صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
چهارشنبه, 08 بهمن 1398 18:48

زرنگ ما و زرنگ آنها ؟!

تعریف آدم زرنگ در ایران و کشورهای توسعه یافته

 ایران عزیز ما مملکت آدم زرنگ هاست. همان هایی که یا ژن شان خوب است یا با توانایی های خاصی توانسته خود را به یک ژن خوب نزدیک و متصل کنند. فقط چیزی که اینجا کمی عجیب به نظر می رسد این است که ما در چه چیزی شبیه غربی های بچه مثبت و ساده هستیم که هی در سیاست و ورزش و اقتصاد و فرهنگ می خواهیم خود را با آنها مقایسه کنیم.

 آدم زرنگ در فرهنگ غنی و چندهزار ساله ما کمی تفاوت معنایی با سایر کشورها و ملل عموما بی تمدن جهان دارد. امروزه در اغلب کشورهای جهان به افرادی که با تلاش و پشتکار به موفقیت های مختلف دست می یابند و در زمینه شغلی، اجتماعی و زندگی خصوصی خود آدم موفق و قانونمداری هستند آدم زرنگ و کار بلد گفته می شود و همین افراد عموما در رسانه ها و نظام آموزشی مورد تشویق قرار می گیرند. مثلا در کشور فرانسه شاعران و نویسندگان و فیلسوفان هستند که آدم زرنگ و کاربلد محسوب شده و در کتب آموزش و پرورش، رسانه ها، نامگذاری خیابان ها و  فضاهای مجازی به عنوان آدم زرنگ و موفق به مردم معرفی می شوند.

 اما آدم زرنگ در فرهنگ امروز جامعه ما معنی و مفهوم کمی متفاوتی دارد و اصولا کسی مثلا فلان شاعر، مترجم، نویسنده را که هنوز هم مستاجر است و در تامین نیازهای اولیه اش مشکل دارد به عنوان آدم زرنگ و موفق نمی شناسد و اصولا نامی هم از او در هیچ جا به عنوان الگوی موفقیت و زرنگ بودن برده نمی شود.

تعریف آدم زرنگ در ایران و کشورهای توسعه یافته

 در ایران ما آدم زرنگ به کسی گفته می شود که:
* هنگام رانندگی هیچ کدام از قوانین و مقررات را رعایت نمی کند و در عین حال جریمه نمی شود .
* کسی که مالیات نمی پردازد و هیچ کس هم متوجه نمی شود.
* کسی که چند دقیقه دیر سر کار خود حاضر شده و چند دقیقه زود در می رود و در عین حال از انجام وظایف خود طفره می رود.
*  کسی که در صف نمی ایستد و با شارلاتان بازی حق دیگران را می خورد .
*  کسی که از اینترنت رایگان همسایه استفاده می کند.
* کارمند و پلیسی که رشوه می گیرد و هیچ گاه گیر نمی افتد.
*  دزدی که نه با دله دزدی و بالا رفتن از دیوار کسی بلکه با کت و شلوار و کروآت و شست و رفته کار خود را به انجام می رساند.
*  کسی که با چرب زبانی و خود شیرینی به پست و پول و مقام می رسد.
*  کسی که ماشین داغون و خراب خود را بزک کرده و به جای کالای سالم به فروش می رساند.
*  کسی که کالاهای مختلف را احتکار می کند و به چند برابر قیمت واقعی به مردم قالب می کند.
*  کسی که با رانت حاصل از دلالی یک شبه ره صد ساله را می پیماید.
* و.....

 آدم زرنگ در فرهنگ ما خواننده پاپی است که تا دیروز پیک موتوری بوده و بدون هیچ درکی از موسیقی در یک ماه بیش از پنجاه کنسرت برگزار کرده و سود میلیاردی به جیب می زند.

آدم زرنگ در فرهنگ ما سلبریتی لوده همیشه حاضر در سینما و تلویزیون است که با گرفتن ژست انتقادی ماهی صدهها میلیون دستمزد دریافت می کند .

آدم زرنگ در جامعه ما بابک زنجانی و شهرام جزایری و امثال آنهاست که هر روز عکس و تصویر آنها در رسانه ها و روزنامه ها به عنوان انسان کاربلد، چاپ می شود.
در آلمان «اولی هوینس» ملی پوش سابق تیم ملی فوتبال این کشور و مدیر باشگاه بایرن مونیخ به علت فرار مالیاتی چهار سال زندان و رفت و بارها به خاطر این رفتار خود از مردم عذرخواهی کرده و این رفتار خود را باعث شرم همیشگی خود عنوان کرد اما در ایران شهرام جزایزی پس از آزادی از زندان به عنوان قهرمان زرنگی شناخته می شود، او مدام در برنامه های مختلف تلویزیونی و مجازی حاضر شده و از تجربیات خود می گوید و مردم هم مدام با او سلفی می گیرند و به یکدیگر نشان می دهند.
امثال شهرام جزایری و بابک زنجانی و پزشکی که زیر میزی گرفته و مالیات نمی دهد نماد آدم زرنگ در فرهنگ جامعه ماست.

 فقط چیزی که اینجا کمی عجیب به نظر می رسد این است که ما در چه چیزی شبیه غربی های بچه مثبت و ساده هستیم که هی در سیاست و ورزش و اقتصاد و فرهنگ می خواهیم خود را با آنها مقایسه کنیم.

کانال خرمگس


تعریف آدم زرنگ در ایران و کشورهای توسعه یافته

منتشرشده در یادداشت

گروه‌های آموزشی و نقش راهبردی آن ها در آموزش و پرورش

 نقش و فلسفه وجودی گروه‌های آموزشی بیشتر رصد کردن و نظارت بر روش‌های تدریس همکاران، ایجاد رابطه حسنه و منطقی با جامعه هدف و برخورد انگیزشی با آنها، بررسی کم و کیف سوالات امتحانی، نحوه تصحیح اوراق و در یک جمله راهبری آموزشی می‌باشد.
ولی به دلایل مختلف این مهم تاکنون عقیم مانده و معمولا نیروهای خلاق، پویا و آگاه به مسائل آموزشی از گروه‌های آموزشی گریزان و یا محذوف هستند.

از طرفی در بین همکاران آموزشی نظر چندان مساعدی نسبت به نقش و فعالیت گروه‌های آموزشی وجود ندارد و همکاران معتقدند که فعالان در گروه‌های آموزشی عموما یا نورچشمی مدیرانند و یا  کسانی هستند که برای فرار از مشقات تدریس به گروه‌های آموزشی پناهنده می‌شوند و البته برخی نیز با لابی‌گری برای بهره‌مندی از اضافه کار بیشتر و سایر مزایای جنبی وارد گروههای آموزشی می‌شوند.

 طبق ماده 5  آیین نامه ی گروه های آموزشی - تربیتی  ، باید سرگروه‌های آموزشی از مسیر انتخابات آزاد بین همکاران هر رشته مشخص شوند، ولی مانند چینش بسیاری از نهادهای مدنی، این مسیر یا مسدود بوده و یا مملو از سنگلاخ می‌باشد. درست به همین خاطر یکی از دلایل ناکارآمدی گروه‌های آموزشی ناتوانی در ارتباط‌گیری با بدنه همکاران به ویژه در مدارس پسرانه می‌باشد.

 در آخرین جلسه مدیران نظری ناحیه ۳ خانم دکتر سمائی رییس جدید گروه‌های آموزشی ناحیه سخنان کوتاه، پر مغز و متواضعانه‌ای در خصوص نقش، وظایف و نحوه تعامل مدیران با گروه‌های آموزشی ایراد کردند و این بهانه‌ای شد تا در مراجعه به اداره سری به گروه‌های آموزشی ناحیه زده و گفت و گویی با رییس جدید داشته باشم.

 خانم سمائی ۲۱ سال سابقه داشته و دانشجوی دکترای علوم سیاسی در مرحله رساله (مسائل ایران) می‌باشد.
سمائی تجربه تدریس، معاونت، مدیریت و کارشناس مسئولی را در کارنامه خود یدک می‌کشد.

گروه‌های آموزشی و نقش راهبردی آن ها در آموزش و پرورش

 دیدگاه ایشان در خصوص وظایف سازمانی گروه‌ها به شرح زیر است:

- نظارت بر روش‌های تدریس همکاران
- نظارت بالینی (بهره‌مندی از تجربیات همکاران به درخواست خود معلم)
- اقدام‌پژوهی فردی و گروهی برای حل چالش‌های کلاسی همکاران
- بازدیدها و اردوهای تخصصی همکاران شاغل در گروه‌ها
- جلسات گروه‌های درسی در مدارس
- ارزیابی سوالات امتحانی همکاران
- تعیین درصد قبولی دروس و تجزیه و تحلیل آن‌ها
- بازدید از کلاس و نظارت بر روش تدریس همکاران بنا بر درخواست خود همکار و یا مدیر مجموعه با حفظ کرامت و شأنیت همکاران و...

برای خانم دکتر سمائی و همکارانشان در گروه‌های آموزشی آرزوی توفیقات روزافزون دارم.

امیدوارم دوره حضورشان توأم با ذوب شدن یخ‌های بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی بین گروه‌های آموزشی و همکاران ذی‌نفع باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گروه‌های آموزشی و نقش راهبردی آن ها در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آن چه در زیر می آید ؛ گزارش مشروح صدای معلم از برگزاری همایش شوراهای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان اصفهان است که سی ام دی ماه در خانه آموزشی و رفاهی شماره ۳ فرهنگیان استان اصفهان در سالن نقش جهان در ساعت سه و ده دقیقه بعدازظهر  برگزار شد و یک ساعت و نیم به طول انجامید.

در این نشست اجازه ی هیچ گونه پرسشی به خبرنگاران حاضر داده نشد اما  خبرنگاران صدا و سیما پرسش های خود را مطرح کردند .

در پایان نشست استاندار اصفهان به عنوان " رئیس شورای آموزش و پرورش اصفهان " به پرسش های خبرنگار صدای معلم پاسخ نداده و همه را به « محمد اعتدادی » مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان  احاله کرد .

« صدای معلم » در نشست رسانه ای « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش که به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید قول پیشین این مقام وزارتی را در مورد صدور دستور العمل الزام وزارت آموزش و پرورش به دعوت از همه خبرنگاران و رسانه های حوزه آموزش و پرورش را به ایشان که 2 سال پیش داده شده بود را یادآوری کرد .( این جا )

زینی وند هم در برابر همه خبرنگاران قول داد که این بخشنامه ظرف یک هفته و حداکثر تا پایان دی 1398 صادر خواهد گردید .

با این حال و علی رغم گذشت بیش از یک هفته تاکنون چنین بخشنامه و یا دستور العملی ابلاغ نگردده است .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

افزایش حقوق کارمندان سازمان امور مالیاتی و سایر کارمندان

صبح امروز سه‌‌شنبه 8 بهمن در جریان بررسی مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس پیشنهاد حذف ماده 26 این لایحه را ارائه کرد و این پیشنهاد نهایتا به تصویب رسید.

براساس این ماده، سازمان امور مالیاتی از قوانین نظام اداری، مالی و استخدامی کشور مستثنی می‌شد و همچنین 6 درصد از درآمدهای مالیاتی به این سازمان تخصیص می‌یافت.

در این باره سیدحمید پورمحمدی معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان موافق حذف این ماده و در جایگاه نماینده دولت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این بند آثار بودجه‌ای دارد، روی بحث ما اختصاص 6 درصد درآمدهای مالیاتی به سازمان امور مالیاتی است و متعرض مابقی بخش‌های این ماده نیستیم. سازمان امور مالیاتی سازمان مهمی است و باید برای تأمین بودجه به آن اتکا کنیم در دولت تصورمان این است آنچه ابزار نیاز بوده برای سازمان فراهم کردیم به عنوان مثال در طرح جامع مالیاتی منابع لازم فراهم شد. 1360 میلیارد تومان ابزار تشویقی در قالب ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم سال گذشته با همکاری مجلس و دولت برای همکاران مالیاتی قراره داده شد.

افزایش حقوق کارمندان سازمان امور مالیاتی و سایر کارمندان

* جواب مردم و اقشار ضعیف را چطور بدهیم

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت همه ابزارهای لازم برای اینکه سازمان مالیاتی و کارکنان خدومش انگیزه کافی داشته باشند فراهم کرده است. 6 درصد از مالیات وصولی باید به کارکنان مالیاتی داده شود، امسال پولی که به سازمان مالیاتی می‌خواهیم بدهیم 4500 میلیارد تومان است، وقتی می‌گویید 6 درصد از درآمدهای مالیاتی یعنی 11 هزار میلیارد تومان از 175 هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهیم بنابراین بقیه کارمندان دولت چه می‌شوند و کشور را چطور اداره کنیم.

 

 2 برابر متوسط کارمندان، همکاران مالیاتی حقوق می‌گیرند

پورمحمدی بیان داشت:‌ حداقل حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان است و متوسط نزدیک 4 میلیون تومان است. الان دو برابر متوسط همکاران (سازمان مالیاتی) حقوق می‌گیرند، جهش 11 هزار میلیارد تومانی را چگونه به مردم جواب بدهیم، چگونه به کارمندان دولت و قشر ضعیف جواب بدهیم، در بقیه موارد تعرضی ندارم. پیشنهاد اختصاص 6 درصد از درآمد مالیاتی به سازمان مالیاتی در لایحه دولت نبود. تصویب این موضوع نیاز به رأی دو سوم مجلس دارد چرا که خلاف قوانین بالادستی و قانون الحاق است. ( فارس )

پایان پیام/


افزایش حقوق کارمندان سازمان امور مالیاتی و سایر کارمندان

سه شنبه, 07 بهمن 1398 13:17

شرح حال خدمتگزاران در مدارس !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید .

اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر نادر سلسبیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛ دکتر رضا ملایی رئیس حوزه یادگیری معارف و قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بودند .

مدیریت این نشست را دکتر سیدمحمد حسین حسینی پژوهشگر مطالعات آموزش و پرورش بر عهده داشت .

این نشست در مجموع بیش از 3  ساعت به طول انجامید و در پایان پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنرانان برگزار گردید .

« صدای معلم » در این بخش ، سخنان دکتر مقصود فراستخواه را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور