صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

عملیات پلیس فرانسه علیه شبکه توزیع پورنوگرافی کودکان

مقامات فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کردند که پلیس این کشور ۶۱ نفر را به ظن نقش آفرینی در یک شبکه توزیع اینترنتی تصاویر پورنوگرافی کودکان بازداشت کرده است.

به گفته آنها سه نفر از بازداشت شدگان متهم به تجاوز جنسی به کودکان در برابر دوربین هستند. این در حالی است که برخی از بازداشت شدگان هم به واسطه فعالیت حرفه‌ای خود با کودکان در تماس بوده‌اند.

پلیس فرانسه این افراد را که برخی از آنها آموزگار، واعظ مذهبی یا کارمند شهرداری هستند در جریان عملیات گسترده خود در فاصله بین روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه بازداشت کرد. کارآگاهان متخصص جرائم اینترنتی طی ماههای گذشته در حال تحقیق در مورد مبادله تصاویر حاوی پورنوگرافی کودکان روی اینترنت بودند.

در جریان عملیات پلیس فرانسه صدها رایانه، دیسک سخت، رایانه لوحی (تبلت) و «فلش یو اس بی» توقیف شد. پلیس فرانسه همچنان در حال بررسی داده‌ها و تصاویر به دست آمده در جریان این عملیات است.

به گفته مقامات فرانسه یکی از بازداشت شدگان یک مربی ورزشی است که در رختکن اماکن ورزشی از کودکان تصویربرداری می‌کرده است. یکی دیگر از مظنونان نیز به گفته پلیس فرانسه یک کارشناس رایانه است که به تجاوز جنسی به دختر ۱۴ ساله‌اش اعتراف کرده است.

بنا به اعلام پلیس، این فرد گفته است که تجاوز جنسی به دخترش را از زمانی که او ۹ ساله بوده آغاز کرده است. پلیس در منزل این مظنون بیش از ۱۱۰ هزار عکس و دو هزار ویدئو با محتوای مجرمانه یافته است.

همه بازداشت شدگان به جز یکی از آنها مرد هستند. تنها زنی که در جریان این عملیات بازداشت شده متهم است که به همراه شریک زندگی‌اش به تماشای ویدئوهای پورنوگرافی کودکان می‌نشسته است.

حدود ۶۰ دادستان هم اکنون مامور رسیدگی به پرونده این بازداشت شدگان شده‌اند.

یورونیوز فارسی

پایان پیام/


عملیات پلیس فرانسه علیه شبکه توزیع پورنوگرافی کودکان

گروه گزارش/

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

 بی بی سی گزارش داد : ( این جا )

« یک معلم در کره جنوبی که تست کرونایش مثبت شده بود به دلیل دروغ گفتن به مقامات ردیابی این ویروس به ۶ ماه زندان محکوم شد. اگر تست کرونای یک دانش آموز در یک مدرسه‌ای مثبت اعلام شود، تمام مدرسه تا زمانی که بازگشت دانش‌آموزان امن تلقی نشود به کلاس‌های آنلاین روی می‌آورد.

همکاری نکردن این معلم در زمینه ردیابی ویروس کووید ۱۹ منجر به ابتلای دست کم ۸۰ نفر به این ویروس شد.

دادگاه گفته که این معلم پس از آن که دریافت حامل ویروس کروناست، به مقامات اطلاعاتی نادرست در مورد شغلش داشت و گفت که بیکار است.

او در دادگاه ضمن عذرخواهی از کارش گفت که فکر نمی کرده که مسئله ای مهم در نتیجه این اقدام او اتفاق بیفتد. »

 نخستین بار ، کره جنوبی مدارس را در میانه شیوع کرونا و پس از دو ماه تعطیلی بازگشایی در ماه مه کرد .

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

خبرگزاری فرانسه پیش تر نوشت : دانش‌آموزان کره‌ای پس از مدت‌ها با ماسک و همچنین مقررات سخت گیرانه شست و شوی دست وارد مدارس شده و مورد استقبال معلمان و مسئولان قرار گرفتند. مدارس درحالی در کره جنوبی بازگشایی شدند که این کشور بعد از چین اصلی‌ترین ضربه را از کرونا خورد اما به لطف برنامه‌ریزی دقیق و انجام آزمایش‌های متعدد توانست کرونا را مهار کند. ( این جا )

تمام مدارس این کشور بین پنج مه و یک ژوئن برای همه ۵.۵ میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان این کشور بازگشایی شدند . در این زمینه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد : دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود .

« وزارت آموزش و پرورش می گوید که روند بازگشت به مدرسه تدریجی خواهد بود.

 بر اساس برنامه این وزارتخانه، دبیرستان های کره جنوبی از روز ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) بازگشایی می شود و به تدریج تا پایان ماه می (۱۱ خرداد) همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی سر کلاس خواهند رفت.

 وزیر آموزش و پرورش کره جنوبی تاکید کرد که بازگشایی مدارس به معنای پایان کامل کرونا نیست و همه باید برنامه ها و دستورکارها را با دقت اجرا کنند. »

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

رویترز در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی نوشت :

« علاوه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط معلمان و دانش‌آموزان، موتورسیکلت‌هایی حاوی مواد ضدعفونی‌کننده اقدام به ضدعفونی کردن محیط مدرسه می‌کنند.

طبق دستورالعمل‌های جدید بهداشتی برای مدارس کره جنوبی، دانش آموزان و معلمان به جز هنگام وعده‌های غذایی باید از ماسک استفاده کرده و میزهای خود را نیز ضدعفونی کنند. پنجره‌ها نیز برای بهبود جریان هوا باز بوده و میزها با فاصله یک متری از هم قرار گرفته‌اند.

وزارت آموزش و پرورش این کشور با استفاده از یک سیستم خودآزمایی آنلاین تب پیگیری می‌کند که آیا معلمان یا دانش‌آموزان تب دارند یا خیر و هر کسی با دمای بیش از ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد تب داشته باشد، باید در خانه بماند.

همچنین اگر تست کرونای یک دانش آموز در یک مدرسه‌ای مثبت اعلام شود، تمام مدرسه تا زمانی که بازگشت دانش‌آموزان امن تلقی نشود به کلاس‌های آنلاین روی می‌آورد. »

زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

پیش تر ، « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : « گزارش بانک جهانی از رتبه بندی کشورها در « شاخص توسعه انسانی » نوشت : ( این جا )

«این گزارش که در سال 2016 و از سوی OECD انشتار یافته است عنوان می کند :

« دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند که‌سال‌ها نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار در رتبه ششم قرار گرفت مقام بیستم به انگلستان رسید و هشت‌ پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده می‌شد ، کشورهای آفریقای جنوبی و غنا نیز دو رتبۀ آخر این فهرست را به نام خود کردند ....

نکته مهم آن است که 4 کشور سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن و کره جنوبی که بالاترین رنکینگ را در مدارس و کیفیت آموزش کسب کرده بودند در شاخص توسعه انسانی هم چنان در رتبه های نخست قرار دارند .

" ایران " در رتبه کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین طبقه بندی شده است . »

پایان گزارش/


زندانی شدن یک معلم کره جنوبی به علت دروغ گویی در مورد ابتلایش به کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

امروز 14 مهر مصادف با 5 اکتبر ، « روز جهانی معلم » است .

همان گونه که در گزارش پیشین آمد ( این جا ) ؛ 12 مهر همه مدارس افغانستان بازگشایی شدند . 

پیش تر دولت افغانستان از اول شهریور دانشگاه ها ، مدارس خصوصی ، مدارس دولتی پایه یازدهم و دوازدهم را بازگشایی کرده بود . جالب است که در ابتدای شیوع کرونا ، اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مقامات در آموزش و پرورش ایران مدارس را به استناد تجربیات جهانی " تعطیل " کردند اما اکنون که بسیاری از کشورها بر اساس توصیه سازمان ملل متحد ، یونسکو ، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اقدام به " بازگشایی مدارس " و به صورت " حضوری " کرده اند سکوت کرده و با توجیهات مختلف و گوناگون و احتمالا برای پوشاندن چاله های مدیریتی خویش ؛ مدارس را تعطیل نگاه داشته و بر طبل تعطیلی مدارس می کوبند .

وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان اخبار گرامی داشت این روز را در پرتال خود منتشر کرده است .

در این پرتال می خوانیم :

وزارت معارف_کابل: از ۱۳ میزان _ روز جهانی معلم؛ طی محفل با شکوهی با اشتراک محترمه رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف، آمران حوزه‌های تعلیمی، معلمان و شاگردان در لیسۀ عالی رابعۀ بلخی شهرکابل گرامی داشت به عمل آمد.

در این محفل سرپرست وزارت معارف از زحمات شبانه روزی معلمان قدردانی نموده گفت: بدون تردید معلمان ما علی الرغم تمام مشکلات، جسورانه و ظیفه‌ی مقدس معلمی را به هدف ساختن آینده روشن برای فرزندان افغانستان به پیش می‌برند.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

محترمه حمیدی افزود: پیش برد اخلاص مندانه این شغل باعث سرفرازی، آبادی و خود کفایی افغانستان عزیز گردیده و این سرزمین را بار دیگر در صدر کشورهای توسعه یافته قرار خواهد داد.

سرپرست وزارت معارف از معلمان خواست که همانند گذشته با درک رسالت ایمانی و مسوولیت‌های سنگین ملی شان در قبال جامعه، با عاطفه پدری و مادری در جهت تربیت سالم نسل جدید بی دریغانه تلاش نمایند.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

از سویی هم تعدادی معلمانی که درانجام وظیفه شایستگی به خرج داده اند از سوی رهبری وزارت معارف مستحق اخذ تقدیر نامه‌های درجه اول، دوم، سوم و تحسین نامه‌ها شناخته شدند.

این در حالیست که همه ساله از روز معلم در افغانستان به منظور ارج گزاری به مقام و احیای جایگاه معنوی معلمان گرامی داشت می‌شود.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

بر اساس رهنمود ارج گزاری به مقام معلم، و برگزاری مراسم گرامی داشت از این روز همه ساله مسوولان ارشد وزارت معارف در مرکز و ولایات به منظور مشاهده نزدیک چالش‌ها و مشکلات موجود معلمان، در مکاتب حضور یافته و چالش‌ها در برابر معلمان را از نزدیک بررسی می‌نمایند. »

در سایر ولایات این کشور جنگ زده و درگیر خشونت طالبان و توحش داعش نیز مراسم گرامی داشت « روز جهانی معلم » برپاست . « محمد اعتدادی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان » به مناسبت « روز نیروی انتظامی » پیامی صادر می کند  اما فراموش کرده است که حداقل این روز را به معلمان تبریک بگوید !

 

*روز جهانی آموزگار از سوی ریاست معارف تخار گرامی داشت شد!

وزارت معارف_تخار: از روز جهانی آموزگار طی محفل باشکوهی ، با حضور داشت رهبری معارف تخار ، تعدادی از مسوولین ادارات دولتی و خصوصی ، نماینده های موسسات همکار ، استادان ، آمرین معارف ومکاتب ، علما ، متنفذین ، اهل مطبوعات وشاگردان تجلیل به عمل آمد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

در آغاز محفل پیام سرپرست وزارت معارف در رابطه به روز جهانی معلم توسط داکتر روح الله محقق رئیس معارف قرآت گردیده ضمن خوش آمد گویی به مهمانان ،روز معلم را به تمام معلمین گرامی تبریک عرض نمود، موصوف همه گیر شدن ویروس کرونا در کشور را سبب ایجاد سکتگی در روند آموزش پرورش خواند که خوشبختانه با کاهش این ویروس حالا درب تمام مراکز تعلیمی به روی دانش آموزان باز گردیده است و از تمام دانش آموزان خواست تا موارد بهداشتی در جریان آموزش مراعات نمایند.

درمیان سخنرانان ، مقالات و اشعار مناسبتی ، ترانه های شاگردان در خصوص روز معلم حال و هوای بهتری به محفل بخشید.

در پایان محفل از تلاش های یک تعداد استادان مکاتب دولتی ، شاگردان نخبه کانکور ۹۹ در تخار و موسسات همکار با معارف با اهدای تقدیر نامه و تحسین نامه وهمچنان برای یک تعداد آموزگاران متقاعد به ابتکار رهبری ریاست معارف که از سوی موسسات همکار جمع آوری گردیده بود از ایشان قدردانی گردید. با توجه به شواهد و قرائن ؛ کدام کشور در آینده به " صدر کشورهای توسعه یافته " افزوده خواهد شد و کدام کشور همچنان در « توهم » ، « غرور جاهلانه » ، « تنبلی »  ، « تقدیرگرایی » ، « خودزرنگ پنداری » و « دگر خنگ پنداری » دست و پا خواهد زد ؟!

این در حالیست که همه ساله از سیزدهم میزان روز جهانی معلم در سرتاسر کشور گرامی داشت می شود.

 

* گرامی داشت از سیزدهم میزان روز معلم در معارف هرات

وزارت معارف_هرات: از سیزدهم میزان روز گرامی داشت مقام معلم در معارف هرات با شرکت معلمان، هیأت رهبری ریاست معارف هرات، روئسای ادارات دولتی ، نمایندگان مردم در پارلمان، و شخصیت‌های علمی و فرهنگی گرامی داشت به عمل آمد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

زکریا رحیمی رئیس معارف هرات با تمجید از ایثار و فداکاری معلمان به عنوان سکان داران علم و اندیشه نقش معلم را در اعتلا و انکشاف جامعه بنیادین و حیاتی می داند. آقای رحیمی با اشاره به تلاش‌های معارف هرات برای بهبود وضعیت آموزگاران آن را ناکافی دانسته از مردم و نمایندگان پارلمان خواست در کنار معارف برای بهتر شدن شرایط تلاش نمایند.

سید عظیم کبرزانی و عمر نصیر مجددی نمایندگان مردم هرات درمجلس نمایندگان نیز با تاکید بر بهبود وضعیت معلمان از برنامه‌های معارف اعلان حمایت نمودند.

محمد صابر مشعل رئیس شورای منتخب معلمان هرات نیز با اشاره به مشکلات معلمان در هرات خواهان توجه همه جانبه دولت وملت برای احیای جایگاه والای معلم گردید.

تقدیر از معلمان و تقدیر از رسانه‌هایی که در پخش تلویزیونی مضامین مکتب معارف هرات را همکاری کرده بودند بخش پایانی این محفل بود.

 نگاهی به محتوای اخبار و مقالات موید این مدعاست که در ایران و در میان معلمان ایرانی نیز تلقی از روز جهانی معلم مقایسه و تطبیق میان حقوق آنان با سایر کشورها به ویژه توسعه یافته باشد .

* گرامی داشت از سیزدهم میزان روز جهانی معلم در ولایت بدخشان

وزارت معارف_بدخشان: از ۱۳ میزان روز جهانی معلم با حضور داشت محمد ذکریا" سودا" والی ولایت، عبدالسمیع"ابدیار " رئیس معارف، روسای ادارات دولتی و غیر دولتی، معاونین و کارمندان ریاست معارف، علما، رئیس و اعضای جامعه مدنی، رئیس و اعضای شورای حمایت از معارف، آموزگاران، دانش آموزان، بانوان و جوانان تجلیل و گرامی داشت به عمل آمد.

در نخست عبدالسمیع" ابدیار" رئیس معارف ضمن تبریکی این روز با افتخار و خوانش پیام محترمه رنگینه "حمیدی" سرپرست وزارت محترم معارف حضور تمام مسوولین و نهاد ها را در این محفل خوش آمدید گفت و بیان نمود که معلم چراغ روشن یک جامعه متمدن و آینده ساز است که باید مورد توجه مسوولین حکومتی و مردمی قرار داشته باشند.

از سوی دیگر محمد ذکریا " سودا "والی ولایت ضمن تبریکی روز جهانی معلم گفت: تقدیر از روز معلم نباید آنها به روز معلم خلاصه شود، بلکه هر روز روز معلم است و باید همیشه از آنها قدردانی و حمایت کرد.

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

والی ولایت با ابراز قدر دانی از رهبری معارف بیان داشت که با مدیریت سالم و آموزش درست، امسال دانش آموز بدخشانی درجه چهارم را در کانکور در سطح کشور از آن خود کرد و باید تلاش شود تا سال های بعد شاهد اول نمره عمومی بوده باشیم. »

در ایران در سطح مدیران و ستاد ؛ گرامی داشت روز جهانی معلم به پیام وزیر آموزش و پرورش به این مناسبت خلاصه گردیده است . ( این جا )

مروری بر پرتال های ادارات کل و مناطق نیز تحول خاصی را در این مورد نشان نمی دهد .

در یک نمونه ؛ « محمد اعتدادی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان » به مناسبت « روز نیروی انتظامی » پیامی صادر می کند ( این جا ) اما فراموش کرده است که حداقل این روز را به معلمان تبریک بگوید .

با آن که ایران عضو یونسکو است و در زمان وزارت « محمدعلی نجفی » رسمیت این روز را پذیرفته است اما به نظر می رسد ورود به این روز « یک تابو » میان مقامات و مدیران آموزش و پرورش محسوب می شود .

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

( مجمع عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۴، روز پنجم اکتبر را روز جهانی معلمان نامگذاری کرد. چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش از روز ۳ تا ۸ اکتبر سال ۱۹۹۴ در شهر ژنو برگزار شد. فدریکو مایور مدیرکل وقت یونسکو در اجلاس پیشنهاد کرد که یونسکو روزی را به نام روز معلمان اعلام کند. این پیشنهاد از سوی مجمع عمومی تصویب شد. در این اجلاس ۷۰ وزیر، ۲۷ معاون وزیر و ۳۸ ناظر از ۱۳۵ کشور جهان حضور داشتند.

از ایران هیاتی به ریاست محمدعلی نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش، در اجلاس یونسکو حضور داشت و هیات ایرانی به پیشنهاد مدیرکل، رای مثبت داد. اعضای هیات ایرانی سیروس ناصری، غفرانی، نادرقلی قورچیان، عباس صدری، محمود مهرمحمدی و حسین معینی بودند. )

جالب است که در ابتدای شیوع کرونا ، اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مقامات در آموزش و پرورش ایران مدارس را به استناد تجربیات جهانی " تعطیل " کردند اما اکنون که بسیاری از کشورها بر اساس توصیه سازمان ملل متحد ، یونسکو ، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اقدام به " بازگشایی مدارس " و به صورت " حضوری " کرده اند سکوت کرده و با توجیهات مختلف و گوناگون و احتمالا برای پوشاندن چاله های مدیریتی خویش ؛ مدارس را تعطیل نگاه داشته و بر طبل تعطیلی مدارس می کوبند . « معلم چراغ روشن یک جامعه متمدن و آینده ساز است که باید مورد توجه مسوولین حکومتی و مردمی قرار داشته باشند »

به نظر می رسد وضعیت در میان معلمان و بدنه آموزش و پرورش اندکی بهتر باشد .

هر چند بسیاری از معلمان ایرانی  نیز از ماهیت و مناسبت این روز خبر نداشته اما نگاهی به محتوای اخبار و مقالات موید این مدعاست که در ایران و در میان معلمان ایرانی نیز تلقی از روز جهانی معلم مقایسه و تطبیق میان حقوق آنان با سایر کشورها به ویژه توسعه یافته باشد .

در واقع ؛ وجه مشترک میان معلمان و مدیران در این مقطع همان اجماع بر سر " تعطیلی مدارس " است و می توان گفت که شکاف صف و ستاد در این مورد " خاص " به صفر نزدیک شده و هم مقامات و هم اکثریت معلمان دیواری کوتاه تر از مدارس نمی یابند .

این معلمان و مدیران استدلال اقناع گرانه ای برای موضوع تعطیلی مدارس در ایران و بازگشایی مدارس در سایر کشورها - چه توسعه یافته و چه در حال توسعه - ارائه نمی کنند .

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

علی رغم اذعان وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی 90 درصدی مدارس در ایران با این حال این اکثریت فعال و انحصار طلب به این هم بسنده نکرده و با انتشار اخبار غیرواقعی ، ترساندن دانش آموزان و تشویق به نیامدن به مدرسه به هر نحوی سعی می کنند تا سیستم را یک دست نمایند  و ته مانده هویت و اقتدار مدرسه را مدفون نمایند .

پرسش « صدای معلم » آن است که واقعا این معلمان بر اساس پیام امسال یونسکو به مناسبت « روز جهانی معلم » ؛ راهبران در بحران و تصویرگران پای کار آینده خواهند بود ؟

روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

با توجه به شواهد و قرائن ؛ کدام کشور در آینده به " صدر کشورهای توسعه یافته " افزوده خواهد شد و کدام کشور همچنان در « توهم » ، « غرور جاهلانه » ، « تنبلی »  ، « تقدیرگرایی » ، « خودزرنگ پنداری » و « دگر خنگ پنداری » دست و پا خواهد زد ؟!

پایان گزارش/


روز جهانی معلم در ایران و روز جهانی معلم در افغانستان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

12 مهر همه مدارس افغانستان بازگشایی شدند . 

پیش تر دولت افغانستان از اول شهریور دانشگاه ها ، مدارس خصوصی ، مدارس دولتی پایه یازدهم و دوازدهم را بازگشایی کرده بود .

بر اساس خبر منتشره ، وزارت بهداشت افغانستان  پیش تر اعلام کرده بود که با آغاز دوباره این کلاس‌ها و دانشگاه‌ها، روند شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است و بر این اساس دولت تصمیم به بازگشایی سایر کلاس‌ها گرفته است.

در ایران نیز اکثریت مدارس در تعطیلی به سر می برند و علی رغم اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر  « در اولویت داشتن آموزش حضوری » به نظر می رسد اراده جدی برای تحقق این امر مشاهده نمی شود ضمن آن که بسیاری از مسئولان و مدیران در این وزارتخانه نیز در عمل با وزیر همراهی نمی کنند .

تعداد قابل توجهی از معلمان ، مدیران ، معاونین و کادر آموزشی مدارس در سراسر کشور نیز با ترساندن غیرمنطقی دانش آموزان و ایجاد فضای ترس آلود و غیرواقعی موجب خلوت تر شدن مدارس از جمعیت دانش آموزی شده اند .

« شبکه شاد » علی رغم تبلیغات فراوان مسئولان این وزارتخانه و به دلایلی با ناکارآمدی رو به رو شده است . ( 1 )

در نشست رسانه ای مسئول شبکه شاد و مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش که به صورت « حضوری » برگزار گردید ؛ خبرنگاران انتقادات فراوانی را نسبت به آموزش مجازی و شبکه شاد ابراز کردند . ( این جا )

پیام « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش ایران به مناسبت « روز جهانی معلم »  در « صدای معلم » مننشر گردید . ( این جا )

« رنگینه حمیدی « که در حال حاضر سرپرستی وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) را بر عهده دارد ، پیامی به این منظور صادر کرده است .

خانم حمیدی در این پیام می گوید :

« برای تمام معلمین و اعضای خانواده های معزز شان از بارگاه ایزد متعال طلب رحمت و مغفرت می نمایم که در اثر این بیماری واگیر جهانی، وفات و یا هم متضرر شده اند . »

متن کامل این پیام که در پرتال وزارت معارف افغانستان منتشر شده به شرح زیر است .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت چهاردهم مهر ماه برابر با پنجم اکتبر روز جهانی معلم، پیامی صادر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، متن پیام محسن حاجی میرزایی، به مناسبت روز جهانی معلم به شرح زیر است:

به نام یگانه‌ی علیم

معلّمان، زیستن خویش را فدای دانستن انسان‌ها می‌کنند و از این جهت، نزدیک‌ترین شغل را به «رسالت آسمانی» دارند و با پیامبران الهی هم‌ریشه و هم‌پیشه‌اند.

مسرورانه فرارسیدن 5 اکتبر، مقارن با ۱4 مهر و روز جهانی معلّم را به شما  مشتاقان تعلیم و تربیت تبریک و تهنیت می‌گویم.

به‌یقین شما معلّمان عزیز در حقیقت حامیان معنوی و هادیان فکری انسان‌های روزگار هستید و می‌توانید با اتّکال به خداوند متعال و اتکا به سیره‌ی نظری و عملی پیامبران الهی و نیز با ابتنا بر شیوه‌ی حیات‌بخش معلّمی، در مسیر سخت، اما سبز آفرینش گام بردارید تا خِرد و اخلاق تعمیم یابد و صلح و صلاح در گستره‌ی جهان جاری شود.

همچنین شما معلمان گرامی، می‌توانید به مدد آموزه‌های تعلیمی و تربیتی، روحیه و رویکرد انسان‌ها را نسبت به مقابله با بلایای طبیعی و بیماری‌های فراگیر و واگیرداری مانند کرونا، ارتقا و اعتلا دهید.

***

صدای معلم :

پیام یونسکو  به مناسبت روز جهانی معلم 2020

معلمان: راهبران در بحران، تصویرگران پای کار آینده

این رسانه فرارسیدن « روز جهانی معلم » را به معلمان حرفه ای ، تحلیل گر و مطالبه گر شادباش می گوید .

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

پایان پیام/


پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

گروه گزارش/

سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور یمن آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.

در گزارش صدای معلم آمده بود :

« در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی‌ نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار می‌شود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.

معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.

حنان علی الرداعی٬ یک کارشناس حوزه آموزش در یمن در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: آموزش در یمن به دلیل ادامه جنگ در وضعیت دشواری قرار دارد. تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جنگ در زمینه آموزش نیز احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا٬ وضعیت آموزش را بدتر نیز کرده است٬ اظهار داشت: نگرانی در مورد شیوع ویروس در بین دانشجویان به دلیل ضعف زیرساخت‌های بهداشتی در یمن بالاست.

یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه می‌روند٬ می‌گوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری می‌کردیم. اما اکنون قیمت‌ها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نیز واهمه داریم.

او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانواده‌های یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.

تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »

خبرگزاری آناتولی سوم اکتبر خبر از توزیع لباس فرم دانش آموزی بین دانش آموزان یمنی خبر داد . ( این جا )

این خبرگزاری می نویسد :

« سازمان هلال احمر ترکیه طی مراسمی در مدرسه «دارالايتام» واقع در شهر معلای استان عدن یمن میان دانش‌آموزان یتیم این کشور لباس فرم مدرسه توزیع کرد.

سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد
مصطفی آیدین، رئیس دفتر سازمان هلال احمر ترکیه در یمن در مراسم توزیع لباس فرم مدرسه بین یتیمان یمنی به خبرنگار آناتولی اعلام کرد که این کمپین بشردوستانه نشانگر حمایت ترکیه از یتیمان و نیازمندان در مناطق مختلف یمن است.

این مراسم با حضور علی‌جان بوداک، مدیر مالی دفتر سازمان هلال احمر ترکیه در یمن و شماری از مقامات محلی در مدرسه دار الايتام برگزار شد.

سازمان هلال احمر ترکیه میان مستمندان در مناطق مختلف یمن پوشاک و بسته‌های مواد غذایی توزیع کرده و به بیمارستان‌های این کشور نیز دارو و لوازم پزشکی ارسال می‌کند.

طبق آمار سازمان ملل متحد 80 درصد جمعیت یمن به کمک بشردوستانه و حفاظت جانی نیاز دارند. »

پایان گزارش/


سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

کابینه افغانستان فیصله کرده که صنوف/ کلاس‌های اول تا دهم مکاتب/ مدارس سر از تاریخ ۱۲ میزان/ مهر بازگشایی شوند.

با شیوع کرونا در بهار امسال تمام مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند. در ماه اسد/ مرداد نخست دانشگاه‌ها و بعدتر کلاس‌های یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی و تمام کلاس‌های مکاتب خصوصی در آغاز ماه سنبله/ شهریور بازگشایی شدند.

کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

حالا ديگر مشخص شده است كه در ميان انواع بحث‌هاي علمي و اخلاقي مربوط به پاندمي كوويد19، موضوع باز شدن يا نشدن مدرسه‌ها و حضوري بودن يا غيرحضوري بودن آنها تبديل به يكي از پيچيده‌ترين بحث‌هاي دنياي پس از شيوع شده است. در همين روزها كه آمار شيوع دوباره در كشورهاي اروپايي ازجمله بريتانيا رو به افزايش است، بحث‌ها و بررسي‌هاي بسياري به لحاظ سياسي و علمي برانگيخته است. در روزهاي گذشته رسانه‌هاي بسياري در بريتانيا سراغ موضوع مدارس رفته‌اند. در يكي از آخرين نمونه‌ها، گاردين به تحقيقي علمي اشاره كرده است كه دانشمندان مشاركت‌كننده در آن به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد به هر نحوي كه شده مدرسه‌ها را باز نگه داشت.

حدود 10 روز پيش بود كه سازمان جهاني بهداشت بخشي ويژه پرسش‌هاي معمول در مورد كودكان و بازگشايي مدارس در دوران كرونا در سايتش باز كرد و به برخي سوالات عمده در مورد باز شدن مدارس، نقاط مثبت و منفي اين تصميم، ميزان شيوع بيماري در ميان كودكان، احتمال ناقل بودن آنها و غيره توضيحاتي داد. در يكي از بخش‌هاي اين مطلب به مزاياي بازگشايي مدارس پرداخته شده كه به گفته سازمان جهاني بهداشت تعطيلي آنها آثار منفي بهداشتي، آموزشي، توسعه‌اي و حتي اقتصادي در پي داشته است.

در كشورهاي مختلف، يكي از خطرات تعطيلي فيزيكي مدارس افزايش آمار كودكاني است كه ديگر هرگز به مدرسه باز نخواهند گشت.
از نيمه شهريور به بعد مدارس بسياري در سراسر دنيا كار خود را آغاز كردند. در مواردي (اغلب در مقطع متوسطه) مواردي از شيوع كرونا همزمان با بازشدن مدارس گزارش شد و همين سبب شد تا در برخي شهرهايي كه گزارش شيوع در مدارس از آنها رسيد، باز بخشي از مدرسه‌ها تعطيل شوند. با اين حال اين احتمال هم وجود دارد كه بخشي از اين تعطيلي‌ها و نگراني‌هايي كه در مورد سرايت در ميان كودكان وجود دارد، برخاسته از نتايج مختلفي است كه در مطالعات مختلف به دست آمده است.

نشريه اينديپندنت همين چند روز پيش به بخشي از اين تناقض‌ها اشاره كرد. به نوشته اين نشريه، مقامات سوييس در ماه آوريل (اواسط بهار) اعلام كردند كه بچه‌هاي زير 10 سال مي‌توانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي‌شان را بغل كنند، چراكه به گفته آنها كودكان در اين سن نمي‌توانند ناقل ويروس باشند. اما حدود يك ماه بعد تحقيقي در آلمان نشان داد كه كودكان ممكن است درست به اندازه بزرگسالان ناقل ويروس باشند.
دو روز قبل نشريه گاردين با اشاره به يكي از تازه‌ترين تحقيقات در بريتانيا تيتر زد: «متخصصان مي‌گويند بچه‌ها زياده از حد در حال تست دادن هستند.» پروفسور راسل وينر، نويسنده ارشد اين پژوهش معتقد است:

«مدارس تقريبا بايد آخرين جاهايي باشند كه تعطيل مي‌شوند.»

کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

گاردين به نقل از دانشمندان اين پژوهش نوشته است كه كودكان در بريتانيا بيش از اندازه دارند تست تشخيص كرونا مي‌دهند كه البته برخاسته از يك نگراني قابل درك اما نادرست در مورد شيوع در مدارس است.

پروفسور وينر، از متخصصان بيمارستان كودكان اورماند استريت به گاردين گفته است: «نكته كليدي در مورد اين تحقيق اين است كه از بازگشايي مدارس حمايت مي‌كند. مدرسه‌ها بايد باز باشند و تقريبا آخرين جاهايي باشند كه تعطيل مي‌شوند. به عنوان بخشي از پروسه زيستن با ويروس و آموختن بايد مدرسه‌ها را باز نگه داريم.» اين موارد البته با تاكيد بر شرايط مدارس در بريتانيا مطرح شده‌اند، كشوري كه همراه با شروع مدارس، تست‌هاي گسترده‌اي را در ميان دانش‌آموزان انجام مي‌دهد و حالا متخصصان مي‌گويند، آبريزش بيني و عطسه به عنوان نشانه‌هاي معمول سرماخوردگي در ابتداي پاييز و به‌خصوص در ميان كودكان معمول هستند و تا كودكي مبتلا به علايم بارز كرونا از جمله سرفه‌هاي دايمي، تب و از دست رفتن حس بويايي و چشايي نشده است نبايد از او تست گرفت. در كشورهاي مختلف، يكي از خطرات تعطيلي فيزيكي مدارس افزايش آمار كودكاني است كه ديگر هرگز به مدرسه باز نخواهند گشت.
پژوهشي كه در مورد نتايج آن بحث مي‌شود اخيرا در ماهنامه پزشكي جاما پدياتريكس منتشر شده است كه به صورت تخصصي در حوزه سلامت و بيماري‌هاي اطفال منتشر مي‌شود. اين تحقيق نشان داده است كه كودكان ابتدايي پايين‌ترين نرخ آلودگي به ويروس را داشته‌اند و گروه‌هاي سني بالاتر يعني 17، 18 تا 20 ساله‌ها در نرخ ابتلا به بزرگسالان نزديك هستند. همچنان در بازه سني ميان كودك و بزرگسال اطلاعات كافي در مورد ميزان و نرخ ابتلا وجود ندارد. در مورد ميزان دقت اين پژوهش در گزارش گاردين آمده است: «او تاكيد مي‌كند كه اين فراتحليل، تعداد بسياري از مطالعات را از سراسر دنيا گرد آورده است كه در مجموع اطلاعات حاصل از مطالعه روي 41 هزار و 640 كودك و نوجوان تا سن 20 سال را شامل مي‌شوند و اين تحقيق اصولا به مساله استعداد كودكان در انتقال ويروس به ساير مردم نپرداخته است اما تا حدي تصويري از ميزان انتقال را هم به دست مي‌دهد چون براي اينكه قادر به انتقال ويروس باشي بايد ابتدا خودت به آن مبتلا شوي.»
حالا مدتي است كه اين تيم تحقيقاتي نتايجش را دراختيار دولت بريتانيا مي‌گذارد و بخشي از پروسه تصميم‌گيري هيات دولت اين كشور براي بازگشايي مدارس شده‌اند. رهبر اين تيم مي‌گويد: «بايد دست از بازي باز و بسته كردن مدارس ‌برداريم. در حالي كه موج بعدي كوويد19 ناگزير دارد از راه مي‌رسد، احتمال اينكه فشار براي بستن مدارس بالا بگيرد وجود دارد.»
اما همه آنچه مطالعات نشان مي‌دهند، همه توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت و دو دوتا چهارتاي سياسي و اجتماعي يك طرف است و آنچه در واقعيت مدارس رخ مي‌دهد در سويي ديگر. در همان نشريه گاردين، خاطرات چند روز يك مدير مدرسه به چاپ رسيده است كه هر روز ثبت كرده كه چه مشكلات و گرفتاري‌هايي از زمان آغاز به كار مدارس را پشت سر گذاشته‌اند، از شيطنت بچه‌ها و دعواهايي كه حفظ فاصله اجتماعي در مدرسه را غيرممكن مي‌كنند تا مثبت شدن تست يك دانش‌آموز 9 ساله و خشم پدر و مادرهايي كه او را به انواع اتهامات درست و نادرست محكوم كرده‌اند: «مطمئن نيستم چقدر ديگر مي‌توانم دوام بياورم.» اين جمله يك مدير مدرسه در بريتانيا است؛ جمله‌اي كه بدون شك به زبان‌هاي مختلفي بر ذهن و زبان مديران و معلمان بسياري در كشورهاي مختلف جاري شده است.

روزنامه اعتماد


کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

syriareopeningschools2

ایرنا گزارش می کند : ( این جا )

 استان ادلب در شمال غرب سوریه اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی در آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها بود.

گروه موسوم به ارتش ملی با پشتیبانی ارتش ترکیه و آتش توپخانه‌ای و موشکی گسترده، شرق استان ادلب واقع در شمال سوریه را اسفند ۹۸ هدف حمله قرار داد. از سوی دیگر، پیشروی ارتش سوریه در این مناطق صورت گرفت. این درگیری‌ها در حالی شدت گرفت که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی‌ماه) با توافق «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رییسان‌جمهوری روسیه و ترکیه، در منطقه ادلب آتش‌بس اعلام اما این آتش‌بس دو روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

پیشروی ارتش سوریه در منطقه شمالی این کشور و تلاش برای آزادی باقیمانده شهرها و روستاها در این منطقه به‌خصوص آزادسازی شهر راهبردی ادلب به‌طور جد این پرسش را مطرح کرد که آیا آزادسازی این شهر نقطه آغازی برای پایان برخی اتحادهای شکل‌گرفته در این منطقه از جمله اتحاد ترکیه و روسیه خواهد بود یا خیر؟

استان ادلب در یک برنامه هماهنگ و از پیش طراحی‌شده در سایه ناآرامی‌های سوریه و بحران حاکم بر این کشور در سال ۱۳۹۴ با هجوم شماری از تروریست‌ها اشغال شد و سوریه با توجه به درگیری در دیگر مناطق مرکزی و جنوبی خود نتوانست اقدامی در این زمینه به‌ غیر از محکومیت این رخداد انجام دهد.

دولت دمشق بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تلاش کرده تا مناطق اشغالی خود را آزاد کند که بارها با مقاومت ترکیه روبه‌رو شده است.

روسیه و ترکیه در مذاکرات روز ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۸ در کاخ کرملین توافق کردند که از بامداد ۱۶ اسفند در منطقه ادلب آتش‌بس برقرار شود. علاوه بر آن قرار بود بر اساس توافق روسیه و ترکیه، راهگذر امنیتی در حاشیه جاده‌ای که منطقه حلب را به لاذقیه متصل می‌کند ایجاد شود و نظامیان روسی و ترکیه‌ای به‌طور منظم به گشت زنی در این جاده بپردازند، اما با وجود این توافق، تروریست‌ها تاکنون بارها آتش‌بس در منطقه امن ادلب را نقض کرده‌اند. »

خبرگزاری آناتولی امروز 29 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« مدارس ادلب در شمال غرب سوریه پس از دو هفته تاخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کردند. گشایش این مدارس قرار بود در اواسط ماه سپتامبر صورت بگیرد ولی به‌دلیل مشاهده چند مورد آلوده به کرونا در این منطقه دو هفته به تاخیر افتاد.

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

یحیی عیسی، معلم زبان عربی در دبستان «عبدالله بن مسعود» در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع پاندمی کرونا را اتخاذ کردیم. مدرسه را ضدعفونی کرده و کودکان را در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مطلع کردیم.

احمد عبود، دانش‌آموز کلاس سوم این مدرسه نیز گفت: آموزش حضوری برای من بهتر است. در خانه امکانات لازم برای آموزش مجازی را نداریم. معلمان در مدارس آموزش بهتری ارائه می‌دهند. تکالیف خود را انجام می‌دهیم و با دوستان‌مان بازی می‌کنیم. »

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

پیش تر " صدای معلم " ضمن انتشار گزارشی همراه با انتشار ویدئویی از همخوانی و شادی یک آموزگار سوریه ای هم زمان با " بازگشایی مدارس " در سوریه نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

پایان گزارش/


بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

نتایج یک نظرپرسی در ۱۳۰۲ مدرسه آلمان، افزایش توهین، تهدید، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی دانش‌آموزان علیه کادر آموزشی را تایید می‌کند. دو سوم معلمان چنین خشونت‌هایی را در محیط درسی یا فضای مجازی تجربه کرده‌اند.

توهین، تهدید، قلدری، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی علیه کادر آموزشی در مدارس آلمان افزایش یافته است. این نتیجه یک نظرسنجی در محیط‌های درسی این کشور است. یک سوم مدیران مدارس از رشد خشونت‌های بدنی در پنج سال گذشته گزارش می‌دهند.

رفتارهای تهاجمی علیه معلمان در انواع مختلف مدارس آلمان در سال‌های اخیر تشدید شده‌اند. این بیلان یک نظرپرسی است که اتحادیه مربیان و مدرسان (VBE) در ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ انجام داده و تجربیات ۱۳۰۲ مدیر مدرسه را در بر می‌گیرد.

۳۴درصد مدیران گفته‌اند که شاهد تعرض فیزیکی محصلان به معلمان بوده‌اند. در سال ۲۰۱۸، این میزان ۲۵ درصد بود. آمار فحاشی، تهدید، تحقیر، بی‌احترامی، بدگویی و جوسازی علیه معلمان نیز به نسبت قبل بیشتر شده است. ۶۱درصد از کادر آموزشی گفته‌اند که چنین مواردی را تجربه کرده‌اند.

طرفه آن که عاملان هشت درصد این حملات، والدین محصلان بوده‌اند. مدیران مدارس گفته‌‌‌اند که در ۶۰ درصد موارد، پدر و مادرها حاضر نبوده‌اند تعامل سازنده‌ای برای تصحیح رفتارهای فرزندانشان داشته باشند. 

 ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد.

نتایج باورنکردنی

اودو بک‌مان، دبیر اتحادیه مربیان و مدرسان آلمان (VBE) بیلان این نظرپرسی را تکان‌دهنده خوانده است. طبق این نتیجه ۷۳درصد کادر آموزشی مدارس گفته‌اند که طعم خشونت روانی از سوی دانش‌آموزان را چشیده‌اند و از این میان، ۶۱درصد معلمان دوره متوسطه بوده‌اند. خشونت بدنی اما بیشتر در دوره ابتدایی به چشم می‌خورد. ۴۰درصد آموزگاران دبستان‌ها چنین مواردی را گزارش کرده‌اند.

 

اودو بک‌مان، یک علت امر را در این واقعیت می‌داند که دانش‌آموزان کم‌ سن و سال، هنوز نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند. با این همه، او ارقام موجود را نگران‌کننده و تامل‌برانگیز می‌خواند.

طبق داده‌های نظرپرسی، توهین یا تهدید در خلال ساعات درس یا خارج از مدرسه در فضای مجازی، عمدتا از طرف دانش‌‌آموزان دبیرستانی صورت می‌گیرد. کادر آموزشی ۷۳درصد مدارس متوسطه با فحاشی و رفتار تهاجمی در ساعات درسی روبه رو بوده‌اند. ۵۲ درصد نیز گفته‌اند که در اینترنت مورد حمله و اهانت قرار گرفته‌اند.

اتحادیه معلمان آلمان می‌گوید اکثر این موارد در مدارسی دیده می‌شوند که در محلات پرخطر قرار دارند. اتحادیه به طور خاص به خشونت‌هایی آشکار یا زیرپوستی اشاره می‌کند که آموزگاران و دبیران زن این قبیل مدارس را آماج خود قرار می‌دهند و مبنای فرهنگی دارند.

در بررسی انجام گرفته، هیچ اطلاعاتی از خانواده، پیشینه یا ترکیب اجتماعی دانش‌آموزان موجود نیست.

 

معضل نفرت‌پراکنی در اینترنت

تحقیق نشان می‌دهد که مزاحمت، اهانت و آزار اینترنتی علیه معلمان نیز بیشتر شده‌ و به ۳۲درصد رسیده‌ که ۱۲درصد به نسبت به سال ۲۰۱۸، افزایش دارد. این نظرسنجی مشخص می‌کند که ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد. ۵۶درصد مدیران مدارس گفته‌اند قادر نیستند به قدر کافی همکاران خود را از چنین حملاتی مصون نگاه دارند.

 

به طور نمونه، فیلم‌هایی در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌می‌شوند که به صورت مخفیانه یا غیرقانونی در کلاس ضبط می‌شوند. در مواردی، یک گروه واتساپی از کل کلاس برای مسخره کردن، دست انداختن و فضاسازی علیه معلم تشکیل می‌شود. این در حالی است که پاره‌ای از والدین، به جای بازداشتن فرزندان خودز آنها را به نوعی همراهی هم می‌کنند.

هانس پتر مایندینگر، رئیس اتحادیه سراسری معلمان آلمان، نفرت‌پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی را یک مشکل اساسی و مستلزم ورود دولت می‌داند. اودو بک‌مان، دبیر این اتحادیه نیز در همین راستا، پیشنهاد تشکیل تیم‌هایی متشکل از متخصصان آموزشی و روانشناسی را مطرح می‌کند. او می‌گوید لازم است ارزیابی دقیقی از چندوچون و دلایل این خشونت‌ها صورت گیرد و وزارتخانه‌های ذیصلاح، برای حل چنین معضلی راهکار ارائه دهند.

دویچه وله فارسی

پایان پیام/


خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور