صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
گروه گزارش/
وضعیت بازگشایی مدارس در اسپانیا و شیوه نامه های بهداشتی برای دانش آموزان

اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که با بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا رو به رو شد . متعاقبا در این کشور برای مقابله با کرونا یکی از شدیدترین محدودیت‌های قرنطینه به مورد اجرا گذاشته شد .

 بحرانی بودن وضعیت در اسپانیا باعث شد تا برخی کشورهای محدودیت‌هایی برای تردد مسافران به مقصد و از مبدا اسپانیا اعمال کنند.  مقامات رسمی اسپانیایی پس از برگزاری جلسات متعدد به‌منظور برنامه‌ریزی کردن برای آغاز سال تحصیلی جدید، از سرمایه‌گذاری کلان خود در بخش تغذیه دانش‌آموزان خبر دادند.

« سالوادور مکیپ، کارشناس علوم پزشکی در دانشگاه آزاد کاتالونیا که کتابی را با عنوان «بیماری های بزرگ مدرن» نوشته است، گفته است: «ما اکنون در یک لحظه مهم و ویژه این بحران قرار داریم، درست در نقطه ای که همه چیزمی‌تواند بهتر یا بدتر شود. ما باید تمام اقدامات پیشگیری را در دست بگیریم یا اینکه انتظار بحرانی عمیق تر را داشته باشیم.»

فرناندو سیمون هماهنگ کننده امور اضطراری در وزارت بهداشت اسپانیا گفته بود که هم اکنون ۵۰۰ کانون بحرانی در کشور داریم که ویروس کرونا در آنجا در حال گسترش است.

اسپانیا از اواسط ماه مارس قوانین سخت گیرانه‌ای را به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در پیش گرفت که بر مبنای آن مردم این کشور تنها برای خرید مواد غذایی، مراجعه به پزشک، قدم زدن کوتاه با سگ‌های خود در بیرون از خانه و یا کار کردن در شرایطی که نمی‌توانند از راه دور کار کنند، مجوز خروج از خانه‌های خود را داشتند. » ( این جا )

با این حال دولت اسپانیا  اعلام کرده است که در سپتامبر همه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس باز می گردند .

بی بی سی گزارش می دهد :

« در اسپانیا از اواخر ماه مه عده‌ای از کودکان به شکل داوطلبانه به مدرسه رفتند اما قرار است در سپتامبر همه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگردند.

دولت اسپانیا دستورالعمل‌هایی منتشر کرده که هر یک از ۱۷ منطقه خودمختار این کشور با توجه به شرایط خود آن را به اجرا در خواهد آورد.

دانش‌آموزان باید فاصله دست کم یک و نیم متری از یکدیگر را رعایت کنند. البته کودکان کم سن و سال‌تر به جای آن در گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری قرار داده می‌شوند و مجبور به رعایت فاصله‌گذاری نخواهند بود.

وضعیت بازگشایی مدارس در اسپانیا و شیوه نامه های بهداشتی برای دانش آموزان

از مدارس خواسته خواهد شد فعالیت در فضای باز را در اولویت قرار دهند و ساعات شروع، پایان و زنگ‌تفریح‌های متفاوت در نظر بگیرند.

استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۶ سال در سرویس مدارس، همین‌طور دانش‌آموزان و معلمانی که نمی‌توانند فاصله ۱.۵ متری را رعایت کنند، اجباری است.

ساختمان و وسایل مدرسه حداقل روزی یک بار تمیز خواهند شد و توالت‌ها باید هر روز سه مرتبه شسته شوند. »

« نکته جالب توجه این است که دولت اسپانیا، در کنار رعایت تمامی موارد ایمنی تعیین‌شده برای مهار ویروس کرونا در میان مردم خصوصاً دانش‌آموزان، همچنین بحث درباره چگونگی برگزاری کلاس‌ها به‌صورت ایمن، پیروی از رژیم غذایی مدیترانیه‌ای را بسیار حائز اهمیت دانسته است.

مقامات رسمی اسپانیایی پس از برگزاری جلسات متعدد به‌منظور برنامه‌ریزی کردن برای آغاز سال تحصیلی جدید، از سرمایه‌گذاری کلان خود در بخش تغذیه دانش‌آموزان خبر دادند.

در این برنامه قرار است بودجه‌ای بالغ بر چهار میلیون یورو صرف تهیه میوه‌های تازه، سبزیجات و شیر برای تمامی دانش‌آموزان سراسر کشور شود. به‌طور دقیق‌تر حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار یورو از این مبلغ برای تهیه میوه و سبزیجات تازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بقیه هزینه نیز صرف خرید شیر خواهد شد. دولت همچنین در نظر دارد که در راستای آگاه کردن دانش‌آموزان از مضرات نوشابه و فواید تغذیه‌های جدید در مدارس، بودجه مجزایی را نیز به برگزاری کلاس‌های آموزشی در این زمینه اختصاص دهد. » ( این جا )

گفتنی است اسپانیا سالانه پذیرای حدود ۸۰ میلیون گردشگر خارجی است و درآمد صنعت گردشگری حدود ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.

پایان گزارش/


 وضعیت بازگشایی مدارس در اسپانیا و شیوه نامه های بهداشتی برای دانش آموزان

پنج شنبه, 12 شهریور 1399 08:15

در کجای آموزش جهان ایستاده ایم؟

ایران در کجای آموزش جهان است و رتبه آن کدام است

در سال 2016 که دقیق‌ترین رتبه‌بندی مدارس جهان از سوی OECD منتشر شد دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور *، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند که‌سال‌ها نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار در رتبه ششم قرار گرفت مقام بیستم به انگلستان رسید وهشت‌ پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده می‌شد ، کشورهای آفریقای جنوبی و غنا نیز دو رتبۀ آخر این فهرست را به نام خود کردند .

ایده‌ای که OECD را بر آن داشت تا این چنین ارزیابی گسترده‌ و دقیقی را اجرا کند این بود که کشورهای ضعیف‌تر بتوانند خود را با پیشگامان آموزش مقایسه کنند ، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و دریابند با بهبود آموزش می‌توانند در بلندمدت به دستاوردهای بسیاری نائل آیند .

سنگاپور صدرنشین رتبه‌بندی جهانی از 1960 تاکنون نرخ سوادآموزی خود را به نحو چشمگیری ارتقا بخشیده و این نشان می‌دهد هر کشوری با سرمایه‌گذاری در آموزش می‌تواند تا چه اندازه رشد کند  .

پژوهشگران دلیل موفقیت سنگاپور را اینگونه تبیین کرده‌اند :

اگر شما به یک کلاس درس در کشور سنگاپور وارد شوید آموزگارانی را می‌بینید که انتظار دارند همه دانش‌آموزان آنها موفق شوند ، نظام آموزشی سخت گیر ، متمرکز و منسجم است . این کشور همچنین در جذب معلمان باهوش و مستعد بسیار موفق است بنابراین همه زیر نظر آموزگارانی فوق‌العاده‌ آموزش می‌بینند .

ایران در کجای آموزش جهان است و رتبه آن کدام است

در کشور سنگاپور استفاده از رنگ قرمز توسط دبیران ممنوع شده است به این خاطر که می گویند این رنگ در کودک نوعی ترس ایجاد کرده وبه لحاظ روانشناسی در روحیه او تاثیر منفی می گذارد و به جای آن از رنگ های سبز و صورتی استفاده می کنند .

بر اساس قوانین مصوبه در این کشور معلمان اجازۀ بیان کلماتی همانند ثروت ، تولد ، طلاق ، بیماری ، مرگ و کلماتی مشابه را ندارند زیرا این واژه‌ها هر کدام می‌توانند برای تعدادی از شاگردان یادآور خاطرات تلخی باشند
نویسندگان این رتبه‌بندی معتقدند که :

بررسی کیفیت آموزش دقیق ‌ترین راه برای پیش‌بینی‌ میزان رشد و ثروتی است که کشورها در نیم‌قرن آینده تولید خواهند کرد.
————————-
*سنگاپور از آزادترین اقتصادهای سرمایه داری جهان است.

کانال تلگرامی


ایران در کجای آموزش جهان است و رتبه آن کدام است

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

دبیرستانی در ووهان با بازگشت دانش‌آموزان برای ترم جدید، صدمین سالگرد تاسیسش را جشن گرفت.

ویروس کرونا ۲۳ ژانویه در شهر ووهان برای اولین بار ظهور کرد و این شهر بعد از آن قرنطینه شد. حالا زندگی عادی در این شهر ، پس از ۷ ماه به حالت عادی بازگشته است.

روزنامه‌نگار چینی روزنامه گلوبال تایمز  به بی‌بی‌سی گفت که  تمام اقدامات از جمله اسپری‌های ضدعفونی کننده، ماسک‌های صورت و بررسی دمای بدن برای حفظ امنیت سلامت دانش‌آموزان انجام شده. این در حالی است که کشورهای جهان با مسئله بازگشایی مدارس در دوران همه‌گیری کرونا و چگونگی تغییر در روند آموزشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در چین و جشن گرفتن دانش آموزان در ووهان

منتشرشده در دانش آموز

گروه گزارش/

حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

سخنان وزیر آموزش و پرورش در  سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌ و پرورش سراسر کشور اگرچه هنوز آغشته با اندکی ابهام بوده و وارد " فاز اجرایی " نگردیده است اما موید این مدعاست که به رغم فضاسازی های عده ای در شبکه های اجتماعی که گرایش های پوپولیستی و حال نگر را دنبال می کنند و کاری به مصالح آموزش نداشته و معمولا به بطن و آینده کار نمی اندیشند اما وزارت آموزش و پرورش با پذیرش منطق کارشناسی و تجربیات جهانی و مهم تر از همه " فلسفه و حق آموزش " صدای معلمان و بخش مطالبه گر جامعه و ذی نفعان آموزش را شنیده و در جهت " عقلانیت و تدبیر " حرکت می کند .

« محسن حاجی میرزایی » در این نشست سراسری می گوید : ( این جا )

« فلسفه وجودی آموزش‌ و پرورش، آموزش به کودکان و نوجوانان است که کرونا این فلسفه را با مخاطره مواجه کرده است؛ بنابراین باید دید در این شرایط چه فعالیت‌هایی می‌توان انجام داد و توانایی ما چقدر است. به نظر می رسد حاصل و برآیند این سیاست ها و تصمیمات در مدت مذکور چیزی فراتر از افت تحصیلی ، ترک تحصیل ، خشونت خانوادگی و بی هویت کردن مدرسه و ارکان آن نبوده و نقطه کانونی این خطر به انزوا رفتن بیشتر " عدالت آموزشی " بوده است .

نباید وضعیت غیرمنتظره تعادل‌ها را بر هم زند ، ما باید قدرت خود را امتحان کنیم و عزم جدی برای رویارویی با موقعیت‌های جدید را داشته باشیم.

به‌ مرور زمان خیلی از کارهای ما تبدیل به رویه می‌شوند اما در شرایط جدید در موقعیتی هستیم که باید همه ظرفیت‌ها را ارائه دهیم زیرا کرونا همه ظرفیت‌ها را به چالش کشیده است.

با توجه به استمرار کرونا گفته‌ایم اصل بر حضور دانش آموزان است لذا شرایط همانند سال قبل نیست و همه چیز تغییر کرده است لذا اگر حضور نباشد کار پیش نمی رود و هیچ روشی جایگزین روش آموزش حضوری نیست . شکل‌گیری شخصیت، تقویت ذهن، فهم عمیق از جمله مزایای روش حضوری است بنابراین اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از کارها حل می‌شود.

مدارس در هر شرایطی حتی در شرایط قرمز باید باز باشند مگر اینکه ستاد مدیریت کرونا مدرسه را تعطیل کند.

حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

 مدارسی که دانش آموزان کمتری دارند باید آموزش‌ها حضوری باشد، مدارسی که دانش آموزان بیشتری دارند باید مدیریت شود دانش آموزان تقسیم‌بندی شوند و از آموزش‌های ترکیبی و مجازی بهره‌مند شوند لذا در هر صورت مدارس باید باز و فعال باشند.

 طبق تحقیقات انجام ‌شده باز بودن یا تعطیلی مدارس تاثیری چندانی در بالا و پایین رفتن آمار کرونا ندارد، البته نمی‌گویم بی‌خطر است اما باید به دانش آموزان آموخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا جریان زندگی باید همواره ادامه داشته باشد. »

مهم ترین نکاتی را که می توان از سخنان وزیر آموزش و پرورش استخراج نمود اشاره ای است که ایشان به رویه شدن خیلی از کارها به‌ مرور زمان می کند و مصداق آن را می توان در " کمپین سراسری دانش آموزان ایرانی در تعطیل کردن مدارس " دانست . ( این جا )

و نکته ی مهم دیگر استناد وزیر آموزش و پرورش به پژوهش هایی است که در جهان صورت گرفته و در گزارش های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورد استناد قرار گرفته است .

در "  چارچوب پیشنهادی یونسکو برای بازگشایی مدارس در دوران جهان گیر شدن کرونا " آمده است : ( این جا )

حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

« باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .

علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .

اخلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است . کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد . علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند . همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود . بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با واکنش کلی هر کشور به 19 – COVID

باشد ؛ همراه با تمام اقدامات معقولی که در جهت محافظت از دانش آموزان ، کارمندان ، معلمان و خانواده های آنان انجام می شود . » وزارت آموزش و پرورش با پذیرش منطق کارشناسی و تجربیات جهانی و مهم تر از همه " فلسفه و حق آموزش " صدای معلمان و بخش مطالبه گر جامعه و ذی نفعان آموزش را شنیده و در جهت " عقلانیت و تدبیر " حرکت می کند .

یونسکو تاکید می کند :

« شواهد غیرمتقنی درباره خطر ابتلا هنگام شرکت در کلاس وجود دارد . »

همان گونه که پیش تر نیز آمده و بارها بیان شده است ؛ « صدای معلم » تنها رسانه و جریانی در فضای نظام آموزشی ایران بوده که از همان زمان آغاز تعطیلی مدارس در ابتدای اسفند 1398 با ارائه گزارش های کارشناسی ، گفت و گو با صاحب نظران تعلیم و تربیت و استناد به تجربیات جهانی مخالفت صریح و جدی خود را با سیاست های اعمال شده در زمینه " تعطیلی طولانی مدت  مدارس " ابراز داشته و خواهان تجدید نظر در سیاست ها و اقدامات وزارتخانه با تکیه بر منطق کارشناسی ، حفظ هویت و اتوریته مدرسه و بازشناسی ارکان مدرسه به عنوان سلول بنیادین نظام آموزشی و اجرای واقعی دکترین مدرسه محوری بوده است .

به نظر می رسد حاصل و برآیند این سیاست ها و تصمیمات در مدت مذکور چیزی فراتر از افت تحصیلی ، ترک تحصیل ، خشونت خانوادگی و بی هویت کردن مدرسه و ارکان آن نبوده و نقطه کانونی این خطر به انزوا رفتن بیشتر " عدالت آموزشی " بوده است .

حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

برخی منتقدان " صدای معلم " می گویند چرا در مقام ارائه تجربیات جهانی ، ایران را با جوامعی مانند فرانسه ، بریتانیا ، آمریکا ، کانادا و... مقایسه می کنید و کاری به سایر آیتم ها مانند حقوق ، سطح زندگی ، سطح بهداشت و... ندارید .

در پاسخ باید گفت که این رسانه در زمینه " آموزش تطبیقی " به صورت گزینشی عمل نکرده است و همواره به تجربیات همه کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه استناد کرده است .

نمونه های آن اشاره به کشورهای همسایه مانند ترکیه ، تاجیکستان ، افغانستان و... بوده است .

« صدای معلم » همواره این پرسش جدی و صریح را مطرح کرده که چگونه می شود کشوری مانند افغانستان که همواره با توحش و ددمنشی گروه هایی تندور اسلامی مانند طالبان و داعش رو به روست که حتی به مدارس و ساختمان ها رحم نکرده و آن  ها را آتش زده و یا در آن حملات تخریبی مانند بمب گذاری ، پرتاب راکت و... انجام می دهند و معلمان و دانش آموزان را مورد تهدید جانی و روانی قرار می دهند اما حکومت افغانستان اعلام می کند که از اول شهریور تمام مدارس این کشور به صورت " حضوری " بازگشایی می شوند ؟!

حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

جا دارد منتقدان صدای معلم و مسئولان وزارت آموزش و پرورش پاسخ دهند که آن تفاوت گذاری ها ، درجه بندی ها و منطقه بندی ها که همه با استناد به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت می گیرد و البته روایی و اعتبار آن قابل تامل و بحث است در کجای جهان و به این وضعیت و کیفیت انجام می پذیرد ؟

اگر قرار است تفویض اختیاری صورت گیرد قوانین موجود در آموزش و پرورش مانند " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " و در سطح مدرسه " آیین نامه اجرایی مدارس " می توانند این مهم را انجام دهند .

 یونسکو : « شواهد غیرمتقنی درباره خطر ابتلا هنگام شرکت در کلاس وجود دارد . »مهم آن است که به قابلیت ها اعتماد شده و به آن ها احترام گذارده شود .

آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش نگاهی به کارنامه عملکرد خویش در زمینه " ارزشیابی تحصیلی " دانش آموزان انداخته اند و آیا می توان قرینه ای از آن در آموزش تطبیقی سراغ گرفت ؟

« صدای معلم » از همان ابتدا اصل را بر " آموزش حضوری " دانسته و آموزش های غیرحضوری را تنها به عنوان " مکمل " در فرآیند آموزش  تلقی کرده است .

" مدرسه " جایی برای زندگی و آموختن " مهارت های زندگی " است و دانش آموزان و سایر ارکان آموزش باید یاد بگیرند که با شرایط و مقتضیات  به نحو " مثبتی " سازگار شوند .

" تعطیل کردن مدارس " و احاله همه چیز به " شبکه شاد " که هنوز فاقد زیر ساخت های لازم و کافی  است و تنها می تواند برای برخورداری از " آموزش های مکمل " مورد بهره برداری و فرهنگ سازی قرار گیرد ؛ پاک کردن صورت مساله و استحاله در پوپولیسم رایج و واگیر جامعه ایرانی است .

آینده کشور در مدارس ساخته می شود و تعطیل کردن آن به هر دلیل و بهانه ای ویران کردن زیر ساخت های مهم جامعه است .

پایان گزارش/


حمایت صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد اصل بودن آموزش حضوری و بازگشایی مدارس

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

فعالان در مونترال کانادا، مجسمه جان مک دونالد، اولین نخست وزیر این کشور را پایین کشیدند.

گفته شده که او با سیاست های خشونت آمیزی که منجر به کشته شدن شمار زیادی از بومیان در اواخر قرن نوزده شد، ارتباط داشته است.

تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی لحظه جدا شدن سر این مجسمه از تنه اش و افتادن بر زمین را نشان می دهد.

رئیس دولت کبک این اقدام را محکوم کرده و "غیرقابل قبول" دانسته است.

فرانسوا لگول گفته: "از بین بردن بخش‌هایی از تاریخ، راه حل نیست."

پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

شبکه خبری سی بی اس کانادا گفته که کسی در این ارتباط بازداشت نشده است.

جان مک دونالد از دهه ۱۸۶۰ تا ۱۸۹۰ به مدت ۱۹ سال نخست وزیر کانادا بود. از او به خاطر سیاست های ملی گرایی یاد می شود، او همچنین سیستم مدارس محلی را ایجاد کرد. برای بیش از یک قرن این سیستم باعث شد که دست کم ۱۵۰ هزار کودک بومی به زور از خانه هایشان دور شده و آن ها را وادار به تحصیل در مدارس شبانه روزی با بودجه دولتی می کردند. بسیاری از این کودکان در این مدارس مورد آزار قرار گرفته و برخی هم جان خود را از دست دادند. این کودکان از صحبت کردن به زبان خودشان و همچنین انجام رسم و رسومات فرهنگی شان منع شده بودند.

بی بی سی فارسی


پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

گروه دانش آموزی/

در کلیپی که پس از بازگشایی مدارس در آلمان مشاهده می کنید ؛ یکی از دانش آموزان می گوید : « من سعی می کنم به بهترین شکل با این وضعیت کنار بیایم . »

دانش آموز دیگری تاکید می کند : « این جا خیلی بهتر است . چون ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

مدیر یک مدرسه می گوید : « با وجود دو هزار دانش آموز ، رعایت کردن تدابیر تثبیت شده ، ضروری است .

این مدیر آموزشی تصریح می کند : « و اگر کسی همچنان قوانین را رعایت نکند ، می تواند موجب اخراج او از مدرسه شود . معلمان و دانش آموزان در تلاش هستند تا از قوانین جدید پیروی کنند . »

اشرایط بازگشایی مدارس در آلمان

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در ژوییه به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند صد نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

در برخی ایالات، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و معلم‌ها الزامی خواهد شد و در برخی دیگر چنین قانونی وجود نخواهد داشت. مدارس برخی ایالات استفاده از ماسک را در راهروها و سایر مکان‌های عمومی اجباری خواهند کرد.

germanreopeningschools1

ایالت مکلنبورگ- فورپومرن واقع در شمال غربی کشور، اولین منطقه‌ای بود که مدارس خود را بازگشایی کرد.

با این حال، یکی از مدارس مقطع متوسطه در این ایالت بعد از جواب مثبت آزمایش کرونای یکی از معلمانش در همان هفته اول بعد از بازگشایی مجبور به تعطیلی شد. یک مدرسه ابتدایی هم که نتیجه آزمایش یکی از دانش‌آموزانش مثبت شد، باید دو هفته بسته بماند.

بی بی سی فارسی

صدای معلم :

(  کلیپی از ساعات اولیه تحصیلی بعد از تعطیلات طولانی تابستان در یکی تاز مدارس کشور آلمان را مشاهده می فرمایید . )


شرایط بازگشایی مدارس در آلمان

منتشرشده در دانش آموز

گروه رسانه/

در بخش پیشین ؛ چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا )

در این گزارش آمده است :

« مهمترین تفاوت بخشنامه ارائه شده وزارت آموزش و پروش ایران برای بازگشایی مدارس در سال 1399 با راهنماهای تدوین شده دیگر کشورها در کل ساختار و نگاه به این حرکت می باشد یعنی رویکرد اونتاریو از همان ابتدا با احترام به معلم و دانش آموز و والدین تعریف و تهیه شده است و آزادی انتخاب در آنها رعایت شده؛ به طور مثال در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد.

 نکته دیگر اینکه آن طور که به نظر می آید؛ کمبود امکانات و ضعف آماده سازی فضا و بهداشت و امنیت در مدارس ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و به عبارتی در دیگر کشورها به خصوص پیشرفته، تدابیر بسیاری برای جلوگیری از انتقال بیماری صورت گرفته و امکانات خاصی تهیه دیده شده و هزینه های هنگفتی متحمل شده اند.

و همچنین با ارتباط با بخش بهداشت و بیمارستان ها، مدارس را ایمن کرده اند اما آن طور که در ایران می بینیم به هیچ وجه چنین دغدغه ای در مدارس دیده نشده و تنها به یک ضدعفونی کننده ساده اکتفا کرده اند. و این موضوع نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش ایران، توانایی کنترل اوضاع را ندارد.

 بخش دوم این گزارش را می خوانید .

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در ایتالیا

تمامی مدارس ایتالیا در ماه مارس تعطیل شدند و این کشور یکی از سفت و سخت‌ترین مقررات قرنطینه در اروپا را به اجرا گذاشت.

حتی بعد از آسان‌تر شدن مقررات قرنطینه در ماه مه، هیچ کلاس درسی برگزار نشد. اما حالا قرار است مدارس از روز ۱۴ سپتامبر دوباره باز شوند.

دانش‌آموزان باید یک متر از هم فاصله داشته باشند و به همین دلیل تعداد کمتری دانش‌آموز در کلاس‌ها خواهد نشست. آن‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم خواهند شد و به منظور جلوگیری از تجمع، ساعات متفاوتی برای شروع کلاس‌ها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این روزهای شنبه‌ هم در مدارس باز خواهند بود.

دانش‌آموزان و معلم‌ها باید ماسک بزنند و معلم‌ها علاوه بر آن باید شیلد محافظ صورت هم داشته باشند. کلاس‌های درس در صورت امکان در بیرون ساختمان یا فضاهای بزرگ مثل سالن‌های تأتر یا موزه‌ها برگزار خواهد شد.

برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه که اعضای خانواده‌شان جزو قشر آسیب‌پذیر هستند هم امکان آموزش از راه دور وجود خواهد داشت.

بی بی سی فارسی


بازگشایی مدارس در ایتالیا

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در فرانسه و وضعیت پروتکل های بهداشتی

در فرانسه مدارس از اول سپتامبر ( 1 ) باز خواهند شد. اما این بار قوانین به اندازه ماه مه که برخی دانش‌آموزان به مدرسه بازگشتند، سختگیرانه نخواهد بود.

برای مثال، دیگر محدودیتی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها وجود ندارد و رعایت فاصله‌گذاری در شرایطی که مدرسه نتواند همه دانش‌آموزان خود را جای دهد، اجباری نخواهد بود.

اما مورد استثنا، اجباری شدن ماسک برای کارکنان و دانش‌آموزان بالای ۱۱ سال در محیط‌های سرپوشیده مدارس است، حتی اگر فاصله بیش از یک متری رعایت شود. این یعنی معلم‌ها حتی موقع درس دادن هم باید ماسک به صورت داشته باشند.

علاوه بر این مدارس دیگر ملزم به جدا کردن کلاس‌ها و گروه‌های مختلف از یکدیگر نیستند، اما از آن‌ها خواسته شده ساعت شروع و پایان کلاس‌ها را طوری تنظیم کنند که تعداد زیادی دانش‌آموز یک‌جا جمع نشوند.

کف زمین، میزها و سطوحی که به طور مرتب لمس می‌شوند، از جمله دستگیره درها، باید دست کم یک بار در روز ضد‌عفونی شوند.

بی بی سی فارسی

( 1 ) اول سپتامبر معادل 11 شهریور ماه است .

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در فرانسه و وضعیت پروتکل های بهداشتی

گروه رسانه/

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

پیش از این ( این جا )  ،بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «وظیفهٔ اخلاقی» حکم می‌کند تمامی دانش‌آموزان بریتانیایی ماه آینده به مدرسه باز گردانده شوند.

آقای جانسون این امر را یک «اولویّت ملّی» خواند.

در بیانیّهٔ نخست‌ وزیر بریتانیا که در نشریهٔ آنلاین «میل» منتشر شد آمده است: «این بیماری همه‌‌گیر تمام نشده، اما اینک که برای بازگشاییِ ایمنِ مدارس آگاهی کافی داریم،‌ وظیفهٔ‌ اخلاقی ماست که چنین کنیم.»

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

از سوی دیگر وزارت بهداشت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد بازگشت دانش‌آموزان به مدارس، پس از ماه‌ها دوری‌شان از کلاس درس به‌ علّت شیوع ویروس کرونا، یک اولویّت ملّی است.

هلن واتلی، در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: «متأسفانه می‌بینیم که کودکان خانواده‌هایی که امکانات کافی ندارند،‌ بیش از باقی شاگردان، در این دوران از درس و مدرسه عقب می‌افتند.»

وی افزود: «بنابراین ضروری است که کودکان و نوجوانان پاییز امسال به کلاس‌های درس برگردند.»

برخی مسئولان آموزشی بریتانیا همزمان تأکید کرده‌‌اند که بازگشایی مدارس می‌بایست «از ابتدا» در اولویّت قرار می‌گرفت.

به تازگی یک متخصص سلامت کودکان اعلام کرده است :« پوشاندن صورت کمک اندکی به پیشگیری کرونا می‌کند . »

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

بی بی سی گزارش می دهد :

کالوم سمپل، متخصص در پزشکی سلامت و شیوع بیماری کودکان در دانشگاه لیورپول گفت : ماسک زدن برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در مدارس، "کمک اندکی" به این موضوع می‌کند اما شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان مهمترین اقدام برای پیشگیری است.

او به بی‌بی‌سی گفت: "نمی‌توان گفت چون فردی ماسک می‌زند، پس خطر از او دور شده."

او گفت فکر نمی‌کند پوشاندن صورت برای کودکان در محیط‌های اجتماعی ضروری باشد و در همین رابطه افزود:

"کودکان در کلاس مدرسه تحت نظارت معلمان بهتر از بزرگسالان در آبجوفروشی‌ها عمل می‌کنند."

آقای سمپل اضافه کرد که پوشاندن صورت "بخشی از هنجار تازه" برای کودکان خواهد شد .

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور