گروه گزارش/
سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .
« صدای معلم » در بخش های پیشین سخنان این پژوهشگر را منتشر کرد .
در این بخش پرسش و پاسخ صدای معلم با آقای سعید نیا را می خوانیم .
این رسانه از از همکاری خانم لمیا جاف و خانم مریم اسماعیلی تهیه کنندگان سمینار شناخت روش فنلاندی و نمایندگان موسسه مهکامه هستی در اصفهان تشکر می کند .
در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی در ژاپن، برای اخذ مدرک، باید 25 واحد درس «عذر خواهی» بگذراند.
فلسفه ی عذر خواهی، اصول و مبانی عذر خواهی، روش ها و شیوه های عذر خواهی، بازخوردهای عذر خواهی، نتایج و دستاورد های عذر خواهی و قص علیهذا.
پس از جست و جو فراوان، پی بردم که خبر درست است؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی پیرامون "عذر خواهی" برای امثال من خاورمیانه ای و ایرانی، آن هم پرورش یافته در فضای مملو از لجبازی عالم و آدم و حکیم و حاکم، گیج کننده و کسالت آور می نماید.
این در حالی است که در ژاپن پدیده آموزشی، عرفی، عادی و جا افتاده در جامعه و فَضای آکادمیک است. برای کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و نروژ، هدف، طرح، برنامه، روش ها، شیوه ها و تدارکات لازم برای پرورش ملت «صلح خواه» و نیز «کارآمد»، از پیشترها آماده شده است. چنان که در همین ژاپن، تا جایی که من دانسته ام، همه ی آموزگاران و مربیان«زن»، یا همان مونث هستند؛ چنین گزینشی از جمله می تواند بدان جهت باشد که کودک، نوجوان و جوان «مادرانه» برای«زمین، مادر ما» پرورش یابند. هرچند شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز در شکل گیری چنین ساختاری بی تاثیر نیست.
دوم آن که هدف آموزش و پرورش، القای مفاهیم انسانی و ساختن شخصیت بر همین پایه است؛ به همین دلیل تا سال پایانی مقدماتی، کودک و دانش آموز غیرمستقیم و از طریق درایت برنامه ریزی شده آموزگاری، می بایست اصول و مفاهیم همزیستی را آموخته و چگونگی تبدیل رقابت به رفاقت و همکاری را وجدان کنند.
در همه ی این دوره، فراگیری اصول اخلاقی مبتنی بر همزیستی آشتی جویانه، احترام متقابل، شیوه های همکاری، اهمیت صلح، صلح خواهی و عشق ورزی به خانواده، مرز وبوم و اهمیت سیاره زمین، در دستور کار است.
در عین حال علاقه مند کردن به ماجراجویی، پروراندن کنجکاوی و آموزش مهارت ها، به عنوان بخش موازی این پایه ها به کار گرفته می شود.
ولی از همه مهمتر این است که دولتمردان فرا می گیرند که در برابر مردم و شهروندان مسئول و پاسخگو بوده و هرگز خود را مبری از "قصور و تقصیر" نپندارند. به موقع در قبال ناکارآیی و نادرستی طرح و برنامه شان عذر خواهی کرده و بلکه خود را بازنشسته کنند.
پرسیکا - غزل های دموکراسی
گروه گزارش/
سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .
« صدای معلم » بخش دوم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد .
مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
گروه رسانه/
شمار کودکان ژاپنی که نمیخواهند مدرسه بروند رو به افزایش است. ژاپنیها این پدیده را "فوتوکو" مینامند.
یوتا ایتو یکی از این دانش آموزان است که ده سال دارد و در تعطیلات بهار سال گذشته به والدینش گفت دیگر نمیخواهد مدرسه برود. تا پیش از آن، او ماهها با بیمیلی به مدرسه ابتدایی رفته بود. در مدرسه همکلاسیها یوتا را آزار میدادند و با او درگیر میشدند.
مادر و پدر این کودک سه راه پیشرو داشتند؛ مشاوره با مدرسه به امید بهبود اوضاع، تدریس در خانه یا در نهایت ثبت نام در "مدرسه آزاد". آنها گزینه سوم را انتخاب کردند. اکنون یوتا در مدرسه هر کاری که دوست دارد انجام میدهد و خوشحالتر است.
یوتا یکی از بچههای فوتوکو است. وزارت آموزش ژاپن این کودکان را کسانی توصیف میکند که بدون دلیل مربوط به سلامتی یا مسئله مالی بیش از سی روز به مدرسه نمیروند.
فوتوکو به غیبت از مدرسه، مدرسهگریزی، مدرسههراسی و امتناع از مدرسه رفتن تعبیر و ترجمه شده است. نوع مواجهه با فوتوکو در دهههای گذشته تغییر کرده، برای مثال تا سال ۱۹۹۲ از آن با عنوان "مقاومت" و نوعی اختلال روانی یاد میشد اما در ۱۹۹۷ این تعبیر به "حضور نیافتن" تغییر کرد.
دولت ژاپن هفدهم اکتبر اعلام کرد که غیبت دانش آموزان دبستانی و شاگردان سالهای ابتدایی دبیرستان در سال ۲۰۱۸ رکورد شکسته است؛ ۱۶۴ هزار و ۵۲۸ دانشآموز سی روز یا بیشتر مدرسه نرفتند. یک سال پیش از آن، این رقم ۱۴۴ هزار و ۳۱ دانشآموز بود.
جنبش مدرسه آزاد از دهه هشتاد میلادی در ژاپن آغاز شد، در پاسخ به افزایش پدیده فوتوکو. مدارس آزاد بر اساس اصول آزادی و فردیت اداره میشوند. این گزینه، در کنار آموزش در خانه، به عنوان جایگزین تحصیل اجباری پذیرفته شده است.
شمار دانش آموزانی که به مدارس آزاد میروند بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ سیر صعودی داشته است. نظرسنجی وزارت آموزش ژاپن نشان میدهد شرایط خانوادگی، مشکلات با دوستان و آزار دیدن در مدرسه از جمله دلایل نرفتن به مدارس عادی است.
بسیاری از مدارس ژاپن، تمامی جنبههای رفتاری دانش آموزان را که شامل لباس و رنگ موها میشود را کنترل میکنند. در دهههای هفتاد و هشتاد میلادی قوانین سختگیرانهای برای خشونت و آزار در مدارس وضع شد. در دهه نود این قوانین کمی کاهش یافت اما اخیرا دوباره سختگیری میشود.
اکنون یوتا در توکیو به مدرسه آزاد میرود. در این مدرسه آنها مجبور نیستند تا لباس یکشکل بپوشند و آزادند که فعالیت خود را بر اساس توافق مدرسه، والدین و دانشآموز انتخاب کنند. در این مدارس دانشآموزان تشویق میشوند علایق و مهارتهای شخصی خود را پیگیری کنند. فضای این مدارس غیررسمی و مانند یک خانواده بزرگ است.
اگرچه مدارس آزاد بدیلی را ارائه کرده اما مشکلات نظام آموزشی ژاپن همچنان پابرجاست و اعتراض به قوانین سختگیرانه و محیط مدارس عادی در کل این کشور رو به افزایش است.
بی بی سی فارسی
گروه رسانه/
نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه میگوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل میکنند.
در این تحقیق که زیر عنوان "بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالشها و فرصتها" امروز سه شنبه سوم جدی/دی منتشر شده، آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سالهای اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالشهای زیادی رو به رو است.
در این تحقیق آمده که ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را دختران تشکیل میدهد و درصدی دختران باسواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین تر است.
نتایج این تحقیق در نتیجه گفتوگو با ۱۳۷۳ دانش آموز، والدین، آموزگاران، مسئولین آموزش و پرورش، مسئولین وزارت حج و اوقاف، فعالین جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشردر ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار و بدخشان به دست آمده است.
آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمانهای بینالمللی نشان میدهد که اکنون ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.
در تحقیق منتشر شده آمده که شمولیت دختران نسبت به پسران از دوره ابتدایی به دوره لیسه ده درصد کاهش مییابد.
مسئولین گفتهاند ۶۳ درصد و والدین گفتهاند ۵۹ درصد دختران از صنف/کلاس هفتم در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی مکتب را ترک میکنند و ۲۶ درصد دختران بعد از این سن ترک تحصیل میکنند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که برای ۶۴ درصد این دختران مردان خانواده تصمیم ترک تحصیل را میگیرند و تنها ۳۶ درصدشان به دلایل مختلف خودشان تصمیم به ترک تحصیل میگیرند.
۴۸ درصد جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد رسم و رواجهای ناپسند از جمله نبود آموزگار زن، خشونتهای خانوادگی، فاصله زیاد تا مکتب و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانوادهها و فقر را دلیل این مشکل خواندهاند.
ترتیب کنندگان این تحقیق از حکومت خواستهاند که برنامه ملی را برای منع ازدواج کودکان تطبیق کند و در فراهم سازی تسهیلات برای آموزش و پرورش دختران بیشتر بکوشد.
از پارلمان افغانستان نیز خواسته شده بودجه کافی را برای وزارت معارف/آموزش و پرورش اختصاص داده و تعلیم و تربیه دختران را در اولویتها قرار دهند.
برنامههای آگاهی دهی عمومی، دادخواهی برای رفع چالشها و برگزاری برنامههای سواد حیاتی برای زنان از دیگر خواستهای محققین این نظرسنجی است.
میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در مراسم نشر گزارش یاد شده، نتایج آن را تایید کرده و گفت آنها برای حل مشکلات مطرح شده کارهایی را انجام داده و خواهند داد.
او به عنوان نمونه از ترتیب پالیسی تعلیم دختران و زنان، ساخت مکاتب دخترانه بیشتر، استخدام معلمان زن بیشتر، اولویت دادن به زنان در برنامههای سواد آموزی و فراهم سازی امکانات بهداشتی لازم یاد کرد.
او گفت: "این کارها کم است و محدود است اما در استراتژی را که در حال تطبیق کردن هستیم، حرکت به سمت مثبت آغاز شده و به اساس امکانات پلان گذاری بهتر میشود تا موفق شویم."
حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان میداد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیریهای مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب میترسند. نتایج این نظرسنجی نشان میداد که این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست.
بی بی سی فارسی
گروه استان ها و شهرستان ها/
سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید .
« صدای معلم » بخش اعظم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد .
مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .
سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .
مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .
« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « علیرضا محمدی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر می کند .
گروه دانش آموزی/
مجله تایم گرتا تونبرگ را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ انتخاب کرده است. گرتا تونبرگ جوان ترین شخصیتی است که توسط این مجله انتخاب شده است. گرتا تونبرگ، دختر ۱۶ ساله سوئدی است که به یکی فعالان محیط زیستی مطرح در جهان تبدیل شده است.
پیش تر ؛ گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت می کند در سخنانی پرحرارت در برابر رهبران جهان در سازمان ملل، آنها را به ناکامی در این زمینه متهم کرد . ( این جا )
او در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک گفت: "شما با کلمات توخالی مرا از رویاهایم و کودکی ام محروم کرده اید. تازه من جزو خوش شانس ها هستم."
گرتا تونبرگ گفت: "هیچ چیز سر جایش نیست. من نباید اینجا باشم. من باید آن طرف اقیانوس الان در مدرسه باشم. در مقابل شما به ما جوان ها چشم امید دوخته اید. چطور رویتان می شود؟"
او اضافه کرد: "مردم دارند جانشان را از دست می دهند. اکوسیستم ها یک جا در حال فروپاشی هستند. انقراض انبوه (گونه های زیستی) شروع شده. و شما فقط می توانید از پول و رشد بی وقفه اقتصادی حرف بزنید. چطور رویتان می شود؟"
"برای بیش از ۳۰ سال حرف علم در این باره هیچ ابهامی نداشته. چطور جرات می کنید به این موضوع پشت کنید، به اینجا بیایید تا بگویید به اندازه کافی تلاش می کنید، در حالی که هنوز هیچ اثری از سیاست ها و راه حل های لازم به چشم نمی خورد."
"شما می گویید صدای ما را می شنوید و از عجالت موضوع خبر دارید. اما صرف نظر از اندوه و خشمی که دچارش هستم نمی خواهم این موضوع را باور کنم، چون اگر واقعا اوضاع را درک می کنید و باز هم در اقدام کردن (برای حل این مشکل) ناکام می مانید، در آن صورت باید آدم های پلیدی باشید و من نمی خواهم این موضوع را باور کنم."
پایان پیام/
گروه اخبار/
با شروع اعتصاب گسترده اتحادیههای کارگری فرانسه در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی امانوئل مکرون، روز پنجشنبه ۱۴ آذر بخش گستردهای از فرانسه از حرکت باز ایستاد. اتحادیهها می گویند در نتیجه این تغییرات سن بازنشستگی افزایش و حقوق بازنشستگی کاهش خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر مدارس تعطیل و حرکت متروها، قطارها و اتوبوسها متوقف شد. در آستانه برگزاری دو راهپیمایی بزرگ هزاران نفر در شهر پاریس تظاهرات کردند.
رهبران اتحادیههای کارگری اعلام کرده اند که اگر طرح امانوئل مکرون لغو نشود اعتراضات ادامه خواهد یافت. تغییر نظام بازنشستگی کشور یکی از طرحهای اصلی امانوئل مکرون برای اصلاحات گسترده در اقتصاد فرانسه است.
مقامات دولت فرانسه اذعان کرده اند که در نتیجه این اصلاحات سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت ولی تا کنون جزئیات چندانی از این طرح را منتشر نکرده اند.
دفتر امانوئل مکرون روز پنجشنبه گفت ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه هفته آینده و پس از مذاکره با رهبران اتحادیهها چارچوب این طرح را اعلام خواهد کرد.
حرکت حدود ۹۰ درصد از قطارهای سریع السیر و قطارهای عادی متوقف شد و خطوط هوایی ایرفرانس حدود ۳۰ درصد از پروازهای داخلی و ۱۵ درصد از پروازهای بین المللی خود را لغو کرد.
در پاریس حرکت قطارها در اکثر خطوط متروی شهری متوقف و حرکت قطارهای حومه شهر نيز به شدت دچار اختلال شد.
موزه ورسای و برج ایفل به دلیل کمبود پرسنل تعطیل شدند و در موزهای لوور و مرکز پومپیدو بخشهایی از موزه و نمایشگاهها تعطیل شدند.
اتحادیه س ژت (کنفدراسیون عمومی کار) اعلام کرد کارگران هفت پالایشگاه از هشت پالایشگاه کشور را مسدود کرده اند و در صورت ادامه اعتراضات کشور ممکن است با کمبود سوخت مواجه شود.
همزمان «جلیقه زردها» که تظاهرات هفتگی خود برای بهبود وضعیت معیشتی را از سال گذشته شروع کردند در چندین شهر، از جمله بندر لو آور در ساحل اقیانوس اطلس راهها را مسدود کردند. به گفته اتحادیه س ژ ت فعالیت در این بندر مهم متوقف شده است.
پلیس اعلام کرده که برای مقابله با بیش از ۲۵۰ تظاهرات که قرار است در سراسر فرانسه برگزار شود آمادگی دارد. انتظار می رود که گروههای رادیکال از جمله گروه ضد کاپیتالیستی «بلوک سیاه» نیز در این اعتراضات شرکت کنند.
فرمانده پليس پاريس گفت حدود ۶ هزار مامور در اين شهر مستقر خواهند شد و به مغازهها و مراکز تجاری که در مسير تظاهرات قرار دارند دستور داده شده که تعطيل کنند. پليس حوالی ظهر اعلام کرد قبل از تظاهراتی که قرار بود ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود ۱۸ نفر را بازداشت کرده است.
اين اعتراضات برای اجرای اصلاحات اقتصادی آقای مکرون که يکی از برنامههای اصلی او برای متحول کردن فرانسه است سنجش مهمی خواهد بود.
در سال جاری دولت او با اعتراضات گسترده «جليقه زردها» و همين طور اعتصاب ماموران پليس، آتشنشانی، معلمان، کارمندان بيمارستانها و وکلا روبرو بوده است. ولی تاکنون آقای مکرون تواسته است اکثر اصلاحات بحث برانگيز در قوانين کار و ماليات را اجرا کند.
هدف او از اصلاح نظام بازنشستگی پايان دادن به ۴۲ مورد «سيستم بازنشستگی ترجيحی» است که به برخی از کارگران و کارکنان امکان می دهد با حقوق بازنشستگی بالاتر و يا زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند. اما اتحاديهها می گويند طبق اين طرح ميليونها نفر از کارکنان بخش خصوصی مجبور خواهند شد برای دريافت حقوق کامل بازنشستگی بعد از ۶۲ سالگی که سن قانونی بازنشستگی است کماکان کار کنند.
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 27 آبان پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .
سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .
مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .
همچنین رسانه های تسنیم ، ایسنا ، فارس ، ایرنا و صدای معلم در این نشست حضور داشتند .
« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « منیره رضایی» عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر می کند .