گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از معلمان قراردادی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید .
اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر نادر سلسبیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛ دکتر رضا ملایی رئیس حوزه یادگیری معارف و قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بودند .
مدیریت این نشست را دکتر سیدمحمد حسین حسینی پژوهشگر مطالعات آموزش و پرورش بر عهده داشت .
این نشست در مجموع بیش از 3 ساعت به طول انجامید و در پایان پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنرانان برگزار گردید .
« صدای معلم » بخش پایانی سخنان دکتر مقصود فراستخواه را منتشر می کند .

«کاش بعضی چیزها را پیش از آنکه بهای سنگینی برایش بپردازم میفهمیدم».
بیشتر ماها یک جایی در زندگیمان جملهی بالا را پیش خودمان گفتهایم و آرزو کردهایم که ای کاش بعضی چیزها را زودتر یاد میگرفتیم و منتظر نمیماندیم که آموزگار «تجربه» آنها را به ما بیاموزد؛ زیرا همهی ما میدانیم که آموزگار تجربه هیچ چیزی را ارزان به کسی یاد نمیدهد.
اشتباهکردن و زمینخوردن بخشی از زندگی است و هیچ کس نیست که در زندگیاش اشتباه نکرده باشد. چه بخواهیم چه نخواهیم، فرزندان ما هم باید وارد زندگی شوند و زندگی را بیازمایند و حتی بعضی وقتها اشتباه کنند تا آموختنیها را بیاموزند. اما آیا نمیتوان کاری کرد که در این مسیر خطاهای کمتری مرتکب شوند و تا حد امکان از خطاهای خانمانسوز و جبرانناپذیر دور بمانند؟
بله. دانش سنجشگرانهاندیشی (تفکر نقادانه) به بچهها، و نیز به ما بزرگترها، یاد میدهد که بهتر فکر کنیم و خطاهای فکری کمتری مرتکب شویم.
بهترین زمان برای آغاز آموزش تفکر نقادانه به بچهها سن کودکی و نوجوانی است، زیرا موجب میشود که اندیشیدنِ نقادانه، به عنوان یک عادت ارزشمند، در ذهن و شخصیت شان رسوخ کند.
هدف کتاب «تفکر نقادانه برای کودکان» کمک به بچهها برای شروع یادگیری سنجشگرانهاندیشی است. ولی از آنجا که خودآموزیِ سنجشگرانهاندیشی برای بچهها بسیار دشوار است، لازم است که، هنگام مطالعهی کتاب «تفکر نقادانه برای کودکان» والدین و آموزگاران را در کنار خودشان داشته باشند و از یاری آنها بهرهمند شوند. اما واقعیت این است که خود آموزگاران و والدین نیز در اینجا نیاز به راهنمایی دارند. کتاب راهنمای معلم برای برآوردهکردن همین نیاز نوشته شده است؛ یعنی شما را راهنمایی میکند تا در استفادهی هر چه بهتر از کتاب «تفکر نقادانه برای کودکان» به بچهها کمک کنید.
این کتاب و کتاب تفکر نقادانه برای کودکان بر اساس دو کتاب از لیندا الدر به نگارش در آمدهاند. در کشور ما، آموزش سنجشگرانهاندیشی (خصوصاً به کودکان) پیشینهی چندانی ندارد، اما ایدهها و فعالیتهایی که در این کتاب میبینید قبلاً توسط معلمان در کشور آمریکا آزموده شدهاند.
لیندا الدر، بر اساس تجربهی شخصیاش، میگوید که دانشآموزان دورهی ابتدایی اشتیاق فراوانی برای شرکت در فعالیتهای مربوط به یادگیری سنجشگرانهاندیشی نشان میدهند:
دریافتهام که وقتی بچهها را تحریک به کار فکری میکنیم به طور طبیعی مجذوب آن میشوند (البته در صورتی که فعالیت فکریِ مناسبی طراحی کرده باشیم و بچهها احساس کنند قادر به انجامدادن آن هستند). اما، عجیب اینکه، ما معلمان معمولاً قابلیت کودکان برای سنجشگرانهاندیشی (تفکر نقادانه) و یادگیری آن را دست کم میگیریم.
با این حال، با توجه به تفاوتهای فرهنگی و آموزشی میان جامعهی ما و جامعهی آمریکا، ممکن است خواندن کتابی مثل تفکر نقادانه برای کودکان و انجام فعالیتهایی که در کتاب راهنمای معلم پیشنهاد میشوند برای بچههای ما دشوارتر باشد. اما حتی در این صورت، میارزد که برای غلبه بر دشواریهای آموزش سنجشگرانهاندیشی به بچهها بکوشیم.
برگرفته از کتاب «تفکر نقادانه برای کودکان (راهنمای معلم)»، نوشتهی مهدی خسروانی، با بهرهگیری از کتابی با همین عنوان از لیندا الدر، در مرحلهی بازخوانی، ناشر: نشر نو
کانال « سنجشگرانهاندیشی »