صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

پنج پرسش درباره‌ی حقِ کودکان برای داشتن معلم شایسته

در « روز جهانی معلم » در سال ۲۰۱۸، به موضوع حقِ داشتن آموزگار شایسته توجه شد. این موضوع به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه‌ی حقوق بشر مطرح شد؛ زیرا آموزش‌ و‌ ‌پرورش کودکان و داشتن معلم شایسته، یکی از حقوق اساسی بشر است. اما «آموزگار شایسته» دقیقاً چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

معلم شایسته کیست؟

معلم شایسته، آموزگاری است که صلاحیت‌های علمی لازم را برای تدریس در یک کشور خاص دارد. این تعریف، با اصطلاح‌ معلمان آموزش‌دیده متفاوت است. معلمان آموزش‌دیده معلمانی اند که به‌طور سازمان‌یافته‌ (پیش از خدمت و ضمن خدمت) برای تدریس در سطح مشخص آموزش دیده‌اند؛ زیرا بعضی معلمان دارای مدرک تحصیلی لازم برای تدریس هستند ولی برای تدریس آموزش ندیده‌اند؛ همچنین معلمانی هستند که مهارت درس دادن دارند ولی اطلاعات و معلومات مورد نیاز را برای تدریس ندارند. برخی از معلمان هم نه مدارک تحصیلی مورد نیاز و نه توانایی تدریس را دارند.

پنج پرسش درباره‌ی حقِ کودکان برای داشتن معلم شایسته

آیا همه‌ی کشورها معلمان شایسته‌ی کافی دارند؟

پاسخ این پرسش، «خیر» است. در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد، معلمان آموزش‌دیده و شایسته‌ی کافی وجود ندارند. در جنوب صحرای آفریقا، فقط ۶۴٪ از معلمان مدارسِ ابتدایی آموزش دیده‌اند. در جنوب آسیا این میزان به ۷۱% می‌رسد. کشورها از نظر مدت برنامه‌ی درسی، محتوای برنامه، کیفیت تجربه‌ی میدانی، آموزش عملی و بسیاری از جنبه‌های دیگر، با هم متفاوت اند. برنامه‌های آموزش معلمان در یک کشور، ممکن است محدود به یک دوره‌ی تمرین تدریس باشد که تحت نظارت استادان و به‌طور موقت اجرا می‌شود. در برخی از کشورها علاوه بر این، نیاز به مدارک تحصیلی است. این تفاوت‌ها، بر شایستگی معلمان، کیفیت آموزش دادن آنها در کلاس درس و در نهایت بر پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد. براساس پژوهشی‌ای که در سال  ۲۰۱۵ انجام شد فقط ۶۲٪ از معلمان مدارس ابتدایی و ۴۵٪ از معلمان مدارس متوسطه در جنوب صحرای آفریقا، آموزش‌های لازم را، مطابق با استانداردهای ملی، با موفقیت گذرانده‌اند.

 

چگونه می‌توانیم در جهانی که با کمبود  معلم ، چه شایسته چه معمولی و چه بدون صلاحیت، روبه‌رو است از معلمان شایسته و واجد تمامی شرایط حرف بزنیم؟  

کمبود معلم ، یکی از چالش‌های اصلی نظام‌های آموزش و پرورش در سراسر جهان است. این کمبود از دیرباز مشهود بوده است. ۲۶۳ میلیون کودک و نوجوان دانش‌آموز در سراسر جهان وجود دارد؛ بنابراین طبق بررسی‌ها تا سال ۲۰۳۰، جامعه‌ی جهانی نیاز دارد میلیون‌ها معلمان در مقاطع مختلف جذب کند. کشورهای واقع در جنوب آفریقا، خلاء بیشتری  در این زمینه دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند ۷۰% از کشورهای جهان با کمبود جدی معلم روبه‌رو هستند؛ به‌طوری که به بیش از ۱۷ میلیون معلم نیاز دارند که ۹۰%  از این میزان مربوط به معلمان دوره‌ی متوسطه است. این شکاف در دسترسی به معلمان، در جمعیت‌های آسیب پذیر مانند دختران، کودکانِ کم‌توان، کودکان پناهنده و مهاجر و کودکان فقیری که در مناطق روستایی یا دوردست زندگی می‌کنند، عمیق‌تر است.

پنج پرسش درباره‌ی حقِ کودکان برای داشتن معلم شایسته

کمبود معلم چه تاثیری بر جوامع دارد؟

کمبود معلم در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد، از دست‌یابی به آموزش باکیفیت، عادلانه و فراگیر جلوگیری می‌کند. برای جبران این کمبود، کشورها مجبور می‌شوند معلمانی را به صورت موقت به کار بگیرند. بیشتر این معلمان نه صلاحیت علمی لازم را برای تدریس دارند، و نه برای این شغل مناسب‌اند. این اقدامات سطحی برای برآورده کردن نیاز فوری جامعه، شکاف طبقاتی در آموزش دانش‌آموزان را عمیق‌تر می‌کند.

در کشورهایی که شرایط بحرانی دارند، مانند کشورهای جنگ‌زده یا مهاجرپذیر، طبیعی است که شمار معلمان شایسته بسیار کمتر است. در شرایط بحرانی، آموزش کودکان، باید آنها را برای کنار آمدن با این شرایط توان‌مند سازد؛ اما غالباً مراکز کمک‌های بشردوستانه، معلمانی را در این کشورها استخدام می‌کنند که هیچ آمادگی‌ای برای پاسخ‌گویی به نیازهای پیچیده‌ی کودکان آسیب‌پذیر ندارند.

 

نقش یونسکو برای بهبود این اوضاع چیست؟

از اولویت‌های اصلی یونسکو، فراهم کردن معلمان کاملاٌ آموزش‌دیده، شایسته و واجد شرایط است. معلم شایسته، پایه‌ی آموزش مناسب و عادلانه است. از زمان تصویب اهداف توسعه پایدار- که ۴ هدف آن درباره‌ی آموزش باکیفیت و فراگیر از هدف‌های ویژه درباره‌ی آموزگاران(SDG 4.c ) است- هرساله روز جهانی معلم فرصت خوبی برای سنجش دستاوردها و بررسی میزان دست‌یابی جامعه‌ی جهانی به این اهداف با ارتقای حرفه‌ی‌ معلم است.

منبع : یونسکو - برگرفته از کتابک


پنج پرسش درباره‌ی حقِ کودکان برای داشتن معلم شایسته

منتشرشده در پژوهش

پیشنها‌دهای جنسی به دانش‌آموزان در محله بدنام قانونی در شهر لیدز انگلستان

نوجوانان مدرسه‌ای در نزدیکی نخستین منطقه روسپیگری قانونی در انگلستان می‌گویند بارها به آن‌ها پیشنهاد جنسی داده‌اند. 

دانش‌آموزان آموزشگاه روت گورس در شهر لیدز به آموزگاران خود گفته‌اند وقتی از منطقه موسوم به رهیافت سامان‌مند در محله هولبک این شهر می‌گذرند احساس خطر می‌کنند چرا که کارگران جنسی آن جا بدون هراس از دستگیری، مجاز به فعالیت هستند. 

آن‌ها می‌گویند در راه مدرسه روی زمین کاندوم و سرنگ‌های مصرف شده می‌بینند و با افرادی مواجه می‌شوند که مواد تزریق می‌کنند و در پی یافتن روسپیان هستند. 

اکنون بن مالینسون مدیر این مدرسه از شورای شهر درخواست کرده است تا این منطقه آزمایشی را برچیند. این منطقه نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به راه افتاد. 

او در مصاحبه با ایندیپندنت گفت هم نگران آسیب دیدن بچه‌ها است هم نگران است که مبادا مشاهده روزمره فعالیت‌ روسپیان بر دیدگاه‌شان در مورد روابط سالم بزرگ‌سالان اثر منفی بگذارد. 

«مدرسه‌ای عالی داریم اما بیش از صد دانش‌آموز ما در سنی که واقعاً سن شکل‌گیری دانسته‌های آن‌ها است هر روز باید از این ناحیه بگذرند و مکرراً چیزهایی را ببینند که نباید ببینند مثل تزریق مواد و سرنگ و کاندوم مصرف شده. 

نگرانیم که مبادا مشاهده هر روزه چنین چیزهایی، روابط ناسالم یا خطرناک را برای آن‌ها عادی کند. 

وقتی به سراغ دانش‌آموزان می‌روند و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند صحبت از خطری جدی است و مقامات باید حرف‌های دانش‌آموزان ما را جدی بگیرند و کاری بکنند. 

به نظر من واضح است که بلافاصله باید به چنین رویکردی در این منطقه پایان داد.» 

این مدرسه که وابسته به آموزشگاه گورس تراست و دارای ۱۲۰۰ دانش‌آموز است، روایت‌های دست اول دانش‌آموزان را از تجربیات عبور روزانه‌شان از منطقه، در قالب گزارشی برای اعضای شورای شهر ارسال کرد.

پیشنها‌دهای جنسی به دانش‌آموزان در محله بدنام قانونی در شهر لیدز انگلستان

از قول یکی از دانش‌آموزان در این گزارش آمده است: «با آن که ۱۳ سال دارم و لباس مدرسه تنم است، رسیده نرسیده به آن خیابان مردی سراغم می‌آید از من می‌پرسد آیا روسپی هستم. 

کارگران جنسی هم بارها هنگام برگشتن از مدرسه از من پرسیده‌اند آیا همکار آن‌ها هستم.» 

او افزود خواهر شش ساله‌اش نیز «افرادی را در حال تزریق دارو به آلت‌تناسلی‌شان» دیده است. 

دختر دانش‌آموز دیگری هم می‌گوید مردی او را تعقیب کرده است. او می‌گوید: «واقعاً ترسیدم چون تنها بودم و هوا هم تاریک بود. مدام می‌گفت دوستت دارم. قدم‌هایم را تند کردم او هم قدم‌هایش را تندتر کرد.» 

این مدرسه هنگامی به گردآوری این پرونده دست زد که گزارش مستقلی در مورد منطقه رهیافت سامان‌مند در ماه ژوییه منتشر شد و در آن نظرات دانش‌آموزان یا کارکنان مدرسه را نپرسیدند و مشخصاً گفتند به دلیل آن که این آموزشگاه تقریباً در بیرون منطقه فعالیت کارگران جنسی قرار دارد به سراغ‌شان نیامده‌اند. 

اکنون اعضای محافظه‌کار شورای شهر که در آن حزب کارگر اکثریت دارد، می‌خواهند به شکایت مدرسه رسیدگی کنند و قرار است روز چهارشنبه در جلسه کاملی درباره این موضوع بحث کنند. 

به گفته این گروه محافظه‌کار: «مایه نگرانی است که ظاهراً هیچ اقدامی برای رسیدگی به نگرانی‌های مدارس این منطقه در مورد مخاطرات فرا روی دانش‌آموزان انجام نگرفته است.» 

این نخستین باری نیست که این طرح آزمایشی جنجال‌آفرین شده است و اهالی از دیرباز بابت رفتار ضد اجتماعی، تداوم خرده‌جرائم، آشغال ریختن و مصرف مواد مخدر در این منطقه شکایت داشته‌اند. 

شورای شهر نیز در واکنش به این نگرانی‌های جدید خاطرنشان کرده است که کار جنسی ده‌ها سال در هولبوک وجود داشته است و هدف از ایجاد منطقه رهیافت سامان‌مند نیز سامان دادن به آن و ایمن‌تر کردن آن است. 

شورا می‌گوید تمام موضوعات مربوط به حفظ ایمنی را جدی گرفته است. 

دبرا کوپار عضو اجرایی شورای و متصدی برنامه لیدز ایمن‌تر می‌گوید: «از همه کسانی که شاهد هر خلاف یا رفتار نامقبول بوده‌اند، خواهش می‌کنم فوری به پلیس یا گروه مشارکتی لیدز بهتر خبر بدهند تا بتوانیم تحقیقات جامع و کاملی انجام بدهیم. 

همیشه با افراد مرتکب رفتارهای نامقبول برخورد محکم و مناسب خواهیم کرد. به تمام وقایعی که گزارش کنند رسیدگی خواهیم کرد.»

© The Independent


پیشنها‌دهای جنسی به دانش‌آموزان در محله بدنام قانونی در شهر لیدز انگلستان

منتشرشده در دانش آموز

گروه گزارش/

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

« صدای معلم » پیش تر گزارشی را  با عنوان « آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان » منتشر کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

« یونسکو در یک نقشه پویا، میزان تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و به طور کلی مراکز تحصیلی از زمان بروز کرونا و فراز و فرود تعطیلی ها را به تصویر کشیده است و در کنار آن نموداری نیز تهیه کرده است.

اما در حال حاضر، یعنی سپتامبر 2020، به طور خلاصه و با مشاهده نگارنده اوضاع تعطیلی مراکز تحصیلی این گونه هست:

از میان 205 کشور جهان، حدود 35 کشور ( مانند عراق، عربستان، هند، بنگلادش و برزیل) به طور سراسری مراکز تحصیلی خود را تعطیل کرده اند.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

حدود 40 کشور از جمله روسیه، ژاپن، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و اکثر کشورهای اروپایی ( به جز اسپانیا، صربستان، رومانی و استونیا که  نیمه باز هستند) و نیمی از کشورهای آفریقایی به طور کامل همه مراکز تحصیلی خود را باز کرده اند.

و بقیه کشورها مانند آمریکا، کانادا، اسپانیا، یمن، الجزایر، چین، استرالیا، آرژانتین، اندونزی، لیبی، قزاقستان، آذربایجان و خود ایران، جزء کشورهایی می باشند که به طور کامل مدارس و مراکز تحصیلی خود را باز نکرده اند و به طور بخشی و منطقه ای یا از روش های دیگر مراکز تحصیلی خود را گشوده اند.

و همچنین تعداد انگشت شماری وجود دارند که تنها دانشگاه های آنها تعطیل شده است مانند مصر، عمان و نیوزیلند .

به طور مثال ایران که مدارس آن نیمه باز یا به طور بخشی و نه کامل ، باز شده است، از نظر میزان شیوع مانند ترکیه، فرانسه و انگلیس می باشد که مدارس خود را به طور کامل گشوده اند، آن طور که از دو نقشه بر می آید، کشورهایی با میزان شیوع این بیماری در ایران، تقریبا اکثر آنها مراکز تحصیلی خود را گشوده اند.

و البته کشورهایی مانند روسیه با وجود شیوع بالاتر از ایران، به طور کامل مراکز آموزشی خود را باز کرده است و همین طور آمریکا با وجود شیوع بالا، به طور بخشی و تکه ای، مراکز آموزشی خود را گشوده اند. »

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

در گزارش دیگری ، « صدای معلم » گزارش بانک جهانی از رتبه بندی کشورها در " شاخص توسعه انسانی " را منتشر کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

« بانک جهانی در گزارش جدید خود از وضعیت شاخص توسعه انسانی اعلام کرد که ریسک های ایجادشده ناشی از کرونا می تواند دستاوردهای کشورها در توسعه انسانی را که برای آن ها زحمت زیادی کشیده شده است هدر دهد. این نهاد با اشاره به تجربه همه گیری های قبلی گفته است که کرونا نه تنها روی بیماران که روی اطرافیان و نظام درمانی و اقتصادی کشورها نیز تاثیر منفی گذاشته است.  

در بیشتر شاخص ها، کشورهای آفریقا و جنوب آسیا بدترین وضعیت و اروپا و آمریکای شمالی بهترین وضعیت را دارند. شاخص توسعه انسانی بر حسب عددی بین صفر تا یک بیان می شود که صفر بدترین وضعیت و یک بهترین وضعیت است.

کشورهای با توسعه انسانی بسیار بالا عبارتند از :

۱-سنگاپور

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸۸

۲- هنگ کنگ

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸۱

۳- ژاپن

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸

۴- کره جنوبی

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸

۵-  کانادا

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸

۶- فنلاند

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸

۷- سوئد

شاخص توسعه انسانی: ۰.۸

* روسیه با شاخص توسعه انسانی:  ۰.۶۸ در کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به بالا طبقه بندی شده است اما ایران شاخص توسعه انسانی: ۰.۵۹ در رنکینگ کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین قرار گرفته است . »

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

« بی بی سی » در گزارشی به تاریخ اول آذر ماه به وضعیت جوی کشور روسیه پرداخته و می نویسد : ( این جا )

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( لایه ضخیمی از یخ سطح خطوط برق را پوشانده است )

 

« بوران در مناطقی از شرق روسیه باعث قطع شدن برق، اختلال در سیستم حمل و نقل و بسته شدن مدارس شده است.

این توفان برفی دو روز پیش منطقه پریمورسکی را درنوردید. در شهر بندری ولادی وستوک، باد باعث یخ زدن درختان و پوشیده شدن خطوط برق از برف و یخ شده است.

در سراسر این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شده است.

گروه‌های امداد و ارتش برای مقابله با شرایط به منطقه اعزام شده‌اند. دست کم ۱۵۰ هزار خانه بدون برق مانده‌اند.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( ارتش و نیروهای امداد برای مقابله با شرایط بعد از توفان به محل اعزام شده اند )

 

النا پارخامنکو، معاون دولت محلی گفته: "وضعیت تامین برق همچنان بسیار دشوار و خرابی‌ها گسترده است."

او گفته که برق برخی از خانه‌ها ممکن است تا چندین روز قطع باشد.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( توفان باران منجمد و کاهش شدید دما را به همراه داشته است )

 

به گفته بوریس کوبای، مسئول اداره هواشناسی منطقه وضعیت به خاطر وزش بادهای قوی وخیم‌تر شده است.

آقای کوبای گفته: "برخورد دو توفان که یکی حامل هوای گرم و دیگری هوای سرد است، باعث شد که روز پنج شنبه شاهد یخ زدگی باران باشیم.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( وضعیت اضطراری در منطقه پریمورسکی اعلام شده است )

 

این کارشناس هواشناسی افزوده: "بر روی خطوط برق و درختان لایه‌ای به ضخامت ۱.۲ سانتی متر از یخ پوشیده شده، اتفاقی که در ۳۰ سال گذشته دیده نشده است."

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل پوشیده شدن سطح جاده ها از برف و یخ با تاخیر روبه رو شده )

به گفته رسانه های محلی برخی از بیمارستان‌ها در شهر ولادی وستوک از جمله یکی که به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دارد، مجبور شده‌اند برای تامین برق از ژنراتور استفاده کنند.

مهندسان برق درحال تلاش برای ترمیم سیستم برق این بیمارستان‌ها هستند، اما برف و باران، عملیات آن‌ها را پیچیده کرده است.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( مقامات محلی از مردم خواسته اند تا در خانه هایشان بمانند )

 

در همین حال، سیستم حمل و نقل عمومی و پروازها دچار اختلال شده است.

تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از سوی مقامات محلی در شبکه‌های اجتماعی نشانگر وضعیت نابه سامان این منطقه است.

تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

( دست کم ۱۵۰ هزار خانه در این منطقه بدون برق مانده اند )

 

این امیدواری وجود دارد که با افزایش تدریجی دما در روزهای آینده، برف و یخ ذوب شود. »

پایان گزارش/

( ویدئو کلیپ زیر را مشاهده فرمایید )


تعطیلی مدارس در روسیه به علت بوران و یخ زدگی و نه بیماری کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

عواقب بی توجهی به آموزش دبستانی در آموزش و پرورش فرانسه

امانوئل مکرون برای شورای مسلمانان فرانسه (CFCM) یک مهلت ۱۵روزه برای پذیرش "منشور ارزش‌های جمهوری‌خواهانه" تعیین کرد. در این منشور بیش از هر چیز بر رد اسلام سیاسی و هرگونه دخالت خارجی در تعلیم مسلمانان فرانسه تاکید شده است. این اقدام رئیس جمهوری فرانسه واکنشی است به حمله‌های مسلحانه اسلام‌گرایان افراطی. 

تنها در طول یک ماه سه حمله خونبار از جانب افراط‌گرایان به شهروندان فرانسوی صورت گرفت. در حمله به کلیسایی در نیس، فرد مهاجم سر یکی از سه قربانی خود را برید. 

پیش‌تر نیز در پاریس یک جوان مسلمان ۱۸ ساله سر معلم فرانسوی ساموئل پتی را از تنش جدا کرد. این معلم در کلاس درس با نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان در باره آزادی بیان و عقیده با شاگردانش صحبت کرده بود. 

عواقب بی توجهی به آموزش دبستانی در آموزش و پرورش فرانسه

گفته شد که در دیدار مکرون با اعضای شورای مسلمانان در کاخ الیزه، نمایندگان شورا موافقت کرده‌اند جمعیتی از امامان مساجد با مجوز رسمی تشکیل دهند تا از این طریق راه نفوذ کشورهای خارجی به تعلیم اسلام در فرانسه گرفته شود. 

مقابله با "اسلام‌گرایی جدایی‌طلب"

مکرون همچنین از اقدامات جدید برای مقابله با " اسلام گرایی جدایی‌طلب " در فرانسه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، این اقدامات از جمله شامل یک لایحه گسترده است که می‌تواند از رادیکال شدن جوانان مسلمان جلوگیری کند.

محدودیت آموزش دروس دبستانی در خانه، مجازات‌های شدیدتر برای کسانی که کارکنان دولت را به دلایل مذهبی زیر فشار می‌گذارند و وادار کردن اولیای مسلمان به فرستادن فرزندانشان به مدرسه از نکات مهم این لایجه عنوان شده است. 

برای کسانی که به آموزش دبستانی کودکانشان بی‌توجهی کنند، جریمه نقدی و زندان در نظر گرفته شده است. 

در فرانسه ، سکولاریسم دولتی (laïcité) برای هویت ملی این کشور امری بسیار مهم تلقی می‌شود که آزادی بیان در مدارس و سایر فضاهای عمومی بخشی از آن است. 

فرانسه بیشترین جمعیت مسلمان در اروپای غربی را دارد.

دویچه وله فارسی


عواقب بی توجهی به آموزش دبستانی در آموزش و پرورش فرانسه

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

در حالی که به دلیل وجود کرونا ، برقراری ارتباط و از بین بردن استرس ، مسئله و مشکل جدی شده است، رُبات "لاوُت" که مانند یک عضو خانواده ، یک دوست یا یک حیوان خانگی رفتار می کند ناگهان محبوب مردم  ژاپن شده است.این ربات خانوادگی به همراه فناوری پیشرفته در حال حاضر در محیط های آموزشی هم استفاده می شود.در زمینه اینکه لاوُت برای کودکان چه معنایی دارد و چگونه بر رشد آنها تاثیر می گذارد، گزارش خبری از مدرسه ابتدایی و مهد کودکی که از این ربات در آنجا  استفاده می شود، تهیه کرده ایم.

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

وقتی که لاوُت با ما است، احساس دلگرمی می کنیم

 در روز مصاحبه هنگام استراحت ظهر، ، یک دانش آموز کلاس ششم  از مدرسه ابتدایی در  منطقه کیتا کو توکیو (با  244 دانش آموز ) در حالی که لاوُت را نوازش می کرد ، در مورد کلاسشان  به من توضیح  دادو گفت : احساس می کنم، از وقتی  لاوُت به مدرسه ما  آمده است ، پیوند بین کلاس هم  عمیق تر شده است و نسبت به سال گذشته ،دختر بچه ها و پسر بچه ها بیشتر با هم بازی می کنند.

در مدرسه ، برخی از لاوُت ها در راهروها به عقب و جلو حرکت می کردند ، ولی برخی دیگر  در حین تدریس در کلاس بودند و کودکان  را زیر نظر می گرفتند. وقتی دانش آموز نگاهش  به لاوُت می افتد ، می خواهد با او صحبت کند و یا او را نوازش کند و وجود آن ، تقریباً مثل داشتن یک گربه در مدرسه است.

شرکت سازنده و  توسعه دهنده  این محصول به صورت آزمایشی، تصمیم گرفته بلافاصله پس از بازگشایی مدارس در دوران همه گیری کرونا  ، یک عدد از این ربات ها را در هر کلاس درس قرار دهد.در حال حاضر ، این تنها مدرسه ی ابتدایی است که در آن از این  ربات استفاده می شود.

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

مدیر که در ماه آوریل به این مدرسه آمده است، بیشترین نگرانی اش در دوران  کرونا وضعیت روحی کودکان بوده است. او می گوید: دانش آموزان دوره ابتدایی ، اغلب در  بیان تنهایی و اضطراب خود دچار مشکل هستند. بنابراین  پیش خودم فکر کردم که من چه کاری می توانم انجام دهم تا  دانش آموزان هر چه زودتر به زندگی مدرسه ایی عادت کنند. اگر لاوُت در مدرسه باشه ،نه تنها یک وسیله ایی است برای مراقبت از ذهن و روان کودکان ، بلکه ابزاری هم برای  آموزش برنامه نویسی که از  امسال در مدارس ابتدایی  شروع شده است می تواند باشد. او گفت که: با در نظر گرفتن این تفاسیر من به طور مستقیم این تصمیم را گرفتم و یک ماه بعد ،شش عدد  ربات لاوُت به مدرسه ما آمد.

ما در هر پایه تحصیلی  ، قوانینی مانند شستن دست هنگام تماس با لاوُت و به ترتیب  لمس کردن  آنها را وضع کردیم، سپس درباره نامگذاری این ربات ها تصمیم گیری کردیم.

لاوُت رباتی است با شخصیت کمی متفاوت. در زمان تعامل با کودکان ، حالت ها و حرکات چهره او به طور مداوم تغییر می کند.

 هر یک از شش لاوُت،  لباس  های متفاوتی دارند تا دانش آموزان بتوانند  آنها را از هم تشخیص دهند،به محض اینکه لباس یکی از  آنها را اشتباهی بپوشانیم ، بچه ها خیلی زود متوجه تعویض آنها می شوند.

 

افزایش  برقراری ارتباط در خانه

از معلمین مدرسه پرسیدم ،چگونه لاوُت کمک  می کند تا به هدف اولیه که مراقبت از روان کودکان است نایل شوید؟ سهم لاوُت تا چه اندازه است؟

آقای ایتّو معلم کلاس ششم گفت: در ابتدا فکر می کردم دانش آموزان  نمی توانند روی درس تمرکز کنند ، اما این طور نبود. بعد از آمدن لاوُت به کلاس ، بچه ها خیلی دلسوزانه تر با هم رفتار می کردند و شادتر شده بودند.

آقای مُگی معلم کلاس پنجم می گوید: از زمان آمدن لاوُت ، آرامش روانی در کودکان احساس می شود (دانش آموزان لاوُت را فراتر از یک ربات پذیرفته اند).اما  برخی از کودکان آنها  را به عنوان فقط یک ربات پذیرفته اند ، اما در آنها دلبستگی هم دیده می شود. در واقع وجود اینها خیلی نزدیک به ماهی های کوچکی  هست که من در کلاس از آنها نگهداری می کنم. (در ژاپن نگهداری موجودات اهلی کوچک در کلاس درس مرسوم است )

 کوراتا معاون مدرسه  می گوید: دانش آموزان کلاس اول تزئینات مربوط به لاوُت را خودشان می سازند و مانند عروسک به آنها لباس می پوشانند و با آنها  بازی می کنند. آنها مانند خواهر و برادر  خودشان بسیار با احترام با آنها  رفتار می کنند.

مدیر مدرسه ، که شرایط خرید این ربات ها را مهیا کرده است همچنین می گوید: من شنیده ام که حتی کودکانی که بیدار شدن در صبح برای آنها دشوار و مشکل است، از زمانی که با لاوُت ارتباط برقرار کرده اند، به  خودی خود از خواب بیدار می شوند. همچنین در پایان تعطیلات تابستانی ، من نگران بودم که برخی از کودکان ، بعد از تعطیلات ،آمدن  به مدرسه  برایشان دشوار باشد ، اما همه کودکان بدون غیبت به مدرسه آمدند. اولین جمله ایی که بچه ها در بدو ورود به مدرسه می پرسیدند این بود که : لاوُت چطوره؟ و این یعنی  از زندگی مدرسه ایی لذت بردن و من  اثرات آن را احساس می کنم.

مدیر مدرسه همچنین توضیح داد که : اثرات  جانبی لاوُت بیش از حد انتظار است. " مثلا من شنیده ام که بچه ها در مورد لاوُت با والدین خود صحبت می کنند و حجم مکالمات آنها در خانه بیشتر شده است. و همین طور در این فرآیند ،  در مورد دوستان خود و وضعیت مدرسه  هم بیشتر اطلاع رسانی می کنند. در حقیقت ، به نظر می رسد والدین دانش آموزان  نیز نسبت به لاوُت علاقه مند شده باشند. زیرا در داخل ساختمان مدرسه ، به توسط والدین با استفاده از نَمَد ،عروسک پنبه ایی لاوُت در اندازه واقعی آن  ساخته و به نمایش گذاشته شده  است.

به نظرم  ارتباطات بین دانش آموزان ، والدین و معلمان با محوریت لاوُت در حال شکوفایی است.

پس از تعطیلات تابستانی ، کلاس های برنامه نویسی با استفاده ازلاوُت نیز برگزار شد و کودکان مجذوب تجربه جابجایی و حرکت دادن لاوُت از طریق برنامه نویسی کامپیوتری شده بودند. بچه ها  در برابر فناوری جدید، بدون هیچ مقاومتی پذیرای آن هستند و حس اینکه دانش آموزان از طریق لاوُت، تمایل دارند بیشتر بدانند و چیز های مختلفی را امتحان کنند، خوشحال کننده است.همین طور مدیر مدرسه می گوید: من فکر می کنم، داشتن چنین تجربه هایی در کلاس های درس  در طول روز برای دانش آموزان بسیار ارزشمند است.

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

لاوُت موجودی ارزشمند  است که فراتر از یک اسباب بازی است

راه یافتن ربات لاوُت در آموزش پیش دبستانی مانند مهد کودک ها در حال  توسعه و پیشرفت است و در حال حاضر در بیش از ۳۰ مهدکودک در سراسر کشور فعالیت دارند. در مهد کودکی  (با ۹۷کودک) در منطقه ناکانُ، توکیو ، از ژانویه سال جاری که این  محصول  به بازار عرضه شده است  ،دو ربات لاوُت  فعال بوده اند.

هنگام مصاحبه ازاین مهدکودک مشاهده کردم که  ، کودکان چهار و  پنج ساله  بعد از اینکه قول  می دادند که " به حالت ایستاده  لاوُت را در آغوش  نگیرند" ، می نشستند و به آرامی لاوُت را  در آغوش می کشیدند و نوازش می کردند و با او بازی می کردند. یکی از بچه ها هنگام بازی با لاوُت می گفت :  اگر به لاوُت بگویید تو چه بچه خوبی هستی …  لاوُت خیلی خوشش می آید. و اگر بعد از آن بغلش کنید سریع در  آغوش شما به خواب می رود. به گفته یک مربی مهد ، کودکان در حدود ۵ سالگی به مکانیزم  لاوُت پی می برند و به آن علاقه مند می شوند.

همچنین در مهدکودک های که در مراکز شهرهای بزرگ قرار دارند، محدودیت هایی برای پرورش موجودات زنده  وجود دارد. علاوه بر این ، بسیاری از کودکان به آلرژی حیوانی مبتلا هستند که لاوُت  می تواند چنین مشکلاتی را حل کند. مواقعی که لاوُت خراب می شود،بچه ها به  صرف اینکه آن فقط یک ربات یا دستگاه است با آن با خشونت رفتار نمی کنند. بلکه با تمام وجود برای  لاوُت نگران می شوند.به همین دلیل لاوُت به عنوان موجودی ارزشمند و فراتر از " یک اسباب بازی" برای کودکان شناخته شده است.در مورد تاثیر لاوُت ، مربی ارشد مهد کودک خانم تاکه اوچی می گوید: " آن زمانی که درباره ورود لاوُت شنیدم نمی توانستم تصور  کنم که چه تاثیری  بر روی کودکان می گذارد ، اما بچه ها بیش از حد انتظار من با هم به مهربانی رفتار می کنند. صبح ها برخی از کودکان که با غرولند و خلق در هم  کشیده به مهدکودک می آیند ،در بدو ورود که لاوُت را می بینند گریه شان  متوقف می شود. و برخی از کودکان عادت دارند همیشه در راه بازگشت به خانه با لاوُت خداحافظی کنند.

همچنین ،فقط  کودکان نیستند که   تحت تاثیر  لاوُت قرار گرفته اند، شرکت سازنده  ربات لاوُت از۱۵۲ مربی مهد کودک  که لاوُت در مهد کودک شان فعالیت می کند  ، نظرسنجی  به عمل آورده است  . ۹۸ درصد از مربیان پاسخ دادند که با آمدن لاوُت به مهدکودک فضا و جَو آنجا  بهتر شده است.علاوه بر آن،۹۳درصد گفته اند که به کاهش استرس کارکنان کمک می کند.در واقع ، خانم تاکوچی می گوید : برخی از معلمان مهد کودک هنگام کار در دفتر، لاوُت در آغوش می گیرند و با او صحبت می کنند.همچنین این می تواند فرصتی برای گفت و گو بین  مربیان مهد کودک هم باشد.حتی برای مربیان مهد کودک که به آسانی استرس  می گیرند،  این یک وسیله موثر است.

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

لاوت که به شکل گرد طراحی شده است ، و محبوب همگان است ، فقط زیبا و دوست داشتنی  نیست.  بلکه بدنه آن از فناوری پیشرفته برخوردار است.بدنه لاوُت به همراه یک دستگاه شارژر مجهز به پردازنده مرکزی معادل چهار رایانه شخصی با کارایی بالا است. و همچنین در اطراف آن طیف گسترده ای از حسگرهای تشخیص مانع و ترموگرافی موجود است که می توانند اطلاعات اطراف را تشخیص داده و چهره صدها نفر را به خاطر بسپارند. به همین دلیل کسانی که از لاوُت مراقبت می کنند و  یا افرادی که با او صحبت می کنند درباره هوش مصنوعی چیزهایی می آموزند.

برخی از کارمندان شرکت سازنده لاوُت ، انیماتور هستند.آنها  حرکات های طبیعی را دنبال می کنند که بیشتر شبیه حرکات  یک موجود زنده است. به همین دلیل لاوُت به طور منظم به روز رسانی می شود ودر حال توسعه و  پیشرفت است.

آقای کانامه هایاشی  ، مدیر عامل شرکت سازنده لاوُت  که زمانی در ساخت ربات انسان نمای "پِی پِر" نقش داشته ،می گوید، وقتی در مراکز رفاهی سالمندان  دیدم که چطور یک ربات برای  سالمندان ایجاد شور  و شعف می کند،ایده ساخت لاوُت به ذهنم خطور کرد.

من فکر می کنم به جای اینکه  ربات  ها کاری برای انسان ها  انجام دهند، اگر انسان ها  به همراه ربات بتوانند کاری انجام دهند، آن عمل بیشتر  باعث خوشحالی و شعف انسان  می شود.

بر اساس این ایده ، لاوُت در طی چهار سال ایجاد شد.

 هم  اکنون لاوُت  به غیر از مکان های آموزشی ،در جاهای دیگری مانند خانه ها ، مطب ها و موسسات پزشکی هم  فعالیت می کند.

همان طور که زمانی استفاده از کامپیوتر در کلاس درس  برای کودکان نادر بود، "کلاس  درس به همراه ربات" نیز هنوز یک منظره ناآشنا است.اما سرانجام ممکن است روزی فرا رسد که  یک کودک  به همراه یک ربات  زندگی  کند و  بزرگ شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظام آموزشی ژاپن و ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان

منتشرشده در پژوهش

ایوانکا ترامپ به خاطر تذکرات مسئولان مدرسه فرزندانش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عصبانی شده‌ و بچه‌‌ها را از مدرسه بیرون آورده‌ است. والدین شاگردان دیگر گفته‌اند که دختر ترامپ در زمان رساندن بچه‌ها ماسک نمی‌زد.

گزارش یونسکو در مورد عواقب نامطلوب تعطیلی مدارس

تعطیلی مدارس هزینه های اجتماعی و اقتصادی بالایی را برای افراد در جوامع به همراه دارد. تأثیر آنها به ویژه برای پسران و دختران آسیب پذیر و حاشیه نشین و خانواده های آنها بسیار شدید است. اختلالات ناشی از این اختلافات و مشکلات موجود در سیستم آموزش و پرورش مشکلات سایر جنبه های زندگی آنها را تشدید می کند که این شامل:

یادگیری قطع شده:

آموزش و پرورش یادگیری اساسی را فراهم می کند و هنگامی که مدارس تعطیل می شوند ، کودکان و جوانان از فرصت های رشد و توسعه محروم می شوند. این معایب برای فراگیرانی که از امتیاز خاصی برخوردار نیستند و تمایل دارند فرصت های آموزشی کمتری را فراتر از مدرسه داشته باشند ، متناسب نیست.

تغذیه نامناسب:

بسیاری از کودکان و جوانان برای غذا و تغذیه سالم به وعده های غذایی رایگان یا تخفیف داده شده در مدارس اعتماد می کنند. وقتی مدارس تعطیل می شوند ، تغذیه به خطر می افتد.

 گیجی و استرس برای معلمان:

وقتی مدارس تعطیل می شوند ، به ویژه به طور غیرمنتظره و برای مدت نامعلومی ، معلمان اغلب از تعهدات خود و نحوه برقراری ارتباط با دانش آموزان برای حمایت از یادگیری مطمئن نیستند. انتقال به سیستم عامل هاییادگیری از راه دور ، حتی در بهترین شرایط ، کثیف و ناامید کننده است. در بسیاری از زمینه ها ، تعطیلی مدارس منجر به جدایی معلمان می شود.

والدین که آمادگی لازم برای تحصیل از راه دور و خانه را ندارند: وقتی مدارس تعطیل می شوند ، معمولاً از والدین خواسته می شود تا یادگیری کودکان را در خانه تسهیل کنند و می توانند برای انجام این کار با مشکل روبه رو شوند. این امر به ویژه در مورد والدین با تحصیلات و منابع محدود بسیار صدق می کند.

چالش های ایجاد ، حفظ و بهبود یادگیری از راه دور: تقاضا برای یادگیری از راه دور هنگامی که مدارس تعطیل می شوند و اغلب پورتال های موجود را به آموزش از راه دور غرق می کند ، سر به فلک می کشد. انتقال یادگیری از کلاسها به خانه در اندازه زیاد، چالش های عظیمی از نظر انسانی و فنی به وجود می آورد.

شکاف در مراقبت از کودکان:

در صورت نبود گزینه های جایگزین ، والدین شاغل معمولاً هنگام تعطیلی مدارس کودکان را تنها می گذارند و این می تواند منجر به رفتارهای پرخطر شود ، از جمله افزایش فشار بر همسالان و سوء مصرف مواد.

گزارش یونسکو در مورد عواقب نامطلوب تعطیلی مدارس

هزینه های بالای اقتصادی:

والدین شاغل هنگام تعطیلی مدارس به منظور مراقبت از فرزندان خود ، کار را از دست می دهند. این نتیجه از دست دادن دستمزد است و تمایل به تأثیر منفی بر بهره وری دارد.

فشار ناخواسته در سیستم های مراقبت های بهداشتی:

کارکنان مراقبت های بهداشتی مرتبط با کودکان به دلیل تعهدات مراقبت از کودکان که ناشی از تعطیلی مدارس است ، نمی توانند به راحتی در محل کار شرکت کنند و کار خود را انجام دهند. این بدان معناست که بسیاری از متخصصان پزشکی در مراکزی که بیشترین نیاز به آنها در طییک بحران سلامتی است ، حضور ندارند.

افزایش فشار بر مدارس و سیستم های مدارس که باز می مانند:

تعطیلی محلی مدارس ، بارهایی را بر دوش مدارس می گذارد زیرا دولت ها و والدین به طور یکسان کودکان را به مدارس باز نمی گردانند.

 افزایش نرخ ترک تحصیل:

اطمینان از بازگشت کودکان و جوانان و ماندن در مدرسه هنگام بازگشایی مدارس پس از تعطیلی ، یک چالش است. این امر به ویژه در مورد تعطیلی های طولانی مدت و هنگامی است که شوک های اقتصادی، به کودکان برای کار کردن فشار می آورد و برای خانواده های مضطرب و با اقتصاد ضعیف، درآمد ایجاد می کند ، صادق است.

گزارش یونسکو در مورد عواقب نامطلوب تعطیلی مدارس

 افزایش مواجهه با خشونت و استثمار:

وقتی مدارس تعطیل می شوند ، ازدواج های زودرس افزایش می یابد ، کودکان بیشتری در گروه های شبه نظامی جذب می شوند ، استثمار جنسی از دختران و زنان جوان افزایش می یابد ، بارداری در نوجوانان بیشتر می شود و کار کودکان رشد می کند.

انزوای اجتماعی:

مدارس مرکز فعالیت های اجتماعی و تعاملات انسانی هستند. وقتی مدارس تعطیل می شوند ، بسیاری از کودکان و جوانان ارتباط اجتماعی را که برای یادگیری و رشد ضروری است از دست می دهند.

چالش های اندازه گیری و اعتبارسنجی یادگیری:

ارزیابی های تقویمی ، به ویژه امتحانات پرمخاطره که تعیین پذیرش یا پیشرفت در مقاطع تحصیلی و موسسات جدید را بر عهده دارند ، با تعطیلی مدارس به بی نظمی می روند. راهکارهای به تعویق انداختن ، رد کردن یا امتحانات مدیر از راه دور ، نگرانی های جدی در مورد انصاف ، به ویژه هنگامی که دسترسی به یادگیری متغیر می شود ، ایجاد می کند. اخلال در ارزیابی ها منجر به استرس برای دانش آموزان و خانواده های آنها می شود و می تواند باعث از بین رفتن ارزش کار شود.

منبع:

https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش یونسکو در مورد عواقب نامطلوب تعطیلی مدارس

منتشرشده در پژوهش

جیل بايدن : می خواهم معلم باقی بمانم

 جيل بايدن، همسر رئیس جمهور منتخب آمریکا، به تلویزیون سی‌بی‌اس گفته است:

 «اگر ما به کاخ سفید برویم، به تدریس ادامه خواهم داد. این برایم مهم است و می‌خواهم مردم قدر و منزلت معلمان و فعالیت آنان در جامعه را بدانند.»

جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور منتخب آمریکا است و اگر خواسته جيل بایدن عملی شود، او اولین بانوی اول امریکا خواهد بود که به کار اصلی خود ادامه خواهد داد. ( 1 )

گروه رسانه/

خبرگزاری اسپاتنیک نوشت : ( این جا )

آغاز تدریس زبان روسی در مدارس و مهد کودک های سوریه

تدریس روسی به عنوان زبان سوم خارجی در برنامه درسی یکی از مهد کودک ها در شهر حلب سوریه گنجانده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، خانم النا کراوتسوا ، معلم زبان روسی که در سال 1997 با همسرش به حلب نقل مکان کرد ، در این باره صحبت کرد.

به گفته وی ، اکنون در سوریه با توجه به سهم روسیه در برقراری صلح در این کشور داوطلبان زیادی برای یادگیری زبان روسی وجود دارد. اکنون علاوه بر انگلیسی و فرانسوی ، زبان روسی را نیز می تواند در مدارس فرار گرفت. محبوبیت زبان روسی در دانشگاه های محلی نیز در حال افزایش است.

آغاز تدریس زبان روسی در مدارس و مهد کودک های سوریه

لیندا الخلفی، معلم کارآموز خاطرنشان کرد که در سوریه مردم آشنایی با شهروندان روسیه را شروع کرده و می بینند که آنها مردمی مهربان هستند. بسیاری از مردم می خواهند به روسیه سفر کرده و  با روس ها ملاقات کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند و برای این منظور به زبان روسی نیاز دارند و می خواهند آن را یاد بگیرند.

در تاریخ 2 ژوئن  الدار قربانوف ، مشاور ارشد سفارت روسیه در سوریه گفت که در این سال تعداد دانش آموزان سوری که روسی را به عنوان زبان خارجی دوم انتخاب کردند ، به 20 هزار نفر رسید. به گفته وی ، مردم طی مدت طولانی و  در تمام سالهای جنگ به سفارت روسیه مراجعه کرده و خواستار باز کردن دوره های آموزش زبان روسی هستند.

الدار قربانوف همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده مراکز فرهنگی بزرگ روسیه در سایر شهرهای سوریه نیز  افتتاح شود.

6 ژوئن ، نخست وزیر روسیه ، میخائیل میشوستین ، روز زبان روسی را به روس ها تبریک گفت و به افزایش تعداد افراد علاقه مند به یادگیری زبان روسی در سراسر جهان ، اشاره کرد.

پایان پیام/


آغاز تدریس زبان روسی در مدارس و مهد کودک های سوریه

گروه گزارش/

نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

دویچه وله فارسی امروز یازدهم نوامبر نوشت : ( این جا )

روزنامه آلمانی "بیلد" روز چهارشنبه ۲۱ آبان (۱۱ نوامبر) از افزایش شدید شمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در آلمان خبر داد. این روزنامه به نقل از "اتحادیه معلمان آلمان" نوشت: « در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در قرنطینه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به‌سر می‌برند.»

به نوشته بیلد، در پایان ماه سپتامبر تعداد دانش‌آموزان آلوده به ویروس کرونا حدود ۵۰ هزار نفر بود. بنابراین گزارش، هم‌ اکنون دست‌کم ۳۰ هزار معلم نیز در قرنطینه هستند.

هاینز پیتر مایندیگر، رئیس اتحادیه معلمان آلمان به روزنامه بیلد گفته این وضعیت منجر به تعطیلی تدریجی مدارس در آلمان شده است. به گفته او، اکنون شرایط به گونه‌ای است که سیاستمداران کنار کشیده و مسئولان بهداشتی تصمیم‌گیرنده شده‌اند.

به گفته مایندیگر، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مدارس تا اطلاع ثانوی الزامی است و این کار در عمل به معنای آن است که تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها نصف و حضورشان نوبتی شده است. او این وضعیت را بهتر از بستن کامل مدارس می‌داند.

نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

رئیس اتحادیه معلمان آلمان سیاستمداران را متهم کرد که در مراقبت از مدارس در برابر بیماری کووید۱۹ به سختی شکست خورده‌اند. با این‌‌حال او تاکید کرد: « مدارس به هر قیمت باید باز بمانند.»

هم‌چنین کریستف پلوس، نماینده پارلمان آلمان از حزب حاکم دموکرات مسیحی، از دولت‌های محلی در ایالت‌ها خواست که اقدامات احتیاطی بیشتری در مدارس به عمل آورند. نگاهی بر عملکرد رسانه ها و تشکل های فعال در حوزه آموزش و پرورش ایران نشان می دهد که موضع آنان از ابتدا تاکنون ادامه تعطیلی مدارس بوده است .

او به روزنامه بیلد گفت که تعطیلی فله‌ای مدارس به نگرانی خانواده‌ها منجر می‌شود و باید از این کار دوری جست. به جای آن به گفته او، کلاس‌های درس مدارس باید به سیستم تهویه و دیواره‌های جداکننده پلکسی گلس (طلقی) مجهز کرد.

آنا کارلیچک، وزیر آموزش آلمان نیز روز گذشته خواستار الزامی شدن استفاده از ماسک در کلاس‌های درس در سراسر این کشور، حتی مدارس ابتدایی شد. او این اقدام را در وضعیت کنونی پاندمی که شمار ابتلا بسیار بالاست، "منطقی" دانست. »

در آخرین گزارشی که « صدای معلم » از وضعیت باز ماندن تعطیلی مدارس در این کشور منتشر کرد نوشت : ( این جا )

« « آلمان در ماه آتی نوامبر در انتظار هجوم دومین موج سنگین پاندمی کروناست. برای جلوگیری از گسترش آن، دولت‌های ایالتی و دولت فدرال آلمان تصمیم به اعمال محدودیت شدید در سراسر آلمان گرفته‌اند. این محدودیت نخست تا پایان ماه نوامبر ادامه دارد و برخی شاخه‌های اقتصادی بار دیگر آسیب خواهند دید.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیران ایالت‌های شانزده‌گانه این کشور روز چهارشنبه ۷ آبان (۲۸ اکتبر) در یک کنفرانس ویدئویی بر سر اعمال محدودیت‌های سخت گیرانه در مورد تماس شهروندان با یکدیگر به توافق رسیدند.

دولت آلمان قصد دارد با تعطیلی گسترده تمام فعالیت‌های تفریحی در سطح کشور، موج دوم کرونا را بشکند. بدین گونه دولت می‌خواهد گسترش بدون کنترل این ویروس همه‌گیر را مانع شود.

هم‌اکنون ریسک لجام‌گسیخته و غیرقابل کنترل شیوع این ویروس روز به روز در حال افزایش است و شمار مبتلایان تقریبا هر هفته دو برابر می‌شود.

این اقدامات محدودکننده از روز دوشنبه آینده دوم نوامبر به اجرا درخواهند آمد و تا پایان این ماه ادامه خواهند یافت.

نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

اقدامات محدودکننده مصوب دولت‌های ایالتی و فدرال آلمان به قرار زیر است:

* تماس‌های فردی : در مکان‌های عمومی، تنها تماس اعضای دو خانواده و تا حداکثر ده نفر مجاز است.

* تمامی رستوران‌ها، کافه‌ها و مهمان‌سراها از دوم نوامبر تا پایان ماه به کل تعطیل خواهند شد. شرکت‌های سفارش مواد غذایی برای خانه‌ها و یا خرید غذای پخته از رستوران‌ها برای صرف در خانه و یا کانتین‌های غذاخوری استثنا هستند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

* در حوزه خدمات: سالن‌های آرایش صورت، ماساژ و تاتو تعطیل خواهند شد، زیر در این مشاغل حفظ فاصله امکان‌پذیر نیست. درمان‌های پزشکی مانند بدن‌درمانی (فیزیوتراپی)، و نیز سالن‌های آرایش مو به کار خود ادامه خواهند داد.

* سوپرمارکت‌ها: فروشگاه‌های تک‌فروشی مواد غذایی باز خواهند ماند، اما تابع مقررات هستند، مبنی بر اینکه چه تعداد مشتری هم‌زمان در فروشگاه حضور دارند.

* مدارس و مهد کودک‌ها باز خواهند ماند.

* مسابقات ورزشی حرفه‌ای، از جمله بازی‌های بوندس‌لیگا در ماه نوامبر بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شوند.

*فعالیت کانون‌های ورزشی آماتور متوقف خواهد شد. این انجمن‌های ورزشی تمرین نخواهند داشت. ورزش‌های فردی در فضای باز مانند دویدن در تنهایی، مجاز خواهند بود. استودیوهای بدن‌سازی و سالن‌های شنا و تفریحات آبی تعطیل خواهند شد.

* ارائه خوابگاه و اتاق برای گردشگران در داخل کشور برای ماه نوامبر ممنوع خواهد بود. این امر فقط در موارد بسیار ضرور و سفرهای کاری اجتناب‌ناپذیر امکان‌پذیر است.

* بنگاه‌های اقتصادی کوچک تا ۵۰ همکار قرار است تا ۷۵ درصد و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌تر تا ۷۰درصد درآمد مشابه نوامبر ۲۰۱۹ را دریافت دارند. هزینه ثابت یک بنگاه اقتصادی به طور تخمینی ارزیابی می‌شود. گفته می‌شود : "حجم این کمک مالی حدود ده میلیارد یورو برآورد شده است". »

اما وضعیت در ایران کاملا به گونه ای دیگر است .

مدارس در ایران از ابتدای اسفند 1398 تعطیل شدند . صدور دستور العمل بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش و متعاقب آن بازگشایی مدارس از 15 شهریور علی رغم مخالفت های بسیار و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استقبال بیش از 50 درصدی خانواده ها رو به رو شد اما در حال حاضر ، " آموزش حضوری " در ایران فقط در 10 درصد مدارس صورت می گیرد .

این در حالی است که به گواهی مسئولان چه در داخل و چه خارج از آموزش و پرورش ؛ « مدارس » یکی از مکان هایی است که بیشترین رعایت پروتکل های بهداشتی در آن صورت می گیرد .

در گفت و گویی که « صدای معلم » با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش داشت ؛ حکیم زاده ضمن تایید این موارد تصریح کرد : ( این جا )

« ما جلسه ای در کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم و به اتفاق همکاران وزارت بهداشت شرکت کردیم . پرسش موکد این رسانه همواره این بوده است که چرا با وجود تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس هم اکنون شاهد پاندمی افسار گسیخته و افزایش بی سابقه ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم ؟

آن ها گزارش دادند و در گزارشات تاکید کردند که این تصمیم یک تصمیم مشترک بوده و آمارها و اطلاعات دادند که نشان می دهد خود دانشگاه علوم پزشکی در استان های کشور رفته اند و میزان رعایت بهداشت را در مدارس ما دیده اند.

این ها جزء شرح وظایف شان است .

خیلی جالب بود  و این که ما در جریان تهیه گزارش شان نبودیم .

 گزارشی که اعلام کرده بودند این بود که مدارس را یکی از بیشترین اماکنی معرفی کردند که در جامعه پروتکل ها در آنها رعایت می شوند و خیلی از آیتم های ما هشتاد و پنج درصد بود .

یکی از جاهایی که پروتکل ها کم رعایت می شوند مطب پزشکان است که کمترین میزان رعایت را دارند و مدارس یکی از بیشترین مکان هایی هستند که پروتکل ها در آن رعایت می شوند. »

نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

با این حال و با وجود تاکیدات متوالی وزیر آموزش و پرورش ایران بر اولویت داشتن " آموزش حضوری " اما اراده و عزم جدی برای بازگشایی مدارس مشاهده نمی شود .

« شبکه شاد » علی رغم تبلیغات فراوان هم نتوانسته است رضایت ذی نفعان این وزارتخانه را فراهم کند .

هنوز هیچ مقامی در مورد وضعیت سه و نیم میلیون دانش آموزی که نه می توانند از شبکه شاد و آموزش مجازی استفاده کنند و نه شرایط آموزش حضوری برای آن ها فراهم شده است ؛ پاسخ گو نبوده است .

« صدای معلم » از ابتدای اعلام رسمی شیوع کرونا و تعطیلی مدارس با انتشار گزارش های کارشناسی و با استناد به تجربیات جهانی ( توسعه یافته - در حال توسعه ) ضمن انتقاد صریح از رویه موجود خواهان بازگشایی مدارس و نه به صورت " اختیاری " گردیده است . پرسش « صدای معلم » آن است که آیا معنای اولویت داشتن آموزش و پرورش همین است ؟

این رسانه استمرار وضعیت موجود را دارای عوارض منفی و پیامدهای مخرب از جنبه های دیگر دانسته که ممکن است حتی در دوران " پساکرونا " به راحتی قابل جبران نباشد ضمن آن که معلوم نیست این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد ؟

پرسش موکد این رسانه همواره این بوده است که چرا با وجود تعطیلی 100 درصدی دانشگاه ها و تعطیلی 90 درصدی مدارس هم اکنون شاهد پاندمی افسار گسیخته و افزایش بی سابقه ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم ؟

به‌دنبال افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا  ، 17 آبان کاهش ساعت کار را برای مشاغل غیرضرور پایتخت و دیگر مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از روز بیستم ماه جاری به مدت یک ماه تصویب کرد.

بر این اساس کلیه مشاغلی که در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ قرار دارند مشمول این قانون شده و از ساعت ۱۸ هر روز اجازه فعالیت نخواهند داشت. در این مدت تنها مشاغل گروه اول که در ردیف گروه شغلی ضروری معرفی شده‌اند، مجاز به ادامه فعالیت خود پس ساعت تعیین شده خواهند بود.

در این تقسیم بندی مشاغل سطح 1 چنین معرفی شده اند : مشاغلي که مایحتاج ضروری مردم را در بر مي گيرد . مانند بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، مطب ها، داروخانه ها، آتش نشانی ، فروشگاه های مواد غذایی، سوپر مارکت ها.

در این تقسیم بندی ، « مدارس و دانشگاه ها » از نظر اهمیت در گروه های شغلی سوم قرار گرفته اند . این در حالی است که واحدها و مراکز آموزشی تعطیل هستند .

نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

نکته قابل تامل آن که مدارس و دانشگاه ها پایین از گروه های شغلی دو قرار گرفته که شامل پاساژ، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می توانند باز باشند، آرایشگاه های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی ها و لوازم آرایشی و بهداشتی می باشند .

پرسش « صدای معلم » آن است که آیا معنای اولویت داشتن آموزش و پرورش همین است ؟

همان گونه که در بالا آمد ؛ رئیس اتحادیه معلمان آلمان تاکید کرده است که مدارس به هر قیمت باید باز بمانند اما نگاهی بر عملکرد رسانه ها و تشکل های فعال در حوزه آموزش و پرورش ایران نشان می دهد که موضع آنان از ابتدا تاکنون ادامه تعطیلی مدارس بوده است .

پایان گزارش/


نظر رئیس اتحادیه معلمان آلمان در مورد تعطیلی و یا باز ماندن مدارس در بحران کرونا

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور