
هر چند صدور احکام غیر متعارف برای فعالان صنفی و سیاسی در سالهای اخیر عادی شده اما صدور حکم بدوی 7 تن از معلمان خراسان شمالی تکان دهنده و بهت آور بود و دردآور تر از آن سخنان حجت الاسلام اسدالله جعفری مدیرکل دادگستری خراسان شمالی در توضیح و توجیه این محکومیت ها بود.
جنبه طنز قضیه برشمردن اتهامات مالی علیه سه تن از این معلمان بود. حمیدرضا رجایی ، سعید حق پرست و محمدرضا رمضانزاده در زمان زلزله استان کرمانشاه در آبان 96 حساب مشترکی برای کمک به زلزله زدگان افتتاح و مقداری کمک نقدی جمع آوری کردند. مجموع کمک جمع آوری شده کمی کمتر از 90 میلیون تومان بود که مطابق اسنادی منتشر شده بیش از 87 میلیون تومان آن صرف خرید 8 کانکس برای ایجاد مدارس موقت و حمل به منطقه شده است.
مبلغ باقیمانده در حساب این سه نفر ، دو میلیون و سیصد و شصت و هشت هزار تومان بوده که ظاهرا همان را به حساب سوء استفاده مالی گذاشته اند .
به گفته اسدالله جعفری مدیرکل دادگستری خراسان شمالی بابت این سوء استفاده مالی در کنار توهین به اشخاص ، آقای رمضانزاده به دو سال حبس و شلاق و دو نفر دیگر یکی به 6 ماه حبس و دیگری به دلیل فقد سابقه کیفری (انگار آن دو نفر قبلا پرونده جنایی داشته اند ) مجازاتش به مدت 3 سال تعلیق شده است !
آقای جعفری پس از آن به سراغ توضیح بخش امنیتی پرونده 7 تن از معلمان یعنی این سه نفر و آقایان علی فروتن ، مصطفی رباطی ، حسین رمضانپور و حسن جوهری و در واقع جنبه تراژدیک پرونده می رود و تحریک به آشوب، تحصن٬ تظاهرات و درگیری از طریق فراخوان در فضای مجازی و حتی برنامهریزی برای تسخیر برخی مکانهای نظامی، بهدست آوردن سلاح و اقدام مسلحانه را به عنوان اتهامات ین افراد مطرح می کند.
آنچه که جنبه واقعی قضیه است دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان (که این 7 معلم در آن مسئولیت داشته اند) از معلمان به اعتراض صنفی به صورت تجمع در مقابل ادارات آموزش و پرورش و یا تحصن در دفتر مدارس و بلندکردن پلاکاردهای صنفی بوده که بیانیه های فراخوان و تصاویر اعتراض در فضای مجازی قابل دسترسی است. در این اعتراضات کمترین نشانه ای از خشونت دیده نمی شود.
حجت الاسلام جعفری برای توجیه احکام ظالمانه صادر شده اتهاماتی مانند " تحریک به آشوب و برنامهریزی برای تسخیر برخی مکانهای نظامی، بهدست آوردن سلاح و اقدام مسلحانه " را به این افراد می بندد. که دلیلش عدم شناخت از روانشناسی جمعی جامعه معلمان است. آقای جعفری معلمان را با چریکهای فدایی اشتباه گرفته اند. معلم اهل اقدامات خشونت آمیز و حمله مسلحانه نیست. حتی در فضای مجازی هم چنین بحثی مطرح نیست.

هیئت منصفه ای به بزرگی یک میلیون و 800 هزار معلم شاغل و بازنشسته چنین اتهامی و حتی تصور آن را غیر ممکن می دانند. البته آقای جعفری مدیرکل دادگستری خراسان شمالی این اتهامات سنگین را ضمیمه اتهاماتی مانند اقدام در فضای مجازی ، فراخوان تظاهرات و تحصن کرده اند که بخشی از آن واقعی ، اما در چهارچوب قانون اساسی است و وصف مجرمانه ندارد.
محمد رضا رمضانزاده متهم ردیف اول پرونده که در دادگاه بدوی به 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق و 3 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است می گوید : "در خصوص اتهام امنیتی و قصد تسخیرمکانهاینظامی کاش به من و دوستانم می آموختند که اسلحه چگونه مسلح ، آماده شلیک و نشانه گیری میشد؟؟ و کاش اسلحه ها را به من و دوستانم معرفی می کردند تا حداقل تفنگ را از فشنگ تشخیص می دادیم."
آقای جعفری تاکید می کند که این احکام بدوی است و وعده داده که در دادگاه تجدید نظر هم از حکم و هم از قاضی صادر کننده حکم دفاع می کنند. این اتهامات به جز دعوت به تحصن و تجمعات مسالمت آمیز ، که وصف مجرمانه ندارد ، ساختگی است و دو هدف را دنبال می کند اول شکستن و تواب کردن این هفت نفر که که اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی و عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی اند و دوم ایجاد رعب و هراس در بین فعالان صنفی و سیاسی معلمان.
به نظر من وظیفه همه فرهنگیان جدا از اینکه با روش اعتراضی این همکاران موافق یا مخالف باشند اعتراض به این احکام ظالمانه است که بر اساس اتهامات موهوم صادر شده اند.
مایه تاسف است که دادگستری بجنورد به جای دانه درشت ها چند معلم را به خاطر اتهامی که سر و ته آن 2 میلیون تومان است به حبس و شلاق محکوم کرده و علاوه بر آن اتهام واهی قصد تسخیر مکان های نظامی را به تعدادی معلم که جز قلم و زبان سلاحی ندارند را بسته و محکومیتی در حد 15 سال حبس صادر کرده است. این احکام وهن دستگاه قضایی است و باید فورا ملغی و از معلمان دلجویی شود.
گروه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش
گروه استان ها و شهرستان ها/

“زویا حاجی نژاد” معلم کلاس پنجم دبستان شاهد نیک اندیشان یزد ظهر امروز دوشنبه 21 بهمن درکلاس درس خود و در زنگ آخر دچار حمله قلبی شده و جان به جان آفرین تسلیم کرد .
حاجی نژاد معلم حق التدریس و سرگروه آموزشی ناحیه و استان یزد بود.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد به خبرنگار پانا گفت : ایشان در کلاس درس دچار حمله قلبی می شود و به محض وقوع حادثه و با درخواست مسئولان مدرسه تیم اورژانس به مدرسه می آید ولی متاسفانه تلاش قریب یکساعته تیم اورژانس برای احیای ایشان بی نتیجه ماند.
« صدای معلم » درگذشت این معلم را تسلیت می گوید .

پایان پیام/
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ سه شنبه 15 بهمن نشست خبری مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با خبرنگاران و رسانه ها برگزار گردید .
در نشست پیشین و مشترک ایشان و غلامرضا کریمی « قائم مقام وزير در امور بين الملل و رئيس مركز بين الملل و مدارس خارج از كشور» نخستین پرسش « صدای معلم » انتقاد از تعداد بسیار ناچیز نشست های رسانه ای مدیران آموزش و پرورش بود .
صدای معلم پرسید : " آقای رخشانی مهر شما بیش از 2 سال است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هستید .
به جز نشست هم اندیشی و خبری مرحوم محمدرضاحافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز و جنابعالی در 8 خرداد 1397 نشست دیگری برگزار نشده است .
آیا شما نمی خواهید در برابر عملکرد خویش پاسخ گو باشید ؟"
در نشست خبری امروز مجری جلسه در ابتدا بیان کرد که آقای رخشانی مهر و معاونین ایشان به مدت 1 ساعت به بیان عملکرد و کارنامه خویش خواهند پرداخت .
مدیر صدای معلم ضمن انتقاد از این تصمیم بیان کرد که آیا قرار است یک ساعت سخنرانی باشد و فقط نیم ساعت پرسش و پاسخ ؟
این اعتراض مورد قبول رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفته و عنوان کرد که او دیگر حرف نمی زند و فقط پاسخ گوی پرسش های خبرنگاران خواهد بود .
صدای معلم هنگام طرح پرسش های خویش از انعطاف و نقدپذیری آقای رخشانی مهر تشکر و قدردانی کرد و تصریح کرد که ای کاش همه مسئولین نظام چمهوری اسلامی مثل ایشان و در این مورد حرف شنوی داشتند و سخن رسانه ها و پرسش های آنان را می شنیدند و به آنان و افکار عمومی پاسخ گو بودند .
در ادامه صدای معلم به نشست رسانه ای اخیر مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و ضمن یادآوری سخن ایشان در مورد صدور ضرورت صدور دستورالعمل و یا بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای الزام دعوت همه خبرنگاران به نشست های شوراهای آموزش و پرورش و نیز قول 100 درصد آقای زینی وند برای انجام این کار تا پایان دی ماه 1398 گفت :
هر دو ماه یک بار نشستی میان روسای سازمان های نوسازی در استان ها با جامعه خیرین آن ها برگزار می شود .
چرا نباید رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و نهاد " ناظر " در این نشست ها حضور نداشته و یا از آنان دعوتی به عمل نیاید ؟
رخشانی مهر در پاسخ به این پرسش صدای معلم معاونین خودش در جلسه را مورد خطاب قرار داده و گفت :
این موضوع را ابلاغ کنید که در جلسات هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز و مجامع استانی – البته نمی توانیم دستور بدهیم چون آن ها یک مجموعه مستقل هستند – حتما از رسانه ها دعوت کنند که در این مجامع حضور پیدا کنند .
پرسش و پاسخ صدای معلم و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را می خوانیم .

خبر می رسد انتگرال از کتاب ریاضی حذف می شود .کتاب تاریخ جهت تطهیر روس ها تحریف می گردد . آثار بزرگان ادبیات از کتاب فارسی خط می خورد.
"کلاس خوابی" پدیده رایج مدارس می گردد و مشاوران مدارس چاره ای نمی اندیشند .
نشاط و موسیقی در مدارس با سند ۲۰۳۰ مرتبط می گردد و دهها و بلکه صدها افتراق هست و هیچ مسئولی پاسخگو نیست اگر فعالان رسانه دست به قلم شوند ، نفوذی خوانده می شوند که از بیرون کشور خط می گیرند.

اگرچه سرمای بی تفاوتی این روزها حاصل بدبینی های اخیر است ، اما از تشکل های معلمان نیز بخاری برنمی خیزد تا شاید از برودت این روزها بکاهد . در فضای تیره روشن آموزش و پرورش و ابهام در مسیر کنونی، تنها سند مکتوب و قابل استناد "سند تحول بنیادین " است که هر بند آن مبهم تر از بند های دیگر است و تاکنون تفسیر روشن و دقیقی از این سند از هیچ مسئولی شنیده نشده است. هیچ راهکاری که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد از این سند آموزشی تعریف نگردیده است .
نگرش امنیتی صرف به مقوله آموزش هرگز راه گشا نبوده و نیست باید راهی جدید جست ؛ به واقع اگر مجلس آتی ، مجلس انقلابیون خواهد بود که گام دوم انقلاب برداشته شود؛ لازم است تمهیداتی صورت گیرد تا آموزش و پرورش اولویت نظام گردد . آموزش در چهار سوی مبهم" کنکور" پریشان تر از هر زمان دیگر است ." پرورش " تنها رکن ناشناخته مدارس است که در حلقه مرداب کلیشه ها گرفتار شده است برنامه های کلیشه ای اغلب تکراری و بدون جذابیت برای دانش آموزان مدارس است ؛ چنان که دانش آموزان از برنامه های پرورشی طرفی نمی بندند و مهارتی کسب نمی کنند و در عین حال نشاط و سرزندگی در آن برنامه ها به چشم نمی خورد
در امر آموزش شرایط به مراتب دشوارتر است ؛ مدارس ما جزایر پراکنده و دور از یکدیگر هستند و هر کدام زمام آموزش را به سویی می برند .
مدارس خاص همت شان آموزش تا رسیدن به قله های موفقیت در کنکور و المپیاد است.
مدارس دولتی تا جایی پیش می روند که همت دانش آموز و معلم می طلبد و بخش دیگری از فعالیت مدارس به بخشنامه های ارسالی از ادارات اختصاص می یابد .گویی برای خالی نبودن عریضه و تلطیف فضا آن را لازم می دانند.
در فضای تیره روشن آموزش و پرورش و ابهام در مسیر کنونی، تنها سند مکتوب و قابل استناد "سند تحول بنیادین " است که هر بند آن مبهم تر از بند های دیگر است و تاکنون تفسیر روشن و دقیقی از این سند از هیچ مسئولی شنیده نشده است. هیچ راهکاری که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد از این سند آموزشی تعریف نگردیده است .
ما فقط از ورای ساحت های هفتگانه ی آن می دانیم هدف نهایی وصول دانش آموزان به "حیات طیبه" است اما همین هدف مبهم است و برنامه ریزان آموزشی به درستی نمی دانند حیات طیبه چیست راه رسبدن به آن کدام است؟
آیا مقوله آموزش و پرورش در کشور بی شباهت به ماهواره ظفر نیست؟ که با تمام تمهیدات لازم در مدار قرار نگرفت ؟

اغلب اسناد بالادستی در آموزش و پرورش منفعل و ناکارآمد است.
به راستی بهتر نیست برنامه ریزان آموزشی یکبار برای همیشه اسناد بالادستی را مرور کنند شاید عامل این ناکارآمدی ها را جستند.
این نسل و نسل های آتی آسان در مدار موسوم به" حیات پاک" قرار نخواهند گرفت ؛ قرائن نشان می دهد تعریف آنان از حیات پاک متفاوت از آن چیزی است که می آموزند.
دانش آموز نسل جدید فارغ از باید ها و نبایدهای آموخته یا نیاموخته خودش راهش را انتخاب می کند .
پس تا دیر نشده راهکاری باید جست.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
پرتال معاونت حقوقی و امور مجلس نوشت :

" نباید از منظر کمک معیشتی به رتبه بندی معلمان نگاه کرد. این نگاه باعث می شود که برخی از نیروها تصور تبعیض بکنند درحالی که رتبه بندی یک فرایند برای ارتقاکیفی برنامه ها وفعالیت های آموزش و پرورش است.
بنا براین گزارش ، این مطلب را سعید اوحدی در نشست شورای مدیران و مشاوران و معاونان این معاونت عنوان کرد و گفت : در بحث رتبه بندی درحوزه اطلاع رسانی خوب عمل نشده است باید کارپیرامونی و وضعی انجام می دادیم.
وی با اشاره به آموزه های دینی در باب رفتارهای اداری گفت : بسیاری آموزه های دینی را در رفتارهای اداری رعایت نمی کنیم ، فضای بوروکراسی که برای خودمان درست کردیم در دنیا وجود ندارد. هرچقدر اخلاق را حاکم کنیم در پیشبرد برنامه های و کارهای خود موفق تر خواهیم بود. "
پایان پیام/
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پنج شنبه 17 بهمن نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید .
در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل " پرداخت .
در ادامه مدیر صدای معلم در فرآیند پرسش و پاسخ با فرهنگیان شهر ری شرکت کرد و به مدت بیش از 90 دقیقه به گفت و گو با همکاران پرداخت .
در این بخش مشروح سخنان مدیر صدای معلم را می خوانیم .