صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

روندگرانی در دولت احمدی نژاد و قیمت یورو و دلار

دولت احمدی نژاد با توجه به عدم توان مدیریتی و همچنین نداشتن سیاست های دقیق و منطقی نتوانست در سال های 90 و 91 بهای ارز را در ایران مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهای ارز در سه سال پایانی دولت محمود احمدی نژاد به یک باره افزایش چشم گیری داشت و این افزایش موجب شد تا بهای تمامی کالاهای تولید داخل و وارداتی افزایش یابد.

البته نکته قابل توجه در آن مقطع زمانی افزایش چند باره یک ارز در طول روز بود به طوری که بهای یورو ، دلار ، پوند و غیره در هر ساعت با افزایش و گاهی نیز با کاهش مواجه می شد ؛ با این همه سیستم نظارتی دولت مهرورزی قادر به کنترل نبض بازار ارز نبود و همین عدم توانایی موجبات چالش های بسیاری را برای اقتصاد ایران به وجود آورد.

قیمت یورو در سال فاصله سال‌های 1384 تا 1392 : 

سال قیمت ( تومان ) درصد تغییر
1384 890 -
1385 1280 43.8
1386 1460 14
1387 1300 11-
1388 1400 7.6
1389 1560 11.4
1390 2550 63.4
1391 4450 74.5
1392 4690 5.3
منتشرشده در اقتصاد

مشکلات و مطالبات معلمان بازنشسته  بدون شک هر کسی که معلمی را انتخاب می‌کند چیزی به جز عشق به هدایت و راهنمایی انسان‌ها نداشته و ندارد که پس از ۳۰ تا ۳۵سال معلمی و تلاش در عرصه تعلیم و تربیت باید از معلمی رسما و قانونا دست بکشد.

در این سال‌ها با قدرت همین عشق، سختی های پرورش علمی و اخلاقی جوانان ونوجوانان را تحمل می‌کند ، اما تحمل ظلم های حاصل از تبعیض میان خود و سایر کارمندان برایش بسیار سخت و دردآور است.

هرسال امیدوار از بهبود معیشت و منزلت اجتماعی خود، هر سال وعده و وعیدهای بی‌اساس و دروغین و سرخرمن مدیران هرسال وعده لباس و زندگی مناسب به خانواده و فرزندان به خاطر توجه ویژه مدیران و افزایش حق معلمی که از زیر سایه تبعیض شدید و تورم کمر شکن نجات خواهد یافت.

اما ناخواسته زیر خط فقر اقتصادی و اجتماعی و عدم توان رفع نیازهای اساسی هم له شد و هم تحقیر شد و در این بین مظلوم‌تر از خود معلم خانواده اوست که جور نداری او را به دوش می‌کشد. اما دریغ وصد افسوس از همدردی و همدلی مسئولان و مدیران شعار زده.

در مدت سه دهه معلمی با کوله باری ازغم و شادی و امید به فردایی بهتر، تنها دلخوشی معلم از پرورش یافتن جوانانی است که ارزش علم و عالم و اخلاق و عدالت را سرلوحه خود قرار دهند و اینکه بیاموزند و بفهمند ارزش آدمی به تقوا و علم است نه ثروت اندوزی و پست و مقام.

ثروت ومسئولیت زمانی شایسته و ارزشمند است که در خدمت انسانیت و مردم و عدالت باشد والا شیوه شاهان و حاکمان مستبد چیزی جز این نبوده و نیست.

دراین مدت طلائی با انتقال ارزش های انقلاب و نظام اسلامی نسلی وفادار و انقلابی و قدر‌شناس تربیت کند تا در دوران بازنشستگی نفس آرام بکشد و طعم شیرین میوه یک عمر معلمی را با افتخار و سرخوشی بچشد.

در ظرف این مدت طولانی همیشه افتخار معلم این بوده که مشتریانش انسان‌زاده است نه گاو وگوسفند و کالا. و مطاع فروختنی‌اش انسانیت و علم و رسالت رسولان است.

در این عمر ۳۰ ساله به شاگردانش فهماند که معلم تنها کسی است که او را اسکناس و کالا نمی‌بیند و همراه و رفیقی است که او را نه به خاطر ثروت و مقام پدرش می‌خواهد بلکه فقط او را به خاطر خودش و عشق به پرورش او می‌خواهد و خوب می‌فهمد که معلمش بهترین باغبانیست که هدفی جز پرورش و رشد او ندارد و سعادت و شقاوتش به دست تک تک معلمان از ابتدایی تا پایان دبیرستان است.

اما زهی خیال باطل، پس از سال‌ها معلمی و حرص و جوش خوردن فهمیدیم که باید اجر خود را فقط از خدا بخواهیم و تا به حال گندم در شوره زار کاشتیم.

نه آن سال‌ها برای کسی مهم بودیم و نه حالا.

اکنون که همچون بچه لاک پشت از کوسه و ماهی‌های دریای متلاطم بی‌رحم از سکته قلبی و یا چاقوی دانش آموز نااهل و یا سیلی پدر و مادر پر توقع و یا هزارتوی دوایر نظارتی و دادگاه نظامی هیات تخلفات اداری جان سالم به در برده‌ایم و مفتخر به بازنشستگی شدیم تنها و بی پناه باید زیر سایه سنگین فقر و تبعیض مضاعف کمر خم کنیم.

در اینجاست که بازهم برای کسی مهم نیست. وقتی که در اقتصاد قطره‌ای و کشنده با نگاه بغض آلود مدیران و مسئولان مدعی عدل علی در حسرت یک مسافرت و یا تفریح مناسب برای خود و خانواده هستیم، وقتی ۳۰ سال گرد افسردگی و اندوه از ظلم تازیانه‌های فقر و فرق و بی مهری در مقایسه با شغل های پر زرق و برق صورت مان را چروک کرده فقط از معلمی بازنشست می‌شویم اما در شغل های کاذب مثل مسافرکشی و دست فروشی و میوه فروشی که مدیون نان آنهاییم هنوز به ناچار شاغلیم.

دوران بازنشستگی بد‌تر و سخت‌تر از آن دوران است چون که در این دوران بیش از پیش مخارج و هزینه زندگی و عروس و داماد کردن فرزندان سنگین‌تر و سخت‌تر شده و شیرینی عیدی و هدیه به نوادگان، این میوه‌های زندگی از قند و عسل شیرین‌تر است.

در کنار این دلخوشی‌ها، هزینه‌های پرخرج درد‌ها و بیماری هایی مثل فشار خون، دیابت و مرض‌های دیگر نیز در این دوران همراه معلم هستند تا تنها نباشد.

از پاداش بازنشستگی در مقایسه با شغل های پرزرق و برق مثل پزشکان و دانشگاهیان و قضات و سایر کارمندان نگوئیم که بسیارشرم آور و خجالت بار است.

خنده دار‌تر اینکه در چند قسط باید دریافت کرد. وقتی یک پزشک یا قاضی و یا معلم دانشگاه و یا پرسنل لشکری و کشوری با پاداش های میلیونی بازنشست می‌شوند و فورا هم می‌گیرند تازه اول زندگی و سرخوشی آنهاست و همچون شیری هستند که بعد از یک شکار نشسته و با آرامش تمام گوشت لذیذش را می‌خورند.

کافیست جشن‌ها و تفریحات و صد‌ها خوشی خود و فرزندانمان را با آن‌ها مطابقت و مقایسه کنیم.‌‌ همان آه و حسرت دوران خدمت را در بازنشستگی هم در قلب رنجور وشکسته از ظلم مدیران خواهیم دید.

بعد از ۳۰ سال معلمی برای فرزندان همین شاغلین شغل های پرزرق وبرق، فهمیدم که بیراه رفته و به خود و فرزندانم ظلم کردم.

وقتی فهمیدم امام علی سهم همه را از بیت المال  ۳ دینار تعیین کرد اما سهم معلم در مقایسه با سایرین کمتر از یک سوم شد. عده‌ای از سیری و معلمین از فقر جان به سر شدند. مثل سهم او از رسانه ملی و خصوصی در مقایسه با سایر اقشار که هیچ سهمی ندارد.

وقتی بازنشست شدم و دیدم که برای هیچ کس مهم نیستم و سهم من از بیت المال و رسانه یک به   ۱۰۰است اما تلاشم ۱۰۰به یک و کوله بار درد و رنج زندگی را باید به تنهایی به دوش بکشم فهمیدم که دیگر « تعلیم و تعلم عبادت نیست » و شعار « شغل معلمی شغل انبیاست » دیگر واقعیت ندارد و فقط باید شعار باشد.

وقتی می‌بینم که شاگردانی که دورو برم می‌چرخیدند و کلمه آقا معلم را با ذوق و شوق فراوان به زبان می‌آوردند و التماس می‌کردند که نمره ۱۹ و۲۰  بگیرند و تشنهٔ نگاه محبت من معلم بودند و حالا وزیر و مهندس و دکتر و قاضی و پلیس و معلم دانشگاه شدند و پست و مقام دار شدند دریغ از یک سایه برای معلم شان و اینکه همه آن دوران شیرین را فراموش کردند، فهمیدم یا معلم نبودم یا معلمی فایده‌ای ندارد.

بله تنها زبان آمار است که خواهد گفت فقر و تبعیض چه خانمانی از معلمان به آتش زده و درصد طلاق عاطفی و عزلت و افسردگی و عدم رضایت شغلی و اجتماعی معلمان و خانواده آن‌ها و فرزندان معلم که حاضر نیستند شغل پدر یا مادر را ادامه دهند چه زخم‌ها که بر جان معلمان نگذاشته است.

اگر از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش پرسیده شود چرا بچه‌هایتان معلم نشدند جوهره جوابشان همین دلایل است.

مهمتر اینکه چون خود همین عالی جنابان مرفه اصلا نان معلمی مدرسه را نخوردند و از دردهای آن بی‌خبرند. وزیری که استاد دانشگاه باشد نمی‌تواند رنج معلم بازنشسته را بفهمد چون داد معلم تبعیضش با خود همین اقشار است.

هرگاه وزیر و مدیران شایسته از قشر معلمین گرسنه و پابرهنه انتخاب شوند می‌توانند از حقوق تضییع شده معلم جانانه دفاع کنند. معلم چه شاغل و چه بازنشسته گرسنه نان نیست بلکه تشنه عدالت و توجه‌‌ همان شاگردانش هست که الان وزیر و تصمیم گیر برای نمره ۱۹ و۲۰ معلمانشان شده‌اند.

هان‌ ای مدیران و مسؤولان خوب بدانید که معلمی با کارمندی در نهادهای کشوری و لشکری از عرش تا فرش تفاوت دارد.

بدانید و بیدار باشید سعادت و رشد و یا بدبختی جامعه به معلمین آن است نه به مهندسین و پزشکان و قضات و پلیس و دانشگاهیانش.

جامعه بدون بازیگر و خواننده و فوتبالیست میلیاردی و پزشک و قاضی حیات دارد اما بدون معلم چیزی به جز جنگل و دوران جاهلیت عرب نخواهد بود.

سخنان رهبر را در حق معلم یک فریضه و واجب بدانید و حفظ حرمت و توجه ویژه به معلمین مخصوصا معلمین بازنشسته را سرلوحه کار خود قرار داده و آگاه باشید توجه بدان‌ها کمتر از دیگر شاغلین نباید باشد.

بازنشستگان آئینه تمام نمای عمل مسئولان و اخلاق نسل آینده نظام است و بدانید سبدی را که پدرانتان را آویزان کردید به نسل آینده ارث خواهد رسید.

پس :

از مکافات عمل غافل مشو

گندم از گندم بروید جو ز جو

فرارو

منتشرشده در بازنشستگان

رتبه بندی معلمان  گروه اخبار /

معلمان بر این باورند که ماهیت طرح رتبه‌بندی به نظر خوب و کارساز است، اما آنچه که شاید بتوان از آن بعنوان وجه منفی طرح یاد کرد این است که به واسطه تبلیغ بیش ازحد و غیرکار‌شناسی، سطح انتظارات به طور غیرطبیعی بالا رفت و به عبارتی، یک توقع کاذب ایجاد شد.
«نظام رتبه‌بندی معلمان و جذب و تامین منابع انسانی» در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۳ به تصویب رسید. براساس طرح رتبه‌بندی، معلمان از اول مهرماه به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم شدند و بنا به وعده وزیر آموزش و پرورش قرار بود؛ در رتبه اولیه قریب ۳۰۰ هزار تومان و در بالا‌ترین رتبه حدود ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شود که البته آن چنان که باید و شاید محقق نشد؛ این وعده‌ را وزیر آموزش و پرورش در مردادماه سال جاری داد و از حمایت تمام قد دولت از این طرح و اختصاص اعتبار برای اجرای آن در سال آینده خبر داده بود.

فانی اعلام کرد؛ دولت در سال ۹۳ برای سال جاری هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده و برای سال ۹۵ نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، با وجود ابهامات و اعتراضات فراوان از سوی معلمان و نمایندگان مجلس نسبت به چگونگی و نوع اجرای طرح رتبه‌بندی، بالاخره احکام معلمان از مهر سال۹۴ صادر شد. براساس این طرح مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی قرار گرفتند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه برخوردار شدند. اگرچه احکام رتبه‌بندی معلمان در حال صدور است و موجب ترمیم حداقلی حقوق معلمان و رضایت نسبی این قشر شده، اما هنوز برخی از صدور احکام باقی مانده است و برخی دیگر از نحوه اجرای آن گله دارند.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش این طرحی که هم اکنون در حال اجراست، فاز مقدماتی رتبه‌بندی است. فاضل مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه می‌گوید: «از سال‌های آینده فازهای دیگر رتبه‌بندی اجرا خواهد شد و به تدریج در سال‌های آتی به رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین دست می‌یابیم» این تاکیدات به این خاطر است که طبق تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شده، طرح رتبه معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری آغاز و به تدریج به رتبه‌بندی سند تحول بنیادین برسد.
در تماسی که با تعدادی از معلمان داشتیم، میزان رضایت شان نسبت به احکام صادر شده را جویا شدیم. حرف آخر همه آن‌ها مَثل جالبی بود «کاچی بِه از هیچی».

معلمان بر این باورند که ماهیت طرح به نظر خوب و کارساز است، اما آنچه شاید بتوان از آن بعنوان وجه منفی طرح یاد کرد؛ این است که به واسطه تبلیغ بیش ازحد و غیرکار‌شناسی، سطح انتظارات به طور غیرطبیعی بالا رفت و به عبارتی، یک توقع کاذب ایجاد شد. از طرفی حرف دیگرِ معلمان این است که با این افزایش، حقوقشان همچنان پایین‌تر از حداقلِ حقوقِ کارکنانِ سایرِ دستگاه‌های دولتی است و افزایش صورت گرفته، مقدار کمی از کاستی‌های موجود را ترمیم کرده است. در این میان برخی نیز نگرانی صادر نشدن احکام جدید خود را دارند و برخی دیگر از اعمال نشدن حق و حقوق خود در این طرح گلایه‌مندند.
یکی از مسوولان آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد احکام رتبه‌بندی برای معلمان صادر شده است، در توضیح علت صادر نشدن احکام سایر معلمان به خصوص هنرستانی‌ها به ایلنا، می‌گوید: «برخی از معلمان که موفق به اخذ ابلاغ خود نشده‌اند، حکم شان هم هنوز صادر نشده است. این دسته از معلمان نتوانستند؛ ساعت موظفی خود را پر کنند. طبق قانون، معلمان حداقل باید ۲۰ ساعت تدریس در هفته داشته باشند. به همین دلیل در این بین ممکن است، یک معلم به رغم تلاش فراوان، نتواند؛ بیش از ۱۶ ساعت تدریس بگیرد، بالطبع نسبت میزان کسری ساعت تدریس، با کسر از امتیاز در میزان حق شغل روبه رو می‌شود.»

او در ادامه با اعلام اینکه ۴۰ هزار معلم داریم که سابقه‌شان کمتر از ۶ سال است و قطعا رتبه‌بندی شامل حالشان نمی‌شود، می‌گوید: باید صبر کنیم، همه استان‌ها احکام ابلاغی را بزنند، تا ببینیم چه کسانی از غافله عقب مانده‌اند. از سوی دیگر از یک میلیون فرهنگی، حدود ۴۰ هزار نفر نیروی اداری داریم که از این بین حدود ۲ الی ۳ هزار نفر حکم‌شان از اداری به آموزشی تغییر یافته و قرار است با تدبیر آموزش و پرورش این نیرو‌ها هم شامل رتبه‌بندی شوند.


اینکه معلمی مدعیست باسابقه‌ای نزدیک به ۲۷ سال، با اجرای طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و فردی دیگر با مدرک کار‌شناسی و سابقه ۵ سال کار در اداره ثبت اسناد ۳ و نیم میلیون تومان دریافتی دارد، تفاوتی فاحش و البته قابل تامل را آشکار می‌سازد؛ تفاوتی که همچنان این قشر را آزار می‌دهد.

این معلم به ایلنا، می‌گوید: «آنچه که وزیر می‌گفت با طرحی که اجرا شد، بسیار متفاوت است. چیزی که مطرح شده بود یک سری پارامترها با شاخص‌های بیشتری بود که البته با توجه به محدودیت زمانی، نتوانستند آن را اجرا کنند و بالطبع مبالغی که باید می‌دادند، نبود. به طور مثال عنوان شده بود با اجرای طرح رتبه‌بندی، حداقل ۳۰۰ و حداکثر ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود، اما چون نتوانستند؛ شاخص‌ها را پیاده کنند، ابتدا یک تطبیق موقت را انجام دادند و احکام قبلی را با رتبه جدید مطابقت دادند.»
در حال حاضر با اجرای طرح رتبه‌بندی حداقل افزایش حقوق معلمان 80 هزار تومان و حداکثر 500 هزار تومان است. با این وصف به معلمی که 6 سال سابقه کار دارد، چیزی حدود 75 هزار تومان افزایش حقوق تعلق گرفته. طبق رتبه‌بندی معلمان، افراد در بدو ورود به آموزش و پرورش در رتبه مقدماتی، پس از 6 سال در رتبه پایه، پس از 12 سال در رتبه ارشد، بعد از 18 سال در رتبه خبره و با گذشت 24 سال از شروع فعالیت در رتبه عالی جای می‌گیرند. هر چند رتبه‌بندی معلمان همواره وجود داشته، به نظر می‌رسد با اجرای طرح "رتبه‌بندی جدید"، پسوند " حرفه‌ای"، عناوین تازه رتبه‌بندی را شکل داده است.
ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از صدور احکام بیش از ۸۸ درصد از معلمان شهر تهران خبر می‌دهد و به ایلنا می‌گوید: «۵۶ درصد معلمان مشمول افزایش میانگین ۳۸۰ هزار تومان شدند و ۳۲ درصد از آن‌ها واجد افزایش بالغ بر ۴۴۰ هزار تومان حقوق می‌باشند. در مجموع ۶۴ هزار همکار فرهنگی در شهر تهران داریم که از این تعداد ۵۴ هزار نفر نیروی آموزشی هستند و ۱۰ هزار نفر باقی مانده که رتبه‌بندی شامل آن‌ها نمی‌شود، یا نیروی اداری هستند و یا زیر ۶ سال سابقه دارند.»
معلمی که با اجرای طرح، با وجود قرار گرفتن در رتبه «عالی حرفه‌ای»، ۵۲۹ هزار تومان افزایش حقوق شاملش شده، می‌گوید: «از یک سو به نظر می‌رسد؛ معلمان از افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی رضایت دارند و از سوی دیگر اما این افزایش آن چیزی نیست که مد نظر و مورد انتظارشان بود.»
به نظر می‌رسد؛ اجرای این طرح، نسبتاً برخی انتظارات معلمان و فرهنگیان را تامین کرده، هرچند آنچه در اجرا دیده می‌شود با اهدافِ ریالیِ ارائه شده در طرح تا حدی مغایرت دارد. با این وجود شواهد نشان از آن دارد که اجرای فاز نخست طرح رتبه‌بندی در مقطع زمانی فعلی، توانسته تا حدی موج نگرانی فرهنگیان را آرام کند و معلمان را از باتلاق بی‌اعتمادی بیرون بکشد.

روزنامه ابتکار

افزایش حقوق کارمندان دولت و شرکت پست  گروه اخبار /

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز جهانی پست گفت: سال گذشته حقوق کارمندان شرکت پست ۳۵ درصد افزایش یافت و امسال نیز حقوق آنها بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته که علیرغم این افزایش حقوق‌ها، امسال شرکت پست در مسیر سوددهی و افزایش درآمد قرار گرفته است.

وی  با اشاره به ۱۴۰ سالگی پست در جهان، اظهار داشت: علیرغم تحولات فن آوری دنیا نه تنها از قدرت پست کاسته نشده بلکه در کشورهای پیشرفته فعالیت‌های پستی افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنان که در کشورهای پیشرفته پست همگام با بانک پیش می‌رود و برای مثال حتی در زمان جنگ بین کشورها نیز پست تعطیل نمی‌شود.

وی با اعلام آماری از شبکه جهانی پست تصریح کرد: شبکه جهانی پست ۶۰۶ هزار دفتر و ۵.۵ میلیون کارمند دارد که هرساله ۳۵۰ میلیارد مرسوله و ۶ میلیارد امانات را مبادله می‌کنند.

واعظی حجم پولی در تجارت الکترونیک جهان را ۱.۵ تریلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۷۰ درصد مبادلات برخط، فرا مرزی است.

واعظی تصریح کرد: همچنان که از ۲ سال گذشته همواره تاکید کرده‌ام که حقوق همکاران پستی هرگز نباید از حقوق سایر کارمندان وزارت ارتباطات کمتر باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با توجه به سهم یک درصدی جمعیت ایران از جمعیت جهان، حجم تجارت الکترونیک ایران باید ۱۵ میلیارد دلار در سال باشد که فاصله وضع فعلی با رقم هدف نشان می‌دهد که چقدر در این بخش ضعیف هستیم.

وی با تأکید بر اینکه طی ۲ سال گذشته از آغاز دولت یازدهم همواره بر نقش زیرساختی و حاکمیتی دولت و پرهیز از تصدی گری تاکید کرده‌ام، خاطرنشان کرد: امروز احساس می‌کنم پس از ۲ سال پست این کار را جدی گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از گذشته پستچی که به در خانه‌ها مراجعه می‌کرد مردم آنها را امین می‌دانستند، اکنون این روال باید ادامه پیدا کند و هرگز تحمل نمی‌کنم که یکی از همکاران پستی به این سرمایه اعتمادی خدشه وارد کند.

وی با اعلام اینکه از اقدامات پست طی ۲ سال گذشته راضی هستم، گفت: در نتیجه این اقدامات امرو پست دیگر زیان‌ده نیست.

وی توضیح داد: شرکت پست در سال‌های متوالی حدود ۳۷۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت که در سال گذشته علیرغم افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارمندان کمی سود به دست آورد و امسال نیز با افزایش بیش از ۳۵ درصدی حقوق کارمندان در مسیر سوددهی قرار دارد.

فارس

مشکلات دانشگاه فرهنگیان و درخواست دانشجو معلمان از وزیر آموزش و پرورش

 بر اساس اعلام مسئولان قرار است « آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان » پس از فارغ التحصیلی دانشجویان از آنان گرفته شود.

متاسفانه از حالا استرس و فشارهای روانی و روحی اکثریت دانشجویان را دربرگرفته است .

متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان مطابق اطلاعیه ی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در زمان کنکور براساس علاقه ای که به این حرفه شریف داشتند قدم در این مسیر گذاشتند و تمام سختی ها را تحمل کردند .

 ووردی های این دانشگاه را اکثر دانشجویانی تشکیل می دهند که رتبه های بالا در کنکور دارند و با معدل های خوب از دبیرستان ها فارغ التحصیل شده اند .

آن ها بعضا دانش آموزان مدارس تیزهوشان و یا نمونه بوده اند .

بعضی افراد حتی از دانشگاه های سراسری انصراف داده و به این دانشگاه آمده اند .

 دانشجویان تمام شرایط اعم از کنکور، مصاحبه ، گزینش و تحقیق ، شاخص های حراستی ، طرز لباس پوشیدن ، آداب اداری ، صحبت کردن ، سخت گیری های استادان روان شناس و قدرتمند و فوق العاده و سختی های امتحانات این چهارسال و... را گذرانده اند و بعضا هم بیشترشان در رشته ی علوم تربیتی پذیرفته شده اند که تحول فراوانی در رشته ی ابتدایی ایجاد خواهد نمود .

اگر تمام این دانشجویان در مسیر تدریس قرار گیرند و راه ادامه ی تحصیل آنها باز باشد مطمئنا در آینده شاهد آموزش و پرورشی خلاق خواهیم بود که دسترنج شما مسئولان بوده است .

علی رغم احراز شرایط با ترتیبی که گفته شد ممکن است در آخر با یک آزمون ، قضاوت های شخصی بر نتایج آنان وارد شده و چهارسال عمر آنان که هدفشان برای تدریس بوده است از بین برود و احتمالا در جایی از آنان استفاده گردد که علاقه ای به آن نداشته و خلاقیت آنان در محاق قرار گیرد .

 همچنین در صورت امکان ، در زمان تعیین منطقه و یا ناحیه آموزشی برای خدمت کسانی که متولد مراکز شهرها هستند به مناطق دور فرستاده نشوند  و حتی الامکان بر اساس نیازی که آموزش و پرورش به نیروهای جدید دارد در شهر یا روستاهای نزدیک به شهرها  قرار گیرند و دانشجویان روستایی نیز به همین صورت به روستاهای نزدیک به روستای خودشان فرستاده شوند .

در مجموع مطابق نیاز سازمان های استانی تقسیم شوند تا در آینده دوباره موج کوچ معلمان از مناطق ایجاد نشود .

چنان جه این حالت اتفاق نیفتد ، معلمان با تجربه ی اهل روستا ، روستاهای خود را که در آنجا متولد شده اند ترک خواهند کرد و بر اساس جذابیت شهرهای بزرگ تصمیم به انتقال خواهند گرفت که در این صورت  حق کسانی که در شهر متولد و بزرگ شده اند ضایع خواهد شد .

درخواست من و بسیاری از دانشجویان اجرای « عدالت » در این موارد است تا دانشجو معلمان که در آینده سکان تربیت و تعلیم نسل آینده را به دست خواهند گرفت بر اساس عدالتی که دیده و تجربه کرده اند در کلاس حضور یافته و آن را در دانش آموزان نهادینه کنند .

با تشکر فراوان از زحمات گران قدر سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان و وزیر محترم آموزش و پرورش .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی/ پرسش یک فرهنگی و پاسخ سخن معلم

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش / همان گونه که قبلا نیز ذکر گردید بر اساس سیاست های ابلاغی ارائه شده توسط رهیر معظم انقلاب ( این جا ) ، برنامه ششم توسعه در حال تدوین است .

در نشست تشکل های معلمان با ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که اخیرا صورت گرفت ( این جا ) ؛ قرار بر این شد تا فرهنگیان و معلمان سراسر کشور نظرات و پیشنهادات خود را در مورد برنامه ششم توسعه اعلام نمایند .

جناب آقای سعید شهسوارزاده از اعضای محترم شورای سازمان معلمان منطقه 6 تهران و عضو شورای نویسندگان سخن معلم به جمع آوری و تلخیص موضوع آموزش و پرورش در برنامه های اول تا پنجم توسعه پرداخته است .

ضمن سپاس و قدردانی از زحمات این همکار گرامی ،از همه همکاران دعوت می شود با توجه به اهمیت موضوع پس از مطالعه این موارد نظرات خود را ارائه فرمایند .

منتشرشده در یادداشت

شیوا دولت آبادی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن روان‌شناسی ایران با اشاره به دلایل افزایش آمار افسردگی در ایران گفت: امروز در جامعه ایران، نیازهای کاذب در قالب چشم و هم چشمی بروز یافته است و همین مسئله به اضطراب و افسردگی مردم دامن می زند، از طرفی، فرهنگ شادمانی ایرانیان به اندازه فرهنگ سوگواری شان قوی نیست و امروز مردم برای تقویت فرهنگ شادی به کدها و دستورالعمل های فردی و جمعی نیاز دارند.

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

کمک از سخن معلم

هرمزگان

منتشرشده در نامه های دریافتی

انتقاد از وضعیت  کارگاه های هنرستان های حرفه ای و کاردانش

در باب اهمیت معلم در جامعه دو یادداشت ( نقش راهبردی معلمان در جامعه - توجه به فرهنگیان و معلمان به عنوان بازیگر اصلی آموزش و پرورش و زیربنای توسعه ) برای سایت سخن معلم ارسال کردم. 

از « مدیریت محترم سایت سخن معلم » که امکان ارتباط مستقیم معلمان با مسئولان وزارت آموزش و پرورش را فراهم می نمایند، کمال تشکر را دارم.
به دلیل اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان کشور در هنرستان ها درس می خوانند و در نظام 3-3-6 قرار است یک پایه به هنرستان ها اضافه شود و سه ساله شوند ؛ لازم است مشکلات فعلی مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و در حل آنها اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

1-  طبق مقررات آموزش و پرورش که از بدو تاسیس هنرستان ها در سال های دهه 70 ابلاغ گردید، کارگاه عملی باید حداکثر با 16 هنرجو برگزار شود در حالی که کارگاه عملی هنرستان در استان مازندران با 25 تا 28 نفر هنرجو با یک هنر آموز به اجبار و برخلاف میل هنرآموز، عرف و قانون با کمترین امکانات برگزار می شود.

 

مسئولان آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش مازندران چشم خود را بر این تخلف بزرگ بسته اند و ظلم مضاعفی را هنر آموزان رشته های فنی تحمیل می کنند؟ تصور نمایید اگر به جای 16 نفر با 15 نفر برگزار می شد،همه جا معترض می شدند!؟

 

لازم است معاون فنی حرفه ای و کاردانش معاونت متوسطه وزیر آموزش و پرورش به این مشکل توجه ویژه نمایند.

2- طبق مقررات فوق، کارگاه ها باید 36 ساعت سرپرست بخش، استاد کار، انبار دار داشته باشند و باید به تمام لوازم و تجهبزات مورد نیاز برای کار عملی مجهز باشند.همچنین باید مدیریت هنرستان فنی باشد تا با هنر آموزان تعامل داشته و سریع مشکلات را بر طرف نماید ، در حالی که امروزه به بهانه صرفه جویی از نیروهای ذکر شده در تعداد کمی از هنرستان ها وجود دارد یا در صورت وجود به جای کمک به هنر آموزان در خدمت نیروهای اداری هستند؟

یکی از بزرگترین مشکلات فعلی مدارس به خصوص هنرستان ها، برابری تقریبی تعداد معلمان و کادر اداری می باشد و خود را جدا از معلمان می پندارند و در مسائل تربیتی و آموزشی معلمان را تنها می گذارند؟

واقعا ما معلمان برخی از اوقات خود را در مدارس تنها احساس می کنیم و باید به تنهایی و با تدبیر خود بر مشکلات فائق آییم.
البته این مورد به کتمان زحمات کادر اداری تعبیر نشود ولی ارتباط بیشتر بین آنها ،مسئولین ادارات و معلمان بر لذت محیط کاری خواهد افزود.

3-  یک مثال واضح بر عدم همکاری ادارات، کادر اداری مدرسه و معلمان  ؛ عدم درک متقابل در تجهیز کارگاه ها می باشد. آنها 28 دانش آموز را با یک هنر آموز به کارگاه می فرستند،در حالی که تعداد میزها،فضای کارگاه و سایر امکانات متناسب با این جمعیت نیست ؟

به چه دلیل در استان مازندران برخلاف سایر استان های کشور باید به بهانه صرفه جویی و کاهش هزینه ها به هنر آموزان ظلم شود؟

مگر ما ابر انسان هستیم یا باید فقط در این استان از ما بیگاری بکشند؟

چرا مسئولین ادارات یا اداره کل رضای خدا سالی یک بار به هنرستان ها سر نمی زنند یا مدیران انتصابی و همسو با آنان در ارائه گزارش وضعیت هنرستان به ادارات و اداره کل کوتاهی می کنند؟

4- بحث مدیریت ها در هنرستان ها فاجعه است !

اگر می خواهیم دانش آموزان را به جهت مشکل اشتغال به سوی هنرستان ها هدایت کنیم،باید مدیران آگاه دلسوز و فنی و مطابق نظر اکثر هنرآموزان هنرستان بر سر کار بیایند نه اینکه ادارات یک سال قبل از اتمام مدیریت مدیر فعلی،فردی غیر فنی و ضعیف و مطابق سلایق سیاسی خود را برای مدیریت هنرستان انتخاب کند؟

یک نمونه از ضعف مدیریت اولویت نداشتن کارهاست . مثلا کارگاه های هنرستان ها به ابتدایی ترین وسایل مجهز نیست،اما در عوض میلیون ها تومان از بودجه هنرستان و کمک های مردمی بدون نظر خواهی از کسی صرف خرید دوربین مدار بسته می شود !

کدام یک از این دو در اولویت هستند؟

این مورد مثل کسی است که در منزل خود تلویزیون یا یخچال ندارد ولی دور تا دور منزل خود دوربین نصب کند؟ کدام عقل سلیم این کارها را می پسندد؟ قبلا مدیران موظف بودند برای خرید تجهیزات مدرسه تاییدیه اداره را کسب کنند و پشت چک خرید مدرسه، مهر حسابداری اداره یا معاون مالی درج شده باشد.
5- سختی کار که در حکم کارگزینی هنر آموزان وجود دارد مبلغ ناچیزی است که قابل بیان نیست. همچنین حق لباس ما چند سالی است که پرداخت نشده است.

هنرستان ها نیازمند توجه جدی مسئولان هستند و حل مشکلات فوق دور از دسترس نیست.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور