از وزیری پرسشی شد گو به ما
رشد کشور ژاپنی را برملا
پاسخی دادش چنین ، راز آشکار
ما به هر آموزگاری این عطا
دستمزدی را عطایی جان من
رتبه با هر یک وزیری در ازا
چون سفیری یک معلم در امان
حرمتی یک امپراطوری نما
راز رشد کشوری این شد ولی
بر معلم احترامی هر کجا
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
از انتصاب « زهرا مظفر » به عنوان « مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش توسط « سیدمحمد بطحایی » وزیر پیشین آموزش و پرورش 6 ماه است که می گذرد .
این مقام نظارتی در 6 ماه گذشته نه نشستی با رسانه ها داشته است و تنها واکنش اداره کل اش در برابر حجم انبوه انتقادات و مطالب همکاران در « صدای معلم » تنها یک " جوابیه " بوده است . ( این جا )
هر چند « علیرضا کمرئی » مدیر کل پیشین این اداره نیز وضعیت بهتری نسبت به ایشان نداشته است .
در نشستی که « مظفر » دیروز با کارشناس مسئولان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شهر تهران نیز داشته است از رسانه ها برای حضور در این نشست دعوتی به عمل نیامده است .
پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می نویسد : ( این جا )
" زهرا مظفر تهران را پیشانی آموزش و پرورش کل کشور دانست و با تقدیر از مسئولین ارزیابی عملکرد مناطق اظهارداشت: از اینکه این مسئولیت خطیر را پذیرفتید و در جبهه فرهنگی بدون مزد و با سختی ها و فراز و نشیب های فراوان به دولت، جامعه و نظام اسلامی خدمت می کنید سپاس گذاری می کنم.
وی با اشاره به نقشه راه و منویات مقام معظم رهبری بر استقرار نظام جامع رصد و ارزیابی تضمین کیفیت و ارتقای بهره وری در آموزش و پرورش تصریح کرد و افزود: آموزش و آگاهی بخشی باید در اولویت امور باشد زیرا بهبود عملکرد مدیران موجب می شود تا شاهد حضور مراجعین کمتری در ادارات باشیم.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شعار "آگاهی، پیشگیری و بهبود عملکرد" بر پرهیز از سطح بندی و سرعت در حسابرسی و پیگیری کارها و فعالیت ها تاکید کرد و اضافه کرد: تکریم ارباب رجوع بسیار حائز اهمیت است. شما چشم و گوش مدیر منطقه هستید.
وی ادامه داد: باید با همه مخاطبان به یک شکل رفتار کنیم. بی طرفی ما بسیار مهم است. قاطع بودن در تصیم گیری نافی تکریم ارباب رجوع نیست. ارزیابی دستگاه بر اساس منطق و مبتنی بر صداقت باید باشد. ما با صداقت در ارایه آمار به دستگاه های تصمیم ساز، تاثیرگذار هستیم.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسایل مالی، اردویی، آموزشی و پرورشی مدارس بسیار اهمیت دارد تا رصد شوند افزود: در اسناد مالی مدیر ملزم است مصوبه شورای مالی مدرسه را ضمیمه کند. ارزیابی مامن و پناهگاه مخاطبین است.
وی خواستار خودداری از سوگیری در فعالیت ها شد و گفت: همه اعضای یک پیکر هستیم و همکاران فرهنگی ما بی ادعا و خالصانه در هر پستی که باشند کارشان را به نحو احسن انجام می دهند و با ایثارگری خود پیرو راه شهدا هستند.
در این جلسه از گراوند رئیس سابق اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران تقدیر شد. "
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )
" آیا هیات های تخلفات اداری در اهداف ترسیم شده برای آن ها موفق بوده و توانسته اند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند ؟ به همین صورت اگر ادارات ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش در کار خود موفق بوده و توانسته اند حقوق قانونی ذی نفعان آموزش و پرورش را اقناع کنند پس آن همه پرونده در دیوان عدالت اداری چه معنایی دارد ؟
محض اطلاع خانم مظفر باید بیان کنیم که موضوع شکایت در آموزش و پرورش فقط مختص و منحصر به دو مقوله معرفی شده توسط ایشان نیست .
بهتر است مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گزارشی در مورد تخلفات مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف را نیز به اطلاع افکار عمومی برساند .
هنوز اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به آخرین گزارش صدای معلم ( این جا ) و نیز گزارش های قبلی پاسخی نداده است . "
این رسانه در همان ابتدای انتصاب ایشان به عنوان مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با عنوان : "آیا " زهرا مظفر " می تواند کاری انجام دهد ؟ نوشت :
" رئیس جدید این اداره کل ، زهرا مظفر خواهر حسین مظفر وزیر اسبق آموزش و پرورش و معاون پیشین برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی هنری آموزش و پرورش است .
آیا زهرا مظفر خواهد توانست این وزارتخانه را را در ریل اصلی خویش قرار داده و قانون مداری و مشتری محوری را در ارکان وزارت آموزش و پرورش تعریف و تببین کند و یا چون پیشینیان در ورطه روزمرگی و رودربایستی با همکاران اداری خویش وقت کشی خواهد کرد ؟ "
عملکرد افراد و مقامات بهترین گواه برای ارزیابی آنان است .
« صدای معلم » از خانم مظفر دعوت می کند تا در مورد عملکرد خویش در 6 ماهه ی گذشته در برابر رسانه ها پاسخ گو بوده و فقط به توصیه و شعار و نصیحت اکتفا نکند !
با این حرف ها نمی توان فاصله بین " صف و " ستاد " را پر کرد ! " گپ اعتماد " با " گفتار درمانی " درمان نمی شود !
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های شهرستان های استان تهران نوشت : ( این جا )
" مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در مجمع عمومی انتخابات هیات مدیره صندوق وام ضروری اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، فراهم آوردن امکانات رفاهی را برای فرهنگیان از جمله اهداف آموزش و پرورش شهرستانهای تهران عنوان کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در مجمع عمومی انتخابات هیات مدیره صندوق وام ضروری که با حضور اعضای شورای معاونین در محل نمازخانه اداره کل برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اولین انتخابات صندوق برای تعیین اعضای هییت مدیره این صندوق از طریق آراء مستقیم اعضاء، گفت: حفظ کرامت و عزت فرهنگیان همیشه سرلوحه تیم مدیریت آموزش و پرورش این استان بوده است و با همین دغدغه باید در جهت بهرهمندی بیشتر همه عزیزان تلاش کنیم.
وی با اشاره به گذشت یک سال از زمان مدیریتی خود از همکاران خواست تا نقاط ضعف و قوت این دوره را مطرح کنند و افزود: باید با پذیرش کاستیهای موجود در فرایندهای کاری عملکرد خوب را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و به تلاش بیش از پیش خود ادامه دهیم. "
این سخنان مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در حالی بیان می شود که ایشان در طول یک سال اخیر ، هیچ گونه" جوابیه ای " در برابر انتشار گزارش ها و نقدهای معلمان در صدای معلم ارائه نکرده است .
همچنین بر اساس قولی که ایشان داده بود قرار بر این بود تا تربیون سکوت برای معلمان برگزار گردد که این رسانه از آن بی اطلاع است ؛ همچنین « صیدلو » متعهد شده بود تا ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی را اجرا کند که باز هم از آن بی اطلاعیم .
از وضعیت حضور نماینده معلمان در شورای معاونین اداره کل هم اخباری به این رسانه نرسیده است .
پایان پیام/
گروه گزارش/
هنوز « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به یادداشت انتقادی « هاله شهبازی » در مورد عملکرد این معاونت پاسخی نداده است . ( این جا )
مدتی است که خانم حکیم زاده در مورد " خشونت زدایی از محیط مدارس " سخنرانی می کند . جالب است که در واقعه سربریدن یک حیوان در برابر دانش آموزان ابتدایی رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان به وزارت آموزش و پرورش هشدار می دهد اما از معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه صدایی بر نمی خیزد !
در آخرین مورد و به گزارش پرتال آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش حکیم زاده گفته است :
" باید فرهنگ احترام به کودکان در خانوادهها، سازمانها و در همه جای کشور را نهادینه کنیم و در همین راستا برنامه ارتقای کرامت کودکان و خشونت زدایی از محیط مدارس تدوین خواهد شد . "
پیش از آن و در 15 مهر 1398 نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا گفته بود : ( این جا )
" منظور از خشونت در طرح خشونتزدایی از مدارس، خشونتهای غیر فیزیکی مانند سرزنش، تحقیر ، مقایسه و برچسب زدن به کودکان است. او هدف این طرح را ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای شناسایی و مقابله با این نوع خشونت دانست .
رضوان حکیمزاده درباره جزئیات اجرای طرح خشونتزدایی از مدارس که از امسال آغاز شده است، می گوید:
«موضوع این طرح توانمندسازی مدیران، معلمان، کادر مدرسه و والدین دانشآموزان با ارائه آموزشهای لازم درباره خشونتزدایی کامل از محیط مدرسه و خانه است. جزئیات این طرح کامل شده و نظرهای پژوهشگاه تعلیم و تربیت و متخصصان این حوزه گرفته شده است.»
«احساس امنیت عاطفی و روانی در کنار امنیت فیزیکی برای ایجاد تعلق کودک به مدرسه در سالهای اولیه تحصیل بسیار مهم است. ما به دنبال آن هستیم که همه نشانهها، رفتارها و کلماتی را که منجر به خشونت در مدرسه میشود، شناسایی و بر آن حساسیت ایجاد کنیم و تمرکز خود را از توجه به اعمال خشونت فیزیکی به سمت انواع دیگر خشونتها که ناشناخته هستند و در محیط آموزشی اعمال میشوند، منتقل کنیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هدف اصلی طرح خشونتزدایی از مدارس را توانمندسازی کادر مدرسه و والدین دانشآموزان و ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای یادگیری و شناسایی انواع خشونت دانسته و تاکید می کند: «بازهم تاکید میکنم منظور از خشونت در این طرح، خشونتهای غیر فیزیکی شامل خشونت کلامی و رفتاری است.» « صدای معلم » بارها متذکر شده است که مدرسه پادگان نیست !
« کادر مدرسه و والدین دانشآموزان در این طرح بایدها و نبایدهای تربیتی را یاد میگیرند و میدانند که چه رفتاری در مدرسه نباید انجام شود و چه رفتارهایی باید در مدرسه باید پررنگ شود.»
«معلمان و والدین دانشآموزان باید بدانند که بعضی از رفتارهایی که خواسته یا ناخواسته از آنها سر میزند مصداق خشونت علیه کودکان است. بسیاری از سرزنش کردنها، برچسب زدنها، تحقیر کردنها و مقایسه کردنهای کودکان توسط والدین و کادر مدرسه رفتار خشن محسوب میشود و خشونت را در محیط مدرسه و خانه ترویج میکند.»
« بعضی از والدین و معلمان به خاطر نبود آگاهی به اشتباه تصور میکنند که تنها تنبیه فیزیکی خشونت محسوب میشود و فقط با تنبیه بدنی دانشآموز، مدرسه را دچار خشونت میکنیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش هدف دیگر طرح خشونتزدایی از مدارس را ایجاد یک محیط روانی عاطفی و اجتماعی برای کودکان در مدرسه و خانه اعلام کرد و گفت: « در بررسی ارتباطات کودکان با یکدیگر رفتارهای نابهنجاری مانند قلدری در کودکان مشاهده میشود. باید منشا این رفتار و رفتارهای مشابه شناسایی شوند. مدیر، معلم و کادر مدرسه باید بدانند که چطور باید با این رفتار مقابله کنند و محیط مدرسه را طوری مدیریت کنند که امکان قلدری از سوی بعضی از معلمان به دانش آموزان منتقل نشود.»
«نگاه ما در اجرای این طرح این است که مدرسه یک محیط علمی و آکادمیک نیست. مدرسه یک جو عاطفی، روانی و اجتماعی دارد که حاصل تعاملات ما با دانشآموزان است. اگر بخواهیم اصول حاکم بر این تعاملات انسانی باشد و امنیت روانی برای کودکان ایجاد شود، باید یاد بگیریم که چه کارهایی باید انجام دهیم، از انجام چه کارهایی جلوگیری و چه رفتارهایی را در مدرسه برای جلوگیری از خشونت غیر فیزیکی پررنگ کنیم.»
نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که آیا سکوت در برابر انتقادات و بی اعتنایی به نظرات و نقدهای آموزگاران و پاسخ ندادن به دغدغه های آنان نمی تواند موسس و مروج " رفتارهای خشونت آمیز " در محیط مدرسه و در روابط میان " صف " و " ستاد " باشد ؟
پاسخ حکیم زاده در مورد گزارش صدای معلم که به انتقاد از حضور نیروهای ناجا در آئین افتتاح مدرسهی ابتدایی شهر قم در روز اول مهرماه با آژیر و اتومبیلهای پلیس ویژه پرداخت ؛ چه بوده است ؟ ( این جا )
« صدای معلم » در این گزارش می نویسد :
" نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا دانش آموزان یک دبستان آن هم در نخستین روز ورود به مدرسه باید با چنین صحنه هایی رو به رو شوند ؟ پیام و ره آورد تربیتی و یا آموزشی از انجام چنین مراسمی برای دانش آموزان در این سنین چه می تواند باشد ؟
آیا این گونه نمایش ها به زعم مدیر کل آموزش و پرورش قم " عقلانی " بوده و با کدام یک از ساحت های ذکر شده در سند تحول بنیادین همخوانی و تطابق دارد ؟
در کدام یک از نظام های آموزشی حتی در سطح " کشورهای در حال توسعه " مدرسه را چنین آغاز می کنند ؟
آیا این گونه قرار است پرسش مهر 20 با موضوعیت دلپذیر ، شاد و پرنشاط بودن فعلیت و تحقق پیدا کند ؟
« صدای معلم » بارها متذکر شده است که مدرسه پادگان نیست !
حتی مدیر این رسانه در گفت و گوی اخیر خویش با روزنامه همشهری ضمن تاکید بر این موضوع گفته است که از اسامی کودک پسند برای نام گذاری کلاس ها و حتی مدارس استفاده شود .
در آغاز سال تحصیلی 1396 نیز در دبستان دخترانه جديدالتأسيس صادقين گوسفندی را در برابر چشم دانش آموزان دختر سر بریدند .
البته انتشار این خبر موجب شد تا مديركل سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش اعلام کند هر گونه ذبح دام و طیور در مدارس ممنوع است.
دكتر حسن ضياالديني اظهاركرد: با توجه به مشكلات بهداشتي و رواني ذبح دام و طيور در مدرسه كه در محيط آموزشي و براي دانشآموزان پيش ميآيد، بارها گفتهايم كه اين موضوع مطلقا ممنوع بوده و بار ديگر نيز يادآوري و تاكيد ميكنيم.
مديران مدارس موظف به رعايت اين موضوع هستند و در صورت هر گونه تخطي بايد پاسخگو باشند.
انجام این گونه امور ضمن آن که هیچ گونه مبنای علمی ندارند به قول تا مديركل سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش موجب آسیب های جدی روانی به دانش آموزان می شوند . "
از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت آموزش ابتدایی این وزارتخانه انتظار می رود تا در این زمینه ها منفعل و نظاره گر نبوده و با جدیت امنیت و بهداشت روانی را در مدارس برای رشد و تربیت جامع دانش آموزان به صورت پایدار فراهم کنند .
واکنش معاون آموزش ابتدایی در مورد رفتارهای خشونت آمیز مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه 2 تهران در مورد عزل غیرقانونی یک مدیر دبستان چه بود ؟ ( این جا )
جالب است که در واقعه سربریدن یک حیوان در برابر دانش آموزان ابتدایی رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان به وزارت آموزش و پرورش هشدار می دهد اما از معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه صدایی بر نمی خیزد !
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که ظهر روز چهارشنبه 8 اسفند 1397 در ساختمان شهید علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش درباره برنامههای معاونت آموزش و ابتدایی برای تعطیلات نوروزی برگزار شد گفت : ( این جا )
«ما تلاش کردیم که مقوله تربیت به عنوان یک علم در آموزش و پرورش مطرح شود. امیدواریم با حاکم شدن این نگاه تخصصی، رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت مبنای واقعی قرار بگیرد.»
ایشان در همان زمان باز به برنامه خشونت زدایی در مدارس اشاره می کند اما جز شعار و سخنرانی و تکرار مکررات کار دیگری انجام نمی دهد .
آیا ایشان در مقام معاون وزیر اقتدار کافی و لازم برای جلوگیری از دخالت عناصر و عوامل غیرتخصصی و ایدئولوژیک دارند ؟
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مدرسه را محیط علمی نمی داند اما در صدد است تا " علم " را جایگزین روابط ناکارآمد و غیرتخصصی کند ؟!
این تضاد ناشی از چه می تواند باشد ؟
به نظر می رسد که ایشان و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش و نیز سایر سطوح تئوری خاص و مدللی برای " حل مساله خشونت " در جامعه سیاست زده ، منفعت طلب و خشونت بار ایران ندارند .
پایان گزارش/