صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت چهاردهم مهر ماه برابر با پنجم اکتبر روز جهانی معلم، پیامی صادر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، متن پیام محسن حاجی میرزایی، به مناسبت روز جهانی معلم به شرح زیر است:

به نام یگانه‌ی علیم

معلّمان، زیستن خویش را فدای دانستن انسان‌ها می‌کنند و از این جهت، نزدیک‌ترین شغل را به «رسالت آسمانی» دارند و با پیامبران الهی هم‌ریشه و هم‌پیشه‌اند.

مسرورانه فرارسیدن 5 اکتبر، مقارن با ۱4 مهر و روز جهانی معلّم را به شما  مشتاقان تعلیم و تربیت تبریک و تهنیت می‌گویم.

به‌یقین شما معلّمان عزیز در حقیقت حامیان معنوی و هادیان فکری انسان‌های روزگار هستید و می‌توانید با اتّکال به خداوند متعال و اتکا به سیره‌ی نظری و عملی پیامبران الهی و نیز با ابتنا بر شیوه‌ی حیات‌بخش معلّمی، در مسیر سخت، اما سبز آفرینش گام بردارید تا خِرد و اخلاق تعمیم یابد و صلح و صلاح در گستره‌ی جهان جاری شود.

همچنین شما معلمان گرامی، می‌توانید به مدد آموزه‌های تعلیمی و تربیتی، روحیه و رویکرد انسان‌ها را نسبت به مقابله با بلایای طبیعی و بیماری‌های فراگیر و واگیرداری مانند کرونا، ارتقا و اعتلا دهید.

***

صدای معلم :

پیام یونسکو  به مناسبت روز جهانی معلم 2020

معلمان: راهبران در بحران، تصویرگران پای کار آینده

این رسانه فرارسیدن « روز جهانی معلم » را به معلمان حرفه ای ، تحلیل گر و مطالبه گر شادباش می گوید .

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

پایان پیام/


پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

گروه گزارش/

سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور یمن آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.

در گزارش صدای معلم آمده بود :

« در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی‌ نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار می‌شود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.

معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.

حنان علی الرداعی٬ یک کارشناس حوزه آموزش در یمن در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: آموزش در یمن به دلیل ادامه جنگ در وضعیت دشواری قرار دارد. تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جنگ در زمینه آموزش نیز احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا٬ وضعیت آموزش را بدتر نیز کرده است٬ اظهار داشت: نگرانی در مورد شیوع ویروس در بین دانشجویان به دلیل ضعف زیرساخت‌های بهداشتی در یمن بالاست.

یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه می‌روند٬ می‌گوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری می‌کردیم. اما اکنون قیمت‌ها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نیز واهمه داریم.

او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانواده‌های یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.

تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »

خبرگزاری آناتولی سوم اکتبر خبر از توزیع لباس فرم دانش آموزی بین دانش آموزان یمنی خبر داد . ( این جا )

این خبرگزاری می نویسد :

« سازمان هلال احمر ترکیه طی مراسمی در مدرسه «دارالايتام» واقع در شهر معلای استان عدن یمن میان دانش‌آموزان یتیم این کشور لباس فرم مدرسه توزیع کرد.

سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد
مصطفی آیدین، رئیس دفتر سازمان هلال احمر ترکیه در یمن در مراسم توزیع لباس فرم مدرسه بین یتیمان یمنی به خبرنگار آناتولی اعلام کرد که این کمپین بشردوستانه نشانگر حمایت ترکیه از یتیمان و نیازمندان در مناطق مختلف یمن است.

این مراسم با حضور علی‌جان بوداک، مدیر مالی دفتر سازمان هلال احمر ترکیه در یمن و شماری از مقامات محلی در مدرسه دار الايتام برگزار شد.

سازمان هلال احمر ترکیه میان مستمندان در مناطق مختلف یمن پوشاک و بسته‌های مواد غذایی توزیع کرده و به بیمارستان‌های این کشور نیز دارو و لوازم پزشکی ارسال می‌کند.

طبق آمار سازمان ملل متحد 80 درصد جمعیت یمن به کمک بشردوستانه و حفاظت جانی نیاز دارند. »

پایان گزارش/


سازمان هلال احمر ترکیه بین دانش‌آموزان یتیم یمنی لباس فرم مدرسه توزیع کرد

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

کابینه افغانستان فیصله کرده که صنوف/ کلاس‌های اول تا دهم مکاتب/ مدارس سر از تاریخ ۱۲ میزان/ مهر بازگشایی شوند.

با شیوع کرونا در بهار امسال تمام مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند. در ماه اسد/ مرداد نخست دانشگاه‌ها و بعدتر کلاس‌های یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی و تمام کلاس‌های مکاتب خصوصی در آغاز ماه سنبله/ شهریور بازگشایی شدند.

کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

حالا ديگر مشخص شده است كه در ميان انواع بحث‌هاي علمي و اخلاقي مربوط به پاندمي كوويد19، موضوع باز شدن يا نشدن مدرسه‌ها و حضوري بودن يا غيرحضوري بودن آنها تبديل به يكي از پيچيده‌ترين بحث‌هاي دنياي پس از شيوع شده است. در همين روزها كه آمار شيوع دوباره در كشورهاي اروپايي ازجمله بريتانيا رو به افزايش است، بحث‌ها و بررسي‌هاي بسياري به لحاظ سياسي و علمي برانگيخته است. در روزهاي گذشته رسانه‌هاي بسياري در بريتانيا سراغ موضوع مدارس رفته‌اند. در يكي از آخرين نمونه‌ها، گاردين به تحقيقي علمي اشاره كرده است كه دانشمندان مشاركت‌كننده در آن به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد به هر نحوي كه شده مدرسه‌ها را باز نگه داشت.

حدود 10 روز پيش بود كه سازمان جهاني بهداشت بخشي ويژه پرسش‌هاي معمول در مورد كودكان و بازگشايي مدارس در دوران كرونا در سايتش باز كرد و به برخي سوالات عمده در مورد باز شدن مدارس، نقاط مثبت و منفي اين تصميم، ميزان شيوع بيماري در ميان كودكان، احتمال ناقل بودن آنها و غيره توضيحاتي داد. در يكي از بخش‌هاي اين مطلب به مزاياي بازگشايي مدارس پرداخته شده كه به گفته سازمان جهاني بهداشت تعطيلي آنها آثار منفي بهداشتي، آموزشي، توسعه‌اي و حتي اقتصادي در پي داشته است.

در كشورهاي مختلف، يكي از خطرات تعطيلي فيزيكي مدارس افزايش آمار كودكاني است كه ديگر هرگز به مدرسه باز نخواهند گشت.
از نيمه شهريور به بعد مدارس بسياري در سراسر دنيا كار خود را آغاز كردند. در مواردي (اغلب در مقطع متوسطه) مواردي از شيوع كرونا همزمان با بازشدن مدارس گزارش شد و همين سبب شد تا در برخي شهرهايي كه گزارش شيوع در مدارس از آنها رسيد، باز بخشي از مدرسه‌ها تعطيل شوند. با اين حال اين احتمال هم وجود دارد كه بخشي از اين تعطيلي‌ها و نگراني‌هايي كه در مورد سرايت در ميان كودكان وجود دارد، برخاسته از نتايج مختلفي است كه در مطالعات مختلف به دست آمده است.

نشريه اينديپندنت همين چند روز پيش به بخشي از اين تناقض‌ها اشاره كرد. به نوشته اين نشريه، مقامات سوييس در ماه آوريل (اواسط بهار) اعلام كردند كه بچه‌هاي زير 10 سال مي‌توانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي‌شان را بغل كنند، چراكه به گفته آنها كودكان در اين سن نمي‌توانند ناقل ويروس باشند. اما حدود يك ماه بعد تحقيقي در آلمان نشان داد كه كودكان ممكن است درست به اندازه بزرگسالان ناقل ويروس باشند.
دو روز قبل نشريه گاردين با اشاره به يكي از تازه‌ترين تحقيقات در بريتانيا تيتر زد: «متخصصان مي‌گويند بچه‌ها زياده از حد در حال تست دادن هستند.» پروفسور راسل وينر، نويسنده ارشد اين پژوهش معتقد است:

«مدارس تقريبا بايد آخرين جاهايي باشند كه تعطيل مي‌شوند.»

کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

گاردين به نقل از دانشمندان اين پژوهش نوشته است كه كودكان در بريتانيا بيش از اندازه دارند تست تشخيص كرونا مي‌دهند كه البته برخاسته از يك نگراني قابل درك اما نادرست در مورد شيوع در مدارس است.

پروفسور وينر، از متخصصان بيمارستان كودكان اورماند استريت به گاردين گفته است: «نكته كليدي در مورد اين تحقيق اين است كه از بازگشايي مدارس حمايت مي‌كند. مدرسه‌ها بايد باز باشند و تقريبا آخرين جاهايي باشند كه تعطيل مي‌شوند. به عنوان بخشي از پروسه زيستن با ويروس و آموختن بايد مدرسه‌ها را باز نگه داريم.» اين موارد البته با تاكيد بر شرايط مدارس در بريتانيا مطرح شده‌اند، كشوري كه همراه با شروع مدارس، تست‌هاي گسترده‌اي را در ميان دانش‌آموزان انجام مي‌دهد و حالا متخصصان مي‌گويند، آبريزش بيني و عطسه به عنوان نشانه‌هاي معمول سرماخوردگي در ابتداي پاييز و به‌خصوص در ميان كودكان معمول هستند و تا كودكي مبتلا به علايم بارز كرونا از جمله سرفه‌هاي دايمي، تب و از دست رفتن حس بويايي و چشايي نشده است نبايد از او تست گرفت. در كشورهاي مختلف، يكي از خطرات تعطيلي فيزيكي مدارس افزايش آمار كودكاني است كه ديگر هرگز به مدرسه باز نخواهند گشت.
پژوهشي كه در مورد نتايج آن بحث مي‌شود اخيرا در ماهنامه پزشكي جاما پدياتريكس منتشر شده است كه به صورت تخصصي در حوزه سلامت و بيماري‌هاي اطفال منتشر مي‌شود. اين تحقيق نشان داده است كه كودكان ابتدايي پايين‌ترين نرخ آلودگي به ويروس را داشته‌اند و گروه‌هاي سني بالاتر يعني 17، 18 تا 20 ساله‌ها در نرخ ابتلا به بزرگسالان نزديك هستند. همچنان در بازه سني ميان كودك و بزرگسال اطلاعات كافي در مورد ميزان و نرخ ابتلا وجود ندارد. در مورد ميزان دقت اين پژوهش در گزارش گاردين آمده است: «او تاكيد مي‌كند كه اين فراتحليل، تعداد بسياري از مطالعات را از سراسر دنيا گرد آورده است كه در مجموع اطلاعات حاصل از مطالعه روي 41 هزار و 640 كودك و نوجوان تا سن 20 سال را شامل مي‌شوند و اين تحقيق اصولا به مساله استعداد كودكان در انتقال ويروس به ساير مردم نپرداخته است اما تا حدي تصويري از ميزان انتقال را هم به دست مي‌دهد چون براي اينكه قادر به انتقال ويروس باشي بايد ابتدا خودت به آن مبتلا شوي.»
حالا مدتي است كه اين تيم تحقيقاتي نتايجش را دراختيار دولت بريتانيا مي‌گذارد و بخشي از پروسه تصميم‌گيري هيات دولت اين كشور براي بازگشايي مدارس شده‌اند. رهبر اين تيم مي‌گويد: «بايد دست از بازي باز و بسته كردن مدارس ‌برداريم. در حالي كه موج بعدي كوويد19 ناگزير دارد از راه مي‌رسد، احتمال اينكه فشار براي بستن مدارس بالا بگيرد وجود دارد.»
اما همه آنچه مطالعات نشان مي‌دهند، همه توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت و دو دوتا چهارتاي سياسي و اجتماعي يك طرف است و آنچه در واقعيت مدارس رخ مي‌دهد در سويي ديگر. در همان نشريه گاردين، خاطرات چند روز يك مدير مدرسه به چاپ رسيده است كه هر روز ثبت كرده كه چه مشكلات و گرفتاري‌هايي از زمان آغاز به كار مدارس را پشت سر گذاشته‌اند، از شيطنت بچه‌ها و دعواهايي كه حفظ فاصله اجتماعي در مدرسه را غيرممكن مي‌كنند تا مثبت شدن تست يك دانش‌آموز 9 ساله و خشم پدر و مادرهايي كه او را به انواع اتهامات درست و نادرست محكوم كرده‌اند: «مطمئن نيستم چقدر ديگر مي‌توانم دوام بياورم.» اين جمله يك مدير مدرسه در بريتانيا است؛ جمله‌اي كه بدون شك به زبان‌هاي مختلفي بر ذهن و زبان مديران و معلمان بسياري در كشورهاي مختلف جاري شده است.

روزنامه اعتماد


کارکرد مدرسه و زیستن با ویروس کرونا

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

syriareopeningschools2

ایرنا گزارش می کند : ( این جا )

 استان ادلب در شمال غرب سوریه اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی در آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها بود.

گروه موسوم به ارتش ملی با پشتیبانی ارتش ترکیه و آتش توپخانه‌ای و موشکی گسترده، شرق استان ادلب واقع در شمال سوریه را اسفند ۹۸ هدف حمله قرار داد. از سوی دیگر، پیشروی ارتش سوریه در این مناطق صورت گرفت. این درگیری‌ها در حالی شدت گرفت که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی‌ماه) با توافق «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رییسان‌جمهوری روسیه و ترکیه، در منطقه ادلب آتش‌بس اعلام اما این آتش‌بس دو روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

پیشروی ارتش سوریه در منطقه شمالی این کشور و تلاش برای آزادی باقیمانده شهرها و روستاها در این منطقه به‌خصوص آزادسازی شهر راهبردی ادلب به‌طور جد این پرسش را مطرح کرد که آیا آزادسازی این شهر نقطه آغازی برای پایان برخی اتحادهای شکل‌گرفته در این منطقه از جمله اتحاد ترکیه و روسیه خواهد بود یا خیر؟

استان ادلب در یک برنامه هماهنگ و از پیش طراحی‌شده در سایه ناآرامی‌های سوریه و بحران حاکم بر این کشور در سال ۱۳۹۴ با هجوم شماری از تروریست‌ها اشغال شد و سوریه با توجه به درگیری در دیگر مناطق مرکزی و جنوبی خود نتوانست اقدامی در این زمینه به‌ غیر از محکومیت این رخداد انجام دهد.

دولت دمشق بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تلاش کرده تا مناطق اشغالی خود را آزاد کند که بارها با مقاومت ترکیه روبه‌رو شده است.

روسیه و ترکیه در مذاکرات روز ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۸ در کاخ کرملین توافق کردند که از بامداد ۱۶ اسفند در منطقه ادلب آتش‌بس برقرار شود. علاوه بر آن قرار بود بر اساس توافق روسیه و ترکیه، راهگذر امنیتی در حاشیه جاده‌ای که منطقه حلب را به لاذقیه متصل می‌کند ایجاد شود و نظامیان روسی و ترکیه‌ای به‌طور منظم به گشت زنی در این جاده بپردازند، اما با وجود این توافق، تروریست‌ها تاکنون بارها آتش‌بس در منطقه امن ادلب را نقض کرده‌اند. »

خبرگزاری آناتولی امروز 29 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« مدارس ادلب در شمال غرب سوریه پس از دو هفته تاخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کردند. گشایش این مدارس قرار بود در اواسط ماه سپتامبر صورت بگیرد ولی به‌دلیل مشاهده چند مورد آلوده به کرونا در این منطقه دو هفته به تاخیر افتاد.

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

یحیی عیسی، معلم زبان عربی در دبستان «عبدالله بن مسعود» در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع پاندمی کرونا را اتخاذ کردیم. مدرسه را ضدعفونی کرده و کودکان را در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مطلع کردیم.

احمد عبود، دانش‌آموز کلاس سوم این مدرسه نیز گفت: آموزش حضوری برای من بهتر است. در خانه امکانات لازم برای آموزش مجازی را نداریم. معلمان در مدارس آموزش بهتری ارائه می‌دهند. تکالیف خود را انجام می‌دهیم و با دوستان‌مان بازی می‌کنیم. »

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

پیش تر " صدای معلم " ضمن انتشار گزارشی همراه با انتشار ویدئویی از همخوانی و شادی یک آموزگار سوریه ای هم زمان با " بازگشایی مدارس " در سوریه نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

پایان گزارش/


بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

نتایج یک نظرپرسی در ۱۳۰۲ مدرسه آلمان، افزایش توهین، تهدید، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی دانش‌آموزان علیه کادر آموزشی را تایید می‌کند. دو سوم معلمان چنین خشونت‌هایی را در محیط درسی یا فضای مجازی تجربه کرده‌اند.

توهین، تهدید، قلدری، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی علیه کادر آموزشی در مدارس آلمان افزایش یافته است. این نتیجه یک نظرسنجی در محیط‌های درسی این کشور است. یک سوم مدیران مدارس از رشد خشونت‌های بدنی در پنج سال گذشته گزارش می‌دهند.

رفتارهای تهاجمی علیه معلمان در انواع مختلف مدارس آلمان در سال‌های اخیر تشدید شده‌اند. این بیلان یک نظرپرسی است که اتحادیه مربیان و مدرسان (VBE) در ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ انجام داده و تجربیات ۱۳۰۲ مدیر مدرسه را در بر می‌گیرد.

۳۴درصد مدیران گفته‌اند که شاهد تعرض فیزیکی محصلان به معلمان بوده‌اند. در سال ۲۰۱۸، این میزان ۲۵ درصد بود. آمار فحاشی، تهدید، تحقیر، بی‌احترامی، بدگویی و جوسازی علیه معلمان نیز به نسبت قبل بیشتر شده است. ۶۱درصد از کادر آموزشی گفته‌اند که چنین مواردی را تجربه کرده‌اند.

طرفه آن که عاملان هشت درصد این حملات، والدین محصلان بوده‌اند. مدیران مدارس گفته‌‌‌اند که در ۶۰ درصد موارد، پدر و مادرها حاضر نبوده‌اند تعامل سازنده‌ای برای تصحیح رفتارهای فرزندانشان داشته باشند. 

 ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد.

نتایج باورنکردنی

اودو بک‌مان، دبیر اتحادیه مربیان و مدرسان آلمان (VBE) بیلان این نظرپرسی را تکان‌دهنده خوانده است. طبق این نتیجه ۷۳درصد کادر آموزشی مدارس گفته‌اند که طعم خشونت روانی از سوی دانش‌آموزان را چشیده‌اند و از این میان، ۶۱درصد معلمان دوره متوسطه بوده‌اند. خشونت بدنی اما بیشتر در دوره ابتدایی به چشم می‌خورد. ۴۰درصد آموزگاران دبستان‌ها چنین مواردی را گزارش کرده‌اند.

 

اودو بک‌مان، یک علت امر را در این واقعیت می‌داند که دانش‌آموزان کم‌ سن و سال، هنوز نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند. با این همه، او ارقام موجود را نگران‌کننده و تامل‌برانگیز می‌خواند.

طبق داده‌های نظرپرسی، توهین یا تهدید در خلال ساعات درس یا خارج از مدرسه در فضای مجازی، عمدتا از طرف دانش‌‌آموزان دبیرستانی صورت می‌گیرد. کادر آموزشی ۷۳درصد مدارس متوسطه با فحاشی و رفتار تهاجمی در ساعات درسی روبه رو بوده‌اند. ۵۲ درصد نیز گفته‌اند که در اینترنت مورد حمله و اهانت قرار گرفته‌اند.

اتحادیه معلمان آلمان می‌گوید اکثر این موارد در مدارسی دیده می‌شوند که در محلات پرخطر قرار دارند. اتحادیه به طور خاص به خشونت‌هایی آشکار یا زیرپوستی اشاره می‌کند که آموزگاران و دبیران زن این قبیل مدارس را آماج خود قرار می‌دهند و مبنای فرهنگی دارند.

در بررسی انجام گرفته، هیچ اطلاعاتی از خانواده، پیشینه یا ترکیب اجتماعی دانش‌آموزان موجود نیست.

 

معضل نفرت‌پراکنی در اینترنت

تحقیق نشان می‌دهد که مزاحمت، اهانت و آزار اینترنتی علیه معلمان نیز بیشتر شده‌ و به ۳۲درصد رسیده‌ که ۱۲درصد به نسبت به سال ۲۰۱۸، افزایش دارد. این نظرسنجی مشخص می‌کند که ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد. ۵۶درصد مدیران مدارس گفته‌اند قادر نیستند به قدر کافی همکاران خود را از چنین حملاتی مصون نگاه دارند.

 

به طور نمونه، فیلم‌هایی در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌می‌شوند که به صورت مخفیانه یا غیرقانونی در کلاس ضبط می‌شوند. در مواردی، یک گروه واتساپی از کل کلاس برای مسخره کردن، دست انداختن و فضاسازی علیه معلم تشکیل می‌شود. این در حالی است که پاره‌ای از والدین، به جای بازداشتن فرزندان خودز آنها را به نوعی همراهی هم می‌کنند.

هانس پتر مایندینگر، رئیس اتحادیه سراسری معلمان آلمان، نفرت‌پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی را یک مشکل اساسی و مستلزم ورود دولت می‌داند. اودو بک‌مان، دبیر این اتحادیه نیز در همین راستا، پیشنهاد تشکیل تیم‌هایی متشکل از متخصصان آموزشی و روانشناسی را مطرح می‌کند. او می‌گوید لازم است ارزیابی دقیقی از چندوچون و دلایل این خشونت‌ها صورت گیرد و وزارتخانه‌های ذیصلاح، برای حل چنین معضلی راهکار ارائه دهند.

دویچه وله فارسی

پایان پیام/


خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

خالکوبی فراوان روی بدن یک معلم در یکی از شهرهای فرانسه خانواده دانش‌آموزان را نگران کرده است. واکنش دانش‌آموزان اما متفاوت است، برخی از ترس و نگرانی در نخستین برخوردشان با ظاهر متفاوت آقای معلم می‌گویند و برخی نیز می‌گویند که خالکوبی شخصیت آدم را تغییر نمی‌دهد.

البته خود معلم می‌گوید که وقتی در ۲۷ سالگی خالکوبی روی بدنش را شروع کرده بود هیچ وقت فکر نمی‌کرد یک روز این مساله به او آسیبی بزند. سیلوین آکار فریکی اوده معلم یکی از مدارس شهرستان اسون در شمال فرانسه است. او را به عنوان پرخالکوبی‌ترین مرد فرانسه می‌شناسند.

او رو به روی دوربین قرار می‌گیرد، تی‌شرتش را در می‌آورد. سراسر بدنش خالکوبی شده است، حتی چشمانش.

 

روایت یکی از والدین نگران

یکی از والدین می‌گوید: «مردم آزاد هستند هر مسیری در زندگی دلشان می‌خواهد انتخاب کنند، هرکاری بکنند اما نه در محیط مدرسه. من با آدم‌هایی که خالکوبی می‌کنند مشکلی ندارم. افراد مختارند هر انتخابی داشته باشند اما نه در مدرسه.»

در همین حال یکی از شاگردان این معلم می‌گوید: «برای من کمی نگران کننده است که آدم‌ها به ظاهر می‌پردازند. اغلب والدین هستند که به این مساله اهمیت می‌دهند. به هر حال ما در مدارس آموزش می‌بینیم تا از روی ظاهر افراد را قضاوت نکنیم.»

معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

از ۲۷ سالگی خالکوبی را شروع کردم

آقای اوده می‌گوید: «وقتی شروع به خالکوبی کردم، اصلا به این مساله که معلم هستم، فکر نمی‌کردم. آن موقع ۲۷ ساله بودم. حتی یک بار هم به این مساله فکر نکردم که این می‌تواند به من به عنوان یک معلم آسیب بزند.»

اسماعیل، شاگرد دیگر این معلم می‌گوید: «در کلاس به خودم گفتم اگر خالکوبی کنم به این معنی نیست که بدجنس می‌شوم. خالکوبی شخصیت و رفتار را تغییر نمی‌دهد.»

 

«چشم‌هایش من را ترساند»

دختر دانش‌آموز اما نگاه متفاوتی دارد و می‌گوید: «اولین باری که او را دیدم، بیشتر چشم‌هایش مرا ترساندند. چشمانش سیاه و قهوه‌ای بود، معمولی نبود.»

البته پسر دانش‌آموزی که در کنار او ایستاده همزمان می‌گوید: «بعد از مدتی به آن عادت می‌کنی.»

آقای اوده علاوه بر بدن چشم‌هایش را نیز رنگ کرده است. داخل چشم‌های او هنوز می‌شود تأثیر سرنگ را حس کرد. خودش می‌گوید: «قطره‌ها باید هر دو ساعت یک‌بار استفاده شوند. برای این کار باید شب بیدار شوید. یک وضع آشفته‌ای است. این کار یک قمار است، شاید اصلا کور شوم، به همین خاطر انجام آن را به دیگران پیشنهاد نمی‌کنم.»

شاید برای دانش‌آموزان بد هم نباشد

این معلم جوان می‌گوید: «در ابتدا وقتی خالکوبی می‌کردم، خودخواهانه این کار را برای خودم انجام می‌دادم و به بقیه چیزها فکر نمی‌کردم. اما به مرور زمان و در تماس با بچه‌ها بود که دیدم چقدر آنها با دیدن من درباره تحمل و احترام به دیگران چیزهای زیادی می‌آموزند. شاید به طور ناخواسته احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان در بزرگسالی‌شان نژادپرست نباشند ، به افراد معلول به عنوان افراد عجیب و غریب نگاه نکنند. بنابراین فکر می‌کنم این مثبت هم بوده‌است.»

یورونیوز فارسی

( کلیپ را مشاهده نمایید )


معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

گروه گزارش/

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران و متعاقب آن " تعطیلی مدارس " که از ابتدای اسفند 1398 صورت گرفت ؛ " صدای معلم " در گزارش های متعدد و متنوع خویش موضوع تعطیلی مدارس و پس از آن بازگشایی مدارس را را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .

برخی از منتقدان در برابر این گزارش ها عنوان می کنند که شرایط ایران با کشورهای دیگر مانند آمریکا ، بریتانیا ، فنلاند ، اسپانیا ، ایتالیا و ... قابل مقایسه نیست .

اما این گروه از مخالفان بازگشایی مدارس در ایران پاسخ مشخص ، منطقی و قانع کننده ای در برابر وضعیت کشورهایی مانند ترکیه که شرایط مشابهی با کشور ما دارند و یا حتی کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان و... ارائه نکرده و سکوت می کنند .

نکته قابل تامل آن است که کشورهای درگیر جنگ مانند یمن و سوریه هم مدارس را به صورت " حضوری " بازگشایی کرده اند .

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

خبرگزاری آناتولی ( استانبول )  10 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« جنگ و نگرانی از شیوع ویروس کرونا در یمن، آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

در سایه ویروس کرونا، آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.

در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی‌ نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار می‌شود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.

معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.

حنان علی الرداعی٬ یک کارشناس حوزه آموزش در یمن در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: آموزش در یمن به دلیل ادامه جنگ در وضعیت دشواری قرار دارد. تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جنگ در زمینه آموزش نیز احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا٬ وضعیت آموزش را بدتر نیز کرده است٬ اظهار داشت: نگرانی در مورد شیوع ویروس در بین دانشجویان به دلیل ضعف زیرساخت‌های بهداشتی در یمن بالاست.

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه می‌روند٬ می‌گوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری می‌کردیم. اما اکنون قیمت‌ها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نیز واهمه داریم.

او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانواده‌های یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.

تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »

پرسش " صدای معلم " از مخالفان بازگشایی مدارس آن است که کدام نسخه را برای نظام آموزشی ایران در میان بیش از 190 کشور عضو یونسکو پیشنهاد می کنند ؟ ضمن آن که سازمان یونسکو و سپس یونیسف نیز به صراحت بر بازگشایی مدارس تاکید کرده اند . من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

این رسانه در این گزارش پرسیده بود : ( این جا )

« پرسش " صدای معلم " از مخالفان بازگشایی مدارس آن است که کدام نسخه را برای نظام آموزشی ایران در میان بیش از 190 کشور عضو یونسکو پیشنهاد می کنند ؟ ضمن آن که سازمان یونسکو و سپس یونیسف نیز به صراحت بر بازگشایی مدارس تاکید کرده اند .

آیا وضعیت ایران از کشورهایی مانند افغانستان و یمن هم بدتر است ؟

« آیا دانش آموزان مبارزه با کرونا و سایر تهدیدها را نباید به عنوان یکی از " مهارت های زندگی " در مدرسه آموزش ببینند ؟

آیا نباید اندیشید که ترک تحصیل ، افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش از نتایج این گونه تعطیلی های بی حساب و کتاب بوده است ؟

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

پیامدهای فاجعه بار  تعطیلی طولانی مدت مدارس چه خواهند بود ؟ و چه کسی در آینده باید پاسخ گو باشد ؟

چرا دانش آموز باید این قدر در برابر کرونا آسیب پذیر تلقی شود؟ آیا در حال حاضر کارگران در محل کارشان حضور ندارند؟ آیا همه آسایشگاه های سربازان به اتاق های تک نفره تبدیل شده است؟ آیا کارگران معدن از ادامه کار منع شده اند؟ آیا رستوران ها تعطیل شده اند؟

چرا دانش آموزان را موجودات ناتوان یا معلول یا غیرهوشیار فرض می کنند و تصور می کنند آنها قادر نیستند هوشمندانه عمل کنند؟

درست است که باید حداکثر مراقبت از دانش آموزان به عمل آید و شرایط برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس فراهم شود، ولی ظاهرا برخی افراد طوری موضع می گیرند انگار نسخه خودکشی از ترس مرگ را برای مردم تجویز می کنند!

پاسخ مخالفان جز تکرار برخی گزاره های تکراری و بدون سند مانند دخالت مافیای مدارس غیرانتفاعی و... چیست ؟

آیا نباید " واقعیت ها "  پیرامونی را پذیرفته و مانند سایر کشورهای جهان منطقی و علمی فکر کنیم ؟ و به روش " حل مساله " زندگی کنیم ؟ »

" شفقنا " 23 شهریور نوشت : ( این جا )

« سال تحصیلی جدید در سوریه آغاز شد و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحطیلی راهی مدارس شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، باوجود آنکه ویروس کرونا در سوریه وجود دارد اما مدارس با رعایت اصول بهداشتی و اقدامات درمانی بازگشایی شدند.

۱۳ هزار و ۲۸۰ هزار مدرسه در سوریه آماده پذیرایی از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز شد.

پیش از این وزارت آموزش و پرورش در سوریه پروتکل بهداشتی را برای بازگشت به مدارس اعلام کرد و اقدامات لازم درمانی و بهداشتی برای بازگشت دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش سوریه از همه مدیران در استان ها درخواست شده است که دانش آموزان را در نزدیک ترین مدارس به خانه هایشان ثبت نام کنند تا دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیه نباشد.

وزارت آموزش و پرورش سوریه به دبیرخانه های بهداشت مدارس ماموریت داده است که با همکاری وزارت بهداشت، کادرهای بهداشتی مدارس را به طور مداوم آموزش دهند تا موارد مشکوک ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و اقدامات لازم را به هنگام شیوع ویروس انجام دهند. »

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

" تسنیم " 29 شهریور نوشت : ( این جا )

« علی رغم گذشت بیش از 5 سال از بحران در سوریه و با وجود تمامی دشواری ها و موانع، سوریه سال جدید تحصیلی را با استقبال از هزاران دانش آموز در سراسر این کشور آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، گروه های تروریستی در سوریه از آغاز بحران برای تخریب هدفمند موسسات دولت تلاش می کنند و در این راستا مدارس و دانشگاه ها نیز از این اهداف آنها مستثنی نبوده اند و این گروه ها به طور عمدی از طریق خودروهای بمب گذاری شده و یا خمپاره سعی کرده اند، مدارس و دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی را تخریب نمایند.

مدرسه عکرمه در شهر حمص یکی از بزرگ ترین شاهد برای وحشی گری تروریست هاست زیرا گروه تروریستی داعش در اواسط سال 2014 این مدرسه را منفجر کردند که باعث شهادت ده ها کودک شد.

گروه های تروریستی در حومه دمشق و حلب نیز همچنان به هدف قرار دادن مناطق مسکونی و مدارس در طول روز با استفاده از خمپاره ادامه می دهند و هدف این تروریست ها نیز متوقف کردن زندگی و به تعطیلی کشاندن فعالیت های آموزشی است. در بیانیه وزارت آموزش و پرورش سوریه از همه مدیران در استان ها درخواست شده است که دانش آموزان را در نزدیک ترین مدارس به خانه هایشان ثبت نام کنند تا دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیه نباشد.

با وجود همه این مشکلات و بحران در سوریه، مدارس این کشور امروز به روی دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بازگشایی شد بی آنکه به چالش ها و موانع پیشرو اهتمامی داشته باشد در حالی که تعداد زیادی از مدارس از دایره خدمت خارج شده، تعدادی از مدارس متضرر شده و در برخی مناطق نیز تروریست ها از رفتن دانش آموزان به مدارس ممانعت می کنند و این بزرگ ترین چالشی است که وزارت آموزش و پرورش سوریه با آن مواجه است و در کنار این مسائل این وزارتخانه به امر بازسازی برخی مدارس و ارائه تسهیلات زیاد به دانش آموزان و فراهم کردن کتب، لوازم التحریر و لباس مدرسه اقدام کرده است و همین امر بار مادی خانواده ها را کاهش داده است.

از سوی دیگر گروه تروریستی همچنان در مناطق تحت سیطره خود و مشخصا شهر الرقه مدارس را به روی دانش آموزان بسته است و مراکز آموزشی خاص خود را باز کرده است که مواد درسی خاص این گروه و آموزش های مربوط به افکار و عقاید تروریستی و تحریک آمیز را به دانش آموزان ارائه می کند.

جبهه النصره نیز این شیوه داعش را در پیش گرفته و از ورود دانش آموزان به مدارس شهر ادلب که تحت سیطره این گروه است، ممانعت کرده و صدها دانش آموز را وادار کرده است تا به جای رفتن به مدارس و کسب علم، به میدان های جنگ در حومه ادلب و حلب بروند. »

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

اما در این میان آن چه بسیار مهم و قابل تامل است این است که علی رغم بدبختی ها و مصائب ناشی از جنگ چندین ساله و خانمان سوز ؛ شور و هیجان دانش آموزان برای حضور در کلاس های درس است . وزارت آموزش و پرورش سوریه به دبیرخانه های بهداشت مدارس ماموریت داده است که با همکاری وزارت بهداشت، کادرهای بهداشتی مدارس را به طور مداوم آموزش دهند تا موارد مشکوک ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و اقدامات لازم را به هنگام شیوع ویروس انجام دهند.

خبرگزاری  SPUTNIK امروز 26 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

کلیپ را مشاهده کنید :


مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

وزارت‌ صحت/ بهداشت افغانستان اعلام کرده که با گذشت حدود یک ماه از باز شدن دانشگاه‌ها و شماری از مدارس این کشور، روند شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است و دولت برنامه دارد که تمام مدارس باز شوند.

با شیوع کرونا در بهار امسال تمام مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند. این روند تا ماه اسد/مرداد ادامه یافت. با تصویب کابینه ابتدا دانشگاه‌ها و بعد از اول سنبله/ شهریور تمام مکاتب خصوصی و کلاسهای ۱۱ و ۱۲ مدارس دولتی باز شدند.

مکاتب در بیشتر نقاط افغانستان از اول بهار آغاز و تاپایان پائیز ادامه می‌یابد.

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

اکنون وزارت بهداشت افغانستان گفته که با وزارت آموزش و پرورش (معارف) بر سر طرح جدید کار می‌کند که علاوه بر کلاس ۱۱ و ۱۲ تمام کلاس‌ها در مدارس دولتی نیز دایر شوند.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که ارزیابی آنان نشان داده است، در مدت یک ماهی که مدارس و دانشگاه‌ها باز شده، میزان شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است.

او افزود که این نشان می‌دهد ویروس کرونا در میان شاگردان پخش نشده است. به گفته او فقط افزایش چهار درصدی را در این مدت شاهد بوده که قابل نگرانی نیست.

آقای سمسور افزود که باید کابینه افغانستان طرح وزارت آموزش و پرورش را تصویب کند.

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

این درحالی است که دفتر سازمان بهداشت جهانی در افغانستان گفته با شروع مکاتب و دانشگاه‌ها نگران افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس‌ کرونا است. این نهاد از مردم خواسته که خطر شیوع کرونا را جدی بگیرند.

وزارت بهداشت افغانستان نیز چند روز قبل نسبت به شیوع موج دوم کرونا در فصل سرما هشدار داده بود.

 

آخرین آمار کرونا در افغانستان

روز گذشته وزارت بهداشت افغانستان گفته بود که در پی آزمایش ۹۵ نمونه مشکوک در شبانه روز گذشته، ۲۲ مورد مثبت کرونا شناسایی شده است. با این رقم مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به ۳۸ هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

در این مدت هیچ مورد مرگ بر اثر کرونا گزارش نشده بود. در حال حاضر شمار جان باختگان بر اثر این بیماری به ۱۴۳۷ نفر می‌رسد. ۳۲هزارو ۵۷۶ بیمار هم بهبود یافته‌است.

بی بی سی


تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

گروه رسانه/

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

در حالی که در اکثر کشورهای جهان ، مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی از مدت ها پیش بازگشایی شده و فرآیند آموزش به مسیر عادی خویش برگشته است در کشور ما هنوز بحث بر سر رفتن به مدرسه و یا در خانه ماندن است .

کم نیستند معلمان ، مدیران و کادر آموزشی در مدرسه که با ایجاد ترس  و اضطراب غیرواقعی در دانش آموزان و خانواده ها موجب خالی شدن کلاس ها و متعاقب آن تعطیلی مدرسه شده اند .

بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا  ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .

پیش تر ؛ " صدای معلم " در گزارشی با عنوان : "وزارت آموزش و پرورش بر "در اولویت قرار داشتن" آموزش حضوری در مدارس برخوردار نظارت کند ! "  نوشت : ( این جا )

« اخبار و گزارش های رسیده به " صدای معلم " موید آن است در حالی که در مناطق محروم کشور استقبال خوبی از سوی دانش آموزان و خانواده ها نسبت به آموزش حضوری صورت گرفته است اما در کلان شهرها ، شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اراده ای نامرئی و مستمر برای تشویق دانش آموزان از سوی معلمان و مدیران به عدم حضور در مدارس و به تعطیلی کشاندن این سلول زنده آموزش مشاهده می شود که مایه تاسف است .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

اعلام نخستین وزارت آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس مبنی بر اولویت داشتن آموزش حضوری ضمن آن که با تجارب جهانی سازگار است و فلسفه " مدرسه " و کارکردهای اصلی و واقعی آن را پر رنگ می کند اما بیم آن می رود که در سایه کم کاری و بیکاری پنهان برخی واحدهای آموزشی که اتفاقا در مناطق برخوردار هم هستند و نیز جو روزمرگی حاکم بر بخش های اداری و ستادی ؛ این موج به سایر نقاط سرایت کرده و اصل مساله لوث گردد .

" آموزش " یک حق است اما مهم تر از آن رعایت عدالت آموزشی و توجه به سایر کارکردهای مغفول مدرسه اصولی مهم و راهبردی برای تحقق یک جامعه سالم در مدار توسعه پایدار به شمار می روند .

این چیزی نیست که بخواهد در سایه بازی های رسانه ای و نخ نمای برخی افراد و جریان های فرصت طلب که صداقتی در آنان مشاهده نمی شود رنگ باخته و اصل مساله به فراموشی سپرده شود .

پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .»

علی رغم اعلام صریح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اصالت و در اولویت قرار داشتن آموزش حضوری به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مدیران کل و مدیران ادارات با وی هماهنگ نبوده و ساز ناکوک آنان حتی صدای ناظران بیرونی را هم درآورده است . ( این جا )

در این میان وظیفه و کارکرد نهادهای نظارتی و کنترل هم خیلی واضح  و شفاف نیست .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

امروز سه شنبه اول مهر 1399 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت : ( این جا )

« رفتار برخی از مردم خیلی عجیب است، فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند تا کرونا نگیرند، اما برای تفریح راهی شمال می‌شوند. برخی از افراد واقعا رعایت می‌کنند و درخانه مانده‌اند، اما در مقابل، برخی اصلا رعایت نمی‌کنند و مدام در گردش‌اند. روند کاهش استفاده از ماسک و کم شدن رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط مردم در آمار صعودی مبتلایان به کرونا بسیار ملموس است و اهمیت توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی با سهل انگاری مردم بیشتر و بیشتر می‌شود. بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا  ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .
او درخصوص تاثیر بازگشایی مدارس بر افزایش مبتلایان به کرونا ادامه داد: خوشبختانه با سیستم شاد و آموزش مجازی و استقبال حدود ۱۰ درصد از دانش‌آموزان برای حضور در مدارس، هنوز اثر جدی بعد از دو هفته از بازگشایی مدارس ندیدیم. »

" صدای معلم " در گزارشی  صریح با عنوان "  وقتی در آموزش و پرورش اولویت با " آموزش حضوری " است چرا دانشگاه ها باید به " آموزش مجازی نیم بند " بسنده کنند؟! از تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انتقاد کرده و نوشت : ( این جا )

« در کشور ما به دلایل مختلف زیر ساخت ها و بستر لازم برای آموزش های آنلاین با کیفیت فراهم نیست وتصور بسیاری از معلمان ، مدیران و سایرین از آموزش مجازی فقط بارگذاری چند فایل صوتی و نهایتا برگزاری یک آزمون غیراستاندارد برای ارزشیابی است که این امر به نوعی لوث کردن آموزش و حرفه معلمی و تنزل دادن آن در حد یک " ضبط صوت "  است .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

به نظر می رسد در این زمینه آموزش عالی هم وضعیت بهتری از آموزش و پرورش نداشته باشد و بعید است که همه دانشگاه ها از همه مزیت ها و ظرفیت های آموزش آنلاین برخوردار باشند.

از سوی دیگر ؛ ماهیت برخی دروس و مواد درسی در دانشگاه با آموزش حضوری معنا و مفهوم پیدا می کند.

مهم تر این که  دانشگاه می باید محل بحث و گفت و گو ، تضارب افکار و آراء باشد و این امر در بستر مجازی  میسر نمی شود. پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .

از طرف دیگر،  وقتی مدارس با حداقل امکانات بازگشایی شوند و معلمان در کلاس ها حضور یابند اما دانشگاه ها به آموزش مجازی بسنده کنند،  نظام آموزشی و جریان آموزش را در کشور با یک دوگانگی رو به رو می کند .

بسیاری از معلمان می پرسند چرا ما باید با این شرایط در مدرسه حضور پیدا کنیم و تدریس کنیم اما اساتید دانشگاه ها که شرایط ، امکانات و حقوق آن ها قابل مقایسه با ما نیست از این تعهد معاف باشند ؟

مضافا بر آن که به نظر می رسد دانشجویان در مقایسه با دانش آموزان آمادگی و ظرفیت بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند .

آیا این با عدالت و انصاف سازگار است ؟

کرونا یک واقعیت جاری است و همه کودکان و جوانان باید با آن زندگی کنند.

تا کی می توان  کودکان و جوانان را در منزل حبس کرد؟ مگر اصناف و گروه های دیگر به کار خود مشغول نیستند؟

آموزش یک جریان تعاملی، زنده ، پویا و نظام مند است و نمی توان برای طولانی مدت و به  بهانه کرونا، فرآیند آموزش را از معنا تهی کرد .

پرسش " صدای معلم " از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم علوم آن است که توضیح دهند در حالی که آپشن آموزش حضوری در مدارس وجود دارد ، چرا دانشگاه ها  به آموزش نیم بند غیرحضوری بسنده کرده اند؟ »

یورونیوز فارسی نوشت : ( این جا )

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

« دانش آموزان تایوانی روز دوشنبه در قالب یک برنامه پیش‌گیرانه، نحوه رفتار صحیح برای جلوگیری از صدمات جانی هنگام زمین لرزه را در مدارس تمرین کردند.

این تمرین همزمان با روز ملی پیش‌گیری از بلایای طبیعی روز دوشنبه بیست و یکم سپتامبر در کلیه مدارس تایوان برگزار شد.

مدارس تایوان دست کم معمولا دو بار در سال شاهد تمرین‌هایی از این دست برای آموزش نحوه مقابله با زمین لرزه به دانش‌آموزان است. »

پایان گزارش/

( کلیپ را مشاهده کنید . )


 تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور