صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ بازنشسته - پژوهشگر علوم اجتماعی

آموزش خانواده ؛ طرحی موثر یا مصرف کننده بودجه ؟

آموزش خانواده طرحی موثر یا مصرف کننده بودجه  در سال 71 اینجانب نیز از آموزش دیدگان این طرح در بستان آباد بوده ام و همانند آموزشیاران نهضت سوادآموزی در به دردنبال مادران بودم تا بیایند و مثلا یاد بگیرند با دختر 14-18 ساله دبیرستانی چگونه برخورد نمایند یا به خواسته های او چگونه پاسخ دهند و یا....تا سعادت نصیب خانواده و رشد تحصیلی عاید آموزش و پرورش شود،اما در زمان آموزشیاری برای جذب موفق تر از آن بودم که البته دلایلی برای خود دارد:

 1) مادران وقت نداشتند حال به هر دلیلی؛ شرایط اقلیمی و فعالیت فصلی ،هر چند این در نهضت هم بود اما در آن برای مستقل بودن و تحقیر نشدن عاشقانه می آمدند اما در آموزش خانواده شاید چنین حسی حاکم نیست .

2) زنان اجازه همسر را نداشتند .

3) نظری در جامعه شناسی است که بیان می کند آدم کم سواد خطرناک تر از آدم بی سواد است(چون آدم کم سواد مدعی می شود که همه چیز را می داند و ازیادگیری باز می ماند) شاید مادران گارد می گرفتند مبنی براین که یعنی من نمی توانم بچه ام را تربیت کنم و از یک جوان مجرد باید یاد بگیرم؟

4) محتوای آموزشی دوره های آموزش خانواده مفاهیم تئوری نامنطبق با واقعیت ها و نیازهای جامعه ماست همانند کتب درسی که شادروان صمدبهرنگی به هماهنگی آن با جامعه شهری و روستایی به طور متفاوت اشاره داشت ....

مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین "ع"به زمان و تطابق با آن اشاره داشته اند ؛ لذا اگر فرد دوره دیده خلاقیت، مطالعه، دانش تربیتی و پرورشی نداشته باشد این طرح به جز صرف بودجه عایدی نخواهد داشت.

5) این طرح درکل کشور شهری -روستایی اجراخواهدشد؟ اگربله باید به پوشش سواد و سطح آن در بین والدین در مناطق گوناگون توجه داشت.

6) در مناطق اجرا شده آیا ازدانش آموزانی که والدین شان در کلاس حضور داشتند یا ازخود والدین یا حتی از مدرسان نظرسنجی شده است ؟بررسی های لازم برای ادامه این طرح صورت گرفته است؟

7) تعارف نداریم که مثل تمامی مشاغل میوه فروش داریم تامیوه فروش ،کارمندپشت میزنشین داریم تا...ویقین معلم داریم تا معلم ،آیا صلاحیت تدریس توسط مدرّس انتخاب شده فقط مدرک و رشته تحصیلی اوست یا سن و تأهل و.... ویا خاص بودن او،افراد خاص خلاقند،نکته سنجند، حساسند،به شعور احترام می گذارند،صبورند و.......
یکی از مشکلات آموزش و پروش همین نکته است ؛ ناهماهنگی بین بخش های گوناگون سازمانی .

طرح آموزش خانواده باکدام واحدهای اداری هماهنگ شده است یا هر کس از شاخه های گوناگون یک درخت عظیم الجثه می تواند به پیکر آموزش و پرورش آیین نامه و بخشنامه و مقرّرات وضع کند؟

اگر همانند شاخه های ریزدرخت یا مویرگ های بدن در تداوم حیات نکوشیم بقا آسیب می بیند.

اول بررسی ، بعد تفهیم و بعد اقدام .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 21 مرداد 1396 15:39 خوانده شده: 1031 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
سقز -کرد 1396/05/21 - 20:12
والا فقط پول و بودجه میره
2- الکی یک بی سواد میاره 1 ساعت چند جمله فانتزی میگه و میره و بعد مینویسه 12 ساعت 150000 تومان ( واقعیت مدرسه خودم )بعدش میفهمیم صد هزار ریختن به حساب و البت مدیران ما که ..............
3- هزینه کاغذ و ........هم بماند
بی نظمی مدرسه و .....

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور