صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 19 ارديبهشت 1400 04:12

معلم خوب کیست؟

ویژگی های معلم خوب

از دانشجویانم در چهار کلاس به مناسبت هفته معلم پرسیدم سه نفر از معلمان و استادان تان را بیان کنید که عمیقا بر روی شخصیت و زندگی تان اثر گذاشته اند. از آنها خواستم بگویند کدام ویژگی و تجربه معلم (مدرسه) و استاد (دانشگاه) بر شما اثر گذاشته است؟ پاسخ های آنها را در چند جمله خلاصه می کنم.

1) مهربانی: همه آنها از تجربه عاطفی عمیق با استاد و معلم صحبت کردند. 

2) اعتماد به نفس دادن: معلم و استاد به آنها حس خودباوری و اعتماد بنفس داده اند.

3) شورمندی: این که آنها چنان تدریس می کردند که خود سراسر شوق و شور بودند و دانش و درس را زیسته اند.

4) تخصص: به درسی که می دادند اشراف و تسلط داشتند. 

5) تحمل و بردباری: این که ضعف ها و کاستی های دانشجویان را با صبوری تحمل می کردند. 

5) صمیمیت: این که با شوخ طبعی و گرم خویی با دانشجویان برخورد می کردند.

6) غمخواری: هوای دانشجویان را داشتند و متناسب با محدودیت ها و نیازهای دانشجویان با هر کس مراوده می کردند.

7) وظیفه شناسی: برای دانشجویان وقت می گذاشتند و از هر کمک ممکن برای رشد دانشجویان دریغ نمی ورزیدند.
اغلب دانشجویان به سختی می توانستند سه نفر را به عنوان مدرس اثرگذار در زندگی شان بیان کنند. بیش تر آنها از معلم های مدرسه خاطرات عمیق و سازنده داشتند. اگرچه برخی از آنها نیز تجربه های مهم و عمیقی از مدرسان دانشگاه بیان کردند. هر دانشجو و معلم و مدرس دانشگاه می تواند با این معیارها خود را ارزیابی کند.

ویژگی های معلم خوب

کانال نویسنده


ویژگی های معلم خوب

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 ارديبهشت 1400 04:46

سوال در مورد عدم ورود به سایت ltms

کردستان

منتشرشده در نامه های دریافتی
یکشنبه, 18 ارديبهشت 1400 18:02

‌خانم وزیر

نگاهی بر زندگی ‌خانم وزیر فرخ رو پارسا

۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹؛ ۴۱ سال پیش در چنین روزی فرخ‌رو پارسا در تهران اعدام شد.

فرخ‌رو پارسا در قم زاده شد. پدر و مادرش از روزنامه‌نگاران و موسسان چند مجله نوگرا و هوادار حقوق زنان بودند و بر برابری فرزندانشان در آموزش و پرورش پافشاری می‌کردند. او در کنار آموزش در دبستان و دبیرستان در تهران و مشهد، به همراه خواهرش تار و ویلون مشق می‌کرد. در ۲۰ سالگی از دانشسرای تربیت دبیری تهران در رشته دانش‌های طبیعی فارغ‌التحصیل شد. سپس در کنار شغل آموزگاری، در دانشگاه تهران پزشکی خواند.

در ۲۸ سالگی پزشک شد، اما این رشته را رها کرد و در کارها و شغل‌های فرهنگی باقی ماند. ۳۸ ساله بود که نخستین مدیرکل زن در ایران شد و اداره دبیرخانه دانشگاه ملی را به عهده گرفت. در ۴۱ سالگی با نخستین نمایندگان زن به مجلس شورای ملی راه یافت و در پارلمان، ریاست چند کمیسیون را پذیرفت. ۴۶ ساله بود که به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ ایران حدود ۷ سال آموزش و پرورش کشور را اداره کرد و در این مدت چندین تشکل ویژه زنان مانند انجمن بانوان فرهنگی، شورای همکاری جمعیت‌های بانوان ایرانی، سازمان زنان ایرانی، خانه زن، شورای ورزشی بانوان، و جمعیت زنان دانشگاهی ایران را پدید آورد.

از آنجا که او زبان عربی را از درس‌های اجباری دبیرستان‌ها حذف کرد، به ارزیابی گواهی‌های طلاب حوزه‌ها در آموزش و پرورش پایان داد و چادر را در مدارس منسوخ کرد و این اقدامات در پرونده او در ساواک به علت مخالفت‌اش با آن سازمان منظور شد، پس از انقلاب ۵۷ این کارها را "حیف و میل اموال بیت‌المال و ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش و همکاری مؤثر با ساواک و اخراج فرهنگیان انقلابی از وزارت فرهنگ ایران" نامیدند و در دادگاه شرع، مبنای "کیفرخواست دادگاه انقلاب" قرار دادند.

او در دفاع خود گفت: "متأسفم از این که اتهاماتی به من وارد شده که دلیل و اساس محکمی ندارد. در اتهامات وارد شده به من، حتی دین مرا مورد تردید قرار داده‌اند. راجع به غارت بیت‌المال که بزرگترین اتهام من است، من این مسأله را تکذیب می‌کنم، زیرا در تمام طول خدمت، من نه کار مالی و نه سروکاری با حساب و دفتر داشتم. اینها که به من اتهامات دزدی چند میلیونی وارد کرده‌اند، باید بگویند این پولها را من از چه طریقی و از کجا سرقت کرده‌ام؟"

مأموران دادگاه انقلاب سرانجام پس از نُه نشست، برای او حكم اعدام صادر كردند، او را به دار آویختند و چون طناب دار پاره شد، تیربارانش کردند. ۵۷ سال داشت.

‌منبع: اینستاگرام نویسنده


نگاهی بر زندگی ‌خانم وزیر فرخ رو پارسا

منتشرشده در چهره‌های ماندگار
شنبه, 17 ارديبهشت 1400 17:03

ارزش و احترام کار معلمی

ارزش و احترام کار معلمی در ایران و سایر کشورها

از پدر گر غالب تن یافتیم        از معلم جان روشن یافتیم

امروزه آموزش و تعلیم و تربیت جایگاه ویژه­ ای در بین مردم جهان دارد و معلمان همیشه و همه­ جا و در همه دوران­ها از احترام بالایی بین مردم برخوردار بوده­ اند. از بهترین امتیازات جامعه بشری هنر معلمی است. معلم با تعلیم و نشرِ علم، انسان­ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می­ دهد و عشق و ایمان را بر لوح جان و ضمیر ­پاک انسان­ها ثبت می ­کند و ندای فطرت را در فضای عالم طنین انداز می ­گرداند. در حقیقت تمام ترقیات و کمالات انسان­ها مدیون معلم است. اساساً تعلیم و تعلم از نعمت­های خداوند متعال است که اول برای انبیاء و اولیا و سپس به دیگران ارزانی داشته است.

حضرت امیر مؤمنان علی علیه ­السلام احترام معلم را بر هر قشری از جامعه لازم می­ دانست و به مسلمانان سفارش می­ کرد که به پاس خدمات این گروه ارزشمند در هر مقامی که باشند، آنان را همانند پدر خود گرامی بدارند و در این زمینه فرمود: «قُمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لاِبیکَ وَمُعَلِّمِکَ وَلَوْ کُنْتَ اَمیرا؛ به پاس گرامی داشت پدر و معلم خود به پا خیز! گرچه پادشاه باشی».

اگر چه  بیش از یک سال است که شاهد تغییر و تحول در نظام ­های آموزشی با شیوع بیماری کرونا هستیم و به دنبال آن نقش معلمان  نیز تغییراتی را داشته که این تغییرات مشکلاتی را برای معلمان به­ وجود آورده و آنها را در امر تدریس و آموزش با چالش­ ها و مسائلی روبه­ رو کرده است. اما اینگونه مسائل، دغدغه اصلی معلمان نیست و آنها سعی می­ کنند که خود را با شرایط موجود وفق دهند و آمادگی لازم را برای کسب تجارب جدید در فضای مجازی به ­دست آورند و در حداقل امکانات بهترین تدریس را داشته باشند.  

معلمان در زیست بوم جدید با چالش­ها و فرصت­ های تازه­ای مواجه هستند و کم نبودند معلمانی که در شرایط دشوار کرونایی با سخت ­کوشی و تلاش مضاعف و گاهاً خلق صحنه ­هایی بی­ بدیل از جان­ فشانی و ایثار خود آموزش را رها نکردند و در راه تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین، چیزی کم نگذاشتند.

آنچه که سال هاست توسط معلمان فریاد زده می­ شود شأن و جایگاه معلمی در جامعه است که روز به روز در حال کم ­رنگ شدن است و این امر در نهایت باعث شده که سطح سواد علمی و یادگیری کاهش یابد و مشکلات زیادی را در جامعه به وجود آورد چرا که برخی از محققان اعتقاد دارند ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را باید در آموزش و پرورش جست­ و­جو کرد.

در دهه­ های گذشته خیلی از دانش آموزان دوست داشتند در آینده معلم شوند و شغل معلمی را انتخاب کنند و یا اینکه فرزندان معلمان تمایل داشتند که شغل والدین خود را ادامه دهند ولی متأسفانه امروزه این طور نیست و این مصادیق نشان از کاهش ارزش و احترام کار معلمی و وضع نامناسب معیشت معلمان در جامعه است.

افسران سپاه پیشرفت باید اولاً مورد حمایت واقعی و پشتیبانی فرماندهان باشند و ثانیاً مقبولیت بین سربازان داشته و ثالثاً از امکانات و تجهیزات کافی و مدرن برخوردار باشند تا بتوانند با جهل، نادانی و تاریکی مبارزه کنند و قله های پیشرفت و ترقی را فتح نمایند.

طبق نمودار زیر که رتبه ­بندی 35 کشور برتر را از نظر ارزش و احترام کار معلمی در سال 2018 نشان می دهد،  متأسفانه کشور ایران علی­رغم آموزه ­های دینی، هیچ جایگاهی در این رتبه ­بندی ندارد در حالی که بسیاری از کشور­های همسایه ایران در این نمودار قرار دارند. کشورهای چین، مالزی، تایوان و اندونزی رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده ­اند.

ارزش و احترام کار معلمی در ایران و سایر کشورها

آنچه باعث دغدغه اصلی معلمان است دیدگاه مسئولین و متولیان نظام آموزش ­و ­پرورش کشور است که باید تغییر کند و یک نگاه ویژه ­ای به شأن و جایگاه معلمی و فرهنگیان شاغل و بازنشسته داشته باشند و بحث معیشت آنها را بهبود بخشند. شاید اجرای کامل رتبه­ بندی معلمان که قرار است در سال  جاری محقق شود، راهکاری برای حل این معضل باشد تا هم ارزش، اعتبار و جایگاه فرهنگیان ارتقاء یابد و هم بحث معیشت آنها مرتفع شود و هم پویایی و نشاط در سیستم آموزشی کشور به جریان افتد.

انتخاب و گزینش معلمان توانمند و علاقه­ مند از نکات مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. اکنون که جذب معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان و همچنین طبق ماده 28 صورت می ­پذیرد دارای ایرادات و انتقاداتی است که بیشتر به نحوه آموزش و نبود اعضای هیأت علمی کافی و متخصص و کمبود امکانات، تجهیزات و .... در این دانشگاه برمی ­گردد. پس نقش دانشگاه فرهنگیان نیز در آموزش و تربیت معلمان آینده بسیار مهم و حیاتی است که جا دارد به این موضوع نیز به صورت جدی پرداخته شود.

علاوه بر دغدغه­ های ذکر شده می ­توان به چالش ­های زیر در مورد آینده آموزش ­های ترکیبی (­حضوری + مجازی) به صورت کلی و خلاصه اشاره کرد:

  • آسیب­ های روحی، روانی و جسمانی استفاده از فضای مجازی برای فراگیران
  • نبود زیر ساخت­ها و ابزار و فن آوری­ های لازم برای آموزش ­های الکترونیکی در روستاهای دور افتاده
  • کاهش یادگیری در دانش­آ موزان و ترک تحصیل آن­ها
  • کم­رنگ شدن عدالت آموزشی در کشور
  • عدم آموزش ­های لازم و ضروری برای والدین در تدریس ­های مجازی
  • جبهه­ گیری و مقاومت برخی معلمان در برابر تغییرات در حوزه آموزش
  • عدم تغییر در برنامه های درسی و محتوی ­های آموزشی
  • نبود آموزش ­ها و کلاس­های ضمن خدمت متناسب با آموزش ­های الکترونیکی
  • استفاده از ارزشیابی ­های سنتی با وجود تغییر در آموزش ­ها
  • کسب رتبه ­ها و نمرات غیر­واقعی برای فراگیران
  • عدم هماهنگی بین اولیاء و معلمان در امر آموزش
  • مغفول ماندن ساحت­ های شش­ گانه تربیتی و امور پرورشی
  • ناهماهنگی بین محتوی­ های تولید شده فراوانی که در اختیار فراگیران قرار می­ گیرد
  • نداشتن سواد رسانه ­ای کافی برای اولیاء و دانش­ آموزان
  • نداشتن مشارکت لازم بین اولیاء و مدرسه
  • دخالت­ های اولیاء در امر آموزش و تربیت مدرسه ­ای
  • مقایسه دانش ­آموزان با یکدیگر بدون در نظر گرفتن تفاوت­ های فردی و شرایط یادگیری آن­ها

 

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارزش و احترام کار معلمی در ایران و سایر کشورها

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

« صدای معلم » از ابتدای بحران کرونا مخالف تعطیلی مدارس بوده و آموزش های مجازی را همچنان مکملی برای آموزش حضوری دانسته و می داند . بر این اساس آزمون های مجازی از روایی و اعتبار لازم برای سنجش آموخته های دانش آموزان برخوردار نیستند .

گروه گزارش/

اعتراض صدای معلم به برخورد نیروی انتظامی با تجمعات اعتراضی دانش آموزان و سکوت وزارت آموزش و پرورش

در روزهای گذشته ، تعدادی از دانش آموزان در سراسر کشور  برای یک خواسته صنفی و مطالبه دانش آموزی تجمعاتی را در برابر ادارات آموزش و پرورش برگزار کردند .

بر اساس گزارش های رسیده به این رسانه ، نیروهای انتظامی در برخی شهرها در برابر این اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی متوسل به خشونت و برخورد فیزیکی شده و برخوردهایی صورت گرفته است که در شان دانش آموزان به عنوان یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت نیست .

مطابق قانون ، " اعتراض " حق تک تک شهروندان است و نمی توان کسی را از آن محروم کرد به ویژه دانش آموزان که آینده سازان این کشور بوده و این نوع برخوردها برای یک « مطالبه ساده » تصویر ذهنی خوشایندی  برای آنان در آینده را رقم نخواهد زد .

سکوت و انفعال وزارت آموزش و پرورش در برابر این مساله قابل دفاع نیست به ویژه مسئولانی که مرتبا در تریبون های مختلف بر حق نقادی و اعتراض دانش آموزان پافشاری می کنند .

اعتراض صدای معلم به برخورد نیروی انتظامی با تجمعات اعتراضی دانش آموزان و سکوت وزارت آموزش و پرورش

« صدای معلم » از ابتدای بحران کرونا مخالف تعطیلی مدارس بوده و آموزش های مجازی را همچنان مکملی برای آموزش حضوری دانسته و می داند . بر این اساس آزمون های مجازی از روایی و اعتبار لازم برای سنجش آموخته های دانش آموزان برخوردار نیستند .

این رسانه اگر چه اعتراض دانش آموزان در این مورد را بر اساس دلایل و مستندات ارائه شده در گزارش های پیشین منطقی و قابل دفاع نمی داند اما هیچ نهادی و در هیچ سطحی حق ابراز خشونت در برابر اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز دانش آموزان و نیز سایر اقشار را ندارد .

وظیفه نیروی انتظامی در این موارد حضور در « کنار دانش آموزان » و برقراری آرامش و حفظ نظم است .

پایان گزارش/


click

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور