صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
چهارشنبه, 19 اسفند 1394 17:15

آلزایمر سیاسی در آموزش و پرورش!

آلزایمر سیاسی در آموزش و پرورش و موضع دلواپسان در مورد معلمان  آلزايمر بيماري عجيبي است که فقط اطرافيان بيمار را رنج مي دهد و شخص بيمار از آن بي خبر است و متوجه بيماري اش نخواهد شد.
اما این اطرافیان هستند که با هر حرکت و تصمیم بیمار، دچار رنج و عذاب شدید می شوند تا جایی که تحمل بیمار آلزایمری سخت ترین کار دنیاست در حالی که بیمار از بیماری اش اطلاعی ندارد و اصولا خود را بیمار نمی داند.
بسياري از جبهه نرفته هاي دلواپس که هميشه در صحنه ! حاضرند و آماده ی حماسه سازی (شما بخوانید بحران سازی) ، در سايه نشسته اند تا در اين دولت پنير از ۴٠٠٠ تومان بشود ۴١٠٠ تومان ، تا کفن بپوشند و به خيابان بيايند که ايها الناس ببينيد چقدر گراني است و دولت بی خیال !
مثل زمان دولت خاتمي که عده اي در فرودگاه جمع شدند و در اعتراض به گران شدن مرغ از 1250 به 1300 تومان ، شعار دادند !


“ گراني ، گراني ، دولت خاتمي ”


و اما وقتی در دولت های نهم ودهم قیمت مرغ به 6000 تومان رسید کک شان هم نگزید !


وقتي در دولت فخيمه ي دهم بنده در سال 90 ، به اروپا مسافرت کردم  دلار ٩٠٠ تومان بود و وقتي بعد از دو سال برگشتم دلار شده بود 4200تومان و کسي هم هیچ اعتراضي نداشت و اصولا اعتراض به دولت منتصب به امام زمان معنایی جز ارتداد نداشت.
شما تصور کنید الان دلار بشود 15000 تومان ، چه مي شود؟

چه کفن پوشانی که به خیابان نمی آیند و از حقوق ما دفاع نمی کنند ؟!
حالا ما بايد از آلزايمر برخي دوستان رنج بکشيم !

آلزایمر خودخواسته !


طبيعت اين بيماري است و کاري هم نمي توان کرد ؛ بیمار متوجه بیماری اش نمی شود و درمانی هم برایش وجود ندارد.


الان هم برخي حضرات آلزايمر گرفته اند ؛ آن هم از نوع مزمن طوري که وقايع و گراني هاي نوروز 90 تا 92 را کلا فراموش کرده اند !


در بسیاری از مسائل تربیتی و آموزشی نیز همین اتفاق رخ داده است، البته در این مورد جناح ها همگی همراه و همگام و با هم به آلزایمر شدید مبتلا می شوند، چپ و راست هم یکسان است !


سال هاست که در انتظار بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نشسته ایم، نه به امید بهبود وضعیت خودم، بلکه به قصد بهبود در ارائه ی خدمات آموزشی به نسل آینده و نسل های بعد.


در شرایطی که تمام جوامع پیشرفته، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را راهی برای بهبود کیفیت زندگی مردم و پاسخی برای تمام مشکلات فرهنگی و اجتماعی خود می دانند ؛ در کشور من اما، هنوز هم با دید هزینه ای به آموزش و پرورش نگاه می کنند و تنها دلیل شان برای عدم اجرای بخشنامه ها و لوایح در آموزش و پرورش را کسری بودجه می دانند.


وقتی مسولین پشت منبر می روند، خطبه های غرا درباره حرمت علم و احترام آموزش در کشور ایراد خواهند کرد اما وقتی بحث چرایی نتایج کشنده در آموزش پیش می آید همه با هم دچار آلزایمر می شوند و هیچ جیزی را به یاد نمی آورند.


آموزش و پرورش در کشور ما، سال هاست که به قهقرا می رود ...

سن پائین اعتیاد، آمار خودکشی ها در کشور، آمار وحشتناک طلاق، ریشه در آموزش غلط دارند ؛ آموزشی که زمانی با دید هزینه به آن نگریسته شده است، هزینه هایی که در آموزش و پرورش انجام نشد حالا باید در زندان ساختن و ندامتگاه و دادگاه هزینه کنیم !


بايد تحمل کرد و دم برنياورد ...
راه چاره ای هم نیست، آلزایمر است دیگر ...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 19 اسفند 1394 13:34

تجربه مدني و نقدي بر قشري‌نگري

معلمان و انتخابات و نقش تشکل های معلمان در بسیج افکار عمومی فرهنگیان  در دولت تدبير و اميد تشكل‌ها با اميد بيشتر به تدبير در امور تشكل‌هاي خود پرداختند. نتايج ارزنده اين هم‌انديشي را مي‌توان در جلسات مشتركي كه تشكل‌ها با يكديگر برگزار كرده‌اند، مشاهده كرد. يكي از اين نتايج ارزشمند بررسي وضعيت معلماني بود كه كانديداي نمايندگي مجلس شده و صلاحيت‌شان نيز تاييد شده بود. 

هم‌انديشي يكي از مولفه‌هاي ضروري دموكراسي است. انتظار مي‌رفت كه معلماني كه مي‌خواهند نماينده صنف خودشان باشند سابقه فعاليت و توانمندي‌هاي‌شان توسط تشكل‌ها بررسي و تاييد شود. به همين جهت تشكل‌هاي معلمان كه همسو با دولت بوده و قصد اصلاحات در جامعه را دارند با تشكيل ائتلاف فرهنگيان مبادرت به اين مهم كرده و با تلاش خود درصدد برآمدند كه در ليستي مشترك با اصلاح‌طلبان، معلمان توانمند را معرفي كنند.
هرچند كه معلمان خود را از ساير اقشار و صنوف جدا ندانسته و مجلس را جايگاهي مي‌دانند كه بايد افراد متخصص و متعهد به آن راه يابند و صرفا داشتن يك شغل، قوميت، حرفه و سمت و حتي جنسيت براي ورود به مجلس اولويت اول نيست .


به همين جهت در تاييد معلمان كانديدا شده ويژگي‌ها و توانمندي‌هاي آنان براي ورود به مجلس مدنظر قرار گرفت.
 سابقه تاريخي نشان داده است كه نمايندگاني از قشر و صنف خاصي الزاما به طرح مطالبات هم صنف خويش نپرداخته‌اند. همان‌طور كه به كرات مشاهده شده است نمايندگاني كه براي اخذ راي، قشر محروم و مستضعف را در شعارهاي خود نشانه گرفته‌اند پس از دست يابي به هدف، شعارهاي خود را فراموش كرده‌اند.


اين امر تشكل‌هاي صنفي گروه‌هاي اصلاح‌طلب را واداشت كه در طرحي هماهنگ ضمن بررسي كارشناسانه معلمان كانديدا، از آنها ميثاق‌نامه‌اي نيز براي تعهد و وفاداري به شعارهاي خود اخذ كنند. 

در اين بحبوحه نيز گاهي شاهد گروه‌هاي نوظهوري بوديم كه در آستانه انتخابات وارد عرصه رقابت شده در حالي كه بيشترين دستاورد خود را تاييد صلاحيت مي‌دانند داعيه نمايندگي قشر عظيم معلم را داشتند.

انتظار مي‌رفت كه اين عزيزان نيز با درايت بيشتر و توجه به مسووليت خطيري كه در پيش روي ملت ايران است همسو با تشكل‌هاي معلمان حركت كنند و از تك‌روي بپرهيزند.


همدلي و همراهي و پرهيز از خودمحوري و خودپرستي از شرايط پيروزي در صحنه رقابتي است كه پشت آن اراده مردم قرار گرفته است. در صورتي كه حركت‌هاي خودجوش و دفعي كه شايبه‌هاي فراوان نيز به همراه دارد نمي‌تواند در رسيدن معلمان به مطالبات خويش موثر افتد. 

داشتن توان مندي صنفي و درايت سياسي جزو لوازم يك نماينده است. اين ضرورت و الزام نه تنها در عرصه سياست بلكه در همه عرصه‌ها قابل درك است چه بسا دينداراني كه بدون درايت و شعور سياسي تبديل به خوارج شدند. 

شهامت و شجاعت، قانون‌مندي و تدبير، تيزبيني و دورانديشي، ظلم‌ستيزي و ظالم‌گريزي، اخلاص و تواضع، نظم و انضباط، سعه‌صدر و حسن تدبير، صداقت در رفتار و گفتار قطعا اولويت‌هايي است كه بر جنسيت، قوميت، شغل و حرفه، فاميل بودن و همشهري بودن ارجحيت دارند.

به اين اميد كه در فضاي پس از انتخابات با تدبير نمايندگان و فعالان صنفي و تشكل‌ها در مسير خواست‌هاي ملي و صنفي و توسعه و تعميق رفتارهاي مدني موفقيت‌هايي حاصل شود. ( روزنامه اعتماد )

منتشرشده در یادداشت

قهرمان سازی معلمان و کلیپ صوتی سکینه الماسی  گروه رسانه و تشکل /
چندی است یک کلیپ صوتی که آن را منسوب به خانم " سکینه الماسی " منتخب نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه دیر،کنگان، جم و عسلویه کرده اند در شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی دست به دست می شود .
موضوع این کلیپ سخنرانی اعتراضی زنی است که در جمع معلمان لب به انتقاد گشوده و از « تبعیض و نبود عدالت » گلایه می کند .
در پایان این کلیپ کوتاه صوتی 51 / 2 دقیقه ای ، این معلم زن با لحنی حماسی ضمن انتقاد از مسئولان در زیادی خواندن معلمان هشدار می دهد که آنان پاسخ این گونه سخنان را در انتخابات آینده ( 7 اسفند ) خواهند داد .


آن چه که مهم است این است که در رزومه خانم سکینه الماسی * هیچ گونه فعالیتی در کسوت معلمی و حتی در خدمت در آموزش و پرورش به جز آموزشیاری نهضت سواد آموزی از سال 1373 تا 1375 مشاهده نمی شود و بنابر آخرین اطلاعات ، سمت شغلی اعلام شده توسط ایشان " کارشناس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور سال1394 " بوده است !


جالب است که تاکنون خانم سکینه الماسی در مورد این مساله سکوت کرده است .
مشخص نیست  انگیزه پخش کنندگان این کلیپ صوتی از این اقدام چه بوده است .

*
نام و نام خانوادگی : سکینه الماسی متولد : 1357 صادره از : جم
مدرک تحصیلی : کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی
دانشجوی رشته دکتری جامعه شناسی (گرایش اقتصاد و توسعه )
 
سوابق کاری :
 
کارشناس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور سال1394
 
رئیس مرکز هماهنگی و ارتباطات مردمی سازمان بهزیستی از سال 1391 تا 1394
 
نماینده سازمان بهزیستی در نهاد ریاست جمهوری از سال 1387 تا 1391
 
مددکار اجتماعی مرکز ارتباطات مردمی بهزیستی کشور از سال 1386 تا 1387
 
مدد کار اجتماعی اداره پذیرش و هماهنگی بهزیستی استان تهران از سال 1382 تا 1386
 
کارشناس حوزه ریاست اداره پذیرش و هماهنگی بهزیستی استان تهران از سال 1382 تا 1383
 
مسئول امتحانات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سال 1380 تا1382
 
کارشناس واحد برنامه ریزی پذیرش و ثبت نام ارزشیابی اساتید واحد حق التدریسی اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سال 1377 تا1380
 
آموزشیار نهضت سوادآموزی از سال 1373 تا 1375
 
• سوابق ورزشی :
 
نائب رئیس انجمن تیراندازی فدراسیون جانبازان و معلولین کشور از سال 1393 تا کنون
 
المپیاد ورزشی سال 1377 بعنوان بازیکن رشته بستکبال در اصفهان
 
المپیاد ورزشی سال 1379 بعنوان بازیکن رشته آمادگی جسمانی در همدان
 
المپیاد ورزشی سال 1385 بعنوان بازیکن رشته تیراندازی در تبریز
 
سرپرست تیم ملی تیراندازی خواهران جانباز و معلول در سال 1386 تا 1391
 
سرپرست تیم تیراندازی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالهای 1387 و 1388 و 1389
 
سرپرست تیم تیراندازی باشگاه مقاومت تهران لیگ برتر سال 1388
 
سرپرست تیم ملی تیراندازی خواهران جانباز و معلول در سال 1391
 
داور مسابقات تیراندازی اهداف ثابت از سال 1388 تا کنون
 
داور مسابقات تیراندازی اهداف پروازی از سال 1389 تا کنون
 
• سوابق فعالیت های سیاسی ، اجتماعی ایران:
 
داوطلب نمایندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی و کسب مقام دوم با تعداد 22 هزار رای از حوزه جنوبی استان بوشهر ( دیر کنگان عسلویه و جم )
 
نائب رئیس انجمن تخصصی مددکاری اجتماعی ایران از سال 1393 تا کنون
 
عضو انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران
 
عضوهیات موسس انجمن نواندیشان توسعه مدنی جنوب
 
عضو انجمن دانشگاهیان جنوب
 
شرکت در سمینارهای رفاه اجتماعی ، توسعه اجتماعی ، مددکار اجتماعی و …
 
همکاری مستمر با سازمان های مردم نهاد و مراکز و موسسات و انجمن های خیریه در سراسر کشور
 
معرفی به عنوان نخبه سیاسی اجتماعی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سند چشم انداز 1404 ایران اسلامی ( مبلغ سند چشم انداز )
 
عضو کارگروه اصلاح و تدوین شرح وظایف سازمان بهزیستی
 
عضو کانون متفکرین ایران از سال 1392 تا کنون

تشکل های معلمان و انتخابات و نقش فراکسیون صنفی معلمان  واقعيت « فراکسیون صنفی معلمان » در مجلس دهم از ارتقاي  ائتلاف نه تشکل مدني معلمان  به ائتلاف نود نهاد مدني حاصل مي گردد.


استاد عزيز و ارجمند  ،انديشمند گرامي جناب آقاي شيرزاد عبدالهي
حضرتعالي در مقاله ارزشمند خود به نام :  
رویای فراکسیون صنفی معلمان در مجلس دهم/کدام تشکل های معلمان پشت امضای میثاق نامه بودند؟/ راه یافتگان به مجلس میثاق نامه را جدی نمی گیرند/بازی تشکل های اصلاح طلب معلمان در زمین "خودجوش" ها و اصول گرایان


از ليست سي نفره منتخب تهران به سه معلم منتخب و ميثاق نامه آنان با تشکل هاي مدني اشاره نموده ايد و به درستي برخي از اشتباهات  را تذکر داده ايد .

قطعأ بررسي نکات مثبت حماسه هفتم اسفند موضوع اين مقاله نمي باشد ولي خود ائتلاف نه تشکل مدني و ميثاق نامه ياد شده هم داراي نکات مثبت و منفي است .
با توجه به دقت نظر شما استاد بزرگوار و تحليل عميقي که ارائه نموديد ؛ اينجانب به عنوان شاگرد کوچک از شما استاد فرزانه اجازه مي خواهم در محضر شما و خوانندگان گرامي عرض کنم :


نقد منصفانه و هوشمندانه شما که جهت تعالي نهاد هاي مدني و پيشگيري از خطاهاي احتمالي پيش رو، نگاشته شده است ، قابل ستايش است .
هم اکنون ، روي دوم سکه ائتلاف 9 تشکل مدني را به صورت مختصر نگاه مي کنيم :


به نظر حقير همين که چند تشکل مدني معلمان دست در دست يکديگر، چند ماه قبل از انتخابات  هفتم اسفند با برخي نهادهاي سياسي در جامعه به گفت و گو نشستند و دست آورد هاي عظيم و قابل ستايشي حاصل گرديده است، بايد به اين تلاش مدني ( حاوي نکات مثبت و منفي )  ارج نهاد .

بدون تأئيد يا عدم تأئيد ديدگاه سياسي ( اصلاح طلبانه، اعتدالي ، اصول گرايانه  ، مستقل يا ...) 9  نهاد هاي مدني موفق شدند ائتلافي قابل ستايش ايجاد نمايند .

دلايل ستايش بنده نسبت اين ائتلاف عبارتند از :
1.  9 تشکل مدني ، با حفظ اختلاف ديدگاه هاي سياسي  - تشکيلاتي ،  به صورت يک تشکل يک پارچه براي انتخابات سرنوشت ساز متحد شدند و منافع شخصي و گروهي را فداي منافع کلي نمودند .


2.اين يک پارچه شدن  يک شبه حاصل نشد . از ماه ها قبل نشست ها، هم انديشي ها و چانه زني آغاز شده بود  . ميثاق 9 تشکل ارتقاي جايگاه فرهنگيان در انتخابات هفتم اسفند بود .


3. همان طور که ملاحظه مي شود اين همدلي و همزبانيˏ  9 تشکل مدني معلمان ، موثر واقع شد و سه استاد فرهيخته در ليست 30 نفره ( يعني 10% ليست ) قرار گرفتند .

در دوره هاي گذشته به دليل توجه جامعه به پيشرفت هاي ورزشي شاهد حضور ورزشکاران و قهرمان عزيز کشورمان در ليست هاي انتخاباتي بوديم.
ولي در اين دوره ، بيست و هفت نامزد ليست ائتلافي (مورد نقد و بررسي  بنده و حضرتعالي ) افتخار داشتند که در کنار سه معلم مورد اعتماد نهادهاي مدني و جامعه قرار بگيرند .


4. رهبران برخي از تشکل هاي مدني که در اين ائتلاف حضور داشتند در زندان مي باشند و بسياري از اين 9 تشکل ،نماينده ي از تشکل خود را در ليست ائتلافي نمي ديدند ولي با تمام توان خود براي حضور حداکثري مردم تلاش نمودند .


5. همه اعضاء و هوادارانˏ نه تشکل مدني در سايه  ميثاق نامه قلبي و تعهد به يکديگر ، در سرتاسر نشست ها ، هم انديشي ها ، کارزارهاي انتخاباتي در فضاهاي مجازي و واقعي در کنار ديگر شهروندان ، در خلق حماسه هفتم اسفند نقش آفريني نمودند.


6. در صدر ميثاق نامه مکتوب آمده است :
" تعميق و توسعه مشاکت معلمان به جهت تأمين منزلت آنها از طريق حمايت از تشکل هاي معلمي و تشکيل نظام صنفي به منظور نقش آفريني عيني در اداره امور مدارس ، مناطق ، اداراتکل و حوزه ستادي آموزش و پرورش ."


7. وقتي 9 تشکل مدني معلمان با يکديگر براي کسب بخشي از قدرت سياسي و تشکيل « فراکسيون صنفی معلمان » ائتلاف مي کنند مجبور مي شوند براي تحقق شعار خود  (تشکيل فراکسيون صنفی معلمان ) برنامه مدون و مشخصي را ارائه نمايند و از کلي گويي و عوام فريبي اجتناب نمايند .


تنها راه تشکيل« فراکسيون صنفی معلمان » در مجلس دهم آن است که اين 9 تشکل مدني معلمان ( يک ليست راه يافته به مجلس دهم )  وسعت نگاه خود را به نود تشکل مدني گسترش دهند. ( با ديگر ليست هاي راه يافته به مجلس دهم ائتلاف نمايند .)


مهم ترين دست آورد آن دست يابي به بلوغ اجتماعي – سياسي مي باشد که منتج به ارتقاي سطح تشکيلاتي نود تشکل مدني مي شود .


8.  وقتي 9 تشکل مدني معلمان با يکديگر براي کسب بخشي از قدرت سياسي و تشکيل سازمان نظام معلمي ائتلاف مي کنند مجبور مي شوند براي تحقق شعار خود ( تأسيس سازمان نظام معلمي ) برنامه مدون و مشخصي را ارائه نمايند و از کلي گويي و عوام فريبي اجتناب نمايند .
 تنها راه تصويب مفاد قانوني سازمان نظام معلمي  در مجلس دهم آن است که اين 9 تشکل مدني معلمان ( يک ليست راه يافته به مجلس دهم )  وسعت نگاه خود را به نود تشکل مدني گسترش دهند .( با ديگر ليست هاي راه يافته به مجلس دهم ائتلاف نمايند .)
مهم ترين دست آورد آن دست يابي به بلوغ اجتماعي – سياسي مي باشد که منتج به ارتقاي سطح تشکيلاتي نود تشکل مدني مي شود . 

9. 9 تشکل مدني که موفق شده اند سه نماينده به مجلس دهم بفرستند، ديگر به عنوان بخشي از حاکميت مجبور به رعايت بيشتر رفتار مدني مي باشند .
 بحث امروز اين است که تشکل هاي مدني معلمان بايد براي هريک از چالش هاي آموزش و پرورش ، برنامه روشن و واضح داشته باشند و از شعار دادن و کلي گويي و عوام فريبي پرهيز نمايند .


اگر تشکل هاي مدني با برنامه مدون و روشن به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولان به درستي نقش آفريني کنند و آگاهانه « فراکسيون صنفی معلمان » در مجلس دهم را تشکیل دهند، با تکيه به  برنامه مشکلات به تدريج قابل حل مي باشد .

10 . وظيفه عاجل  معلمان آن است که جهت عضويت در تشکل هاي مدني، نسبت به يکديگر سبقت بگيرند و  به  تشکل هاي مدني کمک نمايند تا  با ارائه  برنامه مدون و مشخص از کلي گويي و عوام فريبي پرهيز نمايند .

منتشرشده در یادداشت

درس های انتخابات و دیدگاه یک معلم زن بروجردی  انتخابات پروسه ای تکراری است که در سراسر جهان به عنوان تکیه گاهی بر خرد جمعی قابل اعتناست.


بنابراین یک برگ رأی حکم ، همان قطره ای است که جمع می شود و سیل راه می افتد.

هنوز هم هستند افرادی که گمان می کنند رأی آنان تأثیری در سرنوشت کشور ندارد اما با دیدن نتایج آرای سراسر کشور می توان دریافت این دیدگاه قابل اعتنا نیست.


آنچه بیش ازپیش قابل توجه است ؛ حرکت جمعی با اتکا به خرد جمعی است.


هرکجا تشکل های مردمی با صداقت و همدلی مردم را به گزینش بهترین ها فراخواندند ؛ نتایج بهتری عایدشان شد .

در برخی از شهرها شاهد افت آرای شخصیت های سیاسی بودیم که چندین دوره سکان نمایندگی مجلس را دارند و در انتخاباتی که گذشت با تمام توان وارد میدان شده بودند ، هزینه انتخاباتی برخی از کاندیداهای مجلس سر به میلیارد می زد ،تخلفات انتخاباتی به شکل علنی مقابل چشم مردم صورت می گرفت اعم از خرید و فروش رأی تا استفاده از امکانات دولتی ...


هرچند امروز فصل دیگری آغاز می شود ، هرچند مردم با انتخاب خود درس بزرگی به صاحبات قدرت دادند؛ اما به خاطر داشته باشیم این حوادث در ذهن تاریخ نقش می بندد و روزی آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد .

عمر کرسی های دنیوی کوتاه است و آنچه به یادگار می ماند انسان مداری، شرافت و آزادگی است.


در این میان نقش آموزش و پرورش پررنگ تر از همیشه خود را نشان داد.


مدارس کشور مثل همیشه امانت داران سلیم آرای ملت بودند؛ همکارانی که چون همیشه بی هیچ چشم داشتی تا آخرین ساعات، پای صندوق های رأی ماندند.


انتخابات در برخی مناطق و شهرستان ها به دور دوم کشیده شد و از امروز شاهد رای زنی افراد و گروه ها هستیم .

آنچه حائز اهمیت است؛ نگرش حاکم بر جو انتخاباتی است که می تواند بی اتکا به آموزه های دینی از یک جریان ارزشی جریانی غیر ارزشی بسازد. مردم با دیدن برخی عملکردها می پرسند به چه قیمت ؟


ارزش و قیمت هر کنش و رفتار اجتماعی را مردم به خوبی ارزش گذاری می کنند؛ خواه این کنش ارزشی از سوی گروه رقم بخورد و یا فردی خاص از رسته ی سیاست مردان کهنه کار.


بروجرد نیز با وجود گذشته ی افتخار آفرین خود بی استثنا از این آزمون نخواهد بود .

ما امیدواریم کنشگران سیاسی با اتخاذ تدابیر ارزشی از فروپاشی اخلاق و آنچه در آموزه های دینی ما را از منع کرده اند؛ بپرهیزند.

باشد تا شاهد همدلی و اخلاق محوری در شهری باشیم که شهره ی فرزانگی و نیک اندیشی است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 18 اسفند 1394 12:17

محکومیت چهار فعال صنفی معلمان

گروه رسانه و تشکل/

محکومیت فعالان صنفی معلمان در دادگاه انقلاب و وضعیت معلمان زندانی

چهار فعال صنفی معلمان در دادگاه انقلاب محکوم شدند .

پیش از این اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران به 6 سال حبس ، محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران به 5 سال و همچنین مهدی بهلولی و محمد رضا نیک نژاد هر یک به 5 سال حبس تعزیزی محکوم گردیده اند .

این رای قابل تجدید نظر می باشد .

گفتنی است در حال حاضر علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان ایران و رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در زندان به سر می برند .

پایان پیام /

نقش تشکل های معلمان و انجمن اسلامی معلمان ایران در انتخابات مجلس و فراکسیون صنفی معلمان   در آستانه انتخابات تشکل های اصلاح طلب معلمی ، با 3 کاندیدای مجلس شورای اسلامی تهران ، میثاق نامه صنفی امضا کردند. این سه تن از لیست 30 نفری اصلاح طلبان تهران بودند. خانم ها فریده اولاد قباد و فاطمه سعیدی و آقای داود محمدی در دور اول به مجلس راه یافتند . معنا و مفهوم ورود این سه  تن که با تشکل های اصلاح طلب معلمی میثاق نامه امضا کرده اند،چیست؟

این سه تن تا چه حد وامدار رای معلمان هستند و  آیا اصلا خود را نماینده معلمان می دانند؟  آیا امضای میثاق نامه برای انها الزام آور و تعهد آور  است؟

 پرسش دیگر این است که آیا امضای میثاق نامه ، تاثیری در افزایش آرای این3 داوطلب نمایندگی داشته  و مثلا  جایگاه آنها را در لیست کاندیدا ها ارتقا داده است؟

در لیست کاندیداهای تهران ، خانم فریده اولاد قباد به عنوان همسر شهید دکتر یارمحمدی و  آقای داود محمدی به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی معلمان و مدیرکل سابق آموزش و پرورش قم و خانم سعیدی به عنوان عضو حزب کارگزاران سازندگی  معرفی شده بودند. اما این سه تن در بین جامعه معلمان به عنوان فعال صنفی شناخته نمی شوند.  

انجمن اسلامی ، مجمع فرهنگیان و سازمان معلمان سه تشکل سیاسی اصلاح طلب هستند. علیرضا هاشمی دبیرکل سازمان معلمان دوره محکومیت خود را در اوین می گذراند. داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی عضو شورای عالی سیاست ‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان هم عضو این شورا است اما دوماه قبل از انتخابات بازداشت و در آستانه انتخابات با وثیقه آزاد شد. دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب که حدود 20 نفر هستند به اضافه 11 عضو  شورای راهبردی انتخابات اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تشکیل می دهند.

انجمن اسلامی پنج شنبه سیزدهم اسفند ماه به مناسبت پیروزی داود محمدی دبیرکل انجمن در انتخابات ،در باشگاه معلمان منطقه 6 آموزش و پرورش تهران جشن پیروزی برگزار کرد.

به گزارش صدای معلم، داود محمدی گفت که بعد از رد صلاحیت ها و عدم احراز ها اراده  و یا انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نداشته اما ما توصیه دوستان به ویژه در "قم" باعث شده که روز آخر ثبت نام کند. وی اشاره ای به اسامی گروه ها و افرادی که به او توصیه کرده اند کاندیدا شود نکرد. در این مراسم که کاظم اکرمی و مظفری نژاد حضور داشتند هیچ اشاره ای به امضای میثاق نامه معلمی نشد.

داود محمدی گفت : "تشکل ما بزرگ ترین تشکل سیاسی – مذهبی در کشور است ."

انجمن اسلامی معلمان در سال ۱۳۵۶ با هسته اولیه  محمد علی رجایی و محمد جواد  باهنر ایجاد گردید و در سال ۱۳۷۰ در وزارت کشوربه ثبت رسید . اعضای هیات موسس انجمن در سال 70 آقایان: "مرتضی کتیرایی، اصغر نوروزی ،عباس دوزدوزانی ، یدالله حاجی علی اکبری، حسین مظفر و غلامعلی اصغریان بودند. "انجمن اسلامی معلمان در میان لایه ای از مدیران ارشد و میانی آموزش و پرورش حامیانی دارد.

در مرام نامه انجمن اسلامی آمده است : "هدف انجمن اسلامی معلمان،حراست از اصول انقلاب اسلامی و احیاء فرهنگ ارزشی مکتب در سراسر کشور است." در دهه اول انقلاب اغلب مدیران رده بالای آموزش و پرورش عضو انجمن اسلامی معلمان بودند. یکی از پرسش ها نقش انجمن اسلامی در پاک سازی های سال های اول انقلاب است که در جریان آن تر و خشک با هم سوختند. ستاره بخت انجمن اسلامی معلمان بعد از چنگ و ارتحال امام (ره ) افول کرد و  بسیاری از مدیران وابسته به انجمن برکنار شدند .

هر چند در سال 76 با انتخاب حسین مظفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش اولین دولت اصلاحات، انجمن جان تازه ای گرفت ، اما موقعیت گذشته را در آموزش و پرورش هرگز پیدا نکرد.

انجمن اسلامی به تدریج به گفتمان اصلاح طلبی روی آورد،انجمن  مابین دو گفتمان انقلابی و گفتمان اصلاح طلبی نوسان دارد. در برخورد با معلمان لایه اصلاح طلب انجمن برجسته می شود  اما در محافل حکومتی و رسمی همچنان یک تشکل انقلابی و مکتبی با ایده های چپ معرفی شناخته می شود. انجمن اسلامی معلمان معمولا در موسم انتخابات فعال می شود و به طور سنتی در جبهه اصلاح طلبان جایگاه سیاسی مهمی دارد.

متن میثاق نامه ای از نظر حقوقی غیر الزام آور  است. دو بند میثاق نامه  معیشتی و یک بند آن منزلتی است. تنها نکته مشخص و قابل پی گیری، اشاره به تلاش نماینده ها برای تشکیل "نظام صنفی معلمان" در بند 1  است.

انجمن اسلامی از چند ماه پیش محور فعالیت های انتخاباتی تشکل های معلمی بود. آقای محمد مصلحی که از چهره های جوان تر انجمن است ائتلافی از تشکل های اصلاح طلب ایجاد کرد و خود  مسئول کمیته ائتلاف فرهنگیان سراسر کشور شد. شکل گیری این ائتلاف از جلسات صبحانه با محمدباقر نوبخت از آذر ماه شروع و به امضای میثاق نامه ختم شد. .

ظاهرا 9 تشکل در این ائتلاف شرکت دارند که عبارتند از : سازمان معلمان ایران ، ،مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ،شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ،شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ،شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ، منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی .تعدادی از اعضای معتدل و اصلاح طلب کانون صنفی تهران هم با عنوان فعالان صنفی معلمان در این ائتلاف حضور دارند. حیدر زندیه دبیرکل سابق سازمان معلمان ایران و عضو سابق جبهه مشارکت ، اینک رییس شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت اسلامی به دبیرکلی علی شکوری راد است.

در جلسه ای که به میزبانی انجمن اسلامی معلمان در تاریخ 13 مهر برگزار شد خانم اولاد قباد و خانم فاطمه سعیدی شرکت نکرده بودند. آقای داود محمدی هم از حد کلیات در مورد معلمان فراتر نرفت . کفراشی مجری برنامه هم اصلا اشاره ای به میثاق نامه نکرد. به نظر می رسد میثاق نامه دغدغه سه راه یافته به مجلس نیست.  

در انتخابات تهران مردم لیستی رای دادند و حتی ردیف های لیست سی نفره اصلاح طلبان را دقیقا رعایت کردند . معنایش این است که امضای میثاق نامه تاثیری بر آرای این سه نفر نداشته است.

اشتباه تشکل های اصلاح طلب معلمان  این بود که تصور کرده بودند مردم در این انتخابات، مطالبه محور رای می دهند . در حالی که رای به لیست اصلاح طلبان صد درصد سیاسی بود. تصور مطالبه محور بودن انتخابات توسط تشکل های صنفی یک خطا بود. این انتخابات ویژگی های سیاسی خاص خودش را داشت. اگر این سه نفر خارج از لیست 30 نفری بودن حداکثر دو سه هزار رای می آوردند. مردم تهران نه به اعتبار این اشخاص یا برنامه آنها بلکه با اعتماد به لیستی که مورد تایید بزرگان اصلاحات بود ، با حوصله و به ترتیب نام کاندیدهایی مانند اولاد قباد ، محمدی و سعیدی را روی برگه ها نوشتند.    

لازمه اجرای دو بند از سه بند میثاق نامه  افزایش قابل ملاحظه (در حد دو برابر ) بودجه آموزش و پرورش است. اما دولت طرفدار انقباض  بودجه جاری و کاهش هزینه ها است. برنامه دولت کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش و توسعه مدارس غیر دولتی و خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی و صرفه جویی در هزینه ها  است. نمایندگان امضا کننده میثاق صنفی چگونه بین  دو امر متناقض حمایت از برنامه های دولت و بندهای معیشتی میثاق هماهنگی ایجاد می کنند؟ آنها اگر واقعا به میثاق پای بند باشند باید در مقابل دولت صف آرایی کنند.

نمایندگان اصول گرا در مجلس دهم محمد مهدی زاهدی و حاجی بابایی دنبال تحریک  مطالبات معیشتی کارگران و معلمان هستند ، پای بندی سه نماینده اصلاح طلب به میثاق نامه ایجاب می کند که آنها  بدون توجه به مواضع سیاسی اصلاح طلبان و میانه رو ها و مشکلات اقتصادی دولت ، با طیف اصولگرای مجلس بر سر افزایش هزینه های جاری دولت و برنامه های رفاهی  ، متحد شوند .

طنز قضیه اینجا است که منتخبین لیست 30 نفری  در مقابل رای دهندگان  تهرانی متعهد شده اند که از برنامه های دولت حمایت کنند.

به نظر می رسد آنها از همین حالا میثاق نامه را جدی نمی گیرند . از طرفی نمایندگان مجلس طبق اصل 75 قانون اساسی نمی توانند طرحی ارائه کنند که برای دولت بارمالی داشته باشد ، بنابراین فراکسیون صنفی معلمان  حتی اگر تعدادشان زیاد باشد مستقیما نمی توانند برای افزایش حقوق معلمان و یا افزایش بودجه آموزش و پرورش طرح بدهند. البته این سه نماینده می توانند  از طریق اهرم های قانونی مانند سوال از وزیر و یا استیضاح وزیر و ... دولت فشار بیاورند که لایحه ای برای افزایش حقوق معلمان ارائه دهد. ایا این سه نماینده اصلاح طلب حاضرند به دولت تا حد استیضاح وزیر فشار بیاورند؟ حتی تصور چنین وضعیتی محال است !

مدل توسعه مورد نظر اصول گرایان توزیع پول نفت و افزایش واردات و ایجاد رفاه کاذب برای اقشار مردم و به زبان ساده برنامه های پوپولیستی بدون آینده  نیست. اما دولت روحانی  به فکر سرمایه گذاری در امور زیربنایی ، توسعه بخش خصوصی ، کوچک کردن دولت و کاهش هزینه های جاری و انضباط اقتصادی  است.

اصول گرایان هم از همین نقطه وارد می شوند و با تحریک مطالبات اقتصادی اقشار مردم از جمله معلمان و کارگران  می کوشند مانع اجرای برنامه های توسعه مورد نظر دولت شوند . جریان چپ سکولار هم در حد توان به عنوان نیروی کمکی در خدمت  استراتژی راست افراطی است.

تشکل های معلمی اصلاح طلب وارد بازی ای شده اند که از پیش بازنده آن هستند. اگر بر اجرای میثاق اصرار ورزند، ضرورتا باید با "خودجوش" های خیابانی همراه شوند  که صحنه آرایی آن دست کارگردان های ماهری مانند حاجی بابایی است. اما اگر  میثاق نامه را رها  کنند قافیه را را به خودجوش ها و حامیان آنها خواهند باخت.

در شرایطی که همه آگاهان سیاسی می دانستند که آرای شهروندان تهرانی کاملا سیاسی است ، 9 تشکل معلمی دچار بد فهمی شدند و تصور کردند که انتخابات 7 اسفند مطالبه محور و صنفی است و حالا با فاصله گرفتن این سه نماینده از نمایندگی صنفی باید تاوان تحلیل غلط خود را بپردازند.

این تجربه بار دیگر نشان داد که سیاست ورزی با برگ مطالبات صنفی معلمان ، ظرافت ها و لطایفی دارد که بی توجهی به آنها حاصلی جز باخت ندارد. معلمان بر سر برخی مطالبات صنفی با هم اشتراک نظر و احتمالا اشتراک عمل دارند اما معلمان در سیاست متفرقند و بر اساس گرایش صنفی رای نمی دهند.

بنابراین چه آنهایی که می کوشند از مطالبات صنفی برای تحریم انتخابات استفاده کنند و چه کسانی که می کوشند رای معلمان را به سود خود کانالیزه کنند و در بده و بستان های سیاسی رای صنفی معلمان را به مزایده سیاسی بگذارند راه به جایی نخواهند برد.

آنالیز آرای خانم ها اولاد قباد و سعیدی و آقای داوود محمدی نشان می دهد که چیزی به نام رای صنفی معلمان وجود ندارد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

انتخابات و جایگاه ملت و حاکمیت  اولا برخلاف تصور عده ای دموکراسی و انتخابات یک فرهنگ منحط غربی نیست بلکه انتخابات حقی خدادادی و درسی علوی است ؛ آنگاه که علی (ع) امام عصمت ؛ شجاعت ؛ عدالت ؛ لیاقت ؛ با 25 سال خانه نشینی و مدارا با خلافت غیر معصوم حکومت خویش را منوط به اذن مردم کرد ؛ رجوع مردم را نه برای حکومت بل بخاطر اقامه عدالت پذیرفت و با بطلان نظری که همگان راهیچ می پندارد ؛ همه چیز را به رضایت مردم وا نهاد آنگاه انتخابات عالم گیر شد.

ثانیا انتخابات به دلیل وضوح و روشنی بی نیاز از تعریف بوده و همگان می دانند که هدف نهائی و غائی انتخابات تغییر و یا تثبیت رویه موجود است . برابر اصل جهان شمول حق تعیین سرنوشت ملتها ؛ مردمان هر سرزمینی محقند نوع حکومت خویش را تعیین نمایند حقی که خدادادی ؛ مبارک و مقدس است و در سایه همین خدادادی و مبارک بودن است که انقلاب ها قداست پیدا کرده و انقلابی بودن افتخار می شود؛ همچنان که مردم ایران در بهمن 1357 حکومت طاغوت را نالایق تشخیص داده و آن حکومت مستبد را به قول ممد صمد تبریز مجبورکردند که (( فروکنه بیرون )).

این حق یعنی حق تغییر حکومت ها توسط مردم؛ چه موضوعه باشد و چه غیرموضوعه ؛ چه در قانون اساسی تصریح شده باشد چه نشده باشد؛ محفوظ و غیر قابل اسقاط خواهد بود و حاکمان تعهد به نتیجه دارند که نظر مردم را درک ؛ نوکری و التزام خود به اهداف و آمال او را به ثبوت رسانند.

پرواضح است که منظور از انتخابات تایید مداوم حاکمیت توسط مردم نیست بلکه هدف از انتخابات ارزیابی مکرر و دوره ای حکمرانان توسط مردم است و حکومت موظف است در هردوری امانت داری و صداقت خود در خدمت گزاری به مردم را ثابت نماید ؛بدیهی است عملکرد مطلوب تنها شرط لزوم برای ابقاء و شرط کفایت جلب بیش از پیش اعتماد مردم خواهد بود و در غیراین صورت حکمرانان تکلیفی جزء تحویل امانت به مردم یا منتخبان جدیدا و ندارند.

امروزه جوامع متشکل از یک شخصیت حقیقی به نام شهروند و یک شخصیت حقوقی به نام دولت و یک شخصیت حقیقی به نام ملت بوده و وفق رویه ای به نام قانون اداره می شوند. دراین چرخه اشخاص اول و دوم ذیل قانون و شخص سوم فراقانونی است به عبارت دیگر شهروندان و دولت مکلف به قانون و قانون مقید به اراده ملت است . ملت به مفهوم کل ملت در مقابل هیچ شخصی من جمله دولت و حتی بالاتر از آن یعنی قانون هیچ تکلیفی ندارند و هرگاه اراده کنند این هر دو را تغییر می دهند.

لذا جمله معروف « مردم پای بندی خود را به حکومت نشان دادند»  از اساس نادرست بوده و مغلطه ای بیش نیست و مردم هرگز برای نشان دادن پای بندی به این فرد وآن گروه درانتخابات شرکت نمی کنند بلکه در مقام قضاوت و تعیین حدود حکمرانی به استناد حق تعیین سرنوشت و به حکم ان الله لایغیر مابقوم…. مداخله قاطع می کنند.


خلاصه آنکه در یک سیر عقلانی ؛ سلسله مراتب ملت ؛ دولت ؛ شهروند به طریق قانون و با بردار ارزش های انسانی متناسب جوامع؛ یک نرم و قاعده پذیرفته شده و یک سلسله مراتب مقبول است.

متاسفانه برخی ها به دلیل تکرار زیاد جمله « مردم پای بندی خود را به حکومت نشان دادند » مشتبه شده و فکر می کنند گویا مردم مکلف به پای بندی به این و یا آنند. در اثرآن اشتباه و به قول ریاضیدانان با آن فرض خلف است که از فردای انتخابات اظهارات محیرالعقولی نقل محافل می گردد.

منتخبی از رای دهندگان خود تشکرکرده ؛ رای دهندگان به دیگری را انحرافی می نامد. منتخبی دیگر از اینکه قسمتی از مردم بنا به تشخیص خود نمی خواهند به برخی رای دهند آن قسمت از مردم را عامل بیگانه معرفی می کند ؛ یکی می گوید فلان شهری که به فلان لیست رای داده پایگاه ضد انقلاب است ؛ آن یکی می گوید چون تهرانی ها غرب زده و دارای مشکلات فرهنگی هستند بدین جهت گروه ارزشی ما را انتخاب نکرده اند.

مخلص کلام اینکه در نظر برخی افراد مردم زمانی انقلابی اند که به آنان رای دهند ؛ زمانی فهیمند که گروه آنان را برگزینند؛ زمانی محترمند که به رغم دزدی های کلان ؛ رانت های متنوع ؛ دروغ و بی اخلاقی های بی حد و حصر و … ایشان را ابقاء نمایند.

به نظر می آید ناتوانی از درک سلسله مراتب ملت ؛ دولت ؛ شهروند توسط ؛اینان باعث ظهور این اظهارات مشعشع می گردد.

امیداست این موضوع که همگان مکلف به قانون و قانون مقید به اراده ملت است به فرهنگ رایج تبدیل شود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

تربیت سیاسی در آموزش و پرورش و مشارکت سیاسی و انتخابات  در فرهنگ سياست‌زده و سياست‌گريز ما و در نظام آموزشي كه تربيت سياسي غايب بزرگ محتوا و برنامه‌هاي آموزشي است و در تجربه تاريخي كه پولتيك معادل دروغ و فريب و نيرنگ دانسته مي‌شد، از سياست و سياست‌ورزي و كنشگري سياسي سخن گفتن بسيار سخت است.
وقتي از يك مفهوم سخن به ميان مي‌آيد و از دريچه فرهنگي به يك موضوع نگريسته مي‌شود بيش از هر چيزي و هرجايي نظام آموزشي و مدرسه در ذهن تداعي مي‌شود و به دنبال آن اين معلم و جايگاه و نقش اوست كه جلوه‌گر مي‌شود.
در جامعه ما كه سياست مانند خيلي از مقوله‌هاي ديگر جايگاه خود را نيافته است در فصل انتخابات عمومي‌تر مي‌شود و در يك رويداد مهم سياسي، اجتماعي تمام لايه‌هاي جامعه را درگير خود مي‌كند حتي كسي كه ممكن است از انتخابات قبلي تا انتخابات بعدي سخني از سياست به زبان نياورد در چند روز منتهي به روز انتخابات به اين موضوع ورود مي‌كند و با همان زبان ساده و  عاميانه خود واكنشي نشان مي‌دهد كه معنا و مفهوم خاصي در سپهر سياسي خواهد داشت.
اينكه مردم در ارتباط با انتخابات چه واكنش‌هايي از خود نشان مي‌دهند نشان از سطحي از بلوغ سياسي آنها دارد. مهم نيست كه مخالف، منتقد يا موافق وضع موجود هستند، مهم اين است كه اين مخالفت، نقد ياموافقت خود را چگونه ابراز مي‌كنند و  اين كم و كيف ابراز آنها است كه شاخص اصلي در تعيين ميزان بلوغ سياسي آنها خواهد بود.
ترديدي وجود ندارد كه رفتارهاي مدني و كنش‌هاي بالغانه در گرو برخورداري از يك نظام آموزشي كارآمد است كه شهروندان را براي ايفاي نقش‌هاي شهروندي كه يكي از آنها مشاركت‌ سياسي و اجتماعي است آماده كرده باشد و اين نظام كارآمد آموزشي هم نيازمند معلمان و مربيان و  اساتيدي است كه براي اين مهم تربيت شده و آموزش ديده باشند.
متاسفانه تربيت اجتماعي و سياسي در نظام آموزشي ما جايگاهي ندارد حتي برنامه‌هايي مانند شوراهاي دانش‌آموزي كه به اين منظور موردتوجه بوده است جدي گرفته نمي‌شود و نتوانسته كارآيي لازم راداشته باشد. برنامه‌اي كه در دوران اصلاحات پا گرفت اما بعدها مورد كم‌توجهي و بي‌مهري قرار گرفت.
حال باتوجه به غيبت تربيت سياسي و  اجتماعي و  ناكارآمدي معدود برنامه‌هاي مرتبط به آن در نظام آموزشي ما اين فرصت‌ها و بهانه‌ها هستند كه مي‌توانند جبران كننده اين خلأ باشند. فصل انتخابات يكي از اين فرصت‌ها است تا به سان يك موقعيت آموزشي از آن بهره لازم را برد و در اين فرصت معلمان به عنوان پيشتازان عرصه تعليم و تربيت مي‌توانند در فضايي كه افكار عمومي حساس مي‌شود و گفتمان عمومي در اين ارتباط شكل مي‌گيرد، نقش فعال و موثري ايفا كنند.
هر فصل انتخابات مي‌تواند جهش در سير بلوغ سياسي مردم ايجاد كند و معلمان در اين جهش مي‌توانند هم در ميان دانش‌آموزان و هم در ميان فرهنگيان تاثيرگذار باشند چرا كه معمولا در چنين فضاهايي معلمان كانون توجه اطرافيان خود قرار مي‌گيرند و ابراز نظرها و رفتارهاي آنان مورد توجه قرار گرفته و به عنوان يك الگوي كنشگري مورد تقليد قرار مي‌گيرد.
حال هر‌قدر معلمان از اين فرصت‌ها در مسير توسعه و  تعميق رفتارهاي مدني بهره بگيرند و به جاي كنش‌هاي فردي و نقش‌آفريني‌هاي توده‌اي و پراكنده به‌طور متشكل و منسجم و در قالب تشكل‌ها و احزاب مشاركت سياسي خود را به نمايش بگذارند در واقع در مسير بلوغ و تربيت سياسي جامعه نقش‌آفريني كرده‌اند.
تجربه حضور فعال، آگاهانه، منسجم و هدف مند معلمان فعال در تشكل‌هاي معلمي و شاخه فرهنگيان احزاب اصلاح‌طلب نمونه خوبي براي الگودهي در اين راستا بوده است؛ نمونه‌اي كه در واقع ترسيم كننده و تامين‌كننده منافع صنفي و ملي است و ترجمان همسويي اين دو دسته از منافع است؛ همسويي كه درواقع تاييدي است بر الگوي قابل دفاع تلفيق صنف و سياست در عرصه كنشگري و رويكردي كه در مسير بلوغ و تربيت سياسي مي‌تواند گام‌هاي موثر و پايداري بردارد.

روزنامه اعتماد

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت موفقیت دبیر کل این تشکل در انتخابات مجلس

پنج شنبه سیزدهم اسفند ماه و طبق اعلام قبلی باشگاه معلمان اداره آموزش و پرورش منطقه 6 تهران میزبان اعضای انجمن اسلامی معلمان ایران از تهران و سایر استان ها ، برخی شخصیت ها و نیز اعضای سایر تشکل های فرهنگی شامل سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بود .

در ابتدای جلسه پس از مراسم آغازین ، داود محمدی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن تقدیر از تلاش های اعضاء و سایر همکاران گفت :

انتخابات 7 اسفند برگزار شد . امیدوارم در آینده مجلس خوبی داشته باشیم که بتوانند مشکلات کشور را حل کرده و در جهت اعتلای کشور قدم های موثری را بردارد .

محمدی ضمن تاکید بر شکل گیری اراده ملی در قالب انتخابات مجلس تاکید کرد :

چارچوب قانون اساسی کشور به گونه ای است که اداره امور را بر عهده مردم گذاشته است .این اداره بر اساس اراده ملت است .

مجلس بر اساس رای مردم ، ریاست جمهوری بر اساس رای مردم ومجلس خبرگان بر اساس رای مردم شکل می گیرد و این پتانسیل ارزشمندی است که قانون اساسی برای رای مردم قائل شده است .

در واقع ، اراده عمومی در قالب انتخابات می تواند اداره کشور را به سامان مشخصی رهنمون سازد .

محمدی ضمن اشاره به نقش راهبردی اعضا در انتخابش به عنوان نماینده مجلس گفت :

ستاد انتخاباتی من واقعا از سایر ستادها متفاوت بود .برنامه ریزی هایی انجام می شود ، هزینه هایی صورت می گیرد .

انگیزه های کار در ستاد من بر خلاف برخی از ستادهای دیگر چیزی جز علاقه ، تعلق خاطر و فداکاری نبود .

من انگیزه مشخصی برای آمدن به این انتخابات نداشتم و همان گونه که می دانید مسئولیت انجمن اسلامی معلمان ایران را داشته ام .

به همه استان ها توصیه کرده بودیم که در این انتخابات ثبت نام کنند .

تشکل ما بزرگ ترین تشکل سیاسی – مذهبی در کشور است .

قرار ما این بود که انتخابات را جدی بگیریم .

از تشکل ما در سراسر کشور 108 نفر در انتخابات ثبت نام کردند و بعد از آن بحث رد صلاحیت ها و عدم احراز ها پیش آمد اما شخصا هیچ اراده ای ویا انگیزه ای برای این کار نداشتم .

اما توصیه دوستان به ویژه در قم باعث شد که روز آخر ثبت نام کنم .

اما مهم حضور شما عزیزان است که امشب در خدمت شما هستیم .

دوستان خیلی کمک کردند که به عنوان نماینده معلمان در مجلس حضور داشته باشیم .

دوستان و بزرگواران ما لطف کردند و حتی در سطح شهر اعلامیه ، پوستر و ...می چسباندند .

این برای من خیلی با ارزش بود .

عزیزی که از زنجان آمده بود و همسر و خودش در وزرات آموزش و پرورش مسئولیت دارند برای من تراکت تبلیغاتی پخش کرده بودند و این برای من خیلی ارزش مند است .

همه این دوستان صرف نظر از نتیجه این کار را انجام دادند و این عمل واقعا ارزش مند است .

دبیر کل انجمن ضمن برشمردن انگیزه های اعتقادی برای تبلیغات در مورد خودش افزود :

انس و الفتی که در این فاصله به وجود آمد خیلی با ارزش بود .این مسائل در حالت عادی اتفاق نمی افتد و من واقعا از همه دوستان صمیمانه سپاسگزاری می کنم .

محمدی بر موثر بودن باورها و اعتقادات مردم  در نوع رای دادن تصریح کرده و گفت :

بنای من در این مجلس بر آن است که بر اساس الفت ، انس ، همراهی و همدلی حرکت کنیم . هر کس با توجه به نگاه سیاسی و انگیزه خود وارد این امر می شود .

گروه های مختلف وارد مجلس شده اند .قراری که در لیست امید داریم این است که بنای ما بر همکاری و تلاش برای حل مشکلات با کمک یکدیگر است .

این وظیفه سنگینی است و باید با برنامه ریزی به سمت آن حرکت کنیم .

مشکلات فراوانی در کشور داریم که باید بررسی شوند .

امید که با کمک یکدیگر و با مساعی همه جناح ها در مجلس این مشکلات حل شود .

درخواستی که از همه شما دارم این است که  ما را تنها نگذارید .اطلاعات لازم را به من بدهید .همراهی کنید . اگر اشکالی دیدید سریع اطلاع دهید .

با توجه به وضعیت و شرایط سیاسی کشور باید همه به هم کمک کنند .

در ادامه کفراشی رئیس ستاد انتخابات داود محمدی ؛ ضمن تقدیر از تلاش همه دوستان و نیز تاکید بر اخلاقی بودن شخصیت و منش داود محمدی  عنوان نمود که ایشان بر اساس تکلیف  و توصیه اکید دوستان و همکاران وارد این عرصه شده و به هیچ عنوان کیسه ای برای کار ندوخته است .

کفراشی تصریح کرد بر خلاف سایر ستادها که صدها میلیون تومان هزینه می شود در ستاد ما کم تر از 15 میلیون تومان هزینه شد .

برخی از افراد برای کمک اظهار تمایل می کردند اما آقای محمدی آن را قبول نمی کرد و این که خدای ناکرده توقعی برای آن ها ایجاد نشود .

ما حرفمان این است که آقای محمدی معلم بودند ، هستند و معلم بمانند .

گفتنی است در این نشست آقایان آیت الله موسوی تبریزی ، آیت الله طاهری ، دکتر سید کاظم اکرمی ، مظفری نژاد همچنین اسماعیلی مقدم نماینده دوره ششم ، نوروزی نماینده دوره های پیشین و نیز دکتر علیجانی منتخب دوره دهم حضور داشتند .

تشکل های فرهنگیان در تهران با سه کاندیدای ملی معلمان میثاق نامه امضا نمودند و گزارش آن نیز در صدای معلم منتشر شد ( این جا ) و ( این جا ) اما در این نشست اشاره ای به این میثاق نامه نشد ضمن آن که دو منتخب دیگر یعنی فریده اولاد قباد و فاطمه سعیدی حضور نداشتند .

با این که داود محمدی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران و منتخب فعلی مردم تهران در تمام نشست های قبلی خود ( قبل از انتخابات ) به معلمان دربند اشاره داشت اما در این نشست نامی از آن ها برده نشد .

علی رغم اعلام مجری جلسه بر حضور نمایندگانی از سایر تشکل های فرهنگیان اما هیچ یک از آن ها در این نشست صحبت نکردند .

حضور زنان در این نشست محسوس نبود و مطابق اعلام یکی از مسئولان این تشکل ، فقط یک نفر از تشکیلات انجمن اسلامی در آن حضور داشت و سایر زنان شرکت کننده که تعداد کمی را شامل می شدند به عنوان میهمان دعوت شده بودند .

پایان گزارش /

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور