گروه گزارش/
العربیه گزارش داد : ( این جا )
« ریاست دانشگاه کابل با نشر اعلامیهای نوشت، این دانشگاه پس از حمله مرگبار مهاجمان مسلح چهارشنبه 4 نوامبر دوباره باز شد و درسها بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده آغاز شده است.
در این اعلامیه آمده که با مقامهای امنیتی بهمنظور تأمین امنیت بهتر دانشگاه کابل صحبت شده است و دانشجویان میتوانند طبق روزهای گذشته به کلاسهایش حاضر شوند.
براساس این اعلامیه، خوابگاههای دختران و پسران نیز دوباره فعال شده و دانشجویانی که شامل خوابگاه هستند میتوانند دوباره وارد خوابگاه شوند.
دانشگاه کابل در اعلامیهاش یادآوری کرده که روند ثبت نام جدیدالشمولان سال جاری خورشیدی نیز طبق تقسیم اوقات ادامه دارد.
شایان ذکر است که مهاجمان مسلح دوشنبه 2 نوامبر 2020 دانشگاه کابل را آماج حمله مسلحانه قرار دادند که درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی افغان پس از شش ساعت پایان یافت.
وزارت امور داخله افغانستان تایید کرد که در این حمله 19 نفر کشته شدند و 22 نفر دیگر زخم برداشتند، اما برخی منابع خبری گزارش داده اند که در این حمله 22 نفر کشته شدند و 40 نفر دیگر زخم برداشتند.
( نمایی از دانشگاه کابل – عکس از shutterstock )
گروه طالبان دست داشتن به این حمله را رد کردند و گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، اما دولت افغانستان طالبان را مسئول این حمله دانستند. »
حمله به دانشگاه کابل با واکنشها و محکومیت گستردهای رو به رو شد و حدود ۵۰ کشور و سازمان بینالمللی آن را محکوم کردهاند.
روز سهشنبه دولت برای یادبود قربانیان این حمله، عزای ملی اعلام کرده بود.
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ مدارس و دانشگاه های افغانستان با وجود حملات غیرانسانی و خشونت های مکرر گروه های تندروی اسلامی مانند طالبان و داعش و در سایه بحران " کرونا " از اول شهریور ماه بازگشایی شده و آموزش در این کشور هیچ گاه تعطیل نشده است .
« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد خود از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در ایران انتقاد کرده است .
آخرین گزارش این رسانه با عنوان : « چرا دانشگاه ها تعطیل هستند؟ مگر می توان در فضای مجازی " معلم حرفه ای " تربیت کرد ؟! » منتشر گردید . ( این جا )
بیم آن می رود با استمرار وضعیت فعلی و انفعال و بی برنامگی مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان ؛ " آموزش " در اساس و مفهوم خود لوث شده و عوارض و پیامدهای طولانی مدت آن قابل جبران نباشد .
پایان گزارش/
یورونیوز فارسی نوشت : ( این جا )
( کنفرانس خبری بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا- آسوشیتدپرس )
با اعلام بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، انگلستان هم به جمع کشورهایی پیوست که قرنطینه سراسری در آن برای بار دوم اعمال میشود. پیش از این، از بین کشورهای سرزمین بریتانیا، ولز نیز اعلام قرنطینه کرده بود. قرنطینه در انگلیس قرار است به مدت چهار هفته برقرار باشد.
این در حالی است که بریتانیا امروز از رقم یک میلیون ابتلا به کووید-۱۹ از زمان شروع شیوع ویروس کرونا عبور کرد. قرار است محدودیتهای جدید در انگلیس از پنجشنبه آینده آغاز شود و تا دو دسامبر ادامه پیدا کند.
جانسون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «هیچ نخست وزیر مسئولی» نمیتواند آمار ترسناک را نادیده بگیرد.
طبق محدودیتهای جدید، بارها و رستورانها فقط امکان ارسال سفارشها را خواهند داشت، مشاغل غیرضروری تعطیل میشوند و افراد تنها به دلایل محدودی میتوانند از خانه خارج شوند که یکی از آنها ورزش کردن است.
برخلاف قرنطینه نخست که در بریتانیا سه ماه طول کشید، این بار مدارس و دانشگاهها باز خواهند بود، ساخت و سازها جریان خواهد داشت و مشاغل تولیدی نیز به فعالیت خود ادامه میدهند.
ارقام رسمی اعلام شده در روز شنبه ۳۱ اکتبر، ابتلای ۲۱ هزار و ۹۱۵ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در بریتانیا را تایید کرده است. شمار قربانیان این ویروس در این کشور تاکنون ۴۶ هزار و ۵۵۵ نفر اعلام شده است که بالاترین رقم در بین کشورهای اروپایی است. روز شنبه ۳۲۶ مورد مرگ ناشی از کرونا در بریتانیا ثبت شد.
اتریش محدودیتها را بیشتر کرد
دولت اتریش روز شنبه اعلام کرد که در تلاش برای مهار موج دوم شیوع ویروس کرونا، محدودیتهای جدیدی را همراه با قوانین منع تردد اعمال میکند. طبق تصمیم دولت اتریش، رستورانها، هتلها، موسسههای فرهنگی و ورزشی تعطیل میشوند. قوانین منع تردد شبانه از ساعت هشت شب تا شش صبح اعمال میشود.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در یک نشست خبری گفت: «قرنطینه دوم از سهشنبه آینده آغاز میشود و تا پایان ماه نوامبر برقرار است.»
اما در اروپا چه کشورهایی برای مقابله با موج دوم شیوع بیماری اقدام به اعمال محدودیتهای جزیی یا کلی کردهاند؟
ایرلند
ایرلند در تاریخ ۲۲ اکتبر نخستین کشور در اروپا بود که قرنطینه را بار دیگر اعمال کرد. طبق تصمیم اعلام شده، نزدیک به پنج میلیون ایرلندی به مدت شش هفته باید در خانه بمانند اما مدارس همچنان باز است. مشاغل غیر ضروری تعطیل است و ایرلندیها تنها میتوانند خانههای خود را برای ورزش در نزدیک خانه خود ترک کنند وگرنه جریمه میشوند.
ولز
بیش از سه میلیون از شهروندان ولز در ۲۳ اکتبر تا حداقل ۹ نوامبر باید در قرنطینه باشند. اما برخلاف قرنطینه بهار گذشته مدارس همچنان باز است.
فرانسه
فرانسه از ساعت ۱۲ نیمه شب جمعه ۳۰ اکتبر بار دیگر به قرنطینه سراسری رفت.
این قرنطینه باید دستکم تا اول دسامبر ادامه داشته باشد با این حال مهدکودکها و مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی باز خواهند ماند. شهروندان فرانسوی غیر از خرید مایحتاج تنها میتوانند روزانه یک ساعت تا شعاع یک کیلومتری از خانه خود برای هواخوری خارج شوند. دورکاری در حال تبدیل شدن به یک قانون است اما کار در محل نیز میتواند ادامه پیدا کند.
مشاغل غیر ضروری، سینماها و سالنها تئاتر نیز بار دیگر تعطیل شدند.
( شهر لیل فرانسه همزمان با روز نخست اجرای قرنطینه - آسوشیتدپرس )
بلژیک
الکساندر دکرو، نخست وزیر بلژیک روز گذشته اعلام کرد قرنطینه سراسری دوم در این کشور از روز دوشنبه دوم نوامبر (۱۲ آبان) اجرا میشود که طبق آن بخشهای تجاری غیر ضروری در کشور تعطیل شده و کارکنان بخشهای دولتی و خصوصی حتی الامکان مشمول دورکاری خواهند بود. قرار است تعطیلات جاری مدارس در این کشور نیز سه روز تمدید شده و تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) ادامه خواهد یافت.
یونان
مقامات یونانی روز شنبه اعلام کردند که قرنطینه جزیی، از روز سهشنبه آینده در این کشور اجرایی میشود که طبق آن قوانین منع تردد شبانه از ۱۲ شب تا ۵ صبح اعمال خواهد شد. بارها و رستورانها به مدت دستکم یک ماه تعطیل میشوند. سالنهای ورزشی نیز اجازه فعالیت نخواهند داشت. با این حال مدارس و فروشگاههای خرده فروشی باز خواهند ماند.
آلمان
آلمان نیز بدون اینکه قرنطینه کلی را اجرایی کند اقدام به اعمال محدودیتهای دیگر کرده است.
به شهروندان توصیه شده است که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و اقامت گردشگران در هتل از روز دوشنبه ممنوع است. رستورانها، بارها، سالنهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی تعطیل خواهند بود.
با این وجود مدارس با قوانین سخت گیرانه باز خواهند ماند.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در سراسر این کشور از نظر بهداشتی وضعیت اضطراری اعلام کرده است. شرایط اضطراری قرار است بیش از شش هفته ادامه یابد. دولت اسپانیا همچنین منع مقررات رفت و آمد شبانه در سراسر این کشور به استثنای جزایر قناری را به اجرا گذاشته است. مقررات منع رفت و آمد شبانه در اسپانیا هر شب از ساعت ۲۳ تا شش صبح اجرا خواهد شد.
پایان پیام/
گروه گزارش/
بی بی سی گزارش داد : ( این جا )
« بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از محدودیتهای جدید برای مقابله با کرونا خبر داد.
از روز پنجشنبه آینده کلیه مغازه های غیرضروری باید برای مدت یک ماه تعطیل شوند.
همچنین هتل ها و مهمان خانه ها هم تعطیل میشود. اما مدارس، دانشگاهها و سوپرمارکتها باز خواهد بود.
در شبانه روز گذشته ۳۲۶ مورد مرگ در اثر کرونا در سراسر بریتانیا ثبت شده است؛ آمار رسمی مرگ در اثر کرونا در بریتانیا به ۴۶ هزار و ۵۵۵ نفر رسیده است.
همچنین گزارش شده که در شبانه روز گذشته ۲۱ هزار و ۹۱۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده است.
آمار کلی مبتلایان به کرونا در بریتانیا به بالای یک میلیون نفر و رقم یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده است. »
« صدای معلم » در خبری به تاریخ سوم شهریور 99 نوشت : ( این جا )
« بوریس جانسون بازگشت دانشآموزان به مدارس را مهم و حیاتی دانست .
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در پیامی به والدین دانشآموزان گفته است که بازگشت کودکان به مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است.
او گفته دور ماندن از مدرسه و ادامه تعطیلی واحدهای آموزشی بیش از کرونا به رشد و سلامت کودکان آسیب میزند. »
همچنین پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) گفته بود : ( این جا )
قانون منع تجمع بالای شش نفر در بریتانیا البته برای مدارس، محل کار، مراسم عروسی و تشییع جنازه و همچنین تیمهای ورزشی که از دستورالعمل دولتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پیروی میکنند لازم الاجرا نیست. پرسش « صدای معلم » از تصمیم گیرندگان آن است با توجه به تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس ، چرا هر روزه شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر هستیم ؟
پیش تر « صدای معلم » گزارشی را با عنوان " تعطیلی مدارس به مهار " کرونا ویروسها " کمکی نمیکند ! " منتشر کرد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
" نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد که تعطیلی مدارس نه تنها تاثیر چندانی در کنترل و مهار شیوع ویروس کووید-۱۹ ندارد بلکه با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی منفی برای کشورها همراه خواهد بود.
در پی تشدید بحران همهگیری کووید-۱۹ و در راستای کمک به طرح فاصلهگذاری اجتماعی، تاکنون مدارس بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعطیل شدهاند. حال اما یک پژوهش جدید مؤثر بودن این تعطیلیها را در کاهش شیوع این بیماری زیر سؤال برده است.
به گزارش تارنمای روزنامه «گاردین»، در این مطالعه تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کالج لندن (UCL) با مرور ۱۶ تحقیق درباره همه گیری دیگر کرونا ویروسها از جمله اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، دریافتند که تعطیلی مدارس به مهار این نوع بیماریها کمکی نمیکند.
محققان در این تحقیق که در مجله The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است، نتیجه گرفتند که شواهد و مدارکی که از تعطیلی مدارس برای مبارزه با کووید-۱۹ پشتیبانی میکنند «بسیار ضعیف» بوده و آمارها از شیوع آنفولانزا حاکی از آن است که چنین راهکاری «بر یک ویروس با انتقال پذیری بالای کووید-۱۹ تاثیر ناچیزی داشته و میزان اثربخشی بالینی مشهود آن بر دانشآموزان پایین است.»
در آخرین گزارش در مورد تعطیلی دانشگاه ها و مدارس در ایران ، این رسانه پرسیده بود : ( این جا )
پرسش « صدای معلم » از تصمیم گیرندگان آن است با توجه به تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس ، چرا هر روزه شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر هستیم ؟
آیا دیواری کوتاه تر از " آموزش " یافت نمی شود؟ »
یوشا وبر (Joscha Weber) پژوهشگر آلمانی در پاسخ به این پرسش که ؛ « چرا مراکز آموزشی تعطیل نمیشوند؟ » به دویچه وله فارسی می گوید : ( این جا )
برای این اقدام چند دلیل عمده مطرح است. یکی این که اماکن آموزشی تاکنون در انتقال ویروس نقش کم اهمیتی داشتهاند، دیگر این که دولت برای آموزش اهمیت ویژهای قائل است. علاوه بر این، درصد ابتلا بین کودکان و نوجوانان بهمراتب پایینتر از بزرگسالان است – در سطح اروپا حدود ۱۵ درصد مبتلایان زیر ۱۸ سال هستند.
بر أساس آمار رسمی، در ایرلند تنها هفت درصد موارد ابتلا در مدارس رخ داده است و در اسپانیا شش درصد. »
پایان گزارش/
گروه گزارش/
دویچه وله 28 اکتبر در گزارشی نوشت : ( این جا )
« آلمان در ماه آتی نوامبر در انتظار هجوم دومین موج سنگین پاندمی کروناست. برای جلوگیری از گسترش آن، دولتهای ایالتی و دولت فدرال آلمان تصمیم به اعمال محدودیت شدید در سراسر آلمان گرفتهاند. این محدودیت نخست تا پایان ماه نوامبر ادامه دارد و برخی شاخههای اقتصادی بار دیگر آسیب خواهند دید. بر اساس محاسباتی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس ویدئویی ارائه داد، در صورتی که محدودیتی در تماس افراد ایجاد نشود، در عرض یک هفته شمار مبتلایان به ۲۸هزار نفر در روز خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نخستوزیران ایالتهای شانزدهگانه این کشور روز چهارشنبه ۷ آبان (۲۸ اکتبر) در یک کنفرانس ویدئویی بر سر اعمال محدودیتهای سخت گیرانه در مورد تماس شهروندان با یکدیگر به توافق رسیدند.
دولت آلمان قصد دارد با تعطیلی گسترده تمام فعالیتهای تفریحی در سطح کشور، موج دوم کرونا را بشکند. بدین گونه دولت میخواهد گسترش بدون کنترل این ویروس همهگیر را مانع شود.
هماکنون ریسک لجامگسیخته و غیرقابل کنترل شیوع این ویروس روز به روز در حال افزایش است و شمار مبتلایان تقریبا هر هفته دو برابر میشود.
این اقدامات محدودکننده از روز دوشنبه آینده دوم نوامبر به اجرا درخواهند آمد و تا پایان این ماه ادامه خواهند یافت.
اقدامات محدودکننده مصوب دولتهای ایالتی و فدرال آلمان به قرار زیر است:
یک علت عمده اتخاذ این اقدامات سخت گیرانه از سوی دولت آلمان، افزایش شدید نومبتلایان است. انستیتوی روبرت کخ با استناد به آمار شعبههای اداره بهداشت در سراسر کشور، صبح چهارشنبه شمار مبتلایان در یک روز را ۱۴هزار و ۹۶۴نفر اعلام کرد.
بر اساس محاسباتی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس ویدئویی ارائه داد، در صورتی که محدودیتی در تماس افراد ایجاد نشود، در عرض یک هفته شمار مبتلایان به ۲۸هزار نفر در روز خواهد رسید. »
پیش تر « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )
« به دانش آموزان آلمانی گفته شده است که هنگام حضور در کلاسهای درس پتو به همراه داشته باشند چرا که لازم است برای جلوگیری از شیوع کروناویروس پنجره های کلاس باز باشند. «رینهارد برنر» (Reinhard Berner)، استاد جراحی قلب و عروق در این بیمارستان گفت: از نزدیک به دوهزار نفر، تنها ۱۲ نفر آنتی بادی داشتند و نتایج اولیه نقش دانش آموزان در انتقال بیماری به بزرگسالان را تایید نمیکرد.
مسئولان مدارس آلمان به عنوان بخشی از اقدامات تقابلی با کروناویروس به دانش آموزان توصیه کرده اند که در طول ساعات برگزاری کلاس، پتو به همراه و کلاه و کت به تن داشته باشند.
مدیران مدارس در پاسخ به دستورالعمل های جدید دولت مبنی بر اینکه مدارس ملزم هستند هر ۲۰ دقیقه پنجره کلاس ها را باز کنند تا فضای محیط تهویه شود، توصیه هایی را ارائه کردهاند.
به مدیران مدارس گفته شده که پنجره های کلاس را به طور کامل برای مدت سه تا پنج دقیقه باز کنند و در صورت امکان درها را نیز باز کنند تا هوا در گردش باشد.
به گزارش روزنامه تلگراف، این توصیه در حالی مطرح شده که دمای هوا طی روز در مناطقی از آلمان به پنج درجه سانتیگراد زیر صفر نیز میرسد و بسیاری از کلاس های درس بسیار سرد هستند.
به همین دلیل پزشکان با این مقررات جدید دولتی که برای مهار کرونا در مدارس مطرح شده مخالفت کرده و هشدار دادهاند که این راهکار به نوبه خود سبب بروز موجی از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماریهای عفونی میشود. »
موضع صدر اعظم آلمان در این مدت تغییر معناداری نکرده است .
« مرکل » تصریح کرده است : اقتصاد باید فعال بماند، مدرسهها و کودکستانها باید به کار خود ادامه دهند.
مشابه این وضعیت در ایرلند هم گزارش شده است . ( این جا )
« دولت ایرلند تصمیم دارد برای مهار سرعت همهگیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ کلیه شهروندان خود را قرنطینه کند. این تصمیم که در موج دوم همهگیری بیماری کووید برای نخستین بار در یک کشور اتحادیه اروپا اجرایی میشود قرار است از نیمه شب چهارشنبه به اجرا گذاشته شود.
مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند دوشنبه شب در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که قرنطینه عمومی به مدت شش هفته اجرا خواهد شد. وی در عین حال اعلام کرد که محدودیتهای تازه ناشی از قرنطینه مشمول مراکز آموزشی نخواهد شد و مدارس در ایرلند طبق روال قبل به کار خود ادامه خواهند داد. »
گاردین در گزارشی به تاریخ چهاردهم جولای با عنوان «نرخ پایین ابتلا به کویید-۱۹ در مدارس آلمان»، نوشت: ( این جا )
« آزمایش دانش آموزان و معلمان ایالت زاکسن در شرق آلمان نشان میدهد کودکان میتوانند همچون ترمزی در برابر ابتلا به کرونا عمل کنند.
بر اساس آزمایشاتی که بر روی دو هزار دانش آموز مدرسه و معلم انجام شده، مشخص گردید بر خلاف تصورات، مدارس نقش مهمی در گسترش ویروس ندارند.
این کشور اروپایی در ماه می (اردیبهشت) مدارس را بازگشایی کرد و این در حالی است که همچنان بحث بر سر نقش کودکان در انتقال ویروس به بزرگسالان آسیب پذیر در خانه، معلمان و کارکنان مدرسه ادامه دارد.
مطالعه یاد شده توسط بیمارستان دانشگاه درسدن (مرکز ایالت زاکسن) انجام شد و براین اساس، نمونه خون نزدیک به ۱۵۰۰ کودک در سنین ۱۴ تا ۱۸ سال و ۵۰۰ معلم از ۱۳ مدرسه در درسدن و مناطق باوتسن و گرلیتز (از دیگر شهرهای ایالت زاکسن) در ماه می و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
«رینهارد برنر» (Reinhard Berner)، استاد جراحی قلب و عروق در این بیمارستان گفت: از نزدیک به دوهزار نفر، تنها ۱۲ نفر آنتی بادی داشتند و نتایج اولیه نقش دانش آموزان در انتقال بیماری به بزرگسالان را تایید نمیکرد.
برنر در یک نشست خبری گفت: کودکان حتی ممکن است به عنوان یک ترمز در ابتلا به کرونا عمل کنند و افزود: ابتلای دانش آموزان نمیتواند گسترش ویروس را در پی داشته باشد ضمن آنکه شیوع ویروس در خانوارها به پویایی که پیش از این تصور میشد نیست.
ایالت زاکسن از جمله ایالتهای با نرخ پایین ابتلا در آلمان است و درواقع به گفته برنر این نتیجه میتواند به سایر ایالتهای آلمان هم بسط داده شود.
براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۷۵ هزار نفر جان خود را از دست دادهاند.
پایان گزارش/
گروه اخبار/
شرایط ایران و ترکیه در شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبا مشابه است.
آمارهای منتشره در پایگاه داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که کشورهای غربی کماکان بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی ( اندازه اقتصاد تقسیم بر جمعیت) را دارند؛ در حالی که وضعیت در جنوب آسیا و قاره آفریقا از هر جای دگری بدتر است.
بالاترین سرانه های تولید ناخالص داخلی
۱- سوییس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۱ هزار و ۸۷۰ دلار
۲- ایرلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۹ هزار و ۶۷۰ دلار
۳- نروژ
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۷ هزار و ۹۹۰ دلار
۴- آمریکا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۳ هزار و ۵۰ دلار
۵- سنگاپور
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۸۰ دلار
۶- دانمارک
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۴۰ دلار
۷- ایسلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۷ هزار و ۱۹۰ دلار
۸- قطر
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۲ هزار و ۷۵۰ دلار
۹- استرالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۸۹۰ دلار
۱۰- هلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۲۹۰ دلار
سرانه های تولید ناخالص داخلی در ایران و کشورهای همسایه
- ایران
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۲۶۰ دلار
- افغانستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۹۹.۴۴ دلار
- پاکستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: داده نشده
- روسیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۹۷۰ دلار
- آذربایجان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۱۲۰ دلار
- گرجستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۴۱۰ دلار
- ترکیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۷۲۰ دلار
- عربستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۹ هزار و ۵۹۰ دلار
- امارات
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۱ هزار و ۹۵۰ دلار
سرانه های تولید ناخالص داخلی دیگر کشورها
- کانادا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲ هزار و ۸۰ دلار
- انگلیس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۳۰ دلار
- فرانسه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۶۰ دلار
- اسپانیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۲۶ هزار و ۸۳۰ دلار
- ایتالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۶۰ دلار
- آلمان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۵ هزار و ۴۷۰ دلار
- کره جنوبی
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۴۰ دلار
- چین
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰ هزار و ۸۴۰ دلار
- ژاپن
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۵۰ دلار
- هند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۸۸۰ دلار
ایسنا
گروه گزارش/
به فاصله کم تر از 3 روز پس از حمله هوایی به یک مدرسه در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک جان از ولایت تخار که موجب کشته شدن 12 دانش آموز و زخمی شدن 14 نفر دیگر گردید ( این جا ) ؛ رسانه های افغانستان از حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب شهر کابل خبر دادند .
ایرنا نوشت :
« انفجار ساعت ۴:۳۰ عصر ( سوم آبان ) در بخش پل خشک و داخل کوچهٔ "مرکز کوثر دانش" در منطقه دشت برچی در غرب شهر کابل روی داده است.
خبرگزاری صدای افغان نیز اعلام کرد: این اولین حمله پس از واگذاری مسوولیت امنیت کابل به امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور غنی است.
تصاویر منتشر شده از محل وقوع انفجار نشان دهنده بالا بودن شمار کشته شدگان و مجروحان آن می باشد . »
تابناک هم می نویسد: « سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته (شنبه) در بیانیهای این حمله را تروریستی، غیر انسانی و ضد اسلامی دانست. موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .
این سفارتخانه حمله به مرکز آموزشی کوثر در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن از دانش آموزان بیگناه شده است را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و مردم افغانستان، با خانوادههای شهدا اظهار همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامت دارد.
در این بیانیه آمده است، متاسفانه طی هفتههای اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزیهای شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذیربط اقدامات لازم را به عمل آورند.
ریاست جمهوری افغانستان این حمله را وحشیانه خوانده و اعلام کرد که ۶ هزارو ۱۰۰ زندانی طالبان را به خواست جامعه بینالمللی و مردم این کشور آزاد کردند تا پایان خونریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان میباشند.
«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش و به شهادت رساندن کودکان و دانشآموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزشهای دینی، انسانی و اسلامی است.
عبدالله عاملان این حمله تروریستی را بدصفت و ترسو خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.
وی افزود که تروریستهای بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانشآموزان بیگناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آئیین و اصولی پایبند نیستند.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اطلاعیهای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.
کرزی گفت که افزایش تلفات و خشونت در کشور قابل قبول نبوده و طرفهای درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش خود را برای کامیابی گفتوگوهای صلح به خرج دهند. معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .
«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح این حمله را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته است. »
بی بی سی در خبری نوشت : « گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در اعلامیهای بدون ارایه شواهد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
لحظاتی بعد از وقوع انفجار، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانهها گفت که انفجار ربطی به این گروه ندارد.
حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل بیپیشینه نیست. دو سال پیش نیز در یک حمله انتحاری به مرکز آموزشی "موعود" حدود ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی بجا ماند. در حمله دیگری به مرکز فرهنگی تبیان و یک خبرگزاری در همین منطقه کابل ۴۱ نفر کشته و ۸۴ نفر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته بود.
همچنین امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری در توییتر نوشته است که "اندیشه تاریکی که در جست و جوی بهشت دروغین است را باید از ریشه برکنیم."
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صفحه توییترش حمله به مرکز آموزشی را "جنایت جنگی" خوانده است. »
پرتال وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان پیام « رنگینه حمیدی » سرپرست معارف این کشور را منتشر کرده است :
«بسم الله الرحمن الرحیم
(بای ذنب قتلت)
با تاسف و اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که حوالی ساعت۴:۳۰ عصر امروز انفجاری در مربوطات حوزه سیزدهم غرب کابل، در مرکز آموزشی کوثر رخ داده است که منجر به شهادت ۱۴ تن متعلمین معصوم وبی گناه و زخمی شدن بیش از ۳۵ تن از دانش آموزان این مرکز گردیده.
به نمایندگی از خانواده بزرگ معارف این رویداد غمانگیز را به شدت نکوهش نموده و این عمل را یک جنایت نابخشودنی از طرف دشمنان علم و دانش و راه ترقی می دانم.
برای شهدای این رویداد غمانگیز بهشت برین و برای زخمیها شفای عاجل و کامل آرزو دارم. »
اما موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .
جریان غالب در نظام آموزشی ایران و حتی در میان کنش گران آن در این موارد " بی تفاوتی " است .
معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
« یورونیوز » می نویسد : ( این جا )
« مراسم بزرگداشت و ادای احترام به معلم فرانسوی که سر بریده شد، شامگاه چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در حیاط دانشگاه سوربن با حضور رئیس جمهوری، امانوئل ماکرون برگزار شد. مکان سوربن به عنوان محیط نمادین آزادی اندیشه و بیان فرانسه برای این مراسم انتخاب شده بود. یک جوان پناهنده چچنیتبار جمعه گذشته ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسهای در حومه پاریس را به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس، با چاقو کشت و سر او را برید. »
« رادیو فرانسه » در خبری از قول وزیر آموزش فرانسه چنین نوشت : ( این جا )
« ژان-میشل بلانکه، وزیر آموزش و پرورش فرانسه، پنجشنبه بیست و دو اکتبر "چپ گرایی اسلامی" یا "تبانی فکری" چپ و اسلام گرایی در دانشگاه های این کشور را "ویرانگر" خواند و با اشاره به نحوۀ قتل آموزگار فرانسوی، ساموئل پتی، به دست یک بنیادگرای مسلمان گفت که علاوه بر آموزش و پرورش، اینک کل جامعۀ فرانسه نیازمند جهشی بزرگ است.
وزیر آموزش و پرورش فرانسه تأکید کرد که جامعۀ فرانسه بیش از اندازه در مقابل جریانات فکری نفوذپذیر و بی حفاظ است و با اشاره به سندیکای دانشجویی "اونف" و اعضای حزب "فرانسه نافرمان" در دانشگاه های فرانسه گفت : آنچه "چپگرایی اسلامی" خوانده می شود ویرانی به بار آورده است.
وزیر آموزش و پرورش فرانسه گفت که قاتل ساموئل پتی در ارتکاب جنایت تنها نبوده است. او گفت : قاتل آموزگار فرانسوی از پشتیبانی و تبانی فکری کسانی برخوردار بوده که چنین خشونت افراطی را تبلیغ و توجیه و تشویق می کنند.
وزیر آموزش و پرورش فرانسه در جای دیگری از سخنانش اعتراف کرد که در نتیجۀ فشارهای برخی گروه ها در پاره ای از زمینه ها به ویژه فشار مردان علیه زنان و فشار نیروهای مذهبی علیه افراد غیرمذهبی، حفره ها و نقاط کوری در جمهوری فرانسه به وجود آمده است.
وی گفت : اینک تهدید اسلام گرایی فقط به آموزش و پرورش فرانسه محدود نمی شود و مقاومت قدرتمند، مستمر و روزمرۀ جمهوری علیه اسلام گرایی نیازمند تکان و جهشی همگانی در کلیت جامعۀ فرانسه و نه فقط آموزش و پرورش این کشور است.
قرار است در دوم نوامبر، با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات پائیزی، به نشانۀ احترام به خاطرۀ دبیر به قتل رسیده، ساموئل پتی، به دست یک اسلام گرا تمام دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس فرانسه یک دقیقه سکوت کنند و سپس ساعاتی به "آموزش اخلاقی و مدنی" اختصاص یابد.
وزیر آموزش و پرورش فرانسه از تمام نمایندگان این کشور خواست که در آن روز در کنار آموزگاران فرانسه باشند.
او تأکید کرد : در دوم نوامبر "باید کلیت جامعۀ فرانسه حول نهاد مدرسه در این کشور متحد شود تا " آموزگاران فرانسوی " در شرایط کنونی احساس تنهایی نکنند."
همین رسانه در خبر دیگری نوشت : ( این جا )
« رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب، ٢١ اکتبر/٣٠ مهر، در مراسم ادای احترام ملی به ساموئل پَتی، با اشاره تلویحی به نتایج تحقیقات صورت گرفته در بارۀ چگونگی قتل این دبیر تاریخ، گفت که وی قربانی «توطئهای شوم» و «کینه ورزی» شده است. تحقیقات انتظامی نشان میدهد که این قتل در پی تحریکات سازمان یافتۀ محافل افراط گرای اسلامی و انتشار پیامهای کینه توزانه و فراخوان به مجازات ساموئل پَتی صورت گرفته است.
امانوئل مکرون در آغاز اظهارات خود تاکید کرد که «قصد ندارد از کاروان تروریستها، همدستان آنها و بزدلانی که ارتکاب این جنایت را ممکن ساختند و به اجرا گذاشتند»، از کسانی که «نام او را به وحشیان دادند» سخن بگوید، زیرا «شایسته آن» نیستند.
او خطاب به نزدیکان ساموئل پَتی گفت «امشب میخواهم از پسر شما، برادر شما، عموی شما، از پدر شما، از کسی که شما مهر او را در دل داشتید، سخن بگویم. میخواهم از همکار شما، از آموزگار شما که قربانی شد، زیرا آموزش دادن را برگزیده بود».
رئیس جمهوری فرانسه گفت : «ساموئل پَتی از آموزگارانی است که نامش فراموش نخواهد شد». او، بگفتۀ امانوئل مکرون، «عظمت اندیشه را یاد میداد، احترام را میآموخت و آنچه را تمدن نام دارد به [شاگردان] نشان میداد».
امانوئل مکرون خطاب به آموزگاران حاضر و از ورای آنان به همۀ معلمان کشور تاکید کرد که فرانسه مبارزه با تاریک اندیشی را «برای دفاع از آزادی، از اندیشه و تعقل که شما از این پس مظهر آن هستید، دنبال میکند.» او خطاب به ساموئل پَتی نیز گفت «آقای آموزگار، ما درس آزادی شما را دنبال میکنیم و کاریکاتور را کنار نمیگذاریم، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند».
صدها تن از نزدیکان و همکاران او، نمایندگان جامعۀ آموزشی فرانسه و نیز دولتمردان این کشور برای شرکت در ادای احترام به وی از آغاز شب به دانشگاه سوربن آمده بودند. بیرون سرای دانشگاه، در میدان سوربن نیز بسیاری از مردم عادی تجمع کرده بودند تا در سکوت مراسم را بر روی پردۀ بزرگی که به همین منظور نصب شده بود دنبال کنند.
امانوئل مکرون دقایقی پیش از آغاز مراسم ملی، در جمع خصوصی خانوادۀ ساموئل پَتی، در تالار اجتماعات دانشگاه، مدال لژیون دونور را به او اعطا کرد.
در مراسم رسمی، نزدیکان ساموئل پَتی برای گرامی داشت یاد او ترانۀ «وان» از گروه ایرلندی «یو تو» را برگزیده بودند. ترانهای که از عشق، گذشت و محبت به دیگران سخن میگوید.
در پایان سخنان امانوئل مکرون، نخست سکوت آرامی میدان سوربن را در خود پوشاند و لحطاتی بعد حاضران یک صدا سرود ملی فرانسه را آواز کردند.
در ایران برخی رسانه ها به انعکاس این خبر و حواشی آن پرداختند .
اما وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد این واقعه سکوت کرد .
موضع تشکل های فرهنگیان و فعالان و کنش گران رسانه ای و مدنی نیز در این مورد سکوت بود .اما برخی فعالان سیاسی و مدنی در ایران این واقعه را در بیانیه ای محکوم کردند .
در این بیانیه که به امضای هاشم آقاجری، محسن امینزاده، ابوالفضل بازرگان، عبدالعلی بازرگان، محمد توسلی، مصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، حمیدرضا جلاییپور، عبدالله رمضانزاده، محمدجواد روح، علیرضا رجایی، پروانه سلحشوری، کیوان صمیمی، علیرضا علویتبار، پروین فهیمی، ابوالفضل قدیانی، سعید مدنی، فخرالسادات محتشمیپور، آذر منصوری و عبدالله ناصری رسیده است چنین آمده است :
«این شکل بربریت، ترور و خشونتورزی با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و حتی اگر به نام تعصب مذهبی رخ داده باشد، بیمجامله شایستهٔ محکومیت است.»
این بیانیه از "مسلمانان جهان و رهبران و نهادهای دینی آنها" خواسته است که "در دفاع از اسلامی که سازگار با عقلانیت و مدارا، در چارچوب اخلاق و خادم معنویت باشد، کوشاتر و در نقد و محکومیت صریح هر گونه وحشیگری و تروریسم بهنام اسلام و پیامبر اکرم فعالتر باشند."
نویسندگان بیانیه همچنین غیرمسلمانان را دعوت کردهاند از "رفتارهای نشردهندهٔ نفرت بپرهیزند".
بیانیه میگوید: «توهین به مقدسات دیگر ادیان، از جمله در کاریکاتورهای شارلی ابدو، نوعی خشونت کلامی و قبیح است؛ رنجی غیرضروری به پیروان آن دین میرساند؛ غیراخلاقی بهشمار میرود؛ و نتایجش به خیر همگانی لطمه میزند.»
( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )
گروه اخبار/
در ادامه خشونتها در افغانستان، حمله هوایی به یک مدرسه در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک جان ۱۲ کودک را گرفت. سخنگوی والی تخار گفته است ارتش افغانستان این حمله «اشتباهی» را انجام داده است.
جواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار پنجشنبه ۲۲ اکتبر / یکم آبان اعلام کرد که روز گذشته (چهارشنبه) در یک حمله هوایی به یک مدرسه دینی در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک این ولایت، ۱۲ کودک کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.
هجری افزود این حمله، «اشتباهی» توسط نیروهای ارتش افغانستان انجام شده است و یک هیأت به زودی برای بررسی ابعاد آن تشکیل میشود.
منطقه «هزاره قرلق» در ۱۲ کیلومتری شهر تالقان، مرکز تخار قرار دارد.
شهر بهارک در ولایت تخار روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر / ۳۰ مهر صحنه درگیریهای نظامی خونین میان نیروهای دولتی و طالبان بود. در نخستین ساعتهای چهارشنبه طالبان به این شهر حمله کرده و ۴۳ نیروی دولتی را کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر از آنها را زخمی کردند. در اطراف شهر خواجهغار تخار نیز سه سرباز پلیس محلی بهدست طالبان کشته شدند.
سخنگوی والی تخار میگوید در حال حاضر وضعیت امنیتی در شهرهای بهارک و خواجهغار خوب است.
از آغاز مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان، حملات طالبان شدت بیشتری گرفته است. بهگفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیش از یک هزار حمله نظامی، انفجار مین و حمله انتحاریِ گروه طالبان دستکم ۱۸۰ غیرنظامی کشته شدهاند.
این کمیسیون روز چهارشنبه اعلام کرد که در جریان درگیریهای اخیر هلمند، ۳۹ هزار و ۲۰۰ نفر آواره شدهاند. پنج هزار و ۶۰۰ خانواده به مناطق تحت کنترل دولت و سه هزار و ۵۰۰ خانواده به مناطقی که در دست طالبان است رفتهاند. در درگیریهای هلمند دستکم ۱۵ نفر نیز کشته و ۱۱۱ نفر دیگر زخمی شدهاند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرفهای درگیر خواسته است که جنگ را متوقف و با برقراری آتشبس موافقت کنند تا به «وضعیت دشوار» آوارگان رسیدگی شود و کشتار و ویرانی پایان یابد.
افزایش شمار تلفات غیرنظامیان نشان میدهد که آغاز مذاکرات بینافغان بر میزان خشونتها در افغانستان تأثیر چندانی نگذاشته است.
مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر ادامه دارد. دو طرف پس از وقفهای در تهیه شیوه کار خود، سرانجام توافق کردند که شمار اعضای گروههای تماس را از حدود پنج نفر به سه نفر کاهش دهند تا بتوانند هرچه زودتر روی موارد مورد اختلاف به توافق برسند. ( رادیو زمانه )
پنج شنبه 23 مرداد « صدای معلم » در خبری نوشت : ( این جا )
« حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.
در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.
در شرایط عادی بیش از دو هزار دانش آموز پسر در این مکتب مشغول فراگیری آموزش بودند.
عاملان این رویداد دشمنان علم و معرفت بوده و تنها هدف آنان تاریک ساختن آینده فرزندان افغانستان است. »
این خشونت ها و حملات پیاپی در حالی به وقوع می پیوندند که کابینه و وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان از اول شهریور ماه اقدام به بازگشایی مدارس به صورت " حضوری " کرده است . ( این جا )
پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارشی نیز به بزرگداشت " روز جهانی معلم " در کشور افغانستان پرداخت . ( این جا )
این روز در بسیاری از ولایات این کشور با برپایی مراسم گرامی داشته شد .
پایان پیام/
گروه گزارش/
مدارس ایرلند سپتامبر ( 15 شهریور ) بازگشایی شدند .
« یورونیوز » 20 اکتبر ( 29 مهر ) در خبری نوشت : ( این جا )
دولت ایرلند تصمیم دارد برای مهار سرعت همهگیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ کلیه شهروندان خود را قرنطینه کند. این تصمیم که در موج دوم همهگیری بیماری کووید برای نخستین بار در یک کشور اتحادیه اروپا اجرایی میشود قرار است از نیمه شب چهارشنبه به اجرا گذاشته شود.
مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند دوشنبه شب در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که قرنطینه عمومی به مدت شش هفته اجرا خواهد شد. وی در عین حال اعلام کرد که محدودیتهای تازه ناشی از قرنطینه مشمول مراکز آموزشی نخواهد شد و مدارس در ایرلند طبق روال قبل به کار خود ادامه خواهند داد.
بر اساس تصمیم مقامات دولتی در ایرلند کلیه فروشگاههای غیر ضروری در طول دوران قرنطینه بسته خواهند بود و بارها و رستورانها تنها مجاز به ارائه بستههای غذایی بیرونبر هستند. هنوز هم اطلاعات ما درباره ویروس و نحوه موثر پیشگیری از آن محدود است. اما این همه گیری ممکن است ماه ها باقی بماند و نباید از تاثیر آن بر آموزش، تعاملات اجتماعی، سلامت روان دانش آموزان غافل بود.
نخست وزیر ایرلند همچنین از کلیه شهروندان کشورش خواست تا تنها برای نیازهای ضروری از منزل خارج شوند. آقای مارتین تاکید کرد که فقط به افرادی که مشاغل آنها حیاتی قلمداد میشود اجازه داده خواهد شد تا برای رفتن به سر کار در شهر تردد کنند.
به شهروندان ایرلند همچنین توصیه شده است تا بدون در اختیار داشتن مجوزی که تردد آنها را در شهر توجیه میکند از محدوده پنج کیلومتری منازل خود فراتر نروند زیرا در این صورت جریمه خواهند شد.
مایکل مارتین با یادآوری این نکته که مدارس و مهدهای کودک در کشورش تعطیل نخواهند شد، بار دیگر تاکید کرد که دولت اجازه نخواهد داشت تا زمینه به خطر افتادن آینده فرزندان و جوانان را به واسطه این بحران سلامت فراهم کند.
نخست وزیر ایرلند در ادامه تصریح کرد که کشورش در حال حاضر سختترین محدودیتها را در اروپا اعمال کرده اما در عین حال یادآور شد که به اعتقاد وی به اجرا گذاشتن اقدامات مضاعف هم اکنون ضروری است.
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، بیماری کووید۱۹ تا کنون هزار و ۸۵۲ قربانی در ایرلند با جا گذاشته است و نزدیک به ۵۱ هزار نفر از شهروندان این کشور را نیز مبتلا کرده است.
از سوی دیگر ولز نیز روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد به مدت دو هفته قرنطینه عمومی را به اجرا بگذارد.
نخست وزیر ولز با اعلام این مطلب یادآور شد که مقررات قرنطینه عمومی در این بخش از بریتانیا قرار است از روز جمعه آینده به اجرا گذاشته شود. »
تارنمای انگلیسی کانورسیشن ( Conversation ) در گزارشی در ماه سپتامبر نوشت: ( این جا )
« بیش از یک و نیم میلیارد کودک و نوجوان سراسر جهان از رفتن به مدارس به دلیل شیوع کرونا محروم شدند. همه ما می دانیم که این روند تاثیر منفی بر آموزش دارد. محققان در انگلیس به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که در مناطق محروم تری زندگی می کنند بیشتر از روند آموزش عقب افتاده اند.
ما همچنین می دانیم که حضور در مدرسه منافعی را برای سلامت کودکان دارد. اوقاتی که نوجوانان با دوستان خود سپری می کنند به رشد مغزی آنها کمک می کند.
فعالیت های فیزیکی اجباری می تواند آنها را در آینده در مقابل بیماری های مزمن محافظت کند و باعث رشد تعامل اجتماعی آنها می شود.
اما با وجود چنین منافعی در ایام همه گیری کرونا آیا با توجه به بازگشایی مدارس در بیشتر کشورها، منافع فرستادن کودکان به مدارس بیشتر از منافع ماندن در خانه است. اگر این طور است شرایط بازگشت امن آنها به مدارس چیست؟
هدف این گزارش با آگاهی از خطرات احتمالی، ارائه بهترین راهکارها و اطلاعات برای کاهش این خطرات بر اساس اقدامات کنترلی در هر منطقه و کشور و بر اساس دستورات راهنما در سطح ملی است.
دانش ما درباره نحوه انتقال ویروس در مدارس هنوز کامل نیست اما اطلاعاتی که درباره برخی کشورها وجود دارد می تواند راهگشا باشد. آمار مرکز بهداشت عمومی انگلیس نشان می دهد که حدود یک میلیون کودک ماه ژوئن (تیر) وارد پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی انگلیس شده اند. ۷۰ کودک و ۱۲۸ کادر آموزشی به ویروس مبتلا شده اند و بیش از دو سوم ابتلاها از سوی کادر آموزشی بوده است. انتقال از دانش آموزان به یکدیگر فقط دو مورد گزارش شده است.
مطالعات مشابهی در ایرلند، فرانسه، فنلاند، استرالیا و سنگاپور نشان می دهد که به ندرت اتفاق افتاده که دانش آموزان ویروس را به هم منتقل کنند. فعالیت های فیزیکی اجباری می تواند آنها را در آینده در مقابل بیماری های مزمن محافظت کند و باعث رشد تعامل اجتماعی آنها می شود.
نظرسنجی انجام شده در اروپا نشان داده که شاهدی دال بر انتقال دانش آموزان به خانواده های آن ها وجود ندارد. فقط در یک کشور از ۱۰ کشور این مورد بررسی در این منطقه نشان داد که یک دانش آموز والدین خود را مبتلا کرده است. برعکس، شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد کودکان ممکن است از سوی والدین بزرگسال خود در خانه مبتلا شوند.
یکی دیگر از مواردی که باید به خاطر سپرد این است که کمتر از ۵ درصد مبتلایان به کووید-۱۹ در اروپا زیر هجده سال هستند. بسیار احتمال کمی وجود دارد که کودکان در بیمارستان بستری شوند و تبعات بیماری آنها نیز چندان جدی نیست. البته نباید موارد جدی تر را در جوان ترها نادیده گرفت اما این موارد رایج نیستند و باید از بیش از حد بزرگ نمایی آن خودداری کرد.
سومین مساله درباره مدارس این است که آنها موضوع مجزایی نیستند و اگر فاصله اجتماعی و دستورات بهداشتی با دقت و جدیت رعایت شوند بعید به نظر می رسد که خطر مدارس بیشتر از دیگر محیط های کاری و فضاهای تفریحی با تعداد مشابه جمعیتی باشند.
در مدارس، امکان آلودگی از کادر بزرگسال به دانش آموزان بیشتر است اما با توجه به این که بیشتر کودکان و نوجوانان علائم ابتلا را ندارند این خطر وجود دارد که آنها سهوا بیماری را منتقل کنند. بر اساس توصیه مرکز بهداشت عمومی انگلیس بزرگسالان و در واقع کادر آموزشی در مدارس باید درباره محدود کردن تماس های خود در خارج از مدارس هوشیارانه تر عمل کنند و باید در تماس با دانش آموزان مراقبت بیشتری به عمل آورند.
به رغم پایین بودن خطر انتقال در مدارس نمی توان گفت که چنین خطری اصلا وجود ندارد و باید تا حد ممکن این خطر را پایین آورد.
مقاله جدیدی که تیمی از کارشناسان بخش بهداشت و آموزش با همکاری سازمان بهداشت جهانی تهیه کرده اند برخی مسائل کلیدی را برای ایجاد توازن در بازگشایی های امن توصیه کرده است: در مقطع کنونی همه گیری، اقدام جمعی در سطح محلی برای محدود کردن انتقال ویروس لازم و ضروری است. دستورالعمل های ملی برای تفسیر در سطح محلی نیاز هست زیرا مدارس براساس محتوای اجتماعی، فرهنگی وآموزشی محلی برنامه های خود را سازمان دهی می کنند.
به عبارتی تفاوت بسیار زیادی بین یک دبستان در مناطق شهری با یک کالج در مناطق حومه ای یا دبیرستان در شهرها وجود دارد.
اولین تاکتیک، محدود کردن شیوع ویروس از طریق به کار بستن اقداماتی مانند تهویه خوب، ضدعفونی منظم، شستن دست ها، محدود کردن تماس در کلاس های درس و در سطح مدرسه، استفاده از ماسک در صورت امکان پذیرنبودن حفظ فاصله اجتماعی، محافظت از معلمان و دانش آموزان آسیب پذیر است. نظرسنجی انجام شده در اروپا نشان داده که شاهدی دال بر انتقال دانش آموزان به خانواده های آن ها وجود ندارد.
مدارس باید آمادگی داشته باشند که به شیوه ای کنترل شده تعطیل شوند و امکان آموزش از راه دور فراهم باشد تا این اطمینان حاصل شود که همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان آسیب پذیر می توانند به دریافت آموزش های لازم ادامه دهند.
هنوز هم اطلاعات ما درباره ویروس و نحوه موثر پیشگیری از آن محدود است. اما این همه گیری ممکن است ماه ها باقی بماند و نباید از تاثیر آن بر آموزش، تعاملات اجتماعی، سلامت روان دانش آموزان غافل بود.
خانواده ها، کادر آموزشی در مدارس و متخصصان بهداشتی باید رویکردی مثبت و مسئولانه در سطح محلی داشته باشند تا به موفقیت دانش آموزان کمک شود.
پایان گزارش/
گروه اخبار/
فرانسه اعلام کرد بالاترین نشان ملی این کشور را به معلمی که سرش بریده شده اعطا خواهد کرد.