صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

« صدای معلم » در زمان سرپرستی « محمود مهرمحمدی » گفت و گوهایی را با ایشان انجام داد که به صورت مشروح منتشر گردید .

از آن جا که دکترین این رسانه گفت و گو و گسترش تفکر انتقادی است این روند در زمان ریاست « حسین خنیفر " رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان ادامه پیدا کرد .

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ در نشست رسانه ای که « حسین خنیفر » رئیس دانشگاه فرهنگیان با خبرنگاران برگزار کرد صدای معلم نامه ای را برای گفت و گوی اختصاصی تسلیم ایشان نمود که بلافاصله و در کم تر از 24 ساعت این دعوت مورد قبول و پذیرش ریاست محترم این دانشگاه قرار گرفت .

این رسانه از مسئولیت شناسی و پاسخ گوئی آقای خنیفر و  آقای رحیمی رئیس روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان تشکر و قدردانی می کند .

« صدای معلم » از همه اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دعوت می کند با تعامل منطقی با این رسانه در جهت ارتقای وضعیت این دانشگاه تلاش و مطالبه گری موثر داشته باشند .

« صدای معلم » همچنین از رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهیید رجایی برای گفت و گو دعوت به عمل می آورد .

بخش چهارم این گفت و گو را می خوانیم.

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

صدای معلم :

ماده بیست و شش اعلامیه جامعه حقوق بشر می گوید تعلیم و تربیت باید به توصیه شخصیت انسان و تقویت احترام حقوق بشر و آزادی های اساسی متوجه گردد و در ادامه اشاره می کند که موجب پیشرفت های فعالیت های ملل متحد در راه حفظ صلح شود. این در راستای  سوال قبلی است که از دکتر شکوهی گفتیم که چهار مطلب از education  در دنیا می گویند وجود دارد البته در سال 91 چاپ سی و یک آن بوده است .

شما در راه تحقق این ماده بیست و شش اعلامیه حقوق بشر چه برنامه هایی را داشتید و چه اقداماتی انجام دادید؟

 

خنیفر :

سوال کلی است. یک ماده از اعلامیه حقوق بشر است برای کل دنیا. اما به زعم بنده با توجه به دروسی که ما داریم و حداقل آن سی چهل واحد اضافه ای که داریم که به بچه ها می دهیم بحث بهترین نوع تربیت یا شخصیت در دانشگاه فرهنگیان داریم که دارد اتفاق می افتد. در بحث پیشرفت فعالیت ها و صلح ما در دنیا، ما ملت صلح دوستی هستیم. در تاریخ ایران حمله به کسی نبوده غیر از موارد خاصی از پادشاهان قدیم ما اصلا به کسی حمله نداریم ؛ این نشان می دهد نظام تعلیم و تربیت ما نظام صلح جویی است و این حرف را بروند به یک آمریکایی بزنند به کشورهایی که دستشان خونی است بزنند . ما که تربیت معلممان تربیت انسان گرایانه معنوی است و فکر نمی کنم کشوری به اندازه ما این ماده را تا الآن تادیه کرده باشد هم در جنگ این را نشان دادیم که بر ما تحمیل شد هم در فعالیت های دیگرمان. این ماده سند افتخار ماست که ما به این عمل کردیم. معلمین ما بهترین معلمان احترام گذارنده به این ماده اند.

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

صدای معلم :

سوال من این نیست که نظام ما یا نظام جهانی کدام صلح دوست هستند  ، کدام صلح دوست نیستند و جنگ طلب هستند. می گویم اقدامات و برنامه های شما چه بوده است ؟ این که در نظام پادشاهان گذشته حمله به کشوری نکرده اند بحث من نیست. سند چشم انداز از فصل هفتم می گوید که هدف های کلان کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام و ارتقاء فزاینده جایگاه تعلیم و تربیت در ایران و در سطح جهانی. این سوال ارتباط مستقیم دارد با سند تحول . شما در این رابطه چه اقداماتی انجام دادید؟

 

خنیفر :

مگر ما تحت یوغ آنها داریم کار می کنیم. اسناد بین المللی دو دسته هستند. اسناد یا تکلیفی دستوری اند یا ارشادی ترغیبی. اینها ارشادی ترغیبی هستند. یعنی هر چه آنها دیکته کردند من باید آنها را انجام بدهم؟ من که دارم عملا انجام می دهم. یعنی ما موظفیم به اینها گزارش بدهیم؟

 

صدای معلم :

ما از ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر شروع کردیم اشاره تان را هم دادیم به راه کار یازده نُه سند تحول.

 

خنیفر :

آن اعلامیه مستقیم به رئیس دانشگاه ابلاغ نمی شود به وزیر علوم ابلاغ می شود. به رئیس جمهور ابلاغ می شود. به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می شود. من چنین وظیفه ای ندارم نه این که به شخص من. دانشگاه من به عنوان یک دانشگاهی که برایش در وزارت علوم و آموزش و پرورش و شورای عالی تصمیم می گیرند که این متن را بگذار. دانشگاهی که ماموریت گراست .

 

صدای معلم :

سند تحول را داریم می گوئیم.

 

خنیفر :

بله. شما اعلامیه را فرمودید.

 

صدای معلم :

ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح می کند به صلح و آزادی توجه بشود شما می فرمایید یک حرفی برای خودشان زده اند. این تکلیفی برای بنده نیست.

 

خنیفر :

من می گویم الزام آور اگر هم باشد ، نظام سلسله مراتب دارد باید ابلاغ بشود به نظام.

 

صدای معلم :

ما به نظام کاری نداریم. ما داریم با رئیس دانشگاه فرهنگیان صحبت می کنیم. شما فرمودید که ما اقدامی نکردیم. مهمترین دلیلش همین بحث خرید خدمات آموزشی است. اگر معلمی یک شغل حاکمیتی باشد دیگر بحث خرید خدماتی نباید وجود داشته باشد. چون حاکمیت که قابل خرید و فروش نیست

 

خنیفر :

خیر. نگفتم اقدامی نکردیم. ما اقداماتی کردیم اما ملزم نشدیم پاسخ بدهیم. اقداماتی که ما در زمینه بحث آزادی های سیاسی و آزادی های اساسی، حرمت انسان، صلح دوستی، نوع دوستی، متن نامه هایمان مملو از این است. آموزش هایمان مملو از این است.  

 

صدای معلم :

فصل هفتم سند تحول را می خوانیم راه کار 9 / 11. رصد کردن تحولات نظام آموزش و پرورش و تربیت معلم و تحولات علمی در حوزه تربیتی در سطح منطقه ، جهان اسلام ، بین المللی و بومی سازی تجربیات و یافته های مفید آنان و بهره مندی آگاهانه در چهارچوب نظام معیار اسلامی. راه کار 6 / 6 و  5 / 11 ،  6 / 11 هم هست اگر لازم باشد می خوانیم. این بحثی که داریم می کنیم بحث اعلامیه جهانی حقوق بشر است و در سند تحول هم به آن اشاره شده است.

 

خنیفر :

محترم است . ولی گفته اند معیار اسلامی.

 

صدای معلم :

ما خلاف معیار اسلامی نگفتیم .

یعنی حقوق بشر با اسلام مخالف است؟!

 

خنیفر :

خیر . مانند آزادی های جنسی که ما آن را قبول نداریم.

 

صدای معلم :

با اعلامیه جهانی که مشکلی ندارند؟

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

خنیفر :

من منکر بعضی از مفاد قانونی بین المللی مفید نیستم. وقتی اسلام آمد پیامبر گفت ما همه چیز را نمی توانیم حذف کنیم خیلی چیزها را پیامبر صحه گذاشت. ما خاک پاک پیامبر هم نیستیم. اما بعضی از این قوانین الزام آور برای سیاست گذار است نه برای یک رئیس دانشگاه. اینها محترم است. من خدمت تان گفتم در متونمان ، در کلاسهایمان در نشست هایمان در جلسات و همایش هایمان معمولا این مسائل در ذهن دانشجو تزریق می شود. در ذهن دانشجو صلح طلبی، شخصیت متعادل، غیر متلاشی بودن اندیشه، تندروی نباشد  ...اینها همه آموزش داده می شود. فضا خیلی عوض شده است.

 

صدای معلم :

ما وقتی اینجا آمدیم فکر خودمان نبودیم. دوستان و معلمان دیگر هستند که از آنها سوال کردیم که می خواهیم خدمت بزرگی برسیم اگر سوالی دارید مطرح کنید. ما هم این سوالات را به شما منتقل می کنیم.

 ما تناقضی نمی بینیم. نه سند تحول با آن تناقض دارد نه اعلامیه حقوق بشر ماده بیست و شش آن. شما می گویید این برای من الزام آور نیست. این که الزام آور بوده البته بحث حاکمیت نیست بحث شما به عنوان یک مدیر می خواهیم بدانیم چقدر به این توجه کردید. مختارید که پاسخ بدهید ؟

 

خنیفر :

نظام آموزش و پرورش را ما از قدیم رصد کردیم . رصد کردن نظام آموزش و پروش و تربیت معلم و تحولات علمی. تحولات علمی در سی و یک کشور را مطالعه کردیم در مدت چهارده ماهه و من الآن گزارش سی و یک کشور را دارم. در سطح علمی جهان اسلام اولین دانشگاهی هستیم که به عضویت آیسسکو در آمدیم ، هنوز خیلی خبرش را پخش نکردیم. آیسسکو فقط دانشگاه فرهنگیان را قبول کرده است. خیلی از کشورها را هم قبول نکرده است. خیلی از دانشگاه های دولتی مان را هم رد کرده است. آیسسکو مستقل است از محمد – عبدالعزیز توئیجیری ما با هم دو سه ساعت گپ عربی زدیم .

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

صدای معلم :

شما گفتید رسانه ای نکردید آیا ما می توانیم این را رسانه ای کنیم؟

 

خنیفر :

بله. کپی هایش را می دهم تا رسانه ای کنید. این افتخار است. در زمان من از فرانسه از ژاپن به این دانشگاه نیامدند که آمدند. الآن دو گروه چهار نفره دارم به خارج می فرستم. از زمانی که این دانشگاه شکل گرفته یک اعزام به خارج نداشتند و فرصت مطالعاتی نداشتند.

ما جار نمی زنیم. من آدم بوقی نیستم ، من می گویم بدون سر و صدا کار بکنیم. شاید اشکال ما هم همین باشد.

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

صدای معلم :

در نشست اخیر فرمودید دانشگاه ما حاکمیتی است. از نظر شما دانشگاه حاکمیتی یعنی چه؟ لطفاً تبیین خود را از دانشگاه حاکمیتی و تفاوتش با دانشگاه غیرحاکمیتی  بفرمایید؟ معیارهایش چیست و چه تفاوتی با معیارهای دانشگاههای دیگر دارد؟ هيأت علمى اش به چه كارى مشغولند؟ بازتوليد يا تربيت ؟

 

خنیفر :

دانشگاه های حاکمیتی دانشگاه هایی هستند که حاکمیت ماموریت گرایند. یعنی پاسخگوی نیاز ملی. دانشکده روان شناسی اگر بخواهند گروه نگیرند کسی به او نمی گوید بیا بگیر. با این که چند بار دانشگاه تهران مدیریت آموزشی دکترا نگرفت. به دانشگاه حاکمیتی وقتی می گویند ما این قدر معلم نیاز داریم شما باید این ظرفیت را بگیرید. بر اساس نیاز و بر اساس مانور و بر اساس انعطاف باید باشد جمعیت را کم کند یا زیاد کند. این را می گویند حاکمیتی نه این که حاکمیت روی آن اشراف دارد و نمی گذارد نفس بکشد. حاکمیتی یعنی این که تابع سیاست های موجود حاکمیتی ؛ تحرکات جمعیت دانش آموزی، معلمان، نیاز آموزش و پرورش و نه سیاست های خط و خط بازی. حاکمیتی یعنی این. ماموریت گرا است. ما نمی توانیم تخطی کنیم ، هوس کنیم امسال نگیریم. اصلا نمی توانیم. این تعریفی است که ما از آن فهمیدیم. یعنی پاسخگو. یعنی دانشگاهی هست که فردا بر اساس نیاز باید حرکت کند. اگر قرار توسعه باشد باید زود توسعه پیدا کنید. اگر بخواهید توسعه تکمیلی ایجاد کنید باید زود ایجاد کنید که نیاز جامعه را رفع بکنید نه نیاز شخصی یا فرد خاص.

 

صدای معلم :

یعنی الآن دانشگاه تهران یک دانشگاه غیرحاکمیتی است؟

 

خنیفر :

دانشگاه تهران الآن می تواند خیلی از دپارتمان هایش را ببندد. ما جرات نداریم این کار را بکنیم. چون نیاز ملی زمین می ماند. همین کاری که اینجا شد. همین فشاری که اینجا ایجاد شد.

 

صدای معلم :

یعنی از نظر استانداردهای جهانی شما چون دانشگاه حاکمیتی هستید بالاتر حساب می شوید؟

 

خنیفر :

ما از جهت رتبه ادعایی نداریم ولی به ما می گویند ارزش شما آمایشی است. در سطح آمایش سرزمین به فارغ التحصیلت نیاز دارند. ده و قصبه و بیابان و کوهپایه و شهرستان  و بخش و همه به شما نیاز دارند در حالی که ممکن است دانشگاه تهران فارغ التحصیلش را به شهرش برنگردد. اما وقتی من تربیت می کنم دانشجویی را در نسیبه تربیت بدنی یا در چمران می گویم تو نیرویی هستی در خورموج در بوشهر باید برود اگر در قیزانی از اهواز است باید برود. می گویم در آرادان باید برود. این حاکمیتش ماموریتی است باید برود. ماموریت دارم این آدم را تربیت کنم برای آنجا. ولی دانشگاه های دیگر از این جهت این گونه نیست فارغ التحصیلش می تواند از اینجا به خارج برود.

گفت و گوی صدای معلم با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و پاسخ

صدای معلم :

بگذارید کمی واضح تر و صریح تر سخن بگوییم .

چیزی که در افکار و افواه عمومی جا افتاده دانشگاه حاکمیتی یعنی دانشگاهی که معلم تربیت می کند بر اساس معیارهای مورد قبول و گزینش های سخت ایدئولوژیکی و عقیدتی برای اینکه اینها بتوانند فردا ارزش های مورد قبول نظام را در مدارس به دانش آموزان انتقال بدهند بدون کم و کاست.

 تعریف دانشگاه حاکمیتی از نظر افکار عمومی این است.

 آیا شما تعریفی که می کنید با تعریف آن چیزی که در افکار عمومی است چقدر با هم دیگر مطابقت دارد ؟

چیزی که شما می گویید من متوجه نمی شوم اگر تعریف شما بر اساس رفرنسی است ما بدانیم .

با توجه به این که معلمی در کشور ما علی رغم حرف هایی که مسئولین گاه گداری می زنند ، یک هندوانه زیر بغل معلمان می گذارند که شما شغل تان حاکمیتی است ولی عملا این گونه نیست ؛ چرا؟ به دلایل مختلف نیست. چون در قوانین نیامده است. چون مصرحا شما هیچ قانونی نمی توانید پیدا کنید که معلمی یک شغل حاکمیتی است. ماده 9 قانون خدمات کشوری می گوید یک شغل خدماتی است آموزش و پرورش یک نهاد خدماتی امور تصدی گری است ؛ آیا این تناقض نیست؟

 شما می گویید دانشگاه ما حاکمیتی است اما خروجی آن یک آدم خدماتی است !

 مهمترین دلیلش همین بحث خرید خدمات آموزشی است. اگر معلمی یک شغل حاکمیتی باشد دیگر بحث خرید خدماتی نباید وجود داشته باشد. چون حاکمیت که قابل خرید و فروش نیست.

 

خنیفر :

حاکمیتی یعنی همسویی با نیازها. حاکمیت یعنی همسویی با برنامه های ملی. حاکمیت یعنی همسویی با سند تحول. حاکمیت یعنی همسویی با نیاز آمایش. منظور ما از حاکمیتی این است. ما زود زلفش را گره می زنیم به زلف سیاست. سیاست در محتوای من دخالت کرده است. استادی که رفته سر یک کلاس حتی در بعضی از مناطق چیز نامربوطی درس داده است ، کسی دخالت نکرده است .

انصافا با امعان نظر و گذشت داریم می بینیم اصلا دولت یا نظام در کار ما دخالت نمی کند.

 من موارد متعددی دارم. اصلا استاد رفته سر کلاس علیه نظام حرف زده یعنی این قدر ما داریم.

 

صدای معلم :

مثلا اگر فردا یک استاد به صدای معلم نامه بنویسد که سر کلاس خلاف سیاست های نظام انتقادی کردم و حراست و... با او برخورد بکند یا گزینش، مشکلی ندارد؟

آیا شما پاسخ گو خواهید بود به عنوان رئیس این مجموعه ؟

ادامه دارد

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

بخش دوم

بخش اول

بخش سوم

منتشرشده در گفت و شنود

بودجه 98 و اختلاف در مورد افزایش حقوق ها

لایحه بودجه ۱۳۹۸ ایران، بعد از تغییرات بحث برانگیز مجلس تصویب شد؛ اما هنوز اختلاف بر سر افزایش حقوق‌ها ادامه دارد. بودجه سال آینده ایران نسبت به امسال ۴۳ درصد افزایش یافته است که بالاترین رشد رقم بودجه سالانه در حدود ۲۰ سال اخیر است.

بحث برانگیز‌ترین بخش بودجه تصویب شده افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی است که البته به دولت اختیار داده داده علاوه بر آن ۱۰ درصد دیگر هم به حقوق‌ها اضافه کند. دولت می‌گوید مجلس بدون در نظر گرفتن منابع درآمد دولت این بخش را به بودجه اضافه کرده است. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران هم گفته "دولت نمی‌تواند" این مصوبه مجلس را اجرا کند.

بودجه 98 و اختلاف در مورد افزایش حقوق ها

در همین رابطه گزارش شده است که علی لاریجانی، رییس مجلس، در جلسه علنی امروز، در پاسخ به تذکر آیین نامه‌ای یکی از نمایندگان در خصوص اظهارات آقای نوبخت، گفت: "هر کسی هر حرفی زد این قدر روی آن حساب باز نکنید مگر می‌تواند قانون را اجرا نکند. بی‌جا کرده‌اند که چنین حرفی می‌زنند وقتی قانون تصویب می‌شود باید اجرا گردد".

افزایش رقم بودجه، با اثر تورم از بین خواهد رفت. تورم نقطه به نقطه بهمن (سطح عمومی قیمت‌های نسبت به بهمن پارسال) از ۴۲ درصد گذشت. همین مسئله باعث شد افزایش حقوق کارکنان در مجلس مطرح شود که در نهایت به بحث درباره افزایش حقوق همه کارکنان دولت و بازنشستگان رسید.

همچنین بازنشستگانی که حقوق ماهانه‌شان کمتر از ۲/۵ میلیون تومان است، در اولویت افزایش حقوق قرار می‌گیرند که باید براساس قانون از اول سال ۱۳۹۸ پرداخت شود.

دولت می‌گوید در لایحه بودجه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنانش را در نظر گرفته بوده است اما تصمیم مجلس به افزایش یکدست ۴۰۰ هزار تومانی کارکنان و بازنشستگان، باعث بهم خوردن "عدالت" مالیاتی شده و در نهایت افراد کم درآمدتر، با این افزایش حقوق باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

بودجه 98 و اختلاف در مورد افزایش حقوق ها

کوپن باز می‌گردد

یکی دیگر از بخش‌های بودجه سال آینده، بازگشت کوپن، البته به شکل الکترونیکی است. قرار است ۱۴ میلیارد دلار از فروش نفت، صرف واردات کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری و توزیع آن با قیمت پایین شود.

متوسط قیمت خوراکی‌ها در بهمن نسبت به پارسال بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته است. گرانی خوراکی‌ها نسبت به سال‌های اخیر جهشی کم سابقه داشته است. قیمت گوشت قرمز و مرغ، به طور متوسط نسبت به پارسال دستکم دو برابر شده است. قیمت بعضی از اقلام میوه و سبزیجات هم دو تا سه برابر شده است.

نگرانی از کسری بودجه

مجلس ایران برآورد کرده است که فروش نفت در سال آینده - به دلیل تحریم‌های آمریکا - به نصف یا حتی حدود یک سوم صادرات معمول ایران (۲/۵ میلیون بشکه در روز) خواهد رسید. با این حال رقم بودجه عمومی دولت که مهمترین بخش بودجه است در مجلس مجلس حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است (از ۴۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه به ۵۲۸ هزار میلیارد تومان). در همین حال گروهی از نمایندگان مجلس و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس گفته‌اند که دولت در لایحه خود، کاهش فروش نفت را به صورت بسیار خوشبینانه در نظر گرفته است و بودجه کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد. این رقم برابر با یک پنجم بودجه عمومی است. دولت همین حالا هم با کسری بودجه‌ای تاریخی دست و پنجه نرم می‌کند و افزایش کسری می‌تواند به افزایش تورم دامن بزند.

بی بی سی فارسی

منتشرشده در اقتصاد
گروه دانشجویی/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ شنبه یازدهم اسفند دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به کیفیت پایین غذا تجمع کرده و  با چیدن ظروف خود از سلف تا در دفتر رئیس دانشگاه نسبت به عملکرد ضعیف مدیریت این دانشگاه به ویژه دبیر کمیته انضباطی اعتراض کردند .
 
یکی از دانشجو معلمان این دانشگاه مطلب زیر را برای صدای معلم ارسال کرده است .
« صدای معلم » از مسئولان این دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش انتظار پاسخ گوئی مطابق با " منشور حقوق شهروندی " را دارد .
 
اعتراض صنفی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
 
امروز سکوت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بعد از سال ها شکسته شد، دانشجومعلمانی که پس از پیگیری های فراوان برای ابتدایی ترین حقوق خود از جمله غذای خوب به نتیجه نرسیده بودند و امروز همه جرات و اتحاد و توان خودرا به کارگرفتند تا موذن جامعه باشند به قول شهید بهشتی.
 
برهمگان روشن است که معلم ترسو جامعه ی ترسو بار می آورد؛ امید است که جامعه فرهنگی کشور به خصوص دانشجو معلمان بتوانند در جهت احقاق حقوق خود پیش بروند.
 
ما خیلی تلاش کردیم تا این اعتراض را شکل بدهیم ؛ بیش از یک سال است که بچه ها تلاش می کنند تا یک اعتراض خیلی ساده و عادی را انجام بدهند ولی از بس به خاطر تعهد و لغو تعهد می ترسند و تهدید شدند که خیلی ها فقط سکوت می کردند.
امیدوارم که سایر دانشجو معلمان هم جرات بیشتری پیدا کنند.
 
اعتراض صنفی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
اعتراض صنفی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
اعتراض صنفی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

وضعیت نیروهای آزاد و معلمان آزاد در آموزش و پرورش
 
بنده جمشید فهم فام (عموجمشید) با کد پرسنلی 51384847 آموزگارابتدایی، بازنشسته، 38 سال سابقه خدمت،31 سال تدریس در پایه اوّل ابتدایی، مؤلف، مدرّس، آموزگار و موسس دبستان غیردولتی و مدیر همین وبلاگ " آموزش ابتدایی ، کلاس اوّلی ها- عموجمشید" از شهرستان بُناب (استان آذربایجان شرقی) هستم.
- چون سعادت یار نمی شود تا حضوری شرفیاب شوم و دو کلام خدمتتان در خصوص بی مهری هایی که نسبت به همکاران گرامی " نیروهای آزاد" (آموزگاران شاغل در مدارس غیر دولتی در مقطع ابتدایی) به ویژه در استان آذربایجان شرقی اتّفاق می افتد، نمونه ای را مصداقِ : مُشت نمونه یِ خروار است.به خدمتتان معروض می دارم و قضاوت با حضرتعالی و وجدان های بیدار می باشد.


- آقای وزیرمحترم؛
اخیراً دستورالعملی از سوی مدیریت محترم آموزش و پرورش شهرستان بناب به مدارس منطقه از جمله مدرسه ما واصل گردید مبنی بر این که:
دوره یِ 32 ساعته برای آموزگاران پایه های اوّل تا ششم با اعلام زمان برگزاری دوره ، محل ، و در روزهای پنجشنبه و جمعه (3 هفته متوالی) برگزار خواهد شد. شرکت همه یِ همکاران الزامی و برای شرکت کنندگان گواهی نامه دوره ضمن خدمت داده خواهد شد!
موضوع مورد مطرح از اینجا شروع می شود:
* " در روز پایان دوره «09 اسفند 1397 » گفتند: به نیروهای آزاد گواهی نامه ضمن خدمت داده نمی شود! حتی گواهی حضور در دوره هم داده نمی شود!!! دستور کارشناس اداره کل هست!چون برای نیروی آزاد حق ایجاد می شود! و توجیهات غیرمعقول ، غیر منطقی و غیر علمی و تعجب آور در یک محیط فرهنگی و آموزشی!

حالا با این نگرش می خواهیم جامعه را اصلاح کنیم؟!


 آقای وزیر
در اجرای دستورالعمل و تاکید مدرسه مبنی بر حضور همکاران محترم نیروهای آزاد در دوره جهت کسب یافته های علمی علیرغم اینکه اطّلاعات اوّلیه و ساخت شناختی اکثریت همکاران محترم نیرو های آزاد به مراتب بیشتر بوده و هست. ولی در اجرای دستورالعمل و احترام به قانون و مقررّات آموزشی در دوره های مکرر شرکت و حضور صد در صدی داشته و دارند ولی با بی مهری هایی مواجه می شوند!


 آقای وزیر
بعضی از نیروهای آزاد که در شهر ما و حتی در سایر شهر های کشورمان مقیم هستند و تدریس می کنند، معمولاً روزهای پنجشنبه و جمعه در ایام تعطیل و استراحت شان برای دیدار پدر و مادر و بستگان خویش به زادگاهشان مراجعه می کنند. بنده خودم در دوره مذکور بودم و شاهد عینی هستم از همکاران محترم [نیروهای آزاد] می گفتند به خاطر این دوره سه هفته هست که والدین خود را ندیده ایم و متاسفانه به ما ارزشی قایل نیستند! و یک برگ گواهی هم نمی دهند و همکاران کاملاً درست و منطقی می گویند.
 
آقای وزیر
می خواهم از ویژه گی های همه یِ همکاران شاغل در مدارس غیر دولتی (نیروهای آزاد)که با حداقل دستمزد (حقوق) و با حداکثر فعالیت آموزشی و تاثیر گذاری علمی و آموزشی را دارند؛
مصداقِ : " العارفه یکفیه فی الاشاره" به چند مورد شان اشاره کنم:


چون بنده سال ها به عنوان مدرّس دوره های بدو خدمت نیروهای آزاد ( با شرکت چندین شهر در منطقه) بوده و از سوی دیگر موسئس دبستان غیر دولتی با اندک تجربه آموزشی 38 ساله هستم. بیشتر با خصوصیّات معلّمی، توان علمی و عشق و علاقه به معلّمی و ....نیروهای آزاد آشنایی کامل داشته و عملکردشان را عملاً دیده و می بینم.

وضعیت نیروهای آزاد و معلمان آزاد در آموزش و پرورش

آقای وزیر
کاش وقت می شد حضرتعالی و دست اندرکاران و کارشناسان محترم تان نیز از عملکرد نیروهای آزاد از نزدیک آشنایی مختصری داشتند!! که متاسفانه اکثراً آشنایی کامل د کافی ندارند! " شنیندن کی بود مانند دیدن".


و از سوی دیگر این که ؛
چرا  مدارس غیر دولتی را با مجموع ابواب جمعی مهمان نا خوانده! و سرِبارِ آموزش و پرورش می دانند و می بینند! و عمل می کنند؟!
اگر مدارس غیردولتی و ابواب جمعی آن  مِن جمله نیروهای آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی قانونی هستند، پس خدمات و حمایت ها کو؟ کجاست؟ اگر غیر قانونی است و سرِبارِ آموزش و پرورش هست! پس چرا جمع آوری نمی شود؟!

وضعیت نیروهای آزاد و معلمان آزاد در آموزش و پرورش

آقای وزیر؛
از ویژگی های اکثریت قریب به اتّفاق نیروهای آزاد که در مدارس غیر دولتی به ویژه در مقطع ابتدایی شاغل و تدریس می کنند:
با سواد هستند، واقعاً درس خوانده اند ، برای اخذ مدرک تحصیلی جهش نکرده اند! ، پتانسیل های قوی برای پیشرفت تحصیلی و تحوّل آموزشی کشور هستند، علاقه مند ، خلّاق ؛ مبتکر، کم توقع، قانع با حداقل حقوق و دستمزد دریافتی در مقایسه با همکاران رسمی!
 اگر مجموع حقوق 4 نفر همکار نیروی آزادِ کار آمد و تلاشگر را با حقوق دریافتی یک همکار رسمی متوسط مقایسه فرمایید ، به مراتب کمتر است!
ولی کارِ آموزشی و فرهنگی در فرایند یاد دهی و یادگیری همکاران نیروهای آزاد 4 برابر مفید، مطلوب ، و با کیفیت می باشد.
همچنین از دیگر ویژه گی های نیروهای آزاد آشنا بودن به روش ها و فنون تدریس ، تسلّط به محتوی علمی کتب درسی و بهترین روان شناس کودک ، علاقه مند به تدریس و همه یِ بهترین ها در وجودشان نمایان هست.

وضعیت نیروهای آزاد و معلمان آزاد در آموزش و پرورش

آقای وزیر ، پیام آخر این که؛
همکاران محترم نیروهای آزاد " جزو بهترین معلّمان ایران هستند" لطفاً خودتان و نیز دستور مرقوم فرمایید کارشناسان محترم تان نیروهای آزاد را دریابند.
این ها فرزندان این آب و خاک هستند، زحمت کشیده و می کشند.
    " هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ » "    
 " افسوس که در مجموعه یِ آموزش و پرورش نگرش ها متفاوت و متضاد هم می باشند و به افق ها نمی نگرند! "
 صیّاد پی صید دویدن عجبی نیست!      صید پی صیّاددویدن مزه دارد.
معلّمی عشق می خواهد و پشتکار؛
در ره منزل لیلی چه خطرهاست بجان  شرط اوّل قدم آنست که مجنون باشی
همه ی این ها در فرداً بفرد نیروهای آزاد وجود دارد. جوینده یابنده هست.
اگر به دنبال کیفیت آموزشی و سازندگی کشورمان هستیم و تحوّل در آموزش و پرورش ، بده بستان دارد.
لطفاً نیروهای آزاد و توانمند سراسر کشورمان را دریابید و نسبت به تکریم آنان برنامه ریزی شود ، جذب شوند ، ارزش ، مقام و جایگاه معلّمی آنان و ارزش و بها دادن ها و رفع تبعیضها و موارد عنداللزوم عملی و اقدام گردد.
در خانه کس هست یک حرف بس است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

تنبیه بدنی و خط قرمز وزیر آموزش و پرورش و معلمان

 ۱۱ اسفند ۹۷ « سیدمحمد بطحایی » در سفری یک روزه به استان البرز از روند پیشبرد امور آموزش و پرورش این استان بازدید نمودند .
در این سفر استاندار و سایر مقامات محلی وزیر را در بازدید از مدارس منتخب همراهی می کردند.
بطحایی با اشاره به ممنوعیت تنبیه و خشونت های جسمی و لفظی در مدارس گفت: "تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است."

تاریخچه تنبیه
(تا نباشد چوب تر...) قطعا جوانان قدیمی از فلک، چوب، کابل، سیلی، توهین و اخم و تخم معلمان و کادر اجرایی مدارس بی نصیب و بی بهره نبوده اند.
با چشم پوشی از برخی مضرات چند وجهی تنبیه بدنی و لفظی، شخصا فواید قابل توجهی در برهه زمانی خاص دهه شصت برای تنبیه قائلم.
این مدل تنبیهات تا اواخر دهه هفتاد از مکتب خانه ها تا مدارس مدرن دولتی ساری و جاری بودند."

در سال 1379 تنبیه بدنی طی آیین نامه اجرایی مدارس به طور کلی و به هر شکلی ممنوع اعلام شد. ماده 77 این آیین نامه مقرر می دارد: «اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد."
از سوی دیگر، قانونگذار در متن این ماده بیان کرده است که تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه هم ممنوع است.

تنبیه بدنی و خط قرمز وزیر آموزش و پرورش و معلمان

کنوانسیون حقوق کودک"

گفتنی است، در سطح بین الملل هم قوانین بسیاری برای جلوگیری از تنبیه بچه ها در نظر گرفته شده است. کنوانسیون حقوق کودک مورخ نوامبر 1989 از جمله این قوانین است که در فصل های گوناگون به حمایت از کودکان پرداخته است. همچنین است، قانون حمایت از کودکان مصوب 1381 در مجلس شورای اسلامی که در ماده 5 خود مقرر می دارد: «کودک آزاری از جرایم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد» و این به آن معناست که اگر ما تنبیه دانش آموزان در مدارس را مصداق کودک آزاری بدانیم، معلمین خاطی مجرم عمومی تلقی شده و بخشوده نخواهند شد"

 

تنبیه نرم

اگرچه امروزه با تغییر سبک آموزشی مدارس و نیز توجه بیشتر اولیا به فرزندانشان موضوع تنبیه بدنی مانند سابق در مدارس رواج ندارد اما تنبیه‌های روحی و ارائه مشق شب به عنوان تنبیه نرم همچنان در برخی از مدارس رایج است. البته همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که دانش‌آموز متخلف باید متوجه تخلف خود شده و در رفتارش تجدید نظر کند و بر این اساس است که ترتیبات مختلفی در آیین ‌نامه اجرایی مدارس پیش‌بینی‌ شده است.
بر اساس ماده ۷۴ اين آئين‌نامه، «قصور و سهل‌انگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می‌شود. مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان موظف‌اند قبل از اعمال هر گونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جست و جوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.»

همچنين تنبیه باید به گونه‌ای باشد كه داراي اثر اصلاحي بوده و توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه‌ مناسب را برای ایجاد رفتار مطلوب در وی فراهم كند. تنبيه باید متکی به یافته‌های علمی و استفاده از الگوهای مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب تجری دانش آموز و اصرار وی بر تکرار اشتباه نشود."

 

پیامدهای تنبیه بدنی

امروزه تنبیه بدنی کلا امری ناخوشایند و مذموم بوده و علاوه بر آن اثرات سوئی همچون افسردگی، بیماری های عصبی، ترس، ریاکاری و حیله گری را در دانش آموزان پرورش داده و اعتماد به نفس را از آنها می رباید.

تنبیه بدنی و خط قرمز وزیر آموزش و پرورش و معلمان

آقای وزیر آلترناتیو مناسب و البته اثربخش برای تنبیه بدنی چیست؟

جناب بطحایی عزیز
ضمن تأیید ممنوعیت تنبیه بدنی در مدارس، خواهشمندم جایگزینی متناسب، کارآمد و البته عملیاتی برای تنبیه بدنی معرفی کنید.
البته بگذریم از مفاهیمی چون گرفتن مزایا، پاداش، تقویت مثبت و منفی، تعریف و تمجید و.... که برای دانش آموزان خاص در مدارس خاص بعضا مفید فایده می باشند.
در این خصوص خط قرمز معلمان در مواجهه با دانش آموزان خاطی، خاص و هنجارشکن و معلم زن که هیچ خدایی را بنده نیستند، دقیقا چیست و کجاست؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مشکلات معیشتی معلمان و عملکرد دولت و مجلس

وضعیت حکم حقوقی یکی از همکاران با ۵ سال سابقه و مدرک لیسانس بدین شرح هست:
کل مبلغ حکم ۱۵۹۵۰۸۳۰ ریال

کسورات به این ترتیب :
قسط یک وام چهارده میلیون تومانی صندوق فجر همراه با سهام جمعاً چهارصد و نود و هشت هزار تومان
کسورات بازنشستگی‌‌‌‌‌ و بیمه تکمیلی یکصد و شصت هزار تومان
خالص دریافتی‌‌‌‌ : نهصد و سی و پنج هزار تومان

حکم یک همکار با ۱۰سابقه‌‌‌ و مدرک دکتری تخصصی بدین شرح هست:
کل مبلغ حکم ۲۸۲۳۹۸۳۰ ریال که از این مبلغ بازنشستگی و بیمه تکمیلی کسر خواهد شد و پرداختی به دو میلیون و پانصد و شصت هزار تومان می‌رسد...

برای روشن شدن وضعیت اسفناک حقوق یک مثال ذکر می کنم:
در نظر بگیریم این همکاران جهت رفع مشکلی ( تهیه رهن منزل، جهیزیه، خرید خودرو و...) نیاز به تهیه پنجاه میلیون تومان وام پیدا کنند و برای قسط این مبلغ با شرایط فعلی پرداختی بانکها ، یک میلیون و دویست و شصت هزار تومان قسط بپردازند حال دریافتی یکی از این همکاران منفی می شود و دریافتی همکار دیگر به یک میلیون و دویست هزار تومان می‌رسد...

مشکلات معیشتی معلمان و عملکرد دولت و مجلس

ساعتی را به دنبال واژه های محکم و گیرا می گردم تا شاید بهتر بتوانم مشکلات معیشتی معلم را بیان کنم اما به راستی مشکل نوع بیان هست یا جای دگر....

این همه استاد دانشگاه، خبرنگار، اقتصاددان از ناعدالتی و اجحاف در حق معلم سخن ها گفتند...
این همه روزنامه، سایت ، برنامه تلویزیون و رادیو....از درد پرداختی پایین به معلم و سیستم آموزش و پرورش گفتند...
این همه اعتراض معلم از طریق نوشتار و گلایه تا تحصن و بیانیه و....
این همه وعده و قول مجلسها و دولتها.‌.‌.
این همه نوشتن طرح و برنامه های مختلف برای رسیدن به پرداخت حقوق مناسب به معلم ...
این همه وعده ی مهر و فروردین...
و من معلم این همه سال امیدوار که فردا روز،وضع معیشتی بهبود خواهد یافت ‌‌...
در سال جاری سایت ها و روزنامه ها را مرور می کنم از وزیر؛ نماینده دولت؛ تا کمیسیون آموزش و سایر نمایندگان همه و همه از ارتقاء پرداختی به معلم سخنها داشتند اما باز دولت مبلغ قابل توجهی در لایحه بودجه برای این امر اختصاص نداده و نمایندگان نیز کاری از دستشان بر نمی آید ...

طنز تلخ و دردناکی هست هر چه فکر می کنم پاسخ این بی مسئولیتی و عدم صداقت در گفتار و عمل را پیدا نمی کنم.

بلی ؛ به راستی ایراد از من معلم نیست ...

مشکلات معیشتی معلمان و عملکرد دولت و مجلس
حجب و حیا؛ صبر و حوصله؛ شخصیت و آزادگی من معلم را نشانه رفته اید و من هر چند خسته و مبهوتِ این رویه دولتها و مجلسها هستم اما باز فریاد می زنم " این همه بی عدالتی در حق معلم بس است" " این همه طرح نوشتن بدون عمل و بازی با معلم بس است" ...
ایستاده ام ؛ هنوز ایستادن را به دانش آموزان درس خواهم داد.
درس خواهم داد صداقت و عدالت را...
ابتدا مهر و محبت، صداقت، عدالت، راستی را نشان خواهم داد ...
"زرنگیِ امروزی که سهم دیگران خوردن است" را خط باید کشید؛ بلی، به فرزندان ایران زمین راستی و صدق خواهم آموخت...

می شود به حق خود رسید؛ اگر ایستاد و مطالبات را بیان کرد ...
" هر کس به امید همسایه نشیند گرسنه می خوابد"

سخن پایانی با نمایندگان مجلس و هیئت دولت؛

به راستی با این حقوق پایین چگونه می توان زندگی کرد؟
چگونه می توان نیازهای اولیه یک خانواده را تامین کرد؟
معلم و خانواده معلم چه گناهی مرتکب شده اند که اینگونه اسیر بازی های مجلس و دولت شده اند و با وعده های پوچ در این وضعیت اقتصادی سرخورده تر از دیروز هستند...
آیا تعلیم و تربیت نسل آینده در چنین وضعیتی به خوبی انجام خواهد گرفت؟
تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم چه مقدار برای شما اهمیت دارد؟
به راستی رسیدگی به وضع اسفبار معلم و آموزش و پرورش وظیفه چه کسانی هست؟ معلم تا کی باید شاهد شانه خالی کردن دولتها و مجلسها باشد؟
کدام یک از مشکلات معلم و سیستم آموزش و پرورش ابهام دارد؟
مشکلات مثل روز روشن در جلوی چشم شما قرار دارند لطفاً چشمان خود را بر روی واقعیتها نبندید و آموزش و پرورش را قربانی بازیهای سیاسی و محور شعار های انتخاباتی بدون عمل خود قرار ندهید...

لطفاً آموزش و پرورش را به عنوان منبع رای آوری خود قرار ندهید، این نگاه بی رحمانه را از آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بردارید...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور