صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ضرورت تغییر در نگرش مردم و قانون انتخاب کاندیداهای شوراهای شهر و روستا

شورای شهر یک وجهی نیست و باید از تمامی اقشار و تخصص‌ها در‌ آن حضور داشته باشند. شورای شهر در واقع یک مجموعه مدیریتی در سطح عالی شهری است که باید از تمام تخصص‌های شهرسازی، ترافیک، فرهنگی، مسائل اجتماعی، زیست محیطی، مدیریت مالی، حقوقی، ورزشی و ... در آن حضور داشته باشند. شهروندان باید افرادی را انتخاب کنند که این افراد دغدغه های شخصی ، سیاسی ،اداری و کاری به خاطر شغل اداری نداشته باشند بلکه دغدغه خدمت رسانی و توسعه پایدار شهر از سوی نامزدها را مد نظر قرار دهند.

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شایسته سالاری باید جایگزین مدیریت جناحی و سیاسی شود و فرآیند انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه معرفت اندیشی و دانایی محوری باشد و جایگزین مدیریت مصلحت اندیشی شود. صرفا نمی گوییم افراد منتخب، چهره نباشند اما بسیاری از چهره های گمنام هستند که دغدغه خدمت دارند و از سویی دیگر نیز دانش لازم برای مدیریت شهر را دارا هستند و می توانند با دانایی محوری مشکلات را حل کنند. توسعه یافتگی شهرها و روستاها بخش مهمی از تکریم شهروندان است و توسعه پایدار باید دغدغه اعضای شورای شهر باشد و در راستای رفع معضلات شهری در حوزه های مختلف از جمله مسائل زیست محیطی، ساخت و سازها، مسائل فرهنگی، معضلات ترافیکی و اموری از این قبیل اهتمام و تلاش کنند.

خدمتگزاری در شوراهای شهر و روستا یکی از مسئولیت های ملی است و باید افراد واقعا دلسوز و متعهد، به دور از دغدغه های مالی و جناحی و اداری تنها به فکر شهروندان باشند تا از این طریق بدون اینکه بخواهند اهداف سیاسی و مالی داشته باشند، قوام و دوام شوراهای اسلامی شهر و روستا را در نظام حقوقی کشور دنبال کنند و در تصمیم گیری های حاکمیت سهم و نقش موثری داشته باشند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار و علیرغم انتظارات و تاکیدات بزرگان و اهل فن درخصوص انتخاب افراد متخصص ،مجرب،مدیر و مدبر دراین تشکیلات مشورتی از همه طیف های علمی ورشته های کلاسیک متاسفانه بعضا در عمل و در مشاهدات و نقل وقول های موثق مربوط به نتایج در برخی از مناطق کشور نشان داد که علیرغم رشد بلوغ فکری ،بینشی و نگاه مسئله ای شهروندان و روستانشینان بعضا شهرت به انحاء مختلف (هنری، ورزشی، و....) روابط قومی و قبیله ای ،تعصبات خاص ،نشست های محله ای و خانگی در قالب های مختلف روضه خوانی و استفاده از احساسات جمع حاضر در جلسات ،داشتن منصب و یا سمت در دستگاه های اداری شهر و یا روستا، فعالیت اداری به ویژه در سیستم خانواده بزرگ و پرجمعیت تعلیم و تربیت که از عوامل پررنگ در خروجی نتایج این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا بوده است که حتی در یک محل جغرافیایی (شهر و یا روستا) همه اعضای انتخابی از یک صنف علمی و با یک گرایش علمی و تخصصی و حتی با یک نگاه شهری و روستایی که دارند برگزیده شدند و دیده شد که هنوز توجهی به تخصص گرایی و انتخاب اعضای شایسته نمی شود و در اغلب مواقع افرادی به شوراهای شهر و روستا راه پیدا کرده که هیچ گونه تخصصی در امور شهری نداشته و حتی برخی ازاین انتخاب شده ها درسبد دو شغله ها قرار گرفته و به نوعی جای بیکاران متخصص با مدارک بالای دکتری و ارشد در گرایش های شهری و روستایی را گرفتند و امید بیکاران تحصیل کرده امیدوار و پرتلاش و جوان را کم کردند و برای خود زحمتی دو چندان ایجاد نمودند به نوعی که شاید ترافیک و حجم کاری آنها فرصت چندانی به پرداختن به مسائل شهری را با تمام قوا به آنها ندهد و به همین دلیل مطمئنا نمی توان انتظار توسعه متناسب با ظرفیت ها را در شهرها و روستاها داشت.

لذا همه به نوعی مقصر هستیم . نواقص قانونی شاید مهمترین بخش این موضوع باشد .شهر و یا روستا جایی است که با مسائل مختلف از قبیل ترافیک ،فرهنگ و آموزش ،محیط زیست ،عمران و بهسازی، توسعه ،رفاه و عدالت ،حقوق و قوانین و....درگیر می باشد.

بنابراین باید انتظارات از شهروندان و روستائیان و اهمیت مسائل شهری و روستایی در نشست های مختلف و توسط اهل فن فرهنگ سازی گردیده و به نوعی به مردم آموزش داده شود و سپس تخصص های مختلف مرتبط با موضوعات شهری و روستایی در گروه های خود به تعداد اعضای منتخب هر شهر که در قانون آمده است قالب بندی گردد (برای مثال درشهری که 7 نفر عضو اصلی برای شورای نیازدارد 7 قالب برای چینش کاندیداها بر اساس رشته و تخصص در نظر گرفته شود و برای یک روستا با 3 نفرعضو اصلی 3قالب ) و به نوعی کاندیداها در این قالب ها بر اساس تخصص و مهارت خود قرار گیرند و این قالب ها که دربرگیرنده تخصص ها و نگاه های مختلف کاندیداها شکل گرفته است قبل از انتخابات به مردم معرفی گردند و در زمان اخذ رای دهندگان صرفا یک و یا دو نفر را از هر قالب انتخاب نموده و در پایان اعضای برگزیده از قالب های مختلف تخصصی و مهارتی برگزیده می گردند که امیدواری بیشتری برای توسعه پایدار آن شهر و یا روستا پیش بینی می گردد در حالی که نتایج این انتخابات در برخی مناطق نشان داد که در یک شهر و یا روستا تمام و یا اکثریت غالب اعضای برگزیده در یک رشته و یا یک گرایش خاص مثلا رشته های مربوط به علوم انسانی (پرورشی ، تربیتی، علوم قرآنی و امثالهم ) تخصص دارند و متخصص و مجربانی که در امور مبتلا به شهری کاندید شده بودند انتخاب نگردیدند.

واقعا با این روند انتخاب به کجا می رویم؟

به همین دلیل است که باید در نحوه انتخاب هایمان تغییر نگرش کلی و در اصلاح قانون ترکیب اعضاء اقدامات اصلاحی انجام داده تا بتوان شرایط را برای ورود افراد اصلح و متخصص در رشته های مختلف به شورای شهر مهیا کرد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

برگشت طبقه شغلی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

درد دل معلمان منطقه خمیر

هرمزگان

منتشرشده در نامه های دریافتی

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور