انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در حالی روز هفتم اسفند برگزار شد که پیش بینی می شد با توجه به رد صلاحیت های گسترده صورت گرفته ، مردم استقبال چندانی به صندوق های رأی نشان ندهند ، اما برخلاف پیش بینی های اولیه صورت گرفته حضور مردم متفاوت بود، مردم نشان دادند که رسیدن به یک جامعه دموکراتیک و مردم سالار که مؤلفه ی مهم قدرت در جهان محسوب می شود تنها از صندوق های رأی می گذرد.
رأی مردم به لیست امید در تهران و پیامدهای آن مهم ترین مسئله ای است که فعالان سیاسی و اجتماعی به دنبال تحلیل آن هستند.
از نظر نگارنده رقابت در این دوره بین اصول گرایان و اصلاح طلبان نبود ؛ به دلیل اینکه بسیاری از نیروهای شاخص اصلاح طلبان در تهران و شهرستان ها رد صلاحیت شدند و اعلام پیروزی اصول گرایان از سوی رسانه های نزدیک به این جناح دور از واقعیت است.
در شهر تهران اصلاح طلبان با توجه به رد صلاحیت چهره های شناخته شده ی خود پس از رایزنی های صورت گرفته با معرفی "لیست امید" که به جز چند چهره سرشناس باقی فعالان سیاسی و اجتماعی ناشناس و جوان بودند ، پا به عرصه ی رقابت گذاشتند.
مردم هم با برداشتن گام دوم برای اصلاح امور کشور با رأی کامل به این لیست نشان دادند حاکمیت مطلق اصول گرایان در سه دوره قبل مجلس ناکارآمد بوده و کشور برای توسعه ی اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی نیاز به مجلسی توان مند ، کارآمد و قانون گرا دارد.
با نگاهی به تاریخ تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب متوجه خواهیم شد که مردم در شرایط سیاسی مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده اند که در جای خود قابل تحلیل و بررسی می باشد.
مردم اگر بدانند رأی شان اندک تاثیری هم دارد بدون شک نقش آفرین خواهند بود.
عملکرد دولت قبل موجب شد تا مردم درخرداد 92 پیام شان را به حاکمیت برسانند و هم اکنون نیز با کارنامه نسبتاً ناموفق مجلس نهم خواهان تغییر و خانه تکانی در بهارستان شدند.
پیروزی صددرصدی لیست اصلاح طلبان در تهران که از آن می توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انتخابات یاد کرد ، پیام های روشنی دارد که به مهمترین آنها در ذیل اشاره می شود:
1. مردم نشان دادند که جریان اصلاحات را نمی توان نادیده گرفت ، اصلاحات یک پروسه ی اجتماعی است که برای برون رفت از چالش های پیش روی کشور و تبدیل به یک کشور توسعه یافته امری ضروری و لازم می باشد.
2. اصول گرایانی که به حضور در مجلس اصرار دارند و از رد صلاحیت درست یا غلط رقبای خود استقبال می کنند شایسته ی وکالت نمی باشند و به آنها پیام دادند که باید در مواضع و جهت گیری های سیاسی و اجتماعی خود تجدیدنظر کنند.
3. ایجاد محدودیت و دیوارکشی در عرصه ی سیاسی و رسانه ای با وجود شبکه های مجازی نتیجه ی معکوس می دهد.
این انتخابات نشان داد که شبکه های مجازی گوی سبقت را از رسانه ی به اصطلاح ملی ربوده اند و مدیران صدا و سیما باید برای جلوگیری از ریزش بیشتر مخاطبان خود و هجوم آنها به شبکه های ماهواره ای و مجازی فکری عاجل نمایند.
نمایندگان پیروز در انتخابات هم باید ضمن رعایت اخلاق قدر آرای مردم را بدانند و در شأن موکلان خود عمل کنند و بدانند که :
اگر به مردم خدمت نکنند سرنوشت اصول گرایان در انتظار آنهاست !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سخنان آن نماینده ملت! در مجلس، تلنگری است به خود؛ فرصت خوبی است که دوباره بعضی مفاهیم را بازاندیشی کنیم:
ایران، ایرانی بودن، فرهنگ ایرانی، جامعه ایرانی....
فرصت خوبیست که این بار با نگاهی نقادانه بیندیشیم که سطح فرهنگ در این سرزمین چقدر پایین است، و این رفتارها و این رویکردهای کاملا فاشیستی چقدر عادی شده! اصلا شده غذای هر روزمان! هر روز باید ببینیم و بشنویم، اصلا خودمان هم این کارها را باید انجام دهیم!
بیفرهنگی شده بخشی از فرهنگ ما !
اگر مفهوم سیاست در تعریف افلاطون علم تدبیر مُدُن بود و اگر در تعریف فارابی، تدبیر و حرکت دادن جامعه به سوی ایجاد جامعه آرمانی، در روزگار ما سیاست یعنی فریب، یعنی فرصتطلبی، یعنی حذف یکدیگر، یعنی انحصارطلبی !
دروغ گفتن برای ما به عادتی جاری بدل شده؛ شده بخشی از فرهنگ ما، اصلا بخشی از مبانی تربیتی و آموزشی ماست !
« فاشیسم » شده بخشی از جهان بینی ما !
آری!
فاشیسم را فقط در آن تصاویر و روایت های بازمانده از دوران هیتلر و موسولینی نباید دید.
دقیق تر نگاه کنید، آن عینک ها را بردارید و ببینید که قلعه اهریمنی فاشیسم چگونه روز به روز از میان ابرها و سایه های تاریک نمودار می شود.
امروز این زنگ خطر را باید به صدا درآوریم، با چراغی در دست، در میان ابرهای تاریک باید کوچه به کوچه بگردیم و آرام در گوش ها نجوا کنیم که طاعون دارد میآید، طاعون!
نمی دانم درد در این سرزمین واقعا چه مفهومی دارد اما به راستی دردناک است که هر روز ببینی آن برج شیطان دارد بزرگتر می شود و کاری نمی توانی بکنی و شگفت آنکه کسی نمی بیند و هر آن کس که می بیند، هر بار از ترس به خود می پیچد و چشمانش را می بندد؛ یعنی من ندیدم !
نمی دانم ماجرای افراط و تفریط در این سرزمین تا کی می خواهد ادامه یابد؟!
چرا به فرزانگان، راستان و روشنان پشت کردهایم و به انزوایشان کشاندهایم؟
هیچ فکر کرده ایم سرانجام این افراط و تفریط ها چه خواهد بود؟
هیچ فکر کردهایم افراط و تفریط در هر شکلش و از هر سنخش سر و ته یک کرباس است و ادامهاش جز نابودی دستاوردهای سالیان درازمان، چیز دیگری نخواهد بود؟
آیا وقتی جامعه سوار بر گردونهای بدون توقف یک راست به طرف انحطاط و از هم گسیختگی برود، دیگر فرصتی برای پشیمانی و اصلاح وجود دارد؟!
* گفتنی است نادر قاضی پور نماینده منتخب مردم ارومیه طی سخنانی قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز داشته بود « «مملکت را به آسانی به دست نیاوردهایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند تا آبرویتان برود؟!» ( این جا )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تبريک به همکاران عزيز ، تبريک به همه فرهنگيان فرهيخته که از سرتاسر ايران به مجلس شوراي اسلامي راه يافته اند .
تبريک ويژه به معلماني که که در سايه ائتلاف نهادهاي مدني به خانه ملت راه يافتند .
تبريک به معلمان ، دانش آموزان ، اولياي محترم دانش آموزان ، جوانان ، بزرگسالان ، ميان سالان و کهن سالاني که با حضور آگاهانه و مدبرانه خود حماسه هفتم اسفند را آفريدند .
از زماني که مديريت هوشمند صداي معلم براي اولين بار بحث « فراکسيون صنفی معلمان » در مجلس شوراي اسلامي را مطرح نمود ( که براي برخي هدفي دست نايافتني بود ) تا کنون که اين فراکسيون پايه ريزي مي شود ، زمان چنداني نگذشته است .
بعد از حماسه هفتم اسفند ؛
منتخبين جديد و تازه نفس با حفظ احترام ، چوب امدادي را از دست پيش کسوتان خود دريافت کرده با بهره گيري از تجربيات ارزشمند آنان به مسابقه دوي امدادي ادامه مي دهند .
کساني که توفيق خدمت نيافته اند ، همه تجربيات مثبت و منفي خود را در طبق اخلاص در اختيار رهروان جديد قرار مي دهند ، زيرا در دوره ديگر باز اين جوب ها دست به دست مي شود ولي حرکت جامعه به سوي تعالي و پيشرفت همواره ادامه دارد .
اين بار نوبت منتخبان مردم و تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که با ارائه برنامه هاي مدون و روشن ريشه هاي عوام فريبي و کلي گويي را بخشکانند .
فرهنگيان فرهيخته از منتخبان فرهنگي و نهادهاي مدني معلمان انتظار دارند که بي توجه به تفاوت گرايش سياسي ، در سايه ائتلاف هاي فراگير ،برنامه هاي مدون ، روشن و قابل اجراي ائتلاف خود را ارائه نمايند تا در عمل تلاش هاي مذبوحانه ، عوام فريبان فرصت طلب که بدون برنامه با شعارهاي توخالي و غير دست يافتني تبليغ مي کنند را ناکام نموده ، راه تعالي و پيشرفت جامعه به سوي اهداف سند چشم انداز را فراهم نمايند .
دوران کوتاه مبارزات انتخاباتي پايان يافته است .
همه راه يافتگان به خانه ملت ، بايد فارغ از گرايش سياسي متفاوت ، دست در دست يکديگر براي اعتلاي جمهوري اسلامي ايران همچون يک تيم ملي تلاش نمايند .
پسا تحريم و پسا انتخابات در هم آميخته شده است . براي پيشرفت و رسيدن به اهداف سند چشم انداز همه گروه تلاش مي کنند تا زمان از دست رفته را جبران نمايند .
تنهار راه پيشرفت و تعالي ، تنها راه حلˏ عملي دست يابي به اهداف سند چشم انداز ، ... و عبور از شرايط کنوني ، پرواز به سوي برنامه هاي روشن ، قابل وصول و دست يافتني است .
براي پرواز به دو بال نياز داريم :
تشکل هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي دو بال پرواز مي باشند . هرچقدر اين دو بال قوي تر باشند ميزان اوج گيري جامعه مدني بيشتر و بيشتر مي شود . پس وظيفه همه شهروندان آن است که در تقويت اين دو بال تلاش نماييد .
تحليل آراي نامزدهاي مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي نشان مي دهد در حماسه هفتم اسفند ، اکثريت قابل توجهی ازمردم ( به خصوص در شهر هاي بزرگ مانند تهران ) به آن چنان بلوغ سياسي و اجتماعي دست يافتند که به ائتلاف ها و ليست کامل ائتلاف ها روي آورده اند .
وقتي مردم متفرق و جدا از هم با ريسمان تشکل ها و ائتلاف ها به هم پيوسته شدند حماسه اي آفريدند که دوست و دشمن آن ر ستودند .
اشاره به برخي از پيام هاي تبريک ، گوياي عظمت خلق اين حماسه بزرگ مي باشد .
مقام معظم رهبري :
" خداوند دانا را سپاس که در آزمون بزرگي ديگر ، ملت آگاه و مصمم ايران را به پيروزي رسانيد ، آنان توانستند براي سي و ششمين با از آغاز انقلاب اسلامي ، در انتخاباتي سراسري ، با عزم راسخ و شور و نشاط به ياد مادني ، حضوري يابند و سرنوشت کشور را در مقطع قانوني ، رقم زنند . نمايندگان خود را براي تشکيل دو مجلس پر قدرت و پر اهميت برگزينند و بار ديگر مردم سالاري ديني را در چهره درخشان و پر اقتدار خود به جهانيان نشان دهند ."
آيت الله هاشمي رفسنجاني :
" کسانی که احساس پیروزی میکنند نیز باید به این واقعیت توجه کنند که اگر قدر نعمت را ندانند خدا آن را از آنها میگیرد. آنها نباید مغرور شوند و حتی بیش از رقبای خود باید به این واقعیت که عالم محضر خداست توجه داشته باشند و خود را در خدمت به مردم و تقویت بنیانهای اخلاقی و آرمانهای انقلابی متعهد بدانند. این، راهی است که امام خمینی پیش پای ما قرار داده است، راهی که عزت و اقتدار ما در پیمودن آنست.
حسن روحاني ، رياست محترم جمهور مردم :
رقابت پايان يافت ،حال وقت آن است که با همدلي و همزباني ملت و دولت راهي تازه بگشايم و به اتکاي توان داخلي و استفاده از فرصت ها ي خارجي ، فصلي نو در رشد و شکوفاي اقتصاد ملي بگشايم .
علي لاريجاني ، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي :
اميدوارم ان شاء الله انتخابات باعث خير برکت و پيشرفت براي کشور باشد و مسير آينده کشور که احتياج به همگرايي و همدلي بيشتر هست .
تنها راهˏ حل، تقويت نهاد هاي مدني و رسانه ها ، حضورفعال و موثرˏ فرهنگيان فرهيخته در صحنه مي باشد . کناره گيري از تشکل ها سم مهلک براي توسعه پايدار مي باشد .
به خاطر داشته باشيم که همواره عوام فريبان فرصت طلب در کمين نشسته اند تا تشکل هاي مدني و رسانه ها را تخريب نمايند .
مناسب ترين راهکار براي اصلاح آموزش و پرورش که ورودي آن فرزندان ملت (بزرگترين سرمايه خانواده ها ) و خروجي آن نيروي انساني جامعه ( بزرگترين سرمايه هر جامعه ) است ، ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار اين نهاد مردمي و فراگير است .
عزم ملي هم يعني تعامل سازنده اصول گرا ، ميانه رو، اصلاح طلب براي ارائه برنامه هاي مدون ، روشن و قابل اجراء و عقيم کردن شعار هاي توخالي و غير قابل اجراي عوام فريبان فرصت طلب مي باشد .
نتيجه گيري :
همان طور که ملاحظه مي فرماييد بحث بر سر آن نيست که کدام نماينده ميانه رو ، اصول گرا يا اصلاح طلب است ؟
* « فراکسيون صنفی معلمان » ترکيبي از نمايندگان اصول گرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش عزم ملي ايجاد شود .
* « فراکسيون صنفی معلمان » ترکيبي از نمايندگان اصول گرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند عوام فريبان فرصت طلب را ناکام نمايند .
* « فراکسيون صنفی معلمان » ترکيبي از نمايندگان اصول گرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا « سازمان نظام معلمي »در مجلس دهم شکل بگيرد .
* « فراکسيون صنفی معلمان » ترکيبي از نمايندگان اصول گرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا منزلت و معيشت معلمان ارتقاء يابد .
* « فراکسيون صنفی معلمان » ترکيبي از نمايندگان اصول گرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا خروجي آموزش و پرورش شهروندي باشد که توسعه پايدار را جايگزين توسعه نمايد .
* خواسته به حق امروز ( پسا تحريم و پسا انتخابات ) مردم هميشه در صحنه و حماسه ساز ، از تشکل هاي مدني ، نخبگان اجتماعي ، تحليل گران اقتصادي – سياسي ، راه يافتگان به خانه ملت برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء براي اصلاح موارد فوق الذکر مي باشد .
گروه رسانه و تشکل/ نزدیک به دو دهه از فعالیت تشکل " کانون صنفی معلمان ایران " می گذرد . این تشکل در اساسنامه خود به عنوان " غیر سیاسی و غیر انتفاعی " معرفی شده است . از ده عضو موسس اولیه این تشکل در حال حاضر هیچ یک از آن ها در هیات مدیره فعلی حضور ندارند .
پس از روی کارآمدن دولت احمدی نژاد و تجمعات معلمان که به دعوت این تشکل و نیز سازمان معلمان ایران و در سال 85 در مقابل مجلس صورت گرفت پرونده فعالان تشکل ها به ویژه کانون صنفی معلمان زیر ذره بین نهادهای امنیتی قرار گرفته است .
انتظار می رفت با آمدن دولت تدبیر و امید فصل جدیدی در نگاه به این تشکل گشوده شود .
با این که مجمع عمومی سازمان معلمان ایران پس از یک وقفه 10 ساله روز سه شنبه 24 / 9 / 94 در باشگاه فرهنگیان تهران و با موافقت مسئولان برگزار شد اما تاکنون پروانه فعالیت این تشکل از سوی وزارت کشور دولت روحانی تمدید نشده است .
انتخابات مجلس دهم و رویکردی که برخی از فعالان این تشکل در این مورد اتخاذ کردند بهانه ای شد تا گفت گویی با شیرزاد عبداللهی یکی از اعضای هیات موسس این تشکل داشته باشیم .
انتخابات به پایان رسید اما آنچه در این میان همچون دورههای پیشین انتخابات مشهود بود، فقدان احزاب قدرتمند و فراگیر در عرصه انتخابات کشور بود. ارائه لیستها و ائتلافهای گوناگون نشان میدهد این رکن اصلی دموکراسی همچنان پاشنه آشیل توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور است. هرچند در دو انتخابات اخیر صفبندیهای مشخصتری در فضای سیاسی کشور میان دو جریان اصلاحات و اصولگرا ایجاد شد، اما نکته مهم این است که هر دوی این جریانهای اصلاحطلب و اصولگرا درواقع دو نوع گفتمان هستند و ماهیت گفتمان discourse ساحتی از ایده Idea است و ایده ذاتا ماهیتی آسمانی دارد که به ساحت تفکر مربوط است. در حالی که در سیاست باید روی زمین سفت قدم برداریم.
به عبارت دیگر ، گفتمان بهعنوان ساحتی آسمانی برای آنکه زمینی شود باید تجسد پیدا کند و این تجسد صورت نمیگیرد مگر در کالبد احزاب. قطعا گفتمان و ایدهای کلان اس و اساس تشکیل احزاب است و این یعنی شاهد چرخشهای ایدئولوژیک و فکری خلقالساعه در احزاب نباشیم؛ همچنانی که در ایران شاهد بودهایم برخی احزاب در دهه 60 و 70 یک دیدگاه و دکترینال اقتصادی یا فرهنگی داشتند و در دهه 80 و 90 یک دیدگاه کاملا متفاوت.
اما سخن ما در مورد تحلیل مفهوم گفتمان و ایده و تفاوتها و اشتراکات آن با حزب در ساحت فلسفه سیاسی نیست، بلکه سخن ما کاملا زمینی است. یعنی میخواهیم بگوییم برای داشتن جامعهای بهتر باید احزابی با پایگاه مردمی قوی داشته باشیم و بودن صرف گفتمانها در فضای سیاسی جامعه شرط لازم است اما مطلقا شرط کافی نیست.
حال سوالی که اینجا مطرح میشود این است که از قِبَلِ بودن احزاب قدرتمند و فراگیر چه خیر و برکتی برای ما حاصل میشود.
در پاسخ میتوان گفت مساله اصلی در این میان قدرت است، یعنی احزاب اولا برای به قدرت رسیدن، دوما برای بقا در امتداد طولی قدرت و سوما بسط عمقی قدرت در لایههای جامعه و ساختارهای حاکمیتی، باید خود را ملتزم به یکسری اصولی بدانند که توجه و بسط این اصول از سوی احزاب توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... کشور و جامعه را در پی دارد. حال این اصول چه چیزهایی هستند:
داشتن برنامههای توسعهای کلان: احزاب قدرتمند برای حضور در ساختار حاکمیت - قدرت باید به شعارها و وعدههای دادهشده خود به مردم عمل کنند، در غیر این صورت نمیتوانند در ساختار حاکمیت- قدرت به حیات خود ادامه دهند. بنابراین احزاب برای ادامه حیات سیاسی خود برنامه توسعهای کلان تعریف و تدوین میکنند تا در چارچوب آن برنامهها در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... به پیش بروند. این در حالی است که به جرات میتوان گفت تمامی احزاب ایران فاقد برنامههای توسعهای کلان هستند و کاملا باری به هر جهت عمل میکنند.
توجه به شایستهسالاری: احزاب برای آنکه بتوانند همواره در ساختار حاکمیت- قدرت حضور داشته باشند، باید گلادیاتورهای خود را به عرصه کارزار بفرستند. یعنی افرادی که بتوانند برنامههای توسعهای کلان حزب را در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... عملیاتی کنند.
بنابراین در یک فرآیند پالایش درونحزبی همواره افراد شایسته و توانمند که سالها در حزب بودهاند و توانمندیهای خود را به اعضای حزب نشان دادهاند به راس حزب میرسند و طبیعتا این افراد اگر در ساختار حاکمیت و مدیریت کشور قرار گیرند، میتوان امید داشت که کشور و جامعه با رشد و آبادانی بیشتری توسعه یابد.
کادرسازی و تجربهاندوزی: شاید بتوان مهمترین مشکل در ساختار سیاسی ایران را در این اصل دید که افراد دفعتا و با یک چشم برهم زدن وارد راس ساختار حاکمیت- قدرت میشوند. کم نیستند افرادی که تا روز قبل از انتخابات در روستا یا شهرشان ماستبندی داشتند یا معلم مدرسه بودند یا صندوقدار یا رئیس بانکی بودند یا خانم کارمند زیبارویی بودند و روز بعد به واسطه تبلیغات رنگارنگ یا قومیتگرایی و ... بر صندلی شورای شهر یا مجلس نشستهاند، بدون آنکه حتی یک روز تجربه سیاسی و مدیریت اجرایی و قانونگذاری داشته باشند.
در حالی که احزاب برای تداوم و حیات سیاسی خود در آینده به کادرسازی میپردازند و این کادرسازی درواقع انتقال تجارب سیاسی و اجرایی به نسلهای جدید است. بهعنوان مثال دیوید کامرون، اوباما، فرانسوا اولاند و ... از جوانی در احزاب مورد علاقهشان و در پایینترین سطح حزب مشغول به فعالیت بودهاند و سالهای بسیاری بعد از آن توانستند به راس حاکمیت کشورهایشان برسند.
پاسخگو بودن: در حال حاضر کدام حزب نسبت به شرایط امروز اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... کشور پاسخگو است؟
احزاب قدرتمند و فراگیر همواره برای استمرار حیات سیاسی، خود را پاسخگو میدانند. از این رو افراد منتخب در وهله نخست منتخبان همحزبیهای خود هستند و سپس منتخب مردم و این بدان معناست که افراد نمیتوانند هر تصمیم و هر اقدامی را که خود صلاح بدانند انجام دهند. چراکه افراد خود را در چارچوب حزب مسئول و پاسخگو میبینند؛ به عبارت دیگر پاسخگو بودن همچون ترمزی عمل میکند که فرد را از هرگونه تصمیم و اقدام خودسرانه و خارج از برنامه و سیاست حزب برحذر میدارد.
حال شما این نکته را با برخی دولتمردان سالهای اخیر مقایسه کنید که بعد از به قدرت رسیدن خود را پاسخگوی هیچکسی نمیدیدند و هر تصمیمی را که به نظرشان صحیح میآمد اجرایی میکردند.
نقد درونحزبی: حزب هیچگاه خود را کامل نمیبیند. درواقع هرچند دکترینال و مانیفست و برنامههای کلان حزب همواره ثابت و لایتغیر است، تاکتیکها و برنامههای خرد براساس اقتضائات و نیازها و چالشهای روز جامعه و براساس نقد درونحزبی همواره تغییر میکند. همچنین زیر ذرهبین قراردادن عملکرد افراد فعال در ساختار حاکمیت- قدرت و نقد عملکرد آنها موجب میشود که فرد عملکردی خارج از سیاستها و برنامههای حزب نداشته باشد. چراکه در این صورت ممکن است یک فرد با اقدامات و تصمیمات خودسرانه خود حیات سیاسی یک حزب را با تمام سرمایههای انسانی و مادیای که دارد، به نابودی بکشاند.
همچنانکه گفته شد احزاب برای دوام و بقا در قدرت، خود را ملزم به تحقق شعارها و وعدههای دادهشده خود میدانند، از این رو بقای یک حزب یعنی عمل به وعدههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... و این مساوی است با توسعه پایدار کشور.
به عبارت دیگر احزاب با توسعه و پیشرفت و آبادی کشور و ایجاد رفاه و آرامش عمومی در مردم به واسطه عمل به وعدهها و شعارهایی که داده است، بقای خود را در ساختار حاکمیت- قدرت تضمین میکنند. از این رو داشتن احزاب قوی و فراگیر میتواند به رشد و توسعه پایدار کشور در زمینههای گوناگون منجر شود.
روزنامه فرهیختگان
گروه استان ها و شهرستان ها/
نماینده منتخب مردم همدان و فامنین در همین دوره مجلس شورای اسلامی نظر خود را در خصوص همراهی با امیر خجسته در مجلس دهم مطرح کرد.
حمیدرضا حاجیبابایی در حاشیه دیدار با مردم گفت: دیروز روز رقابت بود و امروز روز سازندگی و عظمت جمهوری اسلامی است.
وی تأکید کرد: باید پشت سر رهبری بایستیم و مجلس قدرتمند ضد استکبار تشکیل دهیم که بتواند از حقوق مردم دفاع کند.
حاجیبابایی با بیان اینکه مجلس دهم باید کارآمدی در نظام را افزایش دهد، یادآور شد: مجلس آتی باید مشکل رکود و مسائل اقتصادی را برطرف کند و بتواند در مسیر اشتغال و معیشت مردم و مسائل مورد نیاز آنها اثرگذار باشد.
وی با اشاره به اولویت اصلی و اساسی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اولویت اصلی من این بوده که با همکاری دیگر نمایندگان زیرساختهای موجود توسعه را در همدان تکمیل کنیم .
وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که ” آیا در کنار امیر خجسته میتوانند زوج خوبی برای پیگیری امور و حقوق مردم همدان باشند”، گفت: چرا نتوانیم، من با هریک از افرادی که به عنوان نماینده از سوی مردم انتخاب میشود، کار میکنم و تلاش بر این است که با هم قدم برداریم و همدان را به سمت توسعه ببریم.
پایگاه اطلاع رسانی مریانج
گروه رسانه و تشکل/
همان گونه که قبلا نیز آمد ( این جا ) و پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ، سه تن از همکاران فرهنگی به نام های « داود محمدی » ، « فریده اولاد قباد » و « فاطمه سعیدی » موفق شدند به عنوان نمایندگان مردم تهران به مجلس راه یابند .
« گروه صدای معلم » این موفقیت بزرگ و شیرین را به آقای « داود محمدی » و خانم ها « فریده اولاد قباد » و « فاطمه سعیدی » و نیز تشکل های معلمان تبریک گفته و در کنار این دوستان پی گیر مطالبات و خواسته های جامعه فرهنگیان کشور خواهد بود .
پایان پیام/
گروه رسانه / خبرگزاری فارس امروز شنبه هشتم اسفند ماه و در ساعت 18 / 16 و پس از آن که مطابق گزارش ها و مشاهدات ما ،کار شمارش آراء در بسیاری از حوزه های انتخابیه ( مدارس ) تهران به پایان رسیده و نتیجه تقریبی آراء مشخص شده است اقدام به انتشار یک یادداشت ( بدون نام ) کرده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم
گروه استان ها و شهرستان ها /
همان گونه که قبلا نیز در صدای معلم آمد ( این جا ) آقای « مسعود رضایی » کاندیدای مجلس دهم از همکارانی بوده است که مورد حمایت تشکل های فرهنگیان بوده و میثاق نامه امضا کرده است .
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان فارس از مجموع شمارش آرا 559 صندوق اخذ رای در شیراز بهرام پارسایی با بیش از 200 هزار رای، فرج الله رجبی با بیش از 190 هزار رای و مسعود رضایی با 150 هزار رای مستقیم وارد مجلس شورای اسلامی شدند.
« گروه صدای معلم » این موفقیت را به آقای مسعود رضایی و نیز تشکل های معلمان تبریک گفته و در کنار ایشان پی گیر مطالبات و خواسته های جامعه فرهنگیان کشور خواهد بود .
پایان پیام /
مشخصات و فعالیت ها :
مسعود رضایی در سال ۱۳۳۶ متولد شد و دوران کودکی خود را در خانواده ای مذهبی گذراند و سپس دوران متوسطه ی خود را در دبیرستان داریوش سابق واقع در خیابان زند شیراز در رشته طبیعی به پایان رساند.
لازم به ذکر است که وی از شاگردان برجسته استاد بزرگ ، محمد بهمن بیگی و مورد ستایش او هم در زمان شاگردی و هم در دوران معلمی بوده است.
سابقه تحصیلی :
– مدرک دیپلم در سال ۱۳۵۴ از دبیرستان داریوش
– فوق دیپلم از دانشسرای تربیت معلم
– کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز
– کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه شیراز
سابقه فعالیت های اجرایی و سیاسی :
– مسئول کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی استان فارس
– مشاور فرهنگی سیاسی شهردار شیراز
– دبیر آموزش و پرورش شهرستان شیراز
– رئیس تعاونی مصرف آموزش و پرورش
– راهنمای تعلیمات فرهنگیان
– مدرس ضمن خدمت آموزش و پرورش
– فعال سیاسی در حوزه دانشجویی و احزاب
– همکاری در برگزاری انتخابات در ادوارهای مختلف
سابقه تحقیقی :
– تالیف کتاب با عنوان سیری در اندیشه غزالی
– تالیف دو جلد به نام های شیرین نماد آزادی زن و تقابل و تفکر نو و کهنه (در دست چاپ )
– مقاله ای در رابطه با عدم توسعه در ایران
گروه اخبار/
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور شاخص های تعیین مشاغل حاکمیتی را مشخص کرد.
وظایف واحد سازمانی
بر اساس این مصوبه، نوع وظایف واحد سازمانی در تطبیق با امور حاکمیتی ، محل جغرافیایی استقرار پست سازمانی ، حساسیت شغل (پست)، عدم امکان انجام وظایف پست سازمانی توسط بخش غیردولتی، پست های سازمانی واحدهای سازمانی مستقر در ستاد مرکزی و ستادهای استانی وزارتخانهها سازمان های مستقل تحت نظر رئیسجمهور و مؤسسات دولتی و استانداری ها که عهدهدار وظایف سیاست گذاری، هدایت و نظارت هستند، به عنوان مشاغل حاکمیتی محسوب میشوند.
بر اساس مصوبه دولت، پست های خدماتی و پست های (مشاغل) مربوط به امور خدماتی و پشتیبانی از قبیل حمل و نقل، تعمیر و نگهداری، خدمات رایانهای، امور چاپ و تکثیر، امور آشپزخانه و رستوران، نگهبانی، باغبانی، نامهرسانی، ماشیننویسی و امور تأسیساتی، شغل حاکمیتی محسوب نمیشوند.
سایر پست های واحدهای سازمانی معاونت پشتیبانی یا اداری و مالی و عناوین مشابه در ستاد مرکزی و ستاد استانی دستگاه اجرایی، شغل حاکمیتی محسوب میشوند.
مشاغل حاکمیتی
پست های سازمانی (مشاغل) منشی، رئیس دفتر، مسئول دفتر، متصدی امور دفتری و بایگانی و ماشیننویس در حوزه دفاتر وزیران و معاونان رئیسجمهور، استانداران، معاونان وزرا و همطراز آنها، شغل حاکمیتی محسوب میشوند.
بر این اساس ،دستگاه های اجرایی در موارد استثنایی که پست ها و مشاغل موضوع این بند را به دلایل امنیتی یا ضرورت های اجتنابناپذیر، حاکمیتی تشخیص میدهند، پیشنهاد خود را با ذکر دلایل توجیهی به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور ارایه کنند تا نسبت به این گونه پست ها و شاغلان آنها تصمیمگیری شود.
درباره پست های سازمانی واحدهای سازمانی در سایر واحدهای تقسیمات کشوری (شهرستان، بخش و دهستان) به این ترتیب عمل خواهد شد که چنان چه واحد سازمانی مستقر در واحدهای تقسیمات کشوری براساس شاخص های مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور عهدهدار وظایفی باشد که به عنوان حاکمیتی شناخته شود (نظیر صدور مجوز، تأیید صلاحیت و نظارت)، پستهای مربوط به عنوان مشاغل حاکمیتی شناخته شوند.
واحد سازمانی
همچنین چنانچه واحد سازمانی مستقر در واحدهای تقسیمات کشوری از نوع واحد عملیاتی نظیر پارک ملی، مجتمع بهزیستی، مرکز آموزش فنی و حرفهای، واحد ثبتی و بیمارستان باشد، تمامی پست های (مشاغل) آن واحد به عنوان مشاغل تصدی محسوب می شوند، مگر در مواردی که مطابق بند (ل) ماده (۸) قانون مدیریت خدمات کشوری با تأیید هیئت وزیران قابل واگذاری به بخش غیردولتی شناخته نشوند که در این صورت پستهای (مشاغل) مربوط به عنوان مشاغل حاکمیتی محسوب میشوند.
بر این اساس ،از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، هرگونه درخواست صدور مجوز استخدام رسمی از سوی دستگاه های اجرایی منوط به تعیین مشاغل حاکمیتی آن دستگاه میباشد.
بر اساس این مصوبه، دستگاه های اجرایی موظفند براساس این تصویبنامه، امور و مشاغل حاکمیتی و تصدیگری خود را احصا و به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور اعلام کنند.( پاراف )