10 مارس 2020
ایتالیا و ژاپن که با گسترش سریع Covid-19 روبه رو شدند، مدارس را برای جلوگیری از همه گیری تعطیل کردند. برخی از مناطق در ایالات متحده نیز این کار را انجام داده اند ، و موافقت کرده اند که زندگی مردم را به طور قابل توجهی تغییر دهند، زیرا این حرکت، از مرگ و بیماری جدی جلوگیری می کند.
اما هیچ شواهد روشنی وجود ندارند که چنین اقداماتی باعث کند شدن این شیوع شود.
بیشتر آنچه در مورد تأثیر تعطیلی مدارس در انتقال بیماری می دانیم مربوط به آنفلوانزا است ، که کودکان می توانند به ویژه آسیب پذیر شوند ، گاهی اوقات می میرند یا به آن دلیل، به شدت بیمار می شوند.
بیش از همه ، مسئولان باید در مورد آنچه شناخته شده است و آنچه در مورد تأثیر این اقدامات نیست ، صادق باشند. کودکان عامل مهمی در ابتلا به عفونت آنفلوانزا هستند زیرا تعامل آنها با مردم بیشتر از بزرگسالان است و همچنین ویروس بیشتری را نیز به بدن منتقل می کنند. فرض بر این است که تعطیلی مدارس باعث کاهش تعداد تماس ها و در نتیجه سرعت انتقال می شود.
در طی بیماری همه گیر آنفلوانزا H1N1 2009 ، مدارس در سراسر کشور تعطیل شدند. A C.D.C. مطالعه نشان داد که والدین عمدتا از این اقدامات حمایت می کنند ، اما مطالعات دیگر نشان داد که کودکان علی رغم توصیه های رسمی برای انجام این کار ، اغلب در خارج از خانه دور هم جمع می شوند یا از سایت های عمومی بازدید می کنند. خوشبختانه ، مدارس در کمتر از سه روز در اکثر موارد بازگشایی شدند ، زیرا داده ها نشان دادند که بیماری آنفولانزا به حدی نیست که انتظار می رفت.
هنوز ، برخی شواهد نشان می دهند که این اقدامات باعث کاهش تعداد عفونت ها نشده و فقط سرعت انتشار را کاهش می دهند - اگرچه این می تواند به کاهش بار سیستم های بهداشتی کمک کند.
گرچهCovid-19 با آنفلوانزا متفاوت است.
گزارش های کمی در مورد ابتلای کودکان به کوید -19 گزارش شده است. مشخص نیست چرا ممکن است کودکان آلوده شوند ، اما آن قدر ملایم که مورد توجه و آزمایش قرار نگیرد.
اگر کودکان بیماری شدیدی را از بیماریCovid-19 تجربه نکنند یا در شیوع آن مشارکت نداشته باشند - و تاکنون هیچ مدرک روشنی در این زمینه پیدا نکرده ایم - احتمالاً تعطیلی مدارس تأثیر کمی در شیوع آن خواهند داشت.
همه کشورهای آسیب دیده مدارس را تعطیل نکرده اند.
سنگاپور ، که به دلیل پاسخ به Covid-19 نمونه شده است ، متوجه شد تعطیلی مدارس بیشتر ضرر دارد. رهبران سیاسی و مقامات بهداشتی در آنجا نگرانی های مربوط به Covid-19 را از طریق ارتباطات شفاف ، سازگار و شفاف در مورد واکنش آنها به ویروس برطرف کرده اند.
در صورت باز ماندن مدارس ، مسئولان می توانند تدابیری را برای محدود کردن هرگونه گسترش احتمالی در بین کودکان و کارمندان وضع کنند. همه دانش آموزان می توانند روزانه از نظر تب ، نشانه احتمالی عفونت Covid-19 ، بررسی شوند. حتی باید بیشتر به شستن دست توجه شود و به کودکان یادآوری شود که صورت خود را لمس نکنند. باید به کودکان یاد داد که در آستین خود عطسه کنند. مدارس می توانند تنظیمات مربوط به نشستن را برای نگه داشتن کودکان در فاصله شش فوت در نظر بگیرند. با گرم شدن هوا ، در صورت امکان می توان دروس را خارج از خانه گذراند.
با این وجود ، ممکن است مقامات دولتی برای بستن مدارس تحت فشار قرار بگیرند. برای اثربخشی واقعی ، مدارس باید قبل از اینکه حتی 1 درصد از مردم آلوده شوند تعطیل شوند و آنها باید تا پایان اپیدمی بسته بمانند ، که این ممکن است ماه ها باشد. کودکان نمی توانند در محیط های دیگر جمع شوند ، که اجرای آنها بسیار دشوار است. اگر مدارس تعطیل شوند ، دانستن زمان بازگشایی آنها دشوار است.
اگر مدارس تعطیل شوند ، برنامه های مراقبت از کودک نیز بسته می شوند و والدین شاغل ممکن است مجبور شوند برای مراقبت از فرزندانشان در خانه بمانند. مراقبت های بهداشتی و کارگران زیرساخت های حیاتی به همین دلیل قادر به انجام کار خود نیستند. ممکن است به آن والدین حقوقی پرداخت نشود که این یک سختی فوق العاده است. ایالات باید مجبور شوند مزایای بیکاری را گسترش دهند و به کارفرمایان کمک کنند تا در صورت لزوم کارگران را در خانه بمانند.
در حالی که بچه ها از مدرسه خارج نمی شوند ، مناطق باید به آنها غذا و آموزش دهند. تعطیلی مدارس می تواند باعث قطع خدمات اجتماعی مانند برنامه هایی شود که به بیش از 30 میلیون کودک ناهار می دهند و به 11 میلیون نفر صبحانه می دهند. برای برخی از کودکان ، از جمله جوانان بی سرپناه ، مدارس می توانند امن ترین مکان باشند و با محرومیت از دسترسی این کودکان ، حمایت مورد نیاز آنها حتی چیزی به اندازه مکان اولیه برای شستن لباس های آنها محروم خواهد شد.
کودکان نیاز به ادامه یادگیری دارند. وقفه در آموزش می تواند به رشد کودک آسیب جدی وارد کند و کاهش شکاف پیشرفت در خانواده های کم درآمد را دشوارتر کند. مدارس ممکن است آموزش آنلاین را به عنوان یک گزینه جایگزین در نظر بگیرند اما باید اطمینان حاصل کنند که همه خانواده ها به فناوری های مورد نیاز این روش ها دسترسی دارند.
اگر مدارس تعطیل شوند ، دانستن زمان بازگشایی آنها دشوار است. برای تأثیرات بهداشت عمومی ، تعطیلات مدارس باید برای مدت زمان شیوع بیماری حفظ شود.
دولت های ایالتی و محلی باید به طور واضح دلایل تعطیلی مدارس و چگونگی تصمیم گیری برای بازگشایی آنها را توضیح دهند تا والدین و کارفرمایان بتوانند نحوه مدیریت برنامه های روزمره را برنامه ریزی کنند.
بیش از همه ، مسئولان باید در مورد آنچه شناخته شده است و آنچه در مورد تأثیر این اقدامات نیست ، صادق باشند.
گرچه ممکن است تمایل به ارائه تعطیلی مدارس به عنوان ابزاری کاملاً ثابت برای محافظت از بهداشت عمومی وجود داشته باشد ، اما تأثیر کامل آنها به راحتی ناشناخته است.
کوچک شمردن اختلال در این اقدامات که ممکن است باعث شود یا اغراق بیش از فواید آنها می تواند اعتماد عمومی به دولت را در زمانی که بیشترین نیاز به آن است ، از بین ببرد.
جنیفر نوژو دانشمند ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز و دانشیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه
.
نسخه ای از این مقاله در تاریخ 11 مارس 2020 ، بخش A ، صفحه 23 نسخه نیویورک با عنوان: تعطیلی مدارس ممکن است مفید نباشد چاپ می شود.
منبع : https://www.nytimes.com/section/magazine
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
موارد زیادی از رفتارهای شرم آور معلمان علیه کودکان و دانش آموزان یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است. دولت تلاش کرده است اقدامات مقابله ای با این جنایات جنسی را که باعث رنج طولانی مدت قربانیان می شود را تقویت کند.
یکی از جنبه های قابل توجه این قانون این است که معلمانی که گواهی نامه صلاحیت آنها به دلیل اخراج انضباطی ابطال شده است را در موقع تجدید پس از سه سال با دقت بیشتری مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.به دلیل شدت صدمه ، عده ای خواستار آن شده اند كه مجرم هرگز نباید در جایگاه معلمی بایستد، برخی دیگر خاطرنشان كرده اند كه اگر بخواهیم به هدف اصلی خود که حفاظت از كودكان است برگردیم ، علاوه بر اخراج مجرم از محیط مدرسه لازم است کارهای دیگری نیز انجام شود.
برخی می گویند: "اجازه ندهید معلم خاطی دوباره روی تریبون معلمی بایستد"
" همچنین یک واقعیت انکار ناپذیر است که همه معلمان در مدارس ، معلمان عالی برای دانش آموزان نیستند.
"یوشیتاکا ایکِدا ، عضو حزب لیبرال دموکرات ژاپن ،که در ژوئیه سال جاری در کمیسیون آموزش و علوم مجلس نمایندگان به سوالات نمایندگان پاسخ داد، در این زمینه با لحن شدیدی به بحث پرداخت. "ایجاد یک سیستم حقوقی به عهده دولت و وزارت آموزش و پرورش است که از تدریس معلمان مرتکب اعمال ناپسند در مدارس ملی، دولتی و خصوصی در سراسر کشور جلوگیری کند."
این اعمال ناشایست توسط معلمان در مورد کودکان و دانش آموزان بی وقفه وجود دارد.در روز نهم این ماه ،اعلام شد كه معلمی در یک مدرسه راهنمایی در شهر کیتاکیوشو به دلیل ارتکاب عمل ناشایست به دختری دانش آموز از همان مدرسه اخراج انضباطی شد.
تعداد معلمانی که اخیراً (2018) به دلیل اعمال زشت و آزار و اذیت جنسی اخراج انضباطی شده اند 282 نفر است. ۱۲۴ دانش آموز از مدرسه خود معلمان خاطی هستند که بیش از 40٪ آنها را تشکیل می دهند و افراد دیگر فارغ التحصیلان مدرسه خودشان (۱۴) ، کادر آموزشی مدرسه خودشان (۴۱) و غیره هستند.به ظاهر مدرسه ای که آنها در آن کار می کنند محل وقوع جرایم جنسی است.
کُ ایچی هاگی اودا ، وزیر آموزش و پرورش ، نیز این مسئله را جدی می داند و می گوید:
« معلماني كه در موقعيت حمايت و پرورش كودكان قرار دارند هيچ گاه نبايد علیه دانش آموزان خود رفتار ناشایست و شرم آور داشته باشند. » " با حذف ساده مجرمان از محیط های آموزشی به این مشكل پایان داده نمی شود. "
در ژوئن سال جاری ، جلسه ای متشکل از وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط ، از جمله وزارت آموزش و پرورش ، هیئت دولت ، و پلیس ، از هر یک از ادارات آموزش و پرورش مناطق خواستار تشکیل "راهکاری برای تقویت اقدامات علیه جرایم جنسی و خشونت جنسی" شدند و همین طور خواستار این شدند که به عنوان یک قاعده کلی ، معلمانی که مرتکب کارهای زشت و شرم آور شده اند را اخراج انضباطی کنند و مراتب را بدون کم و کاست اجرا نمایند.
چیزی که توجه خاص به آن شده است ، بررسی و مدیریت گواهی نامه صلاحیت معلم با دقت بیشتر است. در قانون فعلی گواهی نامه صلاحیت معلمان ، حتی اگر به دلیل اخراج انضباطی گواهی نامه باطل شود ، پس از گذشت سه سال می توان مجدداً آن را دریافت کرد.با این حال ، گفته می شود که در جرایم جنسی مجددا خطر ابتلا به جرم وجود دارد. بنابراین ، همان طور که ایکِدا ، عضو مجلس نمایندگان فوق الذكر به آن اشاره کرد، ، حتی اگر پس از ابطال گواهی نامه معلمی مدت زمانی هم سپری بشود ، خطرات حضور دوباره معلم خاطی روی تریبون کم نیست.
در سپتامبر سال جاری ، « کمیته ارتباط قربانیان اذیت و آزار جنسی در سراسر مدارس کشور » که توسط والدین ایجاد شد ، یک کمپین جمع آوری امضا را آغاز کردند و خواستار این شده اند که:
" گواهینامه صلاحیت معلمی برای کسانی که سابقه اعمال ناشایست با کودکان را داشته اند مجدداً صادر نگردد". در روز ۲۸ ام امضاها و دادخواست به وزارت آموزش و پرورش ارائه شد و از صبح ۱۲ اکتبر ، در سایت امضای "change.org" بیش از ۵۶۰۰۰ نفر طرفدار جمع شدند.
سخت گیری در بازگشت مجدد به کار ؟ یا آزادی در انتخاب شغل ؟
وزیر آموزش و پرورش کُ ایچی هاگی اودا در مورد صدور دقیق تر گواهی نامه صلاحیت معلم گفت: "شخصاً من مایلم قانون را در راستای بازنگرداندن معلمان ناشایست به کلاس اصلاح کنم. وی همچنین توضیح داد ، " اما یک مسئله بزرگ نیز در اینجا وجود دارد و آن این است که آیا می توان از نظر قانون اساسی، آزادی انتخاب شغل برای افرادی که اشتیاق آنها به آموزش و پرورش تغییر نکرده، و پس از چندین سال می خواهند بر سر کار خود برگردند را منکر شد و نفی کرد؟
حُسن این کشور این است که شما این فرصت را دارید که از ابتدا شروع کنید ، ایشان می گویند ، مجوز پزشک و پروانه وکالت نیز تحت شرایط خاص می تواند مجدداً اخذ شود ، اما بر خلاف پزشکان و وکلا ؛" والدین و فرزندان " معلمان خود را انتخاب نمی کنند. من معتقدم از این نظر گواهی نامه صلاحیت معلم از نظر شخصیت، تا حدی متفاوت از سایر مدارک ملی است. "وی اظهار داشت که وی در حال حاضر در حال بحث و گفتگو با دفتر قانونگذاری هیئت دولت است.
همزمان ، در سپتامبر سال جاری شورای آموزش و پرورش استانها و شهرها و غیره، در استخدام معلمان می توانند سابقه اخراج انضباطی گذشته آنها را از طریق ابزار جست و جوی اطلاعات دبیرخانه دولت بررسی کنند. و همچنین امکان جست و جو از "۳ سال گذشته" به "۴۰ سال گذشته" به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین می توانید ۵ ماه گذشته را از نوامبر امسال و ۴۰ سال گذشته را از فوریه سال آینده جست و جو کنید.
کازو نوبو آسادا ، مدیر کل دفتر سیاست های آموزشی وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فن آوری گفت: "این ابزاری است که به ما کمک می کند تا هنگام استخدام تصمیم بگیریم. ولی فقط به دلیل قابل اجرا بودن ، به این معنی نیست که فوراً رد صلاحیت می شوید یا شغل خود را از دست می دهید. " استخدام با دقت بیشتر از طریق شورای آموزش و پرورش این خطر را کاهش می دهد که شخصی با سابقه انضباطی ،دوباره وارد کلاس شود و مرتکب سوء رفتار جنسی شود.
دکتر بخش روانی آقای هیروکی فوکویی که در انجمن درمان مجرمان جنسی که یک سازمان غیر انتفاعی و مرکز پزشکی تخصصی اختلالات جنسی است کار می کند ، می گوید: معلمانی که رفتارهای ناشایست انجام می دهند ، از ابتدا فقط از نظر جنسی به کودکان علاقه مند می شوند و در برخی موارد دیگر ، در تعامل با کودکان به آنها علاقه جنسی پیدا می کنند.
آقای فوكویی می گوید: "به دلیل علاقه ، به مدارس ، کلاس های تقویتی ، كار داوطلبانه و مشاغل دیگری كه با كودكان در تماس است ، نزدیک می شوند و از آنجا که کودکان قادر به مقاومت نیستند ، آنها مرتبا مرتکب اعمال ناشایست می شوند و دیر یا زود ، این تصور اشتباه را می کنند که عدم مقاومت کودک در برابر آنها ، نشانگر این است که کودکان از آنها بیزار نیستند. حتی پس از مشخص شدن رفتار ناشایست آنها علیه کودک ، بسیاری از عاملان این امر می گویند که کودک از آن بیزار نبوده است و در واقع از این موضوع خوشحال هم بوده است. " چیزی که توجه خاص به آن شده است ، بررسی و مدیریت گواهی نامه صلاحیت معلم با دقت بیشتر است.
در صورت بازگشت مجرم به جامعه ، لازم است اطمینان حاصل شود که به دلیل چنین تحریف شناختی ، خطر جرم مجدد وجود ندارد.همچنین راهی برای از بین بردن علاقه جنسی در کودکان با گذراندن نوعی مشاوره به نام "درمان شناختی رفتاری" وجود دارد که از طریق گفت و گو و آموزش باعث تقویت تغییرات شناختی و رفتاری می شود.
با این حال ، " در حال حاضر هیچ سیستمی در ژاپن برای ارزیابی ایمنی کار در مشاغلی که با کودکان در ارتباط هستند وجود ندارد. پس با توجه به خطر بالای جرم مجدد ، فوکویی می گوید :چاره ای جز اعمال برخی محدودیت ها برای استخدام مجدد نیست. "
صرفا آیا با خارج کردن مجرم از محیط آموزشی نتیجه مطلوب و پایدار حاصل می شود؟
اعمال ناشایست و شرم آور و سایر جرایم جنسی ، زخمهای عاطفی عمیقی را بر قربانی ایجاد می کند و قربانی اغلب مدتها رنج می برد به خصوص اگر قربانی خردسال باشد ، ممکن است در هنگام قربانی شدن متوجه نشوند که این یک عمل جنسی است و در بزرگسالی ممکن است از علائم مختلف رنج ببرد.
به دلیل شدت صدمه وارده ، طبیعی است که عاملان این امر زیر توجه جامعه قرار بگیرند ،اما از طرفی هم باید به مرتکبان این فرصت داده شود تا عمیقاً در مورد اعمال خود تامل کنند و بهبود یابند.در غیر این صورت ، آنها خارج از مدرسه دوباره با کودکان تماس می گیرند و رفتار مشابه آنها را انجام می دهند.
پروفسور یو كاكو یانا گیموتو از سازمان آموزش و تحقیقات حقوقی دانشگاه چوکیو كه در زمینه حقوق جنسیت و حقوق كودكان تخصص دارد و با موارد خشونت جنسی در محیط مدارس آشنا است ، می گوید: " با حذف ساده مجرمان از محیط های آموزشی به این مشكل پایان داده نمی شود. "
وی افزود: با هدف " شمول اجتماعی " هر فرد در جامعه ، ایجاد روابط جدیدی از شمول خارج از محیط آموزشی ضروری است.پیگیری و پیشبرد روند عدالت کیفری و اطمینان از دسترسی آنها به آموزش توانبخشی و کمک به کار در مشاغلی که شامل کودکان نیست ، مهم است. "
یک واقعیت انکار ناپذیر است که همه معلمان در مدارس ، معلمان عالی برای دانش آموزان نیستند. این احتمال وجود دارد که مجرم به دلایلی مانند نیافتن حقیقت و عدم کسب مدارک معتبر ، تبرئه شود.
وی افزود: "در این صورت ، مجرمان بدون داشتن فرصت تامل در مورد خود ، به درون جامعه راه پیدا می کنند. پروفسور یو كاكو یانا گیموتو همین طور خاطرنشان می کند که : ما باید به طور جدی در مورد چگونگی برخورد با این افراد بیندیشیم .
به علاوه ، "توجه به کودکانی که قربانی شده اند کافی نیست.ممکن است آنها تمایلی به حضور در مدرسه ای که در آن قربانی شده اند نداشته باشند، یا ممکن است تمایلی به یادگیری موضوعاتی که توسط معلم مجرم تدریس می شود نداشته باشند .
وی تأکید می کند ، اگر ما طرفدار شمول اجتماعی هستیم و "برای اینکه هیچ کس عقب نماند" ، باید بلافاصله پس از آسیب دیدن ، در یادگیری آنها را حمایت کرده و به مراقبت های ذهنی و جسمی و حمایت شغلی در آینده از آنها توجه زیادی داشته باشیم.
برای از بین بردن جرایم جنسی که توسط معلمان علیه دانش آموزان انجام می شود، و همین طور برای تبدیل کردن مدارس به مکانی امن ، باید فراتر از تنظیم مقررات مربوط به استخدام مجدد معلمان مجرم عمل کرد، و جنبه های مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند ، مانند اطمینان از امن بودن دانش آموزان قربانی ، ارائه حمایت میان مدت و بلند مدت و ایجاد محیطی که آنها را قادر می سازد آسیب را در اسرع وقت تشخیص دهند.
سیاست تقویت اقدامات مقابله با جرایم جنسی و خشونت جنسی که توسط شورای وزیران فوق الذکر تصمیم گرفته شده همچنین بیان می کند که لازم است نقش آموزش مدارس در جلوگیری از تبدیل شدن به مجرم جنسی و ، قربانی جنسی یا نظاره گر خشونت جنسی بیشتر باشد. که این امر بر ایمنی آموزش در زندگی متمرکز خواهد شد و همچنین ایجاد فضایی را فراهم می کند که گزارش جرم و مراجعه به مشاوره و ارائه پشتیبانی بی وقفه و سخاوتمندانه از قربانیان آسان می شود.
در جلسه بعدی ، ما با توجه به موارد خاص ، در نظر خواهیم گرفت که مدرسه ها برای ایجاد محیط آموزشی امن و بدون تجاوز جنسی چه کاری می توانند انجام دهند.
https://www.kyobun.co.jp/close-up/cu20201013/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یورونیوز می نویسد : ( این جا )
کپی رایت Czarek Sokolowski/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
در پی موج جدید مبتلایان به ویروس کرونا، شماری از کشورهای اروپایی از شب دوشنبه ۲ نوامبر (۱۲ آبان) محدودیتهای تازهای را به مرحله اجرا گذاشتند.
در اتریش مقررات قرنطینه از شب گذشته اجرایی شد و شهروندان حق خروج از خانه بین ساعات ۸ شب تا ۶ صبح را نخواهند داشت. همچنین موزهها، تئاترها، سینماها، استخرها، مراسمهای عروسی و بازارهای کریسمس لغو و تعطیل خواهند شد؛ هر چند مدارس و مهد کودکها در طول این مدت باز خواهند ماند.
در اتریش که جمعیتی ۸.۸ میلیون نفری دارد و تقریبا از موج اول کرونا در امان مانده بود، وضعیت در هفتههای جاری بغرنج شده است. این کشور در ماه جاری روزانه بیش از ۵ هزار مورد ابتلا را ثبت میکند که افزایشی پنج برابری در مقایسه با ابتدای ماه گذشته نشان میدهد.
طبق اعلام مقامات در اتریش محدودیتهای تازه تا اواخر ماه نوامبر برقرار خواهند بود.
در همین زمان یونان از دو هفته پیش قرنطینهای یک ماهه را به مرحله اجرا گذاشته است که طبق آن رستورانها ، کافهها ، سینماها، موزهها و سالن های ورزشی بسته شدهاند. با این حال این به معنی تعطیلی کامل شهرها نیست و به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به اقتصاد، مشاغل به کار خود ادامه می دهند.
همچنین از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح نیز در یونان مقررات منع آمد و شد اجرا شده است.
در ایتالیا از هفته گذشته سینما، تئاتر، سالنهای ورزشی و استخرها تعطیل شدهاند و رستورانها و بارها نیز بعد از ساعت ۶ عصر مجاز به پذیرایی از مشتریان نیستند. جوزپه کونته، رئیس دولت گفته است اولویت کشورش دفاع از سلامتی شهروندان است.
در فرانسه هرچند از روز جمعه گذشته قوانین محدودیتزای سختگیرانه به اجرا گذاشته شدهاند، با این حال تعداد مرگ و میرها روز دوشنبه برای اولین بار از ۴۰۰ تن عبور کرد و در مجموع به ۳۷ هزار و ۴۳۵ تن رسید.
این در حالی است که مدارس همچنان در فرانسه باز نگه داشته شدهاند و ۱۲ میلیون دانشآموز روز دوشنبه به سر کلاسهای درس بازگشتند.
مقامات مسئول در فرانسه اعلام کردهاند از این پس تیمهایی مستقر در فرودگاهها از مسافران ورودی کشورهای غیراروپایی آزمایشهای «اجباری و سریع» کووید-۱۹ خواهند گرفت.
همزمان شهرهای مختلف فرانسه شاهد اعتراضات پراکنده به تصمیم دولت فرانسه برای وضع مجدد قرنطینه بوده است و معترضان در شهرهایی همچون پاریس، نانت و تولوز به خیابانها آمدند. این در حالی است که به دلیل مقررات جدید در ممنوعیت خروج از منزل به فاصله بیش از یک کیلومتر، این اعتراضات کمشمار بودهاند.
شهر لیل فرانسه همزمان با روز نخست اجرای قرنطینه - آسوشیتد پرس
بنابر نتایج یک نظرسنجی جدید ۶۷ درصد فرانسویان با قرنطینه تازه موافق هستند. این در حالی است که موافقان قرنطینه اول به ۹۳ درصد میرسیدند.
در آلمان آنگلا مرکل صدر اعظم با بیان اینکه همهگیری کرونا «رویدادی است که تنها یک بار در قرن اتفاق میافتد»، هشدار داد که ادامه وضعیت کنونی به این معنی است که اجتماعات در ایام کریسمس به خانواده محدود خواهند شد.
قرار است در این کشور رستورانها ، کافهها و حتی موسسات فرهنگی و ورزشی از چهارشنبه آینده تعطیل شوند.
در بلژیک نیز، کشوری که نسبت به سرانه بیشترین میزان شیوع کرونا در جهان را دارد، مقررات جدید قرنطینه همچنان برقرار هستند.
فروشگاههای غیرضروری در این کشور تعطیل باقی ماندهاند، هرچند گل فروشان و کتاب فروشیها مجاز شدهاند که با رعایت پروتکلهای بهداشتی مجددا شروع به کار کنند.
در بریتانیا نیز، که با بیش از ۴۷ هزار کشته پیشتاز شمار جانباختگان کرونا در اروپا است، بوریس جانسون نخست وزیر اعلام کرده است که دور جدید قرنطینه از روز پنجشنبه به مرحله اجرا درمیآید و دستکم تا ۲ دسامبر ادامه خواهد داشت.
پایان پیام/
این روزها بحث و جدل در مورد این که کدام کاندید ریاست جمهوری در آمریکا راهی کاخ سفید شود به موضوعی داغ و چالش برانگیز در جامعه مبدل شده ست .
البته مسئولان و مقامات طوری صحبت می کنند که این انتخابات اصلا مهم نیست و تاثیری در اوضاع و شرایط ایران نخواهد داشت .
بر خلاف این موضع مسئولان اما جامعه و بخش های مختلف آن موضوع انتخابات آمریکا را به صورت " لحظه ای " و در حد " سرنوشت مرگ و زندگی " پی گیری می کنند .
برخی انتخابات آمریکا و نتایج آن را مهم تر و و تاثیرگذارتر از انتخابات در ایران می دانند .
به نظر می رسد موضع مسئولان چندان به واقعیت نزدیک نباشد چرا که این دیدگاه مطابق قانون « اثر پروانهای یا تئوری آشوب » نیست و با آن سازگاری ندارد .
« اثر پروانهای به این موضوع اشاره میکند که اتفاقات کوچک و جزئی زندگی ما گاهی اوقات سرنوشت ما را به طور کامل تغییر میدهد. اثبات شده است که گاهی اوقات ارتعاش حاصل از بال زدن یک پروانهی کوچک میتواند باعث ایجاد یک طوفان بزرگ و سهمگین شود.
خیلی وقت ها ما تصمیماتی میگیریم که اصلا به آنها توجه نمیکنیم. اما همین تصمیمات کوچک زندگی ما را شکل می دهند و می توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند. » ( این جا )
تمایلی به وارد شدن در چنین بحث هایی ندارم اما در این اوضاع قصد دارم به صورت اختصار به نکاتی از زاویه " آموزش " که موضوع مورد علاقه من است پرداخته و آن را تحلیل کنم .
هر یک از کشورها در این شرایط سعی می کنند با توجه به وضعیت خود و مختصات موجود سیاست های خود را بر اساس " منافع ملی " تنظیم کنند تا بتوانند بیشترین بهره وری و فایده را نصیب کشور خود و جامعه کنند .
آن مسئولان و مدیران با توجه به آموزش و تربیتی که در " خانواده " و " مدرسه " دیده و مهارت های زندگی را در حوزه های مختلف تمرین و در خود " درونی " کرده اند می توانند در مواجهه با مسائل و بحران با محوریت مهارت " حال مساله " تهدیدها را به « فرصت » و مهم تر از همه از فرصت ها به نحو عقلانی و شایسته ای استفاده کنند تا جامعه بتواند به صورت متوازن در محور توسعه حرکت کند .
اما پرسش بنیادین آن است که آیا اساسا در خانواده و مدرسه به چنین موضوعاتی پرداخته می شود و این مهارت ها مورد توجه و ممارست قرار می گیرند ؟
در عوض ، دانش آموز در همان خانواده و سپس در مدرسه یاد می گیرد که چگونه با دیگران رقابت کند و یا دیگران و قانون را دور بزند .
یاد می گیرد چگونه با لجاجت ، فریاد کشیدن و شلوغ بازی به هدف خود برسد .
دروغ گفتن ، ریا و تظاهر را در این محیط ها می بیند و این ارزش های منفی و خانمان سوز را در « خود » درونی می کند .
جایگاه کار تیمی و گروهی در مدرسه و نظام آموزشی ما چگونه و کجا تعریف شده است ؟ واقعا دو نهاد خانواده و مدرسه در آموزش این مفاهیم و مهارت ها پیش قدم هستند و اساسا آیا خود در این زمینه آموزش دیده و آن ها را می دانند ؟ و یا آن که در سایه ای از " توهم " و " خودبزرگ پنداری " و " دگر نادان پنداری " و به جای " هم افزایی " سعی در اثبات خویش به هر قیمتی دارند ؟
آیا دانش آموزان ما در مدرسه می آموزند که خود را در شکست و ناکامی " گروه " شریک و مسئول دانسته و آن را فرافکنی نکنند ؟ آیا تاکنون به این فکر کرده ایم که چرا میزان استفاده از « مکانیسم های دفاعی روانی » در میان ما ایرانی ها بالاست و توان رو به رو شدن با « واقعیت » و تعریف شرایط را نداریم ؟
آیا کودکان و دانش آموزان در دوران تحصیل در مدرسه به حدی از بلوغ روانی و عاطفی دست می یابند تا بتوانند مهارت حل مساله را یاد گرفته و درونی کنند ؟
آیا در خانواده و مدرسه احترام به " قراردادهای اجتماعی " و " قانون " آموخته و درونی می شوند ؟ و یا آن قانون شکنی حد بالایی از هوش و زرنگی تعریف می شود ؟
آیا در مدارس ما احترام به میراث ملی و فرهنگی آموخته می شود ؟
بر خلاف نظام آموزشی مستقر در آمریکا که احترام به « پرچم » و تکریم آن یک آموزش و ارزش اساسی نهادینه شده است و این را به وضوح می توان حتی در اعتراضات و تظاهرات آنان مشاهده کرد ؛ پرسش این است که در نظام آموزشی ما چقدر به این موضوع پرداخته می شود ؟
آیا آتش زدن پرچم یک کشور در برابر دانش آموزان که نمادی از هویت ملی یک کشور است را می توان کنشی عقلانی و تفکر محور و در راستای حرکت در جهت منافع ملی ارزیابی کرد ؟
در مدرسه تا چه حد به تفاوت های فردی ، تفکر انتقادی و مهارت های گفت و گو و چانه زنی توجه می شود ؟
واقعا دو نهاد خانواده و مدرسه در آموزش این مفاهیم و مهارت ها پیش قدم هستند و اساسا آیا خود در این زمینه آموزش دیده و آن ها را می دانند ؟ و یا آن که در سایه ای از " توهم " و " خودبزرگ پنداری " و " دگر نادان پنداری " و به جای " هم افزایی " سعی در اثبات خویش به هر قیمتی دارند ؟
این ها ارزش هایی هستند که بسیاری از آن ها اکتسابی هستند و می باید آموزش داده شوند .
آیا ما به این مسائل عمیقا فکر می کنیم و یا عادت کرده ایم با غوطه ور شدن در پوپولیسم و روزمرگی که سکه رایج در جامعه ایرانی است ؛ به « تخدیر تاریخی » خود استمرار بخشیم و همیشه قصورات و کوتاهی ها را به گردن دیگران بیندازیم ؟
سهم ما از این خودآگاهی اجتماعی و تاریخی چیست ؟
آیا بدون تحول در پارادایم های زیرین جامعه و فرهنگ و نرم رایج در « قاعده » آن قرار است معجزه ای در راس هرم رخ دهد ؟ آیا در خانواده و مدرسه احترام به " قراردادهای اجتماعی " و " قانون " آموخته و درونی می شوند ؟ و یا آن قانون شکنی حد بالایی از هوش و زرنگی تعریف می شود ؟
برای نوسازی جامعه باید برنامه داشت .
مقدمه و پیش شرط اساسی این مهم هم شکل گیری یک اراده ملی برای تغییر است که نقطه آغازین آن از « خود » شروع می شود .
جامعه ایرانی ابتدا باید با تفکر و تحلیل و تشخیص الزامات « عصر کشاورزی » ، « عصر مدرن « و « عصر پست مدرنیسم » ابتدا تکلیف خود را مشخص کند . ( این جا )
زمانی نه چندان دور و در دهه هشتاد شمسی از سرعت کمتر رشد خود در قیاس با همسایگان و دیگر کشورهای در حال توسعه ناراحت بودیم اما اکنون کار به جایی کشیده است که خود را گذشته خود بررسی و مقایسه می کنیم و روز به روز شاهد کاهش سطح رفاه و حتی نیازهای اولیه خویش هستیم .
* سخن خود را با اقتباس از جملات محسن رنانی به پایان می برم :
« ترامپ بیاید، تولید ما با سرعت بیشتری سقوط میکند؛ بایدن بیاید، تولید ما با سرعت کمتری سقوط میکند. ترامپ بیاید، حجم نقدینگی ما با سرعت بیشتری بالا میرود؛ بایدن بیاید، حجم نقدینگی ما با سرعت کمتری بالا میرود. ترامپ بیاید، کشورهای عربی با سرعت بیشتری از ما دور می شوند و به سوی همپیمانی با اسرائيل میروند؛ بایدن بیاید، با سرعت کمتری چنین میکنند. ترامپ بیاید، کشتههای تصادفات رانندگی ما با سرعت بیشتری بالاتر میرود؛ بایدن بیاید، کشتهها همچنان بالا میرود اما با سرعتی کمتر. ترامپ بیاید، مرگهای کرونایی ما با سرعت بیشتری افزایش مییابد؛ بایدن بیاید با سرعتی کمتر. ترامپ بیاید، فحاشیهای ما در فضای مجازی خیلی زیادتر میشود؛ بایدن بیاید، کمتر زیادتر میشود. ترامپ بیاید شکاف و قهر بین روشنفکران و حاکمان خیلی عمیقتر میشود؛ بایدن بیاید، همچنان عمیقتر میشود اما با سرعت کمتر.
و البته ترامپ بیاید احتمالا ما زودتر به نقطه تصمیمات سخت برای افقگشایی میرسیم؛ اما اگر بایدن بیاید، مدت دیگری فرصت مییابیم تا بیشتر همدیگر را و کشور را تخریب کنیم و بعد به آن نقطه برسیم. احتمالا در نقطه تصمیمات سخت هم، یا شروع میکنیم فرصت طلبی کنیم تا نگذاریم تصمیمات سخت گرفته شود و کشور از بحران فاصله بگیرد؛ یا این که بهجای همکاری و همدلی برای رسیدن به تصمیم درست و کم هزینه، سعی میکنیم همدیگر را مقصر معرفی کنیم و بیشتر تخریب کنیم. حتی وقتی تصمیمات سخت را هم گرفتیم دوباره همان تصمیم سخت را بهانه ای برای تخریب یکدیگر قرار خواهیم داد (تکرار تجربه برجام). پس با آمد و رفت ترامپ و بایدن چیزی عوض نمیشود چون ما عوض نمیشویم.
دقت کنیم، ما در ده سال گذشته تجربههای بزرگ و پرهزینهای را پشت سر گذاشتهایم، اما در این ده سال هیچ کس عوض نشده است، یعنی هیچ کس از جای خودش تکان نخورده است، همه همان جایی هستند که ده سال پیش ایستاده بودند و حرفها همان حرفها و الگوهای رفتاری، همان الگوها.
نوبت آن است که همهمان تغییر کنیم، و همهمان جابهجا بشویم تا مجالی و فضایی برای تغییر ایجاد کنیم و بستر تصمیمات بزرگ اما عقلانی را آماده کنیم. کشور سالهاست مانند چهارراهی شده است که خودروها از چهار طرف آمدهاند و در وسط آن گره خورده و متوقف شدهاند، حالا همه رانندهها سرشان را از خودروی خود بیرون کردهاند و داد میزنند آقا تو خطا آمدهای برو عقب و البته هیچکس عقب نمیرود چون هر کس که تا وسط چهارراه آمده است عده دیگری هم پشت سر او وارد چهارراه شده اند. برای خروج از این بنبست هیچ راهی نیست جز آن که همه با هم یک دنده عقب بگیریم. آنانی که در خودروی سیاست، دنده عقب ندارند شایسته سیاستورزی در عصر توسعهخواهی نیستند.» ( 1 )
( 1 )
کانال محسن رنانی
گروه گزارش/
العربیه گزارش داد : ( این جا )
« ریاست دانشگاه کابل با نشر اعلامیهای نوشت، این دانشگاه پس از حمله مرگبار مهاجمان مسلح چهارشنبه 4 نوامبر دوباره باز شد و درسها بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده آغاز شده است.
در این اعلامیه آمده که با مقامهای امنیتی بهمنظور تأمین امنیت بهتر دانشگاه کابل صحبت شده است و دانشجویان میتوانند طبق روزهای گذشته به کلاسهایش حاضر شوند.
براساس این اعلامیه، خوابگاههای دختران و پسران نیز دوباره فعال شده و دانشجویانی که شامل خوابگاه هستند میتوانند دوباره وارد خوابگاه شوند.
دانشگاه کابل در اعلامیهاش یادآوری کرده که روند ثبت نام جدیدالشمولان سال جاری خورشیدی نیز طبق تقسیم اوقات ادامه دارد.
شایان ذکر است که مهاجمان مسلح دوشنبه 2 نوامبر 2020 دانشگاه کابل را آماج حمله مسلحانه قرار دادند که درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی افغان پس از شش ساعت پایان یافت.
وزارت امور داخله افغانستان تایید کرد که در این حمله 19 نفر کشته شدند و 22 نفر دیگر زخم برداشتند، اما برخی منابع خبری گزارش داده اند که در این حمله 22 نفر کشته شدند و 40 نفر دیگر زخم برداشتند.
( نمایی از دانشگاه کابل – عکس از shutterstock )
گروه طالبان دست داشتن به این حمله را رد کردند و گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، اما دولت افغانستان طالبان را مسئول این حمله دانستند. »
حمله به دانشگاه کابل با واکنشها و محکومیت گستردهای رو به رو شد و حدود ۵۰ کشور و سازمان بینالمللی آن را محکوم کردهاند.
روز سهشنبه دولت برای یادبود قربانیان این حمله، عزای ملی اعلام کرده بود.
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ مدارس و دانشگاه های افغانستان با وجود حملات غیرانسانی و خشونت های مکرر گروه های تندروی اسلامی مانند طالبان و داعش و در سایه بحران " کرونا " از اول شهریور ماه بازگشایی شده و آموزش در این کشور هیچ گاه تعطیل نشده است .
« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد خود از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در ایران انتقاد کرده است .
آخرین گزارش این رسانه با عنوان : « چرا دانشگاه ها تعطیل هستند؟ مگر می توان در فضای مجازی " معلم حرفه ای " تربیت کرد ؟! » منتشر گردید . ( این جا )
بیم آن می رود با استمرار وضعیت فعلی و انفعال و بی برنامگی مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان ؛ " آموزش " در اساس و مفهوم خود لوث شده و عوارض و پیامدهای طولانی مدت آن قابل جبران نباشد .
پایان گزارش/
یورونیوز فارسی نوشت : ( این جا )
( کنفرانس خبری بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا- آسوشیتدپرس )
با اعلام بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، انگلستان هم به جمع کشورهایی پیوست که قرنطینه سراسری در آن برای بار دوم اعمال میشود. پیش از این، از بین کشورهای سرزمین بریتانیا، ولز نیز اعلام قرنطینه کرده بود. قرنطینه در انگلیس قرار است به مدت چهار هفته برقرار باشد.
این در حالی است که بریتانیا امروز از رقم یک میلیون ابتلا به کووید-۱۹ از زمان شروع شیوع ویروس کرونا عبور کرد. قرار است محدودیتهای جدید در انگلیس از پنجشنبه آینده آغاز شود و تا دو دسامبر ادامه پیدا کند.
جانسون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «هیچ نخست وزیر مسئولی» نمیتواند آمار ترسناک را نادیده بگیرد.
طبق محدودیتهای جدید، بارها و رستورانها فقط امکان ارسال سفارشها را خواهند داشت، مشاغل غیرضروری تعطیل میشوند و افراد تنها به دلایل محدودی میتوانند از خانه خارج شوند که یکی از آنها ورزش کردن است.
برخلاف قرنطینه نخست که در بریتانیا سه ماه طول کشید، این بار مدارس و دانشگاهها باز خواهند بود، ساخت و سازها جریان خواهد داشت و مشاغل تولیدی نیز به فعالیت خود ادامه میدهند.
ارقام رسمی اعلام شده در روز شنبه ۳۱ اکتبر، ابتلای ۲۱ هزار و ۹۱۵ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در بریتانیا را تایید کرده است. شمار قربانیان این ویروس در این کشور تاکنون ۴۶ هزار و ۵۵۵ نفر اعلام شده است که بالاترین رقم در بین کشورهای اروپایی است. روز شنبه ۳۲۶ مورد مرگ ناشی از کرونا در بریتانیا ثبت شد.
اتریش محدودیتها را بیشتر کرد
دولت اتریش روز شنبه اعلام کرد که در تلاش برای مهار موج دوم شیوع ویروس کرونا، محدودیتهای جدیدی را همراه با قوانین منع تردد اعمال میکند. طبق تصمیم دولت اتریش، رستورانها، هتلها، موسسههای فرهنگی و ورزشی تعطیل میشوند. قوانین منع تردد شبانه از ساعت هشت شب تا شش صبح اعمال میشود.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در یک نشست خبری گفت: «قرنطینه دوم از سهشنبه آینده آغاز میشود و تا پایان ماه نوامبر برقرار است.»
اما در اروپا چه کشورهایی برای مقابله با موج دوم شیوع بیماری اقدام به اعمال محدودیتهای جزیی یا کلی کردهاند؟
ایرلند
ایرلند در تاریخ ۲۲ اکتبر نخستین کشور در اروپا بود که قرنطینه را بار دیگر اعمال کرد. طبق تصمیم اعلام شده، نزدیک به پنج میلیون ایرلندی به مدت شش هفته باید در خانه بمانند اما مدارس همچنان باز است. مشاغل غیر ضروری تعطیل است و ایرلندیها تنها میتوانند خانههای خود را برای ورزش در نزدیک خانه خود ترک کنند وگرنه جریمه میشوند.
ولز
بیش از سه میلیون از شهروندان ولز در ۲۳ اکتبر تا حداقل ۹ نوامبر باید در قرنطینه باشند. اما برخلاف قرنطینه بهار گذشته مدارس همچنان باز است.
فرانسه
فرانسه از ساعت ۱۲ نیمه شب جمعه ۳۰ اکتبر بار دیگر به قرنطینه سراسری رفت.
این قرنطینه باید دستکم تا اول دسامبر ادامه داشته باشد با این حال مهدکودکها و مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی باز خواهند ماند. شهروندان فرانسوی غیر از خرید مایحتاج تنها میتوانند روزانه یک ساعت تا شعاع یک کیلومتری از خانه خود برای هواخوری خارج شوند. دورکاری در حال تبدیل شدن به یک قانون است اما کار در محل نیز میتواند ادامه پیدا کند.
مشاغل غیر ضروری، سینماها و سالنها تئاتر نیز بار دیگر تعطیل شدند.
( شهر لیل فرانسه همزمان با روز نخست اجرای قرنطینه - آسوشیتدپرس )
بلژیک
الکساندر دکرو، نخست وزیر بلژیک روز گذشته اعلام کرد قرنطینه سراسری دوم در این کشور از روز دوشنبه دوم نوامبر (۱۲ آبان) اجرا میشود که طبق آن بخشهای تجاری غیر ضروری در کشور تعطیل شده و کارکنان بخشهای دولتی و خصوصی حتی الامکان مشمول دورکاری خواهند بود. قرار است تعطیلات جاری مدارس در این کشور نیز سه روز تمدید شده و تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) ادامه خواهد یافت.
یونان
مقامات یونانی روز شنبه اعلام کردند که قرنطینه جزیی، از روز سهشنبه آینده در این کشور اجرایی میشود که طبق آن قوانین منع تردد شبانه از ۱۲ شب تا ۵ صبح اعمال خواهد شد. بارها و رستورانها به مدت دستکم یک ماه تعطیل میشوند. سالنهای ورزشی نیز اجازه فعالیت نخواهند داشت. با این حال مدارس و فروشگاههای خرده فروشی باز خواهند ماند.
آلمان
آلمان نیز بدون اینکه قرنطینه کلی را اجرایی کند اقدام به اعمال محدودیتهای دیگر کرده است.
به شهروندان توصیه شده است که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و اقامت گردشگران در هتل از روز دوشنبه ممنوع است. رستورانها، بارها، سالنهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی تعطیل خواهند بود.
با این وجود مدارس با قوانین سخت گیرانه باز خواهند ماند.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در سراسر این کشور از نظر بهداشتی وضعیت اضطراری اعلام کرده است. شرایط اضطراری قرار است بیش از شش هفته ادامه یابد. دولت اسپانیا همچنین منع مقررات رفت و آمد شبانه در سراسر این کشور به استثنای جزایر قناری را به اجرا گذاشته است. مقررات منع رفت و آمد شبانه در اسپانیا هر شب از ساعت ۲۳ تا شش صبح اجرا خواهد شد.
پایان پیام/
گروه گزارش/
بی بی سی گزارش داد : ( این جا )
« بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از محدودیتهای جدید برای مقابله با کرونا خبر داد.
از روز پنجشنبه آینده کلیه مغازه های غیرضروری باید برای مدت یک ماه تعطیل شوند.
همچنین هتل ها و مهمان خانه ها هم تعطیل میشود. اما مدارس، دانشگاهها و سوپرمارکتها باز خواهد بود.
در شبانه روز گذشته ۳۲۶ مورد مرگ در اثر کرونا در سراسر بریتانیا ثبت شده است؛ آمار رسمی مرگ در اثر کرونا در بریتانیا به ۴۶ هزار و ۵۵۵ نفر رسیده است.
همچنین گزارش شده که در شبانه روز گذشته ۲۱ هزار و ۹۱۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده است.
آمار کلی مبتلایان به کرونا در بریتانیا به بالای یک میلیون نفر و رقم یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده است. »
« صدای معلم » در خبری به تاریخ سوم شهریور 99 نوشت : ( این جا )
« بوریس جانسون بازگشت دانشآموزان به مدارس را مهم و حیاتی دانست .
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در پیامی به والدین دانشآموزان گفته است که بازگشت کودکان به مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است.
او گفته دور ماندن از مدرسه و ادامه تعطیلی واحدهای آموزشی بیش از کرونا به رشد و سلامت کودکان آسیب میزند. »
همچنین پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) گفته بود : ( این جا )
قانون منع تجمع بالای شش نفر در بریتانیا البته برای مدارس، محل کار، مراسم عروسی و تشییع جنازه و همچنین تیمهای ورزشی که از دستورالعمل دولتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پیروی میکنند لازم الاجرا نیست. پرسش « صدای معلم » از تصمیم گیرندگان آن است با توجه به تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس ، چرا هر روزه شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر هستیم ؟
پیش تر « صدای معلم » گزارشی را با عنوان " تعطیلی مدارس به مهار " کرونا ویروسها " کمکی نمیکند ! " منتشر کرد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
" نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد که تعطیلی مدارس نه تنها تاثیر چندانی در کنترل و مهار شیوع ویروس کووید-۱۹ ندارد بلکه با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی منفی برای کشورها همراه خواهد بود.
در پی تشدید بحران همهگیری کووید-۱۹ و در راستای کمک به طرح فاصلهگذاری اجتماعی، تاکنون مدارس بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعطیل شدهاند. حال اما یک پژوهش جدید مؤثر بودن این تعطیلیها را در کاهش شیوع این بیماری زیر سؤال برده است.
به گزارش تارنمای روزنامه «گاردین»، در این مطالعه تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کالج لندن (UCL) با مرور ۱۶ تحقیق درباره همه گیری دیگر کرونا ویروسها از جمله اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، دریافتند که تعطیلی مدارس به مهار این نوع بیماریها کمکی نمیکند.
محققان در این تحقیق که در مجله The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است، نتیجه گرفتند که شواهد و مدارکی که از تعطیلی مدارس برای مبارزه با کووید-۱۹ پشتیبانی میکنند «بسیار ضعیف» بوده و آمارها از شیوع آنفولانزا حاکی از آن است که چنین راهکاری «بر یک ویروس با انتقال پذیری بالای کووید-۱۹ تاثیر ناچیزی داشته و میزان اثربخشی بالینی مشهود آن بر دانشآموزان پایین است.»
در آخرین گزارش در مورد تعطیلی دانشگاه ها و مدارس در ایران ، این رسانه پرسیده بود : ( این جا )
پرسش « صدای معلم » از تصمیم گیرندگان آن است با توجه به تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس ، چرا هر روزه شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر هستیم ؟
آیا دیواری کوتاه تر از " آموزش " یافت نمی شود؟ »
یوشا وبر (Joscha Weber) پژوهشگر آلمانی در پاسخ به این پرسش که ؛ « چرا مراکز آموزشی تعطیل نمیشوند؟ » به دویچه وله فارسی می گوید : ( این جا )
برای این اقدام چند دلیل عمده مطرح است. یکی این که اماکن آموزشی تاکنون در انتقال ویروس نقش کم اهمیتی داشتهاند، دیگر این که دولت برای آموزش اهمیت ویژهای قائل است. علاوه بر این، درصد ابتلا بین کودکان و نوجوانان بهمراتب پایینتر از بزرگسالان است – در سطح اروپا حدود ۱۵ درصد مبتلایان زیر ۱۸ سال هستند.
بر أساس آمار رسمی، در ایرلند تنها هفت درصد موارد ابتلا در مدارس رخ داده است و در اسپانیا شش درصد. »
پایان گزارش/
گروه گزارش/
دویچه وله 28 اکتبر در گزارشی نوشت : ( این جا )
« آلمان در ماه آتی نوامبر در انتظار هجوم دومین موج سنگین پاندمی کروناست. برای جلوگیری از گسترش آن، دولتهای ایالتی و دولت فدرال آلمان تصمیم به اعمال محدودیت شدید در سراسر آلمان گرفتهاند. این محدودیت نخست تا پایان ماه نوامبر ادامه دارد و برخی شاخههای اقتصادی بار دیگر آسیب خواهند دید. بر اساس محاسباتی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس ویدئویی ارائه داد، در صورتی که محدودیتی در تماس افراد ایجاد نشود، در عرض یک هفته شمار مبتلایان به ۲۸هزار نفر در روز خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نخستوزیران ایالتهای شانزدهگانه این کشور روز چهارشنبه ۷ آبان (۲۸ اکتبر) در یک کنفرانس ویدئویی بر سر اعمال محدودیتهای سخت گیرانه در مورد تماس شهروندان با یکدیگر به توافق رسیدند.
دولت آلمان قصد دارد با تعطیلی گسترده تمام فعالیتهای تفریحی در سطح کشور، موج دوم کرونا را بشکند. بدین گونه دولت میخواهد گسترش بدون کنترل این ویروس همهگیر را مانع شود.
هماکنون ریسک لجامگسیخته و غیرقابل کنترل شیوع این ویروس روز به روز در حال افزایش است و شمار مبتلایان تقریبا هر هفته دو برابر میشود.
این اقدامات محدودکننده از روز دوشنبه آینده دوم نوامبر به اجرا درخواهند آمد و تا پایان این ماه ادامه خواهند یافت.
اقدامات محدودکننده مصوب دولتهای ایالتی و فدرال آلمان به قرار زیر است:
یک علت عمده اتخاذ این اقدامات سخت گیرانه از سوی دولت آلمان، افزایش شدید نومبتلایان است. انستیتوی روبرت کخ با استناد به آمار شعبههای اداره بهداشت در سراسر کشور، صبح چهارشنبه شمار مبتلایان در یک روز را ۱۴هزار و ۹۶۴نفر اعلام کرد.
بر اساس محاسباتی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس ویدئویی ارائه داد، در صورتی که محدودیتی در تماس افراد ایجاد نشود، در عرض یک هفته شمار مبتلایان به ۲۸هزار نفر در روز خواهد رسید. »
پیش تر « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )
« به دانش آموزان آلمانی گفته شده است که هنگام حضور در کلاسهای درس پتو به همراه داشته باشند چرا که لازم است برای جلوگیری از شیوع کروناویروس پنجره های کلاس باز باشند. «رینهارد برنر» (Reinhard Berner)، استاد جراحی قلب و عروق در این بیمارستان گفت: از نزدیک به دوهزار نفر، تنها ۱۲ نفر آنتی بادی داشتند و نتایج اولیه نقش دانش آموزان در انتقال بیماری به بزرگسالان را تایید نمیکرد.
مسئولان مدارس آلمان به عنوان بخشی از اقدامات تقابلی با کروناویروس به دانش آموزان توصیه کرده اند که در طول ساعات برگزاری کلاس، پتو به همراه و کلاه و کت به تن داشته باشند.
مدیران مدارس در پاسخ به دستورالعمل های جدید دولت مبنی بر اینکه مدارس ملزم هستند هر ۲۰ دقیقه پنجره کلاس ها را باز کنند تا فضای محیط تهویه شود، توصیه هایی را ارائه کردهاند.
به مدیران مدارس گفته شده که پنجره های کلاس را به طور کامل برای مدت سه تا پنج دقیقه باز کنند و در صورت امکان درها را نیز باز کنند تا هوا در گردش باشد.
به گزارش روزنامه تلگراف، این توصیه در حالی مطرح شده که دمای هوا طی روز در مناطقی از آلمان به پنج درجه سانتیگراد زیر صفر نیز میرسد و بسیاری از کلاس های درس بسیار سرد هستند.
به همین دلیل پزشکان با این مقررات جدید دولتی که برای مهار کرونا در مدارس مطرح شده مخالفت کرده و هشدار دادهاند که این راهکار به نوبه خود سبب بروز موجی از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماریهای عفونی میشود. »
موضع صدر اعظم آلمان در این مدت تغییر معناداری نکرده است .
« مرکل » تصریح کرده است : اقتصاد باید فعال بماند، مدرسهها و کودکستانها باید به کار خود ادامه دهند.
مشابه این وضعیت در ایرلند هم گزارش شده است . ( این جا )
« دولت ایرلند تصمیم دارد برای مهار سرعت همهگیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ کلیه شهروندان خود را قرنطینه کند. این تصمیم که در موج دوم همهگیری بیماری کووید برای نخستین بار در یک کشور اتحادیه اروپا اجرایی میشود قرار است از نیمه شب چهارشنبه به اجرا گذاشته شود.
مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند دوشنبه شب در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که قرنطینه عمومی به مدت شش هفته اجرا خواهد شد. وی در عین حال اعلام کرد که محدودیتهای تازه ناشی از قرنطینه مشمول مراکز آموزشی نخواهد شد و مدارس در ایرلند طبق روال قبل به کار خود ادامه خواهند داد. »
گاردین در گزارشی به تاریخ چهاردهم جولای با عنوان «نرخ پایین ابتلا به کویید-۱۹ در مدارس آلمان»، نوشت: ( این جا )
« آزمایش دانش آموزان و معلمان ایالت زاکسن در شرق آلمان نشان میدهد کودکان میتوانند همچون ترمزی در برابر ابتلا به کرونا عمل کنند.
بر اساس آزمایشاتی که بر روی دو هزار دانش آموز مدرسه و معلم انجام شده، مشخص گردید بر خلاف تصورات، مدارس نقش مهمی در گسترش ویروس ندارند.
این کشور اروپایی در ماه می (اردیبهشت) مدارس را بازگشایی کرد و این در حالی است که همچنان بحث بر سر نقش کودکان در انتقال ویروس به بزرگسالان آسیب پذیر در خانه، معلمان و کارکنان مدرسه ادامه دارد.
مطالعه یاد شده توسط بیمارستان دانشگاه درسدن (مرکز ایالت زاکسن) انجام شد و براین اساس، نمونه خون نزدیک به ۱۵۰۰ کودک در سنین ۱۴ تا ۱۸ سال و ۵۰۰ معلم از ۱۳ مدرسه در درسدن و مناطق باوتسن و گرلیتز (از دیگر شهرهای ایالت زاکسن) در ماه می و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
«رینهارد برنر» (Reinhard Berner)، استاد جراحی قلب و عروق در این بیمارستان گفت: از نزدیک به دوهزار نفر، تنها ۱۲ نفر آنتی بادی داشتند و نتایج اولیه نقش دانش آموزان در انتقال بیماری به بزرگسالان را تایید نمیکرد.
برنر در یک نشست خبری گفت: کودکان حتی ممکن است به عنوان یک ترمز در ابتلا به کرونا عمل کنند و افزود: ابتلای دانش آموزان نمیتواند گسترش ویروس را در پی داشته باشد ضمن آنکه شیوع ویروس در خانوارها به پویایی که پیش از این تصور میشد نیست.
ایالت زاکسن از جمله ایالتهای با نرخ پایین ابتلا در آلمان است و درواقع به گفته برنر این نتیجه میتواند به سایر ایالتهای آلمان هم بسط داده شود.
براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۷۵ هزار نفر جان خود را از دست دادهاند.
پایان گزارش/
گروه اخبار/
شرایط ایران و ترکیه در شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبا مشابه است.
آمارهای منتشره در پایگاه داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که کشورهای غربی کماکان بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی ( اندازه اقتصاد تقسیم بر جمعیت) را دارند؛ در حالی که وضعیت در جنوب آسیا و قاره آفریقا از هر جای دگری بدتر است.
بالاترین سرانه های تولید ناخالص داخلی
۱- سوییس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۱ هزار و ۸۷۰ دلار
۲- ایرلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۹ هزار و ۶۷۰ دلار
۳- نروژ
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۷ هزار و ۹۹۰ دلار
۴- آمریکا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۳ هزار و ۵۰ دلار
۵- سنگاپور
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۸۰ دلار
۶- دانمارک
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۴۰ دلار
۷- ایسلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۷ هزار و ۱۹۰ دلار
۸- قطر
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۲ هزار و ۷۵۰ دلار
۹- استرالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۸۹۰ دلار
۱۰- هلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۲۹۰ دلار
سرانه های تولید ناخالص داخلی در ایران و کشورهای همسایه
- ایران
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۲۶۰ دلار
- افغانستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۹۹.۴۴ دلار
- پاکستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: داده نشده
- روسیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۹۷۰ دلار
- آذربایجان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۱۲۰ دلار
- گرجستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۴۱۰ دلار
- ترکیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۷۲۰ دلار
- عربستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۹ هزار و ۵۹۰ دلار
- امارات
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۱ هزار و ۹۵۰ دلار
سرانه های تولید ناخالص داخلی دیگر کشورها
- کانادا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲ هزار و ۸۰ دلار
- انگلیس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۳۰ دلار
- فرانسه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۶۰ دلار
- اسپانیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۲۶ هزار و ۸۳۰ دلار
- ایتالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۶۰ دلار
- آلمان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۵ هزار و ۴۷۰ دلار
- کره جنوبی
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۴۰ دلار
- چین
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰ هزار و ۸۴۰ دلار
- ژاپن
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۵۰ دلار
- هند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۸۸۰ دلار
ایسنا
گروه گزارش/
به فاصله کم تر از 3 روز پس از حمله هوایی به یک مدرسه در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک جان از ولایت تخار که موجب کشته شدن 12 دانش آموز و زخمی شدن 14 نفر دیگر گردید ( این جا ) ؛ رسانه های افغانستان از حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب شهر کابل خبر دادند .
ایرنا نوشت :
« انفجار ساعت ۴:۳۰ عصر ( سوم آبان ) در بخش پل خشک و داخل کوچهٔ "مرکز کوثر دانش" در منطقه دشت برچی در غرب شهر کابل روی داده است.
خبرگزاری صدای افغان نیز اعلام کرد: این اولین حمله پس از واگذاری مسوولیت امنیت کابل به امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور غنی است.
تصاویر منتشر شده از محل وقوع انفجار نشان دهنده بالا بودن شمار کشته شدگان و مجروحان آن می باشد . »
تابناک هم می نویسد: « سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته (شنبه) در بیانیهای این حمله را تروریستی، غیر انسانی و ضد اسلامی دانست. موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .
این سفارتخانه حمله به مرکز آموزشی کوثر در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن از دانش آموزان بیگناه شده است را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و مردم افغانستان، با خانوادههای شهدا اظهار همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامت دارد.
در این بیانیه آمده است، متاسفانه طی هفتههای اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزیهای شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذیربط اقدامات لازم را به عمل آورند.
ریاست جمهوری افغانستان این حمله را وحشیانه خوانده و اعلام کرد که ۶ هزارو ۱۰۰ زندانی طالبان را به خواست جامعه بینالمللی و مردم این کشور آزاد کردند تا پایان خونریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان میباشند.
«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش و به شهادت رساندن کودکان و دانشآموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزشهای دینی، انسانی و اسلامی است.
عبدالله عاملان این حمله تروریستی را بدصفت و ترسو خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.
وی افزود که تروریستهای بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانشآموزان بیگناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آئیین و اصولی پایبند نیستند.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اطلاعیهای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.
کرزی گفت که افزایش تلفات و خشونت در کشور قابل قبول نبوده و طرفهای درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش خود را برای کامیابی گفتوگوهای صلح به خرج دهند. معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .
«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح این حمله را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته است. »
بی بی سی در خبری نوشت : « گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در اعلامیهای بدون ارایه شواهد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
لحظاتی بعد از وقوع انفجار، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانهها گفت که انفجار ربطی به این گروه ندارد.
حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل بیپیشینه نیست. دو سال پیش نیز در یک حمله انتحاری به مرکز آموزشی "موعود" حدود ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی بجا ماند. در حمله دیگری به مرکز فرهنگی تبیان و یک خبرگزاری در همین منطقه کابل ۴۱ نفر کشته و ۸۴ نفر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته بود.
همچنین امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری در توییتر نوشته است که "اندیشه تاریکی که در جست و جوی بهشت دروغین است را باید از ریشه برکنیم."
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صفحه توییترش حمله به مرکز آموزشی را "جنایت جنگی" خوانده است. »
پرتال وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان پیام « رنگینه حمیدی » سرپرست معارف این کشور را منتشر کرده است :
«بسم الله الرحمن الرحیم
(بای ذنب قتلت)
با تاسف و اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که حوالی ساعت۴:۳۰ عصر امروز انفجاری در مربوطات حوزه سیزدهم غرب کابل، در مرکز آموزشی کوثر رخ داده است که منجر به شهادت ۱۴ تن متعلمین معصوم وبی گناه و زخمی شدن بیش از ۳۵ تن از دانش آموزان این مرکز گردیده.
به نمایندگی از خانواده بزرگ معارف این رویداد غمانگیز را به شدت نکوهش نموده و این عمل را یک جنایت نابخشودنی از طرف دشمنان علم و دانش و راه ترقی می دانم.
برای شهدای این رویداد غمانگیز بهشت برین و برای زخمیها شفای عاجل و کامل آرزو دارم. »
اما موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .
جریان غالب در نظام آموزشی ایران و حتی در میان کنش گران آن در این موارد " بی تفاوتی " است .
معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .
پایان گزارش/