صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

مقایسه سرانه تولید ناخالص داخلی ایران با دیگر کشورها

شرایط ایران و ترکیه در شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبا مشابه است.

آمارهای منتشره در پایگاه داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که کشورهای غربی کماکان بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی ( اندازه اقتصاد تقسیم بر جمعیت) را دارند؛ در حالی که وضعیت در جنوب آسیا و قاره آفریقا از هر جای دگری بدتر است.

بالاترین سرانه های تولید ناخالص داخلی

۱- سوییس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۱ هزار و ۸۷۰ دلار

۲- ایرلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۹ هزار و ۶۷۰ دلار

۳- نروژ
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۷ هزار و ۹۹۰ دلار

۴- آمریکا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۳ هزار و ۵۰ دلار

۵- سنگاپور
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۸۰ دلار

۶- دانمارک
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸ هزار و ۴۴۰ دلار

۷- ایسلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۷ هزار و ۱۹۰ دلار

۸- قطر
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۲ هزار و ۷۵۰ دلار

۹- استرالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۸۹۰ دلار

۱۰- هلند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۱ هزار و ۲۹۰ دلار

سرانه های تولید ناخالص داخلی در ایران و کشورهای همسایه

- ایران
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۲۶۰ دلار

- افغانستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۹۹.۴۴ دلار

- پاکستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: داده نشده

- روسیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۹۷۰ دلار

- آذربایجان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۱۲۰ دلار

- گرجستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۴۱۰ دلار

- ترکیه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۷۲۰ دلار

- عربستان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۹ هزار و ۵۹۰ دلار

- امارات
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۱ هزار و ۹۵۰ دلار

سرانه های تولید ناخالص داخلی دیگر کشورها

- کانادا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲ هزار و ۸۰ دلار

- انگلیس
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۳۰ دلار

- فرانسه
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۲۶۰ دلار

- اسپانیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۲۶ هزار و ۸۳۰ دلار

- ایتالیا
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۶۰ دلار

- آلمان
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۵ هزار و ۴۷۰ دلار

- کره جنوبی
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۰ هزار و ۶۴۰ دلار

- چین
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰ هزار و ۸۴۰ دلار

- ژاپن
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۹ هزار و ۵۰ دلار

- هند
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۸۸۰ دلار

ایسنا


مقایسه سرانه تولید ناخالص داخلی ایران با دیگر کشورها

گروه گزارش/

حمله ترورریستی داعش به یک آموزشگاه دانش آموزان در کابل

به فاصله کم تر از 3 روز پس از حمله هوایی به یک مدرسه در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک جان از ولایت تخار که موجب کشته شدن 12 دانش آموز و زخمی شدن 14 نفر دیگر گردید ( این جا ) ؛ رسانه های افغانستان از حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب شهر کابل خبر  دادند .

ایرنا نوشت :

« انفجار ساعت ۴:۳۰ عصر ( سوم آبان ) در بخش پل خشک و داخل کوچهٔ "مرکز کوثر دانش" در منطقه دشت برچی در غرب شهر کابل روی داده است.

خبرگزاری صدای افغان نیز اعلام کرد: این اولین حمله پس از واگذاری مسوولیت امنیت کابل به امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور غنی است.

تصاویر منتشر شده از محل وقوع انفجار نشان دهنده بالا بودن شمار کشته شدگان و مجروحان آن می باشد . »

تابناک هم می نویسد:  « سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته (شنبه) در بیانیه‌ای این حمله را تروریستی، غیر انسانی و ضد اسلامی دانست. موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .

این سفارتخانه حمله به مرکز آموزشی کوثر در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از دانش آموزان بی‌گناه شده است را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و مردم افغانستان، با خانواده‌های شهدا اظهار همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامت دارد.

در این بیانیه آمده است، متاسفانه طی هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذیربط اقدامات لازم را به عمل آورند.

ریاست جمهوری افغانستان این حمله را وحشیانه خوانده و اعلام کرد که ۶ هزارو ۱۰۰ زندانی طالبان را به خواست جامعه بین‌المللی و مردم این کشور آزاد کردند تا پایان خون‌ریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان می‌باشند.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش و به شهادت رساندن کودکان و دانش‌آموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزش‌های دینی، انسانی و اسلامی است.

عبدالله عاملان این حمله تروریستی را بدصفت و ترسو خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

حمله ترورریستی داعش به یک آموزشگاه دانش آموزان در کابل

وی افزود که تروریست‌های بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آئیین و اصولی پای‌بند نیستند.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اطلاعیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.

کرزی گفت که افزایش تلفات و خشونت در کشور قابل قبول نبوده و طرف‌های درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش‌ خود را برای کامیابی گفت‌وگوهای صلح به خرج دهند. معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .

«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح این حمله را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته است. »

بی بی سی در خبری نوشت : « گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در اعلامیه‌ای بدون ارایه شواهد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

لحظاتی بعد از وقوع انفجار، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفت که انفجار ربطی به این گروه ندارد.

حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل بی‌پیشینه نیست. دو سال پیش نیز در یک حمله انتحاری به مرکز آموزشی "موعود" حدود ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی بجا ماند. در حمله دیگری به مرکز فرهنگی تبیان و یک خبرگزاری در همین منطقه کابل ۴۱ نفر کشته و ۸۴ نفر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته بود.

همچنین امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری در توییتر نوشته است که "اندیشه تاریکی که در جست‌ و جوی بهشت دروغین است را باید از ریشه برکنیم."

حمله ترورریستی داعش به یک آموزشگاه دانش آموزان در کابل

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صفحه توییترش حمله به مرکز آموزشی را "جنایت جنگی" خوانده است. »

پرتال وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان پیام « رنگینه حمیدی » سرپرست معارف این کشور را منتشر کرده است :

«بسم الله الرحمن الرحیم
(بای ذنب قتلت)

با تاسف و اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که حوالی ساعت۴:۳۰ عصر امروز انفجاری در مربوطات حوزه سیزدهم غرب کابل، در مرکز آموزشی کوثر رخ داده است که منجر به شهادت ۱۴ تن متعلمین معصوم وبی گناه و زخمی شدن بیش از ۳۵ تن از دانش آموزان این مرکز گردیده.

به نمایندگی از خانواده بزرگ معارف این رویداد غم‌انگیز را به شدت نکوهش نموده و این عمل را یک جنایت نابخشودنی از طرف دشمنان علم و دانش و راه ترقی می دانم.

برای شهدای این رویداد غم‌انگیز بهشت برین و برای زخمی‌ها شفای عاجل و کامل آرزو دارم. »

اما موضع وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز تشکل های فرهنگیان در برابر این موارد غالبا " سکوت " است .

جریان غالب در نظام آموزشی ایران و حتی در میان کنش گران آن در این موارد " بی تفاوتی " است .

معمولا نگاه این افراد و جریانات در برابر وقایع بین المللی و تحولات نظام های آموزشی جهان به " روز جهانی معلم " محدود می شود و در آن نیز بیشتر آیتم " حقوق و مزایا " مورد استناد و تاکید قرار می گیرد .

پایان گزارش/


حمله ترورریستی داعش به یک آموزشگاه دانش آموزان در کابل

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

محکومیت قتل معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی توسط فعالان سیاسی و مدنی در ایران

« یورونیوز  » می نویسد : ( این جا )

« مراسم بزرگداشت و ادای احترام به معلم فرانسوی که سر بریده شد، شامگاه چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در حیاط دانشگاه سوربن با حضور رئیس جمهوری، امانوئل ماکرون برگزار شد. مکان سوربن به عنوان محیط نمادین آزادی اندیشه و بیان فرانسه برای این مراسم انتخاب شده بود. یک جوان پناهنده چچنی‌تبار جمعه گذشته ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسه‌ای در حومه پاریس را به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس، با چاقو کشت و سر او را برید. »

« رادیو فرانسه » در خبری از قول وزیر آموزش فرانسه چنین نوشت : ( این جا )

محکومیت قتل معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی توسط فعالان سیاسی و مدنی در ایران

« ژان-میشل بلانکه، وزیر آموزش و پرورش فرانسه،  پنجشنبه بیست و دو اکتبر "چپ گرایی اسلامی" یا "تبانی فکری" چپ و اسلام گرایی در دانشگاه های این کشور را "ویرانگر" خواند و با اشاره به نحوۀ قتل آموزگار فرانسوی، ساموئل پتی، به دست یک بنیادگرای مسلمان گفت که علاوه بر آموزش و پرورش، اینک کل جامعۀ فرانسه نیازمند جهشی بزرگ است.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه تأکید کرد که جامعۀ فرانسه بیش از اندازه در مقابل جریانات فکری نفوذپذیر و بی حفاظ است و با اشاره به سندیکای دانشجویی "اونف" و اعضای حزب "فرانسه نافرمان" در دانشگاه های فرانسه گفت : آنچه "چپگرایی اسلامی" خوانده می شود ویرانی به بار آورده است.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه گفت که قاتل ساموئل پتی در ارتکاب جنایت تنها نبوده است. او گفت : قاتل آموزگار فرانسوی از پشتیبانی و تبانی فکری کسانی برخوردار بوده که چنین خشونت افراطی را تبلیغ و توجیه و تشویق می کنند.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه در جای دیگری از سخنانش اعتراف کرد که در نتیجۀ فشارهای برخی گروه ها در پاره ای از زمینه ها به ویژه فشار مردان علیه زنان و فشار نیروهای مذهبی علیه افراد غیرمذهبی، حفره ها و نقاط کوری در جمهوری فرانسه به وجود آمده است.

وی گفت : اینک تهدید اسلام گرایی فقط به آموزش و پرورش فرانسه محدود نمی شود و مقاومت قدرتمند، مستمر و روزمرۀ جمهوری علیه اسلام گرایی نیازمند تکان و جهشی همگانی در کلیت جامعۀ فرانسه و نه فقط آموزش و پرورش این کشور است.

قرار است در دوم نوامبر، با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات پائیزی، به نشانۀ احترام به خاطرۀ دبیر به قتل رسیده، ساموئل پتی، به دست یک اسلام گرا تمام دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس فرانسه یک دقیقه سکوت کنند و سپس ساعاتی به "آموزش اخلاقی و مدنی" اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه از تمام نمایندگان این کشور خواست که در آن روز در کنار آموزگاران فرانسه باشند.

او تأکید کرد : در دوم نوامبر "باید کلیت جامعۀ فرانسه حول نهاد مدرسه در این کشور متحد شود تا " آموزگاران فرانسوی " در شرایط کنونی احساس تنهایی نکنند."

همین رسانه در خبر دیگری نوشت : ( این جا )

« رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب، ٢١ اکتبر/٣٠ مهر، در مراسم ادای احترام ملی به ساموئل پَتی، با اشاره تلویحی به نتایج تحقیقات صورت گرفته در بارۀ چگونگی قتل این دبیر تاریخ، گفت که وی قربانی «توطئه‌ای شوم» و «کینه ورزی» شده است. تحقیقات انتظامی نشان می‌دهد که این قتل در پی تحریکات سازمان یافتۀ محافل افراط گرای اسلامی و انتشار پیام‌های کینه توزانه و فراخوان به مجازات ساموئل پَتی صورت گرفته است.

امانوئل مکرون در آغاز اظهارات خود تاکید کرد که «قصد ندارد از کاروان تروریست‌ها، همدستان آنها و بزدلانی که ارتکاب این جنایت را ممکن ساختند و به اجرا گذاشتند»، از کسانی که «نام او را به وحشیان دادند» سخن بگوید، زیرا «شایسته آن» نیستند.

محکومیت قتل معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی توسط فعالان سیاسی و مدنی در ایران

او خطاب به نزدیکان ساموئل پَتی گفت «امشب می‌خواهم از پسر شما، برادر شما، عموی شما، از پدر شما، از کسی که شما مهر او را در دل داشتید، سخن بگویم. می‌خواهم از همکار شما، از آموزگار شما که قربانی شد، زیرا آموزش دادن را برگزیده بود».

رئیس جمهوری فرانسه گفت : «ساموئل پَتی از آموزگارانی است که نامش فراموش نخواهد شد». او، بگفتۀ امانوئل مکرون، «عظمت اندیشه را یاد می‌داد، احترام را می‌آموخت و آنچه را تمدن نام دارد به [شاگردان] نشان می‌داد».

امانوئل مکرون خطاب به آموزگاران حاضر و از ورای آنان به همۀ معلمان کشور تاکید کرد که فرانسه مبارزه با تاریک اندیشی را «برای دفاع از آزادی، از اندیشه و تعقل که شما از این پس مظهر آن هستید، دنبال می‌کند.» او خطاب به ساموئل پَتی نیز گفت «آقای آموزگار، ما درس آزادی شما را دنبال می‌کنیم و کاریکاتور را کنار نمی‌گذاریم، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند».

صدها تن از نزدیکان و همکاران او، نمایندگان جامعۀ آموزشی فرانسه و نیز دولتمردان این کشور برای شرکت در ادای احترام به وی از آغاز شب به دانشگاه سوربن آمده بودند. بیرون سرای دانشگاه، در میدان سوربن نیز بسیاری از مردم عادی تجمع کرده بودند تا در سکوت مراسم را بر روی پردۀ بزرگی که به همین منظور نصب شده بود دنبال کنند.

امانوئل مکرون دقایقی پیش از آغاز مراسم ملی، در جمع خصوصی خانوادۀ ساموئل پَتی، در تالار اجتماعات دانشگاه، مدال لژیون دونور را به او اعطا کرد.

در مراسم رسمی، نزدیکان ساموئل پَتی برای گرامی داشت یاد او ترانۀ «وان» از گروه ایرلندی «یو تو» را برگزیده بودند. ترانه‌ای که از عشق، گذشت و محبت به دیگران سخن می‌گوید.

در پایان سخنان امانوئل مکرون، نخست سکوت آرامی میدان سوربن را در خود پوشاند و لحطاتی بعد حاضران یک صدا سرود ملی فرانسه را آواز کردند.

 در ایران برخی رسانه ها به انعکاس این خبر  و حواشی آن پرداختند .

اما وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد این واقعه سکوت کرد .

محکومیت قتل معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی توسط فعالان سیاسی و مدنی در ایران

موضع تشکل های فرهنگیان و فعالان و کنش گران رسانه ای و مدنی نیز در این مورد سکوت بود .اما برخی فعالان سیاسی و مدنی در ایران این واقعه را در بیانیه ای محکوم کردند .

در این بیانیه که به امضای هاشم آقاجری، محسن امین‌زاده، ابوالفضل بازرگان، عبدالعلی بازرگان، محمد توسلی، مصطفی تاجزاده، علی تاجر‌نیا، حمیدرضا جلایی‌پور،  عبدالله رمضان‌زاده، محمدجواد روح، علیرضا رجایی، پروانه سلحشوری، کیوان صمیمی، علیرضا علوی‌تبار، پروین فهیمی، ابوالفضل قدیانی، سعید مدنی، فخرالسادات محتشمی‌پور، آذر منصوری و عبدالله ناصری رسیده است چنین آمده است :

«این شکل بربریت، ترور و خشونت‌ورزی با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و حتی اگر به نام تعصب مذهبی رخ داده باشد، بی‌مجامله شایستهٔ محکومیت است.»

این بیانیه از "مسلمانان جهان و رهبران و نهادهای دینی آنها" خواسته‌ است که "در دفاع از اسلامی که سازگار با عقلانیت و مدارا، در چارچوب اخلاق و خادم معنویت باشد، کوشاتر و در نقد و محکومیت صریح هر گونه وحشی‌گری و تروریسم به‌نام اسلام و پیامبر اکرم فعال‌تر باشند."

نویسندگان بیانیه هم‌چنین غیرمسلمانان را دعوت کرده‌اند از "رفتارهای نشردهندهٔ نفرت بپرهیزند".

بیانیه می‌گوید: «توهین به مقدسات دیگر ادیان، از جمله در کاریکاتورهای شارلی ابدو، نوعی خشونت کلامی و قبیح است؛ رنجی غیرضروری به پیروان آن دین می‌رساند؛ غیراخلاقی به‌شمار می‌رود؛ و نتایجش به خیر همگانی لطمه می‌زند.»

( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )


محکومیت قتل معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی توسط فعالان سیاسی و مدنی در ایران

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

حمله هوایی به یک مدرسه در افغانستان

در ادامه خشونت‌ها در افغانستان، حمله هوایی به یک مدرسه در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک جان ۱۲ کودک را گرفت. سخنگوی والی تخار گفته است ارتش افغانستان این حمله «اشتباهی» را انجام داده است.

جواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار پنج‌شنبه ۲۲ اکتبر / یکم آبان اعلام کرد که روز گذشته (چهارشنبه) در یک حمله هوایی به یک مدرسه دینی در روستای «هزاره قرلق» از توابع شهر بهارک این ولایت، ۱۲ کودک کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

هجری افزود این حمله، «اشتباهی» توسط نیروهای ارتش افغانستان انجام شده است و یک هیأت به زودی برای بررسی ابعاد آن تشکیل می‌شود.

منطقه‌ «هزاره قرلق» در ۱۲ کیلومتری شهر تالقان، مرکز تخار قرار دارد.

شهر بهارک در ولایت تخار روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر / ۳۰ مهر صحنه درگیری‌های نظامی خونین میان نیروهای دولتی و طالبان بود. در نخستین ساعت‌های چهارشنبه طالبان به این شهر حمله کرده و ۴۳ نیروی دولتی را کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر از آن‌ها را زخمی کردند. در اطراف شهر خواجه‌غار تخار نیز سه سرباز پلیس محلی به‌دست طالبان کشته شدند.

سخنگوی والی تخار می‌گوید در حال حاضر وضعیت امنیتی در شهر‌های بهارک و خواجه‌غار خوب است.

از آغاز مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان، حملات طالبان شدت بیشتری گرفته است. به‌گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیش از یک هزار حمله نظامی، انفجار مین و حمله انتحاریِ گروه طالبان دست‌کم ۱۸۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

این کمیسیون روز چهارشنبه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های اخیر هلمند‌، ۳۹ هزار و ۲۰۰ نفر آواره شده‌اند. پنج هزار و ۶۰۰ خانواده به مناطق تحت کنترل دولت و سه هزار و ۵۰۰ خانواده به مناطقی که در دست طالبان است رفته‌اند. در درگیری‌های هلمند دست‌کم ۱۵ نفر نیز کشته و ۱۱۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر خواسته است که جنگ را متوقف و با برقراری آتش‌بس موافقت کنند تا به «وضعیت دشوار» آوارگان رسیدگی شود و کشتار و ویرانی پایان یابد.

افزایش شمار تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که آغاز مذاکرات بین‌افغان بر میزان خشونت‌ها در افغانستان تأثیر چندانی نگذاشته است.

مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر ادامه دارد. دو طرف پس از وقفه‌ای در تهیه شیوه کار خود، سرانجام توافق کردند که شمار اعضای گروه‌های تماس را از حدود پنج نفر به سه نفر کاهش دهند تا بتوانند هرچه زودتر روی موارد مورد اختلاف به توافق برسند. ( رادیو زمانه )

حمله هوایی به یک مدرسه در افغانستان

پنج شنبه 23 مرداد « صدای معلم » در خبری نوشت : ( این جا )

« حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.

در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.

در شرایط عادی بیش از دو هزار دانش آموز پسر در این مکتب مشغول فراگیری آموزش بودند.

عاملان این رویداد دشمنان علم و معرفت بوده و تنها هدف آنان تاریک ساختن آینده فرزندان افغانستان است. »

این خشونت ها و حملات پیاپی در حالی به وقوع می پیوندند که کابینه و وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان از اول شهریور ماه اقدام به بازگشایی مدارس به صورت " حضوری " کرده است . ( این جا )

حمله هوایی به یک مدرسه در افغانستان

پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارشی نیز به بزرگداشت " روز جهانی معلم " در کشور افغانستان پرداخت . ( این جا )

این روز در بسیاری از ولایات این کشور با برپایی مراسم گرامی داشته شد .

پایان پیام/


حمله هوایی به یک مدرسه در افغانستان

گروه گزارش/

محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

 مدارس ایرلند سپتامبر  ( 15 شهریور ) بازگشایی شدند .

« یورونیوز » 20 اکتبر  ( 29 مهر ) در خبری نوشت : ( این جا )

دولت ایرلند تصمیم دارد برای مهار سرعت همه‌‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ کلیه شهروندان خود را قرنطینه کند. این تصمیم که در موج دوم همه‌گیری بیماری کووید برای نخستین بار در یک کشور اتحادیه اروپا اجرایی می‌شود قرار است از نیمه شب چهارشنبه به اجرا گذاشته شود.

مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند دوشنبه شب در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که قرنطینه عمومی به مدت شش هفته اجرا خواهد شد. وی در عین حال اعلام کرد که محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه مشمول مراکز آموزشی نخواهد شد و مدارس در ایرلند طبق روال قبل به کار خود ادامه خواهند داد.

بر اساس تصمیم مقامات دولتی در ایرلند کلیه فروشگاه‌‌های غیر ضروری در طول دوران قرنطینه بسته خواهند بود و بارها و رستوران‌ها تنها مجاز به ارائه بسته‌های غذایی بیرون‌بر هستند. هنوز هم اطلاعات ما درباره ویروس و نحوه موثر پیشگیری از آن محدود است. اما این همه گیری ممکن است ماه ها باقی بماند و نباید از تاثیر آن بر آموزش، تعاملات اجتماعی، سلامت روان دانش آموزان غافل بود.

نخست وزیر ایرلند همچنین از کلیه شهروندان کشورش خواست تا تنها برای نیازهای ضروری از منزل خارج شوند. آقای مارتین تاکید کرد که فقط به افرادی که مشاغل آنها حیاتی قلمداد می‌شود اجازه داده خواهد شد تا برای رفتن به سر کار در شهر تردد کنند.

به شهروندان ایرلند همچنین توصیه شده است تا بدون در اختیار داشتن مجوزی که تردد آنها را در شهر توجیه می‌کند از محدوده پنج کیلومتری منازل خود فراتر نروند زیرا در این صورت جریمه خواهند شد.

مایکل مارتین با یادآوری این نکته که مدارس و مهد‌های کودک در کشورش تعطیل نخواهند شد، بار دیگر تاکید کرد که دولت اجازه نخواهد داشت تا زمینه به خطر افتادن آینده فرزندان و جوانان را به واسطه این بحران سلامت فراهم کند.

 محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

نخست وزیر ایرلند در ادامه تصریح کرد که کشورش در حال حاضر سخت‌ترین محدودیت‌ها را در اروپا اعمال کرده اما در عین حال یادآور شد که به اعتقاد وی به اجرا گذاشتن اقدامات مضاعف هم اکنون ضروری است.

بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، بیماری کووید۱‍۹ تا کنون هزار و ۸۵۲ قربانی در ایرلند با جا گذاشته است و نزدیک به ۵۱ هزار نفر از شهروندان این کشور را نیز مبتلا کرده است.

از سوی دیگر ولز نیز روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد به مدت دو هفته قرنطینه عمومی را به اجرا بگذارد.

نخست وزیر ولز با اعلام این مطلب یادآور شد که مقررات قرنطینه عمومی در این بخش از بریتانیا قرار است از روز جمعه آینده به اجرا گذاشته شود. »

تارنمای انگلیسی کانورسیشن ( Conversation ) در گزارشی در ماه سپتامبر نوشت: ( این جا )

« بیش از یک و نیم میلیارد کودک و نوجوان سراسر جهان از رفتن به مدارس به دلیل شیوع کرونا محروم شدند. همه ما می دانیم که این روند تاثیر منفی بر آموزش دارد. محققان در انگلیس به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که در مناطق محروم تری زندگی می کنند بیشتر از روند آموزش عقب افتاده اند.

ما همچنین می دانیم که حضور در مدرسه منافعی را برای سلامت کودکان دارد. اوقاتی که نوجوانان با دوستان خود سپری می کنند به رشد مغزی آنها کمک می کند.

فعالیت های فیزیکی اجباری می تواند آنها را در آینده در مقابل بیماری های مزمن محافظت کند و باعث رشد تعامل اجتماعی آنها می شود.

محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

اما با وجود چنین منافعی در ایام همه گیری کرونا آیا با توجه به بازگشایی مدارس در بیشتر کشورها، منافع فرستادن کودکان به مدارس بیشتر از منافع ماندن در خانه است. اگر این طور است شرایط بازگشت امن آنها به مدارس چیست؟

هدف این گزارش با آگاهی از خطرات احتمالی، ارائه بهترین راهکارها و اطلاعات برای کاهش این خطرات بر اساس اقدامات کنترلی در هر منطقه و کشور و بر اساس دستورات راهنما در سطح ملی است.

دانش ما درباره نحوه انتقال ویروس در مدارس هنوز کامل نیست اما اطلاعاتی که درباره برخی کشورها وجود دارد می تواند راهگشا باشد. آمار مرکز بهداشت عمومی انگلیس نشان می دهد که حدود یک میلیون کودک ماه ژوئن (تیر) وارد پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی انگلیس شده اند. ۷۰ کودک و ۱۲۸ کادر آموزشی به ویروس مبتلا شده اند و بیش از دو سوم ابتلاها از سوی کادر آموزشی بوده است. انتقال از دانش آموزان به یکدیگر فقط دو مورد گزارش شده است.

مطالعات مشابهی در ایرلند، فرانسه، فنلاند، استرالیا و سنگاپور نشان می دهد که به ندرت اتفاق افتاده که دانش آموزان ویروس را به هم منتقل کنند. فعالیت های فیزیکی اجباری می تواند آنها را در آینده در مقابل بیماری های مزمن محافظت کند و باعث رشد تعامل اجتماعی آنها می شود.

نظرسنجی انجام شده در اروپا نشان داده که شاهدی دال بر انتقال دانش آموزان به خانواده های آن ها وجود ندارد. فقط در یک کشور از ۱۰  کشور این مورد بررسی در این منطقه نشان داد که یک دانش آموز والدین خود را مبتلا کرده است. برعکس، شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد کودکان ممکن است از سوی والدین بزرگسال خود در خانه مبتلا شوند.

یکی دیگر از مواردی که باید به خاطر سپرد این است که کمتر از ۵ درصد مبتلایان به کووید-۱۹ در اروپا زیر هجده سال هستند. بسیار احتمال کمی وجود دارد که کودکان در بیمارستان بستری شوند و تبعات بیماری آنها نیز چندان  جدی نیست. البته نباید موارد جدی تر را در جوان ترها نادیده گرفت اما این موارد رایج نیستند و باید از بیش از حد بزرگ نمایی آن خودداری کرد.

سومین مساله درباره مدارس این است که آنها موضوع مجزایی نیستند و اگر فاصله اجتماعی و دستورات بهداشتی با دقت و جدیت رعایت شوند بعید به نظر می رسد که خطر مدارس بیشتر از دیگر محیط های کاری و فضاهای تفریحی با تعداد مشابه جمعیتی باشند.

در مدارس، امکان آلودگی از کادر بزرگسال به دانش آموزان بیشتر است اما با توجه به این که بیشتر کودکان و نوجوانان علائم ابتلا را ندارند این خطر وجود دارد که آنها سهوا بیماری را منتقل کنند. بر اساس توصیه مرکز بهداشت عمومی انگلیس بزرگسالان و در واقع کادر آموزشی در مدارس باید درباره محدود کردن تماس های خود در خارج از مدارس هوشیارانه تر عمل کنند و باید در تماس با دانش آموزان مراقبت بیشتری به عمل آورند.

محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

خطر انتقال در مدارس پایین است

به رغم پایین بودن خطر انتقال در مدارس نمی توان گفت که چنین خطری اصلا وجود ندارد و باید تا حد ممکن این خطر را پایین آورد.  

مقاله جدیدی که تیمی از کارشناسان بخش بهداشت و آموزش با همکاری سازمان بهداشت جهانی تهیه کرده اند برخی مسائل کلیدی را برای ایجاد توازن در بازگشایی های امن توصیه کرده است: در مقطع کنونی همه گیری، اقدام جمعی در سطح محلی برای محدود کردن انتقال ویروس لازم و ضروری است. دستورالعمل های ملی برای تفسیر در سطح محلی نیاز هست زیرا مدارس براساس محتوای اجتماعی، فرهنگی وآموزشی محلی برنامه های خود را سازمان دهی می کنند.

محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

به عبارتی تفاوت بسیار زیادی بین یک دبستان در مناطق شهری با یک کالج در مناطق حومه ای یا دبیرستان در شهرها وجود دارد.

اولین تاکتیک، محدود کردن شیوع ویروس از طریق به کار بستن اقداماتی مانند تهویه خوب،  ضدعفونی منظم، شستن دست ها، محدود کردن تماس در کلاس های درس و در سطح مدرسه، استفاده از ماسک در صورت امکان پذیرنبودن حفظ فاصله اجتماعی، محافظت از معلمان و دانش آموزان آسیب پذیر است. نظرسنجی انجام شده در اروپا نشان داده که شاهدی دال بر انتقال دانش آموزان به خانواده های آن ها وجود ندارد.

مدارس باید آمادگی داشته باشند که به شیوه ای کنترل شده تعطیل شوند و امکان آموزش از راه دور فراهم باشد تا این اطمینان حاصل شود که همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان آسیب پذیر می توانند به دریافت آموزش های لازم ادامه دهند.

هنوز هم اطلاعات ما درباره ویروس و نحوه موثر پیشگیری از آن محدود است. اما این همه گیری ممکن است ماه ها باقی بماند و نباید از تاثیر آن بر آموزش، تعاملات اجتماعی، سلامت روان دانش آموزان غافل بود.

خانواده ها، کادر آموزشی در مدارس و متخصصان بهداشتی باید رویکردی مثبت و مسئولانه در سطح محلی داشته باشند تا به موفقیت دانش آموزان کمک شود.

پایان گزارش/


 محدودیت‌های تازه ناشی از قرنطینه عمومی در ایرلند و وضعیت مراکز آموزشی و مدارس

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

فرانسه اعلام کرد بالاترین نشان ملی این کشور را به معلمی که سرش بریده شده اعطا خواهد کرد.

گروه اخبار/

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( هزاران نفر در تظاهرات پاریس شرکت کرده و پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته بود: «به بربریت نه بگوییم» و «من هم معلمم» )

 

بی بی سی گزارش می دهد : ( این جا )

« هزاران نفر در تظاهرات گسترده‌ای که در سراسر فرانسه برگزار شد شرکت کردند تا حمایت خود از ساموئل پاتی را اعلام کنند. آقای پاتی، بعد از آنکه کاریکاتوری از پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داد سر بریده شد.

تظاهرکنندگان در پاریس، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «من هم یک معلم هستم.»

نخست وزیر هم در این تظاهرات شرکت کرده و پلاکاردی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «ما همگی فرانسه هستیم.» شهردار پاریس هم در این تظاهرات حضور داشت.

در شهر لیل هم گروهی با پلاکاردهای «من ساموئل هستم» با آقای پاتی ابراز هم‌دردی کرده‌اند.

این پلاکاردها، یادآور شعارهایی است که تظاهرکنندگان بعد از حادثه حمله به مجله «شارلی ابدو» سر می‌دادند. کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان اولین بار در این مجله در سال ۲۰۱۵ منتشر شده بود. گروهی از مسلمانان تندرو از این کاریکاتورها ناراضی شده و عصبانیت خود را با حمله مسلحانه به دفتر مجله و قتل دوازده نفر نشان دادند.

پلیس فرانسه، مردی به نام عبدالله را بعد از قتل آقای پاتی در نزدیکی مدرسه، به ضرب گلوله کشت. یازده نفر هم در جریان تحقیق درباره این ماجرا بازداشت شده‌اند.

درباره کسانی که بازداشت شده‌اند جزییات زیادی منتشر نشده است. فقط می‌دانیم که چهار نفر از آنها از خانواده متهم بوده و بلافاصله بعد از کشتن او بازداشت شده‌اند. شش نفر هم روز شنبه بازداشت شده‌اند که در میان آنها پدر یکی از دانش‌آموزان آن مدرسه و یک واعظ اسلام‌گرای رادیکال بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت گفت این حمله تمام ویژگی‌های یک "حمله تروریستی اسلامگرایانه" را دارد و معلم مدرسه به خاطر "آموزش آزادی بیان" به قتل رسیده است.

این قتل در آستانه برگزاری دادگاه حمله به مجله شارلی ابدو اتفاق افتاده است.

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( دانش آموزان، ساموئل پاتی را خیلی دوست داشتند او پیشتر به خاطر نشان دادن کاریکاتورها تهدید شده بود )

 

در تظاهرات چه گذشت؟

تظاهرکنندگان در پاریس به میدان «پلاس دولا رپوبلیک» رفتند. جایی که صحنه تظاهرات بعد از حمله به مجله شارلی ابدو بود.

یکی از تظاهرکنندگان روی علامتی که با خود حمل می‌کرد نوشته بود: «دشمنان جمهوری را هیچ تحمل نمی‌کنیم.» دیگری روی پلاکارد خود با قربانی ابراز همدردی کرده بود: «من هم یک معلمم. ساموئل به تو فکر می‌کنم.»

روزنامه فیگارو با زن مسلمانی مصاحبه کرده بود که گفته بود به تظاهرات رفته تا از این قتل ابراز انزجار کند.

سرود ملی فرانسه در محل پخش شد و سپس تظاهرکنندگان یک دقیقه سکوت کردند. تظاهرکنندگان برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا، ماسک به صورت داشتند.

روزنامه لوموند هم با یک معلم به نام ناتالی مصاحبه کرده بود که گفته بود به تظاهرات رفته چون تازه متوجه شده که «درس دادن می‌تواند منجر به مرگ شود.»

وزیر آموزش گفته که معلم‌های فرانسه همه به محافظت احتیاج دارند. او گفته که فرانسوی‌ها اگر متحد باشند می‌توانند دشمنان دموکراسی را شکست دهند.

به جز پاریس و لیل، تظاهرات در شهرهای نانت، تولوز، استراسبورگ، مارسی و بوردو هم به وقوع پیوست. روز چهارشنبه هم یاد آقای پاتی در سراسر فرانسه زنده‌ نگه داشته می‌شود.

 

در روز حادثه چه گذشت؟

ژان فرانسوا ریکارد، دادستان ضد تروریستی فرانسه گفته که مظنون، ساکن شهری در فاصله صد کیلومتری محل قتل بوده است. او به مدرسه محل کار آقای پاتی رفته و از دانش‌آموزان خواسته که به او بگویند معلم کدام است.

عبدالله که هجده ساله و متولد مسکو است، اصالتا از مسلمانان چچن است. فعلا محققان نتوانسته‌اند بین او و این مدرسه یا آقای پاتی ارتباطی پیدا کنند.

وقتی آقای پاتی راهی خانه بود، مظنون او را دنبال کرد و با چاقو به سر او ضربه زد و بعد سرش را برید.

شاهدان عینی، می‌گویند که قاتل فریاد «الله اکبر» سر می‌داد.

پلیس که به سمت قاتل می‌رفت او با تفنگ بادی به آنها شلیک می‌کند. ماموران هم به سوی او شلیک متقابل می‌کنند و در نهایت ۹ گلوله به بدن او اصابت می‌کند. وقتی که پلیس به نزدیکی جسد او می‌رود، یک چاقوی سی سانتی‌متری کنارش پیدا می‌کنند.

تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

( روی این پلاکارد نوشته شده که «آنها نمی‌توانند سر جمهوری ما را ببرند» )

 

نتیجه تحقیقات چیست؟

آقای ریکارد گفته که آقای پاتی از زمانی که کاریکاتورها را در کلاسش نشان داده بود، پیام‌های تهدید‌آمیز می‌گرفت. او در کلاس آزادی بیان این کاریکاتورها را نشان داده بود.

آقای پاتی که معلم تاریخ و جغرافیا بود، هر وقت در سال‌های اخیر این کاریکاتورها را می‌خواست نشان دهد، از دانش‌آموزان مسلمان می‌خواست تا اگر فکر می‌کنند از تماشای این کاریکاتورها آزار می‌بینند، بهتر است رویشان را برگردانند.

پدر یکی از دانش‌آموزان عصبانی از این واقعه برای شکایت به مدرسه رفته بود.

این مرد و یک واعظ مسلمان، با هم فیلم‌هایی ساخته بودند که در آن خواهان اخراج آقای پاتی از مدرسه شده و او را «اوباش» خطاب کرده بودند.

این واعظ پیشتر هم در رادار ماموران امنیتی فرانسه آمده بود و او را به عنوان یک عنصر رادیکال می‌شناختند. او و پدر آن دانش‌آموز هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند. »

موضع وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد این واقعه تاکنون سکوت بوده است .

پایان پیام/


تظاهرات گسترده در فرانسه در حمایت از معلم تاریخی که سر بریده شد

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( دانش‌آموزان در مدرسه برای معلمشان گل گذاشته‌اند )

دادستان پرونده قتل یک معلم در فرانسه گفته مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به تازگی اقامت ده ساله فرانسه را دریافت کرده بوده است.

دادستان "مبارزه با جرایم تروریستی" در فرانسه جزئیات بیشتری را درباره مهاجمی اعلام کرده که سر یک معلم را در نزدیکی مدرسه‌ای در پاریس برید.

ژان فرانسوا ریچارد گفته که نام این جوان ۱۸ ساله عبدالله ابویزیدویچ، متولد ۱۲ مارس ۲۰۰۲ مسکو در روسیه و شهروند چچنی‌تبار این کشور بوده که در فرانسه درخواست پناهندگی داده و از مارس امسال یعنی حدود شش ماه پیش اجازه اقامت ده ساله فرانسه را تا سال ۲۰۱۳ کسب کرده است.

به گفته دادستان فرانسوی، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه او را تحت نظر نداشتند، چون قبلا سابقه‌ای نداشته است.

امروز مقام‌های قضایی فرانسه گفته‌اند که ۹ نفر را در ارتباط با بریدن سر یک معلم بازداشت کرده‌اند، از جمله والدین یکی از دانش‌آموزان مدرسه.

رسانه‌های فرانسه می‌گویند معلمی که شب گذشته در خیابان سر بریده شد، بعد از نشان دادن کاریکاتور پیامبر به دانش‌آموزان بارها هدف تهدید قرار گرفته بود.

شب گذشته بعد از آنکه مردی با فریاد الله‌اکبر معلم را با چاقو سر برید، پلیس در نزدیکی محل قتل به مهاجم حمله کرد و او را با گلوله کشت.

 

این قتل در زمانی اتفاق می‌افتد که پرونده محاکمه حمله گروه‌های اسلام‌گرا به مجله شارلی ابدو در پاریس در جریان است. این مجله فکاهی در سال ۲۰۱۵ بعد از انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام مورد حمله قرار گرفت و ۱۲ نفر از کارکنان آن از جمله سردبیر کشته شدند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیشب به محل حادثه در شهری در شمال غربی پاریس رفت و گفت این حمله تمام ویژگی‌های یک "حمله تروریستی اسلامگرایانه" را دارد و معلم مدرسه به خاطر "آموزش آزادی بیان" به قتل رسیده است.

او به معلم‌ها اطمینان داده که از آنها محافظت خواهد کرد.

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( معلمی که روی تابلو نوشته: من یک معلم هستم. از آزادی بیان دفاع می‌کنم. برای شرایط کارم می‌جنگم و با هر نوع نژادپرستی مبارزه می‌کنم )

از حمله چه می‌دانیم؟

حادثه ساعت ۵ عصر به وقت محلی نزدیک یک مدرسه راهنمایی اتفاق افتاد. مهاجم جوان با چاقو به معلم حمله کرد و سر او را برید. شاهدان عینی گفته‌اند که او "الله اکبر" می‌گفت.

قتل در شهر کنفلان سنتاونورین در ۳۰ کیلومتری شمال غربی پاریس پایتخت فرانسه روی داد.

ظاهرا مهاجم به سرعت از صحنه گریخته بود اما مردم با پلیس تماس گرفته بودند و پلیس با تعقیب مهاجم او را کشت.

پلیس می‌گوید از او خواسته تسلیم شود اما مهاجم تهدید کرده و پلیس به روی او آتش گشوده و او کمی بعد جان داده است.

 

مهاجم چه کسی است؟

به گزارش رسانه‌های فرانسه متهم یک جوان هجده ساله است که در مسکو به دنیا آمده اما اصالتا چچنی است.

پدر بزرگ و دو برادر او جزو ۹ نفری هستند که تا کنون بازداشت شده‌اند.

او متولد ۱۲ مارس ۲۰۰۲ مسکو در روسیه است. فرانسه با درخواست پناهندگی او در مارس امسال موافقت کرده و به او اجازه اقامت ده ساله داده است.

 

قربانی که بود؟

ساموئل پتی معلم ۴۷ ساله تاریخ و جغرافی درس می‌داد.

او اوایل این ماه کلاسی را با موضوع آزادی بیان شروع کرد.

گفته می‌شود او زمانی که درباره ماجرای نشریه شارلی ابدو صحبت می‌کرده، خواسته کاریکاتور پیامبر را نشان دهد اما قبل از آن بر اساس گزارش‌ها از دانش‌آموزان مسلمان خود خواسته بوده که اگر فکر می‌کنند ممکن است تصاویر برای آنها آزاردهنده باشد، اجازه دارند کلاس را ترک کنند.

والدین چند دانش‌آموز از این معلم شکایت کرده بودند و به گزارش رسانه‌های فرانسه آقای پتی پیش از مرگ چند پیغام ناشناس تهدید دریافت کرده بود.

نوردین شائودی، مادر یکی از دانش‌آموزان به خبرگزاری فرانسه گفته است: "پسرم می‌گوید آقای پتی معلمی بسیار مهربان، فوق‌العاده خوب و رفتارش بسیار دوستانه بود."

جزئیات قتل معلم تاریخ در فرانسه

( والدین و دانش‌آموزان به سوی مدرسه‌ای می‌روند که معلم آن کشته شده است )

واکنش فرانسویان چه بود؟

در پارلمان فرانسه نمایندگان به احترام معلمی که کشته شد ایستادند و حادثه "تروریستی" را محکوم کردند.

رهبران مسلمان در فرانسه هم این حمله را محکوم کردند. طارق اوبرو، امام مسجد بوردو به شبکه فرانس اینتر گفت: این مدنیت نیست که یک انسان بی‌گناه کشته شود. این بربریت است."

دیشب ژرار دارمنین، وزیر کشور فرانسه سفرش را به مراکش نیمه‌تمام گذاشت و به پاریس بازگشت.

ژان میشل بلانکور، وزیر آموزش فرانسه هم در توییترش این حمله را "حمله به ملت فرانسه" توصیف کرده است. او ضمن همدردی با خانواده این معلم گفته اتحاد تنها راه مقابله با "هیولای تروریسم اسلامی" در فرانسه است.

شارلی ابدو در واکنش به حمله روز جمعه در حساب توییتری خود نوشته است: "عدم مدارا به سطحی تازه رسیده و به نظر می‌رسد برای ارعاب در کشور از هیچ چیز فروگذار نمی‌کنند."

بی بی سی


والدین و دانش‌آموزان به سوی مدرسه‌ای می‌روند که معلم آن کشته شده است

فردی که "فریاد الله‌اکبر سر داده بود" بعد از ظهر جمعه با حمله به یک معلم تاریخ در حومه پاریس، سر او را برید. رئیس جمهور فرانسه در محل حادثه حاضر شده و وزارت کشور ستاد بحران تشکیل داده است.

گروه گزارش/

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

ایسنا در خبری نوشت : ( این جا )

« به دانش آموزان آلمانی گفته شده است که هنگام حضور در کلاس‌های درس پتو به همراه داشته باشند چرا که لازم است برای جلوگیری از شیوع کروناویروس پنجره های کلاس باز باشند.

 مسئولان مدارس آلمان به عنوان بخشی از اقدامات تقابلی با کروناویروس به دانش آموزان توصیه کرده اند که در طول ساعات برگزاری کلاس، پتو به همراه و کلاه و کت به تن داشته باشند.

مدیران مدارس در پاسخ به دستورالعمل های جدید دولت مبنی بر اینکه مدارس ملزم هستند هر ۲۰ دقیقه پنجره کلاس ها را باز کنند تا فضای محیط تهویه شود، توصیه هایی را ارائه کرده‌اند.

به مدیران مدارس گفته شده که پنجره های کلاس را به طور کامل برای مدت سه تا پنج دقیقه باز کنند و در صورت امکان درها را نیز باز کنند تا هوا در گردش باشد.

به گزارش روزنامه تلگراف، این توصیه در حالی مطرح شده که دمای هوا طی روز در مناطقی از آلمان به پنج درجه سانتیگراد زیر صفر  نیز می‌رسد و بسیاری از کلاس های درس بسیار سرد هستند.

به همین دلیل پزشکان با این مقررات جدید دولتی که برای مهار کرونا در مدارس مطرح شده مخالفت کرده و هشدار داده‌اند که این راهکار به نوبه خود سبب بروز موجی از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی می‌شود. »

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

دویچه وله 14 اکتبر در گزارشی با عنوان « تشدید مقررات مرتبط با کرونا در آلمان » می نویسد : ( این جا )

« در برلین شامگاه چهارشنبه ۲۳ مهر (۱۴ اکتبر) نمایندگان دولت فدرال و نخست وزیران ایالت‌های آلمان مذاکراتی فشرده را بر سر تشدید مقررات مرتبط با کرونا پیش بردند. نخستین تصمیم‌ها در رابطه با گسترش ویروس کرونا اتخاذ و اعلام شده است.

در شهرها و مناطقی که خطر کرونا بالاست، تمام کافه‌ها و رستوران‌ها از ساعت ۲۳ تعطیل می‌شوند. مناطقی که طی یک هفته از جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۵۰ نفر ابتلای جدید وجود داشته باشد، مناطق "پرخطر" ارزیابی می‌شوند.

در شهرهایی که طی هفته از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۳۵ نفر به ویروس کرونا دچار شوند، در تمام اماکن عمومی ماسک اجباری می‌شود.

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

در مناطق پرخطر، یعنی بیش از ۵۰ ابتلای تازه در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری، حداکثر ده نفر می‌توانند در فضای بسته جمع شوند. چنانچه به رغم این مقررات، میزان ابتلا همچنان بالا رود، آنگاه رقم افراد مجاز به پنج نفر محدود می‌شود. « ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

در مهمانی‌های خانوادگی در مناطق "پرخطر" حداکثر ده نفر از دو خانوار اجازه جمع شدن دارند.

برخی از مقام‌های ایالت‌ها خواهان مقرراتی سبک‌تر هستند، اما آنگلا مرکل، صدراعظم، بر مقررات مشخص و همگانی تأکید ورزید.

مرکل البته تصریح کرده است که با تعطیلی کامل زندگی روزمره، مشابه آنچه در بهار پیش آمد، مخالف است. او تأکید نمود که اقتصاد باید فعال بماند، مدرسه‌ها و کودکستان‌ها باید به کار خود ادامه دهند.

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

مقام‌های ایالت‌ها نسبت به عقب ماندن از رویدادها و غافلگیر شدن توسط کرونا هشدار دادند و تأکید کردند که باید تصمیماتی قاطع و به‌هنگام گرفته و به اجرا گذاشته شوند.

هدف دولت آلمان این است که از گسترش پاندمی در پاییز و زمستان آینده جلوگیری شود.

در روزهای گذشته در بسیاری از مناطق آلمان، به ویژه در شهرهای بزرگ، میزان ابتلا به ویروس کرونا به شدت بالا رفته است.

مؤسسه علمی روبرت کخ روز چهارشنبه (۱۴ اکتبر) از ۵۱۳۲ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گزارش داد؛ این رقم تنها یک روز قبل ۴۱۲۲ نفر بود.

کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و هلند نیز از بالا رفتن گسترش ویروس خبر داده و بر همین میزان مقررات مرتبط با پاندمی را شدت بخشیده‌اند. »

« صدای معلم » در گزارشی به تاریخ 9 شهریور نوشت : ( این جا )

« در کلیپی که پس از بازگشایی مدارس در آلمان مشاهده می کنید ؛ یکی از دانش آموزان می گوید : « من سعی می کنم به بهترین شکل با این وضعیت کنار بیایم . »

دانش آموز دیگری تاکید می کند : « این جا خیلی بهتر است . چون ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

مدیر یک مدرسه می گوید : « با وجود دو هزار دانش آموز ، رعایت کردن تدابیر تثبیت شده ، ضروری است .

این مدیر آموزشی تصریح می کند : « و اگر کسی همچنان قوانین را رعایت نکند ، می تواند موجب اخراج او از مدرسه شود . معلمان و دانش آموزان در تلاش هستند تا از قوانین جدید پیروی کنند . »

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در ژوییه به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند صد نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

در برخی ایالات، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و معلم‌ها الزامی خواهد شد و در برخی دیگر چنین قانونی وجود نخواهد داشت. مدارس برخی ایالات استفاده از ماسک را در راهروها و سایر مکان‌های عمومی اجباری خواهند کرد.

ایالت مکلنبورگ- فورپومرن واقع در شمال غربی کشور، اولین منطقه‌ای بود که مدارس خود را بازگشایی کرد.

با این حال، یکی از مدارس مقطع متوسطه در این ایالت بعد از جواب مثبت آزمایش کرونای یکی از معلمانش در همان هفته اول بعد از بازگشایی مجبور به تعطیلی شد. یک مدرسه ابتدایی هم که نتیجه آزمایش یکی از دانش‌آموزانش مثبت شد، باید دو هفته بسته بماند. »

ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

« در سال 2000 و زمانی که این کشور موفق به کسب رتبه‌ای قابل توجه در نظرسنجی PISA نشد و همچنین شاخص آموزش این کشور از سوی سازمان ملل متحد رتبه هفتم را به خود اختصاص داد، تصمیم به انجام اصلاحاتی در نظام آموزش و پرورش خود گرفت.

با ایجاد تغییرات در سیاست‌های آموزشی، از جمله تصویب استانداردهای ملی و افزایش حمایت از دانشجویان محروم، به یکباره همه چیز در امر آموزش برای این کشور 82 میلیونی تغییر کرد. ( این جا )

( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )

پایان گزارش/


ضوابط و شیوه نامه های برای بازگشایی مدارس آلمان و حضور دانش آموزان در کلاس درس

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور