صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

حق الزحمه امتحانات

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه استان ها و شهرستان ها/

وزارت آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین مجموعه در میان دستگاه های دولتی و اداری دارای مکان ها و مراکز تفریحی متعدد است .

در کنار مراکز اسکان تعدادی مراکز تفریحی و نیز گردشگری وجود دارند که پذیرای تعداد قابل توجهی از مردم و نیز معلمان می باشد .

متاسفانه وضعیت این گونه مراکز آن گونه که انتظار می رود رضایت بخش نیستند و وزرات آموزش و پرورش نیز فاقد مدیریت و یا توان کافی برای پشتیبانی و نیز به روز آوری خدمات و سرویس ها در این مجموعه می باشد .حتی وضعیت ظاهر و نیز برخی گفته ها نشان از این دارد که این مراکز به حال خود رها شده اند در حالی که با یک مدیریت  علمی و برنامه ریزی و نظارت جامع می توان این مراکز را به مکانی قابل توجه و مجهز تبدیل کرده و درآمد زایی قابل توجهی نیز برای وزارت آموزش و پرورش داشت .

« صدای معلم » در دو نوبت گزارشی را با عنوان :

" اردوگاه کوهستانی با قفل های بی شمار و مکان های متروکه ! "

گزارش صدای معلم از " کُلَک‌چال " آموزش و پرورش: مجموعه ای وسیع و زیبا که دچار ضعف شدید مدیریت است ! (گزارش تصویری ) ( این جا ) ؛ تهیه کرد اما از آن موقع تاکنون تغییر و یا تحول خاصی در این مجموعه رخ نداده است .

« سینا سلیمی » از استان البرز گزارشی را از " اردوگاه شهید بهشتی کردان استان البرز " برای صدای معلم ارسال کرده است .

« صدای معلم » از مسئولان انتظار پاسخ گویی و رسیدگی فوری را دارد .

منتشرشده در یادداشت

اسکان فرهنگیان و خانه های معلم و پرسش از روابط عمومی آموزش و پرورش  جناب آقای نظری
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

با سلام و تبریک سال نو

یک بار در مورد تبعیض های موجود در آموزش و پرورش ، مطلبی در همین سایت نوشتم و شما جوابیه ای ارسال نمودید و جالب آن که یکی از موارد تبعیض مورد توجه وزارتخانه قرار گرفت و اقدام به جبران آن بند نمود ، منتهی بندی که به نفع وزارت بود نه معلمان.

نمی دانم چرا جوابیه آن واحد به طور سلیقه ای و کاملا تمایلی است ، اگر مورد یا مواردی شفاف نیست و نیاز به روشنگری آن سازمان وجود دارد چرا این فعل ، به بار عمل نمی نشیند.

شفافیت و عینیت طرح اسکان مدارس چقدر است و چرا بر ما معلمان در هاله ای از ابهام قرار دارد ؟  این چهارمین نوشته بنده در مورد اسکان فرهنگیان در مدارس است . این اسکان در جهت ایجاد ضعف و سستی در کرامت شغل معلمان در دو طرح عید و تابستان ، خود بیانگر عدم پرداخت حق و حقوق در خور شأن کارمندان آن وزارتخانه است. اگر ما نیز همانند خیلی از ادارات و سازمانها و وزارتخانه ها ، صاحب امتیازات بایسته و شایسته بودیم ، قدر مسلم آن نابغه ای که طرح اسکان مدارس را اختراع نموده است امروز لعن و نفرین معلم و اهل و عیال معلمان و خدمتگزار مدارس و اهل و عیال آنها و.... را با خود یدک نمی کشید.

یک طرح زمانی ارزشمند است که به نفع خاص یا عام باشد، ارزش یا هنجاری را تقویت و تعمیم دهد ، جایگاه منزلت شغلی را ارتقاء دهد، دید عموم مردم نسبت به آن طرح تحسین برانگیز باشد، آن طرح چیزی بر داشته ها یا انگاشته ها بیفزاید و.....
اما شما را به خدا با جایگزین کردن معلمان در طرح اسکان مدارس ، چه بار ارزشی را خلق نمودید یا چه بهای گرانسنگی را برای معلمان قائل شدید؟

به نام معلمان و به کام دیگران ، تبدیل مدارس به محل سکونت مسافران عید و تابستان چه توجیه عاقلانه ای دارد؟ در کدامین کشورهای دیگر ، مدارس به عنوان مسافرخانه یا هتل در اختیار مردم یک شهر قرار داده می شود؟

هزینه تجهیز مدارس در دو نوبت از سال بر عهده آموزش و پرورش است یا به بخش خصوصی سپرده شده است؟ نفع مادی یا میزان درآمد وزارتخانه از این مسیر چقدر است و در کجا هزینه می شود؟

اسکان فرهنگیان و خانه های معلم و پرسش از روابط عمومی آموزش و پرورش

چرا به جای این طرح در نطفه شکست خورده ، حقی به نام حق سفر برای معلمان قائل نمی شوید تا با قابلیت و سلیقه خود از آن برای تمدد اعصاب استفاده نمایند و خاطر و حرمت شان نیز در جامعه و بین خلق حفظ گردد؟

شما وقتی کمترین امکان یعنی اسکان مدارس را برای معلمان لایق می بینید ، طبیعی است که عده ای تسلیم وار برای دسترسی به آرامشی که در جامعه کمتر بدان دست می یابند ، به این نوع اسکان پاسخ مثبت دهند. اما عده ای همچنان در حال مقاومت ، با رگهای بیرون جهیده خود ناشی از خستگی روح و روان ، فشار مضاعفی را متحمل می گردند.

آقای نظری !

تبعیض موجود بین کارکنان و کارمندان وزارتخانه های مختلف بر انگیزه و هدف و اعتلای شغلی معلمان تأثیر منفی می گذارد و کارآیی آنان را کاهش می دهد. تصور نکنید بین وزارتخانه ها چون دیوار آهنی است و هیچ یک حامی و پشتیبان یکدیگر نیستند و گویی هر کدام برای
کشوری جداگانه نه واحد خدمت می کنند ، ما مردم نیز با عناوین مختلف این وزارتخانه ها، چنین هستیم. یکی داماد خانواده از وزارت نفت دارد یکی عروس از بانک و یکی پسرخاله و.... و همانند رشته های زنجیر از اوضاع و احوال داشته ها و نداشته ها ، یا از عزت و خواری های یکدیگر مطلعیم.

نه از فجرانه اش و نه از حق لباسش و نه از حق سفر زمان خدمتش و نه از حق سفر عید و تابستانش و نه از حق روز زن و روز مردش و نه از بن عیدانه اش و نه از رقم پاداش آخر خدمت و.... از هیچ کدام از این موارد بی خبر نیستیم و از محرومیت خود با خبریم.

اسکان فرهنگیان و خانه های معلم و پرسش از روابط عمومی آموزش و پرورش

راستی نجابت نیز در مقابل این همه بی عدالتی رنگ می بازد. نمی دانم پخمگی در بطن شغل معلمی وجود دارد یا وزارت بر آن تحمیل نموده است !! ( از همکاران بزرگوار پوزش می طلبم ) .

از شما می خواهم حداقل به دو مورد مهم پاسخگو باشید:

1 - چرا اسکان مدارس ، علیرغم غلط بودن طرح یا مخالفت معلمان ، همچنان وجود دارد؟ این طرح اگر با مسئولیت وزیر آموزش و پرورش است آقای بطحائی چرا مخالفتی بر جریان آن ندارد؟

2 - برای تجهیز مدارس از چه منبع مالی استفاده می شود ؟ درآمد حاصل از اسکان عامه مردم در مدارس کشور در چه مسیری هزینه می شود؟ آیا این درآمد مشمول مالیات می گردد؟ آیا این درآمد به بودجه وزارت آموزش و پرورش  برمی گردد؟

یا ....

اسکان فرهنگیان و خانه های معلم و پرسش از روابط عمومی آموزش و پرورش

شفافیت و عینیت طرح اسکان مدارس چقدر است و چرا بر ما معلمان در هاله ای از ابهام قرار دارد ؟

با تشکر در انتظار پاسخگویی حضرتعالی.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 15 فروردين 1397 16:02

کلیات عبید زاکانی

گروه رسانه - نرگس کارگری/

کلیات عبید زاکانی

عید نو آمد و با خود نوید بهروزی آورد.همه با دلی خانه تکانی کرده و قلبی متحول شده به ذکر یا مقلب القلوب و الابصار به استقبال سالی می روند که عمری گرانقدر را به پیش ببرند و به کمال انسانی نزدیک شوند.
از همین ابتدای سال طربناکی را در یکدیگر ایجاد کنیم تا شاد زیستن از خاطرمان نرود.
طنزمایه برخی نوشته ها من جمله حکایات و قصه های عبید زاکانی اگر در این سال جدید بساط خنده اهل کتاب را برانگیزد جای بسی خوشحالی ست که توانسته باشم در این باب موفقیت حاصل کنم و از این ماحصل مخاطبان علم و ادب را اندکی سر ذوق آورم.

سلطان محمود از طلحک پرسید:
فکر میکنی جنگ و نزاع چگونه بین مردم آغاز می شود؟
طلحک گفت: ای پدر سوخته
سلطان گفت: توهین میکنی، سر از بدنت جدا خواهم کرد .
طلحک خندید و گفت:
جنگ اینگونه آغاز می شود،کسی غلطی میکند و کسی به غلط جواب می دهد.


در همه حال مراقب حال یکدیگر باشیم.این روزها مردم بیشتر به محبت نیاز دارند.حرف های خوب حال آدم را خوب می کنند.قلب قوت می گیرد و اراده در وجود انسان بیدار می شود.

الهی دلتان شاد
لبتان خندان
تنتان سلامت باشد
در طول عمرتان خیر ببینید و خدا را راضی نگه دارید.


عبید زاکانی قزوینی در اواخر قرن هفتم هجری دیده به جهان گشود . علت اشتهار وی به زاکانی انتساب او به خاندان زاکان است که اصلا عرب بودند و بعد از مهاجرت به ایران به حدود قزوین رفتند و در آن نواحی سکونت گزیدند . آثار فراوانی از نظم و نثر عبید باقی مانده است . اشعار وی به طور کلی بر دوقسمت است :  

  اشعار هزل و مطابیه
    اشعار جدی

عبید زاکانی شاعر و نویسنده مشهور قرن هشتم هجری است . او با خط و ادب و آداب و فنون دبیری و علوم و اطلاعات عمومی رایج در تمدن اسلامی آشنا بوده و آنها را با هنر شاعری و نویسندگی در آمیخته است . عبید زاکانی در هر دو قسمت اشعارش استادی توانا بوده است . اشعار مطایبه و هزل عبید همه به قصد عیب جویی و انتقاد از اندیشه ها و گفتارها و کردارهای معاصرانش سروده شده است .در میان این اشعار عبید از بیان کلمات رکیک ابا نکرده و گویا در این مورد روش سعدی در وی تاثیر داشته است . اما در میان همین اشعار ابیات و قطعاتی که مضمون شوخیهای لطیف و دور از کلمات رکیک باشد کم نیست و برخی از آنها در نهایت استادی و زبر دستی به نظم در آمده است .

منظومه موش و گربه از همین قسم است و آن را باید از بهترین منظومه های انتقادی شمرد که با لحنی کاملا طنز آمیز و همراه با زبان مطایبه و به شیوه قصه پردازان شوخ طبع و با مهارتی شگفت انگیز ساخته شده است .

منظومه موش و گربه جنبه تمثیلی دارد ، عیبد وضع موشها را وضع طبقه عامه مردم گرفته و گربه را از طبقه قضات و حکام و قصه موش و گربه نزد همه فارسی زبانان آن روزگار شهرت یافته و مدتها در کتب درسی کودکان می آمد .

اشعار جدی عبید زاکانی مشتمل بر سه هزار بیت است که مرکب از قصاید و ترکیب بند ها و ترجیع ها و غزلیات و مقطعات و رباعیات و نیز مثنوی طولانی عشاق نامه است .

در قصاید عبید اشاره به حوادث تاریخی کم است . غزلیات او فصیح و در غایت لطافت و غالبا در استقبال از سعدی و متاثر از شیوه گفتار آن استاد بزرگ است . اما موضوع غزل های عبید تنها عشق نیست بلکه در آنها مطالب ابتکاری فراوان یافت می شود .در مثنوی عشاق نامه که وصفی عالی از خود شاعر و عشق جانسوز اوست مضامین از هر حیث تازه و ابتکاری است .

عبید مخالف تصوف و قلندری بوده که در عهد وی رایج بوده است . او مردی تیزبین در مسائل اجتماعی بوده و طبقات مختلف اجتماع عصر خود را با نظر انتقاد می نگریست و عیبهای آنها را به باد اشتهزا می گرفت .

در مجموع عبید زاکانی توانا ترین نویسنده و شاعری است که توانست به صورتهای گوناگون به طعن و طنز به تعریض و تصریح  ؛ معضلات جامعه آن دوران را بیان کند. او از همه شاعران و نویسندگان فارسی تا آن زمان بهتر و بیشتر از عهده این عمر بر آمده است .

او در غالب انتقادها کاملا مبتکر است و مطالب تازه و ابداعی را با زبانی ساده چنان به شیرینی ادا کرده است که هنوز هم دهان به دهان می گردد .

او در شعر ، زبانی سلیس و دور از پیچیدگی دارد و با نو آوری و ابتکار آثاری آفریده که به کلی در ادب پارسی تازگی دارد

 

ای خردمند زیرک دانا 

قصه موش و گربه برخوانا

از من این داستان شیرین را   

گوش کن همچو در غلتانا

این شنیدم که گربه ای خونخوار   

بود چون اژدها به کرمانا

گربه ی دوربین شیر شکار    

کهربا چشم و تیز مژگانا

شکمش طبل و سینه اش قاقم

تیزچنگ و ستبر دندانا

با عروسان میان جامه خواب  

کدخدا را به خانه مهمانا

رهبر دیگ و چمچه و کاسه  

مشرف صحن و سفره نانا

از غریوش به وقت غریدن  

موش بیچاره شد هراسانا

هر کجا بو به خردنی بردی

بربودی ز خام و بریانا

روزی این گربه شد به میخانه 

از برای شکار موشانا

در پس خم می نمود کمین 

همچو دزدی که در بیابانا

ناگهان موشکی ز دیواری  

جست بر خم می خروشانا

سر به خم نهاد و می نوشید

مست شد همچو شیر غرانا

گفت کو گربه تا سرش بکنم

همچو گویی زنم به چوگانا

گربه در پیش من چو سگ باشد 

گر شود رو به میدانا

گربه این را شنید و دم نزدی 

چنگ و دندان زدی به سوهانا

ناگهان جست و موش را بگرفت 

بفشردش به زیر دندانا

موش گفت که من غلام توام 

در گذر از من و گناهانا

مست بودم اگر بدی گفتم

بد بگویند جمله مستانا

گربه گفتا دروغ کمتر گو

نخورم من فریب و دستانا

می شنیدم هر آنچه می گفتی

تف به روی تو نامسلمانا

گفت و آن موش را بکشت و بخورد 

پس به مسجد بشد خرامانا

دست و رو بشست و مسح کشید  

ورد می خواند همچو ملانا

 آه از این صوفیان ارزق پوش

 که ندارد عقل و دانش و هوش

رقص را همچو نی کمر بسته

لوت را همچو سفره حلقه به گوش

از پی صید در پس زانو

مترصد چو گربه خاموش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در معرفی کتاب

گروه اخبار/ ولی ملکی با اشاره به حجم بالای معوقات فرهنگیان از سال ۸۹ تا کنون، اظهار کرد: چنانچه نظیر چنین معوقاتی برای دولتمردان اتفاق می‌افتاد، صدای آن‌ها گوش فلک را کر می‌کرد ولی معوقات و عدم پرداخت حق و حقوق فرهنگیان به ۵ سال قبل باز می‌گردد.

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

واقعاً متاسفیم از صدای معلم

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

تمدنی است خیالی جهان زند فریاد

تفاوتی است میان خلق های عالم بیش
چه گویم از دل غافل تغافل ای درویش

هزار قصه حکایتگری کند ما را
تمدنی است خیالی اسیر قومی خویش

تمدنی است خیالی جهان زند فریاد
ز دست خویش کنم ناله آتشین لا عیش

چراغ راه بشر گشته هر تمدن هان
ولی چه سود عمل ها نهفته ظاهر کیش

بشر به رویت دانا اسیر نفسانی
بشر خطا کندش کیفری چو سوزن نیش

به جان خلق چه کیفر رسد بدان روزی
اگر چه خلق خود آگاه از عوالم خویش

بشر اسیر بلاهای خانمان سوزی
به زرق و برق تمدن که ظاهری اندیش

چه گویم از خطراتش تمدنی ویران
نما به جلوه گری حیف از درون بس ریش

دلا به نان جوین چون علی قناعت کن
که حفظ خود کنی از هر ریا و هر تلخیش

ولی که ناظر ایمان بگوید از ایمان
که خلق را که به تبلیغ رهنما در کیش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور