صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
چهارشنبه, 04 شهریور 1399 11:48

یکی داستان است پر آب چشم

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در بریتانیا و توصیه نخست وزیر انگلیس در مورد بازگشایی مدارس

بوریس جانسون بازگشت دانش‌آموزان به مدارس را مهم و حیاتی دانست .

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در پیامی به والدین دانش‌آموزان گفته است که بازگشت کودکان به مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است.

او گفته دور ماندن از مدرسه و ادامه تعطیلی واحدهای آموزشی بیش از کرونا به رشد و سلامت کودکان آسیب می‌زند.

اخیرا چهار مسئول عالی رتبه پزشکی در بریتانیا در خصوص بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، به والدین قوت قلب داده بودند.

مدارس در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی قرار است طی روزها و هفته‌های آینده باز شوند. هر چند، اسکاتلند پیشاپیش مدارس را به روی دانش‌آموزان گشوده است.

بی بی سی فارسی

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در بریتانیا و توصیه نخست وزیر انگلیس در مورد بازگشایی مدارس

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

بخش اول :

در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است.

دوران یک بیماری همه گیر به نام کرونا یا کویید 19 باعث شد؛ برخی سیستم های دولتی شکنندگی خود را نشان دهند؛ به خصوص سیستم آموزش و پرورش ایران، به گونه ای که مشخص گردید در میان سیستم های اداری دیگر حکومت ایران، ضعیف ترین و مضحک ترین ساختار را تنیده است و مدیران نالایق در این اوضاع کارآیی خود را نشان داده اند.

در حال حاضر در این متن و مقاله، بر آن شدیم تا موضوع بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در ایران را مورد بررسی قرار دهیم و در یک بررسی تطبیقی با رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا، ضعف های آن را ببینیم.

(البته در خاطر داشته باشید نگارنده بر این عقیده نیست که ما نمی توانیم فکر کنیم و حتما نیاز به تطبیق با کشورهای دیگر یا پیشرفته داریم بلکه این تطبیق ها، برای اعتبار بخشیدن به سخنان هست چرا که بسیاری از عموم افراد، آوردن نمونه از خارج از ایران، برایشان اعتبار بیشتری دارد تا سخنان منطقی)

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

نکات زیر با توجه به «رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا» فراهم آمده است :

الف - مهمترین تفاوت بخشنامه ارائه شده وزارت آموزش و پروش ایران برای بازگشایی مدارس در سال 1399 با راهنماهای تدوین شده دیگر کشورها در کل ساختار و نگاه به این حرکت می باشد یعنی رویکرد اونتاریو از همان ابتدا با احترام به معلم و دانش آموز و والدین تعریف و تهیه شده است و آزادی انتخاب در آنها رعایت شده؛ به طور مثال در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد.

ب- نکته دیگر اینکه آن طور که به نظر می آید؛ کمبود امکانات و ضعف آماده سازی فضا و بهداشت و امنیت در مدارس ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و به عبارتی در دیگر کشورها به خصوص پیشرفته، تدابیر بسیاری برای جلوگیری از انتقال بیماری صورت گرفته و امکانات خاصی تهیه دیده شده و هزینه های هنگفتی متحمل شده اند. و همچنین با ارتباط با بخش بهداشت و بیمارستان ها، مدارس را ایمن کرده اند اما آن طور که در ایران می بینیم به هیچ وجه چنین دغدغه ای در مدارس دیده نشده و تنها به یک ضدعفونی کننده ساده اکتفا کرده اند. و این موضوع نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش ایران، توانایی کنترل اوضاع را ندارد. در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است.

پ- دیگر مورد که می توان گفت تاکید بر بحث تطبیقی بودن هست یعنی تطیبقی بودن آموزش، ارزیابی و سنجش و یادگیری و برنامه درسی با شرایط کنونی می باشد. دقیق تر اینکه همه چیز به شکلی تهیه می شود که به طور منطقی حرکت کند مثلا حجم کتاب ها و یادگیری و برنامه ها قرار نیست مانند دوران قبل این بیماری همه گیر باشد و با توجه به تصمیمات شورای مدارس، با وضع کنونی منطبق خواهد بود.

ت- با توجه به گستره همکاری معلم ها در تهیه رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا، تقریبا تمامی قسمت های وجودی دانش آموز از سلامتی جسمی تا سلامتی ذهنی و هر گونه آموزش مورد بررسی قرار گرفته و برای آن فکر شده و توصیه هایی ارائه گردیده است و همچنین وظایف کل قسمت های سیستم اداری آموزش مورد بررسی قرار گرفته و وظایف کلی هر کدام مشخص شده است.

در ادامه این مقاله ، ترجمه رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو در اختیار مخاطبان گرامی قرار خواهد گرفت.

با تشکر از وقت و توجهی که بر روی این نوشته می گذارید.

منبع:

https://www.ontario.ca/page/approach-reopening-schools-2020-2021-school-year#section-1


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با تأكید بر اینکه باید مدارس با خیال راحت بازگشایی شوند، افزود: منتظر 105 میلیارد دلار کمک مالی از كنگره برای افتتاح مدارس هستیم.

گروه اخبار/

همکاری چین با وزارت معارف وآموزش و پرورش افغانستان در مقابله با ویروس کرونا

پرتال وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان نوشت : ( این جا )

« وزارت معارف، کابل: محترمه رنگینه حمیدی سرپرست و نامزد وزیر وزارت معارف با محترم وانگ یو، سفیر جمهوری خلق چین دیدار نمود.

این نشست که به روز دوشنبه تاریخ ۲۷ اسد در قصر دلکشا انجام یافت، محترم محمد شاکر کارگر رئيس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری نیز در آن حضور داشت.

آقای وانگ یو، با اشاره به طرح وزارت معارف مبنی بر آغاز مکاتب سر از اول سنبله * ، از تعهد کشورش در حمایت از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان داده گفت که کشور چین حدود ده ملیون ماسك را به معارف افغانستان مساعدت می‌نمايد و سلسله این کمک‌ها همچنان ادامه خواهد یافت تا متعلمين ساير ولايات افغانستان از آن مستفيد شوند.

محترمه رنگینه حمیدی سرپرست و نامزد وزیر وزارت معارف و محترم محمد شاکر کارگر رئيس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری از همکاری‌های همیشگی کشور دوست جمهوری خلق چین اظهار امتنان و قدرداني نموده گفتند که این کمک‌ها می‌تواند در امر مبارزه با ویروس کرونا برای معارف افغانستان موثر واقع شود.

پایان پیام/

* شهریور


همکاری چین با وزارت معارف وآموزش و پرورش افغانستان در مقابله با ویروس کرونا

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

پس از کش و قوس فراوان سرانجام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس از 15 شهریور بازگشایی می شوند .

هنوز وزارت آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم با عنوان : " اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای" قانونی " ندارد ! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )

در این گزارش آمده است :

« نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که استناد کارشناسی و علمی مجلس شورای اسلامی در آن زمان برای شیفت ( تغییر ) از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به سمت تصویب آن " ماده واحده " چه بوده است ؟

چرا در این مدت طولانی اراده ای برای اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش که در این زمینه یک " قانون مترقی " است نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس دیده نشده است ؟

چرا بحث تعطیلات زمستانی و ساماندهی تعطیلات به فراموشی سپرده شد ؟

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

تا کی باید " روزمرگی " و " بی برنامگی " بر مدیریت ها حکمرانی کند ؟

از زمان شیوع کرونا و متعاقب آن "  تعطیلی مدارس " وزیر آموزش و پرورش مکرر اعلام کرده است که زمان بازگشایی مدارس از 15 شهریور خواهد بود .

پرسش این است که مبنای قانونی برای اعلام این تصمیم چیست ؟

اگر قرار باشد برای هر چیزی از " ستاد مبارزه با کرونا " نظرخواهی شود دیگر سایر مراجع دی صلاح و قانونی  چه کاره هستند ضمن آن که این رسانه از مبنای قانونی این ستاد تاکنون چندین بار پرسش کرده است و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است .

بهتر است برای نخستین و آخرین بار تکلیف " تقویم آموزشی " در نظام آموزشی مشخص شود .

پیشنهاد این رسانه به  وزیر آموزش و پرورش آن است با توجه به هم گرایی در ستاد و نیز افکار عمومی مبنی بر احیای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " سریعا اصلاحیه ای به این منظور به مجلس و در قالب " فوریت " ارسال گردد . »

« صدای معلم » تاکنون گزارش های مختلف و متنوعی از بازگشایی مدارس به صورت حضوری منتشر کرده است .

در آخرین مورد به نظام آموزشی افغانستان اشاره شده بود که زمان بازگشایی مدارس را ابتدای شهریور 99 اعلام کرده است . ( این جا )

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

این خبر به صورت بسیار مختصر در پرتال معارف افغانستان درج گردیده و در بخش رعایت پروتکل های بهداشتی به این موارد اشاره گردیده است :

« * دروس حضوری دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنف‌ها آغاز می‌یابد.

* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیه‌های صحی را با وزارت معارف شریک کنند.

• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.»

به تازگی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد. ( این جا ) در میانه ماه ژوئیه در حدود ۱۶۰ کشور بیش از یک میلیارد دانش‌آموز به دلیل شیوع کرونا از رفتن به مدرسه محروم ماندند، حداقل ۴۰ میلیون از آنها کودکانی هستند که از رفتن به پیش دبستانی محروم شدند.

آنتونیو گوترش در مراسم افتتاح کمپین سازمان ملل با نام "آینده ما را نجات دهید" در این باره گفت: «ما هم‌اکنون در آستانه یک فاجعه برای یک نسل هستیم، فاجعه‌ای که می‌تواند پتانسیل انسانی را به طور وسیعی از بین ببرد، پیشرفت‌های دهها ساله را تضعیف و نابرابری‌های عمیق را تشدید کند.»

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد به محض اینکه در هر نقطه شیوع ویروس کرونا تحت کنترل درآید، باید اولویت اصلی بازگشت دانش‌آموزان به سر کلاس‌های درس باشد. در این راستا او مشاوره دادن به اولیا، مربیان و معلمان را دارای اهمیتی اساسی دانست.

پیش تر از این ها ؛ " یونسکو " ضمن حمایت صریح و شفاف از بازگشایی مدارس در بحران کرونا چارچوب پیشنهادی برای آن نیز ارائه کرده است . ( این جا )

در مورد دیگر کشور ترکیه حتی اقدام به اعلام کامل تقویم آموزشی خود کرده است . " تعهد می دهم چنانچه فرزند من دارای یکی از علائم: تب، سرفه، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی یا اسهال باشد، یا درصورت وجود علایمی از قبیل: مشکلات یا عفونت دستگاه تنفسی در هر یک از اعضای خانواده که منجر به بستری شدن وی در بیمارستان گردد یا اینکه شخصی مبتلا به کووید-۱۹ در خانواده وجود داشته باشد، از فرستادن فرزند خود به مدرسه اجتناب نموده و وضعیت را به مراجع اطلاع دهم."

در این خبر آمده است : ( این جا )

« وزارت ملی آموزش ترکیه تقویم آموزشی سال تحصیلی 2021-2020 را منتشر کرد.

به گزارش خات نیوز بر این اساس مدارس این کشور از تاریخ 31 آگوست 2020 بازگشایی خواهند شد.

همچنین 18 ژوئن 2021، به عنوان روز آخر سال تحصیلی مذکور مشخص شده است.

طبق این تقویم، تعطیلات میان ترم اول بین 16 تا 20 نوامبر 2020 و تعطیلات بین دو ترم، از 25 ژانویه تا 5 فوریه 2021 خواهد بود.

تعطیلات میان ترم دوم نیز بین 12 تا 16 آوریل خواهد بود. »

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

همچنین برای بازگشایی مجدد مدارس ترکیه برای سال تحصیلی جدید درشرایط کرونا ؛ هیئت مشاوره علمیِ وزارت بهداشت با به روز رسانی دفترچه راهنمایی تهیه شده برای دوران اپیدمی کرونا، 9 مورد جدید را به قوانین وضع شده برای 73 بخش مختلف و نیز افرادی که به طور همزمان در یک مکان فعالیت می کنند، اضافه نموده است .

در این گزارش می خوانیم : ( این جا )

« این موارد جدید، در رابطه اقداماتی است که باید در: سالن های غذاخوری موسسات و سازمان های عمومی، فضاهای عمومی، کافی نت ها، پروازهای محموله های بین المللی، مدارس و خوابگاه ها، دوره های شبانه روزی کلاس های قرآن، راهنمای گردشگری و پارک های تفریحی و نیز تم پارک، به اجرا درآیند.

طبق راهنمای هیئت مشاوره علمی، در مکان های عمومی موسسات آموزشی از قبیل: کلاس های درسی، سالن های مطالعه، کارگاه های آموزشی و سالن های غذاخوری، فاصله اجتماعی بین افراد باید حداقل 1 متر باشد؛ از این رو، برنامه ریزی کارکنان و دانش آموزان در مدارس طوری خواهد بود که به ازای هر نفر، حداقل 4 متر مربع فضا تعلق گیرد. " برای دانش آموزانی که علایم را حین شروع مدرسه از خود بروز می دهند، باید در اسرع وقت با والدینشان تماس و دانش آموز در مکانی مجزا، نگهداری شود. دانش آموزان و پرسنلی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند نیز باید به خانه های خود فرستاده شوند. همچنین، باید مراتب به اداره بهداشت استان/منطقه گزارش داده شود. "

آیا این قوانین در مدارس قابل اجرا خواهد بود؟

نحوه اجرای مقررات برای موسسات آموزشی، موضوعی است که کنجکاوی همگان را برانگیخته؛ در حالی که در بسیاری از استان ها و شهرها کمبود کلاس وجود دارد، هیئت مشاوره علمی قانون فاصله اجتماعی حداقل 1 متر را در فضاهای عمومی از قبیل: سالن های غذاخوری، کارگاه ها و ..،. و نیز اختصاص فضای حداقل 4 مترمربع به ازای هر کارمند و دانش آموز را وضع کرده اسست. همچنین، صحبت کردن با صدای بلند به دلیل ایجاد قطرات بزاق در هوا، ممنوع می باشد.

کدام اقدامات در مدارس طی دوره جدید انجام خواهند شد؟

در راهنمای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تدابیری که باید در بخش های مختلف از جمله: کتابخانه، فضاهای آموزشی، سالن های ورزشی و سالن های غذاخوری گرفته شود را، ذکر کرده اند.

سطل آشغال های سربسته برای ماسک های استفاده شده

در اینجا برخی از اقداماتی که باید در شرایط حاضر می بایست در مدارس صوئرت بگیرند، اشاره می شود: “مطابق راهنمای به روز شده، مسئولیت COVID-19 بر عهده یکی از مدیران مدرسه خواهد بود. همچنین، علاوه بر وجود دماسنج های بدون نیاز به تماس، ماسک، صابون مایع و ضد عفونی کننده یا کولونیای (حاوی حداقل 70 درصد الکل)، استفاده شود. ماسک های استفاده شده نیز باید در سطل های زباله دردار انداخته شوند.”

تعهدات والدین

با باز شدن مدارس، والدین دو نسخه «فرم اطلاع رسانی و تعهدنامه» را امضا و یک نسخه را به مدرسه و دیگر نزد آنها خواهد ماند. در این تعهدنامه که علایم بیماری در آن ذکر شده، از والدین خواسته می شود تا در صورت مشاهده علایم کووید-19 در فرزندان خود، از فرستادن آنها به مدرسه اجتناب و مسئولان را در جریان قرار دهند.

نمونه ای از فرم اطلاع رسانی و تعهدنامه والدین

تعهد می دهم چنانچه فرزند من دارای یکی از علائم: تب، سرفه، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی یا اسهال باشد، یا درصورت وجود علایمی از قبیل: مشکلات یا عفونت دستگاه تنفسی در هر یک از اعضای خانواده که منجر به بستری شدن وی در بیمارستان گردد یا اینکه شخصی مبتلا به کووید-۱۹ در خانواده وجود داشته باشد، از فرستادن فرزند خود به مدرسه اجتناب نموده و وضعیت را به مراجع اطلاع دهم.

اینجانب تعهد می کنم تحت شرایط فوق، فرزند خود را به مدرسه نیاورده و دلیل آن را به مسئولین اطلاع دهم.

تاریخ …./…./ ….

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

تغییر ترتیب نشستن در کلاس

ترتیب نشستن در کلاس ها نه به صورت روبه رو، بلکه ضربدری خواهد بود. برای پیگیری تماس های احتمالی بین دانش آموزان، هر یک از آنها در جای مشخصی در کلاس خواهند نشست. دروس کلاسی با کمترین تعداد ممکن دانش آموز برگزار و درمورد دروس مشترک که با ادغام چند کلاس برگزار می شود، ترتیب صندلی ها با رعایت فاصله اجتماعی حداقل 1 متر چیده خواهد شد. کتاب، خودکار و سایر ابزارهای آموزشی نیز منحصر به شخص بوده و هیچ گونه تبادلی در میان صورت نخواهد گرفت. دانش آموزان در کل روز در یک کلاس واحد بوده و امکان جابه جایی در کلاس ها وجود نخواهد داشت. اختلاط گروهی در کلاس هایی مانند: هنر، موسیقی و ورزش، ممنوع می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از ازدحام تمامی دانش آموزان در یک محل، زنگ های تفریح کلاس ها نوبتی خواهد بود.

تنظیم کلاس ها براساس فاصله اجتماعی

براساس راهنمایی به روز شده، در صورت وجود فضاهای عمومی از قبیل: سالن های مطالعه، کارگاه ها، سالن غذاخوری، بوفه و …، حداقل 1 متر فاصله اجتماعی بین افراد خواهد بود.

در صورت امکان، دانش آموز هر روز با همان والدین به مدرسه بیاید

طبق دفترچه راهنمای وزارتخانه، پرسنل و والدین دانش آموزان می بایست حین ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه، ماسک داشته باشند. در صورت امکان، مسولین مدرسه باید اطمینان کنند که دانش آموز هر روز با همان والدی که او را به مدرسه آورده، به خانه برمی گردد. حتی المقدور نیز می بایست از همراهی افراد بالای 65 سال مانند مادربزرگ ها، پدربزرگ ها یا مبتلایان به بیماری زمینه ای، با دانش آموزان به مدرسه جلوگیری شود. والدین باید دانش آموزان را خارج مدرسه تحویل داده/بگیرند و در طول مدت اپیدمی نیز هیچ بازدیدکننده ای حق ورود به مدرسه را ندارد.

تهویه دائم کلاس ها

در چارچوب اقدامات صورت گرفته درخصوص اپیدمی کرونا در مدارس، کلاس ها و اتاق ها باید به طور مرتب با هوای طبیعی تهویه شوند.

ممانعت از برگزاری رویدادهای دسته جمعی و غیر ضروری

در دوره جدید، تا مواقعی که ضرورتی ایجاب نکند، برگزاری هرگونه رویدادهای دسته جمعی ممنوع می باشد. درصورت اجبار به برگزاری چننین رویدادی، می بایست آن را در فضای باز و درخصوص غیبت دانش آموزان نیز مطابق راهنما، پیگیری لازم انجام خواهد شد.

درس اول: کووید-19

طبق راهنمای به روز شده، اولین درس درمورد کووید-19 خواهد بود. بر این اساس، اولین درس ارائه شده در هفته نخست مدارس به دانش آموزان، درخصوص راه های انتقال کووید-19 و اقدامات پیشگیرانه در این مورد خواهد بود.

دانش آموزان بیمار در مدرسه

در این راهنما، درمورد دانش آموزانی که هنگام حضور در مدرسه علائمی را از خود بروز می دهند نیز، چنین آمده است:

برای دانش آموزانی که علایم را حین شروع مدرسه از خود بروز می دهند، باید در اسرع وقت با والدینشان تماس و دانش آموز در مکانی مجزا، نگهداری شود. دانش آموزان و پرسنلی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند نیز باید به خانه های خود فرستاده شوند. همچنین، باید مراتب به اداره بهداشت استان/منطقه گزارش داده شود.

پس از فرستادن دانش آموز یا پرسنل بیمار، اتاق/فضا/کلاس باید تهویه و کلیه سطوح تمیز و ضدعفونی شوند.

مکان های مشترک

درخصوص استفاده از مکان های مشترک از قبیل: سالن های غذاخوری، سالن های ورزشی، آسانسور، کتابخانه، بوفه، سرویس، خوابگاه و مسجد در مدارس نیز، بخشنامه ای که پیش از این توسط هیئت علمی برای چنین مواردی تنظیم شده است، استفاده خواهد شد.

منبع:

sozcu.com.tr »

به نظر می رسد کشورهای بسیاری از هم اکنون برنامه و تکلیف خود را تا حدود زیادی برای سال تحصیلی جدید مشخص کرده اند و این در حالی است که علی رغم اعلام مواضع هر روزه و متغیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز صدور بخشنامه مفصل بازگشایی مدارس هنوز معلمان ، دانش آموزان و ذی نفعان جامعه در یک نوع بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می برند و همه آدرس های این وزارتخانه حجیم و کوچک سر به " شبکه شاد " منتهی می شود .

نکته ی مهم در این میان آن است که در این بخشنامه هیچ گونه تعهد و یا تکلیف جدی بر عهده اولیای دانش آموزان گذارده نشده است .

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

طبق پژوهشی که در استرالیا انجام شده، با تدابیری مانند ردیابی تماس می‌توان خطر شیوع کرونا در مدارس و مهد کودک‌ها را پایین نگه داشت.در عین حال بر اساس پژوهش محققان یک نشریه علمی تخصصی، معلمان، مربیان و کودکانی که آلوده به ویروس کرونا باشند و در دوران نهفتگی این ویروس به مراکز آموزشی بروند، تنها می‌توانند تعداد کمی از افراد را مبتلا کنند.

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

وزارت معارف، کابل:

طرح وزارت معارف به منظور آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی با در نظرداشت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه، امکانات موجود و اطمینان از عرضه تعلیمات باکیفیت در جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ کابینه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان مورد تائید قرار گرفت.

بر اساس این طرح، دروس حضوری در مکاتب و مراکز آموزشی به گونه‌ی محدود تحت شرایط ویژه از اول ماه سنبله * ۱۳۹۹ آغاز می‌شود که شرح آن قرار ذیل است.

* دروس حضوری دانش آموزانِ صنوف یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی روزانه (نهاری) با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

* دروس حضوری دانش آموزان دوره‌های متوسطه و لیسه (صنف‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) مراکز آموزشی شبانه با توجه به محدود بودنِ تعداد شاگردان و با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

* دروس حضوری دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنف‌ها آغاز می‌یابد.

* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیه‌های صحی را با وزارت معارف شریک کنند.

• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.

• دروس حضوری در دارالمعلمین‌ها، دارلعلوم‌ها، مدارس دینی، سوادآموزی، سوادحیاتی و مراکز آموزشی خصوصی نیز با در نظرداشت شرایط صحی از اول سنبله آغاز می‌شود.

• نشر برنامه‌های کمک درسی از طریق تلویزیون و رادیوی معارف، ویب سایت Marif.Af و تدویر تجمعات محدود برای سایر دوره‌های آموزشی الی آغاز آموزش حضوری، هم چنان ادامه خواهد یافت.

تصمیم در رابطه به آغاز آموزش حضوری سایر دوره‌های تعلیمی بستگی به ارزیابی‌های صحی وزارت صحت عامه از میزان ابتلا به بیماری کرونا در میان شهروندان دارد که عندالموقع به سمع هموطنان عزیز رسانیده خواهد شد.

* شهریور


آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

 صدای معلم/

متن زیر در مورد نردبان شغلی معلم های سنگاپور توسط  ایدونگ آلن یانگ Qidong ‘Alan 'Yang ، معلم ارشد زبان انگلیسی برای دانش آموزان دبستانی سنگاپور نوشته شده است. در سنگاپور ، همه معلمان - معلمان ، رهبران و متخصصان وزارتخانه - بخشی از یک سیستم پیشرفت حرفه ای واحد هستند.

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.

در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.

در شرایط عادی بیش از دو هزار دانش آموز پسر در این مکتب مشغول فراگیری آموزش بودند.

عاملان این رویداد دشمنان علم و معرفت بوده و تنها هدف آنان تاریک ساختن آینده فرزندان افغانستان است.

تحقیقات در رابطه به علت وقوع این رویداد و شناسایی عاملان آن از سوی نهادهای کشفی و امنیتی ولایت تخار آغاز گردیده است.

پایان پیام/


به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور