صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

طبق پژوهشی که در استرالیا انجام شده، با تدابیری مانند ردیابی تماس می‌توان خطر شیوع کرونا در مدارس و مهد کودک‌ها را پایین نگه داشت.در عین حال بر اساس پژوهش محققان یک نشریه علمی تخصصی، معلمان، مربیان و کودکانی که آلوده به ویروس کرونا باشند و در دوران نهفتگی این ویروس به مراکز آموزشی بروند، تنها می‌توانند تعداد کمی از افراد را مبتلا کنند.

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

وزارت معارف، کابل:

طرح وزارت معارف به منظور آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی با در نظرداشت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه، امکانات موجود و اطمینان از عرضه تعلیمات باکیفیت در جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ کابینه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان مورد تائید قرار گرفت.

بر اساس این طرح، دروس حضوری در مکاتب و مراکز آموزشی به گونه‌ی محدود تحت شرایط ویژه از اول ماه سنبله * ۱۳۹۹ آغاز می‌شود که شرح آن قرار ذیل است.

* دروس حضوری دانش آموزانِ صنوف یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی روزانه (نهاری) با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

* دروس حضوری دانش آموزان دوره‌های متوسطه و لیسه (صنف‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) مراکز آموزشی شبانه با توجه به محدود بودنِ تعداد شاگردان و با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

* دروس حضوری دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنف‌ها آغاز می‌یابد.

* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیه‌های صحی را با وزارت معارف شریک کنند.

• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.

• دروس حضوری در دارالمعلمین‌ها، دارلعلوم‌ها، مدارس دینی، سوادآموزی، سوادحیاتی و مراکز آموزشی خصوصی نیز با در نظرداشت شرایط صحی از اول سنبله آغاز می‌شود.

• نشر برنامه‌های کمک درسی از طریق تلویزیون و رادیوی معارف، ویب سایت Marif.Af و تدویر تجمعات محدود برای سایر دوره‌های آموزشی الی آغاز آموزش حضوری، هم چنان ادامه خواهد یافت.

تصمیم در رابطه به آغاز آموزش حضوری سایر دوره‌های تعلیمی بستگی به ارزیابی‌های صحی وزارت صحت عامه از میزان ابتلا به بیماری کرونا در میان شهروندان دارد که عندالموقع به سمع هموطنان عزیز رسانیده خواهد شد.

* شهریور


آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

 صدای معلم/

متن زیر در مورد نردبان شغلی معلم های سنگاپور توسط  ایدونگ آلن یانگ Qidong ‘Alan 'Yang ، معلم ارشد زبان انگلیسی برای دانش آموزان دبستانی سنگاپور نوشته شده است. در سنگاپور ، همه معلمان - معلمان ، رهبران و متخصصان وزارتخانه - بخشی از یک سیستم پیشرفت حرفه ای واحد هستند.

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.

در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.

در شرایط عادی بیش از دو هزار دانش آموز پسر در این مکتب مشغول فراگیری آموزش بودند.

عاملان این رویداد دشمنان علم و معرفت بوده و تنها هدف آنان تاریک ساختن آینده فرزندان افغانستان است.

تحقیقات در رابطه به علت وقوع این رویداد و شناسایی عاملان آن از سوی نهادهای کشفی و امنیتی ولایت تخار آغاز گردیده است.

پایان پیام/


به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

گروه اخبار/

بیانیه بوریس جانسون در مورد بازگشایی مدارس در انگلیس

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «وظیفهٔ اخلاقی» حکم می‌کند تمامی دانش‌آموزان بریتانیایی ماه آینده به مدرسه باز گردانده شوند.

آقای جانسون این امر را یک «اولویّت ملّی» خواند.

در بیانیّهٔ نخست‌ وزیر بریتانیا که در نشریهٔ آنلاین «میل» منتشر شد آمده است: «این بیماری همه‌‌گیر تمام نشده، اما اینک که برای بازگشاییِ ایمنِ مدارس آگاهی کافی داریم،‌ وظیفهٔ‌ اخلاقی ماست که چنین کنیم.»

از سوی دیگر وزارت بهداشت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد بازگشت دانش‌آموزان به مدارس، پس از ماه‌ها دوری‌شان از کلاس درس به‌ علّت شیوع ویروس کرونا، یک اولویّت ملّی است.

هلن واتلی، در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: «متأسفانه می‌بینیم که کودکان خانواده‌هایی که امکانات کافی ندارند،‌ بیش از باقی شاگردان، در این دوران از درس و مدرسه عقب می‌افتند.»

وی افزود: «بنابراین ضروری است که کودکان و نوجوانان پاییز امسال به کلاس‌های درس برگردند.»

برخی مسئولان آموزشی بریتانیا همزمان تأکید کرده‌‌اند که بازگشایی مدارس می‌بایست «از ابتدا» در اولویّت قرار می‌گرفت.

مدارس بریتانیا روز ۲۰ مارس سال جاری به‌منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا تعطیل شد و تنها فرزندان کارکنان بخش‌های کلیدی یا کودکان دچار ناتوانی به کلاس‌های محدود دسترسی داشتند.
مدارس این کشور از روز ۱ ژوئن به‌شکل محدود و تدریجی تنها برای دانش‌آموزان سطوح پایه بازگشایی شد.

euronews


بیانیه بوریس جانسون در مورد بازگشایی مدارس در انگلیس

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

مقدمه :

در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است :

نمی توانم نفس بکشم؛

نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند…

ريشه هاي نژاد پرستي  و پيروزي هاي به دست آمده در اين مهم ، در امريکا دلايل اجتماعي ، سياسي و اقتصادي گوناگون دارد که در قامت يک گفت و گو نمي گنجد .

جهت بررسي فقط و فقط يک زاويه نگاه از اين رويداد مهم  ( تفاوت دو ترور ) به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم .

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

خلاصه قسمت قبل : ( بخش سوم ) - ( بخش دوم ) - ( بخش اول )

جمعیت سیاهان آمریکا طی چند سال اخیر با انتشار فیلم‌هایی از برخورد پلیس یا دیگر افراد جامعه با خودشان، درباره نابرابری و نژادپرستی در جامعه آمریکا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این فیلم‌ها در برخی موارد، مانند برخورد مدیر یکی از شعبه‌های کافه-رستوران‌های استارباکس با دو مشتری سیاه‌پوست موثر بوده است .

برخی فعالان مدنی و کارشناسان معتقدند دوربین‌ها و ثبت تصاویر خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز، تنها یکی از اقدامات مسیر آگاهی رسانی و تغییر رفتارتبعیض‌آمیز نیروهای رسمی و مردم است. درباره ثبت و انتشار تصاویر مرتبط با نژادپرستی هم این باور وجود دارد که رفع این مشکل ساختاری و با سابقه در آمریکا تنها از یک ابزار ساخته نیست.

 بخشی از معترضان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را باعث به انحراف کشیدن اهدافی می‌دانند که این جنبش در پی آن است. 

راه دستیابی به عدالت و حقوق برابر کدام است؟ جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

در نهایت و پس از سال‌ها مبارزه بی‌وقفه، در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۶۸، هفت روز پس از قتل مارتین لوترکینگ، آخرین الحاقیه قانون مدنی ایالت متحده که حقوق برابر نژادی را به رسمیت می‌شناخت با امضای رییس جمهور جانسون اجرایی شد.

بخش چهارم ( بخش پاياني )  :

پرسش کننده :

مارتين لوتر کينگ که در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن در سخنرانی معروفش چه گفت ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

مارتین لوتر کینگ سخنرانی اش را با این بحث شروع می‌کند که ما اینجا در کنار یادبود لینکلن گردآمده‌ایم، کسی که صد سال پیش برده‌داری را لغو کرد، ولی کماکان سیاهان به حقوق خودشان دست پیدا نکرده‌اند. 

بنابراین ما اینجا آمده‌ایم که «یک چک را نقد کنیم» .

 

پرسش کننده :

تغيير نام ِ  مالکوم ايکس چه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 5 )

مالکوم که در زندان و به توصیه برادرش رجینالد، کم کم با اسلام آشنا و پس از ترک سیگار و پرهیز از خوردن گوشت خوک، شروع به تمرین مناسک اسلامی کرده بود، به محض خارج شدن از زندان در سال ۱۹۵۲ به جنبش "امت اسلام" به رهبری الایجا محمد پیوست و به نام حاج ملک شباز تغيير نام داد .

 

پرسش کننده :

ماجراي ترور ِ جان اف کندی و روزه سکوت چيست ؟

 

پاسخ دهنده : ( 5 )

فعالیت‌های مالکوم ایکس در سازماندهی و جذب اعضای جدید برای "امت اسلام" خیلی زود مجموع اعضای این جنبش را از ۴۰۰ نفر در سال ۱۹۵۰ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۱۹۶۰ رساند. اما همزمان نشانه‌هایی از اختلاف میان مالکوم و الایجا محمد بروز کرد.

مالکوم ضمن استقبال از تلاش های فعالان جنبش مدنی سیاهپوستان آمریکا، می گفت که سیاهان باید برای بازپس گرفتن حق خود "از هر راه ممکن" اقدام کنند.

 او همواره در سخنرانی‌های آتشین خود از "سفید پوستان" به عنوان "دشمن" یاد می کرد .

و مخاطبان هیجان زده خود را در برابر آنچه "ظلم ۴۰۰ ساله سفید پوستان بر سیاهپوستان" می نامید، به "بیداری و تکاپو" دعوت می کرد.

اختلاف‌ها میان مالکوم ایکس و الایجا محمد پس از مرگ جان اف کندی، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۶۳ به اوج خود رسید.

اظهار نظر جنجالی مالکوم در مورد مرگ کندی که به نوعی آن را  "تقاص پس دادن" ارزیابی کرده بود، با واکنش تند الایجا محمد روبه رو شد و رهبر "امت اسلام" به مالکوم دستور داد که برای ۹۰ روز سکوت اختیار کند و حق اظهار نظر در هیچ موردی را ندارد.

در برابر مالکوم شروع به افشاگری درباره "روابط خارج از ازدواج" الایجا محمد کرد و از رابطه جنسی رهبر "امت اسلام" با دختران نوجوانی خبر داد که حتی از الایجا محمد بچه دار شده بودند.

 

پرسش کننده :

تفاوت نقش لوتر کينگ با ديگر مبارزان از جمله مالکوم ایکس در چيست ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

مساله مهمی که اتفاق می‌افتد این است که در واقع برای اولین بار مردم این واقعه ( سخنراني لوتر کينگ در در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن ) را بعضی‌ها از تلویزیون ولی اکثرا از رادیو و در جراید آمریکا و در جراید دنیا  می‌شنوند و می‌خوانند، و با چهره مارتین لوتر کینگ آشنا می‌شوند.

بعد از این واقعه جایزه صلح نوبل را به مارتین لوتر کینگ می‌دهند، بنابراین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و یک سال بعد از این واقعه است که لیندون جانسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، آن لایحه در مورد حق رأی سیاهان و حقوق مدنی سیاهان را امضا می‌کند و از آن به بعد است که سیاهان هم می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند ولی واقعه پایان نمی‌گیرد، برای اینکه به هر حال ایالت‌های جنوبی کماکان نژادپرست هستند و جنبش لوتر کینگ و جنبش سیاهان ادامه پیدا می‌کند تا موقعی که در سال ۱۹۶۸ بالاخره لوتر کینگ را می‌کشند.

 

پرسش کننده :

مي دانيم هدف ِ هر دو مبارز ( ترور شده ) يکي بود ولي راهکار آنان بسيار متفاوت بود .

هوشمندي مارتين لوتر کينگ در مبارزه عليه تبعيض نژادي نسبت به مالکوم ايکس در چيست ؟

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پاسخ دهنده : ( 4 )

یکی از موضوعاتی که لوتر کینگ در سخنرانی‌هایش مطرح می‌کند این است که می‌گوید ما طرفدار دموکراسی آمریکایی هستیم، ما نمی‌خواهیم با دموکراسی آمریکایی مبارزه کنیم، ولی می‌خواهیم دموکراسی آمریکایی را کامل کنیم. جمله‌ای که به کار می‌برد این است که  دموکراسی کاغذ نرم نیست، بلکه حرکت یا کنش سخت است. منظورش این است که ما برایمان فقط یک تعهدنامه یا یک قانون اساسی کفایت نمی‌کند. آن چیزی که برایمان مهم است این است که این قوانین در جامعه پیاده شوند .

برای همین می‎‌گوید کنش سختِ دموکراسی عبارت است از وجود دموکرات‌ها، افرادی که به دموکراسی اعتقاد دارند، کسانی که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند و کسانی که برای آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی مبارزه می‌کنند. پس جنبش سیاهان آمریکا از دیدگاه فردی مثل مارتین لوتر کینگ فقط برای سیاهان نیست، بلکه برای سفیدپوستان آمریکا هم هست، چون دموکراسی آنها هم از دستیابی سیاهان آمریکا به حقوق‌شان پیشرفت می‌کند.

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پرسش کننده :

چرا مارتين لوتر کينگ ، مارتين لوتر کينگ شد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

اینها همه‌ به اینکه لوتر کینگ از کجا می‌آید و چه تأثیراتی را با خود به همراه می‌آورد مربوط است. لوتر کینگ اول از همه یک کشیش باپتیست سیاه است، تعلیمات الهیاتی دارد ولی فلسفه هم خوانده، ضمنا تحت تأثیر خشونت‌پرهیزی گاندی هم هست، با فعالان سیاسی آمریکا هم در ارتباط است،‌ و به نوعی می‌توانیم بگوییم که با سندیکالیست‌ها و با اتحادیه‌های کارگری هم همکاری می‌کند. 

بنابراین تمام این شیوه‌های مختلف مبارزاتی است که لوتر کینگ را لوتر کینگ می‌کند، و از او یک رهبر مهم ِ  و شاید بتوانیم بگوییم یک شخصیت محوری تاریخ معاصر ِ جهان  می‌سازد.

 

پرسش کننده :

آیا در آمريکا بناي ياد بودي از  مارتین‌ لوتر کینگ وجود دارد ؟  بعد از این واقعه جایزه صلح نوبل را به مارتین لوتر کینگ می‌دهند، بنابراین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و یک سال بعد از این واقعه است که لیندون جانسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، آن لایحه در مورد حق رأی سیاهان و حقوق مدنی سیاهان را امضا می‌کند و از آن به بعد است که سیاهان هم می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند ولی واقعه پایان نمی‌گیرد، برای اینکه به هر حال ایالت‌های جنوبی کماکان نژادپرست هستند و جنبش لوتر کینگ و جنبش سیاهان ادامه پیدا می‌کند تا موقعی که در سال ۱۹۶۸ بالاخره لوتر کینگ را می‌کشند.

 

پاسخ دهنده ( 6 ) :

بنای یادبود مارتین لوتر کینگ در محوطه جنوب غربی پارک ملی واشنگتن نصب شده است . شهر واشنگتن، محوطه‌ای بزرگ دارد که اغلب بناهای یادبود و ساختمان‌‎های مهم هنری و فرهنگی پایتخت آمریکا را می توان آنجا پیدا کرد.

این محوطه عریض و طویل پارک ملی (National Mall) نام دارد که از یک سو به ستون یادبود واشنگتن و از سوی شرقی به ساختمان گنبدی شکل کنگره آمریکا ختم شده است.

در میانه این دو بنای ملی، موزه‌های متعدد، کتابخانه‌ها و بناهای یادبود بزرگان آمریکا قرار گرفته است.

بناهای یادبود ابراهام لینکلن، توماس جفرسون، فرانکلین روزولت، سه رئیس جمهور سفیدپوست آمریکا در بخش غربی این محوطه و کنار آب‌های هدایت شده رودخانه پوتومک قرار دارند.

اما از حدود دو سال پیش یک میهمان سیاه‌پوست هم به جمع این بناهای سنگی اضافه شده است. در ماه اوت سال ۲۰۱۱ بنای یادبود دکتر مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاسی جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در محوطه جنوب غربی پارک ملی واشنگتن نصب شده است.

اگر چه این نخستین مجسمه یک سیاه‌پوست نیست که در پایتخت آمریکا نصب شده، اما بنای یادبود مارتین لوتر کینگ، نخستین مجسمه یک آمریکایی سیاه‌پوست است که در محوطه "پارک ملی" پایتخت و در کنار مجسمه سفیدپوستان نامی ایالات متحده نصب شده است.

اميد است  توانايي ذهني و جسمي ِ حقير ، امکان توفيق ِ ادامه اين گفت و گو را فراهم آورد تا در آينده از زاويه هاي ديگر هم به اين مهم نگاه کنيم .

منابع :

 ( 1) تارنماي خبر گزاي ايمنا : نگاهي به اعتراضات آمريکا با قتل جورج فلويد ، گزارشي از سيد ابولفضل مدني خبر نگار سياسي ايمنا

( 2 ) دوربین، ابزار مبارزه با تبعیض سیاهان و زنان

حامد فرمندپژوهشگر اجتماعی ،29 مارس 2019 - 09 فروردین 1398

همرسانی در فیسبوک ،همرسانی در واتس‌اپ ،همرسانی در Telegraحق نشر عکسBBC

( 3 ) تاریخ جنبش سیاهان در آمریکا، از لوترکینگ و ایکس تا پلنگان سیاه

News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مهدی شبانی روزنامه‌نگار 11 ژوئن 2020 - 22 خرداد 1399

( 4 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مارتین لوتر کینگ : رامین جهانبگلورئیس مرکز مهاتما گاندی برای صلح

29 مه  2018 - 08 خرداد 1397

( 5 ) News فارسی ،BBC News فارسی Navigation

مالکوم ایکس یا حاج ملک شباز را چه کسی کشت؟

امیر پیام بی‌بی‌سی ، 9 مارس 2013 - 19 اسفند 1391

( 6 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

آیا مجسمه مارتین‌ لوتر کینگ عمدا کج نصب شد؟

امیر پیام بی‌بی‌سی


خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

منتشرشده در یادداشت

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

البته مثل همیشه ایران در این مقایسه حساب نمی شود، مدیران دلسوز و شایسته نگران نباشند.

در چنین زمانه سخت و پر از خار و خوار، و در گیر و دار اجرای رتبه بندی بی زمان و بی مکان و غیر منطقی شاید چنین مقاله ای تنبهی باشد برای آنان که بر مسند تصمیم نشسته اند. معلم در ایران چه هست و چه دارد؟! که بخواهد وارد رتبه بندی کیفی شود. تا زمانی که شما پایه های این حرکت را ایجاد نکنید، انجام آن مساوی است با بدتر شدن اوضاع سیستم آموزش ایران و سقوط آن به دره ای عمیق که دیگر کسی نتواند آن را نجات دهد.

هر وقت آموزش و پروش ایران توانست از نظر حقوق و دستمزد حداقل ها را نسبت به کشورهای توسعه یافته اجرا کند و معلم بی دغدغه و با عزت نفس شکل دهد؛ مجاز هست که یک رتبه بندی مانند برخی کشورها در ایران اجرا کند. وقتی دستمزد معلم در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان در بدترین وضع قرار دارد و حتی نسبت به دیگر مشاغل در ایران به همین شکل، صحبت از رتبه بندی معلم ها، دور از منطق و بدون پشتوانه فکری و علمی خواهد بود.

وزارتخانه مرتبط و دولت وقتی نمی توانند حقوق معلم ها در ایران را به حداقل معقول نسبت به جهان برسانند، صحبت از رتبه بندی معلم ها که یک ساختار با شرایط به خصوص هست؛ کاملا مضحک و بچه گانه می باشد. مثل این می ماند که شما خانواده فقیری شکل داده اید و در تامین مایحتاج زندگی مشکل دارید ولی می خواهید بین فرزندان خانواده مسابقه دو و میدانی بگذارید و به مسابقات المپیک هم بفرستید، خب مشخص است که چه اتفاقی می افتد، پس اگر نمی توانید ملزومات رتبه بندی معلم ها را فراهم کنید، دست به این ساختار نزنید که بیش از پیش بوی نامطبوع این وضع همه جا را خواهد گرفت. 

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

دستمزد معلم ها هم در ایران و هم در جهان همیشه مورد توجه بوده است و نه تنها در ایران بلکه در جهان هم معلم ها در جهت افزایش حقوق خود تلاش ها، اعتصاب ها و اعتراضات داشته اند و بیشتر این اعتراض ها و اعتصاب ها در کشورهای پیشرفته صورت می گرفته است. 

می توان گفت معلم ها به خصوص در کشورهای توسعه یافته با توجه به جایگاه خود خواستار بیشترین حقوق می باشند و همچنین کشورهای مورد نظر، اهمیت سیستم آموزش خود را می دانند.

در ادامه، توضیحاتی در مورد میزان دستمزد معلم ها در کشورهای مختلف فراهم آمده است. جالب این هست که ایران اصلا در میان کشورهای با کمترین دستمزد هم قرار نمی گیرد.

در زیر شما میانگین حقوق معلم ها در طول یک سال را می توانید مشاهده کنید. در اینجا معلمان ابتدایی و متوسطه 15 سال کار، مد نظر است .

داده های منتشر شده توسط OECD نشان می دهد كه معلم متوسط ​​آمریكایی سالانه حدود 39000 دلار حقوق دریافت می کند. در لوکزامبورگ ، یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان ، یک معلم تازه استخدام می تواند انتظار داشته باشد که در همان ابتدای کار خود بیشترین درآمد را داشته باشد که معلمان، تقریباً در سایر کشورها می توانند امیدوار باشند که در کل خدمت خود چنین درآمدی داشته باشند. تنها استثنا در سوئیس است ، جایی که معلمان مدارس ابتدایی تقریباً 86000 دلار در بالاترین سطح حقوق دریافت می کنند.

گرچه یک معلم تازه استخدام در کره جنوبی فقط در سال اول 30 هزار دلار درآمد خود را کسب می کند ، اما تا زمانی که به 10 سال خدمت برسد، دستمزد آنها به حدود 50،000 دلار افزایش می یابد و در انتهای آن 84000 دلار است.

اتریش یکی از کشورهای خاص است که از پرداخت حقوق در مقطع ابتدایی تا دبیرستان به طور قابل توجهی پرش می کند. معلمان دبیرستان حدود 10،000 دلار بیشتر در مقایسه با معلم ابتدایی دریافت می کند. لوکزامبورگ بهترین کشوری است که معلم مدارس ابتدایی، بیشترین دستمزد را در جهان دارد. 

ملاک های مقایسه دستمزدها :

حقوق معلمان بر اساس میانگین حقوق ناخالص پرسنل آموزشی و مطابق مقیاس رسمی حقوق ، قبل از کسر مالیات از جمله کسر از کارکنان برای بازنشستگی یا برنامه های مراقبت های بهداشتی و سایر کسرها یا حق بیمه برای بیمه های اجتماعی یا اهداف دیگر است. این روند حقوق و دستمزد بر اساس شاخص سال پایه 2005 نشان داده شده است. آمار و اطلاعات مربوط به سال 2018 می باشد.

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 1-  10 کشور که بیشترین میزان دستمزد در طول سال به معلم های ابتدایی 15 سال خدمت را دارد و 10 کشور که کمترین میزان دستمزد را دارد

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 2- 10 کشور که بیشترین میزان دستمزد در طول سال به معلم های مقطع دبیرستان با 15 سال خدمت را دارد و 10 کشور که کمترین میزان دستمزد را دارد

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 3- تغییرات افزایش دستمزد معلم های 15 سال خدمت مقطع ابتدایی در کشورهای مختلف در طول چند سال گذشته

 

منبع :

OECD iLibrary که کتابخانه آنلاین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است که کتاب ها ، مقاله ها و آمارهای خود را در آن ارائه می کند و پایگاه تجزیه و تحلیل و داده های OECD است.

https://www.oecd-ilibrary.org/education/teachers-salaries/indicator/english_f689fb91-en

شما می توانید آمار های مرتبط دیگر با معلم ها و مدارس را در این منبع مطالعه کنید .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

منتشرشده در یادداشت

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

مقدمه :

در تارنماي خبر گزاي ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است :

نمی توانم نفس بکشم؛

نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند…

ريشه هاي نژاد پرستي  و پيروزي هاي به دست آمده در اين مهم ، در امريکا دلايل اجتماعي ، سياسي و اقتصادي گوناگون دارد که در قامت يک گفت و گو نمي گنجد .

جهت بررسي فقط و فقط يک زاويه نگاه از اين رويداد مهم  ( تفاوت دو ترور ) به گفت , گوي مجازي ذيل مي پردازيم .

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

خلاصه قسمت قبل : ( بخش دوم ) - ( بخش اول )

جمعیت سیاهان آمریکا طی چند سال اخیر با انتشار فیلم‌هایی از برخورد پلیس یا دیگر افراد جامعه با خودشان، درباره نابرابری و نژادپرستی در جامعه آمریکا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این فیلم‌ها در برخی موارد، مانند برخورد مدیر یکی از شعبه‌های کافه-رستوران‌های استارباکس با دو مشتری سیاه‌پوست، به موجی از اعتراض منجر شد. در ماجرای تعارض نژادی در رستوران استارباکس، مدیران این کافه‌ زنجیره‌ای تصمیم گرفتند تا برنامه آموزشی سراسری یک روزه‌ای را با موضوع تبعیض‌نژادی برای تمام کارکنان خود در آمریکا به اجرا بگذارند.

برخی فعالان مدنی و کارشناسان معتقدند دوربین‌ها و ثبت تصاویر خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز، تنها یکی از اقدامات مسیر آگاهی رسانی و تغییر رفتار تبعیض‌آمیز نیروهای رسمی و مردم است. همان طور که کارشناسان در مورد برنامه یک روزه آموزشی کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس معتقد بودند رفتار نژادپرستانه به یک باره رفع نخواهد شد، درباره ثبت و انتشار تصاویر مرتبط با نژادپرستی هم این باور وجود دارد که رفع این مشکل ساختاری و با سابقه در آمریکا تنها از یک ابزار ساخته نیست.

 بخشی از معترضان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را باعث به انحراف کشیدن اهدافی می‌دانند که این جنبش در پی آن است. 

راه دستیابی به عدالت و حقوق برابر کدام است؟ جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

***

بخش سوم :

پرسش کننده :

نگاه مارتين لوتر کينگ به مبارزه تبعيض نژادي چگونه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

مارتین لوترکینگ مهمترین چهره‌ جنبش "حقوق مدنی" شناخته می‌شود. او که در سال ۱۹۶۴ به عنوان جوان‌ترین فرد، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود، کشیشی مسیحی بود که با نگاهی به آموزه‌های گاندی، نافرمانی مدنی خشونت‌پرهیز را راه‌حل مساله سیاهان آمریکا می‌دانست. تصویب قانون مدنی که تبعیض بر پایه نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت و تبار افراد در آمریکا را ممنوع اعلام می‌کرد هم نتوانسته بود تغییری اساسی در وضعیت ایجاد کند.

کینگ آن چنان رابطه‌ قوی با گاندی احساس می کرد که در سال ۱۹۵۹ به هند سفر کرده و به گفته خودش این سفر عمیقا بر درک او از مقاومت مدنی اثر گذاشت:

"زمانی که در هند بودم بیشتر متقاعد شدم که روش مقاومت بی‌خشونت کارآمدترین سلاح در دست مردم تحت ستم برای رسیدن به عدالت و کرامت انسانی است."

در عین حال او همواره خود را هوادار دموکراسی آمریکایی دانسته و بنا به گفته‌ خودش در پی مبارزه با دموکراسی آمریکایی نبود و تلاش می‌کرد تا جایی برای سیاهان نیز در این دموکراسی را پیدا کند.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

پرسش کننده :

نگاه مالکوم ایکس به مبارزه تبعيض نژادي چگونه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

مالکوم ایکس در جبهه‌ دیگری ایستاده بود.

برای او ریشه‌ مشکلات سیاهان در آمریکا به برده‌داری و مرد سفید برده‌دار بازمی‌گشت. 

رادیکال بودن کلید اصلی ایده‌های او بود: "رادیکال بودن به‌سادگی به این معناست که باید هر چیزی را ریشه‌ای درک کرد."

مالکوم برخلاف لوترکینگ وضعیت سیاهان آمریکا را نه نقصان حقوق مدنی و شهروندی که نقض حقوق بشر می‌دانست. او حتی در نظر داشت از دولت آمریکا به سبب نقض حقوق بشر آفریقایی‌تبارهای آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت کند.

رادیکال بودن ایده‌های او و لزوم استفاده از نیروی قهرآمیز میراث اصلی مالکوم ایکس برای جنبش‌های رهایی‌بخش ضدنژادپرستی بوده است. او که گفته بود: "جنایت‌بار است که در بحث عدم خشونت، به انسانی که قربانی مداوم حملات وحشیانه است، یاد دهیم تا از خود دفاع نکند.

" در عین حال با اشاره به متمم دوم قانون اساسی آمریکا "حق ملت آمریکا برای نگهداری و حمل اسلحه" را مشروع خوانده و خواستار مسلح شدن سیاهان آمریکایی برای دفاع از خود بود.

 

پرسش کننده :

جامعه خشونت طلب ِ آمريکا در مقابل مارتين لوتر و مالکوم ایکس چه واکنشي نشان داد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

هر چند پاسخ‌های مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس به پرسش "خشونت آری یا نه؟" متفاوت بود اما هر دو سرنوشتی مشابه پیدا کردند. 

هردو ترور شده و به قتل رسیدند.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

پرسش کننده :

جامعه مدني  ِ آمريکا در مقابل مارتين لوتر و مالکوم ایکس چه واکنشي نشان داد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در نهایت و پس از سال‌ها مبارزه بی‌وقفه، در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۶۸، هفت روز پس از قتل مارتین لوترکینگ، آخرین الحاقیه قانون مدنی ایالت متحده که حقوق برابر نژادی را به رسمیت می‌شناخت با امضای رییس جمهور جانسون اجرایی شد.

 

پرسش کننده :

آيا با تصویب و اجرایی شدن قانون حقوق مدنی، نژادپرستی، تبعیض و خشونت علیه سیاهان به پایان رسید  ؟

آيا با تصویب و اجرایی شدن قانون حقوق مدنی، جدال بر مبارزه‌ قهرآمیز و صلح‌طلبانه به پايان رسيد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

تصویب قانون مدنی که تبعیض بر پایه نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت و تبار افراد در آمریکا را ممنوع اعلام می‌کرد هم نتوانسته بود تغییری اساسی در وضعیت ایجاد کند. وضعیت اسف‌بار زندگی سیاهان در حاشیه‌ شهرها و "گتوها" با بیکاری لجام گسیخته و خانه‌هایی بی‌امکانات اولیه زندگی، همراه بود. در عین حال سیاهان با خشونت هر روزه پلیس و نیروهای شبه‌نظامی نژادپرست نیز روبه رو بودند. آنها نه می‌توانستند جایی در طبقات متوسط و بالای جامعه داشته باشند و نه نماینده‌ای در سیاست.

 

پرسش کننده :

آيا طرفداران خشونت در مقابل خشونت ( شعار مشهور مائو تسه دونگ یعنی "قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می‌آید") فاقد تشکيلات بودند ؟ 

يا به اصول مهم تشکيلاتي که مظاهر دمو کراسي است . پاي بند بودند ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

"جنبش قدرت سیاهان" در سال ۱۹۶۶ ،. این پرسش را مطرح ‌کرد که جنبش حقوق مدنی قادر به پاسخگویی آن نبود:

"مردم سیاهپوست در آمریکا چگونه خواهند توانست نه تنها حقوق رسمی شهروندی بلکه قدرت واقعی اقتصادی و سیاسی را به دست بیاورند؟"

در این جنبش سیاه‌پوستان جوان در اوکلند و سایر شهرها، گروه‌های مطالعاتی و سازمان‌هایی سیاسی ایجاد کردند که از دل آنها "حزب پلنگان سیاه" بیرون آمد.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

دلیل نام‌گذاری این حزب، این بود که پلنگ معمولا حالت تهاجمی ندارد ولی اگر به آن حمله شود، تا پای جان می‌جنگد.

پلنگان سیاه به سازماندهی اهالی محلات فقیرنشین پرداختند. آنها با ایجاد درمانگاه‌ها، توزیع صبحانه در محلات فقیرنشین، برگزاری کلاس‌های سوادآموزی و آموزشی، مبارزه با اعتیاد و تشکیل کلاس‌های آموزش سیاسی توانستند در جامعۀ سیاهان رسوخ کنند.

پلنگان سیاه که ایده‌ مالکوم ایکس: "با هر وسیله‌ای که لازم باشد مبارزه را به پیش می بریم" را یکی از پایه‌های نظری اصلی جنبش می‌دانستند، در عین حال شعار مشهور مائو تسه دونگ یعنی "قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می‌آید" را هم در دستور کار خود قرار دادند.

 

پرسش کننده :

آيا اين حزب علاوه بر جوانان تهیدست سیاه بخش‌هایی از جامعه روشنفکری و هنرمندان را هم جذب مبارزه‌ی غیرمسالمت‌آمیز خود کرد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

این حزب که ابتدا در محلات فقیرنشین اوکلند فعال بود به سرعت به عنوان یک سازمان سراسری در تمام ایالات متحده فعال شده و در مدت زمان کوتاهی به یکی از قطب‌های اصلی جنبش سیاهان تبدیل شد.

آنها موفق شدند علاوه بر جوانان تهیدست سیاه بخش‌هایی از جامعه روشنفکری و هنرمندان را هم جذب مبارزه‌ی غیرمسالمت‌آمیز خود کنند.

از مهمترین چهره‌های این جنبش می‌توان به آنجلا دیویس چهره‌ برجسته حزب کمونیست آمریکا اشاره کرد. او که در دهه ۱۹۶۰ با کمیته دانشجویی "همکاری‌های خشونت‌پرهیز" و حزب "پلنگان سیاه" همکاری می‌کرد، درباره‌ مبارزه قهر‌آمیز می‌گوید: "شما نمی‌توانید از یک مادر بخواهید که کودک‌اش را از خانه‌ای در حال سوختن با ملایمت نجات دهد."

این حزب با مسلح کردن سیاه‌پوستان در پی ایجاد گشت‌های محلی برای دفاع در برابر خشونت علیه سیاهان و رصد و کنترل رفتار وحشیانه پلیس بود.

 

پرسش کننده :

نتايج سياسي مبارزات پلنگان سياه چه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در ۱۹۶۷ پلنگان سیاه، جوانان مسلح سیاهپوستی که کت و کلاه چرمی سیاه بر تن داشتند را به مجلس ایالتی کالیفرنیا فرستاد تا با توجه به متمم دوم قانون اساسی، علیه تصویب لوایحی که توسط فرماندار آن زمان کالیفرنیا، رونالد ریگان با هدف خلع سلاح سیاه‌پوستان به امضا رسیده بود اعتراض کنند. این حرکت به یک اعلام حضور قدرتمند در صحنه سیاسی آمریکا تبدیل شد.

 

پرسش کننده :

سرنوشت نهايي  پلنگان سياه چه شد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در نهایت "اف‌بی‌آی" پلنگان سیاه را دشمن دولت آمریکا اعلام کرده و تصمیم به نابودی آن گرفت. در دسامبر ۱۹۶۹ کمپین گسترده "اف‌بی‌آی" علیه پلنگان سیاه به اوج خود رسید. در این ماه در شیکاگو حمله پلیس منجر به مرگ رهبر محلی پلنگان سیاه "فرد هامپتون" شده و چندین روز بعد در جنوب کالیفرنیا نیز اقدام به گلوله‌باران کردن چندین ساعته دفتر مرکزی آنان کردند.

با کشته و زندانی شدن بسیاری از رهبران و اعضای حزب پلنگان سیاه و درگیری‌های داخلی این حزب، "جنبش قدرت سیاهان" هم رو به افول گذاشت. هرچند نحوه سرکوب این حزب هنوز هم در پاره‌ای از ابهامات قرار دارد. اقداماتی که توسط «اف‌بی‌آی» برای سرکوبی پلنگان سیاه به کار گرفته شد آن قدر نامتعارف بود که بعدتر مدیر اف بی ای علنا از "به کارگیری نادرست قدرت" عذرخواهی کرد.

 

پرسش کننده :

مارتين لوتر کينگ که در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن در سخنرانی معروفش چه گفت ؟

 

گفت و گو ادامه دارد .

منابع :

 ( 1) تارنماي خبر گزاي ايمنا : نگاهي به اعتراضات آمريکا با قتل جورج فلويد ، گزارشي از سيد ابولفضل مدني خبر نگار سياسي ايمنا

( 2 ) دوربین، ابزار مبارزه با تبعیض سیاهان و زنان

حامد فرمندپژوهشگر اجتماعی ،29 مارس 2019 - 09 فروردین 1398

همرسانی در فیسبوک ،همرسانی در واتس‌اپ ،همرسانی در Telegraحق نشر عکسBBC

( 3 ) تاریخ جنبش سیاهان در آمریکا، از لوترکینگ و ایکس تا پلنگان سیاه

News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مهدی شبانی روزنامه‌نگار 11 ژوئن 2020 - 22 خرداد 1399

( 4 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مارتین لوتر کینگ : رامین جهانبگلورئیس مرکز مهاتما گاندی برای صلح

29 مه  2018 - 08 خرداد 1397

( 5 ) News فارسی ،BBC News فارسی Navigation

مالکوم ایکس یا حاج ملک شباز را چه کسی کشت؟

امیر پیام بی‌بی‌سی ، 9 مارس 2013 - 19 اسفند 1391

( 6 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

آیا مجسمه مارتین‌ لوتر کینگ عمدا کج نصب شد؟

امیر پیام بی‌بی‌سی


تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

نخبگی در نظام آموزشی ایران و پرسش صدای معلم از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

فاطمه مهاجرانی با اشاره به پیشینه ۵۰ ساله حوزه استعدادهای درخشان اظهار کرد: جشنواره خوارزمی، المپیادهای علمی و طرح ملی جوان به کلیت سازمان پیوسته است و بیش از ۶۰۰ مدرسه استعدادهای درخشان شامل دوره‌های متوسطه اول و دوم می‌باشند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: تعدادی از فارغ‌التحصیلان در کسب‌وکارهای فناورانه و استارت آپ مشغول و تعدادی به‌عنوان هیئت‌علمی و پزشکان مملکت فعال می‌باشند و این مدارس از دستاورد ارزشمند آموزش‌ و پرورش هستند.

وی با اشاره به کسب بیش از ۷۰۰مدال جهانی توسط استعدادهای درخشان کشورمان گفت: این نشان از اقتدار علمی ایران دارد به‌طوری‌ که کشور فنلاند که بیش از ۲۰ سال قبل از ایران به المپیاد جهانی پیوسته، تنها یک مدال جهانی کسب کرده است.

مهاجرانی افزود: باشگاه دانش‌پژوهان جوان تلاش دارد محملی برای نگهداشت این جوانان باشد که روندی رسمی برای توانمندسازی جوانان در حوزه المپیادهای علمی است که از سال ۶۶ شکل گرفت و در دهه ۷۰اساسنامه‌ای دریافت کرد.

نخبگی در نظام آموزشی ایران و پرسش صدای معلم از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان

وی گفت: کار ما تنها برگزاری دوره آموزشی نیست؛ بلکه باشگاه نهادی برای ایجاد حس علاقه در این افراد است . لذا هویت‌سازی و مهارت‌های دانش آموزان باید تقویت ‌شود .

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان بابیان اینکه مدارس سمپاد و باشگاه در یکدیگر ادغام و جشنواره خوارزمی و طرح شهاب نیز به آن‌ها اضافه‌ شده است، افزود: بعد از تصویب اساسنامه باشگاه، ساختار غیردولتی آن به تصویب خواهد رسید و دست ما را برای انجام کارهای مغفول مانده باز می‌گذارد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به نظام آموزشی فنلاند اشاره کرده و یکی از نقاط ضعف این سیستم را " کمبود مدال " عنوان کرده است .

پرسش « صدای معلم » این است که آیا نظام آموزشی ما با وجود کثرت این مدال ها در کجای رنکینگ جهانی از نظر آیتم های موفق آموزشی قرار دارد ؟ و آیا این مدال آوری موجب کسب " مرجعیت آموزشی " برای کشور ما در جهان گردیده است ؟

نخبگی در نظام آموزشی ایران و پرسش صدای معلم از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان

( منبع : World Population Review )

پیش تر صدای معلم در گزارشی از نشست علمی - تخصصی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« تحصیل اجباری تا پایان ششم است ولی ۹۵ درصد  فنلاندی ها تحصیلات متوسطهٔ اول را دارند و آمار تحصیل کرده ها به شدت بالا است و از این ۹۵ درصد ، ۷۵ درصد  تحصیلات متوسطه ی دوم را نیز به اتمام رسانده اند. و ۶۵ درصد از افراد زیر ۴۰ سال یا مدرکی دانشگاهی و یا گواهی صلاحیت حرفه ای دارند. یعنی کاملاً جامعهٔ تحصیل کرده ای دارند. تحصیل کاملاً رایگان است و حتی کتاب و لوازم التحریر شان هم رایگان است. خوب چون سوسیالیست هستند. و اصلاً مدرسهٔ غیر انتفاعی ندارند. فقط یکی دو مدرسهٔ خاص دارند که روی رشته های خاص متمرکز هستند مثل مدرسهٔ موسیقی و یا شرکت نوکیا که مدرسه دارد و یا یک مدرسه ی اینترنشنال ( بین المللی ) که کمی شهریه می گیرد و به غیر از این ها همه ی مدارس رایگان و کم و بیش در یک سطح هستند و مدرسهٔ بهتر و بدتر ندارند. »

در موضوع آموزش و پرورش تطبیقی ، موضوع " مدارس تیزهوشان " و " مدارس خاص " در کدام بخش از جفرافیای آموزشی کشورهای موفق تعریف شده است ؟

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان به جای ترسیم نقطه مطلوب شفاف و مستند توضیح دهد که بحث مهم " هویت سازی " در نظام آموزشی و در مدارس تحت نظر ایشان چگونه است ؟

این که بسیاری از دانش آموزانی که مدال های جهانی کسب کرده اند و از کشور رفته اند و دیگر باز نگشته اند بر کدامین مفروضه روان شناختی و جامعه شناختی استوار است ؟

نخبگی در نظام آموزشی ایران و پرسش صدای معلم از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان

پرسش از خانم مهاجرانی این است که آیا ساختار  غیردولتی تعریف شده  در باشگاه دانش‌پژوهان جوان به همان وضعیتی دچار خواهد شد که در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برقرار است ؟ ( این جا ) و ( این جا )

پرسش این است که این همه " نخبه گرایی " چه مشکل و گرهی از بحران های جامعه را حل کرده است ؟

پایان گزارش/


نخبگی در نظام آموزشی ایران و پرسش صدای معلم از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان

منتشرشده در گفت و شنود

نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

مقدمه :

در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است :

نمی توانم نفس بکشم؛

نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند…

ريشه هاي نژاد پرستي  و پيروزي هاي به دست آمده در اين مهم ، در امريکا دلايل اجتماعي ، سياسي و اقتصادي گوناگون دارد . که در قامت يک گفت و گو نمي گنجد .

جهت بررسي فقط و فقط يک زاويه نگاه از اين رويداد مهم  ( تفاوت دو ترور ) به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم .

نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

خلاصه قسمت قبل : ( بخش اول )

جمعیت سیاهان آمریکا طی چند سال اخیر با انتشار فیلم‌هایی از برخورد پلیس یا دیگر افراد جامعه با خودشان، درباره نابرابری و نژادپرستی در جامعه آمریکا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این فیلم‌ها در برخی موارد، مانند برخورد مدیر یکی از شعبه‌های کافه-رستوران‌های استارباکس با دو مشتری سیاه‌پوست، به موجی از اعتراض منجر شد. در ماجرای تعارض نژادی در رستوران استارباکس، مدیران این کافه‌ زنجیره‌ای تصمیم گرفتند تا برنامه آموزشی سراسری یک روزه‌ای را با موضوع تبعیض‌نژادی برای تمام کارکنان خود در آمریکا به اجرا بگذارند.

برخی فعالان مدنی و کارشناسان معتقدند دوربین‌ها و ثبت تصاویر خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز، تنها یکی از اقدامات مسیر آگاهی رسانی و تغییر رفتارتبعیض‌آمیز نیروهای رسمی و مردم است. همان طور که کارشناسان در مورد برنامه یک روزه آموزشی کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس معتقد بودند رفتار نژادپرستانه یک باره رفع نخواهد شد، درباره ثبت و انتشار تصاویر مرتبط با نژادپرستی هم این باور وجود دارد که رفع این مشکل ساختاری و با سابقه در آمریکا تنها از یک ابزار ساخته نیست.

 

بخش دوم :

پرسش کننده :

در اعتراض به قتل جورج فلويد توسط پليس آيا شاهد ِ خشونت از سوي معترضان هم بوده ايم ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

با شعله‌ور شدن آتش اعتراضات و تظاهرات‌ خیابانی در بیش از صد شهر آمریکا در پی قتل جورج فلوید توسط پلیس شهر مینیاپولیس و در اعتراض به تبعیض و خشونت، معترضان به خیابان‌ها آمده و در پی از بین بردن خشونت سیستماتیک پلیس و نژادپرستی علیه سیاهان هستند. در همین حال بخشی از معترضان به پایگاه‌های پلیس و مراکز خرید حمله کرده‌اند.

از یک سو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا "خشونت" تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرده و در عین حال گروه‌های چپ‌گرا را به دست داشتن در خشونت‌ها و اعتراضات متهم کرده و آنها را " تروریست" خوانده است. از سویی دیگر در رسانه‌ها و فضاهای مجازی هم بحث و جدال بین طرفداران "خشونت‌ پرهیز" با کسانی که مراکز پلیس را به آتش کشیده، فروشگاه‌ها را "غارت" کرده و تظاهرات را به "خشونت" کشیده‌اند، بالا گرفته است.

بخشی از معترضان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را باعث به انحراف کشیدن اهدافی می‌دانند که این جنبش در پی آن است و بخشی دیگر بازنمایی تصویر "خشونت" و "غارت" از سوی معترضین در رسانه‌ها را مغرضانه می‌دانند.

به نظر می رسد مرگ جورج فلوید ، تاریخ مبارزات سیاه پوستان در آمریکا را وارد مرحله تازه ای کرده است.

 

پرسش کننده :

آيا خشونت معترضان به نژاد پرستي در جامعه آمريکا تئوريزه مي شود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در سال ۱۹۶۸ "جیمز بالدوین" نویسنده مشهور سیاهپوست که درون‌مایه بیشتر آثارش نژادپرستی و تبعات آن در آمریکا است، در جواب این سوال که "کسی که - در اعتراضات - شیشه‌ی فروشگاه فروش تلویزیون را می‌شکند و آنچه که می‌خواهد را برمی‌دارد چطور توصیف می‌کنید؟" گفت: "پیش از جواب به این سوال، باید بپرسیم کسی که با ظلم و ستم، پول محله‌های فقیرنشین را به جیب می‌زند چه تعریف می‌کنیم؟ چه کسی دیگری را غارت می‌کند؟ دزدیدن تلویزیون؟ کسی که تلویزیونی را می‌دزد لزوما به دنبال آن تلویزیون نیست، می‌خواهد شما بدانید که او آنجا بوده است. سوالی که من سعی می‌کنم مطرح کنم سوالی بسیار جدی است. رسانه‌های جمعی - تلویزیون و تمام آژانس‌های بزرگ خبری بی‌وقفه از عبارت 'غارتگر ' استفاده می‌کنند. اغلب در تلویزیون دست سیاهی را می‌بینید که در حال دست‌اندازی به اموال دیگری است و بنابراین قاطبۀ آمریکایی‌ها نتیجه می‌گیرند که این وحشی‌ها در تلاشند تا همه چیز ما را بدزدند.

هیچ کسی به طور جدی سعی نکرده تا ببیند مشکل اصلی کجاست. متهم کردن مردمی گرفتار که همه چیزشان را دزدیده‌اند به غارت و آشوبگری، کریه و نفرت‌انگیز است."

 

پرسش کننده :

جامعه کنوني آمريکا با چه شرايطي رو به رو است ؟ 

جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

حالا و پس از گذشت بیش از نیم قرن از این مصاحبه ("جیمز بالدوین" در سال ۱۹۶۸  )  و در دورانی که ایالات متحده یک رییس‌جمهور سیاه‌پوست را هم در کاخ سفید دیده است، در ، هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد و پرسش اصلی سیاهان آمریکایی همان است که بود. 

راه دستیابی به عدالت و حقوق برابر کدام است؟ جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پرسش کننده :

ريشه خشونت معترضان چيست ؟ که هنوز ادامه دارد ؟

سیاهپوستان آمريکا  که تحت تاثیر تلاطمات سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم  ، مبارزات خود را آغاز کرده بودند و بخشی از اقلیت سفیدپوست مترقی را با خود همراه کرده اند چه نگاهي به مبارزات داشتند ؟

مبارزه عاري از خشونت ؟ يا  مبارزه همراه با خشونت ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ دو چهره‌ اصلی منازعات سیاسی دهه‌ شصت سیاهان آمریکا بودند. هرچند فاصله‌ بین ایده‌های سیاسی مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ بسیار زیاد بود اما هر دو در پی رسیدن به یک هدف بودند. به گفته مالکوم ایکس: "من و مارتین لوترکینگ دقیقا در پی یک هدف هستیم؛ آزادی." اما مسیر رسیدن به این هدف برای این دو چهره‌ اصلی جنبش سیاهان آمریکا بسیار متفاوت بود.

نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پرسش کننده :

نگاه مارتين لوتر کينگ به مبارزه تبعيض نژادي چگونه بود ؟

 

گفت و گو ادامه دارد .

منابع :

 ( 1) تارنماي خبر گزاي ايمنا : نگاهي به اعتراضات آمريکا با قتل جورج فلويد ، گزارشي از سيد ابولفضل مدني خبرنگار سياسي ايمنا

( 2 ) دوربین، ابزار مبارزه با تبعیض سیاهان و زنان - حامد فرمندپژوهشگر اجتماعی ،29 مارس 2019 - 09 فروردین 1398

همرسانی در فیسبوک ،همرسانی در واتس‌اپ ،همرسانی در Telegraحق نشر عکسBBC

( 3 ) تاریخ جنبش سیاهان در آمریکا، از لوترکینگ و ایکس تا پلنگان سیاه

News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مهدی شبانی روزنامه‌نگار 11 ژوئن 2020 - 22 خرداد 1399

( 4 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مارتین لوتر کینگ : رامین جهانبگلورئیس مرکز مهاتما گاندی برای صلح

29 مه  2018 - 08 خرداد 1397

( 5 ) News فارسی ،BBC News فارسی Navigation

مالکوم ایکس یا حاج ملک شباز را چه کسی کشت؟

امیر پیام بی‌بی‌سی ، 9 مارس 2013 - 19 اسفند 1391

( 6 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

آیا مجسمه مارتین‌ لوتر کینگ عمدا کج نصب شد؟

امیر پیام بی‌بی‌سی


نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور