صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( هزاران نفر در تظاهرات پاریس شرکت کرده و پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته بود: «به بربریت نه بگوییم» و «من هم معلمم» )

 

بی بی سی گزارش می دهد : ( این جا )

« هزاران نفر در تظاهرات گسترده‌ای که در سراسر فرانسه برگزار شد شرکت کردند تا حمایت خود از ساموئل پاتی را اعلام کنند. آقای پاتی، بعد از آنکه کاریکاتوری از پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داد سر بریده شد.

تظاهرکنندگان در پاریس، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «من هم یک معلم هستم.»

نخست وزیر هم در این تظاهرات شرکت کرده و پلاکاردی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «ما همگی فرانسه هستیم.» شهردار پاریس هم در این تظاهرات حضور داشت.

در شهر لیل هم گروهی با پلاکاردهای «من ساموئل هستم» با آقای پاتی ابراز هم‌دردی کرده‌اند.

این پلاکاردها، یادآور شعارهایی است که تظاهرکنندگان بعد از حادثه حمله به مجله «شارلی ابدو» سر می‌دادند. کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان اولین بار در این مجله در سال ۲۰۱۵ منتشر شده بود. گروهی از مسلمانان تندرو از این کاریکاتورها ناراضی شده و عصبانیت خود را با حمله مسلحانه به دفتر مجله و قتل دوازده نفر نشان دادند.

پلیس فرانسه، مردی به نام عبدالله را بعد از قتل آقای پاتی در نزدیکی مدرسه، به ضرب گلوله کشت. یازده نفر هم در جریان تحقیق درباره این ماجرا بازداشت شده‌اند.

درباره کسانی که بازداشت شده‌اند جزییات زیادی منتشر نشده است. فقط می‌دانیم که چهار نفر از آنها از خانواده متهم بوده و بلافاصله بعد از کشتن او بازداشت شده‌اند. شش نفر هم روز شنبه بازداشت شده‌اند که در میان آنها پدر یکی از دانش‌آموزان آن مدرسه و یک واعظ اسلام‌گرای رادیکال بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت گفت این حمله تمام ویژگی‌های یک "حمله تروریستی اسلامگرایانه" را دارد و معلم مدرسه به خاطر "آموزش آزادی بیان" به قتل رسیده است.

این قتل در آستانه برگزاری دادگاه حمله به مجله شارلی ابدو اتفاق افتاده است.

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( دانش آموزان، ساموئل پاتی را خیلی دوست داشتند او پیشتر به خاطر نشان دادن کاریکاتورها تهدید شده بود )

 

در تظاهرات چه گذشت؟

تظاهرکنندگان در پاریس به میدان «پلاس دولا رپوبلیک» رفتند. جایی که صحنه تظاهرات بعد از حمله به مجله شارلی ابدو بود.

یکی از تظاهرکنندگان روی علامتی که با خود حمل می‌کرد نوشته بود: «دشمنان جمهوری را هیچ تحمل نمی‌کنیم.» دیگری روی پلاکارد خود با قربانی ابراز همدردی کرده بود: «من هم یک معلمم. ساموئل به تو فکر می‌کنم.»

روزنامه فیگارو با زن مسلمانی مصاحبه کرده بود که گفته بود به تظاهرات رفته تا از این قتل ابراز انزجار کند.

سرود ملی فرانسه در محل پخش شد و سپس تظاهرکنندگان یک دقیقه سکوت کردند. تظاهرکنندگان برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا، ماسک به صورت داشتند.

روزنامه لوموند هم با یک معلم به نام ناتالی مصاحبه کرده بود که گفته بود به تظاهرات رفته چون تازه متوجه شده که «درس دادن می‌تواند منجر به مرگ شود.»

وزیر آموزش گفته که معلم‌های فرانسه همه به محافظت احتیاج دارند. او گفته که فرانسوی‌ها اگر متحد باشند می‌توانند دشمنان دموکراسی را شکست دهند.

به جز پاریس و لیل، تظاهرات در شهرهای نانت، تولوز، استراسبورگ، مارسی و بوردو هم به وقوع پیوست. روز چهارشنبه هم یاد آقای پاتی در سراسر فرانسه زنده‌ نگه داشته می‌شود.

 

در روز حادثه چه گذشت؟

ژان فرانسوا ریکارد، دادستان ضد تروریستی فرانسه گفته که مظنون، ساکن شهری در فاصله صد کیلومتری محل قتل بوده است. او به مدرسه محل کار آقای پاتی رفته و از دانش‌آموزان خواسته که به او بگویند معلم کدام است.

عبدالله که هجده ساله و متولد مسکو است، اصالتا از مسلمانان چچن است. فعلا محققان نتوانسته‌اند بین او و این مدرسه یا آقای پاتی ارتباطی پیدا کنند.

وقتی آقای پاتی راهی خانه بود، مظنون او را دنبال کرد و با چاقو به سر او ضربه زد و بعد سرش را برید.

شاهدان عینی، می‌گویند که قاتل فریاد «الله اکبر» سر می‌داد.

پلیس که به سمت قاتل می‌رفت او با تفنگ بادی به آنها شلیک می‌کند. ماموران هم به سوی او شلیک متقابل می‌کنند و در نهایت ۹ گلوله به بدن او اصابت می‌کند. وقتی که پلیس به نزدیکی جسد او می‌رود، یک چاقوی سی سانتی‌متری کنارش پیدا می‌کنند.

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( روی این پلاکارد نوشته شده که «آنها نمی‌توانند سر جمهوری ما را ببرند» )

 

نتیجه تحقیقات چیست؟

آقای ریکارد گفته که آقای پاتی از زمانی که کاریکاتورها را در کلاسش نشان داده بود، پیام‌های تهدید‌آمیز می‌گرفت. او در کلاس آزادی بیان این کاریکاتورها را نشان داده بود.

آقای پاتی که معلم تاریخ و جغرافیا بود، هر وقت در سال‌های اخیر این کاریکاتورها را می‌خواست نشان دهد، از دانش‌آموزان مسلمان می‌خواست تا اگر فکر می‌کنند از تماشای این کاریکاتورها آزار می‌بینند، بهتر است رویشان را برگردانند.

پدر یکی از دانش‌آموزان عصبانی از این واقعه برای شکایت به مدرسه رفته بود.

این مرد و یک واعظ مسلمان، با هم فیلم‌هایی ساخته بودند که در آن خواهان اخراج آقای پاتی از مدرسه شده و او را «اوباش» خطاب کرده بودند.

این واعظ پیشتر هم در رادار ماموران امنیتی فرانسه آمده بود و او را به عنوان یک عنصر رادیکال می‌شناختند. او و پدر آن دانش‌آموز هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند. »

موضع وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد این واقعه تاکنون سکوت بوده است .

پایان پیام/


تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( دانش‌آموزان در مدرسه برای معلمشان گل گذاشته‌اند )

دادستان پرونده قتل یک معلم در فرانسه گفته مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به تازگی اقامت ده ساله فرانسه را دریافت کرده بوده است.

دادستان "مبارزه با جرایم تروریستی" در فرانسه جزئیات بیشتری را درباره مهاجمی اعلام کرده که سر یک معلم را در نزدیکی مدرسه‌ای در پاریس برید.

ژان فرانسوا ریچارد گفته که نام این جوان ۱۸ ساله عبدالله ابویزیدویچ، متولد ۱۲ مارس ۲۰۰۲ مسکو در روسیه و شهروند چچنی‌تبار این کشور بوده که در فرانسه درخواست پناهندگی داده و از مارس امسال یعنی حدود شش ماه پیش اجازه اقامت ده ساله فرانسه را تا سال ۲۰۱۳ کسب کرده است.

به گفته دادستان فرانسوی، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه او را تحت نظر نداشتند، چون قبلا سابقه‌ای نداشته است.

امروز مقام‌های قضایی فرانسه گفته‌اند که ۹ نفر را در ارتباط با بریدن سر یک معلم بازداشت کرده‌اند، از جمله والدین یکی از دانش‌آموزان مدرسه.

رسانه‌های فرانسه می‌گویند معلمی که شب گذشته در خیابان سر بریده شد، بعد از نشان دادن کاریکاتور پیامبر به دانش‌آموزان بارها هدف تهدید قرار گرفته بود.

شب گذشته بعد از آنکه مردی با فریاد الله‌اکبر معلم را با چاقو سر برید، پلیس در نزدیکی محل قتل به مهاجم حمله کرد و او را با گلوله کشت.

 

این قتل در زمانی اتفاق می‌افتد که پرونده محاکمه حمله گروه‌های اسلام‌گرا به مجله شارلی ابدو در پاریس در جریان است. این مجله فکاهی در سال ۲۰۱۵ بعد از انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام مورد حمله قرار گرفت و ۱۲ نفر از کارکنان آن از جمله سردبیر کشته شدند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیشب به محل حادثه در شهری در شمال غربی پاریس رفت و گفت این حمله تمام ویژگی‌های یک "حمله تروریستی اسلامگرایانه" را دارد و معلم مدرسه به خاطر "آموزش آزادی بیان" به قتل رسیده است.

او به معلم‌ها اطمینان داده که از آنها محافظت خواهد کرد.

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( معلمی که روی تابلو نوشته: من یک معلم هستم. از آزادی بیان دفاع می‌کنم. برای شرایط کارم می‌جنگم و با هر نوع نژادپرستی مبارزه می‌کنم )

از حمله چه می‌دانیم؟

حادثه ساعت ۵ عصر به وقت محلی نزدیک یک مدرسه راهنمایی اتفاق افتاد. مهاجم جوان با چاقو به معلم حمله کرد و سر او را برید. شاهدان عینی گفته‌اند که او "الله اکبر" می‌گفت.

قتل در شهر کنفلان سنتاونورین در ۳۰ کیلومتری شمال غربی پاریس پایتخت فرانسه روی داد.

ظاهرا مهاجم به سرعت از صحنه گریخته بود اما مردم با پلیس تماس گرفته بودند و پلیس با تعقیب مهاجم او را کشت.

پلیس می‌گوید از او خواسته تسلیم شود اما مهاجم تهدید کرده و پلیس به روی او آتش گشوده و او کمی بعد جان داده است.

 

مهاجم چه کسی است؟

به گزارش رسانه‌های فرانسه متهم یک جوان هجده ساله است که در مسکو به دنیا آمده اما اصالتا چچنی است.

پدر بزرگ و دو برادر او جزو ۹ نفری هستند که تا کنون بازداشت شده‌اند.

او متولد ۱۲ مارس ۲۰۰۲ مسکو در روسیه است. فرانسه با درخواست پناهندگی او در مارس امسال موافقت کرده و به او اجازه اقامت ده ساله داده است.

 

قربانی که بود؟

ساموئل پتی معلم ۴۷ ساله تاریخ و جغرافی درس می‌داد.

او اوایل این ماه کلاسی را با موضوع آزادی بیان شروع کرد.

گفته می‌شود او زمانی که درباره ماجرای نشریه شارلی ابدو صحبت می‌کرده، خواسته کاریکاتور پیامبر را نشان دهد اما قبل از آن بر اساس گزارش‌ها از دانش‌آموزان مسلمان خود خواسته بوده که اگر فکر می‌کنند ممکن است تصاویر برای آنها آزاردهنده باشد، اجازه دارند کلاس را ترک کنند.

والدین چند دانش‌آموز از این معلم شکایت کرده بودند و به گزارش رسانه‌های فرانسه آقای پتی پیش از مرگ چند پیغام ناشناس تهدید دریافت کرده بود.

نوردین شائودی، مادر یکی از دانش‌آموزان به خبرگزاری فرانسه گفته است: "پسرم می‌گوید آقای پتی معلمی بسیار مهربان، فوق‌العاده خوب و رفتارش بسیار دوستانه بود."

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( والدین و دانش‌آموزان به سوی مدرسه‌ای می‌روند که معلم آن کشته شده است )

واکنش فرانسویان چه بود؟

در پارلمان فرانسه نمایندگان به احترام معلمی که کشته شد ایستادند و حادثه "تروریستی" را محکوم کردند.

رهبران مسلمان در فرانسه هم این حمله را محکوم کردند. طارق اوبرو، امام مسجد بوردو به شبکه فرانس اینتر گفت: این مدنیت نیست که یک انسان بی‌گناه کشته شود. این بربریت است."

دیشب ژرار دارمنین، وزیر کشور فرانسه سفرش را به مراکش نیمه‌تمام گذاشت و به پاریس بازگشت.

ژان میشل بلانکور، وزیر آموزش فرانسه هم در توییترش این حمله را "حمله به ملت فرانسه" توصیف کرده است. او ضمن همدردی با خانواده این معلم گفته اتحاد تنها راه مقابله با "هیولای تروریسم اسلامی" در فرانسه است.

شارلی ابدو در واکنش به حمله روز جمعه در حساب توییتری خود نوشته است: "عدم مدارا به سطحی تازه رسیده و به نظر می‌رسد برای ارعاب در کشور از هیچ چیز فروگذار نمی‌کنند."

بی بی سی


والدین و دانش‌آموزان به سوی مدرسه‌ای می‌روند که معلم آن کشته شده است

فردی که "فریاد الله‌اکبر سر داده بود" بعد از ظهر جمعه با حمله به یک معلم تاریخ در حومه پاریس، سر او را برید. رئیس جمهور فرانسه در محل حادثه حاضر شده و وزارت کشور ستاد بحران تشکیل داده است.

گروه گزارش/

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

ایسنا در خبری نوشت : ( این جا )

« به دانش آموزان آلمانی گفته شده است که هنگام حضور در کلاس‌های درس پتو به همراه داشته باشند چرا که لازم است برای جلوگیری از شیوع کروناویروس پنجره های کلاس باز باشند.

 مسئولان مدارس آلمان به عنوان بخشی از اقدامات تقابلی با کروناویروس به دانش آموزان توصیه کرده اند که در طول ساعات برگزاری کلاس، پتو به همراه و کلاه و کت به تن داشته باشند.

مدیران مدارس در پاسخ به دستورالعمل های جدید دولت مبنی بر اینکه مدارس ملزم هستند هر ۲۰ دقیقه پنجره کلاس ها را باز کنند تا فضای محیط تهویه شود، توصیه هایی را ارائه کرده‌اند.

به مدیران مدارس گفته شده که پنجره های کلاس را به طور کامل برای مدت سه تا پنج دقیقه باز کنند و در صورت امکان درها را نیز باز کنند تا هوا در گردش باشد.

به گزارش روزنامه تلگراف، این توصیه در حالی مطرح شده که دمای هوا طی روز در مناطقی از آلمان به پنج درجه سانتیگراد زیر صفر  نیز می‌رسد و بسیاری از کلاس های درس بسیار سرد هستند.

به همین دلیل پزشکان با این مقررات جدید دولتی که برای مهار کرونا در مدارس مطرح شده مخالفت کرده و هشدار داده‌اند که این راهکار به نوبه خود سبب بروز موجی از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی می‌شود. »

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

دویچه وله 14 اکتبر در گزارشی با عنوان « تشدید مقررات مرتبط با کرونا در آلمان » می نویسد : ( این جا )

« در برلین شامگاه چهارشنبه ۲۳ مهر (۱۴ اکتبر) نمایندگان دولت فدرال و نخست وزیران ایالت‌های آلمان مذاکراتی فشرده را بر سر تشدید مقررات مرتبط با کرونا پیش بردند. نخستین تصمیم‌ها در رابطه با گسترش ویروس کرونا اتخاذ و اعلام شده است.

در شهرها و مناطقی که خطر کرونا بالاست، تمام کافه‌ها و رستوران‌ها از ساعت ۲۳ تعطیل می‌شوند. مناطقی که طی یک هفته از جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۵۰ نفر ابتلای جدید وجود داشته باشد، مناطق "پرخطر" ارزیابی می‌شوند.

در شهرهایی که طی هفته از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۳۵ نفر به ویروس کرونا دچار شوند، در تمام اماکن عمومی ماسک اجباری می‌شود.

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

در مناطق پرخطر، یعنی بیش از ۵۰ ابتلای تازه در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری، حداکثر ده نفر می‌توانند در فضای بسته جمع شوند. چنانچه به رغم این مقررات، میزان ابتلا همچنان بالا رود، آنگاه رقم افراد مجاز به پنج نفر محدود می‌شود. « ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

در مهمانی‌های خانوادگی در مناطق "پرخطر" حداکثر ده نفر از دو خانوار اجازه جمع شدن دارند.

برخی از مقام‌های ایالت‌ها خواهان مقرراتی سبک‌تر هستند، اما آنگلا مرکل، صدراعظم، بر مقررات مشخص و همگانی تأکید ورزید.

مرکل البته تصریح کرده است که با تعطیلی کامل زندگی روزمره، مشابه آنچه در بهار پیش آمد، مخالف است. او تأکید نمود که اقتصاد باید فعال بماند، مدرسه‌ها و کودکستان‌ها باید به کار خود ادامه دهند.

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

مقام‌های ایالت‌ها نسبت به عقب ماندن از رویدادها و غافلگیر شدن توسط کرونا هشدار دادند و تأکید کردند که باید تصمیماتی قاطع و به‌هنگام گرفته و به اجرا گذاشته شوند.

هدف دولت آلمان این است که از گسترش پاندمی در پاییز و زمستان آینده جلوگیری شود.

در روزهای گذشته در بسیاری از مناطق آلمان، به ویژه در شهرهای بزرگ، میزان ابتلا به ویروس کرونا به شدت بالا رفته است.

مؤسسه علمی روبرت کخ روز چهارشنبه (۱۴ اکتبر) از ۵۱۳۲ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گزارش داد؛ این رقم تنها یک روز قبل ۴۱۲۲ نفر بود.

کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و هلند نیز از بالا رفتن گسترش ویروس خبر داده و بر همین میزان مقررات مرتبط با پاندمی را شدت بخشیده‌اند. »

« صدای معلم » در گزارشی به تاریخ 9 شهریور نوشت : ( این جا )

« در کلیپی که پس از بازگشایی مدارس در آلمان مشاهده می کنید ؛ یکی از دانش آموزان می گوید : « من سعی می کنم به بهترین شکل با این وضعیت کنار بیایم . »

دانش آموز دیگری تاکید می کند : « این جا خیلی بهتر است . چون ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

مدیر یک مدرسه می گوید : « با وجود دو هزار دانش آموز ، رعایت کردن تدابیر تثبیت شده ، ضروری است .

این مدیر آموزشی تصریح می کند : « و اگر کسی همچنان قوانین را رعایت نکند ، می تواند موجب اخراج او از مدرسه شود . معلمان و دانش آموزان در تلاش هستند تا از قوانین جدید پیروی کنند . »

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در ژوییه به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند صد نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

در برخی ایالات، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و معلم‌ها الزامی خواهد شد و در برخی دیگر چنین قانونی وجود نخواهد داشت. مدارس برخی ایالات استفاده از ماسک را در راهروها و سایر مکان‌های عمومی اجباری خواهند کرد.

ایالت مکلنبورگ- فورپومرن واقع در شمال غربی کشور، اولین منطقه‌ای بود که مدارس خود را بازگشایی کرد.

با این حال، یکی از مدارس مقطع متوسطه در این ایالت بعد از جواب مثبت آزمایش کرونای یکی از معلمانش در همان هفته اول بعد از بازگشایی مجبور به تعطیلی شد. یک مدرسه ابتدایی هم که نتیجه آزمایش یکی از دانش‌آموزانش مثبت شد، باید دو هفته بسته بماند. »

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

« در سال 2000 و زمانی که این کشور موفق به کسب رتبه‌ای قابل توجه در نظرسنجی PISA نشد و همچنین شاخص آموزش این کشور از سوی سازمان ملل متحد رتبه هفتم را به خود اختصاص داد، تصمیم به انجام اصلاحاتی در نظام آموزش و پرورش خود گرفت.

با ایجاد تغییرات در سیاست‌های آموزشی، از جمله تصویب استانداردهای ملی و افزایش حمایت از دانشجویان محروم، به یکباره همه چیز در امر آموزش برای این کشور 82 میلیونی تغییر کرد. ( این جا )

( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )

پایان گزارش/


ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

بازگشایی مدارس در یمن و ویدئوی کلاس درس دانش آموزان یمنی و تعزی

پیش تر « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )

« جنگ و نگرانی از شیوع ویروس کرونا در یمن، آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور را تحت الشعاع قرار داده است. سال‌ها جنگ و درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای وفادار به دولت تبعیدی سبب شده تا کلاس‌ها در ساختمان‌های ویران و بدون در و پنچره برگزار شود؛ میز و صندلی که جای خود دارد.

در سایه ویروس کرونا، آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.

در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی‌ نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار می‌شود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.

معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.

یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه می‌روند٬ می‌گوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری می‌کردیم. اما اکنون قیمت‌ها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نیز واهمه داریم.

بازگشایی مدارس در یمن و ویدئوی کلاس درس دانش آموزان یمنی و تعزی

او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانواده‌های یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.

تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »

« یورونیوز فارسی » ویدئویی را منتشر کرده است که کودکان یمنی سال تحصیلی را در میان ویرانه‌های جنگ آغاز کردند.

این رسانه می نویسد : ( این جا )

« کودکان یمنی درحالی نخستین روز سال تحصیلی را آغاز کردند که بسیاری از کلاس‌های درس در ویرانه‌های باقی مانده از جنگ تشکیل شد.

مدرسه الوحده در استان تعز یکی از این مدارس است که دیوارهایش هدف گلوله‌های توپ قرارگرفته،‌ سقفش فروریخته و ستون‌های بتونی لرزانش هر آن در حال فروپاشی است.

سال‌ها جنگ و درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای وفادار به دولت تبعیدی سبب شده تا کلاس‌ها در ساختمان‌های ویران و بدون در و پنچره برگزار شود؛ میز و صندلی که جای خود دارد.

دانش‌آموزان اغلب به دلیل فقر از کتاب‌های تمرینی قدیمی به عنوان دفتر یادداشت و مشق استفاده می‌کنند و معلم‌ها نیز آن قدر شجاع هستند که زیر سقف‌های فروریخته به کودکان مشق علم بیاموزند.

بازگشایی مدارس در یمن و ویدئوی کلاس درس دانش آموزان یمنی و تعزی

همچنین « صدای معلم » در گزارشی از مدارس « ادلب » در شمال غرب سوریه که از اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی نوشت : ( این جا )

 « مدارس ادلب در شمال غرب سوریه پس از دو هفته تاخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کردند. گشایش این مدارس قرار بود در اواسط ماه سپتامبر صورت بگیرد ولی به‌دلیل مشاهده چند مورد آلوده به کرونا در این منطقه دو هفته به تاخیر افتاد.

یحیی عیسی، معلم زبان عربی در دبستان «عبدالله بن مسعود» در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع پاندمی کرونا را اتخاذ کردیم. مدرسه را ضدعفونی کرده و کودکان را در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مطلع کردیم.

احمد عبود، دانش‌آموز کلاس سوم این مدرسه نیز گفت: آموزش حضوری برای من بهتر است. در خانه امکانات لازم برای آموزش مجازی را نداریم. معلمان در مدارس آموزش بهتری ارائه می‌دهند. تکالیف خود را انجام می‌دهیم و با دوستان‌مان بازی می‌کنیم. »

« صدای معلم » ضمن انتشار گزارشی همراه با انتشار ویدئویی از همخوانی و شادی یک آموزگار سوریه ای هم زمان با " بازگشایی مدارس " در سوریه نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

بازگشایی مدارس در یمن و ویدئوی کلاس درس دانش آموزان یمنی و تعزی

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

( ویدئو را در زیر مشاهده می فرمایید )

پایان گزارش/


بازگشایی مدارس در یمن و ویدئوی کلاس درس دانش آموزان یمنی و تعزی

منتشرشده در گفت و شنود

آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان

با توجه به حرف ها و سخن های پراکنده برخی از اساتید فن و غیر فن و صاحبان کرسی های سخن که هر لحظه از روی احساس ملکوتی، نظریات بدون شک و برهانی خود را برای عموم مرقوم می نمایند که دیگران استفاده کنند، بر آن شدم که سری به دنیای بیرون از ایران بزنم تا ببینم اوضاع از چه قرار هست.

نمی خواهم، جانبدارانه یا یک سویه سخنی بگویم ؛ تنها بر آن شدم برای رفع هر گونه شبهه از هر طرف که میگویند در جهان چه می کنند و چه نمی کنند، در اینجا به سوی آمار و اطلاعات و خبرهای واقعی حرکت کنیم.

در اینجا شما را به مشاهده آمار به دست آمده توسط سازمان یونسکو دعوت می کنم.

یونسکو در یک نقشه پویا، میزان تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و به طور کلی مراکز تحصیلی از زمان بروز کرونا و فراز و فرود تعطیلی ها را به تصویر کشیده است و در کنار آن نموداری نیز تهیه کرده است.

اما در حال حاضر، یعنی سپتامبر 2020، به طور خلاصه و با مشاهده نگارنده اوضاع تعطیلی مراکز تحصیلی این گونه هست:

از میان 205 کشور جهان، حدود 35 کشور ( مانند عراق، عربستان، هند، بنگلادش و برزیل) به طور سراسری مراکز تحصیلی خود را تعطیل کرده اند.

حدود 40 کشور از جمله روسیه، ژاپن، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و اکثر کشورهای اروپایی ( به جز اسپانیا،صربستان، رومانی و استونیا که  نیمه باز هستند) و نیمی از کشورهای آفریقایی به طور کامل همه مراکز تحصیلی خود را باز کرده اند.

و بقیه کشورها مانند آمریکا، کانادا، اسپانیا، یمن، الجزایر، چین، استرالیا، آرژانتین، اندونزی، لیبی، قزاقستان، آذربایجان و خود ایران، جزء کشورهایی می باشند که به طور کامل مدارس و مراکز تحصیلی خود را باز نکرده اند و به طور بخشی و منطقه ای یا از روش های دیگر مراکز تحصیلی خود را گشوده اند.

و همچنین تعداد انگشت شماری وجود دارند که تنها دانشگاه های آنها تعطیل شده است مانند مصر، عمان و نیوزیلند .

این آمار، آخرین آمار یونسکو می باشد ( 8/10/2020) که البته مرتب آپدیت شده و اطلاعات را به نمایش می گذارند.

الف – نقشه میزان بازگشایی مدارس در جهان در سپتامبر 2020

آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان

البته در ادامه نقشه میزان شیوع کرونا در آخرین آمار مربوط به سپتامبر 2020 را قرار می دهم تا مخاطبان گرامی، بتوانند نگاه مناسب تری نسبت به مقایسه ایران با دیگر کشورها داشته باشند.

به عبارتی مخاطب می تواند میزان و چگونگی بازگشایی مدارس جهان را با میزان شیوع کرونا در آن کشورها بررسی کند تا ببیند که تفاوت ایران با دیگر کشورها چگونه است.

به طور مثال ایران که مدارس آن نیمه باز یا به طور بخشی و نه کامل ، باز شده است، از نظر میزان شیوع مانند ترکیه، فرانسه و انگلیس می باشد که مدارس خود را به طور کامل گشوده اند، آن طور که از دو نقشه بر می آید، کشورهایی با میزان شیوع این بیماری در ایران، تقریبا اکثر آنها مراکز تحصیلی خود را گشوده اند.

و البته کشورهایی مانند روسیه با وجود شیوع بالاتر از ایران، به طور کامل مراکز آموزشی خود را باز کرده است و همین طور آمریکا با وجود شیوع بالا، به طور بخشی و تکه ای، مراکز آموزشی خود را گشوده اند.

به هر صورت خواننده گرامی با کمی دقت در دو نقشه می تواند یک مقایسه دیداری صحیح تری برای خویش فراهم آورد.

در نقشه ب هر چه کشوری شیوع بالاتری از کرونا را دارد؛ رنگ قهوه ای آن پر رنگ تر می شود.

ب- میزان شیوع بیماری کرونا در کشورهای جهان در سپتامبر 2020

آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان

منبع :

https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

https://www.worldometers.info/coronavirus/worldwide-graphs/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

عملیات پلیس فرانسه علیه شبکه توزیع پورنوگرافی کودکان

مقامات فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کردند که پلیس این کشور ۶۱ نفر را به ظن نقش آفرینی در یک شبکه توزیع اینترنتی تصاویر پورنوگرافی کودکان بازداشت کرده است.

به گفته آنها سه نفر از بازداشت شدگان متهم به تجاوز جنسی به کودکان در برابر دوربین هستند. این در حالی است که برخی از بازداشت شدگان هم به واسطه فعالیت حرفه‌ای خود با کودکان در تماس بوده‌اند.

پلیس فرانسه این افراد را که برخی از آنها آموزگار، واعظ مذهبی یا کارمند شهرداری هستند در جریان عملیات گسترده خود در فاصله بین روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه بازداشت کرد. کارآگاهان متخصص جرائم اینترنتی طی ماههای گذشته در حال تحقیق در مورد مبادله تصاویر حاوی پورنوگرافی کودکان روی اینترنت بودند.

در جریان عملیات پلیس فرانسه صدها رایانه، دیسک سخت، رایانه لوحی (تبلت) و «فلش یو اس بی» توقیف شد. پلیس فرانسه همچنان در حال بررسی داده‌ها و تصاویر به دست آمده در جریان این عملیات است.

به گفته مقامات فرانسه یکی از بازداشت شدگان یک مربی ورزشی است که در رختکن اماکن ورزشی از کودکان تصویربرداری می‌کرده است. یکی دیگر از مظنونان نیز به گفته پلیس فرانسه یک کارشناس رایانه است که به تجاوز جنسی به دختر ۱۴ ساله‌اش اعتراف کرده است.

بنا به اعلام پلیس، این فرد گفته است که تجاوز جنسی به دخترش را از زمانی که او ۹ ساله بوده آغاز کرده است. پلیس در منزل این مظنون بیش از ۱۱۰ هزار عکس و دو هزار ویدئو با محتوای مجرمانه یافته است.

همه بازداشت شدگان به جز یکی از آنها مرد هستند. تنها زنی که در جریان این عملیات بازداشت شده متهم است که به همراه شریک زندگی‌اش به تماشای ویدئوهای پورنوگرافی کودکان می‌نشسته است.

حدود ۶۰ دادستان هم اکنون مامور رسیدگی به پرونده این بازداشت شدگان شده‌اند.

یورونیوز فارسی

پایان پیام/


عملیات پلیس فرانسه علیه شبکه توزیع پورنوگرافی کودکان

گروه گزارش/

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

 بی بی سی گزارش داد : ( این جا )

« یک معلم در کره جنوبی که تست کرونایش مثبت شده بود به دلیل دروغ گفتن به مقامات ردیابی این ویروس به ۶ ماه زندان محکوم شد. اگر تست کرونای یک دانش آموز در یک مدرسه‌ای مثبت اعلام شود، تمام مدرسه تا زمانی که بازگشت دانش‌آموزان امن تلقی نشود به کلاس‌های آنلاین روی می‌آورد.

همکاری نکردن این معلم در زمینه ردیابی ویروس کووید ۱۹ منجر به ابتلای دست کم ۸۰ نفر به این ویروس شد.

دادگاه گفته که این معلم پس از آن که دریافت حامل ویروس کروناست، به مقامات اطلاعاتی نادرست در مورد شغلش داشت و گفت که بیکار است.

او در دادگاه ضمن عذرخواهی از کارش گفت که فکر نمی کرده که مسئله ای مهم در نتیجه این اقدام او اتفاق بیفتد. »

 نخستین بار ، کره جنوبی مدارس را در میانه شیوع کرونا و پس از دو ماه تعطیلی بازگشایی در ماه مه کرد .

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

خبرگزاری فرانسه پیش تر نوشت : دانش‌آموزان کره‌ای پس از مدت‌ها با ماسک و همچنین مقررات سخت گیرانه شست و شوی دست وارد مدارس شده و مورد استقبال معلمان و مسئولان قرار گرفتند. مدارس درحالی در کره جنوبی بازگشایی شدند که این کشور بعد از چین اصلی‌ترین ضربه را از کرونا خورد اما به لطف برنامه‌ریزی دقیق و انجام آزمایش‌های متعدد توانست کرونا را مهار کند. ( این جا )

تمام مدارس این کشور بین پنج مه و یک ژوئن برای همه ۵.۵ میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان این کشور بازگشایی شدند . در این زمینه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد : دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود .

« وزارت آموزش و پرورش می گوید که روند بازگشت به مدرسه تدریجی خواهد بود.

 بر اساس برنامه این وزارتخانه، دبیرستان های کره جنوبی از روز ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) بازگشایی می شود و به تدریج تا پایان ماه می (۱۱ خرداد) همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی سر کلاس خواهند رفت.

 وزیر آموزش و پرورش کره جنوبی تاکید کرد که بازگشایی مدارس به معنای پایان کامل کرونا نیست و همه باید برنامه ها و دستورکارها را با دقت اجرا کنند. »

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

رویترز در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی نوشت :

« علاوه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط معلمان و دانش‌آموزان، موتورسیکلت‌هایی حاوی مواد ضدعفونی‌کننده اقدام به ضدعفونی کردن محیط مدرسه می‌کنند.

طبق دستورالعمل‌های جدید بهداشتی برای مدارس کره جنوبی، دانش آموزان و معلمان به جز هنگام وعده‌های غذایی باید از ماسک استفاده کرده و میزهای خود را نیز ضدعفونی کنند. پنجره‌ها نیز برای بهبود جریان هوا باز بوده و میزها با فاصله یک متری از هم قرار گرفته‌اند.

وزارت آموزش و پرورش این کشور با استفاده از یک سیستم خودآزمایی آنلاین تب پیگیری می‌کند که آیا معلمان یا دانش‌آموزان تب دارند یا خیر و هر کسی با دمای بیش از ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد تب داشته باشد، باید در خانه بماند.

همچنین اگر تست کرونای یک دانش آموز در یک مدرسه‌ای مثبت اعلام شود، تمام مدرسه تا زمانی که بازگشت دانش‌آموزان امن تلقی نشود به کلاس‌های آنلاین روی می‌آورد. »

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

پیش تر ، « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : « گزارش بانک جهانی از رتبه بندی کشورها در « شاخص توسعه انسانی » نوشت : ( این جا )

«این گزارش که در سال 2016 و از سوی OECD انشتار یافته است عنوان می کند :

« دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند که‌سال‌ها نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار در رتبه ششم قرار گرفت مقام بیستم به انگلستان رسید و هشت‌ پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده می‌شد ، کشورهای آفریقای جنوبی و غنا نیز دو رتبۀ آخر این فهرست را به نام خود کردند ....

نکته مهم آن است که 4 کشور سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن و کره جنوبی که بالاترین رنکینگ را در مدارس و کیفیت آموزش کسب کرده بودند در شاخص توسعه انسانی هم چنان در رتبه های نخست قرار دارند .

" ایران " در رتبه کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین طبقه بندی شده است . »

پایان گزارش/


زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

امروز 14 مهر مصادف با 5 اکتبر ، « روز جهانی معلم » است .

همان گونه که در گزارش پیشین آمد ( این جا ) ؛ 12 مهر همه مدارس افغانستان بازگشایی شدند . 

پیش تر دولت افغانستان از اول شهریور دانشگاه ها ، مدارس خصوصی ، مدارس دولتی پایه یازدهم و دوازدهم را بازگشایی کرده بود . جالب است که در ابتدای شیوع کرونا ، اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مقامات در آموزش و پرورش ایران مدارس را به استناد تجربیات جهانی " تعطیل " کردند اما اکنون که بسیاری از کشورها بر اساس توصیه سازمان ملل متحد ، یونسکو ، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اقدام به " بازگشایی مدارس " و به صورت " حضوری " کرده اند سکوت کرده و با توجیهات مختلف و گوناگون و احتمالا برای پوشاندن چاله های مدیریتی خویش ؛ مدارس را تعطیل نگاه داشته و بر طبل تعطیلی مدارس می کوبند .

وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان اخبار گرامی داشت این روز را در پرتال خود منتشر کرده است .

در این پرتال می خوانیم :

وزارت معارف_کابل: از ۱۳ میزان _ روز جهانی معلم؛ طی محفل با شکوهی با اشتراک محترمه رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف، آمران حوزه‌های تعلیمی، معلمان و شاگردان در لیسۀ عالی رابعۀ بلخی شهرکابل گرامی داشت به عمل آمد.

در این محفل سرپرست وزارت معارف از زحمات شبانه روزی معلمان قدردانی نموده گفت: بدون تردید معلمان ما علی الرغم تمام مشکلات، جسورانه و ظیفه‌ی مقدس معلمی را به هدف ساختن آینده روشن برای فرزندان افغانستان به پیش می‌برند.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

محترمه حمیدی افزود: پیش برد اخلاص مندانه این شغل باعث سرفرازی، آبادی و خود کفایی افغانستان عزیز گردیده و این سرزمین را بار دیگر در صدر کشورهای توسعه یافته قرار خواهد داد.

سرپرست وزارت معارف از معلمان خواست که همانند گذشته با درک رسالت ایمانی و مسوولیت‌های سنگین ملی شان در قبال جامعه، با عاطفه پدری و مادری در جهت تربیت سالم نسل جدید بی دریغانه تلاش نمایند.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

از سویی هم تعدادی معلمانی که درانجام وظیفه شایستگی به خرج داده اند از سوی رهبری وزارت معارف مستحق اخذ تقدیر نامه‌های درجه اول، دوم، سوم و تحسین نامه‌ها شناخته شدند.

این در حالیست که همه ساله از روز معلم در افغانستان به منظور ارج گزاری به مقام و احیای جایگاه معنوی معلمان گرامی داشت می‌شود.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

بر اساس رهنمود ارج گزاری به مقام معلم، و برگزاری مراسم گرامی داشت از این روز همه ساله مسوولان ارشد وزارت معارف در مرکز و ولایات به منظور مشاهده نزدیک چالش‌ها و مشکلات موجود معلمان، در مکاتب حضور یافته و چالش‌ها در برابر معلمان را از نزدیک بررسی می‌نمایند. »

در سایر ولایات این کشور جنگ زده و درگیر خشونت طالبان و توحش داعش نیز مراسم گرامی داشت « روز جهانی معلم » برپاست . « محمد اعتدادی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان » به مناسبت « روز نیروی انتظامی » پیامی صادر می کند  اما فراموش کرده است که حداقل این روز را به معلمان تبریک بگوید !

 

*روز جهانی آموزگار از سوی ریاست معارف تخار گرامی داشت شد!

وزارت معارف_تخار: از روز جهانی آموزگار طی محفل باشکوهی ، با حضور داشت رهبری معارف تخار ، تعدادی از مسوولین ادارات دولتی و خصوصی ، نماینده های موسسات همکار ، استادان ، آمرین معارف ومکاتب ، علما ، متنفذین ، اهل مطبوعات وشاگردان تجلیل به عمل آمد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

در آغاز محفل پیام سرپرست وزارت معارف در رابطه به روز جهانی معلم توسط داکتر روح الله محقق رئیس معارف قرآت گردیده ضمن خوش آمد گویی به مهمانان ،روز معلم را به تمام معلمین گرامی تبریک عرض نمود، موصوف همه گیر شدن ویروس کرونا در کشور را سبب ایجاد سکتگی در روند آموزش پرورش خواند که خوشبختانه با کاهش این ویروس حالا درب تمام مراکز تعلیمی به روی دانش آموزان باز گردیده است و از تمام دانش آموزان خواست تا موارد بهداشتی در جریان آموزش مراعات نمایند.

درمیان سخنرانان ، مقالات و اشعار مناسبتی ، ترانه های شاگردان در خصوص روز معلم حال و هوای بهتری به محفل بخشید.

در پایان محفل از تلاش های یک تعداد استادان مکاتب دولتی ، شاگردان نخبه کانکور ۹۹ در تخار و موسسات همکار با معارف با اهدای تقدیر نامه و تحسین نامه وهمچنان برای یک تعداد آموزگاران متقاعد به ابتکار رهبری ریاست معارف که از سوی موسسات همکار جمع آوری گردیده بود از ایشان قدردانی گردید. با توجه به شواهد و قرائن ؛ کدام کشور در آینده به " صدر کشورهای توسعه یافته " افزوده خواهد شد و کدام کشور همچنان در « توهم » ، « غرور جاهلانه » ، « تنبلی »  ، « تقدیرگرایی » ، « خودزرنگ پنداری » و « دگر خنگ پنداری » دست و پا خواهد زد ؟!

این در حالیست که همه ساله از سیزدهم میزان روز جهانی معلم در سرتاسر کشور گرامی داشت می شود.

 

* گرامی داشت از سیزدهم میزان روز معلم در معارف هرات

وزارت معارف_هرات: از سیزدهم میزان روز گرامی داشت مقام معلم در معارف هرات با شرکت معلمان، هیأت رهبری ریاست معارف هرات، روئسای ادارات دولتی ، نمایندگان مردم در پارلمان، و شخصیت‌های علمی و فرهنگی گرامی داشت به عمل آمد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

زکریا رحیمی رئیس معارف هرات با تمجید از ایثار و فداکاری معلمان به عنوان سکان داران علم و اندیشه نقش معلم را در اعتلا و انکشاف جامعه بنیادین و حیاتی می داند. آقای رحیمی با اشاره به تلاش‌های معارف هرات برای بهبود وضعیت آموزگاران آن را ناکافی دانسته از مردم و نمایندگان پارلمان خواست در کنار معارف برای بهتر شدن شرایط تلاش نمایند.

سید عظیم کبرزانی و عمر نصیر مجددی نمایندگان مردم هرات درمجلس نمایندگان نیز با تاکید بر بهبود وضعیت معلمان از برنامه‌های معارف اعلان حمایت نمودند.

محمد صابر مشعل رئیس شورای منتخب معلمان هرات نیز با اشاره به مشکلات معلمان در هرات خواهان توجه همه جانبه دولت وملت برای احیای جایگاه والای معلم گردید.

تقدیر از معلمان و تقدیر از رسانه‌هایی که در پخش تلویزیونی مضامین مکتب معارف هرات را همکاری کرده بودند بخش پایانی این محفل بود.

 نگاهی به محتوای اخبار و مقالات موید این مدعاست که در ایران و در میان معلمان ایرانی نیز تلقی از روز جهانی معلم مقایسه و تطبیق میان حقوق آنان با سایر کشورها به ویژه توسعه یافته باشد .

* گرامی داشت از سیزدهم میزان روز جهانی معلم در ولایت بدخشان

وزارت معارف_بدخشان: از ۱۳ میزان روز جهانی معلم با حضور داشت محمد ذکریا" سودا" والی ولایت، عبدالسمیع"ابدیار " رئیس معارف، روسای ادارات دولتی و غیر دولتی، معاونین و کارمندان ریاست معارف، علما، رئیس و اعضای جامعه مدنی، رئیس و اعضای شورای حمایت از معارف، آموزگاران، دانش آموزان، بانوان و جوانان تجلیل و گرامی داشت به عمل آمد.

در نخست عبدالسمیع" ابدیار" رئیس معارف ضمن تبریکی این روز با افتخار و خوانش پیام محترمه رنگینه "حمیدی" سرپرست وزارت محترم معارف حضور تمام مسوولین و نهاد ها را در این محفل خوش آمدید گفت و بیان نمود که معلم چراغ روشن یک جامعه متمدن و آینده ساز است که باید مورد توجه مسوولین حکومتی و مردمی قرار داشته باشند.

از سوی دیگر محمد ذکریا " سودا "والی ولایت ضمن تبریکی روز جهانی معلم گفت: تقدیر از روز معلم نباید آنها به روز معلم خلاصه شود، بلکه هر روز روز معلم است و باید همیشه از آنها قدردانی و حمایت کرد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

والی ولایت با ابراز قدر دانی از رهبری معارف بیان داشت که با مدیریت سالم و آموزش درست، امسال دانش آموز بدخشانی درجه چهارم را در کانکور در سطح کشور از آن خود کرد و باید تلاش شود تا سال های بعد شاهد اول نمره عمومی بوده باشیم. »

در ایران در سطح مدیران و ستاد ؛ گرامی داشت روز جهانی معلم به پیام وزیر آموزش و پرورش به این مناسبت خلاصه گردیده است . ( این جا )

مروری بر پرتال های ادارات کل و مناطق نیز تحول خاصی را در این مورد نشان نمی دهد .

در یک نمونه ؛ « محمد اعتدادی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان » به مناسبت « روز نیروی انتظامی » پیامی صادر می کند ( این جا ) اما فراموش کرده است که حداقل این روز را به معلمان تبریک بگوید .

با آن که ایران عضو یونسکو است و در زمان وزارت « محمدعلی نجفی » رسمیت این روز را پذیرفته است اما به نظر می رسد ورود به این روز « یک تابو » میان مقامات و مدیران آموزش و پرورش محسوب می شود .

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

( مجمع عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۴، روز پنجم اکتبر را روز جهانی معلمان نامگذاری کرد. چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش از روز ۳ تا ۸ اکتبر سال ۱۹۹۴ در شهر ژنو برگزار شد. فدریکو مایور مدیرکل وقت یونسکو در اجلاس پیشنهاد کرد که یونسکو روزی را به نام روز معلمان اعلام کند. این پیشنهاد از سوی مجمع عمومی تصویب شد. در این اجلاس ۷۰ وزیر، ۲۷ معاون وزیر و ۳۸ ناظر از ۱۳۵ کشور جهان حضور داشتند.

از ایران هیاتی به ریاست محمدعلی نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش، در اجلاس یونسکو حضور داشت و هیات ایرانی به پیشنهاد مدیرکل، رای مثبت داد. اعضای هیات ایرانی سیروس ناصری، غفرانی، نادرقلی قورچیان، عباس صدری، محمود مهرمحمدی و حسین معینی بودند. )

جالب است که در ابتدای شیوع کرونا ، اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مقامات در آموزش و پرورش ایران مدارس را به استناد تجربیات جهانی " تعطیل " کردند اما اکنون که بسیاری از کشورها بر اساس توصیه سازمان ملل متحد ، یونسکو ، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اقدام به " بازگشایی مدارس " و به صورت " حضوری " کرده اند سکوت کرده و با توجیهات مختلف و گوناگون و احتمالا برای پوشاندن چاله های مدیریتی خویش ؛ مدارس را تعطیل نگاه داشته و بر طبل تعطیلی مدارس می کوبند . « معلم چراغ روشن یک جامعه متمدن و آینده ساز است که باید مورد توجه مسوولین حکومتی و مردمی قرار داشته باشند »

به نظر می رسد وضعیت در میان معلمان و بدنه آموزش و پرورش اندکی بهتر باشد .

هر چند بسیاری از معلمان ایرانی  نیز از ماهیت و مناسبت این روز خبر نداشته اما نگاهی به محتوای اخبار و مقالات موید این مدعاست که در ایران و در میان معلمان ایرانی نیز تلقی از روز جهانی معلم مقایسه و تطبیق میان حقوق آنان با سایر کشورها به ویژه توسعه یافته باشد .

در واقع ؛ وجه مشترک میان معلمان و مدیران در این مقطع همان اجماع بر سر " تعطیلی مدارس " است و می توان گفت که شکاف صف و ستاد در این مورد " خاص " به صفر نزدیک شده و هم مقامات و هم اکثریت معلمان دیواری کوتاه تر از مدارس نمی یابند .

این معلمان و مدیران استدلال اقناع گرانه ای برای موضوع تعطیلی مدارس در ایران و بازگشایی مدارس در سایر کشورها - چه توسعه یافته و چه در حال توسعه - ارائه نمی کنند .

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

علی رغم اذعان وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی 90 درصدی مدارس در ایران با این حال این اکثریت فعال و انحصار طلب به این هم بسنده نکرده و با انتشار اخبار غیرواقعی ، ترساندن دانش آموزان و تشویق به نیامدن به مدرسه به هر نحوی سعی می کنند تا سیستم را یک دست نمایند  و ته مانده هویت و اقتدار مدرسه را مدفون نمایند .

پرسش « صدای معلم » آن است که واقعا این معلمان بر اساس پیام امسال یونسکو به مناسبت « روز جهانی معلم » ؛ راهبران در بحران و تصویرگران پای کار آینده خواهند بود ؟

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

با توجه به شواهد و قرائن ؛ کدام کشور در آینده به " صدر کشورهای توسعه یافته " افزوده خواهد شد و کدام کشور همچنان در « توهم » ، « غرور جاهلانه » ، « تنبلی »  ، « تقدیرگرایی » ، « خودزرنگ پنداری » و « دگر خنگ پنداری » دست و پا خواهد زد ؟!

پایان گزارش/


روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

12 مهر همه مدارس افغانستان بازگشایی شدند . 

پیش تر دولت افغانستان از اول شهریور دانشگاه ها ، مدارس خصوصی ، مدارس دولتی پایه یازدهم و دوازدهم را بازگشایی کرده بود .

بر اساس خبر منتشره ، وزارت بهداشت افغانستان  پیش تر اعلام کرده بود که با آغاز دوباره این کلاس‌ها و دانشگاه‌ها، روند شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است و بر این اساس دولت تصمیم به بازگشایی سایر کلاس‌ها گرفته است.

در ایران نیز اکثریت مدارس در تعطیلی به سر می برند و علی رغم اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر  « در اولویت داشتن آموزش حضوری » به نظر می رسد اراده جدی برای تحقق این امر مشاهده نمی شود ضمن آن که بسیاری از مسئولان و مدیران در این وزارتخانه نیز در عمل با وزیر همراهی نمی کنند .

تعداد قابل توجهی از معلمان ، مدیران ، معاونین و کادر آموزشی مدارس در سراسر کشور نیز با ترساندن غیرمنطقی دانش آموزان و ایجاد فضای ترس آلود و غیرواقعی موجب خلوت تر شدن مدارس از جمعیت دانش آموزی شده اند .

« شبکه شاد » علی رغم تبلیغات فراوان مسئولان این وزارتخانه و به دلایلی با ناکارآمدی رو به رو شده است . ( 1 )

در نشست رسانه ای مسئول شبکه شاد و مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش که به صورت « حضوری » برگزار گردید ؛ خبرنگاران انتقادات فراوانی را نسبت به آموزش مجازی و شبکه شاد ابراز کردند . ( این جا )

پیام « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش ایران به مناسبت « روز جهانی معلم »  در « صدای معلم » مننشر گردید . ( این جا )

« رنگینه حمیدی « که در حال حاضر سرپرستی وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) را بر عهده دارد ، پیامی به این منظور صادر کرده است .

خانم حمیدی در این پیام می گوید :

« برای تمام معلمین و اعضای خانواده های معزز شان از بارگاه ایزد متعال طلب رحمت و مغفرت می نمایم که در اثر این بیماری واگیر جهانی، وفات و یا هم متضرر شده اند . »

متن کامل این پیام که در پرتال وزارت معارف افغانستان منتشر شده به شرح زیر است .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور