کسی بابد وزیر شود که اعتقاد به کار کارشناسی داشته باشد/ مشکل کشور و تقریبا در تمام دنیا نبود آموزش است، تمامی جنگ ها و تنش ها از بی سوادی نشأت می گیرد/ کسی را برای وزارت باید پیشنهاد داد که اعتقاد قلبی به آموزش داشته باشد/ دوره ابتدایی که در بعضی از ادارات آموزش و پرورش به حال خود رها شده است و کسی به فکر این مقطع اساسی و مهم نیست/ دیگر هنگام آزمون و خطا نیست/ ما برای پیشرفت واقعی و پایدار نیازمند افرادی عمل گرا و با حاشیه کم هستیم/ چاره کار برای بریدن دخالت افراد دیگر در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش اعم از نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و ... انتخاباتی کردن روسای آموزش و پرورش است/ سیستم اداری وزارتخانه به گونه ای است که اغلب مدیران در بسیاری موارد گریزان از قانون، درگیر بوروکراسی شدید، تنبل، غیر پاسخ گو و اغلب بی احترام نسبت به مخاطبانشان می باشند ....
انتقاد و نظریه و چالش در مقوله تعلیم و تربیت و اساسا آموزش و پرورش یک امر ملی ، تخصصی ، چند لایه ، پیچیده ، مهم ، خانه آباد کن و خدا ی نکرده بی توجهی ویا کج فهمی خانه خراب کن می باشد که به سان مسائل حساس درشورای امنیت ملی باید تصمیم گیری و تصمیم سازی فقط در مراکز مهم و مربوطه و تخصصی و ملی انجام پذیرد/ نسلی تربیت می شود که در دریای متلاطم طلاق های سیاه و سفید ، دروغ و ریاکاری ، اعتیاد و تنبلی ، فارغ التحصیلان بی سواد و حتی فارغ التحصیلان دانای پخمه و شلخته ، وحشی نادان ، نمی توانند درست زندگی کردن و چگونه زیستن ، چگونه با هم زیستن و چگونه برای هم زیستن را تجربه کنند / لحظه غروب آفتاب در کویر ، خارجی ها بلااستثناء پابرهنه شده و در میان شن و تمرکز به صحنه با سکوت ، اما بچه ها ی ایرانی به همراه مربیان مشغول بازیگوشی ، شوخی ، خوردن و ریختن آشغال در دل طبیعت بودند/ گردشگران خارجی در طبیعت بکر هیچ آسیبی یا بار اضافی به طبیعت تحمیل نکرده اند اما بچه های ایرانی حتی مربیانش چایی ارگانیگ روی آتش را غیرقابل مصرف می دانستند و بدتر از آن اکثرا پلاستیک ، قوطی کنسرو وساندیس ، ظرف آب معدنی و... را همان جا رها کرده و رفتند/ نسلی تربیت می شود که یاد گرفته در رسانه ملی با اشک و زاری می تواند امتیازهای غیر قابل تصور بگیرد/ اکنون خرید سئوالات امتحانی و گروگان گیری حقوق معلمان توسط نوبخت گدای معتبر ، حفرصدها حلقه چاه غیرمجاز ، اختلاس رسمی از بانک و سپس اعلام بی دلیل ورشکستگی ، ناهنجاری های اجتماعی شهر و روستا و تخریب جنگل ، مصرف بی رویه آب و... به ما هشدار می دهد و ما را به توجه مسئولیت اجتماعی برتر فرا می خواند/ مطالعات نشان می دهد مباحث و روش های آموزشی کنونی با نیاز های کودکان تطابق ندارد و این آغاز ناهنجاری های سهمگین خانه از پای بست ... می باشد/ آیا مسائل معلم و آموزش و پرورش و تربیت نسل و پرتاب آن به آینده ، به اندازه پرتاب موشک نیاز به جلسه شورای راهبردی امنیت ملی ندارد/ در کلاس بیست و پنج نفره تیزهوشان ، هفده نفر به خاطر نیم نمره رقابتی از هم قهرند که عقده های کسب نمره قبولی پزشکی و دانشگاه های معتبر سرخوردگی را برایشان در زندگی ارمغان می آورد/ آنجا که باید نه بگوید آری یاد گرفته است و آنجا که باید آری بگوید فقط نه بلد است و این یکی از معضلات آینده زندگی بچه های امروزی ایران است/ آموزش و پرورشی که نه در صف و نه در ستاد ، جرات جراحی و در افتادن با چالش ها و گره های کور از سنت های نافرم گذشته و سونامی هزار پاره به هم تنیده دنیای مدرن و امروزی را ندارد اگر چه مهمترین و بزرگترین ماموریتش پالایش ، هم آیش ، بهسازی و بسترسازی برای بهره وری و بهره برداری در تربیت نسل نوخاسته و نونهال است اما اگر به تدبیر بازسازی و بازمهندسی ساختارهای ناهنجار و مهار و هدایت نه پوسته بلکه هسته آن به شکل بنیادین و عمیق جراحی و اقدام نشود چگونه سربلندی خود را حفظ خواهد کرد/ باید بپذیریم عدم توجه به اهمیت آموزش و پرورش و کارکرد آن سونامی بدتربیت ها و پخمه های دور از تربیت وشلخته های وحشی چند سال آینده کشوررا فرا خواهد گرفت ! مگر به این دو مهم توجه شود اول آموزش و پرورش به عنوان مسئله ملی و دوم وزیری با اندیشه های فرا ملی ...
ارزیابی عملکرد دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش از زبان عبدالرسول عمادی رییس مرکز سنجش و عضو شورای معاونان / اصل پذیرش مسئولیت وزارت توسط دانش یک عمل ایثارگرانه و فداکاری بود/ دانش آشتیانی دارای رزومه ای سرشار از کار و تلاش و خدمت و جهد علمی و اجتماعی است/ دانش آشتیانی فهمی مترقی از مساله تعلیم و تربیت دارد/ خصلت های دانش و ناکافی بودن ساز و کارهای ارتباطی وزارتخانه میان وزیر و جامعه فرهنگی حائل ایجاد کرده است/ ارتباط وزیر به حضور پر تکرار در مدارس شهر تهران فروکاسته شد / آقای دکتر فانی از جهت ارتباطی از آقای دکتر دانش فعال تر عمل می کرد/ دانش در ایجاد انسجام تیمی در وزارت خانه موفق نبوده/ حلقه ارتباطی وزیر با مدیران کل استان ها و مدیران کل ستادی نسبت به دوره فانی ضعیف تر شده است/ وزیر به دانش نظری همکارانش بیش از مهارت و تجربه آنها بها داده است/ دوران چند ماهه وزارت دانش دوران فترت و بلا تکلیفی بسیاری از مدیران ستادی و استانی بوده است/ در این دوره برای دلگرم شدن مدیران هم اقدامی صورت نگرفت و آنها در بی خبری خوف آلودی به کار خود ادامه دادند/ پرداخت برخی مطالبات " اقتضای فضای انتخاباتی" و نوعی بهره جویی از "فرصت" بود/ زمین ماندن حق الزحمه امتحانات ...هزینه های زیادی به دولت و وزارت خانه تحمیل کرد/ ارزیابی عمادی از دانش ذم سبیه به مدح "تأکید الذم بما یشبه المدح" است / تعریف های عمادی جنبه ذهنی دارد و قابل اثبات نیست و بیشتر نوعی تعارف است/ عبادی 30 درصد تخم مرغ هایش را در سبد دانش برای روز مبادا گذاشته است/ به نظر می رسد آقای عمادی در این یادداشت علیرضا جدایی وفادارترین مدیر دانش را هدف گرفته است/ آقای عمادی بر خلاف اصول علمی از ملاک های ذهنی و روان شناختی و دل بخواهی برای سنجش عملکرد دانش استفاده کرده است/ عملکرد دانش را باید براساس 12 بند "فرازهای مهم اقدامات و برنامه ها تا پایان دولت یازدهم" برنامه تقدیمی او مورد سنجش قرارداد/ از 12 بند برنامه کوتاه مدت دانش فقط بند چهارم یعنی تدوین و تصویب برنامه آموزش و پرورش 2030 به طور کامل انجام شده است/ دانش با معیار برنامه کوتاه مدت 12 بندی خودش نمره کمتر از 5 از 20 نمره می گیرد/ این حرف عمادی درست است که انسجام در مدیریت وزارتخانه وجود ندارد / هرج و مرج یعنی اینکه تقریبا نیمی از شورای معاونان 30 نفره دانش خود را بالقوه آلترناتیو دانش می پندارند/ آنچه در آموزش و پرورش از بین رفته اقتدار مدیریت است مثل کلاس درسی که از هرگوشه آن صدایی بلند است / اصلاح طلبان نه می توانند اقتدار مبتنی بر ترس ایجاد کنند و نه می توانند اقتدار قانونی برقرار کنند/ در معادلات قدرت و دسته بندی ها و انتصابات آموزش و پرورش مصلحت و منفعت دانش آموزان جایی ندارد
معمولا در خیابان های شهرهای اروپایی عابران به آرامی و با احتیاط راه می روند/ لحظه ای به ذهنم خطور کرد که یقه اش را بگیرم، به او فحش بدهم و مشتی بر صورتش بکوبم/ خودم را کنترل کردم. چون زود متوجه شدم که در ایران نیستم و آنجا حساب و کتاب دارد/ آن مرد آرام شد و دوباره عذرخواهی کرد/ باز توضیح داد، عذر خواهی کرد و رفت/ برای من که نسبت به مسائل اجتماعی کنجکاوم این اتفاق قابلتأمل بود/ در کشورهای توسعهیافته، به افراد آموختهاند که برای هر اتفاقی؛ راهحل مسالمتآمیزی وجود دارد و برای پرهیز از تنش و تضاد، بهتر است افراد آن راهحلها را به کار گیرند/ گویی آسانترین سازوکار حل تضاد، فحش و مشت است! تعارف نداریم؛ در این جامعه از سطوح پایین تا سطوح بالا، معمولاً از آسانترین سازوکار حل تضاد یعنی فحش و مشت، که البته تبعات ناگواری هم برای جامعه دارد، استفاده میشود
در مورد عملکرد دانش آشتیانی در این مدت و نیز انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم نظرات و مطالب مختلفی توسط دوستان ارائه گردیده است .
با توجه به آن که مدت زمان زیادی به پایان دولت بازدهم باقی مانده است از همه همکاران محترم دعوت می گردد تا در این مباحث مشارکت کنند .
محتوای یادداشت زیر و نظرات ابراز شده الزاما دیدگاه صدای معلم نیست
گروه اخبار/ عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از قطعی شدن لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی دوره متوسطه خبر داد.
نتایج مجموعه مطالعاتی که طی سالیان اخیر با مشارکت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده و تجربه زیسته، نشان میدهد که در کمال تأسف، نظام آموزش و پرورش ایران در محاصره پنج نیروی مخرب و خطرناک است که در این نوشته، این فشارها و نیروهای آسیبزا به اختصار معرفی شدهاند.
1- توقعات و انتظارات نامناسب و غیر واقعبینانه خانوادهها و والدین از فرزندان خود که دانش آموزان را به رشتههای علمی و مسیرهای شغلی خاصی هدایت میکند که با استعداد و علایق خود دانش آموزان همخوانی نظام مند مثبتی ندارد. این فشار و نیروی مخرب در ادامه مسیر زندگی، تمام هستی دانش آموزان را با مخاطره مواجه میکند.
2- سد کنکور و هدایت ناصواب دانش آموزان به سمت مهارت و تمرین تستزنی و چشمپوشی از دانش افزایی و کسب مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز برای زندگی عادی و بههنجار. بر اثر این نیرو و فشار مخرب، دانش آموزان از روزهای ابتدایی ورود به مدرسه، درک مفاهیم و یادگیری عمیق و مسئلهمحور را با یادگیری سطحی و رفع تکلیفی و تستزنی معاوضه می کنند.
3- تنگناهای فزآینده و دائمی مالی و مسائل و مضایق ناشی از آن که نظام آموزش و پرورش را به یک سازمان هزینهای دائما بدهکار تقلیل داده و اکثر وقت اغلب مدیران نظام آموزشی صرف تأمین مالی و رفع مسائل مالی میشود. این فشار مخرب، تجلی و تصویر بیرونی نظام آموزش و پرورش و تأثیرپذیری دانش آموزان و خانواده ها را نیز به حداقل ممکن میرساند.
4- فشار ناشی از حافظهمحوری و کهنگی و ضعف روشهای یاددهی- یادگیری که هر گونه ابتکار و اندیشه را در مسیر توسعه همهجانبه ذهنی، عملی، فنی، بدنی و حتی دینی را از دانش آموزان سلب میکند.
5- بیکاری جوانان و عدم امکان دسترسی آسان به فرصتهای مناسب شغلی که موجب هدایت ناخواسته دانش آموزان و حتی خانوادهها به ادامه تحصیل دانش آموزان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میشود. متأسفانه این نیروی مخرب حتی در دوره تحصیلات دانشگاهی نیز دانشجویان را رها نکرده و موجب ادامه سلسلهوار تحصیلات تا آخرین مدرک تحصیلی ممکن میشود.
عصر ایران
« عید سعید فطر » که از اعیاد بزرگ و مقدس مسلمین جهان است دارای کرامات و فضائل بسیار بوده و در این روز مهم و نورانی مسلمانان روزه دار پاداش ویژه معنوی و ملکوتی خود را از درگاه حضرت باری تعالی دریافت می دارند.
اساسا فطر به معنای گشایش و فجر و آغازی مسرت بخش و حاوی نورانیت و قداست می باشد که نصیب متقیان و مومنان حقیقی می گردد و مسلمانان جهان در این عید فرخنده و بابرکت در نمازی شکوهمند و فرازمند و در یک وحدت کم نظیر و دشمن شکن، نمادی از اقتدار و عظمت خویش را به نمایش می گذارند و حمد و شکر و سپاس به درگاه پروردگاری به جا می آورند " ولله الحمد، الحمدلله علی ما هدینا و له الشکر علی ما اولینا" که این روز را عید مسلمانان قرار داد:" الذی جعلته للمسلمین عیدا "، عید فطر تنها عید کسی است که خداوند، روزه اش را پذیرفته و شب زنده داریش را سپاس گزارده است. (نهج البلاغه، حکمت 428)
امام خمینی (ره) نیز پیرامون این عید بزرگ مسلمین چنین گفته اند:
"عید شریف فطر، عید ضیافت الله و روز عید فطر برای روزه، لقاءالله است و عید ماه مبارک رمضان عید وصال است. فطر روزی است که خداوند متعال برای مسلمین قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه های مناسب با هر عصر راه و روش خود را در مقابل اسلام و در مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند."