صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه  رسانه/

انتقاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد بازسازی مدارس سوریه

به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در بدو ورود به فرودگاه دمشق در جمع خبرنگاران از آمادگی ایران برای انتقال تجربه در بازسازی واحدهای آموزشی سوریه که براثر جنایات جنگی تروریست‌های تکفیری داعش آسیب‌دیده است، خبر داد.

وی اظهارداشت: با توجه به تجربیات ایران در زمینه بازسازی، بهسازی، نوسازی و تجهیز واحدهای آموزشی که در جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام، دچار خسارات فراوان شده بود، آماده همکاری و انتقال تجربیات به دوستان سوری در این زمینه هستیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش که پس از تصدی مسوولیت وزارت آموزش‌ و پرورش، سوریه را به‌عنوان اولین مقصد خارجی خود برگزیده است، از تولید محتوای آموزشی و تربیت‌معلمان به‌عنوان زمینه‌های همکاری میان تهران و دمشق نام برد."

این اظهار نظر واکنش های مختلفی را در میان فرهنگیان و حتی جامعه ایجاد کرده است .

در این زمینه  « امتداد » نوشت :

" وزیر آموزش و پرورش در توییتی نوشته است:

« امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. در چند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده ، با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق الغرب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم.⁧»

همکاری متقابل میان همسایگان و حسن همجواری حتما از اصول دیپلماسی هر کشوری است اما به راه انداختن نمایش و تصویرسازی برای فعالیت‌هایی که انجام نمی‌شود پسندیده نیست. 

وزارت آموزش پرورش و سازمان نوسازی مدارس همین الان صدها و بلکه هزاران مدرسه روی دستش مانده که با هر حادثه‌ای ممکن است چندین کشته و مجروح به بار بیاورد.

انتقاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد بازسازی مدارس سوریه

تجربه بازسازی مدارس پس از جنگ تحمیلی مربوط به سه دهه قبل است ؛ آیا تجربه سه دهه قبل ایران به کار امروز سوری‌ها می‌آید؟

مساله بعدی اینکه مگر ساختن ساختمانی مناسب برای مدرسه چه دانش فنی پیچیده‌ای دارد که به عنوان یک پیشنهاد جذاب به طرف سوری ارائه شده است؟

از طرفی پیشتر می‌گفتند کمک ما به نظام سوریه تنها مستشاری است اما بعدها معلوم شد این مستشاران در عملیات هم حضور داشتند.

حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا انتقال دانش فنی به سوری‌ها معنایش ساخت و ساز در این کشور است؟

در شرایطی که هزاران دانش‌آموز در مدارس غیر استاندارد مشغول تحصیل هستند در کدام اصل قانون اساسی و یا مطابق کدام آیین نامه اجرایی وظایفی از این دست به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است؟

همین نمایش‌ها ریشه شکل‌گیری شعارهایی در تجمعات اعتراضی است که در آن مردم به جای رسیدگی به فلسطین و سوریه خواستار توجه به داخل می‌شوند.

پایان پیام/


انتقاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد بازسازی مدارس سوریه

آموزش تطبیقی و تربیت معلم در کشورهای سنگاپور و اندونزی و روسیه و مصر و عربستان سعودی و استرالیا و چین

مقدمه
افرادی که از طریق مراکز تربیت معلم ، امروز مشغول به تدریس هستند و یا دیروز بازنشسته شده اند و یا اکنون دانشجوی دانشگاه های پردیس و مراکز تربیت معلم شهید رجایی و باهنر هستند ، می توانند در مقام مقایسه با 18 کشور ، همگام با دیگر معلمان ، نظرات خود را بیان دارند.
بزرگ ترین کاستی سیستم تربیت معلم ما عدم استفاده از پتانسیل دانشگاه های سراسری کشور و فارغ التحصیلان مقاطع گوناگون آن است. می توان با جذب علاقه مندان حرفه معلمی از بین این دانشجویان ، از ترم چهارم به بعد ، روش های تدریس و دیگر مهارت ها را به آنان آموزش داد و یا کمافی السابق با برقراری رشته های دبیری ، از همان آغاز ، افرادی را به عنوان معلم برای چند سال آینده تربیت کرد.

داستان کمبود معلم همانند دیگر داستان های تکراری و مردود آموزش و پرورش همانند : کمبود و کسری بودجه ، ناتوانی در پرداخت مطالبات فرهنگیان ، عدم توانایی در همسان سازی حقوق معلمان و.... بر پیکر نحیف آن لطماتی جبران ناپذیر وارد می سازد ، که هر یک گواهی بر واقعیت بحران مدیریت کلان در آموزش و پرورش هست. چرا کشورهایی چون چین و روسیه و آمریکا که دارای جمعیت دانش آموزی بسیارند ، کمبود معلم ندارند ؟ یا دیگر کشورها ؟ آنها به طور سیستماتیک با تخمینی از تعداد بازنشستگان هر سال ، به طور ثابت ورودی معلم جدید دارند. و ما با تابوی استخدام طی سال های گذشته ، هم از این روال عادی بده و بستان محرومیم و هم با به کارگیری جوانان با عناوین حق التدریس و آموزش دهنده و خرید خدمات و تدریس نیروی آزاد در مدارس غیردولتی ، با امید واهی استخدام ، ادامه فعالیت می دهیم و نهایت آنان را بلااستفاده رها می سازیم . این مسیر مریض احوال ، پسماند تفکرات آنی و جهشی وزرایی است که فقط به نیازهای اکنون و امروز می اندیشند و قدرت و مهارت دوراندیشی و برنامه ریزی و هدایت هدف را اصلا و ابدا ندارند. با بال و پر شکسته ، پرواز غیرممکن است.

در زیر به بررسی روش های تربیت معلم در 7 کشور پرداخته شده است:

تربیت معلم در کشور سنگاپور
برنامه‌های آموزش حرفه‌ ای معلمان
این برنامه به وسیله شورای ملی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است که شامل دوره‌های زیر است:
* دوره چهار ساله لیسانس برای تدریس در دوره ابتدایی و راهنمایی
* گذراندن یک دوره یک ساله پس ار فارغ التحصیل شدن در یک رشته دانشگاهی که با گذراندن این دوره ، دانشجویان می توانند معلم ابتدایی یا راهنمایی شوند.
* گذراندن دیپلم آموزشی که مدت آن دو سال بوده و می‌توان با گذراندن این دوره ، معلم ابتدایی شد.
* دوره های ضمن خدمت که برای تمرین عملی تدریس ، از سوی شورای ملی پیشنهاد شده است.
برنامه درسی دوره تربیت معلم
این برنامه شامل سه سرفصل اصلی است که عبارتند از : دروس تخصصی ، دروس تربیتی و آموزش های ارتقای حرفه‌ای معلمان. آموزش های تربیتی شامل واحدهای درسی با عناوین : روانشناسی آموزشی ، روش‌های تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش در سنگاپور ، زبان انگلیسی و مالیایی ، تکنولوژی آموزشی ، آموزش اخلاق و دیگر دروس خدمات آموزشی است.
در بخش دروس تخصصی ، لازم است تا دانشجویان دوره تربیت معلم ، دروس اختصاصی مربوط به علوم و ریاضیات را که هماهنگ با برنامه درسی تلفیقی مدارس است ، فرا بگیرند. در بخش آموزش های حرفه‌ای نیز معلمان آینده علوم موظف هستند تا واحدهایی در زمینه اقتصاد خانواده ، موسیقی ، هنر ، رایانه و فناوری ITC بگذرانند.
برنامه درسی تربیت معلم در سنگاپور دانش آموز محور است
برنامه درسی تربیت معلم در سنگاپور ، بیشتر دانش‌آموز محور بوده و این امر استفاده از روش سخنرانی در فرایند یاددهی- یادگیری را به شدت کاهش داده است. در حال حاضر حرکت به سمت فعال شدن سیستم آموزشی و درگیر شدن دانشجویان تربیت معلم در فعالیت‌های خود یادگیری است. در پایان دوره تحصیلی ، دانشجویان باید دوره کارورزی را بگذرانند. این دوره بین 12 تا 16 هفته بوده و بعد از سپری شدن آن ارزشیابی انجام می‌شود. ارزشیابی از دانشجو معلمان هم طی دوره تحصیلی و هم در پایان دوره به صورت کتبی انجام می‌گیرد. دولت سنگاپور برای برقراری توازن بین تئوری و عمل ، تعداد مدارس تجربی را برای تمرین معلمی و کارورزی افزایش داده است. دپارتمان ها و مؤسسات آموزش ضمن خدمت معلمان پایه های اصلی آموزش مداوم معلمان مدارس ابتدایی به شمار می آیند .



تربیت معلم در کشور اندونزی
آموزش معلمین ابتدایی
معلمان این مقطع در مراکز تربیت معلم و در دانشکده‌های آموزشی دانشگاه ها به تحصیل می‌پردازند. تا سال 1998 معلمان مدارس ابتدایی در دانشکده‌ های تربیت معلم تحصیل می‌کردند و در این دانشکده‌ها به مدت سه سال دروسی را در سطح دبیرستان می‌ گذراندند.
آموزش معلمین مقدماتی و تکمیلی متوسطه
در مقطع مقدماتی متوسطه معلمان به مدت دو سال دروسی را در سطح پیش‌دانشگاهی و در مؤسسات تربیت معلم و آموزش علوم می‌گذرانند تا مدرک فوق‌دیپلم دریافت کنند. معلمان مدارس راهنمایی به مدت دو سال در مقطع کاردانی ( فوق‌دیپلم) در مراکز تربیت‌ معلم آموزش می‌بینند و مدرک دریافت می‌کنند.
برنامه‌های آموزشی شامل 20 ساعت کلاس برای هر واحد درسی است. هنگامی دانشجو فارغ‌التحصیل محسوب می‌شود که بتواند طبق شرایط تدریس کند. هر دانشجو گواهینامه آموزشی را به همراه مدرک کاردانی خود دریافت می‌دارد. آموزش معلمان مقطع تکمیلی متوسطه به مدت چهار و نیم سال در مؤسسات تربیت معلم و آموزش علوم صورت می‌گیرد و به آنها مدرک کارشناسی اعطا می‌شود. معلمان دبیرستانها به مدت چهار سال‌ و نیم در مراکز تربیت معلم به تحصیل می‌پردازند.
آموزش معلمین فنی ‌‌و حرفه ‌‌ای
مؤسسات تربیت معلم برای آموزش معلمان فنی‌ وحرفه‌ای دانشکده‌هایی دارد و در پایان نیز مدرک کارشناسی اعطا می‌کند. دانشکده‌های فنی نیز برای آموزش معلمان در چندین مرکز تربیت معلم گواهینامه آموزشی و یا مدرک معادل کارشناسی اعطا می‌کنند. انتظار می‌رود در مقطع ابتدایی از طرح های آموزشی بین‌المللی استفاده شودکه اخیرا در یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های فنی استرالیا تکمیل شده است. 45 مقام عالی رتبه از دبیرستان های 6 استان اندونزی بر طرح اصلاح کیفیت آموزش ابتدایی (PEQIP) نظارت می‌کنند.
آموزش معلمین پایه
صلاحیت ها و توانایی ها معلمان آموزش پایه باید دارای شرایط لازم برای حداقل صلاحیت تدریس در مقطع ابتدایی و راهنمایی باشند . برای مقطع ابتدایی ، یک معلم باید دارای مدرک برابر با فوق دیپلم (D2) و در مقطع راهنمایی دارای مدرک برابر با دیپلم پایه 3 باشد. میزان صلاحیت و توانایی معلمان مقطع ابتدایی در 10سال اخیر بسیار بالا بوده است . در سطح ملی ، در سال 1990شمار معلمان مقطع ابتدایی که از SPG (آموزش معلم پایه 2) فارغ التحصیل شده اند حدود 91/54 درصد بود. این رقم در سال 1995 و 1998 ابتدا به 94/49 درصد افزایش یافت و سپس به 93/59 درصد رسید.

آموزش تطبیقی و تربیت معلم در کشورهای سنگاپور و اندونزی و روسیه و مصر و عربستان سعودی و استرالیا و چین

تربیت معلم در کشور روسیه
معلمین مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی
مؤسسات آموزشی مقطع غیر دانشگاهی (کالج های فنی و عمومی) معلمین مدارس پیشین دبستانی و دبستانی را آموزش می دهند. مدت زمان دوره 2 تا 5 سال می باشد. این در حالی است که برخی مؤسسات آموزش معلمان مقطع دانشگاهی ، معلمین مدارس ابتدایی را آموزش می دهند که طول این دوره ها نیز 5 سال می باشد. فارغ التحصیلان دوره های مؤسسات آموزشی فوق ممکن است حرفه معلمی را به صورت عملی وحرفه ای(کارآموزی) تجربه نمایند.
معلمین مقطع متوسطه
آموزش معلمین مراکز متوسطه در مؤسسات آموزش معلم مقطع دانشگاهی صورت می پذیرد.برنامه آموزشی مؤسسات فوق 5 سال به طول می انجامد.فارغ التحصیلان ممکن است به صورت کار آموزی حرفه معلمی را تجربه نمایند.



تربیت معلم در کشور مصر
از جمله مهمترین سیاست های آموزشی که در جهت ارتقاء سطوح آموزشی معلمان و انسجام منابع تربیتی و آموزشی آنان اتخاذ گردیده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
* اجراء پروژه‌های زمان بندی شده درجهت ارتقاء‌ سطح توانائی‌های‌ معلمین ابتدایی به واسطه ارتقاء استانداردهای موجود دانشگاهی
* تأسیس دپارتمان‌های جدید آموزش معلمان جهت ارتقاء سطح توانایی‌ معلمین حاضر در کالج‌های آموزشی
* تأسیس کالج‌های تخصصی آموزشی جهت آموزش معلمین هنر و موسیقی
* افزایش شمار برنامه‌های آموزش معلمان ، سازمان یافته از سوی وزارت آموزش و پرورش
* تدارک آموزش‌های ویژه در خصوص ارزشیابی عملکرد معلمان توسط مرکز ملی امتحانات
* تدارک آموزش مستمر از راه دور از طریق کلاس‌های ویدئو کنفرانس برای معلمین سراسر کشور
* بذل توجه خاص نسبت به ارتقاء سطح فرهنگی معلمین از طریق ارائه پیشرفت‌های نوین آموزشی
در این خصوص ، مراکز ملی تحقیقات و توسعه آموزشی اقدام به انتشار مجموعه‌ای از مکتوبات و منابعی زده است که در قالب‌ آن جنبه‌های جدید و رویکردهای نوین آموزشی مورد بحث و بررسی گرفته و در دسترس معلمین در سراسر کشور قرار می گیرد.



تربیت معلم در کشور عربستان سعودی
در کشور عربستان سعودی ، وزارت آموزش بر 18 کالج تربیت معلم نظارت دارد .
معلمین مقطع ابتدایی
معلمین مقطع ابتدایی‌ در یکی‌ از کالج های آموزش معلمان تعلیم می‌بینند. معلمین ابتدایی ملزم به برخورداری از مدرک توجیهی پس از گذراندن دوره آموزش 4 ساله کارشناسی در کالج های آموزش معلمان می باشند.
معلمین مقطع متوسطه
معلمین مقطع متوسطه ملزم به گذراندن مقطع آموزش کارشناسی در دانشگاه می باشند.گفتنی است آن دسته از فارغ التحصیلانی که به احراز مدرک تحصیلی کارشناسی نائل نمی گردند برای مدت زمان1 سال به نواحی حاشیه ای کشور رهسپار می گردند.معلمین این مقطع نیز در دانشکده های دانشگاه های ملک عبدالعزیز و ملک سعود و در دانشکده دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود تحت تعلیم قرار می گیرند. این برنامه طی مدت زمان 4 سال به فارغ التحصیلان اعطا می گردد.



تربیت معلم در کشور استرالیا
آموزش معلمین پیش دبستانی و ابتدایی
در کشور استرالیا هیچ گونه پیش شرطی برای حرفه تدریس وجود ندارد. در واقع ایالات و مناطق مختلف کشور ، مسؤولیت نظارت بر دانشگاه هایی که در حوزه حاکمیت آنها دوره های تربیت معلم را برگزار می نمایند، بر عهده دارند. در هر ایالت و منطقه از کشور ، مسؤولیت مدارس و اشتغال معلمین در حیطه اختیارات مقامات آموزش دولتی و غیر دولتی قرار دارد. علاوه بر این ، هر یک از مناطق کشور در حوزه حاکمیت خود در استخدام معلمین مقطع پیش دبستانی الزامات پذیرشی خاص خود را اعمال می نمایند. از برنامه های ویژه آموزش معلمین پیش دبستانی ، تحت عنوان طرح تربیت مربیان ویژه آموزش خردسالان نیز اطلاق می گردد.
در این قبیل دوره های آموزشی ، نحوه مراقبت و تدریس به کودکان رده های سنی 8-2 سال و یا 8-3 سال ارائه می گردد. آنان همچنین در این دوره آموزش های مراقبت از کودکان ، آموزش دروس پیش دبستانی و آموزش مربیگری پیش دبستانی را نیز فرا می گیرند. دوره آموزش معلمین پیش دبستانی معمولا چهار سال به طول انجامیده و در پایان دوره به دانشجویان مدرک کارشناسی آموزش پیش دبستانی اعطاء می گردد.
معلمین مقطع ابتدایی به کودکان سنین 12- 5 سال به مدت شش الی هفت سال آموزش ابتدایی می دهند. در این دوره تحصیلی جهت توسعه قوای ذهنی ، جسمی و مهارت های اجتماعی کودک به وی آموزش های متنوعی ارائه می گردد. لازم به یادآوری است که جهت تدریس در مقطع ابتدایی ، دانشجویان ملزم به حضور در دوره 4 ساله کارشناسی آموزش ابتدایی می باشند. علاوه بر این ، دانشجویانی که در یک رشته تحصیلی به جز آموزش مشغول تحصیل بوده اند نیز می توانند با پشت سر گذاردن 2-1 سال دوره کاردانی آموزش ابتدایی و یا 2سال دوره کارشناسی آموزش ابتدایی به ترتیب گواهینامه های دیپلم و کارشناسی آموزش مقطع ابتدایی دریافت دارند. در این دوره به دانشجویان علاوه بر آموزش دروس مختلف دوره ابتدایی فنون تدریس نیز تعلیم داده می شود. لازم به یادآوری است که در مراکز تربیت معلم شمار دیگری از دوره های تحصیلی مختلط نظیر دوره کارشناسی هنرهای زیبا ،آموزش ابتدایی ، علوم کاربردی ، آموزش ابتدایی ، روانشناسی و آموزش ابتدایی ، موسیقی نیز برگزار می گردد.

آموزش تطبیقی و تربیت معلم در کشورهای سنگاپور و اندونزی و روسیه و مصر و عربستان سعودی و استرالیا و چین
تربیت معلم در کشور چین
آموزش قبل و بعد خدمت معلمان
از جمله دوره های آموزش معلمان می توان به مؤسسات آموزش 4 ساله معلمان شامل کالج ها و دانشگاه های عمومی ، کالج های تربیت معلم سه ساله و مدارس متوسطه آموزش پیش از خدمت معلمان مقطع ابتدایی اشاره نمود. مؤسسات مذکور به آموزش معلمان در جهت تدریس در مدارس مقدماتی Junior و تکمیلی متوسطه (Senior) و مدارس ابتدایی ، مراکز پیش دبستانی و مؤسسات آموزش استثنایی مبادرت می نمایند. دوره های آموزش ضمن خدمت توسط مؤسسات آموزشی و مراکز تربیت معلم به معلمان مدارس ابتدایی ، پیش دبستانی و مدارس متوسطه ارائه می گردد. علاوه بر این ، دپارتمان های آموزش عالی و برنامه های آموزشی تلویزیونی در جهت آموزش معلمان مدارس متوسطه طراحی گردیده اند. علاوه بر این برنامه های آموزشی ضمن خدمت ویژه معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه از طریق برنامه های آموزشی مدارس شبانه ، آموزش ماهواره ای و برگزاری آزمون های ویژه سیستم خودآموزی به مورد اجرا درآمده است.
آموزش پیش از خدمت معلمین مدارس ابتدایی و متوسطه
آموزش عالی عمومی معلمان در کشور چین به صورت عمده بر آموزش معلمان مدارس متوسطه متمرکز شده است.دانشگاه ها، مؤسسات آموزش معلمان و کالج های آموزش معلمان همگی از فارغ التحصیلان مدارس تکمیلی متوسطه (Senior) ثبت نام به عمل می آورند. لازم به ذکر است که برنامه های آموزشی 4 ساله عمدتا جهت آموزش معلمان مدارس تکمیلی متوسطه Senior و برنامه های 2 تا 3 ساله آموزشی عمدتاً جهت آموزش معلمین مدارس مقدماتی متوسطهJunior می باشد. از جمله تخصص های آموزشی که در دوره های آموزش معلمان ارائه می گردد می توان به فنون تعلیم و تربیت کودکان ، آموزش پیش دبستانی ، آموزش های تخصصی ، روانشناسی ، تکنولوژی آموزشی ، ادبیات و زبان چینی ، زبان و ادبیات اقلیت های قومی ، آموزش سیاست و ایدئولوژی ، تاریخ ، زبان انگلیسی ، زبان روسی ، زبان ژاپنی ، علوم ریاضی و ریاضیات کاربردی ، علوم کامپیوتر ، فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، جغرافیا، موسیقی ، هنرهای زیبا و تربیت بدنی اشاره نمود.
وضعیت آموزش معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه
آموزش ضمن خدمت معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه به دو نوع آموزش با درجه تحصیلی و بدون درجه تقسیم می گردد . کمیسیون آموزش ملی به ارائه پیشنهادی در خصوص آموزش مداوم به معلمان مدارس ابتدایی ، آموزش معلمان تازه کار مدارس ابتدایی طی دوره کار آموزی و آموزش مهارت های پایه به معلمان مدارس ابتدایی مبادرت نمود .
آموزش مداوم ابتدا در میان معلمان مدارس ابتدایی توسعه یافت . این نوع آموزش عمدتاً تقویت روش تدریس ، اخلاق ، تئوری های آموزشی و توانایی های آموزشی معلمان برخوردار از آموزش های ضمن خدمت تأکید دارد . دپارتمان ها و مؤسسات آموزش ضمن خدمت معلمان پایه های اصلی آموزش مداوم معلمان مدارس ابتدایی به شمار می آیند . آموزش مداوم معلمان مدارس ابتدایی خود به دو بخش دوره کار آموزی معلمان تازه کار و آموزش تکمیلی تقسیم می گردد.
آموزش هایی نیز در خصوص همکاری های آموزشی ، دلسوزی برای دانش آموزان ، انس گرفتن با نظام ها و خط مشی های آموزشی ، بررسی قوانین متداول در خصوص کتب مرجع به معلمین ارائه می گردد. آموزش تکمیلی نیز به صورت معرفی مسؤولیت های شغلی ، توانایی های آموزشی و بخش هایی از نیازهای تکمیلی در سطوح بالاتر ارائه می گردد.
آموزش معلمان متوسطه استثنایی
مؤسسات به ارائه سه نوع آزمون آموزش ناشنوایان ، نابینایان و عقب افتادگان ذهنی مبادرت می نمایند. به طور معمول مدارس مذکور از فارغ التحصیلان مدارس مقدماتی متوسطه Junior ثبت نام نموده و به آموزش آنان طی 3 تا 4 سال تحصیلی می پردازند. این دوره ها نیز خود از 4 قسمت دورس اجباری ، دروس انتخابی ، روش تدریس و فعالیت های خارج از برنامه متشکل می گردد.
دروس اجباری نیز خود در دو بخش دروس اجباری تخصصی و عمومی دسته بندی می گردد. دروس عمومی نیز خود بر آموزش سیاسی و ایدئولوژی ، زبان چینی ، ریاضیات ، فیزیک شیمی ، زیست شناسی ، تاریخ ، جغرافیا ، موسیقی ، تربیت بدنی ، هنرهای زیبا ، اصول تعلیم و تربیت کودکان ، روانشناسی پایه ، آموزش تخصصی و مهارت های کاری مشتمل می گردد.
دروس اختصاصی نیز که به صورت جداگانه ارائه می گردد شامل روانشناسی و تعلیم و تربیت کودک می باشد. روش تدریس نیز بر بازدید از مراکز آموزش استثنایی ، کارآموزی و دستیاری معلمان آموزش استثنایی جهت اجرای فعالیت ها و تحقیقات آموزشی مشتمل می گردد. فعالیت های خارج از برنامه نیز بر آموزش علوم و تکنولوژی ، هنر ، تربیت بدنی ، سخنرانی و جمع آوری و انجام تحقیقات اجتماعی مشتمل می گردد که بر تشویق دانش آموزان جهت تدریس داوطلبانه در مدارس استثنایی سازمان های آموزش محلی تأکید دارد. علاوه بر این ، دروس انتخابی آموزش استثنایی در مدارس متوسطه عادی آموزش معلمان نیز ارائه می گردد تا از این طریق فارغ التحصیلان این گونه مدارس قادر به مواجهه با چالش های آتی آموزش کودکان معلول بوده و به هدایت صحیح تحصیلی آنان مبادرت نمایند.
آموزش معلمان اقلیت های قومی
کشور چین ، کشور برخوردار از ملیت چند قومی متحد با 56 گروه اقلیت نژادی می باشد . جمعیت اقلیت های قومی کشور بر 108 میلیون نفر برابر با 8/98 % جمعیت کل کشور بالغ می گردد. آموزش گروه های اقلیت نژادی ، بخش مهم تعهدات آموزش ملی را تشکیل می دهد . کشور چین به تشویق ، توسعه آموزش معلمین اقلیت های قومی در جهت پیشبرد توسعه آموزش در نواحی اقلیتی مبادرت می نماید . مؤسسات آموزش عالی ، کالج ها و مدارس متوسطه آموزش معلم آن عهده دار مسئولیت آموزش و پرورش معلمان اقلیت های قومی می باشند.
در حال حاضر مرکز آموزش معلمان در شمال غرب و مرکز آموزش معلمان جنوب غربی کشور به فعالیت می پردازند . علاوه بر این بخش هایی از مؤسسات ملی و دانشگاه های جامع نیز به ارائه برنامه های آموزش معلمان اقلیت های قومی مبادرت می نمایند. (1)

1) ویکی پدیا . دانشنامه آزاد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آموزش تطبیقی و تربیت معلم در کشورهای سنگاپور و اندونزی و روسیه و مصر و عربستان سعودی و استرالیا و چین

منتشرشده در پژوهش

تربیت معلم در کشورهای کشورهای انگلستان ، فرانسه ، آمریکا ، کره جنوبی ، پرتغال و برزیل

مقدمه
معتقدم ، اجرای طرح رتبه بندی باید برای معلمانی که به تازگی جذب آموزش و پرورش می شوند ، انجام بگیرد. ما ابتدا باید مراکز و کانال های تربیت معلم خود را بازنگری نماییم تا بعد بتوانیم برای معلمان صلاحیت هایی قائل شویم . برای معلمانی که با دانش دیروز و بدون هر نوع به روزرسانی ، خود را مکلف به امر خطیر تدریس می دانند و به جز دو شاخص تجربه سنوات خدمت و مدرک تحصیلی آغاز خدمت ، هیچ مرحله صیقل و محک زنی را طی نمی کنند ، امر رتبه بندی را هر چند که قائل شویم که برای تشخیص صلاحیت های معلمان است اما با ناتوانی تمامی وزرا جهت تهیه مفاد آن ، ما فقط برداشت افزایش حقوق خود را از آن خواهیم داشت که این هدف ، به تنهایی ما را به سرمنزل مقصود یعنی رسیدن به تحولی اساسی و یا ارتقای جایگاه آموزش و پرورش نخواهد رساند.

ما نیازمند تحقق انقلابی در نظام آموزشی خود هستیم که در آن به طور هم زمان نوع مدارس ، سیستم آموزشی ، رسالت آموزش ، محتوا و تعداد کتب درسی ، تربیتِ معلمانی توانمند و مستقل و بدون ارزش گذاری های نظام سیاسی و ایدئولوژیک ، انجام بگیرد. ما به وزیری نیاز داریم که مستقل از تمامی نهادها و سازمانها ، با اقتدار عمل نماید. آموزش و پرورش در این جامعه ، تا زمانی که وزیری با استقلال رأی و پشتوانه ای مقتدر برای خود نداشته باشد و هر ساله کسری بودجه آن از آذر ماه امسال برای سال بعد ، نمایان باشد و قانونی برای اختصاص بخشی از منابع درآمدی برخی از سازمان ها برای آن ، وجود نداشته باشد و بیش از 95 درصد بودجه اختصاص یافته برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مصروف شود و.....صرفا با اجرای یک طرح رتبه بندی معلمان ، به عنوان تنها مدخل رهایی از تمامی مشکلات ، امیدی واهی و انتظاری سست و لرزان خواهد بود.

در ادامه به نحوه تربیت معلم در 6 کشور دیگر پرداخته می شود :

تربیت معلم در کشور انگلستان
" اغلب برنامه های آموزشی معلمان ویژه مقاطع آموزش ابتدایی و متوسطه که معمولا طی آموزش تکمیلی 3 - 4 ساله ارائه می گردد به اعطای مدرک آموزشی به معلمین واجدالشرایط (QTS) منتهی می گردد. گفتنی است که دوره های آموزش معلمان تحت مقاطع کارشناسی آموزش (BED) و کارشناسی فنون آموزش (BATD) به دانشجویان ارائه می گردد.
علاوه بر دوره های آموزشی مذکور دوره های پاره وقت 2 ساله آموزش معلمان نیز به فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ارائه می گردد. علاوه بر دوره های آموزشی مقدماتی در دوره های 1ساله آموزش تکمیلی معلمان و اعطای مدرک علمی(PGCE) به معلمین ارائه می گردد.
آموزش های تکمیلی معلمان
هدف اصلی برگزاری دوره های تکمیلی آموزشی معلمان در انگلستان و ولز پرداختن به آموزش مهارت های عملی تدریس و رفع محدودیت های آموزشی معلمین در حوزه تدریس مدارس سراسر کشور می باشد. علاوه بر دوره های آموزش تکمیلی فوق ، دوره های تکمیلی 2 ساله آموزش معلمان نیز برگزار می گردد که در جهت برطرف نمودن کمبود تعداد معلمان حوزه های آموزشی علوم ، ریاضیات ، طراحی ، تکنولوژی اطلاعات و زبان های خارجی مؤثر بوده است. دوره های آموزش مذکور هم چنین به معلمینی ارائه می گردد که به تدریس درس یا دروس آموزشی نامربوط با موضوع آموزشی اولیه تمایل دارند. طی سال1997، طرح احداث مراکز آموزش پاره وقت و آموزش از راه دور در حوزه آموزش معلمان کشور انگلستان مطرح گردیده و از سال 2000 ، رسما به اجرا گذارده شده است.



تربیت معلم در کشور فرانسه
آموزش معلمین ابتد‌ایی
استخد‌ام معلمان پیش‌ د‌بستانی و ابتد‌ایی به د‌و صورت آزمون بیرونی و آزمون د‌رونی است :
در آزمون بیرونی : معلمین با مد‌رک تحصیلی د‌یپلم د‌و سال د‌ر مراکز تربیت معلم آموزش می‌بینند‌ و با یک‌ سال کارآموزی وارد‌ آموزش و پرورش می‌شوند‌.
و در آزمون د‌رونی : برای معلمین د‌ارای سه سال تجربه تد‌ریس است که به استخد‌ام رسمی آموزش و پرورش د‌ر می‌آیند‌.
آموزش معلمین متوسطه
معملین د‌وره‌های متوسطه باید‌ علاوه بر مد‌رک تحصیلی لیسانس ، گواهی نامه مهارت تد‌ریس را از کالج د‌اشته باشد‌. همچنین معلمین رشته د‌بیری د‌ر د‌انشگاه‌ها قرارد‌اد‌ خد‌مت د‌ه ساله تد‌ریس با د‌ولت منعقد‌ می‌کنند‌. ساعت تد‌ریس معلمان د‌وره سیکل یک 21 ساعت تد‌ریس د‌ر هفته ، معلمین برخورد‌ار از گواهینامه تد‌ریس 18 ساعت تد‌ریس د‌ر هفته و برخورد‌ار از مد‌رک استاد‌ی 15 ساعت د‌ر هفته می‌باشد‌. آموزش ضمن خد‌مت نیز د‌ر طول سال تحصیلی برای معلمین به تناسب مقطع تحصیلی آنان پیش‌بینی و اجرا می‌شود‌.

تربیت معلم در کشورهای کشورهای انگلستان ، فرانسه ، آمریکا ، کره جنوبی ، پرتغال و برزیل

تربیت معلم در کشور آمریکا
آموزش معلمین ابتدایی
شرایط آموزش و کسب گواهی نامه معلمین ابتدایی ( دبستان ) و کودکستان ( مهد کودک ) از طریق دولت های ایالتی تعیین می گردد که نیاز به امتحانات ورودی است . در 5 ایالت ، امتحان برگزار نمی گردد و در 12 ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارت ها به عمل می آید و در 38 ایالت نیاز به تکمیل برنامه تحصیلات تعیین شده در سطح دوره لیسانس به منظور کسب گواهی نامه و تکمیل رضایت بخش دوره عملی می باشد.
تحصیلات دوره لیسانس باید در یک مؤسسه رسمی در 47 ایالت و در مؤسسه مورد تأیید ایالت در سه مرحله دیگر تکمیل گردد . اولین گواهی نامه آموزشی ، مدرک لیسانس می باشد . بیشتر ایالت ها ، سطوح تکمیلی کسب گواهی نامه ای که مبنی بر تجربه و آموزش اضافی باشد را پیشنهاد می نمایند و بسیاری از معلمین در این سطح مدرک فوق لیسانس را دریافت می نمایند . تکمیل و تداوم آموزش حرفه ای به منظور حفظ گواهی نامه در 42 ایالت ضروری و لازم می باشد .
آموزش معلمین متوسطه
شرایط آموزش و کسب گواهی نامه معلمین متوسطه از طریق هر ایالتی تعیین می گردد که نیاز و الزام به امتحانات ورودی قبل از ورود به آموزش معلم ارجحیت داشته و مجدداً آموزش معلمی را قبل از کسب گواهی نامه تکمیل می نمایند .
در 5 ایالت الزام به امتحان وجود ندارد و در 12 ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارتها به عمل می آید . و 19 ایالت الزام به یک دوره کارشناسی است که تمرکز اصلی اش بر روی رشته ای است که آموخته می شود و در 25 ایالت تمرکز جزئی بر روی آموزش و یا الگوی دیگری از دوره های مربوطه ضروری و لازم می باشد. همچنین در 38 ایالت تکمیل و اتمام موفقیت آمیز دوره نظارت عملی ضروری می باشد.تحصیلات دوره لیسانس باید در یک مؤسسه رسمی در 47 ایالت و در مؤسسه مورد تأیید ایالت در سه سطح دیگر تکمیل گردد.
اولین گواهی نامه آموزشی مدرک لیسانس همراه با کسب گواهی نامه و جواز می باشد . اغلب ایالت ها سطوح تکمیلی کسب گواهی نامه ای که مبنی بر تجربه و آموزش اضافی و بیشتر باشد را پیشنهاد می نمایند و بیشتر معلمین این دوره حداقل مدرک فوق لیسانس را دریافت می دارند.تکمیل و تداوم آموزش حرفه ای در 42 ایالت به منظور حفظ جواز و گواهی نامه ضروری و لازم می باشد.
آموزش معلمین استثنایی
معلمین آموزش ویژه دراغلب ایالت ها تحت برنامه های ویژه و مشخص شده در سطح کارشناسی و سطح کارشناسی ارشد آموزش داده می شوند و همچنین بطور جداگانه تأیید و آموزش داده می شوند .
47 ایالت چنین معلمینی را مطابق با تخصص خاص و ویژه ای که آنها کسب و تجربه کرده اند برای مثال آموزش ناشنوایان ، آموزش نابینایان و آموزش معلولینی که برای کار و حرکت آموزش داده می شوند ، تأیید و تصدیق می نمایند. درحالی که حداقل نیاز و شرط آکادمیک مدرک کارشناسی در ارتباط با آموزش ویژه یا رشته ای مربوط به آن (مانند روانشناسی پرورشی) می باشد ، هدف دسترسی معلم به مدرک فوق لیسانس می باشد.

تربیت معلم در کشورهای کشورهای انگلستان ، فرانسه ، آمریکا ، کره جنوبی ، پرتغال و برزیل

تربیت معلم در کشور کره جنوبی
برنامه های درسی در دوره های علوم تربیتی و تربیت معلم
این برنامه ها عبارتند از :
دروس عمومی و دروس تربیتی ،30 درصد از کل دوره به دروس عمومی (علوم انسانی ،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی وتربیت بدنی) و بقیه به دروس تربیتی اختصاص یافته است.
دروس تربیتی نیز عبارتند از :
تئوری های تربیتی و دروس مربوط به مواد برنامه درسی و روش های تدریس .
آموزش پیش از خدمت معلمان ابتدایی و متوسطه
دو نوع انیستیتوی تربیت معلم در کره وجود دارد: دانشگاه های آموزش (کالج های آموزش سابق) برای تربیت معلمان مدارس ابتدایی و کالج های آموزشی تربیت معلمان دبیرستانی . هر دو مرکز برنامه های چهار ساله ارائه می نمایند.
معلمان مدارس ابتدایی در یازده دانشگاه آموزشی تعلیم می بینند. تمامی این ها دانشگاه های تحت نظر دولت هستند. حدود 5000 معلم در هر سال تربیت می شوند. حدودا 70 درصد آنها از اشتغال پس از آموزش اطمینان دارند.
آموزش دبیران دبیرستان عمدتا در کالج های آموزشی به وقوع می پیوندد و نیز می تواند در هر کالج یا دانشگاه معتبر صورت پذیرد. سیزده کالج آموزش ملی و 29 کالج آموزش خصوصی وجود دارند و مسئول تربیت حدود 12000 معلم ابتدایی و دبیرستانی در هر سال می باشند.
توسعه برنامه های آموزشی در دانشگاه جهت تکمیل عملکرد کالج های آموزش انجام گردید و نیز در جهت پیشبرد آموزش دبیران دبیرستان و معلمان مدارس ابتدایی. وزارت آموزش و توسعه منابع انسانی در حال حاضر دوره های آموزشی را اصلاح کرده و یک سیستم انتخاب معلم جدید را آغاز نموده است.
دوره های آموزش جدید بر فن پرورش کودک و اخلاق معلمان تأکید می نمایند و اهمیت بیشتری به توانایی مدیریت اطلاعاتی شامل آموزش کامپیوتر و مهارت های مدیریت کلاسی می دهند. حمایت از مهارت ها با هدف مشاوره دانش آموزی هم مورد تأکید قرارمی گیرد.



تربیت معلم در کشور پرتغال
آموزش مربیان پیش دبستانی
مربیان مهدهای کودک مدرکی دارند که پس از 3 سال آموزش در مؤسسات عالی غیردانشگاهی به دست می آید. در مؤسسات وابسته به هر دو وزارتخانه ، می توان از نیروهایی کمکی بهره گرفت.کادر کمکی ملزم به اتمام تحصیلات اجباری می باشند. شرایط آموزش ضمن خدمت مربیان مراکز پیش دبستانی مشابه شرایط آموزش ضمن خدمت مشابه شرایط معلمان ابتدایی و متوسطه است.
آموزش معلمان پایه و متوسطه
تمامی معلمان آموزش پایه و متوسطه متخصصان درس خود هستند . مطابق قانون جامع نظام آموزشی سال 1986 ، آموزش ابتدایی معلمان مراحل اول و دوم آموزش پایه را می توان در مؤسسات غیر دانشگاهی آموزش عالی یا دانشگاه ها ارائه نمود. اما تربیت معلمان مرحله سوم آموزش پایه و آموز ش متوسطه منحصراً در دانشگاه ها صورت می پذیرد.
اگر چه تربیت معلمان مراحل مختلف آموزش پایه متفاوت است ، اما دوره ها را چنان ترتیب می دهند که معلمان پایه دوم و سوم هم صلاحیت تدریس در مرحله پیشین را به دست آورند. دوره های آموزش معلمان مرحله اول 3 سال طول کشیده و به درجه کارشناسی منتهی می گردد. دوره های معلمان مرحله دوم چهار یا پنج سال طول می کشد که 3 سال نخست به اخذ مدرک کارشناسی عمومی و یکی 2 سال آخر به مدرک آموزش عالی تخصصی منتهی می شود .
معلمان مرحله دوم می توانند درجه تکمیلی را هم به دست آورند که پس از 5 سال حاصل می آید. دوره های معلمان مرحله سوم دبیرستانی 5 یا 6 سال طول کشیده و به درجه کارشناسی ارشد منتهی می شود. تمامی دوره ها شامل آموزش علمی و تربیتی و تمرین درس است . برخی از معلمان مراحل دوم و سوم آموزش پایه و آموزش متوسطه بدون گذراندن تربیت معلم ابتدایی انتخاب شده اند.کسانی که کمتر از6 سال سن دارند سابقه تدریش دارند یک دوره 2 ساله را در یک مؤسسه آموزش عالی می گذرانند ، کسانی که بیش از 6 سال سابقه دارند می توانند یک دوره 1 ساله را در دانشگاه آزاد بگذرانند. معلمان دولتی ، کارمندان دولت هستند . معلمان بر پایه سابقه و شایستگی های خود به این شغل دست می یابند. تعداد واحدهای آموزش ضمن خدمت که شرط لازم برای ارتقاء شغلی محسوب می شود برابر با تعداد سال های لازم برا ی ابقاء در هر پایه درسی است که میانگین سالانه آن 4 واحد است که هر یک 6 ساعت می باشد.
آموزش معلمان ابتدایی
معلمان آموزش پایه دوره های 4 ساله ای را در مدارس عالی دانشگاهی طی می کنند تا به درجه کارشناسی نایل شوند.
آموزش معلمین متوسطه
دبیران دبیرستان ملزم به برخورداری از درجه کارشناسی و گذراندن دوره هایی 4 تا 6 ساله می باشند. معلمان آموزش متوسطه با کسب تجربه در آموزش معمولی یا استثنایی قابلیت تدریس در آموزش تخصصی را به دست می آورند. آموزش مداوم معلمان در مراکز آموزش معلمان برگزارمی شود.



تربیت معلم در کشور برزیل
دوره‌های آموزشی برای معلمانی که چهار کلاس اول هستند و آموزش های بالاتر برای آن‌ها که از کلاس پنجم به‌‌‌ بعد تدریس‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌کنند را برگزار می شود. در طول دوره پنج سال ، حداقل 50 درصد مدیران مدارس مدارک دانشگاهی کسب‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌کنند و در مدیریت مدرسه متخصص‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌شوند.
آموزش معلمین ابتدایی
معلمین مدارس ابتدایی برای سال تحصیلی 1 تا 4 در مؤسسات آموزش سطح متوسطه آموزش می بینند .
آموزش معلمین متوسطه
آموزش معلمین مدرسه متوسطه در دانشکده های فلسفه ، آموزش و پرورش یا انسان شناسی و فلسفه صورت می پذیرد . این معلمین در دانشگاه یا مؤسسات خصوصی که مختص آموزش معلمین مدرسه در سطح متوسطه می باشند، شرکت می نمایند . مدرک اعطایی در پایان دوره به دانشجویان Licenciatura نامیده می شود. (1)

1) ویکی پدیا. دانشنامه آزاد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تربیت معلم در کشورهای کشورهای انگلستان ، فرانسه ، آمریکا ، کره جنوبی ، پرتغال و برزیل

منتشرشده در یادداشت

قتل معلم سودانی به خاطر شکنجه و صدور حکم  دادگاهی در سودان 29 مامور امنیتی را به اتهام قتل یک معلم معترض در بازداشتگاه به اعدام محکوم کرد.

جمعیت عظیمی برای شنیدن حکم در مقابل دادگاه در اُم دورمان پایتخت دوم سودان  تجمع کرده بودند. 

احمد الخیر 36 ساله در فوریه گذشته به اتهام شرکت در تظاهرات علیه حکومت عمرالبشیر دیکتاتور سابق سودان بازداشت شد. دادگاه در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که ماموران حین بازداشت احمد را کتک زده و شکنجه کرده اند و این صدمات منجر به مرگ او شده است.

مرگ این معلم در زمستان گذشته سودان را تکان داد و آتش اعتراضات علیه عمر البشیر 75 ساله را شعله ور و منجر به سرنگونی او شد.

در جریان تظاهرات ضد حکومتی که با اعتراض به افزایش قیمت ها آغاز شد، بیش از 170 تن از معترضان کشته شدند و نهایتا دیکتاتور سودان به وسیله ارتش برکنار و بازداشت شد.

بشیر 30 سال پیش با کودتا به قدرت رسیده بود و یکی از اقدامات او اجرای قوانین شریعت در سودان بود.

دادستانی صدور حکم اعدام را عادلانه دانسته اما یکی از وکلای  متهمان گفته که خواستار تجدید نظر خواهد شد.

بعد از قرائت حکم ، قاضی از سعد الخیر برادر مقتول پرسید که آیا با عفو و بخشش متهمان موافق است؟ او در پاسخ خواستار اجرای حکم اعدام برای متهمان  شد.

عمرالبشیر به اتهام فساد در دادگاهی به 2 سال زندان محکوم شد.

قتل معلم سودانی به خاطر شکنجه و صدور حکم

دیکتاتور سابق با اتهامات دیگری مانند نسل کشی در دارفور ، دریافت 25 میلیون دلار پول نقد از ولیعهد سعودی و نگهداری میلونها دلار ارز (دلار و یورو ) در منزل روبرو است. 

در حال حاضر دولتی موقت مرکب از احزاب و شخصیت های مخالف رژیم سابق و فرماندهان ارتش سودان را  اداره می کنند. سودان یک کشور فقیر افریقایی با جمعیت40 میلیونی در همسایگی مصر است که سالها درگیر جنگ داخلی و دیکتاتوری و فقر بوده است .

گروه آموزگاران اندیشمند


قتل معلم سودانی به خاطر شکنجه و صدور حکم

گروه گزارش/

سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان  توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .

« صدای معلم » در بخش های پیشین سخنان این پژوهشگر را منتشر کرد .

در این بخش پرسش و پاسخ صدای معلم با آقای سعید نیا را می خوانیم .

این رسانه از از  همکاری خانم لمیا جاف و خانم مریم اسماعیلی تهیه کنندگان سمینار شناخت روش فنلاندی و نمایندگان موسسه مهکامه هستی در اصفهان تشکر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

25 واحد درسی عذر خواهی در ژاپن و وظیفه آموزش و پرورش

در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی در ژاپن، برای اخذ مدرک، باید 25 واحد درس «عذر خواهی» بگذراند.
 فلسفه ی عذر خواهی، اصول و مبانی عذر خواهی، روش ها و شیوه های عذر خواهی، بازخوردهای عذر خواهی، نتایج و دستاورد های عذر خواهی و قص علیهذا. 

پس از جست و جو فراوان، پی بردم که خبر درست است؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی پیرامون "عذر خواهی" برای امثال من خاورمیانه ای و ایرانی، آن هم پرورش یافته در فضای مملو از لجبازی عالم و آدم و حکیم و حاکم، گیج کننده و کسالت آور می نماید.
 این در حالی است که در ژاپن پدیده  آموزشی، عرفی، عادی و جا افتاده در جامعه و فَضای آکادمیک‌ است. برای کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و نروژ، هدف، طرح، برنامه، روش ها، شیوه ها و تدارکات لازم برای پرورش ملت «صلح خواه» و نیز «کارآمد»، از پیشترها آماده شده است. چنان که در همین ژاپن، تا جایی که من دانسته ام، همه ی آموزگاران و مربیان«زن»، یا همان مونث هستند؛ چنین گزینشی از جمله می تواند بدان جهت باشد که کودک، نوجوان و جوان «مادرانه» برای«زمین، مادر ما» پرورش یابند. هرچند شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز در شکل گیری چنین ساختاری بی تاثیر نیست.
دوم آن که هدف آموزش و پرورش، القای مفاهیم انسانی و ساختن شخصیت بر همین پایه است؛ به همین دلیل تا سال پایانی مقدماتی، کودک و دانش آموز غیرمستقیم و از طریق درایت برنامه ریزی شده آموزگاری، می بایست اصول و مفاهیم  همزیستی را آموخته و چگونگی تبدیل رقابت به رفاقت و همکاری را وجدان کنند.

25 واحد درسی عذر خواهی در ژاپن و وظیفه آموزش و پرورش

در همه ی این دوره، فراگیری اصول اخلاقی مبتنی بر همزیستی آشتی جویانه، احترام متقابل، شیوه های همکاری، اهمیت صلح، صلح خواهی و عشق ورزی به خانواده، مرز وبوم و اهمیت سیاره زمین، در دستور کار است.
 در عین حال علاقه مند کردن به ماجراجویی، پروراندن کنجکاوی و آموزش مهارت ها، به عنوان بخش موازی این پایه ها به کار گرفته می شود.
 ولی از همه مهمتر این است که دولتمردان فرا می گیرند که در برابر مردم و شهروندان مسئول و پاسخگو بوده و هرگز خود را مبری از "قصور و تقصیر" نپندارند. به موقع در قبال ناکارآیی و نادرستی طرح و برنامه شان عذر خواهی کرده و بلکه خود را بازنشسته کنند.

پرسیکا - غزل های دموکراسی


25 واحد درسی عذر خواهی در ژاپن و وظیفه آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98  توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .

« صدای معلم » بخش دوم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد .

 مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

چرا کودکان ژاپنی نمی‌خواهند مدرسه بروند و پدیده  "فوتوکو در نظام آموزشی ژاپن و مدرسه آزاد

شمار کودکان ژاپنی که نمی‌خواهند مدرسه بروند رو به افزایش است. ژاپنی‌ها این پدیده را "فوتوکو" می‌نامند.

یوتا ایتو یکی از این دانش آموزان است که ده سال دارد و در تعطیلات بهار سال گذشته به والدینش گفت دیگر نمی‌خواهد مدرسه برود. تا پیش از آن، او ماه‌ها با بی‌میلی به مدرسه ابتدایی رفته بود. در مدرسه همکلاسی‌ها یوتا را آزار می‌دادند و با او درگیر می‌شدند.

مادر و پدر این کودک سه راه پیش‌رو داشتند؛ مشاوره با مدرسه به امید بهبود اوضاع، تدریس در خانه یا در نهایت ثبت نام در "مدرسه آزاد". آنها گزینه سوم را انتخاب کردند. اکنون یوتا در مدرسه هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد و خوشحال‌تر است.

یوتا یکی از بچه‌های فوتوکو است. وزارت آموزش ژاپن این کودکان را کسانی توصیف می‌کند که بدون دلیل مربوط به سلامتی یا مسئله مالی بیش از سی روز به مدرسه نمی‌روند.

چرا کودکان ژاپنی نمی‌خواهند مدرسه بروند و پدیده  "فوتوکو در نظام آموزشی ژاپن و مدرسه آزاد

فوتوکو به غیبت از مدرسه، مدرسه‌گریزی، مدرسه‌هراسی و امتناع از مدرسه رفتن تعبیر و ترجمه شده است. نوع مواجهه با فوتوکو در دهه‌های گذشته تغییر کرده، برای مثال تا سال ۱۹۹۲ از آن با عنوان "مقاومت" و نوعی اختلال روانی یاد می‌شد اما در ۱۹۹۷ این تعبیر به "حضور نیافتن" تغییر کرد.

دولت ژاپن هفدهم اکتبر اعلام کرد که غیبت دانش آموزان دبستانی و شاگردان سال‌های ابتدایی دبیرستان در سال ۲۰۱۸ رکورد شکسته است؛ ۱۶۴ هزار و ۵۲۸ دانش‌آموز سی روز یا بیش‌تر مدرسه نرفتند. یک سال پیش از آن، این رقم ۱۴۴ هزار و ۳۱ دانش‌آموز بود.

 

مدرسه آزاد چیست؟

جنبش مدرسه آزاد از دهه هشتاد میلادی در ژاپن آغاز شد، در پاسخ به افزایش پدیده فوتوکو. مدارس آزاد بر اساس اصول آزادی و فردیت اداره می‌شوند. این گزینه‌، در کنار آموزش در خانه، به عنوان جایگزین تحصیل اجباری پذیرفته شده است.

شمار دانش‌ آموزانی که به مدارس آزاد می‌روند بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ سیر صعودی داشته است. نظرسنجی وزارت آموزش ژاپن نشان می‌دهد شرایط خانوادگی، مشکلات با دوستان و آزار دیدن در مدرسه از جمله دلایل نرفتن به مدارس عادی است.

بسیاری از مدارس ژاپن، تمامی جنبه‌های رفتاری دانش آموزان را که شامل لباس و رنگ موها می‌شود را کنترل می‌کنند. در دهه‌‌های هفتاد و هشتاد میلادی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای خشونت و آزار در مدارس وضع شد. در دهه نود این قوانین کمی کاهش یافت اما اخیرا دوباره سخت‌گیری می‌شود.

چرا کودکان ژاپنی نمی‌خواهند مدرسه بروند و پدیده  "فوتوکو در نظام آموزشی ژاپن و مدرسه آزاد

اکنون یوتا در توکیو به مدرسه آزاد می‌رود. در این مدرسه آنها مجبور نیستند تا لباس یک‌شکل بپوشند و آزادند که فعالیت خود را بر اساس توافق مدرسه، والدین و دانش‌آموز انتخاب کنند. در این مدارس دانش‌آموزان تشویق می‌شوند علایق و مهارت‌های شخصی خود را پیگیری کنند. فضای این مدارس غیررسمی و مانند یک خانواده بزرگ است.

اگرچه مدارس آزاد بدیلی را ارائه کرده اما مشکلات نظام آموزشی ژاپن همچنان پابرجاست و اعتراض به قوانین سخت‌گیرانه و محیط مدارس عادی در کل این کشور رو به افزایش است.

بی بی سی فارسی


چرا کودکان ژاپنی نمی‌خواهند مدرسه بروند و پدیده  "فوتوکو در نظام آموزشی ژاپن و مدرسه آزاد

منتشرشده در دانش آموز

گروه رسانه/

وضعیت ترک تحصیل دختران و دانش آموزان در افغانستان

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه می‌گوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل می‌کنند.

در این تحقیق که زیر عنوان "بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالش‌ها و فرصت‌ها" امروز سه شنبه سوم جدی/دی منتشر شده، آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سالهای اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالش‎های زیادی رو به رو است.

در این تحقیق آمده که ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را دختران تشکیل می‌دهد و درصدی دختران باسواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین تر است.

نتایج این تحقیق در نتیجه گفت‌وگو با ۱۳۷۳ دانش آموز، والدین، آموزگاران، مسئولین آموزش و پرورش، مسئولین وزارت حج و اوقاف، فعالین جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشردر ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار و بدخشان به دست آمده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اکنون ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

وضعیت ترک تحصیل دختران و دانش آموزان در افغانستان

دلایل ترک تحصیل دختران

در تحقیق منتشر شده آمده که شمولیت دختران نسبت به پسران از دوره ابتدایی به دوره لیسه ده درصد کاهش می‌یابد.

مسئولین گفته‌اند ۶۳ درصد و والدین گفته‌اند ۵۹ درصد دختران از صنف/کلاس هفتم در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی مکتب را ترک می‌کنند و ۲۶ درصد دختران بعد از این سن ترک تحصیل می‌کنند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که برای ۶۴ درصد این دختران مردان خانواده تصمیم ترک تحصیل را می‌گیرند و تنها ۳۶ درصدشان به دلایل مختلف خودشان تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند.

۴۸ درصد جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد رسم و رواج‌های ناپسند از جمله نبود آموزگار زن، خشونت‌های خانوادگی، فاصله زیاد تا مکتب و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانواده‌ها و فقر را دلیل این مشکل خوانده‌اند.

ترتیب کنندگان این تحقیق از حکومت خواسته‌اند که برنامه ملی را برای منع ازدواج کودکان تطبیق کند و در فراهم سازی تسهیلات برای آموزش و پرورش دختران بیشتر بکوشد.

از پارلمان افغانستان نیز خواسته شده بودجه کافی را برای وزارت معارف/آموزش و پرورش اختصاص داده و تعلیم و تربیه دختران را در اولویت‌ها قرار دهند.

برنامه‌های آگاهی دهی عمومی، دادخواهی برای رفع چالش‌ها و برگزاری برنامه‌های سواد حیاتی برای زنان از دیگر خواست‌های محققین این نظرسنجی است.

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در مراسم نشر گزارش یاد شده، نتایج آن را تایید کرده و گفت آنها برای حل مشکلات مطرح شده کارهایی را انجام داده و خواهند داد.

او به عنوان نمونه از ترتیب پالیسی تعلیم دختران و زنان، ساخت مکاتب دخترانه بیشتر، استخدام معلمان زن بیشتر، اولویت دادن به زنان در برنامه‌های سواد آموزی و فراهم سازی امکانات بهداشتی لازم یاد کرد.

او گفت: "این کارها کم است و محدود است اما در استراتژی را که در حال تطبیق کردن هستیم، حرکت به سمت مثبت آغاز شده و به اساس امکانات پلان گذاری بهتر می‌شود تا موفق شویم."

حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان می‌داد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیری‌های مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب می‌ترسند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌داد که ‌این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست.

بی بی سی فارسی


وضعیت ترک تحصیل دختران و دانش آموزان در افغانستان

منتشرشده در پژوهش

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور