صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

پرسش های صدای معلم از مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی

ایرنا نوشت :

فخرالدین محدث روز شنبه 2 آذر 1398 در آیین تودیع و معارفه رییس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهارداشت: اخلاق، شرع، قانون و مستندات چهار شاخصه اصلی کار در حراست را تشکیل می دهد که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی فردی یک نیروی حراست خردمندی او است، خاطرنشان کرد: مردمی بودن، مهربانی، رازداری و هوش بالا از دیگر ویژگی های نیروهای حراست است.

پرسش های صدای معلم از مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی

محدث بیان داشت: یک مدیر حراستی اگر بتواند احساس ضرورت وجود حراست را در تمام کارکنان سازمان ایجاد کند موفق عمل کرده است.

معاون  حراست مرکزی وزارت آموزش و پرورش یادآورد شد: آموزش و پرورش یک دستگاه مهم است و برای موفق شدن در برنامه ها نیاز به مشارکت همه نیروهای زیرمجموعه دارد.

 مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز در این آیین گفت: نیروهای حراست در اعتماد سازی به آموزش و پرورش نقش مهمی دارند. در دوران وزارت « سیدمحمد بطحایی » که مجددا فرهنگ امنیتی و بر امنیت فرهنگی غالب شد موضع این دوستان چه بود و چه کردند ؟

سالار قاسمی اظهارداشت: بزرگترین سرمایه هر سازمانی به خصوص آموزش و پرورش اعتماد است و مجموعه نیروهای حراست می توانند در این اعتمادسازی نقش داشته باشند.

وی تصریح کرد: طبق شعاری که دولت از ابتدا مطرح کرد همواره به دنبال امنیت فرهنگی و نه فرهنگ امنیتی بوده ایم لذا شاداب سازی، رشد مدرسه و آموزش و پرورش با همین امنیت فرهنگی می تواند ایجاد شود.

قاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش یک دستگاه زیربنایی و مهم در کشور است که برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین نیاز به مشارکت دارد.

وی اضافه کرد: ایجاد اعتماد و امنیت در محیط مدرسه و فضای اداری دو رکن اصلی است که در فضای آموزش و پرورش باید به آن توجه کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز عنوان کرد: باید در مدارس فعالیت های ویژه سبک زندگی اسلامی - ایرانی را افزایش دهیم و  امید آفرینی را نیز در بین جامعه هدف تقویت کنیم.

در این آیین از خدمات علی تفضلی رییس سابق اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان قدردانی و سید داود حسینی به عنوان رییس جدید اداره حراست آموزش و پرورش استان البرز منصوب شد.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد."

پرسش های صدای معلم از مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی

پیش تر ؛ جلال دلقندی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه که نخستین انتصابات محسن حاجی میرزایی بود گفت : ( این جا )

"لازمه توسعه هرکشوری اشراف اطلاعاتی سازمان‌ها و دستگاه‌ها است.نگاه ما در حراست نگاه معلمی و تمام ساحتی خواهد بود و معتقدم بهترین و خوش اخلاق‌ترین افراد باید در حراست باشند لذا رویکرد ما اخلاق، شرع و قانون است.

دلقندی بر فراجناحی فکر و عمل کردن در حراست تأکید و عنوان کرد؛ پاسخگو بودن در مرکز حراست یک اصل است و حراست مدرسه امن و حافظه پنهان آموزش‌ و پرورش است.
حراست باید به‌گونه‌ای عمل کند که همه وجود چنین مرکزی را ضروری بدانند."

در این نشست ؛ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کار در مرکز حراست تاکید کرده است : اگر دوست نداریم علیه ما پرونده‌سازی شود نباید علیه دیگران پرونده‌سازی کرد.

این که رئیس و معاون حراست وزارت آموزش و پرورش تاکید می کنند که معلمان باید احساس کنند که وجود و حضور حراست در این مجموعه یک ضرورت است خود یک پرسش جدی است .

در واقع پرسش این است که آیا فرهنگیان در حال حاضر نگاه مثبت و خوش بینانه ای به نهادهای نظارتی در وزارتخانه دارند ؟

ریشه های شکل گیری این " ذهنیت " و " نگرش " چگونه حاصل شده است ؟

آیا عملکرد مجموعه حراست در دولت های نهم و دهم که فرهنگ امنیتی غالب بود مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است ؟

در دوران وزارت « سیدمحمد بطحایی » که مجددا فرهنگ امنیتی و بر امنیت فرهنگی غالب شد موضع این دوستان چه بود و چه کردند ؟

رئیس مرکز حراست به این پرسش پاسخ دهد که " پاسخ گو بودن " در این مجموعه چگونه باید تبلور و عینیت پیدا کند ؟ آیا حراست وزارت آموزش و پرورش در دوران فعالیت و سابقه خویش حتی یک " جوابیه " برای رسانه ها ارسال کرده است هر چند برای نخستین بار این صدای معلم بود که با " محمدحسین کفراشی " رئیس وقت گفت و گویی انجام داد . ( این جا )

کفراشی گفته بود : " معلمین نجیب ترین قشر جامعه و انسان سازند.حفظ کرامت آن ها واجب بوده و کارکنان حراست همواره باید به خود متذکر شوند که معلمین شاغل در حراست هستند و کار اصلی آن ها معلمی است.

وی حمایت از معلم و اعتماد سازی بین کارکنان آموزش و پرورش را رمز موفقیت حراست می دانست . " اگر دوست نداریم علیه ما پرونده‌سازی شود نباید علیه دیگران پرونده‌سازی کرد "

آیا حراست در مورد گزارش های صدای معلم تاکنون پاسخی ارائه کرده است ؟

لازمه ی پاسخ گویی ، « شفافیت و شفاف سازی » است . آیا این مفهوم با تعبیر رویکرد رئیس حراست که آن را " حافظه پنهان " می خواند تناسب و هماهنگی دارد ؟

مهم تر از همه این ها ؛ برنامه مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش برای " اعتماد سازی " در بدنه آموزش و پرورش یعنی " معلمان " چیست ؟

پایان گزارش/


پرسش های صدای معلم از مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی

منتشرشده در گفت و شنود

سه اهرم اصلی و بنیادین اما غایب برای طراحی و اجرای سیستم رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش

مقدمه
برای اجرای رتبه بندی معلمان ، ابتدا باید سه بازوی تقویت انگیزش و ایجاد قابلیت و صلاحیت و مهارت برای تدریس را تقویت نمایید یعنی :
گروه های آموزشی ، آموزش ضمن خدمت معلمان ، تربیت معلم .
امروز این سه ضرورت حتمی ، یا وجود عینی ندارد و یا بسیار مریض احوال هست ، لذا هر یک به طور جداگانه ، نیاز به پالایش و واکاوی و درمان عاجل دارد. پس ابتدا ، ابزارهای ایجاد و تقویت فاکتورهای واقعی صلاحیت را برقرار سازید ، سپس به افزایش حقوق معلم بپردازید . اما تصور نادرست احراز صلاحیت معلم مساوی است با رضایت حقوقی را ، ترویج و توجیه ننمایید. رتبه بندی معلمان مساوی با افزایش حقوق نیست. اول مرا همسطح استاد دانشگاه پرورش دهید. به بیانی دیگر اساتید دانشگاه چون به یک حد نهایی از کسب علم رسیده اند ، حقوق بیشتر دریافت می کنند ، اما ما معلمان قرار است با حدود 200 تا 700 هزار تومان افزایش حقوق ، به حد نام و صلاحیت اساتید دانشگاه برسیم. آنان ابتدا صلاحیت و توانمندی تدریس در دانشگاه را می یابند لذا تا پایان مدت خدمت ، از آن بهره ها به دانشجویان و جامعه می رسانند . اما ما معلمان قرار است طی سی سال خدمت خود به درجاتی برسیم که در آخرین رتبه بازنشسته می شویم و کلاس و مدرسه و جامعه از مجموع تجارب و دانش ما محروم می ماند. باور و اعتقادم به این اصول آنقدر زیاد است که دلیلی برای طرح پرسش : پس تکلیف بازنشستگان چیست ؟ را نمی بینم . چون بازنشستگان در جریان امر تدریس قرار ندارند. مگر آن که به همه آنان آخرین رتبه را قائل شوید و در مورد آنان نیز این طرح را اِعمال نمایید، چون نوع نگرش شما مسئولان به طرح رتبه بندی معلمان ، فقط درجه بندی آنان جهت پرداخت مبالغی پول است . اما معلمان بدون این سه بازو ( گروه های آموزشی ، آموزش ضمن خدمت معلمان ، تربیت معلم ) ، فقط مدرک تحصیلی و سنوات خدمت خود را دارند و از کنش و واکنش آموزشی و یا فعل و انفعالات یادگیری دانش روز و روش تدریس امروزی ، محرومند.

در بحث آتی به نحوه تربیت معلم در دیگر کشورها به تفصیل و در سه بخش ، خواهم پرداخت و در این جا در مورد آموزش ضمن خدمت و ضرورت های آن اشاراتی دارم . برای پرداختن به اصل مطلب و پرهیز از اطاله سخن ، از بیان تعریف و تاریخچه آموزش ضمن خدمت معلمان ، اجتناب ورزیده ام .

انواع آموزش‌های ضمن خدمت
آموزش ضمن خدمت با توجه به ماهیت آموزش‌ها ، مدت زمانی که برای آموزش در نظر گرفته می‌شود و نیز هدف و منظور از آموزش ، متفاوت است. بر این پایه ، آموزش ضمن خدمت به موارد زیر تقسیم می‌شود:
بر پایه زمان : کوتاه‌ مدت – بلند مدت – ترکیبی
بر پایه‌ هدف : توجیهی – بازآموزی – جبرانی – دانش‌افزایی
بر پایه‌ ماهیت : ویژه – تخصصی

کانال های آموزش ضمن خدمت معلمان
1 - دوره های رسمی در دانشگاه
در این روش از آموزش معلمان ، افراد متقاضی مانند سایر دانشجویان دوره های آموزشی را در دانشگاه سپری می کنند. بعد از دو یا چهار سال آموزش کار خود را به عنوان معلم در سیستم آموزشی شروع می کنند.
2 - انجام کارورزی
یکی از بهترین روش های آموزشی معلمان کسب تجربه از معلمان با تجربه تر است. بدین صورت که از معلمان تازه کار خواسته می شود برای مدتی (معمولا یک سال تحصیلی) به عنوان کمک معلم در مدارس مختلف حاضر شود تا ضمن کمک به فعالیت های کلاس، به صورت عملی با جو مدرسه و تدریس آشنا شود.
3 - آموزش معلمان همراه با سفر
تورهای آموزشی برای معلمان ایده بسیار جالبی است که تمام کشورهایی که سیستم آموزشی قوی دارند صورت می گیرد. مثلا در کره جنوبی مجموعه رسانه ای " چوسون "همه ساله ۴۰۰ آموزگار را به حساب خود به کشور ژاپن اعزام می کند تا با پیشرفت های علمی آن کشور آشنا شده و تجارب ژاپنی ها را به کره منتقل کنند. علاوه بر این ، همه ساله تعداد ۱۰۰ آموزگار از سوی این روزنامه به کشور چین اعزام می شوند تا از نزدیک پیشرفت های سریع چین را مشاهده کرده و زمینه ارتقای کیفی آموزش و پرورش کره را فراهم سازند.
4 - دوره های ضمن خدمت غیر رسمی
آموزش معلمان در خود مدرسه (یا فضای مورد علاقه معلمان) با اساتیدی که خود معلمان تعیین می کنند انجام می شود.

آموزش ضمن خدمت معلمان در 8 کشور جهان (1)

سه اهرم اصلی و بنیادین اما غایب برای طراحی و اجرای سیستم رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش

" آموزش ضمن خدمت در کانادا
دوره های تخصصی آموزش ضمن خدمت با عنوان ( PO ) در کشور کانادا بر اساس پیشنهاد هیئت رئیسه مدارس و مراکز آموزشی کشور و با توجه به اولویت های آموزشی ایالات کشور به معلمین ارائه می گردد. زمان برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در اغلب ایالات کشور کانادا 5 تا 10 روز در سال به طول می انجامد. گفتنی است که کلیه معلمین کانادایی ملزم به حضور در دوره های آموزشی ضمن خدمت می باشند اما محتوای چنین دوره هایی یکسان نیست.

آموزش ضمن خدمت در انگلستان
هدف اصلی برگزاری دوره های تکمیلی آموزشی معلمان در انگلستان و ولز پرداختن به آموزش مهارت های عملی تدریس و رفع محدودیت های آموزشی معلمین در حوزه تدریس مدارس سراسر کشور می باشد. علاوه بر دوره های آموزش تکمیلی فوق ، دوره های تکمیلی 2 ساله آموزش معلمان نیز برگزار می گردد که در جهت برطرف نمودن کمبود تعداد معلمان حوزه های آموزشی علوم ، ریاضیات ، طراحی ، تکنولوژی اطلاعات و زبان های خارجی مؤثر بوده است. دوره های آموزش مذکور هم چنین به معلمینی ارائه می گردد که به تدریس درس یا دروس آموزشی نامربوط با موضوع آموزشی اولیه تمایل دارند. طی سال1997، طرح احداث مراکز آموزش پاره وقت و آموزش از راه دور در حوزه آموزش معلمان کشور انگلستان مطرح گردیده و از سال 2000 ، رسما به اجرا گذارده شده است.

آموزش ضمن خدمت در هلند
مطالب آموزشی و کتاب های درسی به طور مرتب تغییر می کند. این آموزش بر اساس تقاضای مدارس تعیین می شود. ممکن است از یک معلم تا گروه کوچک معلمان یا همه معلمان یک یا چند مدرسه تغییر کند. شرکت معلمان داوطلبانه صورت می گیرد و غالبا در ساعات خارج از تدریسِ معلمان ارائه می شود. مدارس خود مسئول این هستند که چگونه سرمایه آموزش ضمن خدمت خرج شود و همچنین قادر می باشند که محتوای رشته ها را خود تعیین کنند. بعضی از زمینه های آموزشی آنقدر مهم می باشد که وزیرآموزش ، فرهنگ و علوم برای آموزش در این زمینه ها سرمایه گذاری اضافی می نماید در همان زمان مدارس بودجه خود را در زمینه خدمات استفاده می کند.

آموزش ضمن خدمت معلمان در کشور کره جنوبی
در سطح محلی 16 انیستیتوی تربیت معلم و استان ها و شهرهای بزرگ تحت نظر مشاوره ناظری از دفتر آموزش ،11 انیستیتوی تربیت معلم ابتدایی وابسته به دانشگاه های آموزشی و51 انیستیتوی تربیت معلم وابسته به دانشگاه ها وجود دارند.
برنامه های آموزش صلاحیت متشکل از دوره هایی هستند که پیش از 180 ساعت (30 روز) را با اختصاس 10تا 20 درصد جهت آموزش عمومی ، 10تا 20 درصد جهت دوره های آموزش اولیه و 60 تا 80 درصد جهت یک موضوع تخصصی تشکیل می گردند. جهت تکمیل دوره آموزش یادآور ، حداقل 60 ساعت (10روز) لازم است. علاوه بر این ، کالج آموزش دانشگاه ملی کره یک انیستیتوی تربیت معلم برای ادامه آموزش برگزار می کند.

آموزش ضمن خدمت معلمان در کشور پرتغال
برنامه های آموزش ضمن خدمت معلمان معمولاً در قالب دوره های فشرده 15ساعته ارائه می گردد. مراکز انجمن مدرسه بیشتر برنامه های ضمن خدمت را ارائه می نمایند. طی چند سال اخیر پیشرفت زیادی در اتخاذ روش های جدید آموزشی من جمله «آموزش کارگاهی» و «پروژه ای » صورت گرفته است.

آموزش ضمن خدمت معلمان در کشور ترکیه
هدف این دوره ، برنامه ریزی و مدیریت برای اهداف آموزشی و اجرای مناسب برنامه های آموزش معلمان می باشد. وزارت آموزش و پرورش معلمان را برای شرکت در این دوره ها انتخاب می کند . این افراد از بین افرادی که ثبت نام کرده اند انتخاب می شوند . طول هر دوره از 3 تا 90 روز متغیر است.

آموزش ضمن خدمت معلمان در کشور اسپانیا
برنامه‌های آموزش ضمن خدمت در قالب اشکال مختلف نظیر برگزاری گردهمایی‌ ثابت معلمین ، رشته‌های آموزشی و علمی ، اجرای پروژه‌های آموزشی در مؤسسات آموزشی ، رشته‌های تخصصی ، رشته‌های کوتاه‌مدت و برپایی کنفرانس‌ها به معلمین ارائه می‌گردد. گفتنی است که سهم عمده برنامه های مذکور به عنوان ابزاری برای توجیه به نیازهای آموزشی معلمان مراکز پیش‌دانشگاهی با هدف بهبود کیفی آموزش معلمان به آنان ارائه می‌گردد.

آموزش ضمن خدمت معلمان در کشور اتریش
دوره آموزشی حین خدمت فقط برای معلمان مدارس حرفه ای و معلمان دروس تخصصی مدارس فنی و حرفه ای می باشد. دوره اول تحصیلات به مدت 4 ترم در حین خدمت انجام می پذیرد. بعد از آن یک دوره تحصیلات تمام وقت 2 ترمی در آکادمی های حرفه ای علوم آموزشی و تربیتی پیش بینی شده است که به صورت معافیت از خدمت انجام می پذیرد. (دوره دوم تحصیلات)"

سخن آخر
1 - در کدام کشور جهان ، آموزش معلمان تحت عنوان : سامانه ضمن خدمت فرهنگیان www.ltms.medu.ir, سایت LTMS ، از طریق رایانه و آن هم با دریافت پول و آن هم دریافت پول در ازای دادن نمره قبولی ، انجام می گیرد که کشور ما بدین طریق عمل می نماید ؟!
اگر به مبحث خلاقیت و ثبت رکورد در کتاب گینس ، اشاره می کنید ، متأسفانه عملکردی قابل تعمیم و افتخار از خود ارائه نداده ایم که انتظار جایزه و یا تشویق هم داشته باشیم!! در هیچ منبعی به آموزش ضمن خدمت معلمان ، با روش فعلی ما جهت برون افکنی مسئولیت سنگین مدیریت آموزش ضمن خدمت ، با متوسل شدن به رایانه ، اشاره ای نشده است.

2 - برای اثبات این قول خود ، به بررسی وضعیت آموزش ضمن خدمت در چند کشور جهان پرداختم تا باور کنیم که معلمان به آموزش ضمن خدمت برای به روزرسانی دانش و مهارت تدریس خود ، شدیدا نیازمندند. امروز دیگر با تغییر کتب درسی ، کلاسی جهت همفکری و ایجاد هماهنگی در امر تدریس برای معلمان با سوابق متفاوت گذاشته نمی شود. معلم تازه کار و با سابقه باید با توانایی های ذاتی و اکتسابی و بهره هوش خود به هماوردی با محتوای کتاب جدید بپردازند تا بعد مدتی ، به تدریس روان دست یازند. صد البته نبود گروه های آموزشی قهار و فعال و توانمند هم از دیگر ضعف های مسیر آنهاست که نبود هر دو ، امکان تدریس نادرست را برطرف نمی سازد.

3 - در هر یک از این کشورها ، گفته شده است : آموزش ضمن خدمت معلمان . اما ما با اصرار همچنان می گوییم فرهنگیان. مطالب آموزشی و کتاب های درسی به طور مرتب تغییر می کند. این آموزش بر اساس تقاضای مدارس تعیین می شود.
آنان آموزش مدیران و معاونان و مدیران اجرایی و پرورشی را مشمول این آموزش نمی بینند و لابد اگر چنان نقش هایی در مدارس آنها وجود دارد ، به طور جداگانه از معلم آموزش می بینند. یعنی اهمیت شغل معلم و آموزش و تربیت او در این کشورها و دیگر کشورهایی که به آنها اشاره ای نشده است ، از این نظر نیز قابل ادراک است و بی تفاوتی و اهمال ما از این شغل نیز حاصل چنین نگاه های سطحی است.
ما به آموزش ضمن خدمت درهم قائلیم لذا حدود شرح وظایف هر نقش برای ما اصلا مهم نیست. چون ما با انتخاب کتب مذهبی ، ایدئولوژیک و دینی ، مقاصد دیگری در آموزش درهم شاغلان آموزش و پرورش داریم. اما آنان با تفکیک آموزش ضمن خدمت ، قصد به روز رسانی معلومات و دانش و مهارت انجام کار افراد شاغل در آموزش و پرورش را دارند.

4 - فاکتورهای ارزشیابی معلمان خود عاری از ایراد نیست و آنچه که در آن پنهان است خود واقعیت است. یک سری کاغذبازی صوری ، برای ارضای باور تفاوت ها و اثبات آن ، که همه معلمان بدان نگاهی واحد ندارند. برای خیلی از معلمان انجام صادقانه وظایف شغلی مهم تر از افتادن در گرداب سندسازی و مدرک سازی جهت دریافت امتیاز بیشتر است. در واقع ارزشیابی دیروز و یا امروز ، گویای هیچ واقعیتی نیست اما شما با اتکا به آن ، حق و حقوقی برای عده ای ایجاد می کنید که عادلانه نیست.

سه اهرم اصلی و بنیادین اما غایب برای طراحی و اجرای سیستم رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش


5 - بالاخره پس از رو سفیدی هفت خان رستم و سال ها انتظار ، خبر تصویب اجرای طرح رتبه بندی معلمان رسید و شاید شور و حالی برای معلمان و نفسی آسوده برای وزیر و دیگر دست اندرکاران برپا کرد. اما من معلم نمی خواهم عصاره ضرب المثل " گنجشک را رنگ میکنن جای قناری قالب میکنن " باشم . رتبه بندی معلمان صحیح است یا فرهنگیان ؟ ! بدون هر نوع آموزش ضمن خدمت ، من معلم چگونه مرجع رسمی برای بازسازی معلومات خود را در رشته تدریس خواهم داشت ؟ و به عنوان یکی از مراجع غیر رسمی ، چند درصد معلمان با بهانه وقت ندارم و یا پول ندارم و گرفتارم ، ولی در اصل به دلیل عدم وجود فرهنگ و عادت مطالعه ، از امر مهم مطالعه غافلند؟

واقعیت چیست ؟
آنچه که امروز قرار است شما اجرا کنید ، همان اجرای روند 4 سال یک بار دریافت گروه پایه در قبل و اوایل انقلاب است که در آن ، فقط دو شاخص سنوات خدمت و مدرک تحصیلی ، دخیل بود . ادعایی در بین نبود و توقع خارج از تدریس معمول هم وجود نداشت. در ضمن همه در قِبال آن برابر بودند. طرح رتبه بندی معلمان با درجه بندی صِرف معلمان ، قادر نخواهد بود نظام آموزشی را به توسعه پایدار و کشور را به پیشرفت برساند چون شما همچنان از سه اهرم اصلی آموزش و پرورش غافلید. افزایش حقوق معلمان و یا همسان سازی آن با دیگر نهادها و سازمانها ، به سیاست گذاری لایه بندی شده مستتر واقعیت نیازی ندارد.

1) ویکی پدیا . دانشنامه آزاد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه اهرم اصلی و بنیادین اما غایب برای طراحی و اجرای سیستم رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش

منتشرشده در پژوهش

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 04 آذر 1398 07:45

بیسوادان قرن بیست و یکم !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان

سرانجام محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که طرح رتبه بندی معلمان در هیات وزیران تصویب شده است .

حاجی میرزایی گفت :

" کلیه فرهنگیان با بیش از دو سال سابقه کار در آموزش و پرورش، بر اساس صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و به تناسب و رتبه‌های پنج‌گانه از مزایایی برخوردار خواهند شد که بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات طرح تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در جلسه یکشنبه (۳ آذر) هیأت وزیران را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه بر اساس وعده رئیس‌جمهور و بنده در زمان رای اعتماد در مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان امشب در هیأت وزیران تصویب شد.

گزارش صدای معلم از آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان

وی افزود: مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان مربوط به کلیه فرهنگیان با بیش از دو سال سابقه کار در آموزش و پرورش است و بر اساس صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفته و به تناسب رتبه‌های پنجگانه از مزایایی برخوردار خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره سقف و کف دریافتی فرهنگیان از طرح رتبه‌بندی اظهار کرد: معلمان متناسب با حقوق و رتبه‌های مشخص شده از مزایای مالی برخوردار می‌شوند که از ۲۰۰ تا حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه “آیا برآوردی از تعداد دقیق مشمولان طرح رتبه‌بندی دارید؟” گفت: تعداد کمی از همکاران ما هستند که کمتر از دو سال سابقه دارند. بنابراین غالب معلمان ما از این حق برخوردار می‌شوند.

وی درباره زمان اجرا و واریز مابه‌التفاوت‌هایی که از مهرماه تا زمان اجرای طرح به وجود می‌آید نیز گفت: عملیات مربوط به تعیین رتبه به محض ابلاغ آیین‌نامه آغاز خواهد شد. باید گروه‌هایی تشکیل و افراد بر اساس صلاحیت‌ها سنجیده شده و در رتبه‌ها قرار بگیرند. به محض آنکه رتبه‌ها تعیین شد، محاسبات مربوط به رتبه‌بندی از اول مهرماه انجام و لحاظ خواهد شد. "

« صدای معلم » در آخرین مطلب در مورد اظهارات علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

" در زمان وزارت آقای مرتضی حاجی طرح " مسیرارتقای شغلی معلمان  " طراحی و اجرا شد .

در این طرح معلمان بر اساس امتیازات کسب شده در سه رتبه " ارشد ، خبره و عالی " طبقه بندی می شدند .

هدف از اجرای این طرح مطابق تصويب نامه شماره 2552/ت29933هـ مورخ 26 / 1/ 1383   هيأت وزيران ؛  ايجاد انگيزه ، كارايي معلمان و ارتقاء سطح كيفي خدمات آموزشي بود که ،  دستورالعمل مسير ارتقاي شغلي معلمان در جلسات مورخ 28 / 2 / 1383   ، 4 / 3 / 1383 ، و 9 / 3 / 1383   تصويب شده و شوراي امور اداري و استخدامي كشور آن را ابلاغ نمود .

در این طرح بر حفظ و ارتقاي توانمندسازي فردي ، توانايي هاي عملكردي و بهره وري تاکید شده بود .

تاکنون میزان موفقیت این طرح در مورد پارامترهای ذکر شده مورد ارزیابی و قضاوت قرار نگرفته است اما با مشاهده وضعیت فعلی نظام آموزشی و نیز میزان رضایت مندی کارکنان می توان ادعا نمود که طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان به اهداف مورد نظر نرسیده است ."

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به این پرسش اساسی پاسخ دهد که چه تفاوتی است میان آن طرح " مسیر ارتقای شغلی معلمان " و " رتبه بندی معلمان " ؟

گزارش صدای معلم از آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان

مگر نه این است که معلمان در طرح رتبه بندی معلمان قرار است بر اساس یک سری شاخص و معیارهای تعریف شده ارتقاء پیدا کنند ؟

در زمان وزارت مرتضی حاجی نیز علی رغم تذکرات و هشدارهایی که نوشته و ارائه کردم و لزوم تاسیس سازمان نظام معلمی را مطرح کردم باز از تاسیس " هیات های ممیزه ، کارگروه ها و... " گفته شد .

آقای اللهیار بد نیست در این زمینه یک پژوهش میدانی داشته و تحقیق کنند که این هیات های ممیزه در آن زمان چه عملکردی داشته و الان به چه صورتی درآمده اند ؟

واقعا این پرسش جدی مطرح است که چرا مسئولان این جامعه در سطوح مختلف به جای اصلاح روندها ، فرآیندها و نهادها دائما می خواهند که نهاد جدیدی تاسیس کنند ؟!

( درست مانند مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که  با وجود تعریف و استقرار نهادهای  قانونی و تقنینی افزایش بنزین را رقم زد و این همه هزینه را بر کشور تحمیل کرد .

اگر یک نهاد درست کار نمی کند و یا ناکارآمد است باید آن را اصلاح کرد و یا گردش کار و مدیریت های آن را بازتعریف کرد نه آن که دائما نهادهای مختلف تاسیس کنیم و این همه هزینه و اتلاف منابع و بودجه بر سیستم تحمیل کنیم ! )

برای عملکرد معلمان در طول یک سال تحصیلی ، " فرم ارزیابی عملکرد " تعریف شده است .

اگر نتایج این گونه ارزیابی ها دقیق و شفاف نیست آن را اصلاح کنیم .

مدیران را آموزش دهیم و درجه تعهد سازمانی کارکنان را ارتقا دهیم .

گروه های آموزشی که در حال حاضر به یک رکن و عضو زاید و بوروکراتیک تبدیل شده اند را فعال و در کنار ارزیابی درونی در حوزه مدرسه و توسط ارکان مدرسه سعی کنیم تا ارزیابی تلفیقی از کار معلم حاصل شود .

گزارش صدای معلم از آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان

سازمان نظام معلمی که به نظر می رسد برخی و شاید بسیاری از مسئولان و مدیران ناکارآمد را به وحشت انداخته ضمن شفاف سازی در رویکردها و عملکردها ؛ آن را در سیستم تعریف کرده و " معلم حرفه ای " را پایه گذاری کنیم .

بدون تردید حضور و استقرار " معلمان حرفه ای " در نظام آموزشی ایران برای نخستین بار ، صفحه تازه ای را در مناسبات " صف " و "ستاد " خواهد گشود و البته این با آموزش و پرورش ایدئولوژیک سازگار نخواهند بود . "

حجت الاسلام عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش 21 آبان 1398 گفته بود : ( این جا )
" طبیعی است مدرک تحصیلی ، فعالیت های پژوهشی ،‌صلاحیت های حرفه ای و سابقه سالهای خدماتی در جایگاه  شغل شریف معلمی منظور نظر خواهد بود و بر اساس آئین نامه پیشنهادی هر چهار سال یک بار رتبه ها با کسب صلاحیت ها و دوره های آموزشی و مدرک تحصیلی تغییر می کند .

مهمترین هدف رتبه بندی تعالی و منزلت معلمان ، ایجاد انگیزش و تخصیص جایگاه هیأت علمی به معلمان همانند دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت است . "

پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارشی خطاب به « حمیدرضا حاجی بابایی » رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس که گفته بود : "  از همین‌ جا به دولت پیام می‌دهیم که در نظام رتبه‌بندی باید معلمان جایگاه هیئت علمی پیدا کنند و ما در این نظام به دنبال افزایش حقوق 150 هزار تومانی نیستیم. "  ( این جا ) به جد خواست که با معلمان با صداقت و صراحت سخن بگوید و آدرس های بی پشتوانه و پوپولیستی ندهد .

درخواست صدای معلم از وزارت آموزش و پرورش به ویژه آقایان اللهیار ترکمن و مسعودی آن است که نتیجه و جزئیات بیش از 50 نشست تخصصی با حضور یک عضو هیات علمی از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در موضوع " رتبه بندی معلمان " را منتشر کنند .

نظر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این مورد چه بوده است ؟

برخوردی که این مقامات با رتبه بندی معلمان کردند نتایج و عوارض آن تا مدت ها قابل جبران نخواهد بود .

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان

گروه رسانه/

در پی درج مطلبی از سوی هاله شهبازی، آموزگار در آذربایجان شرقی با عنوان : " سرکار خانم حکیم زاده ! معلمان ما از طرح های بی بازده در مدارس خسته شده و از اصل مطلب که پرورش و آموزش هست غافل مانده اند ! " پرسش های یک آموزگار از معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش " ( این جا ) معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرد .

ضمن سپاس از پاسخ گویی ، عین پاسخ به شرح زیر است.

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور