«پوپولیسم» را به اشکال مختلف تعریف کردهاند؛ من اگر بخواهم پوپولیسم را در یک عبارت کوتاه بیان کنم آن را نظام فکریای میدانم که بر فضیلت بیسوادی پای میفشارد!
پوپولیستها هم عوامزدهاند، هم عوامفریب! آنها به زبان تودههای کمسواد سخن میگویند و تودههای کمسواد را در مقابل طبقه باسواد و نخبه تهییج و تحریک میکنند.
پوپولیسم همانطور از ریشه لغویاش (Popular) برمیآید، ادعای «مردمی بودن» دارد ولی کدام مردم؟ مردمی که نگاهی غیرکارشناسانه، بدوی، روزمره و عرفی-عادتی-عاطفی به همه چیز دارند!
گرچه پوپولیسم در عرصه سیاست نمودهای وسیعی دارد ولی من میخواهم در این یادداشت از نمودهای غیرسیاسی پوپولیسم سخن بگویم. «رسالت روشنفکر» این است که با توده مردم صحبت کند، با زبانی که برای آنها قابل فهم باشد و در عین حال سخت مراقبت کند که دچار عوامزدگی و عوامفریبی نشود. این کار، کار آسانی نیست و نیاز به تمرین و مراقبت دارد. کاری است شبیه بندبازی!
هرکدام از ما به درجاتی دچار پوپولیسم هستیم؛ هروقت که نظر «عوامانه» را به نظر «کارشناسی» و «تخصصی»، ترجیح میدهیم یک پوپولیست هستیم!
نمونههایی از گزارههای پوپولیستی را که در محاورات روزمره ما شنیده میشوند ذکر میکنم:
«مگر پدربزرگها و مادربزرگهای ما مشاوره پیش از ازدواج میرفتند که سالهای سال به خوبی و خوشی کنار هم زندگی میکردند؟!»
«این داروهای شیمیایی یک جا را درست میکنند،صد جا را خراب میکنند، داروهای گیاهی طبیعیاند و به بدن صدمه نمیزنند!»
«جلوگیری از بارداری دخالت در کار خداست، روزی دست خداست، خدایی که دندان دهد نان دهد!»
این همه آدم حتما یک چیزی میفهمند که دارند این کار را میکنند! مگر میشود این همه آدم اشتباه کنند؟!»
«پوپولیسم» چگونه «بازتولید» میشود؟
دو جریان (گرچه بهظاهر ضد هم) تقویتکننده پوپولیسم هستند: یکی جریانی که با باورهای عوامانه کاسبی میکند؛ برای مثال مدتی پیش پای سخنرانی کسی نشستم که ادعا میکرد با «طب اسلامی» همه بیماریها را درمان میکند، این فرد تمام پیشرفتهای پزشکی از «سیتی اسکن» و «آنژیوگرافی» گرفته تا «رادیولوژی» و «شیمیدرمانی» را توطئه یهود برای بیمارکردن مسلمانان میدانست و ادعا میکرد در «مطب» خود تمام بیماریها را از «اسکیزوفرنی» گرفته تا «لوسمی» از طریق داروهای گیاهی و رژیم غذایی و حجامت درمان میکند! بدیهی است که این گفتمان چیزی جز یک کاسبکاری عوامفریبانه نیست.
اما از آنطرف متخصصان و نخبگانی که حاضر نیستند از «برج عاج» فرود آیند و برای مخاطب غیرمتخصص حرف بزنند و بنویسند هم تقویت کننده پوپولیسم هستند.
گاهی که با برخی همکاران پزشک، روانپزشک یا روانشناسم در محافل اجتماعی و حتی مهمانیها مینشینم میبینم که آنها آنقدر حتی در محاورات روزمره از اصطلاحات تخصصی (چه بهجا و چه نابهجا!) استفاده میکنند که ارتباطشان با بخش بزرگی از بدنه اجتماع قطع میشود. این گروه از نخبگان «برج عاج نشین» هم ناخواسته آب به آسیاب پوپولیستهای کاسبکار میریزند.
«رسالت روشنفکر» این است که با توده مردم صحبت کند، با زبانی که برای آنها قابل فهم باشد و در عین حال سخت مراقبت کند که دچار عوامزدگی و عوامفریبی نشود. این کار، کار آسانی نیست و نیاز به تمرین و مراقبت دارد. کاری است شبیه بندبازی!
سایت شخصی
عفو رسول بداقی ، موضع رادیکال ها و چپ ها را در کانون های صنفی تضعیف می کند/ مطالبات صنفی را با چه روش هایی پی گیری کنیم/ بدون هزینه و زحمت هیچ امرمطلوبی حاصل نمی شود/ هزینه فعالیت صنفی ، توببخ ، احضار حراست ،کسر حقوق، بازداشت و زندان است ؟ / در فعالیت صنفی باید فایده بیش از هزینه باشد/ رادیکالیزه کردن فعالیت صنفی و تحمیل بار سیاسی و انقلابی و ایدئولوژیک بر آن فقط باعث درد و رنج بیشتر معلمان می شود. این اتفاقی است که از سال 86 به این سو افتاده است/ اصل عدالت خواهی را به خاطر ضرر جانی یا مالی نمی توان تعطیل کرد/ فعالیت صنفی نه جنبش عدالت خواهانه است و نه مبارزه برای آزادی و دموکراسی/ قهرمان بازی و زندان کشیدن در کنش های صنفی نتیجه معکوس می دهد/ آزادی چند معلم زندانی، حربه ای احساسی را از دست رادیکال ها می گیرد/ آموزش و پرورش در اصل یک نهاد حکومتی است
هر حرکتی که از مجاری قانونی پیگیری شود هیچ گاه با برخورد مواجه نخواهد شد/ سکوت و منتظر ظهور قهرمان بودن خصوصیت بارز اغلب ما ایرانی هاست/ منتقد درکنار جامعه بوده و قصد ویرایش و اصلاح آن جامعه را دارد/ با مطالعه و آگاهی کامل از حق و حقوق قانونی خود ، در چارچوب قانون و موازین تعیین شده بایستی پیگیر مطالبات خود باشیم
قدرتمندترين ابزاری که سندیکاها ، اتحاديه ها و نهاد هاي مدني از آن بهره مي برند مذاکره دسته جمعی متکي به کارˏ کارشناسي است/تا زماني که معلمان ايران به تشکل هاي معلمي خود ، بي مهري مي کنند و از عضويت در نهادهاي مدني شانه خالي مي کنند انتظار بهبود شرايط فرهنگيان خوش خيالي و خامي مي باشد/معلمان ايران و اغلب تشکل هاي مدني معلمان نه تنها ، اقشار مختلف جامعه را با خود همراه نمي کنند بلکه آنها را درموضع مقابل خود قرار مي دهند/در ايران تشکل هاي مدني بدون کار ˏکارشناسي ˏکار گروه هاي تخصصي و بدون مذاکره نفس گير با دولت مردان در رسانه ها ، معلمان را به اعتراض دعوت مي کنند/اگر اعتصاب يا اعتراض بي نتيجه باشد ديگر گزينه بعدي وجود ندارد/در ايران تشکل هاي مدني براي آنکه از يکديگر سبقت بگيرند دست به اعتراض يا اعتصاب مي زنند /راز ماندگاري آنان پرهيز از پوپولیبسم ( عوام فريبي ) و فرصت طلبي است
آقای حاجی بابایی امتحان خود را در آموزش و پرورش پس داده است/ حاجی بابایی راه احمدی نژاد را بدون تابلوی احمدی نژاد ادامه می دهد /حاجی بابایی به افزایش قیمت دلار از 900 به 3500 تومان و سقوط پول ملی اشاره نکرد/ حاجی بابایی : با 150میلیارد کشور گلستان می شود/ چرا در دوره احمدی نژاد با 700 میلیارد درآمد ارزی ایران ویرانه شد/حاجی بابایی به درستی، اقتصاد مقاومتی را راه حل می داند. اما نمی گوید که برباد دادن 700 میلیارد دلار درامد نفتی در دوره احمدی نژاد چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارد / حاجی بابایی دور زدن تحریم ها توسط بابک زنجانی ها را از قلم انداخت/ آیا واردات گسترده کالاهای مصرفی از چین در جهت اقتصاد مقاومتی بود؟ /چرا حاجی بابایی از فسادهای گسترده چند هزار میلیاردی حرفی نزد؟/ آن زمان برخی از معلمان شعارهای پوپولیستی حاجی بابایی را جدی می گرفتند و می گفتند اگر او به وزارت برسد می تواند تغییری در وضع معیشتی معلمان ایجاد کند/ پُز دادن به افزایش حقوق بدون در نظر گرفتن نرخ تورم ، عوام فریبی و غوغاسالاری است
گروه گزارش / چالش های آموزش و پرورش بی شمارند . مطالبات فرهنگیان و معلمان نیز از مهم ترین مشکلات این دستگاه مولد و موتور توسعه پایدار است .
در این زمینه » گروه صدای معلم » با « دکتر عباس عباس زاده » در این زمینه گفت و گو کرده است .
دکتر عباس زاده 16سال سابقه معلمی در وزارت آموزش و پرورش داشته و هم اکنون استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز است .
شما را به مطالعه این گفت و گو فرا می خوانیم .
فیلم فرود آپولو روی ماه ساختگی است/ همیشه کاسه ای زیر نیم کاسه وجود دارد/ ایرانی ها با دیدن سریال دایی جان ناپلئون به جهان بینی توطئه محور خندیدند/ در ایران افراد تحصیلکرده به تئوری توطئه گرایش دارند/ ذهن معتقدين به «تئوري توطئه» به صورت بي پايان گرفتار ترديد است/ مارکسیست ها در رواج تئوری توطئه در ایران نقش مهمی داشته اند/ سریال هزاردستان بر اساس تئوری توطئه ساخته شده بود/ تئوری توطئه در حوزه صنفی هم خریدار دارد/ انقلاب اسلامی تئوری توطئه در خصوص قدرت و نفوذ افسانه ای انگلیس و غرب را به چالش کشید
با سلام و عرض ادب به ساحت همه فرهنگیان و همکاران عزیز ، انسان های والامقامی که همیشه پرچم دار مبارزه با جهل و نادانی و عوام فریبی و منادی آزادی و عدالت و گسترش آن در جامعه هستند.
اساتید گرامی ، برادران و خواهران در روزهای نزدیک یعنی دهم اردیبهشت ماه آزمون سختی در پیش رو داریم یعنی حضور در تعیین سرنوشت مان که تبلور آن در انتخابات است و سپردن سرنوشت کشور به دست نمایندگان منتخب که مقارن با هفته معلم است .
از شما به عنوان یک معلم انتظار داریم ضمن شرکت و حضوری جدی و ایفای نقش در انتخابات و سفارش به حضور همگی در این رویداد مهم ، کارنیمه تمام در مرحله اول را به اتمام برسانید .
دوستان عزیز ، برادران و خواهران فرهنگی ، این بار باید با هوشیاری کامل و عنایت ویژه به شرایط کشور و جهان ، کسانی را انتخاب کنیم که به فکر توسعه کشور باشند و منافع ملی را بر منافع شخصی خود و اطرافیان خود ترجیح دهند و گذشته ی آنها نیز مبین این رویکرد باشد .
قطعا همکاران فرهیخته به فرد یا افرادی که نتوانسته اند در نزد معلمان و فرهنگیان ، سرافراز بیرون آیند و کارنامه ی قابل قبولی ارائه دهند ، اعتماد نخواهند کرد .
برادران و خواهران ، نماینده مجلس باید خود مظهر عمل به قانون باشد و عمل به قانون و دفاع از حق وعدالت ولو به ضرر خود و اطرافیانش باشد را باید سرلوحه کارش قرار دهد در صورتی که گاهی برخی مدعیان برعکس این رفتار را از خود بروز می دهند.
در اینجا یک نمونه از رفتار غیر عادلانه و منفعت طلبانه یک نماینده را بازگو می کنیم و قضاوت را به عهده همکاران می گذاریم. در یکی از مدارس ناحیه چهار تبریز مدیریک مدرسه به دلیل تخلفات اثبات شده و نارضایتی از عملکرد آن ، برکنار و به معارفه مدیر جدید طبق روال اداری انجام می شود .
یک نماینده خاص و اطرافیان او با فشار به مدیریت ناحیه چهار ، اصرار به باز گشت فرد متخلف دارند که مدیر ناحیه زیر بار نمی رود و نهایتا با فشار بر برخی مقامات موفق می شوند خارج از ضوابط اداری مدیر متخلف را برگردانند.
دلیل این دفاع جانانه هم فعالیت این خانم مدیر در ستاد انتخاباتی آن نماینده بود.
حال این است که نماینده قصد دفاع از حقوق یک فرهنگی را داشته است؟
آیا این گونه دخالت ها منجر به قانون گریزی در آموزش و پرورش نمی شود؟
چرا باید یک مدیر متخلف با حمایت یک نماینده از شمول اجرای قانون خارج شود؟
در کارنامه این نماینده سابقه ای در دفاع از حقوق فرهنگیان دیده نمی شود و حتی زمانی که رتبه بندی معلمان از سوی دولت تدبیر وامید مطرح شد، به مخالفت با آن برخاست واین مخالفت ها باعث شد که این طرح با دوسال تاخیر اجرا شود و تزدیک دوهزار نفر از فرهنگیان که در این مدت بازنشسته شدند از مزایای طرح محروم شوند ؟
دفاع تمام قد نماینده از یک مدیر متخلف حرکت سیستم را مختل می سازد و خارج از وظایف نمایندگی و نوعی سوء استفاده از موقعیت و جایگاه نمایندگی است.
از عموم فرهنگیان فرهیخته در نواحی پنچ گانه و شهرستان های اسکو و آذرشهر انتظار داریم برای عزت و سربلندی کشور و معلمان به افراد آزموده شده که در انجام وظایف نمایندگی مردود شده اند رای ندهند و این بار به کسانی رای دهیم که در مجلس مانند مدرس ها ، مصدق ها ، و ملک الشعرای بهار و ... عمل کنند و نام نیک از خود باقی گذارند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
کدام گفتمان موجود در جامعه ایران با مطالبات فرهنگیان همپوشانی بیشتری دارد و با تسلط آن گفتمان در قوای مجریه و مقننه زمینه تحقق آن مطالبات بهتر فراهم می شود / مجلس و دستگاه های نظارتی مانع از این اقدام غیر قانونی دولت نشدند و رسانه ملی هم که امروز دولت را زیر ذره بین گرفته، هیچ خبر و گزارشی در این باره منتشر نکرد / این جریان هیچ گاه مسؤلیت قبول نکرده و خود را به ملت پاسخ گو نمی داند و همواره با فرافکنی ریشه مشکلات را در جای دیگری جست و جو می کند/ پوپولیسم و عوام زدگی آفت عقل و خرد بوده، موجب انحطاط جوامع می شود/ جریان به اصطلاح اصولگرا کارنامه قابل قبولی ندارد/ باید حساب افراد منتسب به جریان اصلاحات را از گفتمان اصلاح طلبانه جدا کرد
همان گونه که قبلا نیز آمد ؛ « گروه صدای معلم » گفت و گوی 5 / 5 ساعته ای را با وزیر سابق آموزش و پرورش ، « حمیدرضا حاجی بابایی » انجام داد .
این گفت و گو به صورت کامل و بدون هر گونه حذف و اضافه پیاده شده و منتشر گردید . ( این جا )
پس از گذشت بیش از یک ماه از انتشار این گزارش ، خبرگزاری فارس این گفت و گو را با عنوان " جراحی ناشیانه و سیاسی در " هر آنچه حاجیبابایی گفت ؟! " منتشر نمود . ( این جا )
این رسانه مدعی شده بود که « صدای معلم » بخش هایی از این گفت گو را به نفع خویش حذف کرده است . این در حالی بود که متن گزارش صدای معلم سي و پنج هزار سيصد وچهل شش ( 35346 ) کلمه و متن منتشر شده در خبرگزاری فارس فقط بيست وشش هزارو ششصد و شصت ( 26660 ) کلمه بود ! ( این جا )
هم زمان سایت « سازمان بسیج فرهنگیان » نیز متن منتشر شده در خبرگزاری فارس را با عنوان " تقطیع مصاحبه حاجی بابایی توسط یک سایت مدعی حراست از حقوق معلمان ! " منتشر نمود . ( این جا )
« سازمان بسیج فرهنگیان » نیز عمل « صدای معلم » را غیر حرفه ای خوانده بود !
تاکنون خبرگزاری فارس به پرسش های صدای معلم در مورد ادعای خود پاسخ نداده است .
پایان پیام /