گروه رسانه/
در حالی که در اکثر کشورهای جهان ، مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی از مدت ها پیش بازگشایی شده و فرآیند آموزش به مسیر عادی خویش برگشته است در کشور ما هنوز بحث بر سر رفتن به مدرسه و یا در خانه ماندن است .
کم نیستند معلمان ، مدیران و کادر آموزشی در مدرسه که با ایجاد ترس و اضطراب غیرواقعی در دانش آموزان و خانواده ها موجب خالی شدن کلاس ها و متعاقب آن تعطیلی مدرسه شده اند .
بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .
پیش تر ؛ " صدای معلم " در گزارشی با عنوان : "وزارت آموزش و پرورش بر "در اولویت قرار داشتن" آموزش حضوری در مدارس برخوردار نظارت کند ! " نوشت : ( این جا )
« اخبار و گزارش های رسیده به " صدای معلم " موید آن است در حالی که در مناطق محروم کشور استقبال خوبی از سوی دانش آموزان و خانواده ها نسبت به آموزش حضوری صورت گرفته است اما در کلان شهرها ، شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اراده ای نامرئی و مستمر برای تشویق دانش آموزان از سوی معلمان و مدیران به عدم حضور در مدارس و به تعطیلی کشاندن این سلول زنده آموزش مشاهده می شود که مایه تاسف است .
اعلام نخستین وزارت آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس مبنی بر اولویت داشتن آموزش حضوری ضمن آن که با تجارب جهانی سازگار است و فلسفه " مدرسه " و کارکردهای اصلی و واقعی آن را پر رنگ می کند اما بیم آن می رود که در سایه کم کاری و بیکاری پنهان برخی واحدهای آموزشی که اتفاقا در مناطق برخوردار هم هستند و نیز جو روزمرگی حاکم بر بخش های اداری و ستادی ؛ این موج به سایر نقاط سرایت کرده و اصل مساله لوث گردد .
" آموزش " یک حق است اما مهم تر از آن رعایت عدالت آموزشی و توجه به سایر کارکردهای مغفول مدرسه اصولی مهم و راهبردی برای تحقق یک جامعه سالم در مدار توسعه پایدار به شمار می روند .
این چیزی نیست که بخواهد در سایه بازی های رسانه ای و نخ نمای برخی افراد و جریان های فرصت طلب که صداقتی در آنان مشاهده نمی شود رنگ باخته و اصل مساله به فراموشی سپرده شود .
پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .»
علی رغم اعلام صریح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اصالت و در اولویت قرار داشتن آموزش حضوری به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مدیران کل و مدیران ادارات با وی هماهنگ نبوده و ساز ناکوک آنان حتی صدای ناظران بیرونی را هم درآورده است . ( این جا )
در این میان وظیفه و کارکرد نهادهای نظارتی و کنترل هم خیلی واضح و شفاف نیست .
امروز سه شنبه اول مهر 1399 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت : ( این جا )
« رفتار برخی از مردم خیلی عجیب است، فرزندان خود را به مدرسه نمیفرستند تا کرونا نگیرند، اما برای تفریح راهی شمال میشوند. برخی از افراد واقعا رعایت میکنند و درخانه ماندهاند، اما در مقابل، برخی اصلا رعایت نمیکنند و مدام در گردشاند. روند کاهش استفاده از ماسک و کم شدن رعایت شیوهنامهها توسط مردم در آمار صعودی مبتلایان به کرونا بسیار ملموس است و اهمیت توجه به شیوهنامههای بهداشتی با سهل انگاری مردم بیشتر و بیشتر میشود. بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .
او درخصوص تاثیر بازگشایی مدارس بر افزایش مبتلایان به کرونا ادامه داد: خوشبختانه با سیستم شاد و آموزش مجازی و استقبال حدود ۱۰ درصد از دانشآموزان برای حضور در مدارس، هنوز اثر جدی بعد از دو هفته از بازگشایی مدارس ندیدیم. »
" صدای معلم " در گزارشی صریح با عنوان " وقتی در آموزش و پرورش اولویت با " آموزش حضوری " است چرا دانشگاه ها باید به " آموزش مجازی نیم بند " بسنده کنند؟! از تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انتقاد کرده و نوشت : ( این جا )
« در کشور ما به دلایل مختلف زیر ساخت ها و بستر لازم برای آموزش های آنلاین با کیفیت فراهم نیست وتصور بسیاری از معلمان ، مدیران و سایرین از آموزش مجازی فقط بارگذاری چند فایل صوتی و نهایتا برگزاری یک آزمون غیراستاندارد برای ارزشیابی است که این امر به نوعی لوث کردن آموزش و حرفه معلمی و تنزل دادن آن در حد یک " ضبط صوت " است .
به نظر می رسد در این زمینه آموزش عالی هم وضعیت بهتری از آموزش و پرورش نداشته باشد و بعید است که همه دانشگاه ها از همه مزیت ها و ظرفیت های آموزش آنلاین برخوردار باشند.
از سوی دیگر ؛ ماهیت برخی دروس و مواد درسی در دانشگاه با آموزش حضوری معنا و مفهوم پیدا می کند.
مهم تر این که دانشگاه می باید محل بحث و گفت و گو ، تضارب افکار و آراء باشد و این امر در بستر مجازی میسر نمی شود. پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .
از طرف دیگر، وقتی مدارس با حداقل امکانات بازگشایی شوند و معلمان در کلاس ها حضور یابند اما دانشگاه ها به آموزش مجازی بسنده کنند، نظام آموزشی و جریان آموزش را در کشور با یک دوگانگی رو به رو می کند .
بسیاری از معلمان می پرسند چرا ما باید با این شرایط در مدرسه حضور پیدا کنیم و تدریس کنیم اما اساتید دانشگاه ها که شرایط ، امکانات و حقوق آن ها قابل مقایسه با ما نیست از این تعهد معاف باشند ؟
مضافا بر آن که به نظر می رسد دانشجویان در مقایسه با دانش آموزان آمادگی و ظرفیت بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند .
آیا این با عدالت و انصاف سازگار است ؟
کرونا یک واقعیت جاری است و همه کودکان و جوانان باید با آن زندگی کنند.
تا کی می توان کودکان و جوانان را در منزل حبس کرد؟ مگر اصناف و گروه های دیگر به کار خود مشغول نیستند؟
آموزش یک جریان تعاملی، زنده ، پویا و نظام مند است و نمی توان برای طولانی مدت و به بهانه کرونا، فرآیند آموزش را از معنا تهی کرد .
پرسش " صدای معلم " از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم علوم آن است که توضیح دهند در حالی که آپشن آموزش حضوری در مدارس وجود دارد ، چرا دانشگاه ها به آموزش نیم بند غیرحضوری بسنده کرده اند؟ »
یورونیوز فارسی نوشت : ( این جا )
« دانش آموزان تایوانی روز دوشنبه در قالب یک برنامه پیشگیرانه، نحوه رفتار صحیح برای جلوگیری از صدمات جانی هنگام زمین لرزه را در مدارس تمرین کردند.
این تمرین همزمان با روز ملی پیشگیری از بلایای طبیعی روز دوشنبه بیست و یکم سپتامبر در کلیه مدارس تایوان برگزار شد.
مدارس تایوان دست کم معمولا دو بار در سال شاهد تمرینهایی از این دست برای آموزش نحوه مقابله با زمین لرزه به دانشآموزان است. »
پایان گزارش/
( کلیپ را مشاهده کنید . )
گروه اخبار/
خبرگزاری آناتولی ( آنکارا ) نوشت ( این جا ) :
ضیا سلجوق، وزیر آموزش و پرورش ترکیه با انتشار بیانیهای در خصوص تدابیر اتخاذی در مدارس پیش از آغاز کلاسهای حضوری اعلام کرد: روز دوشنبه 21 سپتامبر دانشآموزان مقطع پیشدبستانی و اول دبستان به مدرسه میروند و در این راستا تمام تدابیر بهداشتی در مدارس اتخاذ و بین دانشآموزان به مدت سه هفته ماسک رایگان توزیع خواهد شد.
در این بیانیه تاکید شد: تمام کلاسهای درس ضد عفونی شده و مواد ضدعفونی کننده و تبسنج مهیا شده است.
سلجوق در خصوص برنامهای که برای سرویسهای ایاب و ذهاب دانشآموزان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: برای رانندگان سرویسها، کارگاههای آموزشی در خصوص پروتکلهایی که باید هنگام جابه جایی دانشآموزان رعایت کنند برگزار کردیم.
وزیر آموزش و پرورش ترکیه در توئیتر هشتگ «مدارس را با شرایط امن باز میکنیم» منتشر کرد.
پایان پیام/
گروه اخبار/
چندی پیش صدای معلم ، گزارش پژوهشی را منتشر کرد که به " رتبه بندی مدارس جهان " اشاره کرده بود . ( این جا )
این گزارش که در سال 2016 و از سوی OECD انشتار یافته است عنوان می کند :
« دانشآموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزههای علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبههای نخست این رتبه بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگکنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند کهسالها نام خود را در صدر بهترین نظامهای آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار در رتبه ششم قرار گرفت مقام بیستم به انگلستان رسید وهشت پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده میشد ، کشورهای آفریقای جنوبی و غنا نیز دو رتبۀ آخر این فهرست را به نام خود کردند .... »
سنگاپور صدرنشین رتبهبندی جهانی از 1960 تاکنون نرخ سوادآموزی خود را به نحو چشمگیری ارتقا بخشیده و این نشان میدهد هر کشوری با سرمایهگذاری در آموزش میتواند تا چه اندازه رشد کند .
پژوهشگران دلیل موفقیت سنگاپور را این گونه تبیین کردهاند :
اگر شما به یک کلاس درس در کشور سنگاپور وارد شوید آموزگارانی را میبینید که انتظار دارند همه دانشآموزان آنها موفق شوند ، نظام آموزشی سخت گیر ، متمرکز و منسجم است . این کشور همچنین در جذب معلمان باهوش و مستعد بسیار موفق است بنابراین همه زیر نظر آموزگارانی فوقالعاده آموزش میبینند .
بررسی کیفیت آموزش دقیق ترین راه برای پیشبینی میزان رشد و ثروتی است که کشورها در نیمقرن آینده تولید خواهند کرد.
سنگاپور از آزادترین اقتصادهای سرمایه داری جهان است. »
در گزارش دیگری که بانک جهانی از وضعیت شاخص توسعه انسانی و مقایسه کشورها با یکدیگر ارائه کرده است ؛ " سنگاپور " باز هم رتبه نخست را کسب کرده است .
نکته مهم آن است که 4 کشور سنگاپور ، هنگکنگ ، ژاپن و کره جنوبی که بالاترین رنکینگ را در مدارس و کیفیت آموزش کسب کرده بودند در شاخص توسعه انسانی هم چنان در رتبه های نخست قرار دارند .
" ایران " در رتبه کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین طبقه بندی شده است .
گروه گزارش/
نخستین بار ، یونسکو چارچوب پیشنهادی خود را برای بازگشایی مدارس در دوران جهان گیر شدن کرونا منتشر کرد . ( این جا )
«در ابتدای این گزارش آمده بود که انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .
علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .
یونسکو در پاسخ به این پرسش که چرا بهتر است مدارس گشوده شوند چنین گفته است :
« اخلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است . کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد . علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند .
همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود . بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با واکنش کلی هر کشور به 19 – COVID باشد ؛ همراه با تمام اقدامات معقولی که در جهت محافظت از دانش آموزان ، کارمندان ، معلمان و خانواده های آنان انجام می شود . »
آن زمان " صدای معلم " بارها و در گزارش های متعدد خود از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش ایران به تجارب جهانی و تعطیلی بدون کارشناسی مدارس انتقاد کرد . ( این جا )
پس از آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز قاطعانه اعلام کرد که : " بازگشت دانشآموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد . " ( این جا )
پس از یونسکو ؛ " یونیسف ( صندوق کودکان سازمان ملل متحد ) " هم از دولت ها خواست «بازگشایی امن» مدارس را برای مقابله با بیماری کرونا در دستور کار خود قرار دهند . ( این جا )
همزمان با انتشار این گزارش هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف بر لزوم فراهم کردن امکانات آموزشی لازم برای همه کودکان در سراسر جهان تأکید کرد و گفت که امروز موضوع دسترسی به خدمات آموزشی برای همه کودکان یک «فوریت جهانی» است. این مقام سازمان ملل متحد همچنین نسبت به عواقب بیتوجهی به آموزش یک و نیم میلیارد کودک در سراسر جهان هشدار داد.
به تازگی ، " سازمان بهداشت جهانی " نیز که پیش تر موضعی مخالف و تردید آمیز نسبت به بازگشایی مدارس در کشورهای جهان داشت ؛ همگام با سایر ارکان این سازمان بی المللی خواهان در اولویت قرار دادن بازگشایی مدارس توسط دولت ها شده است .
این سازمان در گزارش خود می نویسد :
« بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سه نهاد بین المللی (سازمان جهانی بهداشت، یونسکو و یونیسف)، تعطیلی مدارس در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر کودکان به همراه داشته باشد.
هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسف در این زمینه بیان کرد: با تعطیلی مدارس و در خانه ماندن کودکان، آن ها بیشتر در معرض خشونت های جسمی و روحی قرار گرفته اند. سلامت روان آن ها در خطر است؛ سوء استفاده جنسی، بهره کشی و فقر بیشتر آن ها را تهدید می کند.
سازمان ملل متحد همچنین از دولت ها می خواهد که تمام نیازهای کودکان در مدارس از جمله آموزش، حفاظت، سلامت جسمی و روانی را مدنظر قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که منافع هر کودک در درجه اول قرار دارد. »
" صدای معلم " از ابتدای اسفند 1398 و تعطیلی مدارس در گزارش های متعدد خود ضمن انتقاد از تصمیم های وزارت آموزش و پرورش در این مورد و نیز اشاره به تجارب جهانی خواهان بازگشایی امن مدارس گردیده بود .
گزارش سازمان جهانی بهداشت را می خوانیم .
قانون منع تجمع بالای شش نفر در بریتانیا البته برای مدارس، محل کار، مراسم عروسی و تشییع جنازه و همچنین تیمهای ورزشی که از دستورالعمل دولتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پیروی میکنند لازم الاجرا نیست.
دختران دبیرستانی فرانسوی روز دوشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) در پاسخ به فراخوانی در شبکههای اجتماعی برای تقبیح «جنسیتزدگی» با لباسهایی که علاقه مند به پوشیدن آن بودند، راهی مراکز آموزشی خود شدند. این لباسها شامل دامنهای کوتاه، لباسهای یقه باز و تاپهای کوتاه بود.
هشتگ «دوشنبه ۱۴ سپتامبر» (#Lundi14Septembre) پس از شکایت چند دانشآموز دختر دبیرستانی شکل گرفت که از ورود به مدرسه به خاطر اینکه لباسهای آنها «ناشایست» ارزیابی شده بود، منع شدند.
فراخوانها در شبکههای اجتماعی به این شکل بود که از دانشآموزان دختر میخواست تا جرات پوشیدن تاپهای کوتاه و دامن را داشته باشند و آرایش کنند و به این طریق نسبت به مقررات مربوط به پوشش در مدارس که «بیشتر مربوط به دختران است» اعتراض کنند.
این کارزار اینترنتی از سوی اتحادیه ملی دانشآموزان دبیرستانی، همچنین سازمانهای غیر دولتی فمینیستی و خیریههایی که درباره خشونت علیه زنان فعالیت میکنند حمایت شد.
سازمان غیر دولتی با نام «همه ما» که با جنسیتزدگی و رفتارهای جنسیتزده مبارزه میکند در حساب توئیتری خود نوشت: «لباس ما مشکل نیست. مشکل آزار و اذیت، حمله و تجاوز است. از تمام کسانی است که مانع این میشوند که در زنان احساس گناه ایجاد شود، حمایت کنید.»
پایان پیام/
گروه اخبار/
وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش فرانسه، برنامه یک هفته با دوچرخه در مدرسه را هم زمان با رخداد جهانی تور دو فرانس اجرا می کنند.
تور دو فرانس (به فرانسوی: Tour de France) یا تور فرانسه معتبرترین مسابقه دوچرخهسواری جاده دنیاست که در سال ۱۹۰۳ تأسیس شده است و اکنون هر ساله به مدت سه هفته در جادههای فرانسه و کشورهای پیرامون آن، در فصل تابستان برگزار میشود. این مسابقه معمولاً از مرکز شهر پاریس شروع شده و در همانجا به پایان میرسد.
وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش فرانسه از مدارس خواسته اند همزمان با این رخداد، از 14 تا 20 سپتامبر را هفته دوچرخه سواری در مدرسه بدانند و با برنامه های آموزشی ،فرهنگی و ورزشی، این ورزش را توسعه دهند.
کانال معلم : یادگیرنده مادام العمر
پایان پیام/
گروه گزارش/
" صدای معلم " پیش تر در گزارشی به چگونگی " بازگشایی مدارس " در اسپانیا پرداخت . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
« اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که با بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا رو به رو شد . متعاقبا در این کشور برای مقابله با کرونا یکی از شدیدترین محدودیتهای قرنطینه به مورد اجرا گذاشته شد .
بحرانی بودن وضعیت در اسپانیا باعث شد تا برخی کشورهای محدودیتهایی برای تردد مسافران به مقصد و از مبدا اسپانیا اعمال کنند.
« در اسپانیا از اواخر ماه مه عدهای از کودکان به شکل داوطلبانه به مدرسه رفتند اما قرار است در سپتامبر همه دانشآموزان به کلاسهای درس بازگردند.
دولت اسپانیا دستورالعملهایی منتشر کرده که هر یک از ۱۷ منطقه خودمختار این کشور با توجه به شرایط خود آن را به اجرا در خواهد آورد.
دانشآموزان باید فاصله دست کم یک و نیم متری از یکدیگر را رعایت کنند. البته کودکان کم سن و سالتر به جای آن در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفری قرار داده میشوند و مجبور به رعایت فاصلهگذاری نخواهند بود.
از مدارس خواسته خواهد شد فعالیت در فضای باز را در اولویت قرار دهند و ساعات شروع، پایان و زنگتفریحهای متفاوت در نظر بگیرند.
استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۶ سال در سرویس مدارس، همینطور دانشآموزان و معلمانی که نمیتوانند فاصله ۱.۵ متری را رعایت کنند، اجباری است.
ساختمان و وسایل مدرسه حداقل روزی یک بار تمیز خواهند شد و توالتها باید هر روز سه مرتبه شسته شوند. »
« نکته جالب توجه این است که دولت اسپانیا، در کنار رعایت تمامی موارد ایمنی تعیینشده برای مهار ویروس کرونا در میان مردم خصوصاً دانشآموزان، همچنین بحث درباره چگونگی برگزاری کلاسها بهصورت ایمن، پیروی از رژیم غذایی مدیترانیهای را بسیار حائز اهمیت دانسته است.
مقامات رسمی اسپانیایی پس از برگزاری جلسات متعدد بهمنظور برنامهریزی کردن برای آغاز سال تحصیلی جدید، از سرمایهگذاری کلان خود در بخش تغذیه دانشآموزان خبر دادند.
در این برنامه قرار است بودجهای بالغ بر چهار میلیون یورو صرف تهیه میوههای تازه، سبزیجات و شیر برای تمامی دانشآموزان سراسر کشور شود. بهطور دقیقتر حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار یورو از این مبلغ برای تهیه میوه و سبزیجات تازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بقیه هزینه نیز صرف خرید شیر خواهد شد. دولت همچنین در نظر دارد که در راستای آگاه کردن دانشآموزان از مضرات نوشابه و فواید تغذیههای جدید در مدارس، بودجه مجزایی را نیز به برگزاری کلاسهای آموزشی در این زمینه اختصاص دهد. » ( این جا )
" یورنیوز " در خبری به همراه کلیپ ویدئویی به" بازگشایی مدارس در شهر مادرید اسپانیا پرداخته است .
این رسانه می نویسد :
مدارس ابتدایی شهر مادرید اسپانیا با وجود شدت گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا در این کشور به تدریج در حال بازگشایی هستند.
مدارس موظف شدهاند دمای بدن دانشآموزان را در هنگام ورود به مدرسه اندازهگیری کنند. همچنین کودکان باید دستهای خود را مرتب ضدعفونی کنند و کودکان بالای شش سال نیز ماسک بزنند.
تنها مدارس ابتدایی تا سال سوم در حال حاضر بازگشایی میشوند.
پایان گزارش/
( کلیپ را مشاهده فرمایید )
گروه گزارش/
از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران و متعاقب آن " تعطیلی مدارس " که از ابتدای اسفند 1398 صورت گرفت ؛ " صدای معلم " در گزارش های متعدد و متنوع خویش موضوع تعطیلی مدارس و پس از آن بازگشایی مدارس را را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .
برخی از منتقدان در برابر این گزارش ها عنوان می کنند که شرایط ایران با کشورهای دیگر مانند آمریکا ، بریتانیا ، فنلاند ، اسپانیا ، ایتالیا و ... قابل مقایسه نیست .
اما این گروه از مخالفان بازگشایی مدارس در ایران پاسخ مشخص ، منطقی و قانع کننده ای در برابر وضعیت کشورهایی مانند ترکیه که شرایط مشابهی با کشور ما دارند و یا حتی کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان و... ارائه نکرده و سکوت می کنند .
" صدای معلم " پیش تر و در مورد بازگشایی مدارس در کشور افغانستان نوشت : ( این جا )
« طرح وزارت معارف به منظور آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی با در نظرداشت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه، امکانات موجود و اطمینان از عرضه تعلیمات باکیفیت در جلسهی مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ کابینهی جمهوری اسلامی افغانستان مورد تائید قرار گرفت.
بر اساس این طرح، دروس حضوری در مکاتب و مراکز آموزشی به گونهی محدود تحت شرایط ویژه از اول ماه سنبله * ۱۳۹۹ آغاز میشود که شرح آن قرار ذیل است.
* دروس حضوری دانش آموزانِ صنوف یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی روزانه (نهاری) با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز میشود.
* دروس حضوری دانش آموزان دورههای متوسطه و لیسه (صنفهای هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) مراکز آموزشی شبانه با توجه به محدود بودنِ تعداد شاگردان و با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز میشود.
* دروس حضوری دورههای ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنفها آغاز مییابد.
* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیههای صحی را با وزارت معارف شریک کنند.
• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.
• دروس حضوری در دارالمعلمینها، دارلعلومها، مدارس دینی، سوادآموزی، سوادحیاتی و مراکز آموزشی خصوصی نیز با در نظرداشت شرایط صحی از اول سنبله آغاز میشود.
• نشر برنامههای کمک درسی از طریق تلویزیون و رادیوی معارف، ویب سایت Marif.Af و تدویر تجمعات محدود برای سایر دورههای آموزشی الی آغاز آموزش حضوری، هم چنان ادامه خواهد یافت.
تصمیم در رابطه به آغاز آموزش حضوری سایر دورههای تعلیمی بستگی به ارزیابیهای صحی وزارت صحت عامه از میزان ابتلا به بیماری کرونا در میان شهروندان دارد که عندالموقع به سمع هموطنان عزیز رسانیده خواهد شد. » پاسخ مخالفان جز تکرار برخی گزاره های تکراری و بدون سند مانند دخالت مافیای مدارس غیرانتفاعی و... چیست ؟
این رسانه سپس در گزارش دیگری در انتقاد از سخنان عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه که انتقادات تندی را نسبت به " بازگشایی مدارس " عنوان کرده بود نوشت : ( این جا )
« پرسش " صدای معلم " آن است که آیا ایشان مطالعه ای در مورد بازگشایی مدارس در سایر کشورهای جهان و به ویژه کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان ، ترکیه و... داشته است ؟
آیا آقای مصری چارچوب پیشنهادی یونسکو برای بازگشایی مدارس در دوران جهان گیر شدن کرونا را مطالعه کرده است ؟ ( این جا )
آیا این نماینده مجلس می داند که وزارت ملی آموزش ترکیه تقویم آموزشی سال تحصیلی 2021-2020 را از مدت ها پیش اعلان رسمی کرده است ؟ ( این جا )
آیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از میزان بودجه اختصاص یافته در سال تحصیلی جدید برای بازگشایی مدارس ایران و مقایسه آن با سایر کشورها اطلاعی دارد ؟
آیا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خبر دارد که مدارس در کشور جنگ زده ای مانند افغانستان که دائما در معرض حمله و توحش طالبان و داعش است ؛ از اول شهریور ماه به صورت حضوری بازگشایی شده اند ؟ ( این جا )
جا دارد که آقای مصری بداند 23 مرداد دبیرستانی در مرکز ولایت تخار افغانستان با بیش از 2000 دانش آموز توسط گروه های تندرو اسلامی به آتش کشیده شد ( این جا ) ؛ اما آموزش در این کشور با وجود چنین تهدیدهایی ادامه دارد و تعطیل نشده است .»
خبرگزاری آناتولی ( استانبول ) امروز 10 سپتامبر نوشت : ( این جا )
« جنگ و نگرانی از شیوع ویروس کرونا در یمن، آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور را تحت الشعاع قرار داده است.
در سایه ویروس کرونا، آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.
در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار میشود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.
معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثیها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.
حنان علی الرداعی٬ یک کارشناس حوزه آموزش در یمن در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: آموزش در یمن به دلیل ادامه جنگ در وضعیت دشواری قرار دارد. تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جنگ در زمینه آموزش نیز احساس میشود. " سال تحصیلی با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد . "
وی با بیان اینکه مشکلات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا٬ وضعیت آموزش را بدتر نیز کرده است٬ اظهار داشت: نگرانی در مورد شیوع ویروس در بین دانشجویان به دلیل ضعف زیرساختهای بهداشتی در یمن بالاست.
یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه میروند٬ میگوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری میکردیم. اما اکنون قیمتها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانشآموزان نیز واهمه داریم.
او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانوادههای یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمیتوان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.
وی تصریح کرد: ما میخواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.
تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کردهاند.
وی با بیان اینکه کمیتههایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »
پرسش " صدای معلم " از مخالفان بازگشایی مدارس آن است که کدام نسخه را برای نظام آموزشی ایران در میان بیش از 190 کشور عضو یونسکو پیشنهاد می کنند ؟ ضمن آن که سازمان یونسکو و سپس یونیسف نیز به صراحت بر بازگشایی مدارس تاکید کرده اند .
آیا وضعیت ایران از کشورهایی مانند افغانستان و یمن هم بدتر است ؟
" صدای معلم " بارها به نکات زیر اشاره کرده است :
« آیا دانش آموزان مبارزه با کرونا و سایر تهدیدها را نباید به عنوان یکی از " مهارت های زندگی " در مدرسه آموزش ببینند ؟
آیا نباید اندیشید که ترک تحصیل ، افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش از نتایج این گونه تعطیلی های بی حساب و کتاب بوده است ؟
پیامدهای فاجعه بار تعطیلی طولانی مدت مدارس چه خواهند بود ؟ و چه کسی در آینده باید پاسخ گو باشد ؟
چرا دانش آموز باید این قدر در برابر کرونا آسیب پذیر تلقی شود؟ آیا در حال حاضر کارگران در محل کارشان حضور ندارند؟ آیا همه آسایشگاه های سربازان به اتاق های تک نفره تبدیل شده است؟ آیا کارگران معدن از ادامه کار منع شده اند؟ آیا رستوران ها تعطیل شده اند؟
چرا دانش آموزان را موجودات ناتوان یا معلول یا غیرهوشیار فرض می کنند و تصور می کنند آنها قادر نیستند هوشمندانه عمل کنند؟
درست است که باید حداکثر مراقبت از دانش آموزان به عمل آید و شرایط برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس فراهم شود، ولی ظاهرا برخی افراد طوری موضع می گیرند انگار نسخه خودکشی از ترس مرگ را برای مردم تجویز می کنند!
پاسخ مخالفان جز تکرار برخی گزاره های تکراری و بدون سند مانند دخالت مافیای مدارس غیرانتفاعی و... چیست ؟
آیا نباید " واقعیت ها " پیرامونی را پذیرفته و مانند سایر کشورهای جهان منطقی و علمی فکر کنیم ؟ و به روش " حل مساله " زندگی کنیم ؟
پایان گزارش/
گروه رسانه/
سه شنبه 10 تیر ؛ " چارچوب پیشنهادی یونسکو برای بازگشایی مدارس " در صدای معلم منتشر شد . ( این جا ) .
« در ابتدای این گزارش آمده است که انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .
علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .
اخلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است .
کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد . علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند .
همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود .
بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با واکنش کلی هر کشور به 19 – COVID باشد ؛ همراه با تمام اقدامات معقولی که در جهت محافظت از دانش آموزان ، کارمندان ، معلمان و خانواده های آنان انجام می شود .
تصمیم برای بازگشایی مستلزم آن است که کشورها سریعا اطلاعات حیاتی راجع به نحوه مقابله مدارس ، معلمان ، دانش آموزان و اجتماعات با تعطیلی مدارس و کووید 19 جمع آوری کنند .
نظرسنجی های دارای پاسخ سریع از مقامات مدرسه ای و محلی ، معلمان ، مدارس و والدین می توانند به ارائه این اطلاعات کمک کنند . تصمیم گیرندگان سپاس باید ببینند یادگیری و رفاه را چگونه می توان در هر بافت ، تامین کرد .
همچنین باید منافع آموزش کلاس محور را در برابر یادگیری از راه دور در نسبت با عوامل خطر مربوط به بازگشایی مدارس در نظر گرفت و توجه داشت که شواهد غیرمتقنی درباره خطر ابتلا هنگام شرکت در کلاس وجود دارد .
به تازگی ؛ یونیسف ( صندوق کودکان ملل متحد ) توصیه هایی به دولت ها و کشورها در زمینه " بازگشایی مدارس " داشته است .
یونیسف در گزارش خود همچنین به وجود بیعدالتی در کشورهای مختلف برای دسترسی کودکان به آموزش از راه دور اشاره و اعلام کرده است که بیشترین آسیب را کودکان فقیر دیدهاند که ۷۲ درصد کودکان در سراسر جهان را تشکیل میدهند.