صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حدود 17 نفر از نمایندگان مجلس دهم ، معلم هستند/ اقبال اکثریت نمایندگان به برخی کمیسیون ها در حد پایینی بوده و رفتار امروز نمایندگان مجلس دهم این گزاره را با راستی آزمایی مجدد مواجه نمود/ پس از استقرار مجلس گویی همه چیز با یک وقفه غیرقابل انتظار رو به رو می شود /برخی کمیسیون ها مانند امنيت ملى و سياست خارجى ،اقتصاد ، برنامه و بودجه، ، صنایع و معادن، انرژی و عمران با اقبال بیش از حد نمایندگان رو به رو می شود / حساسیت نمایندگان مجلس بر روی وزیر آموزش و پرورش غالبا زیاد است/ مهم ترین مطالبه آنان فراتر از آن چه گفته و یا نگاشته اند موضوع " انتصاب ها و مدیریت ها " در آموزش و پرورش بوده است/ نگاه ابزاری به کارکرد آموزش و پرورش و جایگاه معلمان موجب سلب اعتماد در بدنه فرهنگیان و فرصت سوزی برای ایجاد تحول در دستگاه تعلیم و تربیت و به تبع آن توسعه پایدار کشور می شود/ حاجی بابایی هیچ گاه در چهار دوره نمایندگی اش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبوده است/ برای برون رفت از این وضعیت باید  معلمان تکلیف خود را با گفتمان " پوپولیسم " در درون و حتی بیرون از آموزش و پرورش مشخص کنند / شاید روزی برسد که اولویت نخست نمایندگان مجلس ، کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون هایی با موضوع فرهنگ باشد

منتشرشده در یادداشت

تشکل های صنفی معلمان و نقش نهادهای مدنی در شکل گیری جامعه مدنی  در نظام های مردم سالار، تشکل ها به عنوان نهادهای واسط میان دولت و ملت ایفای نقش می کنند. تشکل های مردم نهاد، بهترین واسط برای انتقال امور از دولت به ملت و کاهش تصدی گری دولت هستند؛ به طوري كه در صورت توجه به آن مي توان ظرفيت كارآمدي نهادهاي اجتماعي را افزايش داد. در بين تشكل هاي اجتماعي، تشكل هاي صنفي، جايگاه خاصي داشته و در فرآيند توسعه يك جامعه به دليل تاكيد بر توانايي هاي دروني و بيروني حرفه هاي مختلف و نيز تلاش در بالندگي آنها مي توانند نقش بي بديل در معادلات اجتماعي و اقتصادي داشته باشند.

تاملي بر مفهوم صنف، در برگيرنده اين امر است كه صنف یا رسته، انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، و همچنین انجام وظيفه اطلاع‌رسانی در باره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند

توجه به تاريخچه شكل گيري اصناف در جهان روشن مي سازد كه اين حركت مدني، ريشه تاريخي داشته؛ به طوري كه در بررسي ادبيات و پيشينه آن روشن مي شود كه در قرون وسطی، وظیفه اصلی مجموع اصناف در اروپای غربی شامل نظارت محلی بر حرفه یا کسب و کار از طریق تعیین موازین مرغوبیت و قیمت کالا، حمایت از کسب و کار در مقابل رقابت و تعدی، و برقرار کردن مقام اجتماعی اعضای صنف می‌شد و  تاريخچه آن در جهان اسلام نيز به پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفائی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. در این سده بود که تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه‌ها و پیشه‌ها بوجود آمد و رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری، فعالیت های اصناف را توسعه فراوان بخشید و همچنين در ارتباط با تاريخچه شكل گيري تشكل هاي صنفي در ايران، برخی از خاورشناسان شوروی، خاستگاه پیدایش انجمنهای صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند.

توجه به موارد فوق، مويد اهميت حضور موثر تشكل هاي صنفي در متن نهادهاي اجتماعي بوده و ضروت و خطير بودن نقش و جايگاه تعليم و تربيت و نقش راهبردي معلمان در فرايند هاي توسعه، حساسيت مساله را دو چندان مي سازد كه لازم است اقدامات موثر و سازنده اي توسط مسئولان و معلمان به منظور نهادينه ساختن اين ضرورت عيني انجام گيرد كه در اين ارتباط، توصيه هايي تحت عنوان سخني با عوامل دخيل در اين امر مبارك داده مي شود:

 

سخني چند با مسئولان سياسي كشور:

شكوفايي و پيشرفت جامعه ايران اسلامي در گرو تعليم و تربيت پيشرو و كارآمد و نيز حضور معلمان فكور و حساس به شرايط سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ميسر مي باشد و اين امر همواره در كلام بزرگان نظام كشور عزيزمان متجلي مي باشد و نيز زمينه هاي نرم افزاري امنيت ملي پايدار جامعه و جلوگيري از سوء استفاده بدخواهان منافع ملي و تماميت ارضي كشور، وابسته به تقويت تشكل هاي مدني و عملكرد شفاف آن ها مي باشد، لذا شايسته است به عنوان گام هاي اول و مهم، تقويت اين تشكل ها، مورد حمايت مسئولان محترم سياسي كشور قرار گيرد و در اين ارتباط، اقدام وزارت كشور در رفع موانع و محدويت ها براي فعاليت كانون هاي صنفي، ستودني است.

 

سخني چند با مسئولان آموزش و پرورش:

مسئولان آموزش و پرورش در حوزه هاي مختلف، بيش از هر كس يا هر نهاد ديگري به ضرورت اين تشكل ها در آموزش و پرورش با توجه به وجود مسايل و مشكلات عديده در وزارت واقف هستند؛‌ لذا شايسته است اقدامات بيشتري از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري در تقويت اين تشكل ها داشته باشند؛ هر چند كه در اختيار گذاشتن رايگان خانه معلم تبريز توسط مديرت آموزش و پرورش استان جهت برگزاري مجمع عمومي كانون صنفي مستقل فرهنگيان آذربايجان شرقي قابل تقدير مي باشد.

 

سخني چند با معلمان :

معلمان عزيز و بزرگوار كه همواره مشكلات مختلف آموزش و پرورش را با تمام وجود حس كرده و مي كنند و خود صاحب نظر در اين عرصه هستند، بهتر مي دانند كه تقويت كمي و كيفي اين تشكل ها، بهترين مسير جهت پي گيري درخواست هاي حرفه اي و نيز تلاش در پاسخگو نمودن مديران مي باشد؛ پس لازم است در اين ارتباط نيز از ظرفيت مشاركتي و همدلي خود بيشتر استفاده كنند.

 

سخني چند با مديران و اعضاي كانون هاي صنفي

مديران و گردانندگان كانون هاي صنفي از بدو شكل گيري، تلاش هاي بسياري در جهت نهادينه كردن اين امر مهم انجام داده اند كه واقعا ستودني و قابل تكريم هستند، اما توجه به موارد زير مي تواند در تقويت و موثر نمودن فعاليت هاي آن ها موثر باشد:

1. دقت در آسيب شناسي فعاليت هاي گذشته به صورت عيني و پژوهشي قبل از شروع هر فعاليت جديد

2. تدوين ميثاق نامه قوي و شفاف جهت تمركز صريح اعضاء به اهداف و دوري از رفتارهاي سليقه اي

3. تشكيل اتاق فكر با حضور همكاران صاحب نظر جهت تصميم سازي هاي موثر

4. توجه به رويكرد تحليل هزينه فايده در تصميم گيري ها جهت بالابردن سوددهي و كاهش هزينه هاي مادي و معنوي

5. دوري از رفتارهاي هيجاني در تصميم گيري ها و اقدامات

6. ارتباط موثر و تعاملي مستمر با كانون هاي قدرت و تقويت رفتارهاي رايزني با مسئولان به خصوص نمايندگان مجلس شوراي اسلامي

7. توجه به حساسيت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري ها

8. ارتباط مثبت و موثر با هسته اوليه آموزش و پرورش يعني معلمان از طريق برگزاري همايش هاي سالانه، نشست هاي تعاملي و نيز تدارك ابزار رسانه اي مناسب و قوي

9. تلاش در جهت معين كردن محل مشخص جهت انسجام بخشيدن به فعاليت ها از طريق تعامل با مسئولان بخصوص مسئولين آموزش و پرورش

10. مديريت فعاليت ها در راستاي اهداف تعريف شده و خودداري از وارد شده به حوزه هاي غير مصرح در ماموريت ها

11. تلاش موثر و مفيد جهت تامين نيازهاي مالي تشكل ها با توجه به ظرفيت هاي موجود

بنده به عنوان يك معلم آشنا به مسايل آموزش و پرورش معتقدم كه توجه به موارد فوق مي تواند در كارآمد نمودن تشكل هاي صنفي معلمان در راستاي بهبود و ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش موثر باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل /

چه کسانی داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شدند

اخبار و شنیده ها حاکی است بسیاری از معلمان منتخب مجلس دهم داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشده اند .

تاکنون خانم ها « فریده اولاد قباد ( تهران ) » ، « فاطمه سعیدی ( تهران ) » ، « داود محمدی ( تهران ) » ،« سید حمایت میرزاده ( گرمی ) » ، « صیدمحمدخان بیرانوند چگنی ( خرم آباد ) » داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شده اند .

« مسعود رضایی » از حوزه انتخابیه شیراز که قبلا با تشکل های معلمان « میثاق نامه معلمی » امضا کرده است داوطلب عضویت در این کمیسیون نشد .

« حمیدرضا حاجی بابایی » نیز داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشد .

پایان پیام /

گروه رسانه و تشکل /

آزادی معلمان زندانی و علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان ایران

همان گونه که قبلا آمد ( این جا ) ؛ علیرضا هاشمی 54 ساله بعد از گذشت بیش از 14 ماه از حبس 5 ساله اش مشمول عفو رهبری ( ماده 96 قانون مجازات اسلامی ) گردیده و غروب امروز از زندان اوین آزاد شد .

این چهارمین باری است که در 10 سال گذشته هاشمی زندان اوین را تجربه کرده است .اسفند ماه سال 1385 و تجمعات معلمان رو به روی مجلس باعث شد که عید سال 86 را ایشان در زندان اوین و بند 209 بگذارند .

پس از آزادی با وثیقه به اتهام تجمع و تبانی در دادگاه انقلاب شعبه 28 به ریاست قاضی مقیسه به 3 سال حبس تعزیری محکوم گردید .

این حکم با اعمال ماده 18 توسط رئیس قوه قضائیه وقت آقای هاشمی شاهرودی و در دادگاه هم عرض به جریمه نقدی تبدیل گردید .

درانتخابات سال 88 هاشمی در ستاد انتخابات میرحسین موسوی فعالیت می کرد . 2 روز پس از انتخابات در تاریخ 24 / 3  / 88 در مسیر ستاد در بلوار کشاورز بازداشت و مدت 40 روز را در اوین گذارند ؛ سپس با کفالت آزاد شده و این بازداشت در همین مرحله مختومه و به دادگاه و رای منجر نگردید .

اردیبهشت سال 89 و قبل از آغاز هفته معلم با اتهام تجمع و تبانی مجددا بازداشت و پس از 35 روز بازجویی در بند 209 با وثیقه آزاد گردید .

در سال 92 و قبل از انتخابات به دادگاه فراخوانده شد و توسط قاضی مقیسه به 5 سال  حبس تعزیری محکوم شد .

این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر نیز تایید گردید .

 دادگاه پرونده سال 89 در سال 92 یعنی 3 سال بعد تشکیل شد و حکم صادره 2 سال بعد و در سال 94 به اجرا گذاشته شد .

اینک در خرداد 95 پس از 14 ماه علیرضا هاشمی سنجانی از زندان اوین آزاد شد .

هاشمی در گفت و گویی که با او داشتیم عنوان کرد :

در عشق گر بادیه ای کنی چند طی

بینی که در این ره چه نشیب و چه فراز است

از تمامی عزیزانی که در این مدت با همراهی من و خانواده ام و مساعدت های خود امید به آینده را پاسداری نمودند ، از همکاران و دوستان سازمان معلمان ایران ، از وزیر آموزش و پرورش و همکارانش در پی گیری مسائل معلمانی که به اجحاف دچار مشکل شده اند تشکر می کنم .

در این مدت تنم در زندان ولی سرم روی کتاب و دل در آسمان داشتم .

درباره فعالیت های آینده باید بگویم :

اول می دانم کشتی در ساحل بسیار امن تر است اما کشتی برای این کار ساخته نشده است .

دوم ، کسی که خیال می کند همه میوه ها همان هنگام می رسد که گیلاس ، از توت فرنگی چیزی نمی داند .

و نکته سوم و از همه مهم تر این که فعالیت های آینده من از صافی تجربه ، عقلانیت  و دانش گذشته است .

بنابراین با امید در صحنه خواهیم ماند .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم و وضعیت حمیدرضا حاجی بابایی

در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم که امروز صبح برگزار شد ، حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان نائب رئیس مجلس خود را کاندید نمود که از مجموع 279 رای تنها موفق به کسب 122 رای گردید و مسعود پزشکیان و محمد دهقان به ترتیب به عنوان نائب رئیس موقت اول و نائب رئیس موقت دوم مجلس دهم انتخاب شدند .

حاجی بابایی از سوی « فراکسیون ولایت » جهت تصدی این سمت معرفی شده بود .

حاجی بابایی در چهار دوره قبلی مجلس (1388-1375) همواره عضو هیات رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده است.

در کارنامه پارلمانی حاجی بابایی، عضویت در کمیسیون‌های تلفیق، اصل نود،محاسبات و بودجه و امنیت ملی و سیاست خارجی دیده می‌شود

او هیچ گاه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبوده است .

حال باید دید حاجی بابایی در مجلس دهم ، کدام کمیسیون مجلس را برای فعالیت خویش انتخاب خواهد نمود .

پایان پیام /

گروه رسانه و تشکل /

آزادی علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان ایران

شنیده ها حاکی است علیرضا هاشمی سنجانی ؛ دبیر کل سازمان معلمان ایران به زودی آزاد خواهد شد .

دبیر کل سازمان معلمان ایران بر اساس حکم 5 ساله خود فروردین ماه سال 1393 روانه زندان اوین شد .

« گروه صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از مساعدت و همراهی مسئولان این واقعه مسرت بخش را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگیان تبریک می گوید .

پایان پیام /

مینو خالقی و ضرورت رد اعتبارنامه حمیدرضا حاجی بابایی  چند ماه پیش درنوشته ای تحت عنوان "جفای حاجی بابایی در حق آموزش و پرورش و کشور و حلقه مفقوده ای به نام " عدالت " !" ( این جا ) به ابعاد نامطلوب پرورشی – تربیتی ،آموزشی - علمی  و اداری – پرسنلی ناشی از اجرای نظام آموزشی 3-3-6 که بدون فراهم  آوردن زیرساخت ها و سازوکارهای لازم در زمان وزارت آقای حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش به وقوع پیوست با ذکر مصادیق و مثال های مربوط ورود نموده و به بحث نشستم و ابعاد مخرب چنین عمل عجولانه و نابخردانه را مورد واکاوی و بررسی قراردادم چه اینکه شایسته و عالمانه آن بود که نظام آموزشی مذکور به شکل آزمایشی در منطقه ای با تامین ملزومات و  زیر ساخت های لازم به اجرا درمی آمد و در صورت موفقیت به سایر مناطق نیز تسری می یافت اما متاسفانه آنچه نباید اتفاق می افتاد روی داد و ناشیانه و به دور از مقدمات ضروری به یک باره نظام آموزشی مذکور درتمامی مناطق به اجرا درآمد . 

موتورخانه ها ، دفتر مدیران و....به یکباره به کلاس درس  مبدل شد در حالی که باید تمهیدات قابل توجهی را دراین زمینه به کار بست ، دانش آموزان دختری که به عنوان دانش آموز پایه ی ششم درحالی در این گونه  کلاس ها گنجانیده شده و مستقر گردیدند که در دوران بلوغ جنسی قرار داشتند که تمهیدات و شئونات خاص خود را می طلبد ، عده ای به تدریش ایشان مبادرت ورزیده و مشغول شدند که صلاحیت لازم و کافی معلمی و آموزگاری  را نداشتند – ناظران و شاهدان در جریان آموزش های بحث برانگیز و پرشائبه ی آنان به مطالب بغرنجی اشاره می نمایند که از طرح و نوشتن آنها خوداری می نمایم – وضعیت نرم افزارهای آموزشی و کتاب های مربوط در وضعیت مطلوب و به سامانی نبود .

متاسفانه دولت و وزیر جدید که بعد از پیروزی خرداد ماه 92 زمام امور کشور را در دست گرفته و حقیر انتظار  داشتم با شجاعت زیر بار اجرای عجولانه ی ادامه ی آن نرود به اجبار و شاید نیز مقهورانه آن راه نادرست به ارث رسیده از دولت قبل را ادامه داد و با درگیرشدن در بحث ساماندهی و اعزام و گسیل دبیران متوسطه دوم به مدارس دوره ی اول و دوم ابتدایی – دبیری که توان تدریس در معارف پیش دانشگاهی را داشت و یا دیفرانسیل تدریس می نمود به یکباره خود را در کلاس اول یا چهارم ابتدایی می دید بدون هیچ تمهید و اقدام مناسب و کارآمدانه ای -  در چند روز اخیر با تنی چند از همکاران مدیر و اولیا دانش آموزانی که چنین بلایی به سرآنان آمده صحبت کرده که ره آورد چنین اقدام نادرستی را جز ایجاد نابه سامانی ها و حادث شدن مشکلات آموزشی و روحی و روانی جبران ناپذیر برای  کودکان خود ندانسته و واقعا نمی دانند برای جبران آن باید به چه اقدامی دست یازند که تبعات آن همچنان وجود دارد که سال تحصیلی آینده را بنا به دلائلی که به آن ورود نمی نمایم را سال فاجعه یا معجزه می دانند که امیدوارم معجزه شود.

در این زمینه می توان مثال های متعددی را مطرح نمود و در خصوص  اثرات نامطلوب و بغرنج آن به بحث نشست که از ورود به آن خودداری می  نمایم . مگر بنا به فرموده ی قرآن کریم هر کس که یک نفر را زنده کند – از جهت فکر ی وروحی – تمامی انسان ها را احیاء ننموده و هر که انسانی را نابود نماید تمامی انسان ها را به نابودی کشانده است ."من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا" با عنایت به آنچه که به سر دانش آموزان مظلوم آمد و لطمات جبران ناپذیر آموزشی و پرورشی دامن آنان را گرفت و همچنین صدمات عدیده ی انسانی و شخصیتی و حرفه ای که بسیاری از همکاران معزز فرهنگی را به خود دچار نمود ، آیا شایسته و مطابق با عدالت نیست که آقای حاجی بابایی مورد پرسش و خطاب گردد که جنابعالی با تعجیل عجولانه و به جهت عدم تمهیدات لازم و با بی درایتی مسبب چنین نابه سامانی ها و معضلات شده اید؟

و در صلاحیت  ایشان در حضور در خانه ی ملت تشکیک و اشکال نمود ؟

البته که باید مورد اشکال قرارگیرد و منتخبان خانه ی ملت اعتبارنامه ی ایشان را مورد تائید قرارندهند .

آیا خانم مینو خالقی مستحق رد صلاحیت و محروم شدن بعد از تائید صلاحیت و رای آوردن از حضور در مجلس شورای اسلامی است یا آقای حاجی بابایی با آن لطمات و ضایعات ؟

چنان چه جناحی قضاوت نکنیم و آزادانه بیندیشیم و عادلانه به قضاوت بنشینیم رفتار و کنش آقای حاجی بابایی به فراز و قسمت دوم آیه ی شریفه ی مذکور نزدیک تر و چه بسا ترجمان و عین آن می باشد ؛ در این مجمل حقیر قصد قضاوت درخصوص خانم مینوخالقی را نداشته ولی  آنچه به عدالت نزدیک تر است هر آینه برخورد عادلانه با آقای حاجی بابایی و محروم نمودن ایشان از کسوت و شان نمایندگی است چرا که مجلس بنا به فرموده ی بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی در راس امور است و زیبنده نیست فردی که با رفتار و عملکرد خویش اثرات منفی جبران ناپذیری را به انسان های فراوانی وارد نموده است در جا و کسوتی قرارگیرد که جا و محل نخبگان و انسان های عادل و فرهیخته ای است که باید منشا و پرچم داران  عدالت و فضایل انسانی و اسلامی باشند.

جامعه و مردم اتفاقات را می نگرند و قضاوت و موضع گیری می نمایند و دست اندرکاران و تصمیم سازان و سیاست ورزان باید به شدت مراقبت نمایند تا افراد و سازمان ها و نهادها از مسیر عدالت و فضیلت خارج نگردند.

منتشرشده در یادداشت

فراکسیون صنفی معلمان و ضرورت فعالیت برنامه دار تشکل های معلمان برای عمل به میثاق نامه تشکل ها  به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم :
مردم آگاه و حماسه آفرين انتخابات مجلس دهم ، به ويژه فرهنگيان شريف منتظر ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي 9 تشکل مدني در رابطه با ميثاق نامه ، نظام معلمي و... تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس دهم مي باشند ؛ زيرا اگر برنامه اي روشن ،مدون و قابل اجراء ارائه نشود 9تشکل مدني فرصت سوزي نموده اند .

1. بر  روي خروجي خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از عليپور علي دبير انتخابات کشور آمده است :
دبیر ستاد انتخابات کشور آغاز به کار منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را از هفتم خردادماه سال 95 اعلام کرد.


2. در سايت " وزين صداي معلم " آمده است .
" الویت های فراکسیون فرهنگیان اعلام شد "
فراکسیون فرهنگیان در مجلس دهم با چهل نماینده معلم تشکیل می شود. ( این جا )

3. در بند اول ميثاق نامه برخي از منتخبين ملت در مجلس دهم شوراي اسلامي با تشکل هاي مدني معلمان آمده است :


" سوگند ياد مي کنم و متعهد مي شوم در صورتي که از سوي مردم شريف حوزه انتخابيه ام به عنوان نماينده وارد مجلس شوم ، هم راستا با وظايف نمايندگي و رسالت ملي ، با توجه به اينکه يک فرهنگي هستم ، اولويت اصلي خود را در طول دوران نمايندگي ، نظام آموزشي ، مسايل آموزش و پرورش ، مشکلات و مطالبات معلمان قرار دهم و به طور ويژه سه مطالبه مهم اين صنف به شرح زير باشم :


الف : تعميق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تأمين منزلت آنها از طريق حمايت از تشکل هاي معلمي و تشکيل نظام معلمي به  منظور نقش آفريني عيني در اداره امور مدارس ، مناطق، اداراه کل و حوزه ستادي آموزش و پرورش ..."
4. جهت ياد آوري خوانندگان فهيم به عرض مي رساند:  
در بحث سرمايه هاي اجتماعي و مباحث ديگر همواره عرض کرده ام  که تشکل هاي مدني يک ضرورت اجتناب ناپذير دنياي مدرن است . رشد و بالندگي نهادهاي مدني مانع بروز و ظهور عوام فريبان فرصت طلب مي شود . وقتي نهاد هاي مدني در جامعه امکان فعاليت داشته باشند کار  ˏکارشناسي و ارائه برنامه اي روشن، مدون و قابل اجراء، جايگزين تجمعات پر هزينه مي شود .

وقتي کار ˏکارشناسي و سازمان نظام معلمي مطرح مي شود ديگر عوام فريبان فرصت طلب به محاق رانده مي شوند .

خوشبختانه 9 تشکل هاي مدني ذيل :
سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ،شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ،شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ،منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی  ؛ به اين بلوغ سياسي و اجتماعي دست يافته اند که اختالافات خود را کنار گذاشته بر اساس اشتراکات فراوان با تکيه به برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود در انتخابات مجلس دهم نقش آفريني کردند و علاوه بر سه معلم از تهران حدود 40 معلم در مجلس دهم راه يافته اند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 9 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که با ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء، ريشه هاي  عوام فريبي و کلي گويي را بخشکانند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 9 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که در نشست مشترک با وزير آموزش و پرورش روز ... ( این جا ) از برنامه هاي روشن ، مدون و قابل اجراي خود رو نمايي مي نمودند و برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود براي تحقق ميثاق نامه فوق الذکر را به افکار عمومي ارائه مي نمودند تا در سايه نقد و بررسي افکار عمومي  و همراهي ديگر انديشمندان جامعه ، عزم ملي براي اصلاح آموزش و پرورش را فراهم آورند .


فرهنگيان فرهيخته از منتخبان فرهنگي و 9 نهاد مدني !

معلمان انتظار دارند که بي توجه به تفاوت گرايش سياسي  ، در سايه ائتلاف هاي فراگير ،برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي ائتلاف خود را ارائه نمايند تا در عمل تلاش هاي مذبوحانه عوام فريبان فرصت طلب که بدون برنامه با شعار هاي توخالي و غير دست يافتني تبليغ مي کنند را ناکام نمايند و راه تعالي و پيشرفت جامعه به سوي اهداف سند چشم انداز را فراهم نمايند .

عزم ملي ، يعني تعامل سازنده اصول گرا ،  ميانه رو، اصلاح طلب براي تحقق برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء و عقيم کردن شعار هاي توخالي و غير قابل اجراي  عوام فريبان فرصت طلب مي باشد .


نتيجه گيري :
همان طور که ملاحظه مي فرماييد بحث بر سر آن نيست که کدام نماينده  ميانه رو ، اصولگرا ،اصلاح طلب و مستقل است،  بلکه هدف تلاش نهادهاي مدني براي همسو کردن نمايندگانˏ ميانه رو ، اصولگرا ،اصلاح طلب و مستقل ،جهت تحقق برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء،جهت دست يابي به سند چشم انداز، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مي باشد .


فراکسيون صنفی فرهنگیان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش ، عزم ملي ايجاد شود .


* فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند عوام فريبان فرصت طلب را ناکام نمايند .


فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا سازمان نظام معلمي در مجلس دهم شکل بگيرد .


فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا منزلت و معيشت معلمان ارتقاء يابد .


*   فراکسيون فرهنگيان ترکيبي از نمايندگان اصولگرا ، ميانه رو ، اصلاح طلب و مستقل است که با برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء تلاش مي کنند تا خروجي آموزش و پرورش شهروندي باشد که توسعه پايدار را جايگزين توسعه نمايد .


پس :

مردم آگاه و حماسه آفرين انتخابات مجلس دهم به ويژه فرهنگيان شريف منتظر ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي 9  تشکل مدني در رابطه با ميثاق نامه ، نظام معلمي و... تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس دهم مي باشند .
زيرا اگر برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء ارائه نشود  9 تشکل مدني فرصت سوزي نموده اند .

فراکسیون صنفی معلمان و ضرورت فعالیت برنامه دار تشکل های معلمان برای عمل به میثاق نامه تشکل ها

منتشرشده در یادداشت

اکثر سیاست مداران در جوامع توسعه نیافته می خواهند قهرمان شوند و برای رسیدن به این هدف عوام فریبی می کنند.برخی شهروندان توسعه نیافته نیز قهرمان پرست و شخصیت پرست یا دیکتاتور ساز هستند/ ملتی که تاریخ خود را به خوبی نشناسد مجبوراست اشتباهات گذشته را تکرار کند/ باید درس تاریخ را در مدارس و جامعه جدی گرفت / به مخالفان خود برچسب می زنیم و آنها را حذف می کنیم/ اگر ما ملت باهوش هستیم  پس چرا این مشکلات راحل نمی کنیم/در سال 1388 به طور متوسط در ایران برای هر مجلس ترحیم و خاک سپاری متوفیان  8 میلیون تومان هزینه می شد/ توسعه فرآيند تعقل است/ فرهنگ زودبازده طلبی مانع ازسرمایه گذاری درازمدت می شود. معجزه طلبی نیز بخشی از فرهنگ آنی طلبی است که تنبلی را توجیه می کند/ فقرنوازی نیز از خصوصیات عوام فریبان است/ مطلق اندیشی و همه چیزدانی از موانع مهم یادگیری و توسعه هستند/ ترس یا دوری از قوی ترها، یا حسادت به توانمندان باعث خودفریبی شده و مانع پیشرفت می شود/ اکثریت رای دهندگان از طبقه فرودست جامعه بوده و نخبگان از صندوق ها قهر می کنند

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/ خلاصه صحبت های دکتر محسن رنانی در میزگرد چهارمين نشست سالانه مرزهاي دانش اقتصاد توسعه:

الزامات توسعه در ایران و نقش آموزش و پرورش و تحول فرهنگی در توسعه پایدار


* مفاهیم رشد ،پیشرفت و توسعه در جامعه ما تفکیک نشده و در سیاست گذاری کلان بین اینها تفاوتی دیده نمی شود. رشد یعنی تکثیر افقی وضع موجود و پیشرفت یعنی تکثیر عمودی وضع موجود. در دل توسعه، رشد و پیشرفت هم هست که گرچه لازم هستند اما کافی نیستند .


* توسعه وقتی اتفاق می افتد که نظام مدیریت،سطح دانش و مناسبات عقلانی شود.


* برای مثال رشد یعنی ساخت فرودگاه، پیشرفت یعنی دست یابی این فرودگاه به دانش فنی روز و توسعه یعنی مناسبات، ساز و کار و اخلاق در این فرودگاه تغییر کند .


توسعه دو بعد دارد :
محصول بعد رفاهی و اقتصادی:  رفاه
محصول بعد رفتاری و فرهنگی : رضایت


* ما تاکنون به ساخت جاده ، فرودگاه و دانشگاه مشغول شده ایم که رفاه تولید کنیم. در آموزش عالی تمرکز ما بر تولید مدرک بوده نه تولید انسان هایی که بتوانند یک جامعه شرافت مند ایجاد کنند.


* بعد رفاهی و فیزیکی توسعه، ابتدا به سرمایه اقتصادی و سپس به سرمایه انسانی نیاز دارد اما بُعد دوم توسعه، نیازمند سرمایه‌های اجتماعی و نمادین است. این دو سرمایه در همه اسناد رسمی توسعه کشور ما مغفول بوده است.


* بعد اول توسعه، مدرنیزاسیون و بعد دوم توسعه مدرنیته است که در سال های گذشته ضد ارزش تلقی می شد. مدرنیته جامعه را به رفتار عقلانی متصل می کند و تعامل و هوش اجتماعی را افزایش می دهد .


* اگر ساز و کار عقلانی جایگزین ساز و کار عاطفی نشود، مناسبات متحول نخواهد شد،سرمایه از کشور فرار می کند و تولید نمی تواند محور توسعه شود.


* ما رشد و پیشرفت داشته ایم اما توسعه خیر.تحول رفتاری رخ نداده است.


* اگر جایگزینی قانون به جای ایدئولوژی و مناسبات شخصی رخ ندهد، وجه اول توسعه پرهزینه می شود و تا زمانی ادامه پیدا می کند که چاه نفت داشته باشیم. هزینه پیشرفت ابتدا بالا خواهد بود،چون باید زیرساخت هایی ایجاد شود. بعد از مدتی در طول زمان هزینه پیشرفت کاهش می یابد، به شرطی که هم زمان تحول فکری و فرهنگی نیز در رفتارها رخ دهد. در این صورت افق بلوغ توسعه را خواهیم دید.


* اگر تحول فرهنگی رفتاری رخ ندهد ،هزینه پیشرفت دوباره بالاتر می رود و توسعه وارد دام کودکی می شود.یعنی جامعه پیشرفته است اما رفتارها و خلقیات آن هنوز کودکانه است. از طرف دیگر اگر تحول اتفاق نیفتد،از یک جایی به بعد نمی توانیم به همین پیشرفت عادی هم برسیم چون بسیار پرهزینه می شود.


* ما از فقر توسعه در دام کودکی توسعه گرفتار شده ایم.تحول فناوری ما را دچار سرگیجه کرده است در نتیجه مثلا ما به اندازه اقتصاد آمریکا که چهل برابر اقتصاد ماست مهندس تولید کرده ایم، یعنی فقط به پیشرفت فکر کرده ایم نه توسعه!


* آموزش و پرورش می تواند تحول کیفی را که  لازمه توسعه است رقم بزند.


* روان شناسان می گویند کودک فقط تا هفت سالگی تغییر می پذیرد و بعد از آن فقط تا 18 سالگی تاثیرپذیر است و بعد از آن تابع جمع بندی خود قرار می گیرد. 40 سال است که دنیا فهمیده که بذر توسعه باید قبل از هفت سالگی در ذهن کودک کاشته شود در حالی که در کشور ما عملا کودک تا هفت سالگی چیزی یاد نمی گیرد و پس از آن هم فقط مغزشان را آموزش می دهیم بدون اینکه توانایی زیستی داشته باشند که می تواند خطرناک هم باشد.


* ما در ایجاد اصلی ترین ابزار توسعه ناتوانیم. برای دو نسل باید کمربند ها را سفت کنیم.باید دستور سرمایه بس برای اقتصاد صادر کنیم،سرمایه ها را باید صرف آموزش کودکان دو نسل بعدی کنیم.مانند کشور های توسعه یافته برنامه ریزی برای توسعه را باید از زمان جنینی کودکان شروع کرد، شاید دوره ای برسد که تصمیم بگیریم فرزندان مان را به مدرسه های فعلی و نظام آموزشی فعلی نس‍پاریم.
 روزنامه شرق ؛ تلخیص : شهداقتصاد

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور