امانوئل مکرون برای اصلاحات گسترده در اقتصاد فرانسه است.
مقامات دولت فرانسه اذعان کرده اند که در نتیجه این اصلاحات سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت ولی تا کنون جزئیات چندانی از این طرح را منتشر نکرده اند.
دفتر امانوئل مکرون روز پنجشنبه گفت ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه هفته آینده و پس از مذاکره با رهبران اتحادیهها چارچوب این طرح را اعلام خواهد کرد.
حرکت حدود ۹۰ درصد از قطارهای سریع السیر و قطارهای عادی متوقف شد و خطوط هوایی ایرفرانس حدود ۳۰ درصد از پروازهای داخلی و ۱۵ درصد از پروازهای بین المللی خود را لغو کرد.
در پاریس حرکت قطارها در اکثر خطوط متروی شهری متوقف و حرکت قطارهای حومه شهر نيز به شدت دچار اختلال شد.
موزه ورسای و برج ایفل به دلیل کمبود پرسنل تعطیل شدند و در موزهای لوور و مرکز پومپیدو بخشهایی از موزه و نمایشگاهها تعطیل شدند.
اتحادیه س ژت (کنفدراسیون عمومی کار) اعلام کرد کارگران هفت پالایشگاه از هشت پالایشگاه کشور را مسدود کرده اند و در صورت ادامه اعتراضات کشور ممکن است با کمبود سوخت مواجه شود.
همزمان «جلیقه زردها» که تظاهرات هفتگی خود برای بهبود وضعیت معیشتی را از سال گذشته شروع کردند در چندین شهر، از جمله بندر لو آور در ساحل اقیانوس اطلس راهها را مسدود کردند. به گفته اتحادیه س ژ ت فعالیت در این بندر مهم متوقف شده است.
پلیس اعلام کرده که برای مقابله با بیش از ۲۵۰ تظاهرات که قرار است در سراسر فرانسه برگزار شود آمادگی دارد. انتظار می رود که گروههای رادیکال از جمله گروه ضد کاپیتالیستی «بلوک سیاه» نیز در این اعتراضات شرکت کنند.
فرمانده پليس پاريس گفت حدود ۶ هزار مامور در اين شهر مستقر خواهند شد و به مغازهها و مراکز تجاری که در مسير تظاهرات قرار دارند دستور داده شده که تعطيل کنند. پليس حوالی ظهر اعلام کرد قبل از تظاهراتی که قرار بود ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود ۱۸ نفر را بازداشت کرده است.
اين اعتراضات برای اجرای اصلاحات اقتصادی آقای مکرون که يکی از برنامههای اصلی او برای متحول کردن فرانسه است سنجش مهمی خواهد بود.
در سال جاری دولت او با اعتراضات گسترده «جليقه زردها» و همين طور اعتصاب ماموران پليس، آتشنشانی، معلمان، کارمندان بيمارستانها و وکلا روبرو بوده است. ولی تاکنون آقای مکرون تواسته است اکثر اصلاحات بحث برانگيز در قوانين کار و ماليات را اجرا کند.
هدف او از اصلاح نظام بازنشستگی پايان دادن به ۴۲ مورد «سيستم بازنشستگی ترجيحی» است که به برخی از کارگران و کارکنان امکان می دهد با حقوق بازنشستگی بالاتر و يا زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند. اما اتحاديهها می گويند طبق اين طرح ميليونها نفر از کارکنان بخش خصوصی مجبور خواهند شد برای دريافت حقوق کامل بازنشستگی بعد از ۶۲ سالگی که سن قانونی بازنشستگی است کماکان کار کنند.
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 27 آبان پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .
سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .
مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .
همچنین رسانه های تسنیم ، ایسنا ، فارس ، ایرنا و صدای معلم در این نشست حضور داشتند .
« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « منیره رضایی» عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر می کند .

وزیر آموزش و پرورش : " فقط یک بند از طرح رتبه بندی فرهنگیان مانده است . اگر به دنبال ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هستیم باید تحول در خود ما صورت گیرد. "
شاید برای همین نوع برداشت از ارتقا و تحول است که آموزش و پرورش کشور ما ره به جایی نمی سپارد. این دو رخداد یعنی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و تحول در خود ، با وضع آئین نامه و نوشتن طرح بر روی کاغذ ، ممکن نمی گردد . برای انجام هر یک سال ها باید در هر بخش و جزء آموزش و پرورش ، برنامه ریزی داشت . مطالعه و پژوهش انجام داد. باید مقایسه و تحلیل از مسیر رفته شده توسط کشورهای موفق ، انجام بگیرد تا با غربالگری دیدگاه ها و معلومات افراد کارشناس و اساتید حوزه تعلیم و تربیت ، بتوانیم به یک برنامه قابل اجرا از اساس و پایه دست یابیم .
در تمامی کشورها ، سرمایه گذاری اولیه در هر بخش ، از پایه و آغاز راه انجام می گیرد، اما ما قرار است معلمانی را که به آنها هیچ نوع ارزش افزوده نداده ایم و آنها را با معلومات دوران تحصیل خود و فقط با تجربه تدریس ، به 5 گروه متفاوت دسته بندی کنیم تا اسامی چون مربی و استاد و استادیار و.... بیابند.
بر فرض اگر معلم را مساوی آموزش بدانیم و یا برعکس ، این دو با هم معنا می یابند و مکمل یکدیگرند. اگر معلم موجود باشد اما آموزشی صورت نگیرد چه سود ؟ و اگر آموزشی باشد اما معلمی آن را به کار نبندد ، چه سود ؟ شاید بتوان این دو را دو خط موازی اما بی انتها برای ایجاد عمل دانست. هر دو میل شدید به تزاید و تکثّر دارند. اما الفبای آموزش خود معلم در کشور ما چیست و یا محتوای آموزش در کشور ما چگونه تعریف می شود؟
تحول مورد نظر وزیر می بایست ابتدا در نحوه تربیت معلم صورت بگیرد ، چون محیط و شیوه آموزش معلمانی که در دانشگاه های تربیت معلم سراسر کشور ، انجام می گیرد پاسخگوی اذهان و امیدها و آرزوهای نسل امروز دانش آموزی و ساختار مدارس ما نیست. این وزارتخانه آنچنان اقتدار و شجاعتی از خود ندارد که قادر باشد یک شبه 18 نوع مدرسه را بنا به مصوبه مجلس جهت حذف تنوع مدارس ، به دو نوع تبدیل سازد، هر چند این نوع نگرش نیز منتهی به خصوصی سازی و طبقاتی شدن آموزش خواهد شد و به نفع آموزش و دانش آموزان و مدارس نیست.
پس ابتدا بیایید چالش های درمان ناپذیرِ در هم تنیدۀ پیچیدۀ مخرب را شناسایی نمایید و سپس راهکار مناسب را دریابید. کل ساختار نظام آموزشی ما از هنگام جذب دانشجو معلم تا مرحله اتمام آموزش رسمی در مدارس ما ناهمگن ، غیراستاندارد و فرسوده است. باید یک ساختاری نو و جوان خلق کرد ، اما چگونه ؟ شاید با ایجاد تحول اساسی در دیدگاه خود به تربیت معلم و آموزش او ، بتوانیم یکی از مهم ترین ستون های استواری مدارس و آموزش و پرورش را نجات دهیم. اگر قرار بر رتبه بندی صلاحیت علمی معلمان هست این کار می بایست برای معلمان جدید و از آغاز راه و با تدوین برنامه و بدون فشار سیاسی و یا اجتماعی از سوی مراجع قانونی و یا جامعه فرهنگیان ، باید انجام بگیرد. اگر امروز طرح مورد نظر شما به مرحله اجرا درآید ، با توجه به فضای ایجاد شده ، تصور غالب معلمان از رتبه بندی ، فقط افزایش حقوق خواهد بود ، لذا این طرح ضمانت اجرایی ارزشی جهت افزایش معلومات معلمان و بهبود روش تدریس آنان را در بر نخواهد داشت.
شما مسئولان از سند تحول برای خود سپری فولادی ساخته اید که نفوذ و رخنه بدان ناممکن می باشد و یکی از مهمترین عوامل بازدارنده ایجاد تحول و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش مد نظر جناب وزیر هم ، همین مورد اساسی است. اما ما حتی جرأت بازنگری به مفاد این سند با توجه به شرایط روز را هم نداریم . این سند عامل بازدارنده تفکر و خلاقیت در آموزش و پرورش است، کاش کارشناسان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت امکان تحلیل محتوای این سند را داشتند ، شاید خیلی چیزها تغییر می کرد . اما تا کی شاید و کاش و حسرت و نومیدی و.....
با توجه به اهمیت تربیت معلم ، و علیرغم پافشاری وزارتخانه در اجرای طرح خام رتبه بندی و تبعیت مطلق از سند تحول بنیادین ، در زیر به نحوه تربیت معلم در 5 کشور اشاره می کنم ، تا با مقایسه و تجزیه عملکرد آنها ، متوجه کاستی ها و ضعف های خود شویم :
تربیت معلم در کشور کانادا
" مدارک کلیه معلمان در مقاطع آموزشی ابتدایی و متوسطه به یکی از 2 صورت ذیل است : معلمین از نظر معیشتی نباید دارای مشکل باشند زیرا بر کارکرد آنان تاثیر منفی می گذارد.
1) کارشناسی آموزش و پرورش که در طی 4 و یا 5 سال ( در کبک 3 سال ) ارائه شده است.
2) طی دوره آموزشی 1 یا 2 ساله پس از دوره کارشناسی که مدرک دوره آموزشی اعطا می گردد.
مواد آموزشی لازم جهت آموزش معلمان
از جمله دروس اصلی کارشناسی آموزش می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
مهارت های عمومی آموزش ، مدیریت کلاس های آموزشی ، تنظیم اهداف آموزشی ، سنجش و ارزشیابی تحصیلی ، بررسی هنرهای زبانی ، روش شناسی های آموزشی ، بررسی فرآیند یادگیری و رشد کودک ( روانشناسی آموزشی) ، مطالعه علوم جامعه شناسی آموزشی ، مطالعه تاریخ و فلسفه آموزش در کشور کانادا ، بررسی قوانین و خط مشی های آموزشی ، بررسی مواد قانونی آموزشی ، بررسی مقدماتی اصول آموزشی ، بررسی مطالعات تکنولوژیکی در حوزه آموزش .
آموزش معلمین مقطع ابتدایی
معلمین مقطع ابتدایی ملزم به گذراندن دوره 3 ساله آموزش عالی می باشند . این در حالی است که اغلب معلمین این مقطع تحصیلی علاوه بر گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی در رشته های تحصیلی هنری و علمی ، به فراگیری فنون آموزگاری در دوره های آموزشی 1 ساله مبادرت می نمایند که در نهایت به دریافت درجه علمی کارشناسی آموزش نائل می گردند .
آموزش معلمین مقطع متوسطه
اغلب معلمین مقطع متوسطه ایالت بریتیش کلمبیا علاوه بر گذراندن دوره تحصیلی 4 ساله ، ملزم به گذراندن آموزش فوق العاده 1ساله نیز می باشند.به عبارت دیگر معلمین مقطع آموزشی متوسطه پس از 5 سال تحصیلی موفق به دریافت کارشناسی آموزشی می گردند."

تربیت معلم در کشور فنلاند
* دوره آموزش 3 سال به طول می انجامد و زمان لازم جهت احراز معلمی 5 سال است.
* معلمان فقط ۴ ساعت در روز را درکلاس های درس می گذرانند و دو ساعت در هفته را به عنوان "پیشرفت حرفه ای "صرف می کنند.
* در فنلاند به اندازه شهری بزرگ همچون نیویورک معلم وجود دارد ، اما تعداد دانش آموزان در آن بسیار کمتر است . 600 هزار دانش آموز در فنلاند در مقایسه با 1 میلیون در نیویورک .
* تمامی معلمان در فنلاند باید مدرک فوق لیسانس داشته باشند .
* معلمان از 10 درصد فارغ التحصیلان برتر انتخاب می شوند .
* در عمل ، جایگاه اجتماعی معلمان در حد پزشکان و وکلا می باشد.
* وزیر آموزش و پرورش فنلاند می گوید: “ویژگی منحصر به فرد دیگر سیستم آموزش فنلاند این است که معلم ها در روش های تدریس کاملا خود مختار هستند. به عنوان مثال در مواد یا روش های آموزش و تدریس شان هر طور که مایل باشند عمل می کنند. معلم ها آزادی عمل زیادی دارند.
انتخاب از بهترین ها عامل موفقیت
یکی از دلایلی که دانشآموزان در فنلاند به خوبی در آزمونهای بینالمللی با شاگردان سایر کشورها مقایسه میشوند ، روش انتخاب معلمان است ، فنلاند فقط بهترینها را انتخاب میکند، اگر چه از هزاران نفری که امید دارند در برنامه دانشگاهی آزمون معلمان در مقطع ابتدایی پذیرفته شوند فقط 700 نفر پذیرفته میشوند .
دانشجویان با توجه به یک فرآیند دو مرحلهای انتخاب میشوند:
گام اول : نیازمند یک نمره بالا در آزمون ورودی کالج ، میانگین بالا در طول تدریس و داشتن سطح بالا در فعالیتهای فوقبرنامه است.
گام دوم : دانشجویان در برنامه آموزش معلمان 10 درصد از فارغالتحصیلان دورۀ متوسطه فنلاند را تشکیل میدهند و بایستی یک دوره 5 ساله فوقلیسانس را برای اتمام این دوره بگذرانند . آموزش دانشگاه ، آنها را برای یک محقق بودن و شاغل شدن آماده میکند و شامل سهم عمدهای در فعالیت بالینی در یک مدرسه مدل است جایی که دانشجویان میآموزند که چگونه آموزش پژوهش - محور را ارائه دهند و مبتدیها را نظارت کنند.
برخلاف کشورهای دیگر ، فنلاند به معلمان اجازه رویکردهای جایگزین (چندگانه) مانند برنامههای برخط یا آموزش برای آمریکا را نمیدهد.
* معلمان مدارس ابتدایی بایستی دارای مدرک اصلی در رشتۀ آموزش و مدرک فرعی در یک موضوع دیگری در طول تحصیل خود باشند.
* معلمان دبیرستان باید دارای مدرک اصلی در موضوعی که قرار است تدریس کنند و مدرک فرعی در موضوع دیگری باشند.
تربیت معلم در کشور هلند
روش آموزش معلمان ابتدایی
168 واحد آموزشی که 4 سال طول می کشد : تمام وقت ، پاره وقت ، دو وجهی (کار و تحصیل ) که تدریس برای این دوره ، گروه های سنی 4 تا 12 ساله کودکان را شامل می شود.
موضوع و محتوای زمینه های آموزشی عبارتند از : صلاحیت های عمومی در ارتباط با نحوه رفتار با دانش آموزان و دیگر مهارت هاست. معلم کارآموز همه وظایف یک کارمند معمولی را که شامل گفت و گو با اولیا از طریق گزارش های خانگی و مباحثه ای است را انجام می دهد.
نظارت کم و انتقال مطالب از دانشجو به معلم رسمی تر و باعث پیشرفت در آموزش ها می شود. مقرراتی در رابطه با محتوای برنامه آزمون ها و شرایط فارغ التحصیلی وجود دارد. صلاحیت و شایستگی مدارس ابتدایی در قوانین تدریس و برگزاری آزمون ها توسط مؤسسات مطرح شده ، تنظیم می شوند.
آموزش معلمین متوسطه
معلمین در دروس نظری و دروس تجربی که شامل آزمایشگاه و کارگاه های مختلف است آموزش می بینند.
معلمین از نظر معیشتی نباید دارای مشکل باشند زیرا بر کارکرد آنان تاثیر منفی می گذارد. در زمان تحصیل به مطالعه دروس تربیتی و روانشناسی می پردازند تا زمان تدریس برخورد مناسبی با دانش آموزان داشته باشند. در دروسی تدریس می کنند که متخصص باشند . آزادانه هر کتابی را با صلاحدید خود به دانش آموزان معرفی و تدریس می نمایند که باعث می شود هم معلم و هم دانش آموز برای تحقیق ، تشویق شوند.

تربیت معلم در کشور ژاپن
روند آموزش و تربیت معلمان ابتدایی و دبیرستانی
معلمان ابتدایی ، یک دوره دو ساله را در کالج های تربیت معلم می گذرانند و معلمان دبیرستان ها دوره ای چهارساله را در دانشگاه ها طی می کنند. اکثر معلمان دارای مدرک فوق دیپلم هستند و تقریباً 75 درصد همه کالج ها و دانشگاه ها دوره مخصوص تربیت معلم را دارند. معلمان آموزش دیده ، باید حداقل دو و حداکثر چهار هفته در مدرسه محل زندگی خود به تمرین معلمی بپردازند. آن ها در پایان دوره ، گواهینامه دریافت می کنند.
دانشگاه های ملی تربیت معلم ، برای دوره های کارورزی معلمان ، مدرسه های خاصی را در نظر می گیرند تا دانشجو معلمان بتوانند در آن ها به تمرین معلمی بپردازند. به دانشجو معلمان یاد داده می شود که چگونه از راه ارتباط با دانش آموزان و دیگران می توانند از یکدیگر بیاموزند و چگونه مهارت های خود را در زمینه یادگیری در طول عمر افزایش دهند.
آن ها می دانند که تجربه کردن ، خودآموزی ، پذیرش انتقاد و خود ارزیابی ، مهم ترین بخش های این فرایند آموزشی هستند. به علاوه ، کارگاهی آموزشی در آخرین برنامه آموزشی دانشجو معلمان وجود دارد که آنان را در یک دوره طولانی ، در گیر فعالیت های خود ارزیابی و بهبود روش ها می کند. این دوره ، الگویی جدید به منظور افزایش توانایی های معلمان ، شامل چهار محور : خود راهبری ، خودآموزی ، ابراز وجود ، خود ارزیابی و نیز تشریک مساعی معلمان با یکدیگر ، با شاگرد و با والدین ارائه می کند.
تربیت معلم در کشور ترکیه
در ترکیه کالج های تربیت معلم ، به سه دسته تقسیم میشوند:
* برخی مؤسسات تربیت معلم ، طی یک دوره 2 ساله معلمین را جهت تدریس در مدارس ابتدایی تعلیم میدهند.
* مؤسسات تربیت معلم سه ساله آموزگاران را برای مدارس متوسطه آموزش میدهند.
* مؤسسات تربیت معلم چهار ساله کار تربیت معلمین برای تدریس در لیسهها را به عهده دارند.
دانشجویان کالج های تربیت معلم ، در سطوح بالاتر دروس تخصصی در مراکز دانشگاهی مقتضی و واحدهای روش تدریس را در مراکز تربیت معلم عالی میگذرانند. وزیر آموزش و پرورش فنلاند می گوید: “ویژگی منحصر به فرد دیگر سیستم آموزش فنلاند این است که معلم ها در روش های تدریس کاملا خود مختار هستند. به عنوان مثال در مواد یا روش های آموزش و تدریس شان هر طور که مایل باشند عمل می کنند. معلم ها آزادی عمل زیادی دارند.
برنامه های آموزشی
معلمان مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان ملزم به گذراندن یک دوره تحصیلی چهار ساله در دانشگاه و اخذ مدرک لیسانس می باشند . این برنامه شامل واحد هایی در رشته های تخصصی دانشجویان ، آموزش روش های تدریس و مدرک تدریس می باشد . معلمان دبیرستان های فنی و حرفه ای یک برنامه آموزش فنی را در یک مرکز دانشگاهی آموزش فنی می گذرانند و بعد از پایان دوره مدرک لیسانس دریافت می دارند . تا اوایل دهه 1990 این مدرک با نام « مدرک فنی آموزش عالی » شناخته می شد .
به طور کلی می توان گفت که کلیه معلمان ( ابتدایی و بالاتر) باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. کسانی که متقاضی تدریس در مدارس هستند باید دوره های آموزش اولیه ، آموزش تدارکاتی و برنامه های تدریس عملی را بگذرانند ، که طول این دوره ها از سه تا ده ماه متغیر است . در دوره تدریس عملی ، افراد ، زیر ِنظر یک معلم ارشد تدریس می کنند .
ارتقاء تحصیلی
دوره های تربیت معلم 2 و سه ساله بوده و برای ارتقاء شغلی لازم است معلمان آموزش های از راه دور را با همکاری دانشگاه ها بگذرانند . معلمان می توانند از طریق مدارس عالی تربیت معلم مدارک تکمیلی را دریافت کنند .
آموزش معلمین ابتدایی
برخورداری معلمین مدارس ابتدایی از یکی از 2 شرایط ذیل در نظام آموزش ملی کشور ترکیه الزامی است:
الف) برخورداری از صلاحیتهای آموزشی مورد نیاز
ب) برخورداری از صلاحیت تدریس مطابق با استانداردهای ملی
معلمین آموزش ابتدایی حداقل برنامه دوره چهار ساله را تکمیل نمودهاند و صلاحیتهای آموزش را از طریق آموزشهای ضمن خدمت همانطور که مورد نیاز استانداردهای ملی است ، گذراندهاند تمامی معلمین در شاخصهای نهم و دهم آورده شدهاند ، لذا این شاخصها را میتوان صددرصد اعلام کرد. در سالهای گذشته بسیاری از معلمین که فارغ التحصیل برنامههای کمک معلم بودند برنامههای جبرانی را برای بالا بردن صلاحیتهای آکادمیک خود تا مرحله معلمی گذرانده اند.
در صورتی که تمامی معلمان هم این برنامههای جبرانی را نگذرانده باشند، نسبت آنان به کل از آنجا که بسیار کم بود در نظر گرفته نمیشود و این معلمین همگی حداقل ده سال تجربه معلمی دارند.
صلاحیتهای معلمین آموزش ابتدایی برطبق استانداردهای ISCED از این قرار است:
* صلاحیتهای آکادمیک معلمین آموزش ابتدایی
* صلاحیت های منوط به سطح آموزش ، طول آموزش ، ساختار آموزش ، مقطع آموزشی
* مدرک آموزگاری آموزش ابتدایی : عضو آموزش طی 4 سال موضوعات کلی عمومی ، مطالعات حرفه ای و تجربه آموزگاری در آموزش ابتدایی در سنین 6 تا 10 را فرا می گیرد.
در برنامه آموزش پایه ، ارائه آموزش کامپیوتر به آموزگاران از جمله فعالیتهایی است که برای گسترش افق آموزش پایه در نظر گرفته شده است. اولویت استفاده از آزمایشگاه های فعلی کامپیوتر با معلمین آموزش ابتدایی و معلمینی است که به ارائه خدمت در تمامی استانها مبادرت می نمایند.
آموزش معلمین مدارس متوسطه
معلمین مدارس متوسطه نیز در دانشگاهها آموزش دیده و به احراز مدرک کارشناسی نائل می آیند. (2)
1) سایت تحلیلی خبری عصر ایران . کد خبر 698623 . 25 آبان 1398.
2) ویکی پدیا . دانشنامه آزاد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید