صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آتش زدن روزنامه توسط معلمان  چندی قبل و پس از انتشار کاریکاتور روزنامه همشهری ( این جا ) ، تعدادی از معلمان کرجی در حیاط مدرسه ، اقدام به آتش کشیدن روزنامه همشهری نموده و آن را در شبکه های مجازی منتشر نمودند ( 1 ).

به تازگی در ستون " حرف مردم " روزنامه خراسان انتقادی از یک شهروند در مورد ساعات کار معلمان ( تعطیلات ) منتشر گردید . ( 2 )

متاسفانه به روال سابق ، برخی از معلمان از آتش زدن این روزنامه عکس گرفته و آن را در شبکه های مجازی و به صورت وسیع منتشر نموده اند .

 

از نظر ما ، این گونه  اقدامات بیش از هر چیز نشات گرفته از دو عامل است :

1- غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ نوشتاری و پژوهش که در این حالت ترجیح داده می شود کوتاه ترین راه برای پاسخ انتخاب شود .

2- راه یافتن فرهنگ خشونت " فراگیر و نهادینه شده " در جامعه به درون محیط تعلیم و تربیت و مدرسه که با ذات و فلسفه آموزش تضاد ماهوی دارد .

 

به باور ما ، ابزار و جنس کار یک " معلم " گفت و گو و انتقاد است و توسل به این گونه اقدامات سخیف و دون پایه ، شان و منزلت معلمان را بیش از پیش در نزد افکار عمومی و اصحاب اندیشه خدشه دار کرده و معلمان را گروهی " انتقاد ناپذیر و غیرمنطقی " در جامعه می نمایاند .

« گروه سخن معلم » از همه فرهنگیان و معلمان انتظار دارد در قالب گفت و گو و " نهضت قلم " پی گیر مطالبات و اعتراضات خویش باشند .

پایان پیام /

( 1 )

آتش زدن روزنامه توسط معلمان به بهانه توهین به معلمان

آتش زدن روزنامه توسط معلمان به بهانه توهین به معلمان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود

طنز معلمی و بازی های وزارت آموزش و پرورش  این روزها در عرصه ی آموزشی کشور شاهد احیاء بازی های جذاب دوران کودکی هستیم . بازی هایی که به نوعی حال و هوای آن دوران را برای ما زنده می کند!  البته آموزش و پرورش هر از گاهی سنت شکنی کرده ، دست به ابتکار زده و بازی من درآوردی جدیدی هم به جامعه آموزشی کشور عرضه می کند که به نوبه ی خود جای تقدیر و تشکر دارد !

در هر صورت خدا رو شکر که بدین وسیله هم می توان قدرت یادگیری را در دانش آموزان افزایش داد و هم از تکراری و یکنواخت شدن جریان آموزش جلوگیری کرد .

برای روشن شدن هر چه بهتر موضوع ، کم و کیف بعضی از این بازیها را با هم مورد بررسی قرار می دهیم :


1- نام بازی : کی بود کی بود من نبودم !
ابزار لازم : نظام آموزشی قدیم، نظام آموزشی توصیفی ، نظام آموزشی ترمی واحدی ، نظام آموزشی سالی واحدی ، نظام آموزشی 6-3-3 ، دانش آموز و معلم به مقدار لازم
شرح بازی : در این بازی هرچند سال یک بار نظام آموزشی زیر و رو می شود . معلمان در این بازی نقش فقط عضو ناظر و دانش آموزان نقش موش آزمایشگاهی را بازی می کنند . دست آخر تمام مشکلات و تقصیرات به نفرات قبلی و بعدی حواله می شود و همه با هم با افتخار سرود کی بود کی بود من نبودم سر می دهند !


2- نام بازی : بازی قایم موشک :
ابزار لازم : چشم بند به تعداد مورد نیاز ، معلم به مقدار لازم ، مقام و مسئول آموزشی به تعداد نیاز
شرح بازی : در این بازی بر چشم های نازنین معلمین چشم بند زده می شود تا واقعیت های دردناک آموزشی همچنان در هاله ای از ابهام و به عنوان امری مکتوم باقی بماند و سردمداران آموزشی ، یواشکی و قائمکی و از نظرها پنهان ، هر بلایی که دلشان می خواهد بر سر آموزش این مملکت می آورند .


3- نام بازی : نون بیار کباب ببر
ابزار لازم : تعداد زیادی مقام و مسئول آموزشی ، نماینده ی مجلس به میزان لازم ، فرماندار ، بخشدار ، افراد ثروتمند و با نفوذ محلی به میزان لازم ، هیکل قوی برای آویزان شدن
شرح بازی : در این بازی ، بده بستان ها و تبانی های مختلفی بین ادارات آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس ، فرمانداران ، افراد ثروتمند و با نفوذ محلی و در راستای انتخابات و انتصابات صورت می گیرد . تعدادی از افراد کاملا وابسته و آویزان به نمایندگان مجلس و مقامات سیاسی در واحدهایی از ادارات آموزش و پرورش مستقر می شوند و مامور خدمت رسانی به مراکز قدرت هم می شوند . در این میان معلمان همچنان نقش عضو ناظر را بازی می کنند و از داشتن حق رای محرومند . تو این وسط هم گور بابای آموزش !

طبق اخیار واصله قرار است برای ارتقاء این بازی در قسمتی از ادارات ، میله های بارفیکس مخصوصی نصب شود تا افراد مستعد بتوانند عمل سخت آویزان شدن را تمرین نمایند !


4- نام بازی : خرس وسط
ابزار مورد نیاز : تعداد زیادی معلم ، مدیر و معاون ، خروار خروار آئین نامه و بخشنامه ، دوره های ضمن خدمت ، ارزشیابی سالانه ، طرح درس سالانه ، روزانه ، درصد قبولی و فرم یک آموز به میزان لازم
شرح بازی : در این بازی ، معلمین ، مدیران و معاونین به صورت عملی و حرفه ای و از طریق بخشنامه ها و آئین نامه های رگباری ، ساعات ضمن خدمت ، ارزشیابی سالانه و درصد قبولی و ... مچل شده و سر کار گذاشته می شوند . بر این اساس خواسته ها و نیازهای اصلی آموزشی مورد سوال قرار نمی گیرند و در نتیجه انواع و اقسام طرح های آبکی - آموزشی پدیدار می شوند!

طبق اخبار واصله قرار است برای ارتقاء این بازی ، در آینده ی بسیار نزدیک بخشنامه هایی در رابطه با چگونگی قرار دادن انگشت سبابه بر روی زنگ و چگونگی باز کردن در هنگام ورود به کلاس نیز صادر شود !


5- نام بازی( جدید ) : الزامات ساماندهی
ابزار لازم : معلم حداقلی و دانش آموز حداکثری، کلاس 40 نفره به میزان لازم
شرح بازی : در این بازی به معلمین درس ایثار ، جان فشانی و از خودگذشتگی داده می شود . در طول بازی دائما از مصائب دوران بحران افزایش جمعیت و مدارس سه شیفت به نیکی یاد می شود ! معلمان در حین بازی آمادگی لازم را برای مواجهه با کلاس های 40 نفره پیدا می کنند . در این بازی ، مکررا این نکته به معلمان گوشزد می شود که آموزش و پرورش از ازل تا ابد درگیر بحران های ساختگی بوده و معلمان باید در این زمینه همکاری لازم و اجباری با آموزش و پرورش داشته باشند .

طبق اخبار واصله ، قرار است برای ارتقاء این بازی و برای اینکه امر آموزش دچار آسیب نشود ، نحوه ی دستشویی رفتن معلمان نیز ساماندهی شود !


6- نام بازی ( جدیدترین ) : کسر مقرری ماه اول و هفتم
ابزار لازم : تعداد زیادی معلم بی خیال ، افزایش کذائی حقوق در ماه اول و بعد از رتبه بندی ، کارت هدیه 100 هزار تومانی
شرح بازی : در این بازی که جدیدترین ، مسخره ترین و مضحک ترین بازی در آموزش و پرورش به حساب می آید ، بعد از افزایش کذائی حقوق در ماه اول و اجرای مصوبه مثلا رتبه بندی ، مبلغ افزایش یافته با سرعتی برابر با سرعت نور و در قالب مقرری ماه اول از حقوق معلم کسر می شود .

از عجایب این بازی این است که مبلغ دریافتی حقوق در ماه اول افزایش ، حتی کمتر از ماه قبل می شود .

طبق اخبار واصله ، قرار است برای ارتقاء این بازی و برای اغواء معلمین ، یک سوم از مبلغ کسر شده ، تحت عنوان ننگین تسهیلات رفاهی و در قالب کارت هدیه ، به معلمان بازگشت داده شود !

 


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

تهران - ایرنا - مدیر سایت سخن معلم : عده ای کارکرد این انجمن را صرفا در گرفتن پول و ابزاری در دست مدیر مدرسه برای شکل قانونی دادن به اخذ وجه در مدارس دولتی می دانند.

منتشرشده در گفت و شنود

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش گفت : نگرش معلمان نسبت به کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی ، مبتنی بر فرصت محور بودن است .

 

گروه اخبار / « گروه سخن معلم » به منظور ایجاد  و تثبیت فرهنگ گفت و گو و تفکر نقادی ، آمادگی خود را برای انعکاس پاسخ فعالان و مسئولان کانون های صنفی معلمان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

 گروه اخبار /

افزایش رضایت مندی مردم از عملکرد دولت روحانی

این نظرسنجی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دو مرحله ( بهار و تابستان ) 1394 و با فاصله زمانی 3 ماهه (پایان هر فصل ) در تهران و 30 مرکز استان، انجام شده است
بر پایه نتایج به دست آمده ، رضایت مردم از عملکرد دولت یازدهم در سه ماهه دوم سال افزایش 11.6 درصدی داشته است. این درحالیست که در فصل گذشته 62.2 درصد شهروندان ایرانی از عملکرد دولت ابراز رضایت کرده اند.
مطابق این نظرسنجی 69 درصد مردم معتقدند ارزش ها توسط دولت یازدهم حفظ و رعایت شده و 59.3 درصد هم اعلام کرده اند که انتظارات آنان توسط دولت برآورده شده است .
همچنین 56.4 درصد مردم اعتقاد دارند دولت در حوزه تلاش برای رفع نیازهای کشور موفق بوده است .


بر پایه این اطلاعات، میزان رضایت مردم از عملکرد دولت در حوزه تلاش برای رفع نیازهای کشور ازجمله مهار تورم و گرانی ( با رشد 8.3 درصدی)، رفع تحریم ها( با رشد 18.2 درصدی)، برقراری امنیت ( با رشد 4.9 درصدی)، رسیدگی به وضعیت بیمه ( با رشد 4.3 درصدی)، دارو ( با رشد 14.4 درصدی) و خدمات بیمارستانی ( با رشد 0.4 درصدی) و همچنین عملکرد دولت در بهبود رابطه با کشورهای منطقه و همسایه ( با رشد 13.8 درصدی) و بهبود رابطه با دولت های غربی و آمریکا ( با رشد 14.3 درصدی) نسبت به فصل گذشته روبرو است. 


رضایت مندی مردم از عملکرد دولت در زمینه انتظارات شهروندان نیز نسبت به سه ماه گذشته (بهار 94) با افزایش مواجه است . به طوری که عملکرد دولت در مباحث دفاع از حقوق هسته ای رشد 11.4 درصدی و کمک به پیشرفت علمی کشور رشد 6.3 درصدی را نشان می دهد. در سایر مباحث نیز میانگین رشد 5 درصدی وجود دارد. 
عملکرد دولت در حفظ ارزش هایی همچون حفظ منزلت واقعی ایران در جهان از رشد 16.6 درصدی ، حفظ هویت ایرانی از رشد 13.8 درصدی و مقتدر بودن از رشد 13.1 درصدی، نسبت به خرداد ماه برخوردار بوده است. 
در تمامی حوزه های بررسی عملکرد دولت در شش ماهه اول سال جاری میانگین بالای 50 درصد نمره به ثبت رسیده است . در حوزه مسایل اقتصادی مردم 52.7 درصد از کل نمره میانگین، در حوزه مسایل اجتماعی 59 درصد از کل نمره میانگین، در حوزه مسایل سیاسی 67.5 درصد از کل نمره میانگین و در حوزه مسایل فرهنگی 64.7 درصد کل نمره میانگین را به این موضوع ها اختصاص داده اند. بر پایه این نتایج، عملکرد دولت در موضوعات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با افزایش رضایتمندی بین 3.2 تا 4.3 درصدی مواجه است. 
نتایج این نظرسنجی نشان داد؛ 73.4 درصد مردم نسبت به آینده امیدوارند و به برنامه های دولت خوش بین هستند. این میزان نسبت به فصل گذشته 11.4 درصد رشد را نشان می دهد.
همچنین 66.1 درصد مردم ایران پیرامون چشم اندار آینده ایران نظر خوش بینانه ای دارند، این رقم در مقایسه با فصل بهار با رشد 11.4 درصدی روبرو است.
بر پایه همین اطلاعات، شهرهای بوشهر با 93.2 درصد، ایلام با 91.6 درصد، بیرجند با 84.7 درصد، سنندج با 83.4 درصد،بجنورد با 82.8 درصد و اهواز با 82.6 درصد امیدوارترین شهرها نسبت به آینده ایران هستند. 
این نظرسنجی به روش تصادفی و متناسب با جمعیت هر مرکز استان صورت گرفت و هدف اصلی آن مقایسه و سنجش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد دولت یازدهم در شش ماه اول سال است.
ایرنا با روی کار آمدن دولت یازدهم با هدف سنجش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد دولت و رییس جمهوری اقدام به نظرسنجی های دوره ای کرده است.
گروه نظرسنجی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

سهم معلمان از رسانه ملی و عدالت رسانه ای  بر اساس اصل 175 قانون اساسی تکلیف و رسالت رسانه ملی صدا و سیما به روشنی معین است. در این اصل‏ مهم چنین آمده است: « در صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، آزادی‏ بیان‏ و نشر افکار با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور باید تأمین‏ گردد...». اما این رسالت قانونی در خصوص معلمان عمدا یا سهوا به فراموشی سپرده شده و یا مغفول مانده است.این قشر فراموش شده علاوه بر اینکه زیرِ زیرِ خط فقر وفرق معیشتی و توجه مسئولان قرار دارند، از سوی دیگر نیز زیر خط فقر و فرق رسانه ای در حال فنا و جان دادن هستند.

بدون شک تاثیر و نفوذ پذیری رادیو و تلویزیون بیش از هر رسانه دیگری بر افکار، فرهنگ و الگوسازی مدنی و رفتاری، در تنزل و یا تزاید اقبال عمومی به فرد یا قشر خاصی و نیز مقابله با فرهنگ های مهاجم دشمن، بسیار نقش آفرین و حائز اهمیت است.

صدا و سیما قاب شیشه ای جذابیست که افراد جامعه را از هر طیف و سن و سالی به سوی خود می کشاند. براساس همین اصل اساسی مهم است که رسانه ملی باید در آزادی بیان و نشر افکار با رعایت آداب اسلامی و مصالح کشور قدم بردارد و سعی نماید تا در ایفای رسالت ملی و قانونی خود که برقراری عدالت رسانه ای و پرهیز از تبعیض و قشربندی درجامعه است خوب نقش آفرینی کند و برای انعکاس نقطه قوت ها و ضعف ها و دیدگاه های افراد و اقشار مختلف جامعه  منصفانه عمل کند .

در این راستا افکار عمومی می تواند بهترین قاضی و داور باشد و درصدد تحمیل و القای نظر و فکر شخص یا گروه و حزب و قشر خاصی نباشد.همچنین باید بستر مناسبی برای بازار سالم نقادی و اظهارنظرهای منصفانه و مشفقانه آحاد مردم از هر صنف و طیفی فراهم نماید.

با این وجود لازم است که رسانه ملی فارغ از هر قوم و قبیله و حزب باشد، همان گونه که رهبری، رهبر و ولی همه و متعلق به آحاد جامعه، هم از غنی و فقیر و هم دارا و ندار است، صدا وسیما نیز جز برای همه نظام و ملت برای گروه خاصی نیست. لذا به همین خاطر است که از سه قوای مقننه و مجریه و قضائیه مجزا گشته و زیر نظر رهبری در آمده است. از جمله لوازم این استقلال و عدم وابستگی و دلبستگی  تامین منابع انسانی خود از حیث بی طرفی و بی غرضی از یک سو و نیز شورایی که ناظر بر آن تعیین می شود ظرافت و دقت نمود تا افراد تنگ نظر، قوم گرا و حزبی نفوذ نکنند.

رسانه ملی که تحت امر رهبریست دانشگاه ملی است باید آن گونه باشد که در گاهش به روی تمام اقشار جامعه باز باشد. در برنامه سازی ها و خبرسازی ها این گونه نباشد که صرفا داراها و یقه سفیدها و یا قشر خاصی مثل فوتبالیست ها یا هنرمندان و یا پزشکان و برخی نهادهای کشوری و لشکری سهام دار خصوصی و اصلی رسانه باشند و خود را صاحب اختیار و زبان گویای ندارها و سایر افراد جامعه تلقی کنند.

رسانه ملی یک سفره ملی برای تمام ملت و مردم است که باید همه از آن به اندازه ی خود سهم ببرند.

رسالت رسانه ایجاد ارتباط  دوسویه میان مردم و مسئولان حکومت است. اما هر آنچه در افکار عمومی به نظر می رسد بیشتر رسانه ی تک بعدی و خصوصی و برای قشری خاص مبدل شده و اینکه بیشتر در نقش روابط عمومی نهادهای کشوری و لشکری ظاهر شده است و در خصوص نقش ملی خود و ملت هر آنچه میل و خوش آیند مدیران و نهادها باشد ضبط و منتشر می شود.

بدون شک این اقدام موجب شکاف و بی اعتمادی مخاطبین به رسانه و مدیران خواهد شد و عموم مخاطبین که سرمایه اصلی نظام و رسانه است را از دست خواهد داد و ناخودآگاه جوان و نوجوان و قشر عظیمی را به سمت رسانه های منحرف و کذاب و معاند بیگانه هدایت می کند.

از مهمترین قشر های اثر گذار فرهنگ و نسل آینده معلمین هستند که علی رغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب در رسانه ملی در مقایسه با سایر اقشار برند و مارک دار جامعه همان گونه که از  فقر و فرق مالی و معیشتی رنج می برند، زیر خط فقر و فرق رسانه ای نیز بوده و هیچ کرسی رسانه ای ندارند.

کافیست جمع دقایق و ساعات تهیه برنامه برای اقشار خاص مثل فوتبال و فوتبالیست های میلیاردی و حواشی غیر اخلاقی آن و موضوعات پزشکی و حواشی آن و موضوعاتی از جنس اقتصادی و سیاسی و پلیسی را با موضوع معلمان و بیان مشکلاتشان مقایسه و ارزیابی نمود.

نتیجه آن می شود که سهم معلمان در رسانه ملی هیچ به 100 است و معلمان صرفا در شعار دیده می شوند اما نه در اراده مسئولان عملی دیده شده و نه سهمی در رسانه دارند.

بدون شک مهمترین و اصلی ترین مخاطب صدا و سیما یک میلیون معلم به همراه 13میلیون کودک و دانش آموز جوان و نوجوان و خانواده میلیونی آنهاست.

با توجه به آخرین آمار اعلامی ، حدود 75 درصد خانواده های تهرانی از ماهواره استفاده می کنند چرا و به چه علت  ؛ جواب را باید از مدیران رسانه ملی پرسید. بنابراین اعتماد سازی و عدالت رسانه ای  مهمترین اصل یک رسانه و حیات آن تلقی می شود.

  با توجه به رشد قابل تقدیر وتلاش دست اندرکاران صدا وسیما در توسعه شبکه های مختلف می بینیم که کودکان ، ورزشکاران، بازاریان و صنعتگران، پزشکان ، پلیس و قاطبه اقشار و نهادهای گوناگون کشوری و لشکری و عموم مردم شبکه و برنامه ویژه به خود دارند و چه بسا در شبکه های غیر تخصصی نیز برنامه سازان و مدیران شبکه ها توجه ویژه به موضوعات ورزشی و اقتصادی و پزشکی داشته و برنامه های متعددی تهیه و پخش می کنند در حالی که قشر بی رسانه معلمان در میلیون ها ثانیه برنامه سازی رسانه ملی هیچ سهمی به خود اختصاص نداده است.

آیا این کوتاهی و قصور متوجه سستی خود معلمان است یا به مسئولان  آموزش و پرورش و نوع مدیریت آنها بستگی دارد ؟ و یا اینکه مدیران و تهیه کنندگان صدا و سیما انگیزه و اراده ای انقلابی براساس سفارش و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب و نیز بر اساس رسالت بی طرفی و ملی درخود نمی بینند.

با توجه به مجموعه های ده ها و صدها قسمتی مثل خندوانه، ماه عسل و سایر برنامه های پر مخاطب اجتماعی و علمی و سیاسی به وضوح دید می شود که معلم سهم و حق حضور در چنین برنامه هایی ندارد و شعله « معلم هراسی و انزوای معلمان » روز به روز بیشتر می شود.

بنابراین می توان به صراحت گفت که تیر تبعیض رسانه بر قلب معلمان نشسته وجوهره و اکسیر ارزش گذاری به مقام و منزلت این قشرکه همانا دیده شدن و داشتن کرسی دائم رسانه ایست مغفول مانده.

شایان ذکر است که اگر معلم هویت رسانه ای ندارد لااقل به تخریب و تضعیف او دامن زده نشود.

رسانه ملی عمل به سخنان رهبری را نصب العین کارها و رسالت خود قراردهد زیرا مرگ هویت رسانه ای معلم، مرگ توسعه وپویایی جامعه را رقم خواهد زد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 27 مهر 1394 18:30

حسین (ع) آموزگار عزت و آزادگی

امام حسین و فلسفه عاشورا  بر شط شراب عشق و حماسه و ایثار و مستی وادی عرفان و ملکوت و بر کرانه ی ایمان و شکوه دلدادگی و بر ساحل نجات بشریت از غرقاب فنا و یاس و درماندگی و طوفان بنیادبرافکن روزگاران، این حسین (ع) است که استوار و مقاوم ایستاده و با تمسک به ایمان و اراده و همت و هجرتی سبز و جهادی سترگ و شهادتی سرخ فام، تمامی انسان ها را و بالاخص بردگان و شلاق خوردگان و پابرهنگان و تشنگان آزادی و آزادگی را به اکتساب معرفتی عمیق و گسترده و جهاد و مبارزه علیه سیاهی و ظلم و استبداد و استعمار و استثمار از ناحیه ی طاغوت ها و ابرجنایتکاران و ابرقدرت ها همان ابولهب ها و ابوسفیان ها و معاویه ها و یزیدهای زمانه فرا می خواند.

حسین (ع) وارث آدم است و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و آخرین سفیر پاک الهی، احمد مرسل (ص) و علی مرتضی (ع) در جمیع سجایا و خصائل والای الهی، انسانی و عدالت و قسط و حریت.

حسین همان ثارالله که در جان و کالبد هستی و زمان و آسمان و زمین و قلب تاریخ جاری و ساری است. همو که خدای سبحان در کتاب مبین، نفس مطمئنه اش نامید و وی را به جنت اعلا و برین خود و در سلک عباد خاصش قرار داد و پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) وی را از ذات و ماهیت و هویت خویش و خویشتن را نیز از حسین، این آزاد مرد و فداکار و هماره جاوید دهر نامید.

تعجب ندارد که محمد مصطفی (ص) حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع) را چراغ فرزندان و تابناک هدایت در کشتی نجات اش نامید. آن هنگام که فریبکاران و دغل بازان و تمامیت خواهان و حیوان سیرتان و انسان نمایان زمانه و منادیان اهریمن و پاسبانان حریم کفر و شرک و نفاق و پلشتی و ظلم و بیداد و فساد و تباهی بر اریکه ی قدرت شیطانی تکیه زده و بیت المال را به تاراج و یغما برده و دین و مذهب و انسانیت و حریت را به بازی گرفته و دست از پا درازتر آن امام را نیز به سازش و بیعت و بردگی تن و روان فراخواندند؛ آن حسین عزیز و فرزند پاک و فرهیخته ی رسول و ولی خدا و جگرگوشه ی بتول عذرا (ع) با زبانی گویا و قامتی افراشته و همتی بی نظیر و غیرتی بی دلیل به پهنه ی هستی و به اوزان تاریخ، قهرمانانه و شجاعانه فریاد برآورد که هرگز! هرگز! ذلت از ما خاندان عترت رسول به دور است :

 

زیر بار ستم نمی کنم زندگی                                  جان فدا می کنم در ره آزادگی

 

و باز فرمود: وقتی مردم زمامداری همچون یزید پلید جرثومه ی فساد و گناه داشته باشند و مبتلا به چنان حاکم ستمگری گردند، بایستی فاتحه ی اسلام را خواند! سیاست بازان و مصلحت گرایان و تجارت پیشگان و نان به نرخ روزخوران و بوقلمون صفتان و حتی شخصیت هایی سالم و صالح اما فاقد بینش ژرف و امام شناسی در بعد وسیع و قاعدین زمانه چه بسا از روی خیرخواهی و دلسوزی حسین بزرگ رسید و سالار شهیدان و اسوه ی مقاومت و ایمان و شهادت و تندیس صداقت و تقوی و جهاد را به سکوت و مماشات و یا فرار و مخفی شدن و جان به سالم بردن و در گوشه ای خزیدن توصیه و دعوت می نمودند و شاید هرگز به این موضوع پی برده بودند که حسین، این آموزگار جهاد و هجرت و شهادت، قطعا با علم امامت خویش، به فلسفه و مسیر و پایان آن راه سترگ و خونین و شهادت حتمی و قطعی خویش واقف بود و صد البته و عقلا و منطقا و متعارفا، علی رغم عشق و علم به شهادت وظیفه و تکلیف شرعی، انسانی و تاریخی و وجدانی داشتند تا مسیر طبیعی و عرف را نیز طی نموده از جد و جهد و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد و جهاد و عدالت خواهی و آزادی خواهی و روشنگری و تحقق آمال و برنامه ی گسترده و جدی فرهنگی غافل نباشند و به قولی سعی و تلاش وافر خود را به منصه ی ظهور و به روز برسانند و از دست بر روی دست گذاشتن و تسلیم کور قضا و قدرشدن و فراهم نمودن زمینه برای ستم و بیداد و فساد و تباهی دشمنان غدار و مکار جدا پرهیز نمایند!

به همین منظور و در همین چارچوب می بینیم آن حضرت چه از طریق نگارش نامه های شجاعانه و جسورانه و منطقی و نصایح کوبنده و آگاهی بخش به معاویه و سایرین اعم از دوستان و دشمنان و چه با ایراد خطابه و وعظ و هشدارهای به جا و عبرت آموز و هجرت و جهاد و گفت و گو و افشاگری ها و صحبت با حر، زهیر و حتی عمربن سعد و حرکت های منزل به منزل و سخنرانی در بین راه و شب عاشورا و حتی ظهر عاشورا و نصیحت های مشفقانه و تلاش در جهت آگاه و روشن نمودن غافلان و بازی خوردگان و .... نهضت و قیام و انقلاب الهی انسانی و تاریخی خود را ادامه داده و بدان غنا می بخشد و هرگز از تشکیل حکومت خداپسندانه و عادلانه و انسان مدارانه و سعی در امحاء ظلم و ستم و غارتگران و اجحاف گران و خون آشامان ناامید نمی گردد، تا تمامی انسان های تاریخ و آیندگان این گونه فکر و گمان نبرند که قیام و حرکت حسین، یک استثناء و آسمانی منهای زمین و بدون الگو و مدل پذیری و ایستا و بدون تداوم بوده و صرفا یک راز و رموز قراردادی فقط میان حسین و خدا بوده و بس!!؟ و هرگز این قیام و جهاد و شهادت تداوم نیافته و کسی نمی تواند و یا حق ندارد همچون او دست به قیام و جهاد بزند!!؟

والعیاذبالله، تمامی حکام حتی ظالمان و بدکاران و بداندیشان و ستمگران، اولی الامر و واجب الاطاعه و نمایندگان خدا و فرشتگان آسمانی هستند!؟ برخی از نویسندگان و محققان و دانشمندان برجسته مسلمان و غیرمسلمان را عقیده بر آن است که بر اساس « اصل و قاعده ی بداء » چه بسا اگر زمانه و مردم را ظرفیت و لیاقت و قابلیت لازمه می بود و در سقیفه ی آن اتفاق غلط و بدعت رخ نمی داد و حق به حقدار می رسید و پس از ارتحال پیامبر بزرگ اسلام (ص) مردم از علم و ایمان سرشار و معارف و اندیشه های ناب مولا علی (ع) و دولت و حکومت حق و عدالت گونه و قضاوت ها و حکمرانی آن یگانه ی دهر بهره مند می گشتند و یا اگر نامه نگاری کوفیان به حسین (ع) صرف احساسی و مقطعی و بلهوسانه نمی بود و مسلم بن عقیل (ع) در ماموریت خویش پیروز می گشت و یا اثری از یزید و یزیدیان فاسق و پلید در میان نبود و حسین (ع) به شهادت نمی رسید، قطعا و یقینا یک نظام و حکومت سراسر پاک و ناب و حکمت آمیز و عدالت گونه و انسانی و الهی استقرار می یافت و مردم حجاز و به ویژه مدینة النبی و سرتاسر جهان اسلام و حتی بشریت در آن زمان و تا مدت ها از فیض وجود امام و مسلک و مکتب و حکمت و عدالت و علوم فراوان ایشان کمال بهره را می بردند.

محققین و پژوهشگرانی را نیز عقیده و نظر چنین است که با تمامی این تفاصیل و اوصاف و سعی و تلاش و جدیت امام و یاران صدیق و پاک او از آن جا که در عصر نتوانستن ها و ناجوانمردی دشمن و دستگاه های عریض و طویل تبلیغاتی اهریمنان و خودخواهان،بزرگترین حربه ی موثر علیه ناجوانمردان و قدرت طلبان بنی امیه و امثال ایشان شهادت و خون و ایثار می باشد، لذا در فرجام و انتهای کار ، حسین شهادت مظلومانه اما غرورانه و مفتخرانه را برگزید.

 در کارنامه ی درخشان قیام حسینی و مانفیست و منشور نهضت مکتبی و انسان ساز و ظلم برانداز اباعبدالله الحسین (ع) ، ترس و مماشات و تن به بردگی دادن و زمام روح و عقل را به طاغوت و اهریمن سپردن، کوچکترین جایگاهی ندارد. امام حسین (ع) در توضیح و تشریح فلسفه و علل قیام خویش می فرمایند: قیام و نهضت من برای در دست گرفتن قدرت صرف و شرارت و خوش گذرانی و بر گرده ی مردم سوار شدن و ایجاد مفسده و بی عدالتی ها نیست، بلکه نهضت و قیام من برای روشنگری و اصلاح در میان مردم و دین جدم رسول خدا و امر به معروف و نیکی ها و برحذر داشتن مردم از زشتی ها و امور غیر انسانی و ضد الهی و عمل به راه و روش پیامبر (ص) و علی (ع) و زنده کردن دین خدا و رسول الهی می باشد.

این چنین است که "کورت فریشلر" آلمانی، حادثه ی عاشورا و فداکاری و جانبازی حسین (ع) را یک امر بی بدیل  و بی نظیر  و بزرگترین و با عظمت ترین حادثه ی تاریخ بشری قلمداد می نماید.

وقتی آن حضرت در شب تاریخی و به یاد ماندنی و عجیب عاشورا، آن سخنرانی و خطابه محیرالعقول و با ارزش را ایراد می­ فرماید مبنی بر اینکه ای یاران و خاندان من، اینها یعنی ظالمان و خونریزان، تنها با من حسین کار دارند و شما می ­توانید و آزادید از شب به عنوان یک راهوار بهره جسته و جان خود را بردارید و بروید و من بیعت از دوش شما برداشتم!

عشاق طریقت عشق، سر از پا نشناخته و جملگی جانبازی و شهادت در رکاب مولایشان را پذیرا گشته و حتی طالب کشته شدن در هزار مرتبه را صدا می­ دهند و حضرت عباس قمربنی هاشم، آن پرچم دار بزرگ قافله کربلا و عملدار باوفا و مطیع امام (ع) زنده ماندن بدون امام حسین را بی ­معنی و به دور از انصاف و انسانیت و رادمردی می­ داند! و آن هنگام که کودکان تشنه، طاقت از کف می ­دهند و ناله آنان به عرش می­ رسد و آسمانیان به گریه افتاده و جهان در برابرشان تیره و تار می­ گردد، مشک برداشته و روانه ی شطّ فرات می ­گردد و آن قدر جسارت و شجاعت و جدّیت و فداکاری از خویشتن نشان می­ دهد که دشمنان همچون روبهان از ترس شیر ژیان، منهزم و فراری می­ گردند و با آن که به آب روان و زلال دست می­ یابد، به احترام امام خویش و به علامت هم نوائی و هم دردی با تشنه لبان کربلا و خیمه ­ها، آب در کف را بر آب می­ نهد و مشک را پرنموده و به سمت خیمه کودکان به راه می ­افتد و با آن که نامردان و ناجوانمردان پست و فرمایه، دست­ های آن جوانمرد و فدارکار و شجاع بی ­نظیر تاریخ را قطع می­ نمایند امّا به امید و عشق رساندن آب به بچه­ ها، نهایت تلاش خود را می­ نماید و دشمنان که عرضه و قدرت رویاروئی با آن عزیز را نداشتند، ناجوانمردانه و غافل گیرانه به ایشان حمله­ ور می­ شوند و علاوه بر قطع دستان عباس دلاور و ماه بنی­ هاشم، عمود سنگین و آهنین بر فرق سرش فرود می­ آورند و ندا در می دهد که ای بردار ... برادرت را دریاب!

امام که به سان یک باز شکاری و با سرعت تمام ،خویش را بر بالین حضرت ابوالفضل العباس (ع) می­ رساند افسوس می­ خورد که دیگر کاری از دستش برنیامده و می­ فرمایند: ای عباس با شهادت تو کمرم شکست و رشته امید و چاره­ ام پاره گشت!

 یا با چهره درخشان و باعظمت و وقار حضرت علی­ اکبر(ع) روبه رو می­ شویم که بنا بر فرمایش، حسین بن علی­(ع) دیدن روی او وقامتش، آن حضرت را به یاد پیامبر اسلام (ص) می­ انداخت!، حضرت علی اکبر(ع) نیز در چندین نوبت آن هم با زبان تشنه و کلاه خود و لباس رزم سنگین و طاقت­ فرسا، ظالمان معروف و دهشتناکی از جبهه یزید و شمر و ابن زیاد را دلاورانه و شجاعانه به قتل رساند و به جهنم ابدی واصل گردانید.

امام حسین(ع) می­ فرمود: علی اکبر از حیث اندام و خلقت و خلق و خوی و منطق و عقل و بیان، شبیه­ ترین فرد به رسول خدا (ص) می­ باشد.

آری !

قیام حسین و کربلای معلّی و عاشورای سرخ حسین (ع) و یاران و خاندان پاک و شجاع و مومن و راسخ نمونه­ اش، همچون خورشید تابنده و فروزان بر تارک تاریخ و هر زمان و هر مکان می­ درخشد و همچون الگو و مدلی راستین و همیشگی و تاریخی فرا روی انسان­ ها قراردارد.

شناخت چنین امام و قیامی و حرکت در مسیر نورانی و مقدس امام حسین و یاران صدیق و بزرگوار ایشان با هدف و انگیزه حقیقی مبارزه با پلیدی­ ها و بی­ عدالتی­ ها و ظلم استکبار و ایادی منطقه­ ای و جهانی­ اش که مصداق بارز و عینی یزیدیان و مروانیان و آل زیاد ملعون می­ باشند و نیز اشک توأم با عشق و معرفت و تاثیرگذار و عرفانی، بسی افتخار و هنر و سرمایه ­ای سترگ و پایدار در دنیا و آخرت می ­باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

فرهنگ شفاهی و نقدناپذیری در میان ایرانیان  گروه اخبار /

فقط كافي است در محفل و مجلسي حضور داشته باشيد؛ خواهيد ديد كه اغلب افراد براي اينكه موضوعي براي صحبت پيدا كنند به بررسي اتفاقات در حوزه‌هاي گوناگون مي‌پردازند. اينكه در جامعه همه از سواد نسبي براي درك اتفاقات جامعه برخوردارهستند مطلوب است، اما اينكه تحليل‌هاي موجود به چه ميزان كارشناسي يا حاصل كج فهمي‌هاي افراد غيرمتخصص است جاي تامل دارد و مي‌تواند زمينه‌ساز بروز مشكلات گوناگون شود. مي‌گويند: «همه‌چيز را همگان دانند.» اما به نظر مي‌رسد گاهي در جامعه ما از اين جمله چنين برداشت مي‌شود كه همه، همه‌چيز را مي‌دانند!

اغلب افراد در جامعه از مشكلات زيرپوستي و حاكم بر جامعه يا بي‌خبر هستند يا درباره آن اطلاعات كامل و جامعي ندارند و فقط به اظهارنظر مي‌پردازند. اينكه در جامعه توجه به مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و... با استقبال همگان روبه‌رو است مطلوب است، اما بايد توجه داشت كه ورود به هر يك از اين حوزه‌ها نيازمند مطالعات و بررسي‌هاي دقيق و كارشناسي است تا زمينه بروز ديگر مشكلات و نارسايي‌ها در جامعه كاهش يابد. امروزه به دليل افزايش روبه‌رشد ابزارهاي ارتباطي و اجتماعي اغلب افراد به دور از طبقه اجتماعي‌شان از اينكه در جامعه چه مي‌گذرد اطلاعات نسبي دارند. فقط كافي است در اماكن عمومي‌ پاي صحبت افراد مختلف بنشينيد؛ خواهيد ديد كه هر كدام براي خود يك پا تحليل گر مسائل اجتماعي، اقتصادي، سياسي و... است و اينكه مسائل مختلف جامعه به موضوعي اين چنين دم‌دستي تبديل شده كه هر شخصي به خود اجازه ورود و اظهارنظر مي‌دهد باعث مي‌شود كارشناسان درباره سطحي شدن تحليل‌ها هشدار دهند. 
 
  همه مسئول اتفاقات هستند
 وجود خطوط حمل و نقل شهري گوناگون در ميدان انقلاب يكي از دلايل شلوغي اين خيابان است. ساعت 10 رانندگان در جمع‌هاي پنج تا شش نفري مشغول صحبت هستند. حيدري 50 ساله راننده خط انقلاب - گيشاست. اين راننده ميانسال از اينكه روزگار چندان به وفق مراد نيست از زمين و زمان شكايت دارد مي‌گويد: چندي پيش فقط به برداشته شدن تحريم‌ها اميدوار بوديم، اما با وجود اتفاقات مطلوب هنوز تغيير خاصي در شرايط جامعه مشاهده نشده است. اين راننده تاكسي از وضعيت اقتصادي در جامعه گله‌مند است و گراني را يكي از اجزاي جدانشدني در اقتصاد كشور مي‌داند و مي‌افزايد: هر روز شاهد افزايش قيمت‌ها در جامعه هستيم و هيچ كس هم چيزي نمي‌گويد. ‌فقط كافي است مبلغ اندكي به كرايه تاكسي‌ها افزوده شود رانندگان بايد با همه جدل كنند، اما معلوم نيست چه كسي پاسخگوي اين مساله است كه هر روز مبلغ قطعات خودرو بدون هيچ نظارتي گران مي‌شود و هيچ نظارتي روي ورود قطعات بي‌كيفيت این‌چنيني به كشور نيست. 
 
 نظارت براي همگان يكسان نيست
 ابراهيم راننده خط انقلاب – جنت‌آباد است. اين راننده جوان كه مدتي است در صف تعويض خودروهاي فرسوده تاكسيراني نام‌نويسي كرده است از بي‌ثباتي و عدم قانون مشخص در اين زمينه كلافه است و  مي‌گويد: تاكسيراني هر روز قيمت و شرايط جديدي را در ارائه خودروهاي جديد براي رانندگان در نظر گرفته و اين اقدامات اصلا گره‌گشا نبوده است. به گفته اين راننده جوان در چند سال اخير مشکلات اقتصادی بیشتر شده و ظاهرا راهکار عملی برای این موضوع هنوز پیدا نشده است. ابراهيم تاكيد مي‌كند: اجراي برخي قوانين فقط به شكل ظاهري و به‌طور ناقص صورت می‌گیرد. با اجرای دقیق قوانین در حوزه اقتصاد ديگر افرادي همچون خاوري يا بابك زنجاني پيدا نمي‌شوند. اين راننده جوان مي‌افزايد: براي دوري از حس دوگانگي رفتاري در جامعه نيازمند نظارت‌هاي اصولي در همه بخش‌ها هستيم. 
 
 هر فرد كارشناس زندگي خود است
راننده تاكسي در خط انقلاب - شهيد بهشتي مشغول غرزدن از وضعيت اقتصاد، فرهنگ و هر چيز ديگر در جامعه است. او كه اخبار راديو را به دقت گوش مي‌دهد درباره نوسان قيمت طلا و ارز مي‌گويد: افزايش يا كاهش قيمت‌ها در جامعه باید بر مبنای دلایل اقتصادی باشد. اين راننده تاكسي مي‌افزايد: چرا قيمت نان يك شبه تغيير كند؟ آیا از نظر اقتصادی این اتفاق پذیرفتنی است؟ اينكه در برخي مواقع شاهد بروز نارسايي‌هاي گوناگون هستيم به دليل سوءمديريت برخي از مديران است. به گفته اين راننده تاكسي با وجود نارسايي‌هاي گوناگون در حوزه اقتصادي اگر زمينه اشتغال براي جوانان فراهم شود به نسبت نارسايي‌ها و معضلات اجتماعي نيز كاهش مي‌يابد. او با بيان اينكه سه فرزند دانشجو دارد و براي تامين مخارج آنها مجبور است در خيابان‌ها دنده عوض كند، مي‌گويد: با فارغ‌التحصيلي هيچ اتفاقي براي جوانان نمي‌افتد، بلكه فقط بايد زمينه اشتغال افراد ايجاد شود. اين فرد با بيان اينكه در آغاز دولت يازدهم وعده وعيدهاي بسياري در زمينه ايجاد بستر اشتغال در جامعه داده شد اما تاكنون اقدام چندانی ‌در اين زمينه انجام نشده است، تصريح مي‌كند: قبل از هر اتفاقي بايد زيرساخت‌هاي آن مهيا شود، اينكه در كشور ما اقدامات بدون تمهید زیرساخت‌های اصولی لحاظ مي‌شود جاي تامل دارد. او كه منشأ اطلاعات و اظهارنظر‌هايش درباره مسائل مختلف را زندگي در جامعه و گوش كردن به راديو مي‌داند، مي‌افزايد: فقط كافي است قيمت‌ها و اتفاقات را با سال‌هاي قبل مقايسه كنيد، خودتان متوجه تغیيرات مي‌شويد. با اين تفاسير هر فرد مي‌تواند كارشناس زندگي خود باشد. 
 
 فربه شدن اظهارنظرهاي شخصي 
يك جامعه‌شناس درباره رواج اظهارنظرهاي سطحي در جامعه از سوي اقشار مختلف مي‌گويد: از لحاظ جامعه‌‏شناختي بروز چنين پديده‏اي داراي ريشه‌هاي اجتماعي است؛ به لحاظ تاريخِ اجتماعي در اعصار و دوره‌هاي مختلف در جوامع بسته همواره حضور و كنش در حوزه‌هاي عمومي ‌براي افراد هزينه‌هاي زيادي داشته و باعث رشد پنهان كاري و فربه شدن حوزه‌هاي خصوصي شده است.
عليرضا عزيزي مي‌افزايد: در اين نوع جوامع افراد ترجيح مي‌دادند تا تمام دغدغه‌ها و نگراني‏ هايشان را درباره مسائل شخصي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي در جمع ‏هاي خانوادگي و خصوصي بيان كنند تا با كمترين هزينه اجتماعي مواجه باشند.
به گفته او در اين شرايط به جاي آنكه مسائل در سطح جامعه مطرح و حل و فصل شود عمدتا تنها در جمع‏هاي خصوصي و خانوادگي به عنوان درد و دل‌ها و نگراني ‏هاي شخصي افراد مطرح مي‌شود و لحاظ کردن تاريخِ اجتماعي، فرهنگ عمومي‌ما مبتني بر فرهنگ شفاهي است، لذا سخنوري و همراه نمودن ديگران با خود نوعي احترام و تاييد اجتماعي براي فرد را در پي داشته است، به همين جهت هنوز هم يكي از مهم‌ترين روش‌هاي نفوذ در ديگران، خودنمايي، كسب احترام و تاييد اجتماعي در جمع ‏هاي خصوصي سخنوري است.
عزيزي تصريح مي‌كند: در اين شيوه افراد مي ‏كوشند به هر طريق حتي سخن گفتن درباره موضوعاتي كه اطلاعات دقيقي هم درباره آن ندارند، نفوذ و اعتبار اجتماعي به دست آورند. او با بيان اينكه يكي ديگر از پيامدهاي رواج فرهنگ شفاهي در كشورمان، سطحي ‏نگري درباره مسائل عمومي‌جامعه است، مي‌افزايد: از آنجا كه سطح مطالعه و آشنايي با فرهنگ نوشتاري در جامعه‏ ما ضعيف است افراد اطلاعات و دانش عميق و تخصصي از مسائل ندارند و دقت ‏نظر و جامع ‏نگري به عنوان يك ارزش، اهميت خود را در اظهارنظرها از دست مي دهد و افراد بي‌آنكه پرواي صحت و دقت نظراتشان را داشته باشند آن را بيان مي ‏كنند.
به گفته اين جامعه‌شناس بايد اين موضوع را مورد توجه داشت كه ضعف علوم انساني در كشور ما باعث شده است كه حتي فارغ‌التحصيلان چنين رشته‌هايي نيز از توانمندي لازم براي موشكافي و تحليل دقيق مسائل جامعه برخوردار نباشند، لذا در حوزه اجتماعي و آنچه كه با انسان‏ ها سروكار دارد، عمدتا گفت‌وگوها به اظهارنظرهاي شخصي محدود مي‌شود و در چنين بستري آنهايي كه سخنورترند پيشتازترند.
او تصريح كرد: بايد به اين موضوع توجه داشت كه فرهنگ ميزباني در كشور ما اين‌گونه است كه گفت‌وگو درباره مسائل اجتماعي، سياسي، فرهنگي و... در جمع ‏هاي خانوادگي و دوستان صرفا شكل صوري براي گذران وقت دارد و ميزبان تلاش مي ‏كند حتي با وجود عدم موافقت، با همراهي با مهمان صرفا رعايت ادب ميزباني نمايد چرا كه به جهت عدم وجود فرهنگ نقدپذيري هرگونه اظهارنظر مخالفي با برخورد احساسي و دلخوري طرف مقابل روبه‌رو مي‌شود و افراد به اين ترتيب درباره مسائل مختلفي صحبت مي ‏كنند بي‌آن كه هدف‏شان از گفت‌وگو دست يابي به نتيجه‏ اي خاص يا افزايش دانش و اطلاعات دقيق باشد.
عزيزي تصريح مي‌كند: يكي از پيامدهاي مهم شيوع چنين پديده‏اي در سطح جامعه، اهميت يافتن و بزرگ شدن مسائل غيرمهم در اذهان عمومي ‌و غفلت عمومي ‌از مسائلي است كه تنها متخصصان و كارشناسان اهميت آن را درمي ‏يابند.
سطحي‏ نگري در سايه فرهنگ شفاهي باعث رشد قضاوت‏ هاي نادرست و عدم درك روشن از مسائل جامعه مي‌شود و به اين ترتيب رشد آگاهي اجتماعي را به مخاطره مي‌اندازد. 
روزنامه آرمان

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

جامعه شناسی فرهنگ ایرانی  اگر یک روز به رانندگی در خیابان‌های یک شهر بپردازید، بدون تردید پی می‌برید که خیلی از موتورسوارها، زامبی هستند.

همه آنها نه، اما بیشترشان زامبی هستند.

مهم نیست که دانشجو باشیم، بازاری، کارمند یا استاد دانشگاه... در هر حال خیلی از ما وقتی موتورسیکلت سوار می‌شویم، مانند زامبی‌ها می‌رانیم تا زودتر به مقصد برسیم.

موتورسوارهای زامبی، هر روز اعصاب بسیاری از رانندگان را خرد می‌کنند و برایشان دردسر می‌سازند.

کدام راننده در ایران می‌تواند بگوید که موتورسوارها تاکنون برایش مشکلی ایجاد نکرده‌اند؟

آنها به هیچ قانون و مقرراتی اهمیت نمی‌دهند و مانند اسب‌سواری که در حال عبور از دشت و جنگل است، آزادانه در هر جای خیابان و بزرگراه و کوچه و پیاده‌رو تردد می‌کنند.

موتورسوارهایی که کاسکت ندارند و بعد از وقوع تصادف کشته می‌شوند و خانواده و فامیل و اطرافیان خودشان و کسی با آنها تصادف کرده را بدبخت می‌کنند، زامبی هستند.

موتورسواری که مسیر خیابان را خلف جهت طی می‌کند و از چراغ قرمز تقاطع رد می‌شود، یک زامبی است.

زامبی، انسانی است که به جان خودش و دیگران اهمیتی نمی‌دهد.

چند درصد از موتورسوارهایی که در شهر می‌بینید، به جان خودشان و دیگران اهمیت می‌دهند؟ بیشتر آنها زامبی هستند.

فرق موتورسوارهای خطرساز و متخلف، با داعشی‌هایی که جان انسان‌ها را می‌گیرند، در چیست؟

کسی که برای جان خودش ارزشی قایل نیست، جان و سلامتی شما را هم به رسمیت نمی‌شناسد، پس آن را به خطر می‌اندازد.

کسانی که قانون را تحت فشار قرار داده‌اند تا نتواند موتورسیکلت‌های متخلف را کنترل کند، خودشان از همان زامبی‌ها موتورسوار هستند.

 

ما بین میلیاردها مگس سفید پخش در هوا نفس می‌کشیم، از داخل تونلی تردد می‌کنیم که در برابر آب و حریق ایمن نیست، ساکن شهری هستیم که درخت‌هایش را قطع می‌کنند تا برج بسازند و هر روز موتورسواران زندگی مردم را نابود می‌کنند، اما همه این موضوعات را کنار گذاشتیم و تلاش می‌کنیم تا امین حیایی از خندوانه حذف شود.

 

اگر یک روز لیست کسانی که از بابت واردات قطعات یدکی موتورسیکلت‌های آشغال سبک نفع می‌برند، منتشر شود، آن هنگام می‌فهمیم که چقدر خاک بر سرمان بوده و خبر نداشتیم.

هر بلایی سرمان می‌آید، حق‌مان است.

ما خودمان هستیم که هر روز این همه بلا سر خودمان می‌آوریم، ولی آخرش دولت را مقصر می‌دانیم. بهارستان هم خودش را قاطی این ماجراها نمی‌کند...

فیس بوک


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور